Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Nähä, nu ryker det igen (ibland).

Måste ha något med vevhusventilationen att göra. När jag provkörde och inte fick några röksignaler hade jag glömt trycka på slanganslutningen i ventilkåpan.

Med vevhusventilationen ansluten kom röken igen.

Har ungefär original ventilation. Liten slang med backventil mellan ventilkåpa och insug. Grövre slang från ventilkåpan till en anslutning mellan luftfilter och turbo (via en oljefälla).

Provade med öppen vevhusventilation, 50 cm slang ner i en pet-flaska. Ryker ändå, men mindre än med originalventilation.

Håller jag för tummen för vevhusventilationen ryker det MYCKET.

Rören i ventilkåpan är inte tilltäppta.

Vad tyder detta på? Att jag producerar mycket vevhusgaser?

Link to comment
Share on other sites

Nähä, nu ryker det igen (ibland).

Måste ha något med vevhusventilationen att göra. När jag provkörde och inte fick några röksignaler hade jag glömt trycka på slanganslutningen i ventilkåpan.

Med vevhusventilationen ansluten kom röken igen.

Har ungefär original ventilation. Liten slang med backventil mellan ventilkåpa och insug. Grövre slang från ventilkåpan till en anslutning mellan luftfilter och turbo (via en oljefälla).

Provade med öppen vevhusventilation, 50 cm slang ner i en pet-flaska. Ryker ändå, men mindre än med originalventilation.

Håller jag för tummen för vevhusventilationen ryker det MYCKET.

Rören i ventilkåpan är inte tilltäppta.

Vad tyder detta på? Att jag producerar mycket vevhusgaser?

Inget fel på din lilla ventil som skall stänga / öppna vid ladd. Låter dock som någon internt läckage som genererar olja om det verkar vara beroende på vevhusvent

(jag har svetsat på ett bauta rör direkt från ventil kåpan rakt ner i en PET inga ventiler mm )

Link to comment
Share on other sites

Den drar visst lite vatten, ett par deciliter på 50 mil.

Kan det tyda på skadad toppackning?

Packningen är ny sen 100 mil eller något.

Håll koll på det där.

Jag skulle hjälpa en god vän som hade kört väldigt länge med en Volvo som "drog lite vatten". Den där lilla läckan hade eroderat ett djupt jack i toppen så det vara bara att byta topp.

Lite beroende på hur ditt kylsystem är konstruerat så kan du kolla om det blir extra mycket övertryck. På min är det svårt att kolla då det skapas högt tryck även när allt är som det ska. Kanske lättare på en Saab.

Link to comment
Share on other sites

Ibland behöver topparna efterdras. Har du vevhusövertryck så kommer det från genomsläpp genom kolvringarn Bygger det upp mycket pga antingen för mycket leakdown eller dålig evakuering så kan turbons returolja få svårare att lämna turbon. Men kolla om du har olja i intercoolern eller i avgashus.

Link to comment
Share on other sites

Vill du vara säker på att packningen är OK, så kör till någon som kan analysera kylvätskan.

Man brukar sätta på en mojäng med en speciell vätska i som byter färg ifall det är avgaser i kylsystemet.

Kolvringar körs in bäst med vanlig mineralolja. När man gasat några repor är det lämpligt att byta till helsyntet.

Bosse Bildoktorn tipsade om att helsyntet är "för bra", vilket gör att det tar sjukt lång tid att köra in en motor.

Link to comment
Share on other sites

Ja som Peter säger så kan en för bra olja smörja så bra att ringarna inte sliter in sig. Och kör in med en hyfsad mineral och plåga inte för hårt innan du kört in och bytt olja.

Honingen ska hjälpa till men inslitning av kolvringarna.

Om det är mycket läckage via toppackningen så luktar kylvattnet avgaser. Ibland kan man mäta med lambdasond i kärlet men inte i vattnet.

Link to comment
Share on other sites

Ja som Peter säger så kan en för bra olja smörja så bra att ringarna inte sliter in sig. Och kör in med en hyfsad mineral och plåga inte för hårt innan du kört in och bytt olja.

Honingen ska hjälpa till men inslitning av kolvringarna.

