ezroller Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 T5suite skulle jag vilja lära mig... vågar dock inte rikgt labba med frugans bil... Quote
Janne L Posted August 21, 2009 Author Posted August 21, 2009 Jaha då blir det ett upphåll på 1-2 veckor för bygget! Har nu precis fått halva grunden uppgrävd. Platonmatta är nu mantrat! Detta är inget skit jobb jag har sett fram emot :thumbsdown: m :D h Janne Quote
Jocke4U Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Fy tusan...lider med dig. Har samma projekt "någon dag" i min villa (med källare) från -73 ....hur roligt är det att gräva ner pengarna i marken....Usch... Quote
Janne L Posted August 25, 2009 Author Posted August 25, 2009 Jocke4U du får se de som en långsiktig investering som du förhoppningsvis får igen om du sälje villan någon gång i framtiden! Man måste försöka se saker från den possitiva sidan när man klafsar i geggan nere i gropen. m :D h Janne Quote
Janne L Posted October 19, 2009 Author Posted October 19, 2009 Dåligt med uppdateringar av mig. Har lite sämre frekvens än CEALM. Nu har jag gjort misstaget igen att köpa delar på feltema. Satte dit deras rostfria slangklämmorpå mitt kylsystem och konstatera att de inte tål att dra åt, begriper inte vad man skall ha dem till. Nu åker jag till Hydroscan och höper klämmor som håller. /Janne Quote
Morty Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Låter som om de har hög kvalitetssäkring på de rostfria slangklämmorna. Mina var precis lika dåliga!!! Quote
Thomas Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 jag köpte rostfria av en MC verkstad (MC Doktorn i Ronneby) och de har WURTH och BERNER:s fabrikat. kanonfin kvalite faktiskt. jag använder dem till vissa bränsleledningar samt till insugsgummin. jag ville ha smalare är ABA. Jag kan nämna att ibland plockar jag på skrotar för Mercedes och BMW har rostfria klammor. Quote
Janne L Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 Jag har inte tid att besöka bilskrot! Köpte på Hydroscand, de kommer nog att hålla men kostade mer än dubbelt så mycket. billigt skräp som inte fungerar är ju väldans dyrt! m :D h Janne Quote
Janne L Posted October 22, 2009 Author Posted October 22, 2009 Nämenvafan, den läcker fortfarande kylarvätska! Blir till att ta ett nytt pass i garaget denna kväll och hitta läckage. M :D h Janne Quote
Morty Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Har du silikonslangar?? Jag hade ett j-vla bekymmer att få mitt kylsystem tätt med silikonslangar. Quote
Janne L Posted October 22, 2009 Author Posted October 22, 2009 Nej jag har vanliga kylslangar! /Janne Quote
Janne L Posted October 22, 2009 Author Posted October 22, 2009 Ah, nu tror jag mig ha hittat sista läckan. ytterligare en slangklämma som get med sig. Quote
Janne L Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Äh, tusan! Nu ler inte fortuna mot mig! Ser ut som om jag kopplat elen galet på något sätt! När jag slår till systemet så står "huvudreläet" och slår till och från i en gämn och fin takt med ca 1 hz, lika så någon givare på motorn :banghead: Sen vet jag inte vad som hänt med selenoden i startmotorn??? Händer inget när jag försöker dra runt motorn, fungerat förut, nu verkar det bli tvärkortis, voltmätaren bottnar under 8V :banghead: :banghead: Jag som tänkte få igång motorn denna helg vilket det inte blev :mad:. /Janne Quote
Christer J Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Knappast solenoiden som spökar, den har ju till uppgift att dra in drevet i startkransen och därefter släpper den ström till startmotorn. Har du ett bra eller dåligt batteri? alt går startmotorn tungt, slitna bussningar kanske. Men 1Hz på relät..låter ju som ett blinkrelä. Kanske har du ngn kortis som lastar ner, men säkringar borde ju isåfall gå sönder. Christer J. Quote
Janne L Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Ja blinkreläet är det inte :) /Janne Quote
