Jump to content

Sjua Med Suzuki Swift Morot


Recommended Posts

Jag har byggt en bock för att kunna böja till en egen krängare (se några inlägg upp). Vet inte om den funkar ännu. Tänkte bocka till en dummy i VP rör först för att se att det inte slår i någonstans i hjulupphängningen och sedan ge mig på de riktiga bitarna.

Har köpt massiv 12mm, 14mm och 16mm rundstång i 2230 (fjäderstål). Lämnar dem för härdning efter att jag bockat dem till rätt form. Får se vilken dimension som blir lagom i hårdhet för bilen.

Om bockningen går bra och jag får fatt i mer material så kan jag eventuellt bocka till fler om det är någon som behöver en krängare till sin bil. Garanterar inget ännu dock.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 534
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Om bockningen går bra och jag får fatt i mer material så kan jag eventuellt bocka till fler om det är någon som behöver en krängare till sin bil. Garanterar inget ännu dock./Peter

Kommer att följa testerna med spänning. Om det blir bra kan du skriva upp mej på beställningslistan.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Tillverkat nedre fästena för "droplinken" i kväll. Jag skall ersätta nedre bulten som håller "coilovern" med en längre och klämma fast fästet med den (på känt Westfield manér).

Använder M8 Uniballs. Borde hålla tycker jag. Skall till gummitätningar på Uniballarna innan det är klart också.

Svetsändarna är engelska. Gängade M8, men tillverkade för 1/2" rör :lol:. De är galna engelsmännen! Får nog svarva av en halv mm.

ARBLowerMount1.jpg

ARBLowerMount2.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att använda hudraulrör från hydroscand. Samma typ som till bärarmarna men med 2mm godstjocklek om de finns i 12mm invändig diameter. Det har jag inte kollat.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Upptäckte just att nya kolvarna inte går klara från oljekylningsmunstyckena. Skulle behöva ta bort ca 3.5mm från nederkant på kolven där munstycket sitter. Är smidda kolvar så och det finns inga direkta förstärkningar i nederkant just där.

Känns ju som att man kan göra det för hand med en dremel med en sandpappersrulle på, eller i fräsen om det går att spänna fast kolven utan att skada den.

Jag har en bra våg med 1/10 dels gram upplösning så jag kan ta exakt lika mycket vikt per kolv.

Någon som vet om det går att modifiera kolvar så? Vilken metod är i så fall bäst?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Måste kolven vara balanserad sida till sida? Jag trodde det räckte med att viktbalansera så att alla kolvar väger lika mycket.

Skall den andra bulan vara rakt över eller diagonalt över kolven?

Link to comment
Share on other sites

Ok då får jag lämna in för borr och honing och märka upp var det krockar därefter när kolven går att få i cylindern.

Skall ta lite material i cylinderväggarna också innan borrning så att stakarna inte slår i väggen vid botten av cylindern. Kan använda en gammal kolv med ny stake för att mäta ut var jag skall ta och hur mycket.

Link to comment
Share on other sites

Kolla vad tomten kom med idag.

Nya bamselakan!

Saker.jpg

Oj, oj, oj, mycket godis!!!! :racesmile:

Vad väger svänghjulet? Vad är det för märke på stakarna?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

3kg med startkrans tror jag. La det på badrumsvågen, men den är gammal och analog och den visade mellan 2 och 3,5 kg.

Jag jag hoppas att lagren är bra. Clevite har ju kvalitetsrykte. Lagren till stakarna är ACL, men jag tror att de är rätt bra de också.

Köpte rubbet på bilden + 2 topplockspackningar från DMW motorsport i Brisbane. Det är DMWDave på RedlineGTI forumet. Han har bra rykte på suzukiforumet och har byggt ett antal Swift maskiner.

Det är samma kille som rekommenderade mig att fylla blocket med expanderande betong upp till botten på vattenpumpen.

Motordelarna har nu överlevt en stor översvämning av Brisbane, en cyklon och den senaste snöstormen här i Stockholm.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Ja det är fräst på fräsen på bilden tidigare i tråden. En Rong Fu RF30. Funkar bra på alu och mindre jobb i stål, inte hundradelar i precision, men funkar för rätt mycket saker som skall tillverkas till bilen.

Hela kittet ser ut såhär, med några hållare för olika grovlekar på krängare. Tillverkat i 6082. Blev rätt många timmars fräsande. Glasblästrade efter tillverkning. Blir snygg yta om inte annat.

Ingen som har erfarenheter av motorarbeten av Enem att dela med sig av?

ARBAllParts.jpg

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

PÅ 80-90 talet när jag körde rally var ENEM en av dom ledande trimmarna särskilt gällande Opel. Med bra rykte, "dyra men bra".

