Jump to content

Sjua Med Suzuki Swift Morot


Recommended Posts

  • Replies 534
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Provat att ställa på bilen med e-leg. Den fanns med i rullorna och jag stod som ägare. Har ställt på den från och med i morgon så i morgon är den mao både försäkrad (ringde försäkringsbolaget idag) och påställd.

Då är det som jag tolkat det bara skyltarna och regbeviset kvar.

Vad får man för straff om man kör utan dem? :prop:

Greven: funderar du på att bygga seven?

Jo fick ett sväng beroende efter åkt med en KTM X BOW på Gotland ring.. o helt plötsligt va inte min Nissan Skyline R32 GTR lika rolig längre =) Vist har pulver o kan svänga med nisse men nu är det dags o gå vidare efter 5 år med den

Så kikar runt men just nu är jag helt grön vet ej var jag ska vända näsan åt.. men efter lysnat på en Mega Busa på Rosersberg i dagvart det totalt kört

Edited by Greven
Link to comment
Share on other sites

Plåtarna kom idag :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: så första provturen är avklarad. Härligt!

Det är onekligen bättre drag i sjuan än i min Saab 95 2.0 :prop: (men Saaben är tystare i kupen. Särskilt i motorvägsfart).

Link to comment
Share on other sites

Plåtarna kom idag :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: så första provturen är avklarad. Härligt!

Det är onekligen bättre drag i sjuan än i min Saab 95 2.0 :prop: (men Saaben är tystare i kupen. Särskilt i motorvägsfart).

O inte hade du dåligt väder heller perfa för en tur

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS, visst är det fint att få "de där bildekorationerna" från Transportstyrelsen.

En liten fråga, hur många minuter tog det från paketet öppnades tills hålen var borrde i plåtarna, skyltarna på plats och bilen rullade första centimetrarna? Förresten skippade du frontplåten till första turen?

10 till 30 min

31 till 60

61 till 120.

över 120 (ville du inte ut fort med bilen eller??

eller körde du snabbvarianten med silvertejp?

Link to comment
Share on other sites

Grattis till skyltar och första lagliga svängen. Måste kännas oerhört skönt.

Är på jakt efter ljuddämpare och såg dina på bilden, var kommer de ifrån? Tydligen så räcker de mer än väl, jag kör i o f s med en Pinto sugmotor men den låter nog inte lika mycket som en Trubomatad(jag kan ha fel).

Har kikat på Feltemas universal raka som dina men är rädd att de inte dämpar tillräckligt. Har du några bra tips?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

turbo sänker ljudnivån avsevärt på en motor, sitter ju en snurrande propeller i avgasröret. på volvos orginalsnurror (5:a turbo) har man väldigt högt avgasmottryck, jag trodde detta hade nånting med avgasrening å göra men tydligen har det en ljuddämpande fördel

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tänkta göra som du och använda Saab-spindlar baktill... men har upptäckt att spilnesen inte alls passade så som man fått höra. Hur har du gjort? Tagit naven från Sierra-bakvagnen och monterat i Saab-spindlarna? Behövdes adaptrar? Eller passade axeln så det gick att pressa i navet i lagret utan glapp osv?

Link to comment
Share on other sites

Jag använde Saab spindlar och drivknutar från en saab 900 81-84 vill jag minnas (Den med 4x114,3 i bultdelning).

Drivaxlar från Scorpio, men Sierra har samma splines.

Splinesen var helt rätt. Passade perfekt. Alla sierra och scorpio axlar jag har haft (5st) har haft samma splines. Jag svarvade ett nytt låsspår dock för att få låsringen från saab knuten på rätt ställe så att min spårvidd skulle bli rätt. Eller rättare sagt slipade ett spår med 1mm skiva i vinkelslipen medans axeln snurrade i svarven (gick inte att svarva i var stenhårda splines).

Kan det vara så att du fått fatt i nyare saab spindlar med 4x108? Jag vet inte om splinesen skiljer på de drivknutarna? Kanske kan drivknuten från äldre saab 900 passa i så fall? Någon på något forum har sagt att navet från 4-108 spindlarna passar på 4x114,3 spindlarna (jag har bara hört det så jag kan inte garantera att det stämmer!). Då kan kanske drivknuten passa.