Christer J Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Om du släpper batteriström via en säkring (eller i serie med en strålkastarlampa)!! direkt till reläsockeln 87 (alt 30 om det är batteriström på 87)och mät strömmen om du ev har kortslutning någonstans. 85 & 86 är rätt kopplade? 85- 86 manöver+ & 30 batteri el tändningsplus,15. Quote
Janne L Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Jo det är rätt kopplat! jag får kolla igen att det är rätt kopplat till T5trionic-burken. Dvs om det är felkopplat alt att jag har fel uppgift om vilken utgång som skall styra "huvudreläet". När det gäller startmotorn kan man få kortlutning i den??? Det verkar som det. Inte ett ljud och spänningen sjunker så djupt att instrument startar om. Är det någon som vet hur man kollar det utan att motera bort den? /Janne Quote
Christer J Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 (edited) Det blir sällan kortslutning av sig själv såvida du inte kör "fast" den till stopp pga dåligt batteri, spänningsfall, dålig jord, slitna kol etc. Bussningarna kan vara så glappa så att rotorn tar i magneterna, då går det riktigt tungt, kolen kan vara slitna, så den tappar kraft och orkar mindre, ju saktare den snurrar, desto närmare kortslutning är du. Eller så har planetväxeln spruckit. Det har jag alla delar till om du skulle behöva. finns inte så många genvägar utan att ta isär den, men du kan ju bygla mellan M8 muttrarna på solenoiden och se om motorn snurrar då. Men hör du inte ens solenoiden slå till, så drar inte startmotorn mer än dragspolen i solenoiden, och sjunker spänningen då till 8V.. Då har du ett dåligt batteri. Edited November 16, 2009 by Christer J Quote
Janne L Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Ja är det ett dåligt batteri jag har så är det ett skitbatteri jag köpt! Inte använt och stödladdat. Men om så skulle vara fallet så har jag garanti! Jag provar att bygla och se sedan kan man alltid koppla ett annat batteri parallellt och kolla så inte det är något fel på batteriet! Detta är inte roligt jobb. Men det får vänta en vecka skall på tjänsteresa nu. m :D h Janne Quote
Thomas Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 KOPPLA BORT DITT BATTERI HELT OCH HÅLLET NÄR DU PROVAR MED ANNAT. Quote
Michael Th Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 (edited) Thomas bort med Caps lock onödigt med bara stora bokstäver... Edited November 16, 2009 by Michael Th Quote
Thomas Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 ja jag slinter på tangenterna allt som oftast. inte meningen att "skrika" Quote
Janne L Posted November 17, 2009 Author Posted November 17, 2009 Ju mer jag tänker på detta så akll ajg nog ta bort startmotorn och kontrollera vad som hänt. Jag har 70mm2 kabel mellan startmotor och batteri så den kan ta stora strömstyrkor vilka var det som händer när jag provar att dra igång startmotorn. Undra bara vad som hänt den fungerade ua när jag provade för 2.3 månader sedan?? m :D h Janne Quote
cealm Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 70mm2 det var rejält. Jag har 35 mm2 både på radfyran och V8an. Quote
Morty Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Jag har 16mm2 svetskabel på min och har använt det på ett par andra bilar tidigare. Quote
Christer J Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 (edited) 70mm2 är väl bra och tungt. Mät alltid batterispänningen på polerna, då det kan vara dålig kontakt mellan polsko och pol. Hänt fler än en gång. Tänk också på att en vanlig jordfäta brukar vara på 16 mm2, så dra en riktig jordkabel också eftersom det är samma ström i den.. Arean och spänningsfall är också avhängigt längden mellan batteri och förbrukare. Christer J. Edited November 17, 2009 by Christer J Quote
Thomas Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 har du belastningsprovat batteriet.? det verkar som felet låg däri. Quote
ezroller Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Testa att fulkoppla startmotorn via solenoiden direkt till batteriet. Då kan du utesluta en del saker... funkar det inte då så är antingen startmotorn eller solenoiden paj. Saker som jag varit med om ställt till det är sådana spännande saker som dålig jordning av styrdonet. Det kan få många och spännande följder.Kommer ditt T5 från en bil med DICE/immobilizer förresten? Quote
