BeLo Posted May 8, 2009 Posted May 8, 2009 (edited) Helt rätt att bygga lite högre bak! Då ser man ut att sitta i bilen istället för på den. Dessutom ser inte störtbågen ut som värsta mattställningen. Med skärmar kommer detta att bli kanon! Vilken markfrigång har du på bilderna och vad blir slutlig "ride-heigth"? /Bengt Edited May 8, 2009 by BeLo Quote
Rikard Larsson Posted May 9, 2009 Author Posted May 9, 2009 Tack! Vet inte vad ride-heighten är på bilderna faktiskt. Men jag tror jag kommer att börja med ca 10 cm fram och 12-13 bak. Quote
Rikard Larsson Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Varning för långt, men innehållsrikt inlägg... Har haft oljeläckage som diskuterats tidigare mellan motor och växellåda. Kom fram till att det var motorolja (färgen var samma som från oljestickan och den luktad inte alls som växellådsolja). Trodde det var packboxen på vevaxeln och bytte den men med samma resultat. Kan ju vara lite kinkigt med montering av packboxar så jag trodde jag gjort fel. Delade motor och växellåda igår och gjorde en liten felsökning. Det visade sig vara slavcylindern till kopplingen som läckte bromsvätska. Den hade runnit längs med insidan på sprängkåpan och löst upp och tagit med sig gammal motorolja. Anledningen till läckaget är antagligen som följer. Jag använde lite för lång bult för att dra fast växellådan i motorn på ett ställe. Så när bulten var spänd var den i botten på bulthålet, men höll inte fast växellådan något vidare (saknades 2 mm ca). Upptäckte det när jag hade problem med att frikoppla, man såg att det blev en liten springa mellan motor/växellåda när kopplingspedalen trycktes ner. Det betydde i sin tur att slavcylindern tryckte lite snett och kom för långt ut. När en opel omega slavcylinder är max ute och man trycker på kopplingspedalen trycks kolven för långt ut och packningen likaså, vilket resulterar i läckage, ganska kraftigt om det inte finns något som håller emot, typ tryckplattan... Jag har en distans på 19 mm för att få slavcylindern närmre tryckplattan. Verkar som att det är på gränsen och att distansen egentligen skulle varit några mm tjockare. Det konstiga är att de flesta med samma kombo har 15 mm distans. Jag ska mäta noga och montera ihop och testa. Quote
Thomas Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 ja man får mäta många ggr när man ska mäta in distanser. Quote
Rikard Larsson Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Hur exakt måste det vara? Kan det slå på +/- några mm? Har man för tjock distans så ligger man ju och slirar lite på kopplingen hela tiden. Det kan vara så att min distans egentligen var bra, men när motor och växellåda särade lite på sig blev det för mycket för slavcylindern. Quote
Christer J Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 (edited) Jag jämförde Opel och Saab lådorna och fick ca 12 mm skillnad till urtrampningslagret från anliggningsplanet till motorn, vid fullt intryckt slavcylinder. Hoppas du hittar rätt mått på distansen. Tur man inte gjort jobb i onödan ännu.. Har dock inte jämfört skillnaden på lamellen/tryckplattan, men ni använder väl Saab lamellen? Edited May 15, 2009 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Jag har Opel slavcylinder/urtrampningslager och saab lamell och tryckplatta. Quote
Christer J Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Samma här, jag har tänkt att använda Saab 9-5 huvudcylinder i plast. Lätt och fin. Kan ju vara lite olika på utväxlingarna mellan kopplingspedalen och huvudcylindrarna också. Blir till att laborera lite. Quote
Thomas Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 vad är kolvdiametern på SAAB huvudcylinder till kopplingen? jag är ute efter en 22mm Quote
Christer J Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Saab har 19 mm. 9-5 vet jag ej, men antagligen 19 pga ytterdiam på cylindern är 21mm. Quote