Om det är mycket läckage via toppackningen så luktar kylvattnet avgaser. Ibland kan man mäta med lambdasond i kärlet men inte i vattnet.

kan omöjligt fungera att mäta med en lambdasond, då det är en syresensor och dessutom bara funkar när den är varm nog, vilket den bara blir i avgasröret. Däremot en fyrgasmätning funkar. då der man direkt om det finns avgaser där.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan inte fatta att det är 3 månader sedan jag fick skyltarna. Tiden går fort och bilen också :)

Har kört nästan varje dag till jobbet. Mellan 200 och 300 mil har det ha blivit, har ingen trippmätare, men lite drygt 200 liter soppa har gått åt. Men nu ska den ställas av.

Väldigt förvånad över att jag inte behövt åtgärda något fel. En skruv lossnade från ena skärmen dag två (vanlig mutter istället för låsmutter), knappast totalhaveri.

Är ju det här med att den ryker lite ibland, hoppas att jag hittar felet när jag river motorn i vinter.

Det för mig osökt in på vinterns modifieringar :racesmile:

Drog helt jämt med en 500 hästars SL55 AMG vid ett spontanrace 70-150 km/h, och så kan vi inte ha det, de ska förnedras :516:

Märks att våra bilars "aerodynamik" ligger oss i fatet vid motorvägsfarter och uppåt.

Så...

Borttagna balansaxlar (de är urkopplade, men nu ska de bort)

T7 ventiltryckare (ska visst vara lättare)

Hårdare ventilfjädrar (varvstopp 7500)

Vassare kammar (B202)

Spridare 875 ml/minut

Turbo TD04HL-19T med 6:ans raka avgas.

E85

Mål, över 350 hästar i motorn :racesmile:

Toppen kommer att gås igenom när den är av, minst planas, men ev. byta styrningar och slipa in ventilerna.

Alla delar finns hemma eller är på väg hem från olika delar av världen.

Vad gäller fäste har jag även beställt en torsen-diff som ska skickas från Jegs idag (Trutrac). Och bakdäcken är numera 255 breda semi-R-däck (Federal 525 rsr).

Karossmässigt har jag beställt en aeroscreen från aerodynamix.co.uk, men den verkar ha engelsk leveranstid...

Har även beställt massa kolfiber så jag kan gjuta nya skärmar runt om, nytt scoop, ny bagagelucka, ny instrumentpanel och ev. ny scuttle.

Vintern är m.a.o. räddad. Men det gäller att ligga i, för egentligen behövs isofix-fäste till nästa säsong ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, lagom till när säsongen förhoppningsvis börjar, i början av april, kommer en liten blivande bilbyggare att titta ut :)

Så då får vinterns uppgraderingar vara klara känns det som.

Har hittat på massor jag vill göra, men får väl ta det viktigaste först.

Uppgradera motorn, montera vindavvisare, torsendiff och gjuta nya karossdelar enligt ovan.

Ska även flytta styrlederna för mindre rattutslag och bygga nytt spakställ helt utan bussningar.

Just det, kylaren ska flyttas längre fram och luftstyrning ska byggas.

Sen är det lite småsaker som jag ska byta ut. Bland annat nya motorfäste som ska bli lättare och stumma (tror jag).

Önskelistan:

Göra ljuddämpare i kolfiber.

Nya lättare stolar i glas- eller kolfiber (har stålrörsram nu)

Lättat svänghjul eller nytt från abbott racing.

Bygga mätarhus liknande Stack dash med logger, baserat på Arduino.

Lättare och mindre generator (ganska långt ner på listan).

Var visst mer än jag trodde. Min fru säger att det är bra med listor, men jag vet inte... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Flippfront är bra ur många synvinklar. (Man slipper att se ut som Rudol med den röda mulen):banghead:/>

Förutsatt att den sitter fast i fronten.:)/>

Men för mig har det varit svårt att få till en bra lösning på gångjärnet.

Samtidigt som fronten öppnas så tenderar den att bli låg så att den tar i marken med skrapmärken i nosen som resultat. Jag önskar nämligen att den öppnar + 900

För att få till det lyfte jag fästpunkterna i noskonen men det resulterade att jag måste göra slitsar i nederkant i noskonen för suport stag in till ramen. Ser inget snygt ut.