Janne L Posted November 28, 2009 Author Posted November 28, 2009 Tack för alla tips som jag ser att jag har fått! Provade nu att koppla direkt till pluspolen(ja via min tunga 70 mm2 kabel) och resultatet blev ett par småknack och sedan börja ryka om den lilla kabelstumpen på 1,5 mm2 jag använde och den blev het som tusan. Någon typ av kortis verkar det vara. Blir till att försöka "baxa" ut startmotor ur bilen, jäkla bök. Inget kul jobb tycker jag. Men varför skall allting gå lätt för, när man kan få knöliga utmaningar :prop: M :D h Janne Quote
Janne L Posted November 28, 2009 Author Posted November 28, 2009 Min T5:a kommer från en bil med immobilizer, men den är bort kopplad nu i T5-burken(disabled). m :D h Janne Quote
Janne L Posted November 28, 2009 Author Posted November 28, 2009 70mm2 är väl bra och tungt. Mät alltid batterispänningen på polerna, då det kan vara dålig kontakt mellan polsko och pol. Hänt fler än en gång. Tänk också på att en vanlig jordfäta brukar vara på 16 mm2, så dra en riktig jordkabel också eftersom det är samma ström i den.. Arean och spänningsfall är också avhängigt längden mellan batteri och förbrukare. Christer J. Jag har batteriet i "bakskuffen" därför tog jag i ordentligt gällande kabelarean. Sedan har jag en väldigt kort jordfläta till schassit, tror den är 14 cm. M :D h Janne Quote
Janne L Posted November 29, 2009 Author Posted November 29, 2009 Nu fungerar startmotorn, Av någon outgrundlig anledning så fungerar det efter att jag tagit bort anslutningen, från motorkablaget, till selenoiden. Jag har kopplat mitt eget parallellt! Det fungerade förut men inte nu. Vet den kortslöt på något vis?? Nu återstår bara att komma underfund med varför T5-burken envisas med att dra och släppa "huvudreläet" med en frekvens på 2-2,5 hz. Fattar noll för tillfället. :blink: m :D h Janne Quote
Janne L Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 JA detta är ju nästan lite pinsamt. :icon_oops: Efter att kollat och mät så inser man att T5-burken inte får någon kraftmatning. Inte undra på att det inte fungerar. Jag har för mig att någon här på forumet har sagt koppla och kontrollera, kontrollera och sedan kontrollera igen att allt är rätt!!! Ut och koppla rätt i morgon kväll! m :D h Janne Quote
Janne L Posted December 9, 2009 Author Posted December 9, 2009 Jaha, första försöket att starta motorn. Ingen framgång. Bränslepumpen snurrade så fint men ingen soppa till cylindrarna. Helt torrt när jag lossade ett par av tändstiften. Nu är frågan om spridarna får någon signal? Inte kan väl alla spridare bäcka ihop alt fastna?? Motorn har nog inte varit igång på ca 4-5 år misstänker jag. Blir till att "rota" vidare i garaget till helgen. M :D h Janne Quote
Thomas Posted December 9, 2009 Posted December 9, 2009 Du vet väl att boxen jordar spridarna och plus ska ligga på ena sidan? så är det i alla fall på de bilar jag sysslat med ang. spridare men SAAB ? så säker kan man inte vara. Quote
Janne L Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 Jo det vet jag att de skall matas me 12V! Nu har jag även bekräftat att jag har 12 V fram till spridarna samt att boxen jordar ner signalen. Eftersom jag inte arbetat med spridare förut funderar jag på om jag eventuellt har för dålig eller om min bensinpump är defekt? Jag har soppa uppe vid spridarna men behövs det ett visst bränsletryck för att spridarna skall öppna. Funderar på om jag har dåligt bränsletryck. Jag har en gammal 900 bränslepump. Hoppas att någon har erfarenhet och kan delge den. m :D h Janne Quote
