Jump to content

Blackbird Seven XX


XTR

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Läste i din tråd Fredrik att du oxå hade lite meck innan du fick din motor att gå. Jag själv har väl hållit på med startförberedelser sen mitten av Maj ungefär, men det var gött att få kunna åka lite iallfall trots motorn har gått som en påse nötter.

Fick du något besked om när de brukar lägga ner bullerproven för året? Jag har inte lagt ner tanken ännu om att hinna klart med besiktningarna och då i första hand bullerprovet. De sista besiktningarna kan man ju faktiskt göra senare, så länge det är snöfritt : )

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

NU!!!

Äntligen lite positiv respons från motorn. Mycket starkare genom hela registret och när jag kollade loggen efteråt så hade jag nått 9850 rpm som mest! Lite skillnad mot förut... Spettar man på ordentligt så märker man knappt att nästa växel ligger i, det är trevligt. Dock så finns det som sagt en del att mappa, man får låta varvet komma lite innan man klappar på med högerfoten. Effektmässigt hoppas att jag det finns en del kvar att hämta, men motorn har ju redan lite handikapp pga att det sitter en Cometic lågkompspackning så det riktiga toppklippet blir inte som med orginal komp.

Nu blir det fullt focus på att hinna med och förhoppningsvis även klara av bullerprovet. Jag hoppas att det räcker med en 120*420 rund dämpare med Db killer insats. Jag kommer att ha ett 90 graders slutrör som jag svetsar in ett kryss i och riktar ner röret mot marken. Som sista utväg om detta inte räcker så kommer jag att tillverka en liten extra slutburk med perforerat lock som enkelt kan monteras på slutröret med klämma. Insugsljudet tror jag faktiskt är ok för jag åker med orginal luftburk, dock så är luftintagen till burken riktade snett utåt så ev. skulle man kunna leda intagen med slangar till motorrummet eller noskonen istället.

Sedan så har jag funderat lite kring R däcken. När Lupus gjorde sitt bullerprov så var det förvånansvärt mycket ljud som kom från däcken. Kanske skulle man även slänga på vanliga däck just på provet?

Sen fick jag även reda på av en kompis vars pojk kör motorcross att ett mycket effektivt så att temoprärt sänka avgasljudet är att spreja in i slutdämparen med kedjespray. Vet dock inte hur länge effekten sitter kvar, det måste minst vara 4 repor förbi mätaren :)

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

härligt att motorn går bättre :)

de där me däcken tror jag gör stor skillnad, om man tänker på en del vägar där dom har en liten vägg typ 50cm hög försvinner ljudet markant, lättrullande däck typ michelin energy borde gå tyst

Link to comment
Share on other sites

Sedan så har jag funderat lite kring R däcken. När Lupus gjorde sitt bullerprov så var det förvånansvärt mycket ljud som kom från däcken. Kanske skulle man även slänga på vanliga däck just på provet?

//Mattias

Fråga bullermannen själv, du får nog ett ärligt eftersom de inte jobbar inte med detta för att jävlas. Svar baserat på verkligheten - inte gissningar.

För min del var det insuget som lät och samtidigt som sjuan kollades var det en rod och när han åkte med öppna sidor var det kört, när han satte på huvarna försvann problemet. Påstår att mina Proxies R888 påverkade naada på bullret, kan jag säga med säkerhet eftersom jag hade sådana däck på både höger och vänster sida men det skiljde 3dB på vänster och höger sidas passeringar, Då kan ju R-däck inte påverka nämnvärt-eller? Enda skillnaden på bilens olika sidor är ett hål i plasten på vänster sida där grenröret passerar och insugsljudet smiter ut.

Link to comment
Share on other sites

Kul att motorn går bra nu.

Sedan har jag en fråga eller kanske påstående: --- Jag kommer att ha ett 90 graders slutrör som jag svetsar in ett kryss ---

Utan att vara oartig men är det någon som verifierat "krysset", dvs kört ett bullerprov, vid samma tillfälle med samma bestyckning för däck, motor allt. Samma "bullerprovare, samma väder samt ett flertal noterade förbikörningar som motsvarar det som provet innehåller. SEdan med och utan kryss.

Jag har kanske fel men det känns lite som "teflontillsatsen" som alla motorer skulle ha på 70 och 80-talet så de skulle "glida lätt" och spara bränsle. Känsla och verifierat är (kan vara) två helt olika saker.

Den fortsatta tanken är om man vinklar utröret 5 grader till nedåt så borde det ge avsevärt mycket mer i dämpning. Att låta insuget vara riktat framåt och avgasröret bakåt helt det är o-omtvistat bra för att få ett lägre dB-värde.

