Jump to content

anbla

Forumdeltagare
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Anders Blaxmo
  • Ort
    Örebro
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Hej För några år sedan försökte jag spola ett antal liter bromsväska genom systemet för att lufta bak bromsarna. Mina bromsar direkt efter luftningen verkade fungera ok men sedan gick pedalen i botten, tre snabba tramp på pedalen och fick viss bromsverkan tillbaka (tryckluftsbromsar). Det var inte roligt att åka ut på Gelleråsen i tron om att bromsarna var ok, det blev inte ens ett helt varv den gången. Till slut hittade jag felet banjobulten till bromscylindern var inte tät, tog tjuvluft vid helt uppsläppt pedal, jag drog bulten och sedan inga återkommande problem luftningarna går nu lätt att göra, frun ställer fortfarande upp vid dessa tillfällen. //Anders
  2. Hej igen Jag har en strömbrytare som gör att jag kan köra kylfläkten manuellt. Den är väldigt bra att använda vid krypkörning på grusvägar i hastigheter under 20km/h motorvarven är väldigt låga (MC) vet inte riktigt hur vattenpumpen fungerar när den snurrar med 1:10 av normala varv på motorn. Hur som helst slår jag på den innan jag krypkör sista biten (1,5 km)fram till bostaden då klarar jag att hålla motortemperaturen 10 grader kallare när jag kommer fram än om jag skulle låta bli att styra fläkten manuellt. Detta hindrar dock inte motorn från att öka i temperatur, bara fördröjer förloppet. // Anders
  3. Hej Jag har åkt R1-BEC i ett par år nu och inledningsvis också haft batteriproblem. Innan modifieringarna med kylluften kokade motorn när man passerade 200km/h men med bättre ledning/styrning av kylluften försvann problemen. Lyse på samt fläkt som startade vid 105 grader och kapaciteten på ett 12Ah batteri från biltema räcker inte många sekunder. Idag ligger motortemperaturen oftast under 90 grader vid hård körning men vid konstant landsvägsfart under 90 km/h stiger temperaturen, detta beror troligen på för låga motorvarv och dålig kontroll på vart kylluften tar vägen under huven. Håller just nu på med att fixa till nya plåtar för att göra kylningen bättre så att temperaturen förhoppningsvis blir stabilare. Jag har inga planer på att skaffa ett större batteri för det är inte problemet utan halvljuslagen och för lite kylluft är det som ger mig gråa hår. // Anders
  4. Jag åker R1 med Trickshifter. Misshandlade bilen i Gröndal och på Gelleråsen förra året utan haveri. Olja och kylning är dock något som behöver åtgärdas inför denna sommar. Bilen gick i alla fall lika bra under påskhelgen som förra året på bana. Ring mig gärna så kan jag berätta mer om min BEC....//Anders
  5. Sent besked men jag kommer. Anders Blaxmo, Blaxmo 007
  6. Nej, nu har jag nog varit borta for lange Calle, jag kommer hem pa onsdag. Jag ar orolig for din halsa, nagot moste vara fel, viktminskning i vissa fall kan vara skadligt for halsan, speciellt for V8:or. Jag kommer att prata med dig senast sondag. Krya pa dig. Anders
  7. 1. Ronny Norkvist - Alfaseven 2. Carl-Erik Almskoug CealmSeven 3. Jonas Zetterman - Indy Z7 4. Peter Carlsson - Shark 7 5. Joakim Granfors - Westfield Honda 6. Fredrik Askling - Tiger Cat E1 7. Per Lindberg - Locost 8. Peter Boström - Iltempogigante 9. Anders Blaxmo - Blaxmo007
  8. Jag fixar inte det här, får vånta tills segheten och buggarna är tillrättade eller att någon vänlig själ talar om för mig vad jag gör för fel. Det är läggdags för mig nu så att jag kan fortsätta med elen i morgon. // Anders
  9. Hej igen, lyckades inte att få med bilderna, försöker igen. Kofångaren sitter med två bult och blir det inte bra kan jag sätta lysena på skärmarna när jag har bestämt mig för hur det skall se ut. // Anders
  10. Hej Jag gör på detta viset då jag inte får den vanliga meddelandevägen att fungera. Kofångaren bak börjar att ta form, två runda kombilysen längst ut följt av två runda biltemareflexer monterade på lång M6 gummikudde. Ett tredje bromslyse också runt kommer att sitta i mitten högt upp på bakdelen. Tänkte ett tag på ett långsmalt LED lyse men med runda lysen för övrigt blev det om inte stilrenare så blev det billigare. Det mittre lyset kommer också att användas som dimbakljus men då blinkande......... vet inte vad regelverket säger men så blir det.