Christer J Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 (edited) Du behöver inte något speciellt tryck för att spridarna ska öppna, bara för att bränslet ska flöda. Tickar det i dem när du kör startmotorn så öppnar de nog(stetoskop). Har du inte bränsletryckmätare så kan du lossa returslangen och se om det kommer bränsle när du kör pumpen. Då har du tillräckligt tryck, ca 3 bar. Har du gnista? Kolla gnistan genom att ta ur tändkassetten och sätt i 4 stift och jorda i gängorna med kablar. Edited December 10, 2009 by Christer J Quote
Janne L Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Gnista tror jag inte är problemet! Som jag skrev innan så kommer ingen soppa in i cylindrarna. Helt torrt man kan inte ens förnimma någora bensinångor från tändstiften. Så det verkar som att jag har problem med spridarna??? Begriper inte att alla fyra skulle vara defekta? m :D h Janne Quote
Christer J Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Du kan ju ta ut spridarna och köra dem en och en med lite tryckluft och släppa ström på dom, så ser du ju om de öppnar eller inte. Tur och returledningarna sitter väl rätt? Likaså +- på pumpen. Du verkar ju ha puls på spridarna, men lyssna på dom, det hörs tydligt om de klickar i dom. tvångskör pumpen och släpp ström på en spridare, borde då bli att lukta bensin i insuget. Quote
Thomas Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Går pumpen och spridarna men inget kommer? Då kan du ha förväxlat tryck och returledningen som Christer skriver. Quote
Christer J Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 OT Jag känner en som monterade en ny pump i en 9000 och glömde ta bort skyddsproppen på sugsidan på pumpen, Jag trodde han förväxlat + & - Fråga inte mig hur han lyckades få dit silen och inte upptäcka felet. Den var röd med gul text "Remove before installing" Quote
Janne L Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Om jag skulle ha förväxlat matning och retur så skulle jag väl inte få upp soppa till spridarna. Det sätter väl tryckregulatorn stopp för. m :D h Janne Quote
Christer J Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Ja, det har du rätt i. Återstår att höra om de tickar då.. Quote
Janne L Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Skall ut i garaget i helgen och kontrollera spridarna med 12 v. Vet inte om man kan känna selenoiden arbeta? Jag kände inget när jag kände efter sist jag drog runt motorn med startmotorn. 12V har jag fram till dem och jag har sett att T5 jordar ner när bränslet skall sprutas in. M :D h Janne Quote
Christer J Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Det är nog svårt att känna samtidigt som du kör startmotorn, men kör dom med kablar från batteriet så tickar det i dom. Skaffa ett stetoskop, bra till att lyssna på lageroljud, spridare osv. Finns på Biltema bla. Christer. Quote
Janne L Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Christer tack för alla dina uppslag och förslag. Har precis varit ute och kopplat upp två spridare mot ett spänningsaggregat. Satte 12-14V och spridarna drog drygt 5A men de var tysta som "graven". Frågan är nu om det enda som återstår är att skaffa nya spridare. Det verkar ju inte att gå och "Motionera" igång dem :515: . Eller finns det något annat "tjuvknep". m :D h /Janne Quote
Thomas Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 innan du gör det så kan du försäkra dig om att de är kass genom att prova att köra bränsle genom dem. ge dem ett slag med liten hammare och se m de lossnar. men de kan ha blivit skadade så de inte ger vad de ska i bränsle. Quote
Kilkenny Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 kanske du behöver ett förkopplingsmotstånd? Kan för lite om detta för att kunna säga när det behövs, men när det behövs så gör man det för att inte bränna spridarna. Har något med Ohm att göra, det lilla vet jag. Bara en spontan tanke :racesmile: Quote
ezroller Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 5A låter alldeles för mycket.. ca 0,8A bör det vara då de ska ha impedansen 14,2 eller 15,7 ohm. Du har väl de tegelbruna 357cc-spridare som brukar sitta i T5 LTT? Kräver inget förkopplingsmotstånd och ska inte bränna om du bara "duttar" med strömmen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.