Jag har en rätt ok bullermätare och ljudpeaken är inte mitt för mikrofonen utan den kommer ungefär när bilens bakände passerat centrumlinjen. Jag kommer prova statiskt ljudet med samma förutsättningar vad avser placering av bil och bullermätare. Jag väljer ett lämpligt varvtal för att testa avgasljudet som "krysset skall ta hand om". Kommer prova med rakt rör och rejält vinklat rör samt inmonterad "omriktningsbricka" (inte tätbricka) och med kryss. Vad skall man ha? En 4 mm svetstråd, kan det vara en lämplig dimension?

En annan ljuddämpare = Supertrapp (tror de heter så) tror jag fungerar och är väl också verifierade för de omriktar ljudet och gör det mer diffust som i sin tur minskar dB-talet om allt är rätt monterat. Fel anatl supertrapp brickor riskerar att kväva motorn men tyst blir den.

Diskbollar i lämpligt antal ger också ett lägre ljud men också risk för kvävd motor om antalet och tätheten är för stor. Lika med tätbricka och borrade förbiströmmningshål i utblåset. Krysset lär inte hindra flödet i alla fall.

Jag kan naturligtvis ha helt fel dvs att krysset verkligen funkar och det är förmodligen därför jag frågar om någon verifiert krysset. Nyfikenheten gör att jag själv skall prova och se om det är värt att ens fundera på ett kryss eller om det skall läggas till handlingarna som en onödig åtgärd och istället välja 5 eller 10 graders mer vinkling på utblåset.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag testade lite med kryss och ner riktat avgasrör när jag körde rally.

Nu mättes det här på olika tävlingar och stillastående bil med 4500rpm (har jag för mig).

Men db låg ganska konstant.

Märkte aldrig någon förbättring däremot en klar nackdel med röret riktat rakt ner.

Det dammar nämigen rejält på torrt grusunderlag, så illa att det ibland blev problem när man skulle backa :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Så din slutsats är att kryss eller inte samt riktningen på avgasutblåset inte ger något nämnvärt. Mer än damm såklart.

Bra din info sparar jobb för mig, jag tar en träskiva för att slippa dammet och sedan provar på CealmSeven med att sätta en 90 graders rakt ner. Så tar jag några 4 mm trådar och låter dessa "spännas" in i ett kryss både i ordinarie röret först och sedan på extra 90 graders röret. Är det ingen mätbar skillnad då lägger jag allt med kryss och vinklig till handlingarna som en kul test.

PS ref inlägg #108 själv var jag jättesugen på att teflonbehandla motorn, en B20, på det goda 70-talet men jag gjorde det aldrig. Reklamtexten om teflonbehandlingen kunde förföra vem som helst men det var nog ekonomin som hindrade mig, ett annat ord för snålhet ibland (tack och lov får jag väl säga så här efteråt).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Måste åxå komma med en fråga/fundering. En ljuddämpare enligt samma princip som ljuddämpare till vapen, är det något somm kanske skulle kunna funka?

ett antal brickor som passar in i ett 3" rör med ett 2" hål i "för fritt flöde" dom små hålen är för att stoppa svatstråd eller dylikt i och loppa fast för att hålla inbördes avstånd sen montera hela insatsen i ett 3"-rör. Har tyvärr inte kommit så långt själv ännu att det är dax att prova...

//Toffe

insats.bmp

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hej Jocke!

Nja, det går väl inte så speciellt bra. Det blir till att gå och sura den 13:e Augusti igen!

Jag har gjort ett försök med bullerprov i höstas med gamla motorn men med 0.4dB för högt värde, och Ludde var stenhård (som han skall vara).

Har byggt ny motor med inslipad drevsats, org. kompad. Har provat med det mesta för att få den nya motorn att gå bra, men tyvärr...

Det som händer nu är att all el görs om och MS2 har jag lagt ner efter jag skjutit loss knastren på 12 ventiler!!

Blir en set up med fuggar igen och ny BB förgasar kabelstam. Hittar jag ett BB insprut med box, kablage, instrumentpanel, t-lås, imobiliser, nycklar bla, bla... så monteras det, men skrotarna skall ha för mycket för grejjerna så det får vänta. Nu skall jag bara ha bilen klar och godkänd, men jag skjuter på Kinnekulle tills nästa år, IGEN!

SÅ Jocke du blir klar före mig garanterat! Tur jag har en ny leksak att trösta mig med: NG 900-98 BSR, tänk om man haft den motorn i sjuan, går så j-vla gött. Nu skall jag inte säga att jag ångrar mitt motorval, men mc delar är inte billigt, och när det strular så kostar det skjortan. Hur många Trionic 5 hade jag fått för samma pengar?

