Rikard Larsson Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Hade en ovanligt lyckad dag på skoten igår (självplock). Var mest på jakt efter kardanaxel. Dök in under första Volvo 940 jag hittade och den var nästan ren på undersidan. Ingen rost och knappt en skitig... Verkade väldigt välskött. Dessutom var växellådan borta så det var bara bak jag behövde lossa bultarna som kom av utan problem. När jag kom ut från under bilen såg jag att bromsoken bak var som nya (nåja...). De var lite skitiga men man såg gulkromateringen. De hänge bara i sina bromsslangar så snipp snapp så hade jag två fina bromsok som inte ens behöver renovering. Kunde trycka in kolvarna med tummen utan problem :thumbsup:. Fick även med mig ett pedalställ och rattstång och lite diverse knutar till styrningen. Så här såg kardanen ut innan och efter modifiering, jag har satt färgpunkter så man kan se vilken bit som hamnat var. Den trekantiga biten till höger på andra bilden är från Omega-växellådan. Ska fixa en adapter mellan den och volvo-medbringaren. Blå prick: splines-hona Röd prick: splines-hane Gul prick: knut... Turkos: Kapas bort och svetsas ihop. Före: Efter: Quote
Maestro7 Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 Hej Rikard! Har själv liknande upplägg på mitt bygge som ligger i startgroparna. Mycket intressant lösning av kardanproblemet! Har bara ett par funderingar: I original sitter ett stödlager som ger stadga åt "splines-delen". Som du har gjort det så kommer splines-delen att mera "hamna i fria luften". Finns det inte risk för extra stor påfrestning av splines-arna? Är det någon vits att behålla hardy-skivan på växellådan? Hälsningar / Ingemar, Hallsberg :notworthy: Ny i locostbranschen som räknar med att mitt chassie ska rulla in hos mig i slutet av helgen. Till veckan kommer SAAB-turbon. Sedan är det bara att börja meka :515: , så att jag blir klar till sommaren! (2009) :wacko: . Quote
Rikard Larsson Posted April 6, 2007 Author Posted April 6, 2007 Original sitter splinesdelen mitt mellan två rör, kardanaxeln och mellanaxeln. Då behövs stödlagret, annars hade splinesen och tillhörande knut svävat i fria luften och pajjat direkt. Men eftrsom jag tar bort ena röret och kör med en kardan, så kommer splines-hanen med kardanknut att sitta direkt på växellådan. Man kan säga att växellådan kommer att vara där stödlagret sitter original (fast på andra sidan knuten). Så förhoppningsvis (har ju inte kört än...) kommer inte splinesen sakna sitt stödlager. Jag ser ingen vits med att behålla hardyskivan i min konfiguration. Original tar den upp motorns små förflyttningar, men det gör splinesen/kardanknuten i min. Är något oklart så är det bara att fråga! Och välkommen förresten, du anar inte hur kul du konner att få :) Starta en byggtråd där du skriver ungefär vad du ska ha för grejor så kommer du få mycket tips, dessutom är det kul att läsa om andras byggen. Quote
Rikard Larsson Posted April 16, 2007 Author Posted April 16, 2007 Bygget fortskrider! Ett Megasquirt är inhandlat och 2/3 ihoplödat. Pedalställ har börjat ta form, stående... Rattstången sitter där den ska med kollapsbart fäste och allt. Spakstället är klart, ska bara byta den gängade M12 stången mot något snyggare. Fan, undrar om men inte kan ta en provtur utan kaross i sommar :eclipsee_steering: Quote
Rikard Larsson Posted April 20, 2007 Author Posted April 20, 2007 (edited) Olje besprutade kolvar sitter på en del sugar och inte på en del ......( går att få dit med lite mek) Högre komp och inte helt omöjligt andra kammar ( men detta skiljer mellan årsmodeller oxå ) Kolla min tråd där finns en lista på kammar Den här citeringen måste var på sin plats eftersom jag svarar på ett inlägg från 19 januari... Lyfte efter lite meck toppen igår och hittade kolvkylningsmunstycke! Tyckte cylinderloppen ser bra ut, inga vändkanter what so ever. Måste väl ses som positivt att man kan se spåren efter honingen fortfarande? Men lite repor längs med cylindrarna finns, något att oroa sig över? EDIT: En bild hade varit bra... Edited April 20, 2007 by Rikard Larsson Quote