Har skrotat 3 eller 4 modeler redan.

Det optimala vore om man kunde få till något som gör att hela fronten glider framåt samtidigt som den lyfts lite i själva gångjärnets vrid punkt. Detta för att komma loss från Ramen och kylaren.

Sedan kan det vara bra med en lösning som gör att det är lätt att få loss fronten vid större arbeten och då hälst utan verktyg. Någon sprint eller dyligt.

Lite alla SAAB som ju har/hadde så på sina bakvända huvar. Eller det kanske är så fortfarande på alla SAABar?

Man skulle behöva lite Cad.

Kommer inte ihåg men det är något kit som har en rör bygel som går runt kylaren rätt högt upp. Det skulle kunna vara en ide.

Lycka te

Peer O

Link to comment
Share on other sites

I dessa fall används ofta en så kallad fyrledsmekanism

http://en.wikipedia.org/wiki/Four-bar_linkage

Tänk gammal garageport utan glidskena, eller de lyftbara sidorna på lastbilscontainrar

Bästa sättet att få ihop dem är att leka med papper, penna o passare.

Om jag kommer ihåg rätt från skolan så bestämmer man sig för två punkter på objektet man vill flytta.

Sen ritar man in objektet i sina två önskade possitioner, sätter passaren i sina punkter och ritar ett antal cirklar med bestämda radier ( 1, 2, 3, 4 cm osv).

Fästpunkterna i bilen ska då monteras någonstans på de två linjer som skärningspunkterna spänner upp.

Det är lite trixigt, och kräver många försök på papper, men när man lyckas blir det en fantastisk mekanism.

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Hade lite tid i garaget i helgen.

Så här kommer en massa text för er som vill läsa, gjorde lite andra småsaker av bara farten också, men man minns inte allt :)

Lyfte ur motorn med hjälp av en stege och en handvinsch :). Plockade av avgassystem, insug, grenrör, turbo och toppen.

Toppen monterade jag också isär. Av med kamaxlar, ventiltryckare osv.

Tvättade rent allt och mätte skevheten så noga jag kunde med en stållinjal, verkar helt rak konstigt nog.

Motorblocket öppnade jag och tog ur balansaxlarna, har kört med dem urkopplade men ville spara vikt. Över 4 kg vägde de!

Fick plugga lite hål inne i motorn som gett balansaxlarna olja.

Lyfte ur växellådan för uppgradering av spakstället. Det gamla vägde över 2 kg. Det nya kommer väga mindre…

Plockade av kylare, oljekylare och intercooler (och alla slangar såklart).

Kapade av fästet till tow-baren, vägde nästan 2 kg.

Så där var bilen ”ren” från torpeden och framåt.

Passade på att kapa bort lite onödiga rör och fästen jag inte använder längre.

Byggde nya motorfästen, ska köra utan gummikuddar. De gamla vägde 4,2 kg tillsammans, de nya 1,45 kg.

Provmätte tanken. Hällde i liter för liter med vatten och läste av värdet från nivågivaren via en Arduino. Till mitt kommande displayprojekt.

Tog bort det gamla batterifästet. Det vägde bara 280 gram, så det blir svårt att få mycket lättare, ett spännband i nylon kanske.

Generatorn med fäste väger 8 kg! Måste göras något åt det.

Sen var det bakändens tur. Överdelen på min rumpa har saggat ner och blivit ful. Sågade en förstärkningsbit med rätt profil och limmade och nitade fast under delen som sjunkit ner. Tryckte upp den fint och formen blev bra, tyvärr sprack det lite, men den behöver ändå målas om.

Bagageluckan har ju också slagit sig. Så jag gjorde en ny plugg med rätt form (nästan färdig, ett lager finspackel till bara) som jag ska gjuta av i kolfiber.

I samband med det la jag distansmaterial på tanken, typ frigolit. Ovanpå det göt jag det som ska bli botten på bagageutrymmet av glasfiber. Så botten på bagageutrymmet kommer att vila på tanken för stabilitet.

Limmade fast aluminiumrör från bagagebotten upp till bakändens överdel.

Lyfte av hela bakdelen och då även bagagebotten. Med bakänden på arbetsbänken fortsatte jag gjuta upp sidor på bagageutrymmet.