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hehe, om du har siktet inställt på augusti 2011 så hoppas jag bli klar tidigare men jösses vad tiden glider iväg... kanske blir det ungefär samtidigt :)

Låter som du bytte motor pga misslyckat bullerprov men så kan det väl inte vara ....0,4 dB borde du väl kunna ha löst med lite skumgummi runt filter och motstånd i avgas. Men antar att anledningen är någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha pratat med Mattias, har man nästan dåligt samvete för att man går den enkla vägen och väljer bilmotor+låda som är bolt on..

Men ge inte upp. Lönen kommer när det är färdigt.racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har turen vänt!

Jag kan meddela att jag numera har en blackbirdmotor som går riktigt! Allt tidigare skrivet om att motorn gick som den skulle (eller nästan...) gäller inte från och med nu. Nu ROCKAR motorn!!! Nu finns det kraft så det räcker till : )

Jag skrek av lycka när jag gav fullt och försökte hinna med att koppla och rycka i nästkommande växlar. Lite svag i knäna och med världens leende kunde jag denna gång efter jag kört upp på garageuppfarten säga

-Nu går den riktigt, äntligen!

Jag fick mitt kablage för precis 2 veckor sedan och all el är omgjord för att passa det nya kablaget. J-vligt mycket jobb som jag helst ser att jag gjort för sista gången på ett bra tag!

I Lördags kunde jag trycka på startknappen, och nu hördes det direkt att det var anorlunda ljud från motorn!

Har fått gjort 2 rejäla testturer inkl. en liten provtur med dottern. Har gjort lite småjusteringar idag, bl.a. tagit bort en bricka från kardanens stödlagring som gav missljud och som inte behövs. För att inte bli pepprad av sten och grus så har jag även gjort nya stänklappar som går hela vägen ner till marken och tog idag en tur på en grusväg för o se om det vart något bättre, det blev det men man kör inte fort på grusväg med sjua...

Väntar på manöverreglagen till BB kablaget för att göra den delen komplett samt fixa till någon slags back som fungerar bättre än den tidigare versionen sedan så skall den vara redo!

Idag har jag även varit i kontakt med min besiktningsman och bett honom sätta upp mig på väntelistan till nästa bullerprov. För att göra mina förutsättningar lite bättre denna gången så har jag byggt nytt avgassystem med en flexförbindelse från sidoburken till en bakmonterad slimdämpare med utblås bakåt istället för sidopipe riktad mot mikrofonen. Nu är bara frågan hur mycket ljudet påverkas av att motorn går som den skall, och för att gardera mig ytterligare så funderar jag även på att slänga i "dB killern" i första dämparen. Har ingen lust att åka hem igen med för höga värden (jag bommade med 0.4 dB i höstas och HD:n som gjorde provet samtidigt med mig klarade sig på 85.00dB!)

Anledningen till nya motorbygget är att jag hade en del strul med ventiler och en kass växellåda så jag gjorde det enkelt och skaffade en annan motor som har gåtts igenom och monterats istället. Kan vara bra med lite reservdelar... Nu håller jag tummarna för bullerprovet och att allt håller ihop tills bilen är besiktigad och klar!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Härligt!

Funderar om jag skall förbereda för dB killer eller kanske supertrapp. Som sagt så har man ju ingen lust att få nedslag på bullerprovet....när man är sååå nära regbes :)

Link to comment
Share on other sites

Jocke du behöver inte oroa dig, din Turbo fixar ljudet till en lagom nivå. Ifjol med turbomotor hade jag låga 90dB på bana (73dB vid bullertest), nu utan turbo och spjällhus var jag över 100dB......

Link to comment
Share on other sites

Provtur idag igen :D Tätad i luftburksintagen och db killer i första dämparen ger lite lägre ljud men sätter alla skarvar under extra tryck så jag fick gå över med avgaspasta för att få tätt. Kände stor skillnad på effekten med strypningarna, men det är väl ingen nackdel på bullerprovet... Har ett litet oljeläckage från sumpen men det går att fixa genom luckan i golvplåten, men det får vänta ett tag.

Nu är det backväxel kvar, skall se om jag kan få ordning på det växelarr. som sitter sedan tidigare.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dags för uppdatering igen!

Det är inte roligt att kugga på bullerprov, fråga mig... Nu har jag gjort 3 försök, sista gjordes för dryga 1 1/2 månad sedan och det ligger fortfarande över med 0.8 dB. Denna gången försökte jag förbereda mig med ny luftburk, dämpade plåtar, motorhuv, ny slutdämpare, kapslade luftutsläpp mm. men nä inte då.