eslöv Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Så länge man inte känner reporna så är det inget att oroa sig för. Quote
Jörgen Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Saabens block är starkt och honingen på min motor som gått 16 000 Mil är som ny, mätte upp cylindrarna och slitaget är som mest 2/100 ifrån nytoleransen. Vändkanter är ett okänt fenomen på dessa motorer. Caper :racesmile: Quote
Thomas Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 ja byt ut din M12 gängstång för gängstänger brukar vara rena skitstålet 4,4 mjukt som bly. jag gillade bilden där du kör snöslunga. Quote
Rikard Larsson Posted April 22, 2007 Author Posted April 22, 2007 Gängstång och växelspaksknopp är högst provisoriska. Vet inte om jag skrivet det innan men det är mest för att få koll på längd och utväxling mm jag har den växelspaken. Byter mot axelstål som jag gängar från ena hållet, inte så snyggt med gängor på hela spaken... Quote
Rikard Larsson Posted May 2, 2007 Author Posted May 2, 2007 Med små steg tar man sig framåt... Stolarna har kommit, passade perfekt och är faktiskt väldigt bekväma, åtminstånde när man torrkör. Handbroms (Volvo original) fixat, ska bara fixa nån bra spak. Megasquirtet är hoplödat och testat, fungara bra. Får in alla signaler, inklusive varvtalssignalen, drygt 200 rpm mha startmotorn. Det enda som saknas för provstart är en bensinpump, så förhoppningsvis är en rejält motivationshöjande motorstart nära :D. Framfälgarna och -däcken kom idag, supersnygga. Tyvärr hade jag inte kameran med till jobbet idag, så bild får vänta. Hoppas bakfälgarna kommer också... Såhär ser bilen ut för tillfället: 1 Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2007 Author Posted May 3, 2007 Här kommer bilden på framhjulen. 215/45R17. Lite smala däck om jag ska vara ärlig. Eller rättare sagt lite breda fälgar, 8"... Däcksidorna lutar lite inåt. Nästa gång blir det 225/40 eller så smalnar jag av fälgarna. Får se hur trögstyrt det blir. Nu ska jag bara fixa spacers som ändrar bultdelningen eller kanske borra om bultdelningen på naven. Har inte bestämt mig än. Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2007 Author Posted May 3, 2007 Fick bakfälgarna i ett separat kolli idag... 9x17" :thumbup: Quote
Bondborn 007 Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Det där var fälgar i min smak! :wub: Ser ut att blir riktigt fett! Quote
Rikard Larsson Posted May 15, 2007 Author Posted May 15, 2007 Har fått på däck på bakfälgarna nu, 255/40R17. Ska bara få på fälgarna på bilen också, synd att man inte hittade fälgar man gillade med rätt bultdelning... Quote
XTR Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Det där blir riktigt snyggt Rickard!!! Jag hoppas oxå snart på att få kunna vrida om nyckeln... betydligt mer kvar att fixa än dig dock. MVH Mattias K Quote
Rikard Larsson Posted May 19, 2007 Author Posted May 19, 2007 Idag hände det, trots avsaknad av bensinpump så startade Saab-motorn med Megasquirt!!! Såklart är jag skitglad, men det kan ni nog räkna ut. Istället för bensinpump hade jag en liten lufttät tank som jag trycksatte till 3 bar med kompressorn (bränslereturen pluggad). Både bränsle och bensin styrs från Megasquirtet. Wasted spark med en Ford-tändspole men inte EDIS, MS styr tändspolen direkt. Första försöket att starta blev inget bra, det kom lite rök ur avgasröret men det tände inte. Lite startgas i insuget och då small det till rejält men fortfarande inget liv. En kompis som var där trodde tändordningen var fel, så jag bytte på tändkabelparen och då sa det vrooom vrooom! Behövde alltså inte knappa något på datorn för att den skulle starta. Hade gått igenom alla inställningar noggrant innan och det lönade sig. Så nu är det riktigt skönt, en riktig motivationsbooster! Quote
Morty Posted May 19, 2007 Posted May 19, 2007 Fräckt! Kan bara gratulera till framgången. Mvh Magnus Quote
