Jump to content

Blackbird Seven XX


XTR

Recommended Posts

Kokade när jag kom hem... Fick kylvätska som rann in från exp tanken via scuttlen och ner i arbetsskon, blåsor på ovansidan foten....AJ!

Jag stod en bra stund på tomgång och det var ju lätt 25 grader ute idag kan ju konstatera att fläktgivaren som är från mc inte drog igång. Det sista som jag noterade på vattentemp så låg den på runt 110-115 grader. Jag undrar givaren fungerar över huvudtaget?

Under körning verkar temperaturen ligga runt 80-90 grader så länge man inte krypkör i låga hastigheter, vet dock inte hur bra detta klarar sig på Kullen, men...

Locket till exp. tanken öppnar mellan 1-1.4bar precis som den gör org. på Blackbird 1100XX.

Nu måste jag hitta en givare som öppnar tidigare. Biltema säljer 2 varianter 92 & 95 grader. Problemet är bara att de har M22*1.5mm anslutning. Läste precis på nätet att en corvette ägare hade denna typ av givare monterad mot termostathuset med en fjäder som höll den mot gods och var alltså ej i kontakt med kylvattnet. Mr gasket skall tydligen oxå ha ngn. universal ställbar givare med "spröt" som sticks in i kylflänsarna.

Någon som tror på dessa ideer eller kan tipsa om ngn liten givare/tillslag som har mindre gänga. Den jag har idag från mc:n har M12 gänga men startar för sent.

Annars så har jag lyckats vibrera loss ena låsningen för snapoff:en samt glaset/hela huset för tryckindikering på accusumpen. Min bakvinge vibrerar oxå duktigt samt kommer i självsvängningar/resonans runt 3500-4000rpm. Vill inte ta bort men skulle vara skönt att slippa oljudet. Har försökt ersätta gaffellänkar med bultar men den vibrerar som f-n ändå.

//Mattias

Hallå! Temp.-givare som slår till vid 92C°- eller vid 95C° ?? Det låter som vinterkörning ??

Det måste väl finnas givare som slår till tidigare ?? Sen har jag hört att det går att koppla

så att man har både temp.givare och ström-brytare så att man kan slå på fläkten själv.

Större eller tjockare cellpaket är ju inte fel heller. En större volym med kylarvatten hjälper

ju till att hålla temperaturen nere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej igen

Jag har en strömbrytare som gör att jag kan köra kylfläkten manuellt. Den är väldigt bra att använda vid krypkörning på grusvägar i hastigheter under 20km/h motorvarven är väldigt låga (MC) vet inte riktigt hur vattenpumpen fungerar när den snurrar med 1:10 av normala varv på motorn. Hur som helst slår jag på den innan jag krypkör sista biten (1,5 km)fram till bostaden då klarar jag att hålla motortemperaturen 10 grader kallare när jag kommer fram än om jag skulle låta bli att styra fläkten manuellt. Detta hindrar dock inte motorn från att öka i temperatur, bara fördröjer förloppet.

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

Vilken gänga vill du ha på givaren? jag kan kolla vad som finns, har ett hundratal i tabellerna att leta i. från M10 till M24, även tum. Finns en hel del olika temperaturer också, dock inte allt..

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att din originalgivare inte är hel.

här finns olika. Jag har bytt från Opels 107grader eller nåt sånt till en 85 graders. mkt bättre plus att jag kan köra den manuellt.

Kylvattnet kan aldrig bli för kallt och termostaten styr motorns temp.

http://autokatalogen.se/wls/karlskrona/regno_search.do?regNo=&freetext=termokontakt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Tack för tipsen!

Jag upplever det precis som Anders skriver. Det går att hålla nere motortempen hyggligt om man är lite förberedd. Jag har oxå en manuell switch på instrumentpanelen som jag slår till vid rödljus eller vid krypkörning. Fungerar hyfsat bara man har koll på temperaturen, och det har jag nuförtiden.... (blåsan är numera borta!)

Till helgen skall jag återförenas med min sjua som står på Orust sedan förra veckan och förhoppningsvis kunna få till 10-15 mil. Har mina nya DS 3000 belägg hemma och skall även montera in av-element mellan accusump och chassifästena då säkerhetsventilen på accusumpens trycksida läcker lite, troligtvis beroende på höga rpm och vibrationer.