Nu är säsongen slut men denna gång går jag och bilen i vintervila i bästa utgångsläget på länge. Det sista jag fått gjort är att en riktig BB förgasartopp har monterats som desutom är streetportad av dr. bike.

I vinter så blir det sista justeringarna på backväxeln som faktiskt fungerar hyfsat nu (slirar med enkelrem så en dubbelrem skall dit istället) Skall gjuta ett "huvscoop" så jag får luftburken kapslad, ordna ett oljeläckage och sedan så tänker jag se till att jag är en av de första sjuorna som blir besiktigade 2011.

Tänkte även nästa år boka in Kinnekulle 3:e gången gillt?! Har en medlemsinbetalningsbonus att lösa ut under 2011 så nu så...

För att minska lidandet och körabstinensen till nästa säsong (5 mån)!!! ringde jag Herr Wänström i Vårgårda och fick låna hans biltrailer och tog mig in till ett lämpligt industriområde i Alingsås för att testa nya toppen lite :racesmile:

Detta resulterade i lite amatörfilm som kan hittas här:

Som ni märker på filmen så passade jag på att testa friläget mellan 1.an & 2:an ordentligt :516:

Det går inte heller att täta titanrörsskarvar på R1 dämpare med PP:s Kemisk Metall :huh:

Väl mött nästa säsong, då ni!

//Mattias "XTR" Kristiansson

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var riktigt sköj att få köra lite äntligen. Inte för att det var direkt lovligt att testa runt bilprovningen, men det var helt öde där efter 15:00 på söndagar och det finns en kanonslinga på industriområdet med delvis helt ny asfalt, och då kan man ju inte låta bli att testa lite :hypocrite:

Jag har en lite längre film som är på väg ut på youtube oxå om man kan stå ut med halvdålig kvalitet. Återkommer...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

En lite längre film "onboard camera". Ingen superkvalitet på ljud och bild, men man får iallfall ett intryck av hur det är att åka BEC!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se, det låter för gott. :thumbsup:

Det måste kännas underbart att kommit igång,

synd bara att det går emot vad det gäller årstiden.

Men som sagt du är ju väl förberedd för våren.

Man blir klart sugen att provstarta själv, inte riktig än men snart så.

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Grattis till avklarat bullerprov.

Hur var känslan befrielse eller förvåning...?

Finns det några kuddar kvar i huset eller är dom under huven allihopa?

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Lånade t.o.m. täcken av grannen... MEN den stora orsaken till låga värden var nog kapsling av luftburken mha huvscoop. En org. Yamaha R1 dämpare på tvären bak fungerade bra. Nu är det nya friska tag inför SFRO 2 den 23/5. Har en lista igen!? på saker att fixa.

Sedan så har jag öppnat stackars plånboken igen och köpt en Quaife backlåda vilket jag skulle gjort från första början.. Denna kommer jag dock vänta med att montera i bilen tills vintern då det blir nya kardaner samt modifiering av kardantunnel för att få den på plats.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Grattis till bullerprovet!! :thumbsup: Jag har också monterat en ljuddämpare på tvären längst bak, startade bilen för ett par dagar sen.. den gick väldigt tyst, var egentligen bara insugningsljudet som dominerade, men då var det utan både luftfilter och huv monterat. Jag hoppas att jag också klarar bullerprovet. Det är nära nu :) Då blir det Kinnekulle i år då? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

FÄRDIG!!!

Idag så fick jag äntligen de efterlängtade skyltarna och kunde ta första (lagliga) turen. Blackbirdseven XX fick tilldelat: CTF 519. Kan ju konstatera att en BEC är ganska så mycket "on" eller "off" Idag så blev det mycket av den första typen :racesmile:

2 saker att fixa innan nästa åk!

17Ah gelbatteri som inte orkar starta bilen när den var varm eller när fläkten gått i ett par minuter, säkert någon cell som inte är med, trots jag har 13volt?! Har ett 20Ah som jag skall prova med istället. Kanske har jag för dålig jordanslutning, skall förbättra denna med.

Motortemperatur vatten/olja:

Vad skall en MC motor ha för arbetstemperatur?? När jag var på väg tillbaka efter en ca: 30 min blandad körning samt lite rödljus så låg vattentemp på runt 105-max 110 grader enligt mitt autoguage instrument. MC instrumentet visade på mellan mitten och strecket halvägs mot rött. Det var bra tryck på expansionskärlet som kommer från Sierra DOHC- 90. Kylaren har större yta än orginal och är ett nytt merca 190 E kyl. Oljetempen som mäts med givare i oljetråget var som högst 95 grader.