Jag använde inre drivknut och axel från Forrrden och yttre drivknut och spindel från Snabeln. Yttre drivknut från sierran och delen med splines som sitter genom spindeln på sierran skall bort från drivaxeln först. Det är själva axelns splines som passar i 900ans drivknut.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte jag skulle få rören bockade till buren under våren så jag bestämde mig för att ta ut bilen och mäta lite. Man ser proportionerna bättre ute. dessutom ville jag ha in bilen i garaget som är inne i huset för att kunna mecka i den goa värmen.

Sagt och gjort.

Efter att ha skottat, baxat, knuffat, sandat och slirat i en trekvart för att få ut bilen ur garaget kan jag konstatera att trots diffbroms så är detta ingen vinterbil! Bilen fastnar ooootroligt lätt i minimalt med snö och sinterlamellen gör det inte direkt lättare. Den lilla gropen vid bakhjulet gör att man inte kommer ur fläcken.

post-1216-126616016661_thumb.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Sevenbilar gör sig i snö tycker jag.

Förresten du har ju inte snökedjorna på inte undra på att slirar onödigt mycket. Vill du låna jag har en komplett uppsättning snökedjor för bil?

Link to comment
Share on other sites

Ä de inte framhjulsdrift som gäller med dom fälgarna på.

Jo mycket riktigt det är vinterfälgarna. -De för framhjulsdrift. Verkar inte funka dock. Jag tycker det känns som den driver på bakhjulen ändå.

Snökedjor? Ja varför inte? Men man kanske skulle prova vinterdäck först i stället för de 15 år gamla slitna bakelitringarna.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Har börjat snickra på en ny motor i källaren. Blir en swift GTI maskin igen.

Tanken är att bygga en maskin som är mer eller mindre oförstörbar med samma turbotryck som idag för gatbruk, och som pallar runt ett bar för bana. Blir i övrigt oförändrat max varvtal på 8000rpm.

Har tänkt mig följande spec:

Omslipade kammar Duration 200 grader @ 0.050" (1,27mm) lyft (original är 192 grader). 1mm extra lyft 8.5mm mot original 7.5mm.

Portat topplock rostfria 0.5mm större ventiler.

Original vevaxel

MLS toppackning

Arp topplocksbultar

Pauter stakar

Smidda kolvar (lutar år Arias) som ger 8.8 i kompression.

Oljekylning av kolvarna

Blocket betongfyllt till botten av vattenpumpen därefter borras till 75mm.

Gördel över ramlagren

Lättat svänghjul

Har tänkt flytta över torrsumpen och Megasquirtet från nuvarande motor

Kammar, ventiler och ventilstyrningar(i brons) har jag fått hem. Har också meckat isär ett par motorer i jakt på en bra topp. Blev automatiskt en skrottopp att öva portning på över.

Håller som bäst på med topplocket. Har lånat en flödesbänk av en vänlig inte helt okänd medlem här på forumet (Tack!). Har börjat på insugssidan. Bytt ventiler skurit nya vinklar på ventilsätet och rensat upp lite gjutskägg. Bara det gav 12-15% förbättring och jag har INTE slipat upp kanalerna så gashastigheten borde inte vara lägre än med en originaltopp.

Provade att kniveggsforma splittern, men det gav inget extra flöde och adderade ett visslande ljud (förmodligen turbulens) så det verkar inte vara en bra modifiering.

post-1216-126617686461_thumb.jpg

post-1216-126617687873_thumb.jpg

post-1216-126617689318_thumb.jpg

post-1216-126617693534_thumb.jpg

post-1216-126617694827_thumb.jpg

post-1216-126617722832_thumb.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Den nya ventilen är lite mer "tulpan" formad, medans den gamla är "plattare". Den nya ventilen flödar en aning sämre på låga lyft, men betydligt bättre på lite högre lyft.

Jag funderar på att slipa en 30 graders övergång på baksidan av ventilen. Jag har ingen extra ventil dock så om det inte blir bra så är det , ja, -inte så bra.

Jag provade att slipa 30 graaders övergång på en gammal ventil och då gjorde det ingen skillnad alls för flödet. Den gamla ventilen har ju en annan form dock så det är inte säkert att det ger samma resultat.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

lägg 30 gradern när du slipat in ventilen , då ser du var tätningsytan är.provade du vid olika lyft. man ska inte hänga upp sig på bara maxlyftet för där är ventilen bara en mikrosekund och resten av tiden är den på väg att öppna eller stänga.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Bra tips att vänta med 30 graders slipningen tills ventilen är inslipad! Tackar!

