Jump to content

Sjua Med Suzuki Swift Morot


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 534
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har kört motorn ca 10 mil nu. Hörde lite spikningar från knacksensorn runt 3000 rpm, backade tändningen där och ljudet försvann. Såg också några mikroskopiskt små aluminium stänk på porslinsbiten på stiften. De är så små så det är svårt att se dem med lupp (stänken alltså, inte stiften. :) ). Det tyder också på att det spikat tror jag så jag har backat tändningen några grader rätt över för säkerhets skull.

De gånger jag tagit ur stiften och kollat dem har jag noterat att det är ett tunt lager olja ovanpå kolvarna. Är det normalt för en motor som inte är inkörd helt, eller är det något som måste åtgärdas?

Oljan kommer inte från turbon. Intercoolern har ingen olja i sig.

Komp prov visar 13.2 - 13.5 - 13,8 - 13.5.

Häller jag olja i cylindrarna är det 15.2 lika för alla cylindrar.

Blocket är nyborrat. Ringarna nya. Jag har kollat ringgapet noga och monterat enligt instruktion.

Toppen har nya styrningar, nya ventiler och nya ventiltätningar.

Någon som har varit med om något liknande?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Ja jag funderar på om det kommer från toppen eller botten?

Lite konstigt om det är toppen. Ventiler, styrningar och tätningar är nya. Någon ventiltätning kanske skulle kunna lossna, men konstigt om det hänt på alla cylindrar???

Finns det något enkelt sätt att kolla om det kommer därifrån?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Bara kör och se hur det artar sig.

Min kan också ibland vid start ge lite oljarök och det är nyborrat o nya kolvar nya styrningar och Viton ventiltätningar. men vid höga varv så får man alltid räkna med att det tar lite.

Jag antar att du har bra vevhusventilation så du inte bygger tryck. min är i minsta laget (original) Det är inte för inte som racebilar har pump som suger ut luften i vevhuset. Där är effekt att hämta. Det är tungt att flytta luft upp och ner under kolvarna.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är nog det bästa. Köra och se hur det ser ut om ett tag.

Vevhusventilationen är 2 st 10mm slangar till torrsumptanken en slang 20mm från torrsumptanken via catchtank till insuget. Jag kör torrsump så den bör ju hjälpa till att ventilera ut en en del från vevhuset också.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

ja det hjälper evakueringen. då har du inte mkt olja som står i motorn så troligaste är att det kommer från toppen. men det måste rinna ner lätt också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i och för sig monterat oljesprutarmunstycken under kolvarna så det är nog rätt mycket olja att evakuera för ringarna. Kankse tar tid innan de är helt täta.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har blivit lite oljud från lyftarna sista tiden. Lyfte på ventilkåpan och kollade. Inget konstigt.

Lossade en kam för att titta lite närmare på en lyftare. Konstaterade att bakersta lagerbanan på kammen såg helt kass ut.

Vid en närmare titt är fler lager kass och det sitter fullt med metallspån i oljekanalerna i toppen. Såhär långt ser det ut som att kammarna definitivt är sopor och förmodligen toppen med med tanke på hur lagerbanorna ser ut. Går väl inte att fixa något sådant antar jag. Är inga lösa lagerskålar för kammen.

Färdigåkt för i år känns det som. Återkommer med rapport om hur mycket av resten av motorn som är sopor så fort jag rivit isär den. Är väl risk att det är större delen.

Just nu förstår jag inte exakt vad som hänt, men det kanske blir uppenbart när jag river resten.

Konstigt att det kan komma spånor där. de borde fastna i oljefiltret. Det kanske är rester av kammens lagerytor om den skurit?

Ur detta perspektivet känns ju problemet med oljefilmen på kolvarna som rätt litet.

Man blir lite trött!

/Peter

Headscratch.jpg

Camshaftscratch.jpg

Metalshavings.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Hur ser överfallet ut?

Det lilla som du har på bild är försumbart ,putsa till det.

På kammen kan du också putsa med ett 800 papper. så får du bort den påkletade aluminiumet.

spola ur kanalerna och mät spelet.

Link to comment
Share on other sites

Fan vad tråkigt Peter! Jag vet hur mycket tid du har lagt på den nya motorn.