ART Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Med risk för att vara en grinpelle; Är det inte liiite riskabelt att mata från trycksatt tank? Visst, en pump ger samma tryck -- men inte samma kapacitet. Springer det läck någonstans borde man snabbt få en fin luft/bränsleblandning i närområdet, där det som av en händelse står en motor och tuffar som kan antända det hela. Eller? Nåja, bevisligen gick det ju bra. Gratulerar! :racesmile: Quote
Morty Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Kan inte spela någon större roll om allt går åt pipan. Bränner man ner garaget så gör man. Startade en gammal Scirocco GTI som hade för ett tag sedan. Den hade stått i garaget två eller tre år utan att jag kört den och av någon anledning så hade jag flyttat batteriet till bagaget, så jag hjälpstartade den utan att öppna motorhuven. När den tuffade igång så körde jag ut den och den stod på tomgång ett par minuter innan att jag upptäckte att det droppade från motorrummet. Öppnade huven och upptäckte att högtrycksslangen mellan filter och bränslehuvudet på K-jetten läckte en fin-fin dimma med bensin. Den gången kändes det som man hade tur att garaget inte brann ner.... Mvh Magnus Quote
Rikard Larsson Posted May 20, 2007 Author Posted May 20, 2007 ART: Du har säkert rätt. Pappa sa precis samma sak... Men jag hade bara 1 dl bensin och stod utomhus med vattenslang och brandsläckare beredda. Känndes kande inte helt optimalt men va fan, jag ville så gärna ha igång den! Tyvärr finns det ingen film av provstarten, jag som lovat mina kompisar att filma... Jag startade kameran och riktade den mot bilen när jag höll på. Men minneskortet tog slut 2 minuter innan den tuffade igång. Så det enda som syns på filmen är 11 minuter av 3 grabbars skitsnack på skånska och en hyfsat rejäl knall när vi provade med startgas när tändordningen var fel... Quote
Rikard Larsson Posted May 21, 2007 Author Posted May 21, 2007 Kanske någon som vill se vad som händer om man tar och sprutar in startgas i insuget samtidigt som tändkablarna sitter i fel ordning? Observera att inga skåningar kom till skada vid inspelningen av filmen... Quote
Rikard Larsson Posted May 26, 2007 Author Posted May 26, 2007 Nu har jag filmat en riktig provstart! Tomgångsregleringen är inte inställd, tomgångsmotorn öppnar alldeles för mycket, så jag kör med tummen över slangöppningen. Funkar kanon :thumbup: Quote
Rikard Larsson Posted June 6, 2007 Author Posted June 6, 2007 Som ni kanske läst i en annan tråd så har antagligen motorn kassa vevlager, inte så kul. Desto roligare är att jag fått noskon/motorhuv på plats ungefär. Tack så mycket Lars H för en superfin motorhuv, god fika och min första tur i en sjua någonsin! Allt på samma dag till och med. Har väl egentligen inte hänt så mycket, har försökt få ordning på motorn, men den får vänta nu. Men lite bilder är aldrig fel. Quote
Rikard Larsson Posted June 13, 2007 Author Posted June 13, 2007 Första provkörningen närmar sig med små steg. Ska skicka iväg kardanen till Kardanaxelservice i Göteborg i veckan och igår gjorde jag pedalstället. En kopplingspedal och två bromspedaler med tillhörande glidlager och fjädrar från en Volvo 740, lite spillbitar järn, en handbromsvajer till cyklar, en kopplingsslavcylinder från en Saab 9000 och en huvudbromscylinder från en Volvo 240 (det blev verkligen locost). Det är nästan klart, lite kompletterande svetsning, lite slipning, putsning och färg bara så är det nästan lika snyggt som Lars H:s (NOT!). Men det fungerar utmärkt i alla fall. 1 Quote
Michael Th Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 jamen..huvudsaken är väl att du är nöjd... är säkert lysande!! Quote
Rikard Larsson Posted June 19, 2007 Author Posted June 19, 2007 Efter diverse hot om deportering osv. så har jag snyggat till mitt pedalställ lite... Quote