Passade på att löda dit ett nytt påfyllningsrör på tanken när den var blottad. Det gamla läckte lite när man tankade. Bara några droppar, men störigt.

Sen hann jag inte mer :P

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var en härlig start på vinterns uppgraderingar.

Får komplettera med lite bilder:

Jag hade en gång en bil.

bil16_640.jpg

Och jag hade en gång ordning i garaget.

bil17_640.jpg

Början på bagageutrymmet. Blir större än jag räknar med, typ 100 liter.

bagage01_640.jpg

Plugg att gjuta bagagelucka av. Inte riktigt slät än, men rätt form i alla fall.

bagage02_640.jpg

Köpte nytt länklager med extra rörlighet till spakstället. Det gamla klarade precis inte backen nere åt höger om det var spänt.

Lösningen var att inte spänna kontramuttern så hela länklagret kunde vrida sig i gängorna. Fungerade, men kändes inte rätt.

Nu blir det några välbehövliga grader extra.

spakstall03_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Varför man ska ha filter före bränslepumpen:

branslefilter01_640.JPG

På tal om filter hade jag två akvariebackventiler som tankventilation. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=115509

Som Tomas gissade pallade de inte bensinångor och är helt täta numera. Så det blir backventiler från vevhusventilation istället.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Haha, kunde varit.

Det är rester från packningen jag gjorde till tankmätaren.

Köpte en bit neoprengummi på Swedol. "God beständighet mot hydrauloljor, bensin, dieselolja och freoner men ej mot syror, etylen, bensen och oxider"

Inte tillräckligt god uppenbarligen... Dessutom har den bara varit i kontakt med ångor mestadels.

Link to comment
Share on other sites

Det där är ju dessutom ett MB diesel förfilter, vissa plaster gillar ju inte heller bensin och det ser ju deformerat ut inuti?

Vi använde just det där filtret, Mann WK31/5 i racerbåtarna (metanol) funkade fint, men vet inte hur de tål bensin egentligen. Mann säger diesel och biodiesel.

MIn Länk

Link to comment
Share on other sites

Tror inte deformeringen beror på att bensinen påverkat plasten. Att den ena anslutningen är lite böjd beror på att det suttit med lite för kort slang.

Filtret var mjukt och segt precis som när det var nytt. Backventilerna som avled var hårda och spröda och sprack direkt vid belastning.

Så jag vågar nog köra på samma filter igen.

Ska i och för sig köra E85 nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Vill dra om min drivrem och använda vattenpump från en 9000 som drivs med tandade sidan, istället för en 900 som drivs med släta baksidan.

De är inte identiska direkt... Kunde tagit hela bröstkåpan och remhjulet från vevaxeln på en 9000, men då hade remmen kommit 30 mm längre ut från kåpan.

Nu blir det så tajt som möjligt.

Pressade av remhjulet från vattenpumpen och monterade det tvärt om, bak-o-fram. Kom ca 10 mm närmre bröstkåpan.

Gjorde ett fäste i plattjärn som flyttar de gamla hålen i bröstkåpan 20 mm.

vattenpump01_640.jpg

För att styva upp lite gjorde jag ett stag. Här ser man också att jag måste svetsa om anslutningen till blocket...

vattenpump02_640.jpg

Sen är det nya, HELT glappfria, spakstället färdigt. Sparade 1,2 kg dessutom, framför allt eftersom jag ska köra stummonterad motor och kan montera växelspaken i chassit. Två kullager med fläns är skruvade på axeln ut från växellådan. De sitter i en gaffel av 3 mm stål med brotschade (minsann!) hål. Sitter en liknande gaffel vriden 90 grader på en bit fyrkantsrör av aluminium. På den gaffeln sitter ett 20x1,5 mm aluminiumrör skruvat (stödbussningar i röret så det inte kollapsar).

vaxellankage01_640.jpg

I andra änden på röret har jag satt omegans originalgaffel och klämma. Även där sitter kullager med fläns som länk. Fastsvetsad M12-mutter ansluter till växelspaken. Växelspaken sitter i ett länklager med extra rörlighet.

vaxellankage02_640.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...