Jag mäter varje hel mm upp till 10mm lyft i varje mätning. 30 graders slipad originalventil gav ingen skillnad vid något lyft.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vilket trevligt "burspråk" du byggt på bilen. Vill också ha.

Fast då får jag väl höra av en och annan Drake att det behöver jag inte, för burar är avsedda till farter över 30 km/h......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har varit på Lunda och kört konbana idag. Var riktigt kul att köra! Blev en halv torr runda på morgonen några rätt blöta mitt på dan och några nästan torra vid 4 tiden. Nu vet jag varför man har tak och vindruta på de flesta bilar.

Majoriteten av dagen såg i övrigt ut som bilden. Bilden är tagen från en för dagen lämplig position inuti en bil med både tak, vindruta och värme (fast jag har värme i sittdynan i sjuan så lite varm blir man i den också. Fett skönt en sånhär dag)

DSC00398.jpg

Var första gången bilen fått svänga ordentligt. Summering av upplevelserna är att bilen är överstyrd (blev några piruetter :D typ en tre fyra stycken :icon_oops: ). Bromsarna låser först på vänster fram (vilket är konstigt med tanke på att jag sitter på vänstersidan). Nån grad camber till eller två skulle inte skada heller. 0.7 bak och 1.5 fram är nog inte riktigt anpassat för konbana, utan mer för till kioskenkörning:

Överstyrningen var för övrigt inte så oväntat. Jag valde 5cm bredare spårvidd bak för att skapa överstyrning. Tanken var att sedan kunna justera bilen dit jag vill med krängningshämarens hårdhet fram. Om man då inte har haft tid att fixa någon krängare fram alls så ... tja då blir det väl lite överstyrt.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ännu en Challenge på Lunda.

Fenomenalt väder och bra arrangemang. Riktigt roligt!

Krängningshämmare står högt på önskelistan men har inte hunnits med ännu.

Hårdare fjädrar fram och lite med camber runt om gjorde nytta dock.

Blev en helt annan bil att köra. Fortfarande lite överstyrd, men inte alls lika mycket.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Trevligt att få åka med i din bil på Lunda via You Tube.

Jag tror mig se ditt kamerafäste på bågen men du får gärna ta några mer detaljbilder på både fästet och vilken kamera du har. Är det ett färdigt köpt fäste eller hembyggt? You Tube filmen blev bra tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Kameran är en hdvr720 från http://www.dogcamsport.co.uk/

och fästet är en avgasklammer ihopsatt med en 19mm gummiklädd klammer (typ sån vi brukar ha till bromsrör, fast större). Lindade lite gummiduk runt buren innan jag drog dit avgasklammern för att inte skrapa färgen. Locostfäste :thumbsup:

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blåste topplockspackningen i helgen i lagom tid innan Kinnekulle :-(.

Har meckat dit en ny packning i veckan. Skulle bara varmköra i kväll och låta svalna tills i morgon bitti innan jag efterdrar topplocksbultarna.

Tyckte det var lite konstigt att det inte kom varmvatten till kylaren efter en stund på tomgång.

Tyckte jag fyllde kylsystemet ordentligt, men förmodligen har det varit en rejäl lyftblåsa vid termostaten och i hela övre delen av motorn (runt toppen av cylindrarna). Blir väl tyvärr rejält varmt få fel ställe av den behandlingen. Nu får den svalna i natt får man se i morgon om det behövs en ny motor, eller om den klarade sig.

Är motorn "toast" lär det inte bli någon Kulle :-(

Aaaaaarrrrrgggghhhh!!!!!!!!!!!!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha svalnat över natten så efterdrog jag topplocksbultarna i morse. Efter att ha fixat en extra avluftning på en kylarslang fyllde kylsystemet igen.

Motorn startade och det cirkulerade varmvatten i kylystemet efter att termostaten öppnat. Hade ok kompression på alla fyra burkarna efteråt också, så så långt allt gott.

Får bli en provtur så man får provgasa lite nån dag framöver så får man se om den klarar 0.4 bar laddtryck också.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Facit efter Kullen är en blåst topp packning och en spricka i grenröret.

Kollade loggarna och den verkar inte ha gått varm i alla fall. Det mesta annat ser ok ut också tycker jag.

* Var aldrig över 98 grader kylvätsketemp under dagen.