Jag hoppas att det löset sig på bästa sätt för dig. Jag har oxå haft en del motorstrul (el....) men på något sätt så löser man problemen till det bättre. Kämpa på så syns vi på Kullen nästa sommar!!!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

skulle det vara för jäkligt med lagren så kan man plana av toppen på kamsidan och likaså med överfallen och sedan arborra kamlagerlägena. Jag akulle vilja se mer på överfallen. Att du har spår längs med har inte så stor påverkan om de inte är för många och för stora. oljan går ju med runt då men inte ut som läckage.

det på kamaxeln är nog smält aluminium och det går som sagt att polera bort.

Jag har t.om. gjort det på vevaxlar med mkt gott resultat.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Det låter som ett bra sätt att rädda toppen om det ser illa ut. Tack Thomas! Vore trevligt om det går att rädda den. Är rätt mycket tid nedplöjt just där.

Det ser rätt risigt ut även vid lyftarna. Borde gå att borra ur lagerytorna även för dem om man hittar några mekaniska lätta lyftare som är något större.

Det ser tyvärr inte ut som aluminium på kammarna utan snarare som att skräp gröpt ur dem rejält. Är skadat även utanför de två stora spåren på bilden. Jag har fler kammar så det blir nog att skicka dem på omslipning.

Antingen har toppen fått för lite oljetryck (det ser värst ut längst bort från där oljan kommer in till toppen), eller har det kommit skräp i oljan via kanalerna, men hur tusan kom skräpet dit? Det är ju direkt efter oljefiltret???

Finns märken efter skräp vid alla lyftare vid hålen där oljan rinner ut för att smöja lyftarna. Värst på cyl 4.

Kanske finns fler ledtrådar i bottendelen??

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Det borde inte varit något kvar sedan innan.

Jag var riktigt noga med rengöring i alla kanaler. Lossade alla pluggar, körde borste och avfettning på sprayburk, följt av trasa genomdragen av ståltråd och sedan tryckluft.

Kollade lite på den olja som rann ur oljefiltret som jag tog bort i går. ser ut som det är lite metallpartiklar i den. Måste hitta var de kommer ifrån och hur de kommit in i kanalerna.

Link to comment
Share on other sites

Det kan det mycket väl vara. Pumpen var begagnad.

Jag öppnade den och kontrollmätte allt enligt verkstadsmanualen. Spricktestade den dessutom med penetrerande vätska och såndär vit framkallare, men att den skurit är kanske den troligaste orsaken till spånorna.

Skall försöka hinna lyfta ur maskin i helgen och kolla mer på bottendelen och pumpen. Bara att hålla tummarna för att kolvar och cylindrar inte är repade så jag slipper borra igen och skaffa nya kolvar.

Jag har ju teoretiskt den gamla motorn som jag skulle kunna lyfta i bilen, men det känns inte värt det för den lilla tid som är kvar på säsongen och dessutom behöver säkert turbon nya lager först om det varit fullt med metallspånor i oljan.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag var nog lite snabb i tanken innan. Även om pumpen är skuren så ska filtret ta det.

Hur är din oljekylare?

Hur är filtret? Är det rätt filter.

Din överströmningsventil? har den stått öppen så filtret inte renat?

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Oljekylaren är en ny Laminova. Den var väl förseglad vid leverans. Jag kan ju inte veta att det inte var skräp i men troligen inte. Den sitter också innan filtret. Laminovas oljekylare går att montera isär och göra rent så den går nog att återanvända. Går förhoppningsvis också med torrsumppumpen (om den inte är skadad inuti). Alla slangar bör ju gå att använda efter rengöring.

jag tror just nu att det mest sannolika är motorns oljepump som du föreslog och att filtret (Det är rätt filter) blivit igensatt av metallskrot så att överströmningsventilen till slut öppnat och släppt igenom skräpet. Jag har inte det filtret kvar så jag kan inte kolla tyvärr.

Det som oroar mig är hur bottendelen ser ut inuti. Är rädd att det blir ett rejält hål i plånboken. I bästa fall kanske runt 10k om den klarat sig bra och det bara är kammar och topp, lyftare, lite nya lager och packningar. I värsta fall runt 40-50 om mycket är skrot i botten.

Snyft!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

åååhh sånt är så tråkigt.

Det är ju inte gratis precis när man ska renovera en motor med lite fina bitar.

Min opel motor gsi 16v gjorde jag ifjol borrning, nya smidda kolvar, h-profilstaka ´.nya ventiler o fjädrar o styrn. m.m.m.mm. delarna gick på en bra bit över 30 000:- helt sjukt.