Skall även se om jag kan få bokat in 4-huls inställning för att dubbelkolla mina "garageinställningar" Bilen går hur fint och stabilt som helst på vägen MEN ratten står lite snett när jag kör rakt fram så det behövs lite justeringar. Fint att få till alla vinklar 100%.

Har även fått tag på en beg. overall samt nya skor att prova till helgen. Fint skall det vara till Kinnekulle... (det är hyfsat trångt mellan pedalerna oxå så skorna behövs!) Det jag kört med mest är faktiskt foppa tofflor, kanske inte är helt optimalt :blink:

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Riktigt uselt väder i Söndags så sjuan har stått kvar på Orust under veckan. Tänkte göra nytt försök igen på Lördag, gissa vilket väder de lovat, just det REGN! YES... Hoppas att de har fel denna gång!

Lite film från när jag var och hälsade på en kompis i Tanumshede. Det blev en riktigt grym tur i perfekt väder. Det är Peter som filmat och redigerat. Han har använt både systemkamera samt Go Pro Hero kamera.

Lite mera trottel...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hoppas bara jag klarar 95dB, gränsen på Kinnekulle... Nu har jag DS 3000 beläggen monterade samt effektluftfilter och tändförställnings pulshjul på ingång...

Nu skall jag bara försöka få till hjulinställningen och sedan så får man hoppas att allt håller ihop tills 26:e :515:

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Bec´ar låter :thumbsup: Men tyvärr tycker inte db provarna om ljudet lika mycket :banghead:

Ljudet du har i andra filmen vid 30+ sek kommer troligen ställa till med bekymmer om dom är hård på ljudet vid banåkningen. Dom sjunger tyvärr väldigt högt (men vackert) på insugssidan, så försök ha med dig en "nödlösning" så du kan sänka ljudet om dom gnäller. Det är inget roligt att bli avvinkad och måsta stå på sidan och titta på.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt uselt väder i Söndags så sjuan har stått kvar på Orust under veckan. Tänkte göra nytt försök igen på Lördag, gissa vilket väder de lovat, just det REGN! YES... Hoppas att de har fel denna gång!

Lite film från när jag var och hälsade på en kompis i Tanumshede. Det blev en riktigt grym tur i perfekt väder. Det är Peter som filmat och redigerat. Han har använt både systemkamera samt Go Pro Hero kamera.

Lite mera trottel...

//Mattias

Riktigt fina filmer. Och en härlig bil.

Bra jobbat,

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fick ut bilen för första gången idag : )) Motorn small igång direkt! Jag har bara provkört fram o tillbaxs och testat backen. Nu kan jag äntligen backa för egen maskin!!!!! Bara småskit kvar att fixa så imorgon skall vi ut på 2012 års första tur! Jag har slitit som ett jävla svin varje natt i flera veckor för att få klart bilen. I år tog jag mig verkligen vatten över huvudet, har tagit så fruktansvärt mycket tid att få bilen i klart skick!

Tänker inte ens försöka skriva vad som är gjort med bilen, men jag har varit på de flesta detaljerna. Lättare, bättre chassi/inställningar samt lite puts på motoreffekt och quickshifter. En läckande bränsleslangnippel på förgasarbryggan stoppade första provturen idag, den har läckt tidigare en o-ring som inte är riktigt 100% och för att byta den så måste förgasarbryggan tas ner. Som tur är så står det en helt komplett BB motor till i garaget så jag flyttar över hela förgasarbryggan från den motorn till XTR.

Nu skall det samlas mil och leta buggar så man kan gå på fullt 7-8/7

Vi syns på Kullen :racesmile: :racesmile:

post-605-0-90509200-1340142243_thumb.jpg

post-605-0-39240200-1340142330_thumb.jpg

post-605-0-71360500-1340142381_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

riktigt snyggt.

Som det skrevs i ett tidigare inlägg

"Är det en ny bil"

Jag kunde inte undvika att se dina huvlås, jag hoppas att du inte har köpt dem hos dalhems.

det stod rostfria men mina huvlås jag fick av dalhems är rödare än plåten på Titanic efter att ha låtit låsen bli blöta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...