* Oljetrycket verkar ha hållit sig på rimlig nivå också så möjligen fungerar torrsumpsmörjningen med egentillverkade tråget.

* Den verkar ha fått tillräckligt med soppa. Kan inte se några för magra ställen i loggen. Kör AFR 11.5 - 11.3 vid max ladd på 0.5 bar från i princip 2500 varv till 7500 så den borde inte få för lite soppa i alla fall.

* Spridarna bottnar inte max duty cycle är ca 80%

Känns lite tveksamt om man får ihop åket till Challenge på Lunda flygfält på Lördag dock.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

den går fett. man brukar säga 13,2:1 = mest effekt på sugisar i alla fall och du laddar inte så mycket så jag tycker inte du borde behöva massa bränsle för kylning.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är fett.

Inte så myckat ladd, men rätt hög komp 10:1.

Jag körde fett förut för att vara safe, men jag hade toppen av för en vecka sedan och det var lite märken efter spikningar i treans cylinder, så efter det bestämde jag mig för att trycka in lite soppa till, så därav ännu fetare.

Jag backade också tändningen mot innan (bara en grad) och justerade sprutet så att det backar ytterligare med ökad temp på insugsluften. Jag såg i loggarna att jag haft max 48 grader insugstemp på Kinnekulle, och då är tändningen backad ytterligare två grader.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

ofta så är det mesta spikmärkena på kolvens sida precis ovanför 1:a ringen och kan vara svårt att se.

Har du använt spikutrustning med förstärkare och hörlurar? det är nästan omöjligt att höra högvarvsspikningar om de inte är oerhört kraftiga. Etanol är kanske lösningen för dig men det ger också andra problem. utfällningar, aggresivt mot alumin. m.m.

Link to comment
Share on other sites

De märken jag såg var på squish arean på toppen.

Jag har inte kört med hörlurar, så jag kan mycket väl ha missat spikningar.

Jag har byggt systemet, men jag har utgått från en tändmapp från ett företag som säljer kit för turbokonvertering av swiftmotorn (med original kompression). Den backade jag 3 grader för att ligga på säkra sidan, och nu ytterligare en grad till + att nu backar jag ytterligare med ökad insugstemp.

Jag håller på med en ny motor med sänkt komp, smidda kolvar, andra stakar, oljekylning på kolvarna och oringat block. Blir 8.5:1 i komp.

Så det jag försöker göra med motorn som sitter i är att moffa in så myckat soppa för att kyla så att den överlever hösten. Skit samma om jag tappar lite effekt. Möjligen får jag problem med att jag sköljer bort oljefilmen i cylindrarna i längden.

Kan jag få den att hålla i höst kan jag ha kul och köra, samtidigt som jag utvärderar kylsystem mm tills nya motorn blir klar.

Alla tips och råd är självklart välkomna. Jag är nybörjare på det här med att turbokonvertera motorer.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Att köra lite rikt för att vara safe är inte fel om du är orolig.

Du tappar inget effektmässigt på att köra med de AFR värdena du har

om du kan följa efter med tändningen (1-2% kanske). Under 11 i AFR

så börjar du bli av med hästar i rask takt så gå inte rikare än idag

utan sänk tändningen eller kompet istället om du ändå riskerar spikningar.

Ta hjälp på elektronisk väg med att övervaka spikningstendenser!!

I en sjua är det i princip omöjligt att märka dom annars.

Link to comment
Share on other sites

Vatteninsprutning är ett bra sätt mot spikningar o kyla bränslet. Det blir lite bökigare installation eller kör du intercooler?

Vad hände eftersom toppackningen skulle varit gången? tappad komp? kan vara kolv.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör intercooler. Och har en insugstemp på mindre än 50 grader normalt.

Jag tror topplockspackningen gett upp för att motorn tryckte ut kylvatten ur expansionskärlet. Jag kollade tempmätaren och loggarna efteråt och kylvattentempen var aldrig över 98 grader så den har inte kokat (om den inte kokat lokalt vid cylindrarna).

Jag hade liknande/samma beteende förut också. Bilen tryckte ut kylvätska, men bara då man belastade den mycket. Bytte topp packning och det höll ett par dagar hemma och större delen av dan på Kullen, men efter sista passet var expansionskärlet överfullt igen och då den svalnat saknas kylvätska.