Hur dom står sig idag vet jag inte, men jag skulle inte oroa mig för att anlita dom.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Angående Nacka Motor så var de precis som Gerhard skriver väldigt välkända. Vill minnas att de gjorde kammarna till Mazdas VM-rallybilar.

Själv har jag en gång köpt en Opelkam från dem och då hade de bra service och svarade gärna på frågor.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Modifierat lageröverfallen. Förstärkta med en stålbit.

Notchat botten av cylindrarna för att få plats med stakarna. Tillverkade en specialkolv för att kunna få i kolven från undersidan vid de ändlösa testerna för att se om de gick mot cylindern. Kolven är innovativ och lättad, men eventuellt lite dålig kompression.

SteelStraps.jpg

KolvSmal.jpg

notchatblock.jpg

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Som vanligt kan man inte göra en sak i taget. Har skissat på ett nytt oljetråg till torrsumpen på nya motorn.

Någon som ser något som bör ändras?

/Peter

Flänsen är 5mm aluminium och resten 2mm och 3mm bitar. Vill inte gå ned på för tunt gods i plåtarna. Är lite rädd att de blir svåra för en amatör att svetsa mot flänsen då. Lite godstjocklek skadar säkert inte för styvheten i nederkant på blocket heller.

Den gråa cylindern representerar veven och klossarna nedanför är lageröverfallen i motorn. Anslutningarna är AN10.

Tray1.jpg

Tray3.jpg

Det blåa halvgenomskinliga en bit över botten är ett stålnät.

Tray2.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Ja sil som går att ta bort och rengöra kanske inte är så dumt.

Jag funderar på om jag kan få till det befintliga nätet så att det funkar som sil också, men det är ju inte så lätt att rengöra.

Behöver man rengöra silen förutom vid motorras? Silen på oljepickupen behöver ju normalt inte rengöras (förutom på Saab 95 då förstås för där beckar den igen, men det kanske man får se som ett undantag).

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Den beckar igen både på SAAB Volvo Audi VW m.fl. för folk byter inte olja som de ska.

Kör med Longlife och tror det räcker med mil inte tidsintervall. Jag byter 2ggr per år på brukisen ca 700 mil emellan.

Link to comment
Share on other sites

Jag missade att du skulle ha ett nät :icon_oops: då funkar det ju som skydd för pumpen om det är nog finnmaskigt.

Frågan är hur bra oljan rinner igenom nätet när ojan är kall.

Möjligen skulle man kunna minska ner volymen på den nedre kammaren och sätta båda anslutningarna på den sidan som gör slangdragningen till pumpen enklast (kortast).

Link to comment
Share on other sites

Det är ett litet oljetråg. Bilderna ger lite konstig uppfattning om proportionerna. Nedre delen är bara 4 cm djup.

Pumpen sitter så att det inte går att sätta anslutningarna på samma sida. Den bakre anslutningen går via en 90 graders svept AN koppling framåt och den främre går via en 180 graders koppling framför oljetråget till pumpen.

Får inte till det på något annat sätt.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blev Enem. Har lämnat block, vev, tryckplatta och svänghjul till dem för bearbetning.

Blocket O-ringas.

Deckas minimalt för fräsch yta.

Borras med stressplatta.

Vevpartiet balanseras.

Skall hämta på Onsdag. Spännande!

Håller också på att fixa nya kylare. Har beställt cellpaket att svetsa gavlar på.

Blir lite tjockare och något större kylare till motorn än den gamla Merca 190 kylaren. Kylaren till chargecoolern blir också större. Har även bytt oljekylaren till en Laminova olje/vatten kylare så även den värmen skall ju ut ur motorns kylare framöver.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Någon som vet hur man lämpligen kombinerar kolvar och stakar viktmässigt?

Kolvarna och stakarna är båda väl inom 1g i totalvikt.

Lilländan på stakarna skiljer något mer än ett gram mellan stakarna. Funderar på att kombinera tyngsta kolven med lättaste lilländan etc och sedan väga totalvikten.

Därefter montera de två tyngsta på 2an och 3ans cylinder och de två lättare i ytterkant.

Är det vettigt, eller skall jag kombinera stakar och kolvar viktmässigt så att totalvikten blir så lika som möjligt oaktat vad lill och storändorna väger?

Eller skall jag göra på något annat sätt?

Jag kommer inte att ta bort material från stakarna (De är kulpenade) så det som gäller är att få det så bra som möjligt med de delar som finns.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Motorn är ju som ett konstverk, speciellt blocket.

Men du hur förklarar du att du snott en Bamse filt eller lakan? Det där kan bli farligt värre det...... eller?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har inte hängt med, här händer det grejor! Vacker motor! :) Hur mycket ska du ladda med? Hur ser den nya oljekylaren ut?

Såg även dina bockningsverktyg, de såg ju riktigt proffsiga ut, speciellt plåtbocken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...