Rikard Larsson Posted July 3, 2007 Author Posted July 3, 2007 (edited) Egentligen skulle jag inte pimpa under motorhuven, men... Min motor behöver renoveras och när ändå allt var isär så blev det som det blev. Före: Efter: EDIT: Sambons kommentar var: "Ska du inte måla ovansidan?" Edited July 3, 2007 by Rikard Larsson Quote
Michael Th Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 tja har man inte alu block finns det ju färg.. :rolleyes: skämtar bara ... när jag renoverade en motor till min buggy... pinkade jag på lite silverfärg...fälgfärg..får c hur det håller...vet inte hur man håller alu/legeringar snygga... med färg kan man ju spola av skiten.. :thumbup: Quote
Rikard Larsson Posted July 4, 2007 Author Posted July 4, 2007 Nu har resten av motorn fått tvätt och färg på sig. Ventilkåpan sprejade jag för att få lite bättre finish. Biltema hade nån färg på sprejburk som nästan var samma som hammarlacken jag penslat på resten. Har även hört att snygga växellådor går snabbare att växla... Imorgon ska motorn få lite innanmäte också, fick alla delar idag :) Quote
Morty Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 Du vet väl att Saab säljer kam- och balanskedje kit ruskigt billigt efter deras problem med oil sludge på B2*5 serien. De flesta delarna passar rakt av på din motor, bara så du inte handlar dyra delar hos någon annan. Mvh Magnus Quote
Rikard Larsson Posted July 5, 2007 Author Posted July 5, 2007 Tack för omtanken, men ett kamkedje-kit är redan fixat ;). Köpte på Speedparts för 1190:- med verkligen allt som ska bytas. Många på Saabturboclub som kör med det och det funkar bra även om det inte är köpt på Saab. Men vad möts jag av när jag öppnar paketet igår? "SAAB" ingjutet i plastskenorna och påsarna med kugghjul och kedja är märkta "GM". Så det är alltså originalgrejor :thumbup:. Angående balanskedjan så byts inte den, den klippte jag av och slängde. Quote
Morty Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Saab tog 780kr för allt inklusive kamkedja, balansaxelkedja, glidskor, kugghjul, packningslim, packningar, packbox och spännare när jag handlade förra året. Mvh Magnus Quote
Morty Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Kalllas "Goodwill" eller dåligt samvete på svenska.... Mvh Magnus Quote
Rikard Larsson Posted July 5, 2007 Author Posted July 5, 2007 Det är sånt man inte vill veta i efterhand... Tur att jag kör utan balanskedja, nu förlorade jag bara 400:- ;) Quote
Rikard Larsson Posted July 5, 2007 Author Posted July 5, 2007 Har fått spacersen till hjulen nu. Underbart arbete från Manton.se. Gör om från Volvo till BMW. 20 mm fram och 35 mm bak. Lät även Manton svarva till en platta i aluminium som ska bli adapter mellan opelväxellådan och volvokardanen. Blir ganska fett :) Men den ska ner ca 7 cm mot marken. Ska borras också... Hålet i mitten passar exakt på utgående axel och fördjupningen passar perfekt med medbringaren på volvokardanen. Quote
Rikard Larsson Posted July 9, 2007 Author Posted July 9, 2007 Det var visst värre än vad jag trodde med mitt vevlagerras. Bytte först ramlager enligt alla konstens regler. Tvättade rent, oljade in, drog med rätt moment, lageröverfallen på rätt håll och på rätt plats osv. Vevaxeln går knappt att rubba :angry: . Har en tråd på saabturboclub där jag fått lite tips, men inget har hjälpt. Så jag köpte ett nytt block istället. Faktiskt ett 2.0 turbo, fegade ur på etanolturbo med hög kompression... Synd att jag hann måla det gamla blocket, testar först ordentligt denna gången... Quote
Rikard Larsson Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 Har kommit fram till att det är vevaxeln som är sned på något vis. Provade med veven från det nyköpta blocket i det gamla och då gick det helt plötsligt jättelätt. På samma sätt blev det skittrögt med den gamla veven i det nya blocket. Men nu har jag monterat ihop bottendelen. Stoppade i nya lager överallt och nya kolvringar, trots allt monterat går det jättelätt att dra runt nu. Så lika tråkigt allt kändes innan, lika kul känns det nu :D Quote