Oroar jag mig i onödan eller behöver jag få till mera kylning på motorn? Ta bort termostaten?? Oljevolymsmässigt (om jag frånser accusumps stöttningsvolym vid tryckfall) är halverat från orginal pga det kapade oljetråg som motorn har idag.

Kinnekulle lär säkert pressa upp bilen ytterligare i temperatur så jag vill gärna vara på säkra sidan!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har åkt R1-BEC i ett par år nu och inledningsvis också haft batteriproblem. Innan modifieringarna med kylluften kokade motorn när man passerade 200km/h men med bättre ledning/styrning av kylluften försvann problemen. Lyse på samt fläkt som startade vid 105 grader och kapaciteten på ett 12Ah batteri från biltema räcker inte många sekunder. Idag ligger motortemperaturen oftast under 90 grader vid hård körning men vid konstant landsvägsfart under 90 km/h stiger temperaturen, detta beror troligen på för låga motorvarv och dålig kontroll på vart kylluften tar vägen under huven. Håller just nu på med att fixa till nya plåtar för att göra kylningen bättre så att temperaturen förhoppningsvis blir stabilare. Jag har inga planer på att skaffa ett större batteri för det är inte problemet utan halvljuslagen och för lite kylluft är det som ger mig gråa hår.

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

Grattis Mattias !!! :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Du får kika förbi någon dag. Börjar semestern nu så kommer vara en en hel del i finrumet (garaget).

Link to comment
Share on other sites

Det med mätare bör man tänka på att en del instrument är kalibrerade vid 12v och ger ökat värde vid 14v som bilen laddar.

men 105 grader ligger många bilar på idag och mer därtill men då gäller att det är tryck i systemet.

Link to comment
Share on other sites

En liten tur till idag, i lugnare tempo... Nytt batteri på 20Ah gjorde susen! Ok, lite tyngre men med mera kräm i.

Vattentemperaturen är ett bekymmer som måste lösas. I mitt fall så är det avsaknaden av luftstyrning till kylaren (som Anders skrev)som är lösningen på problemet. Sedan så sitter min kylare långt bak oxå samt att jag har vent uttag i noskonens ovansida som leder bort luften som jag vill ha genom kylaren. Tur man har en misslycka 1.2mm huvplåt som kan användas till luftstyrningsplåtar. Mycket bös runt kylarens sidor som gör tillverkningen lite svårare. Har även varit inne på att göra maskeringen av tjock gummiduk?

Annars så är det förbaskat kul att köra seven :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen blev mkt bättre med kapsling/ luftstyrning m.h.a. 1.2mm aluplåt & 2mm gummiduk från Swedol på sidorna där det är mycket detaljer ivägen... Perfekt Seven väder idag :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kokade när jag kom hem... Fick kylvätska som rann in från exp tanken via scuttlen och ner i arbetsskon, blåsor på ovansidan foten....AJ!

Jag stod en bra stund på tomgång och det var ju lätt 25 grader ute idag kan ju konstatera att fläktgivaren som är från mc inte drog igång. Det sista som jag noterade på vattentemp så låg den på runt 110-115 grader. Jag undrar givaren fungerar över huvudtaget?

Under körning verkar temperaturen ligga runt 80-90 grader så länge man inte krypkör i låga hastigheter, vet dock inte hur bra detta klarar sig på Kullen, men...

Locket till exp. tanken öppnar mellan 1-1.4bar precis som den gör org. på Blackbird 1100XX.

Nu måste jag hitta en givare som öppnar tidigare. Biltema säljer 2 varianter 92 & 95 grader. Problemet är bara att de har M22*1.5mm anslutning. Läste precis på nätet att en corvette ägare hade denna typ av givare monterad mot termostathuset med en fjäder som höll den mot gods och var alltså ej i kontakt med kylvattnet. Mr gasket skall tydligen oxå ha ngn. universal ställbar givare med "spröt" som sticks in i kylflänsarna.

Någon som tror på dessa ideer eller kan tipsa om ngn liten givare/tillslag som har mindre gänga. Den jag har idag från mc:n har M12 gänga men startar för sent.

Annars så har jag lyckats vibrera loss ena låsningen för snapoff:en samt glaset/hela huset för tryckindikering på accusumpen. Min bakvinge vibrerar oxå duktigt samt kommer i självsvängningar/resonans runt 3500-4000rpm. Vill inte ta bort men skulle vara skönt att slippa oljudet. Har försökt ersätta gaffellänkar med bultar men den vibrerar som f-n ändå.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...