Men händer inget med kamremmen eller annat så är det en frisk och bra motor. Och den går bra. Man kan köpa en ny V8 från summit med mer effekt billigare och då är hela motorn ny!

Link to comment
Share on other sites

Ja bitarna kostar ju en slant.

Tycker att även bearbetningen med sådant man inte kan göra själv brukar dra iväg rätt rejält.

Blir rätt stor skillnad om cylindrar och kolvar klarat sig. Då är det kanske veven med balansering och lite lager + ev nya bussninger i lilländan på stakarna som skall bytas.

Är det repigt då är det både borrning och nya större kolvar och ringar som tillkommer. Är inte helt säker på att fodren i blocket sitter tillräckligt centrerade för att det skall gå att borra till 76mm så då drar det iväg ytterligare så då blir ett nytt block... Usch bäst att inte tänka vidare.

Skall försöka få tid i helgen att lyfta ut motorn ock kolla lite närmare så att man vet och slipper spekulera.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tagit isär motorn.

Topp, kammar och lyftare är kass.

Oljepumpen är sönderrepad inuti och går inte att återanvända. Är förmodligen inte den som skurit dock. Torrsump pumpen har antagligen liknande skador.

Veven, stakar och kolvbultar är ok vid en första snabb titt. Oljefiltret har nog fångat metallpartiklarna. Kolvarna har synliga små repor, men inget man kan känna med fingertopparna.

Cylindrarna har liknande synliga repor. En av reporna kan man precis känna med fingertoppen. De andra syns men går inte att känna.

Frågan är om det räcker att hona och montera nya ringar, eller om ja måste borra och skaffa nya kolvar?? Hur illa är det med en repa som precis går att känna var den är med fingertoppen om man blundar?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Usch så trist för dig.

Om du knappt kan känna repan så klarar det sig. Nästan alla motorer som gått en del har nån liten repa, inte nåt djup.

Man kan få lite av kolvringarnas ändgap också om man inte fasat av själva "spetsen" en uns. Inte mer för då kan det läcka.

Så om du vill kör 2 sekunder i loppen med honingsapparat.

En tanke som slår mig.

Dina kamaxlar är väl ihåliga?

Vad är det för tätning i bakkant på dem? i mitten.

Ska det in nån drivning av fördelare eller annat där?

Det är för att om det läcker där så blir det ingen olja kvar till bakre lagret m.m.

På min opelmölla så plugga jag med skruv där för fördelaren tog ingen smörjning därifrån utan risken var att man fick läckage där istället.

Link to comment
Share on other sites

Är tyvärr svårt att avgöra vad grundorsaken är.

Oljetrycksventilen i oljepumpen kärvar kan jag känna. Loppet för kolven är repigt. Den kanske har fastnat i öppet läge vid något tillfälle med oljetrycksfall som följd. Är tyvärr omöjligt att avgöra om det har hänt först, eller om det är en följd av att kammarna skurit och spritt metall i systemet. Jag vet att den inte kärvade då jag satte ihop motorn. Hade isär då och kollade.

Jag skall kolla oljesprutarmunstyckena under kolvarna också om de öppnar och stänger vid rätt tryck.

Jag körde runt på startmotorn och kollade på oljeflödet med ventilkåpan av innan jag rev. Tycker att det rann ut mycket olja från främre lagren på kammen. De lagren är i stort sett oskadade så jag skall mäta spelet och se om det är för stort. Jag mätte spelet innan jag lämnade kammarna för omslipning och jag skall ha fått samma tillbaks, men det kanske jag inte fick.

Kammarna förser inte fördelaren med olja, så jag tror inte att jag behöver täta någonstans. Skall kolla igen för säkerhets skull.

Funderar på att prova en "Flexhone" verkar smidigt. Någon här som provat en sådan för cylinderhoning??

http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=13&t=1128&p=14357&hilit=flexhone#p14357

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Tog blocket och åkte till Enem för att få en bedömning av repan i cylindern. Är inte så illa. Bara att bygga ihop bottendelen igen.

Jag honar lätt med en 180 grit flexhone.

Nya ringar

Nya lager

Ny oljepump

Har också tagit isär torrsump pumpen. Lite repor inuti. Jag har bestämt mig för att skicka den till Paceproducts så får de ta isär och inspektera.