Någon som har tips på vad jag bör kolla mer?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Du har efterdragit så det är det inte. Är bultarna ok? ej sträckta. Bottnar bultarna? mät hur mycket de sticker ut o gängar sedan ner dem i blocket för hand och se så de går tillräckligt ner. Gängorna i blocket måste vara rena och fria från vatten o olja och gängorna på bultarna rena och inoljade med motorolja och likaså bultskallen för momentets skull.

Du har alutopp och jag antar att du har brickor under bultskallarna så olja dem också. Toppen är plan? alutoppar kan få insjunkningar i materialet.

om allt detta är ok så prova Cometic.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Japp där ar brickor. Smorde dem också med ARPs moly gucka. Använde nya ARP pinnbultar nu senast och drog till 75Nm vilket är lite mer är Suzuki säger, men lite mindre än ARP säger. Efterdrog också som du redan noterat.

Alla gängor var rena och bultarna smorda. ARP rekommenderar 80 Nm så det går att dra lite till för bultens skull. Läste på Suzukiforumet om en som dragit gängorna ur blocket med 80 Nm dock så jag drog bara till 75Nm.

Skall ta med toppen till jobbet i morgon och kolla att den är helt plan. Den ser plan ut med den stållinjal jag har hemma.

Cometic gör inga packningar till denna motorn. Jag har en Suzuki MLS packning som passar rent fysiskt, men den är 0,25 mm tunnare än originalpackningen så det skulle innebära 10,2 i komp i stället för 10,0. Kanske inte någon höjdare att höja kompet.

Man kan ju alltid o-ringa blocket, men för att köra i höst bara är det inte värt det.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

det är tyvärr inte alltid så lätt att se med linjal om den är rak överallt. man skulle lagt på nån färg och skrapa av med linjal på alla håll o kanter, då kanske man kan se. Har du mls packning så skulle det räcka men det är noga med planheten och inte för grova spår efter planfräsen utan kör sakta. kanske svårt att ta ur i toppen mer för kompsänkning för planar du blir det ännu högre kompförh.

Link to comment
Share on other sites

I Suzukis manual rekommenderar de att man skall slipa toppen på ett 400 papper lagt på en planskiva.

Har testat förut med gott resultat så jag tänkte att jag skall prova på denna också i morgon. man ser direkt om det är skevt om inte annat och man kan dra bara precis så många tag att pappret avverkar överallt på toppen.

Finns inte så mycket material att ta av i förbränningsrummet tyvärr så det får nog bli en vanlig topp packning igen.

Förra var en Elring och nu har jag en Suzuki originalpackning den borde ju vara dubbelt så bra kan man tycka (åtminstone om man kollar på priset :angry: ).

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

har du ingen planskiva så leta upp nån tjock glasskiva eller keramikhällspis. spisen brukar jag använd här hemma.

du har ev lite vid squishen du kan ta, men man får va lite rädd om den.

Link to comment
Share on other sites

Jag räknade lite snabbt på hur mycket material som måste bort. 0,25mm skillnad på packningen är 1.1 kubikcantimeter i volym. Trist, men jag tror tyvärr inte att jag kan ta ens i närheten av så mycket på squishen.

Jag har en planskiva på jobbet som jag kan använda, men annars är det en kanonide att använda spisen. Har aldrig tänkt på att det finns en plan yta där.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag kör intercooler. Och har en insugstemp på mindre än 50 grader normalt.

Jag tror topplockspackningen gett upp för att motorn tryckte ut kylvatten ur expansionskärlet. Jag kollade tempmätaren och loggarna efteråt och kylvattentempen var aldrig över 98 grader så den har inte kokat (om den inte kokat lokalt vid cylindrarna).

Jag hade liknande/samma beteende förut också. Bilen tryckte ut kylvätska, men bara då man belastade den mycket. Bytte topp packning och det höll ett par dagar hemma och större delen av dan på Kullen, men efter sista passet var expansionskärlet överfullt igen och då den svalnat saknas kylvätska.

Någon som har tips på vad jag bör kolla mer?

/Peter

Hej.

Har du kollat så locket till expansionskärlet håller trycket?

På min bruksbil så var övertrycksventilerna öppna,

så motorn tryckte ur sig kylarvätskan innan termostaten öppnade.

Hade sparat in ett topplockspackningsbyte om jag upptäckt det innan..

Testa att byta lock på expansionskärlet.

Mvh

/Johannes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...