  11. Hej Ni verkar diskutera en bränsleflödes dämpare (ljuddämpare). Jag tror att detta är en relativt fri översättning från engelskans "flow damper" som är en tryckutjämnings manick som har till uppgift att minimera tryckstötar när man använder stora bränslepumpar som startas och stoppas. Det finns tryckutjämnings dämpare att montera på fuelrails om man har stora spridare som skickar tryckstötar mellan spridarna och på så sätt ställer till det för motorn. Har inte sett denna pump med mojäng tidigare men ljuddämpare på en bränslepump verkar konstigt, men jag kan ha fel. // Anders
  12. Hej, hemma igen. Ramen hämtad från pulverlackaren, fint lackad men repor i den rostfria störtbågen efter en mattkniv som skurit bort maskering efter bästring/lackering. Trött som f-n dagtid, vaknar som vanligt 03.00 och är hungrig, men åter till Rust-Oleum färgen. Huvudet fungerar som sagt vad inte riktigt än men jag började blästra lite smådelar och diffklumpen. Försökte sedan måla med en liten färgspruta, denna var dock på tok för liten då färgen även efter 25% utspädning var för seg för sprutan, (ingen färg kom ut ur den m.a.o skall färgen sprutas använd en normalstor färgspruta inget finlir. Övergick till penselmålning, färgen är i det närmaste klibbig fäster på ytan som sirap och med facit i hand skulle jag nog ha låtit bli att kladda denna färg på diffen då jag tror att jag har tillfört 0,5 Kg färg som ett värmeisolerande lager runt diffen. Diffen hade nog mått bättre av att vara naturell men ljust gul blev det. Färgen påminner lite av vad man iband kan se på Ålandsfärjor som är bättringsmålade, vill man ha en färg med god vidhäftningsförmåga som ochså är seg med lång torktid kan dock denna färg var något att ha. Troligen svår att blästra då den är mycket seg. Provat av en som inte är vaken // Anders
  13. Hej på er.. Oj, vad man kan lura sig på tiden, det är mer att göra än man tror. För två veckor sedan åkte jag till USA på tjänsteresa, var tillbaka i helgen, veckan har varit hemsk studentfirande och skolavslutningar och inte minst ett tidsfel på -9h i huvudet (även störd nattsömn där borta då CEALM ringde och väckte mig mitt i natten). Alltså veckan har varit och är fortfarande hemsk och nu till helgen åker jag på semester i tre veckor och är tillbaka 5:juli. Panik blev det när jag insåg att jag skulle stå med omålad ram i Juli! Ringde Industrilackering i Örebro och dom fick jobbet trots att jag köpt både färg och blästertank för att göra jobbet själv. Den gula färgen får jag använda till smådetaljer, montering av bilen börjar i juli, SFRO 2 och ursprungskontroll i augusti och på allmän väg i september (fortfarande tidsoptimist). Önskar er alla en trevlig sommar på fyra hjul Anders
  14. Hej igen! Jag tänker undersöka vad det innebär att måla ramen med Tikkurila färgen och även POR15 som är nya för mig. Vet inte om en ny tråd skall startas men när vi ändå pratar om färg, vad har ni använt till DIFF och BROMSOK. // Anders
  15. Hej Jag tänker sprutmåla utan primer direkt på metallen efter blästring, siktar på att vara helt klar med målningen före den 24:e maj, återkommer när jag vet mer. // Anders
×
×
  • Create New...