Rikard Larsson Posted July 11, 2007 Author Posted July 11, 2007 Idag känns det ÄNNU roligare. Startade den nyhopsatta motorn :). När jag väl anslutit den sista jordkabeln startade den direkt. Låter heeeeeelt annorlunda jämfört med den defekta. Låter rätt bra med en gammal trasig ljuddämpare, men förrutom det så tickar bara ventilerna lite och det är ju normalt i början. Ska koppla in kylingen imorgon och köra lite längre och se om ventiltryckarna tystar, annars får jag plocka isär och rengöra dem. Oljetrycket kom efter 3 sekunder på startmotorn vilken känns bra, ska koppla in graderad mätare och se hur högt trycket är på tomgång. Quote
Rikard Larsson Posted July 17, 2007 Author Posted July 17, 2007 Har kört motorn lite mer nu, går skitbra. Skippade tomgångsventilen sålänge och kör med justeringsskruv istället. Har stabil tomgång på runt 950 rpm. Oljetrycket var nästan 3 bar vid 1500 rpm med kall olja och sjönk lite när oljan blev varm. Quote
Rikard Larsson Posted July 29, 2007 Author Posted July 29, 2007 Ställde in tomgångsmotorn så den reglerar tomgången nu istället för justeringsskruven, har stabil tomgång från kall till varm motor. Plockade av bakaxel, hjulupphängning osv idag och helsvetsade chassit, ÄNTLIGEN. Det kändes skönt. Fick dessutom årets första solbränna på vänsterarmen. Man ser var handsken slutade, men jag borde kanske haft långärmat... Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2007 Author Posted August 13, 2007 Har alldeles för lite tid för garaget pga jobbet just nu... Men jag har lyckats fixa en distans för slavcylindern. Kopplade in kopplingens huvudcylinder för att prova. Visst gick det att frikoppla, så distansen fungerade, men det var ett träningpass för benet! Fick ändra i utväxlingen på pedalen till ca 6:1, då blev det bra. Lite trögare än en vanlig bil men helt OK. Vet faktiskt inte varför jag hade just den utväxlingen jag hade innan... Quote
Rikard Larsson Posted August 24, 2007 Author Posted August 24, 2007 Jag har varit i verkstaden på lånad tid ett tag nu. Som jag skrev i inlägg 2 i denna tråden så flyttade aldrig han ut som skulle överlåta sin plats till mig. Hittills har jag varit på en uppställningsplats och ingen har klagat, jag har betalat för mig. Men nu har jag fått ett samtal att jag måste leta reda på en ny plats att vara på, JAG BLIR VRÄKT :wild: . Vill inte... Quote
Rikard Larsson Posted August 25, 2007 Author Posted August 25, 2007 Har faktiskt redan en ny verkstad på gång. Pratade med en kille igår om ett samlingsgarage med 30 platser där en nyss blivit ledig. Han ville inte säga nått pris eftersom han inte visste exakt. Så jag tänkte höra med er grabbar vad man kan tänkas betala utan att bli blåst. Det rör sig om en inhägnad plats för en bil (vet dock inte hur stor), 18° året om, varmvatten, 3-fas, tryckluft, fikarum och toalett, allt det ingår i hyran. Ligger i centrala Malmö. Låter ganska dyrt tycker jag, vad tror ni? Quote
Rikard Larsson Posted August 26, 2007 Author Posted August 26, 2007 Jahapp, då ska man flytta bilen. Tar den verkstaden jag tittade på i morse. Förutom det jag skrev som ingick fanns en hel del gemensamma verktyg man fick låna. Motorlyft, stora plåtsaxar, valsar, bockningsmaskiner mm. Platsen var på ca 25 m², och priset en dryg tusing/månad. Tycker det är helt ok med tanke på allt som ingår. Quote
Acke Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 för 1000:- får man inte ens vinterförvaring i Göteborg.. :( så Grattis.. :) Quote
Kenneth Lundblad Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 Hej Grattis till ett nytt garage :thumbup: . Lycka till med ditt bygge. //Kenneth Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 Perfekt med alla maskiner. 1000 är billigt. Quote
Rikard Larsson Posted August 28, 2007 Author Posted August 28, 2007 Skrev på kontraktet igår :) Kändes nästan bättre än när jag och sambon skrev på om lägenheten... Jag får flytta in from. 1 sep. Vet inte hur de förra hyresgästerna ska hinna tömma innan dess, ca 25 m² stort och ca 25 m³ skit... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.