Funderar på om oljebristen till kammarna delvis beror på att oljekylningsmunstyckena till kolvarna flödar för mycket olja. Jag tror att jag skall svetsa igen toppen på munstycket och borra ett mindre hål så de flödar mindre.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på lite filmer från när jag körde med gamla motorn och från nya motorn (Man ser oljetrycksmätaren på filmen).

Vid lite högre varvtal ser det ut som att oljetrycket är stabilt ca 3.5 bar med båda motorerna. Möjligen en aning lägre med nya, men det är svårt att säga exakt (för dålig upplösning på filmen).

Jag funderar på vad som händer med och utan kylmunstycken. Jag har 3.5 bars tryck direkt efter pumpen. Om man släpper ut en massa olja på vägen med oljekylningsmunstyckena borde det bli mindre olja kvar till slutet på kedjan (kammarna) än om man inte har några kylmunstycken.

Eller tänker jag fel?

Undrar om det hjälper att shimsa oljepumpen lite. Då höjs trycket och mer olja flödar, men det blir också mer kvar till slutet av kedjan. Allt under förutsättning att flödet på pumpen räcker.

Eller tänker jag fel här?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Det var därför jag skrev varm motor.

När oljan är 80grader eller mer så är den tunn som piss och då borde man sett på mätaren. Det gör man om t.ex. ramlagren går ner.

Men för att veta 100% så till nästa motor sätt en oljetrycksmätare längre ifrån eller i toppen.

Nu har du kanske lägre tryck i toppen original för en del motorer har strypning på oljan upp till toppen och det ihop med dins munstycken kanske kan vara nyckeln?

Link to comment
Share on other sites

Det finns en lämpligt placerad plugg i slutet på oljekanalen i toppen. Jag skall placera en oljetrycksgivare där tänkte jag.

Hittade siffror på ett suzuki swift forum där en annan som tänkt köra med oljemunstycken mätt trycket just där med 10-40 olja innan han monterade munstyckena. Det ger en fingervisning om vad man kan förvänta sig för tryck, annars är det svårt att veta vad som är för lite just där.

In the factory service manual we saw that the oil pressure is about 3,8 bar on a warmed up GTi. We also made some measures at the exhaust camshaft on a GTi engine that was in average condition, On a cold engine at idle speed the pressure was 4-5bar and at 3000-4000 rpm it was 5-6bar. On a warmed up engine we got these numbers: at idle speed the pressure was 1,5-2 bar and at 3000-4000 rpm it was 2,5-3 bar. As I have mentioned these were measured at the camshaft where the oil pressure is a bit lower. Because the pressure is supposedly higher at the place where the jets are installed, we thought that they would be open as soon as you turn the engine on. We used 10W40 oil during these measures.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har äntligen fått fatt i en topp där lagren till kammarna ser ok ut vid en första snabb titt. Har ytterligare lite störr ventiler på avgassidan på gång, nya styrningar mm. Så fort jag kollat klart toppen och spelet i lagren till kammarna går kammarna iväg för omslipning.

Problemet med toppen är att det är 3 (tre) (tre! :angry: :angry: :angry: ) avdragna bultar på grenrörssidan. Någon som har tips på hur man får ut dem ur en aluminiumtopp?

Läste någonstans att man kan svetsa på en mutter på bulten. Är det en beprövad metod? Funkar det på en alu topp, eller smälter/slår sig toppen av värmen?

Alternativet är att försöka borra ur dem. Kan säkert montera toppen på sidan i fräsen, men hur lätt är det att få ur bulten med hel gänga i toppen? Och om inte håller helicoil för värmen på avgassidan? Tycker det borde funka, de är ju rostfritt stål. Någon som vet?

Någon som vet vågot ställe som har humana priser på suzuki originaldelar? I sverige eller på nätet utomlands? Blir lite irriterad på Bilskadespecialisten här i Bromma. Prisenra är galet höga, oljepumpen har stigit en tusing sen förra året och de "Kan" inte ge någon rabatt alls verkar det som.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar kona hålet i en mutter, svetsa fast den i den avbrutna bulten. Knacka på muttern från flera håll, vrid muttern några grader fram och tillbaka försök att spruta WD40 eller liknande under muttern - fortsätt att vrida några grader fram och tillbaka.

Ibland lossnar muttern från den avbrutna bulhelve.... då är det bara att börja om igen och svetsa fast muttern. Se bara upp så att du inte svetsar fast bulten mot omgivande mtrl!

I kampen gäller det att vinna mot materian!

Denna metod har jag funnit fungera bra på Djävulens straff för oss mekare, avbrutna bultar.

Antas

Har många bultar lösa.

Link to comment
Share on other sites

Att tänka på innan man svetsar är ju att bulten kan bli glashård att borra i efteråt. Jag kör med vänstergående Snapon borr, fungerar i 9 av 10 fall. Ofta går bultarna av utan att man försöker skruva ur dom, i vissa fall så har dom mattats ut och ligger nästan löst i topparna. Det var vanligt på en hel del Oplar och Saabturbo.

Men jag jäv_ades häromkvällen när jag skulle ta ur en avdragen pinnskruv ur min turbo. Efter att ha svetsat en mutter på stumpen, värmt, småknackat och slutligen vridit av den jäms med, fick jag göra som man måste. Slipa en liten skålform i bulten och sedan borra, mm för mm i storlek tills man skönjer gängorna. Eller slipa med Dremeln. Ofta kan man då knacka med en körnare och få loss eller klyva resterna.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Svetsa på mutter har jag gjort några gånger. Brukar funka. Visst, det krävs några försök ibland eftersom man lätt drar av muttern, men skam den som ger sig. Bland annat var det 3 luftningsnipplar på mina gamla bromsok som behövde denna metod. Svetsningen gör ju också att det värms rejält på bulten.

Borra lagom stort och slå i torxbits funkar det med ibland. Undvik "grisapittar" bara, har knäckt alla mina fem och ingen fick ut bulten...

Undvik:

grispitt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Undvik som sagts grispickar för sitter de kvar så är de ett h-vete för de är hårda.

Svetsa på nåt brukar funka bra för dels värmer man bulten så rost o sånt kan ge sig lite men framför allt så kan bulten krympa lite när den kallnat så den blir lite lösare.

Är det nästan kant i kant så lägg en bricka över och svetsa med bra med ström fast brickan i bulten och sedan ev, en mutter eller når i brickan.

Ska du borr så måste man slipa plant o körna och borra exakt i mitten och jag brukar börja med ett litet borr 2-3mm och sedan gå uppåt i storlek eftersom.

Link to comment
Share on other sites

"Grispickar" ska sitta på grisar och i suggan inte i avbrutna bultar!

När man drar in dom så trycker de ut bulten mot gängen och klämmer fast bultstumphelve......

Jag har dragit av flera, att borra i stumpen är omöjligt.

Har försökt att få tag på borrar som går åt "fel håll" men inte lyckats. Någon som vet var de finns att köpa?

Smart med brickan, har jag inte tänkt på!

Antas

Gillar att vara tvärtemotgubbe...hmmm.....tvärtemotborrare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Vänstergående borrar är bara att köpa. Verktygsspeciallisten i Arboga har sådan. Inte på lager men på kort leveranstid. De ingår numera i TOOLS koncernen då borde det gå lika bara varsomhelst i landet. Priset är högre än "vanliga borrar"......

Link to comment
Share on other sites

Att tänka på innan man svetsar är ju att bulten kan bli glashård att borra i efteråt

Det där låter ju lite läskigt. Blir det så hårt att vanliga borr inte går att använda pga att bulten härdas av värmen? Var på väg hem och börja svetsa, men man kanske skall tänka om?

Möjligen säkrast att försöka hitta vänsterborr. Det borde vara relativt enkelt att fräsa bulten plan och borra i mitten om jag sätter upp toppen i fräsen.

Grispittar aktar jag mig för. Undrar vem som kom på iden att man skall gänga i något koniskt som får skruven att expandera och fastna ännu mer, och som dessutom är hårt nog att vara hopplöst att borra i när det går av.

Botten med avbrutna bultar i toppen.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Om man skall svetsa så finns det "special" pinnar som är till för sånt här en som vi har på jobbet är en som heter Magna 303 och som säljs av Internova indusrtriprodukter i Själevad.

Link to comment
Share on other sites

Köpt en Rigid skruvutdragare för 8mm bultar idag. Lundqvists maskin i Bromma hade lösa så jag slapp köpa en hel sats. Köpte varianten med splines på en pinne som man slår i bulten.

Har också beställt några vänsterborrar av lagom storlek på e-bay. Börjar nog med borren och lossnar det inte då får det bli skruvutdragaren.

Fortsättning följer.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...