Rikard Larsson Posted May 17, 2009 Author Posted May 17, 2009 Jag har nog mätt rätt på distansen. Satte en bit ståltråd som visade var slavcylinder var när den var helt intryckt. Man såg ståltråden genom hålet för kopplingsslangen. Sen monterade jag på växellådan på motorn och tittade ner i hålet, då var slavcylindern ca 1 mm från att vara helt intryckt. Så distansen kan inte vara tjockare utan att tryckplattans fjäder blir lite intryckt (okej då, 1 mm...). Antagligen bottnar allt i att växellåda och motor trycktes isär pga fel bult innan. Hoppas det är bra nu i alla fall. Quote
Thomas Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 nog borde du ha mer tillgodo innan det ramlade ur. sedan måste du ha spel för självjustering när lamellen slits Quote
Christer J Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Solfjädern kommer ju längre ut när lamellen är sliten, har du mätt mot tryckplattan för att få fram 19 mm, och isåfall, var lamellen ny? Quote
Thomas Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 det är inte så att du har längre rörelse på din slavcylinder än SAAB original för nog skulle 1mm inte göra att den ploppar ut? du kanske har annan huvudcylinder eller utväxling på din pedal? Quote
Christer J Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Jag ska riva en 9-3 på Onsdag, ska kolla den, men det borde vara samma mått som 9000? Inner/ytterdiam och därmed arean på 9000 slavcylindern, är kanske andra än på Opel. Kollar det också i veckan.Christer J. Quote
Rikard Larsson Posted May 17, 2009 Author Posted May 17, 2009 Lamellen är ganska sliten faktiskt. Jag har saab huvudcylinder, så det kanske också är en sak att fundera på, om nu saabens huvudcylinder är grövre än opelns (eller har längre slaglängd). Quote
Rikard Larsson Posted June 6, 2009 Author Posted June 6, 2009 Nu är bränsledningar och all kabel till allt utom belysningen fram dragen och kopplad permanent och tro det eller ej, men motorn startade direkt ;) Instrumentbrädan är nästan klar, återstår ursågning av benutrymme och lack. Brytarna till höger om ratten är uppifrån: huvudströmbrytare (bryter allt utom generator/startmotor), tändning, bränslepump, fläkt (tvångsstyrning) och startknapp. Till vänster om ratten är två hål där det blir blinkers och ljusomkopplare. I mitten sitter indikatorlampkluster (typ...) från en Chevrolet Matiz, tycker den passade rätt bra. Två random lampor tända. Det finns typ 20 totalt, tror dock jag skiter i bätesvarningen. Men det är smidigt med helljus, binkers, oljevarning, laddlampa osv, bara att koppla in. Under sitter varvräknare med oljetemp/tryck och vattentemp. Hastighetsmätare återstår. Quote
Maestro7 Posted June 12, 2009 Posted June 12, 2009 Kul att det går framåt för dej! Angående kopplingen: Satte du ihop de befintliga prylarna (eller bytte du något?), och fungerade kopplingen sedan? :notworthy: Quote
Rikard Larsson Posted June 12, 2009 Author Posted June 12, 2009 Nä, jag bytte ingenting utan hoppas att läckaget berodde på dålig ihopmontering av motor/låda. Har dock inte provat sedan dess. Eventuellt minskar jag slaglängden på huvudcylindern så att man inte kan trampa så långt i onödan efter att kopplingen kopplar ur. Mitt läckage var ju pga att slavcylindern rörde sig för långt, så om man inte trycker ut den mycket mer än att den frikopplar ökar chansen att det fungerar bra. Quote
Rikard Larsson Posted June 24, 2009 Author Posted June 24, 2009 (edited) Lite händer faktiskt... Monterade fast bromsslangar och rör till frambromsarna igår. Efter det kunde jag montera dit kylare och intercooler och koppla in dem. Egentligen är det inte alls mycket kvar, men jag kommer nog inte bli klar i år i alla fall. Det har kommit ett annat projekt "ivägen"... Jag och min sambo har blivit med hus! Vi bor nu i hyresrätt och har pratat om att köpa en lägenhet. Men hux flux så blev det ett hus istället. 1,5-plans hus på 104 m² plus källare 89 m². I källaren finns garage och två hobbyrum. Problemet är att ALLA rum ska renoveras. Köket rivas och byggas nytt, bärande tegelvägg rivas, stora badrummet få två väggar flyttade, lilla badrummet helrenoveras, alla golv nya, alla väggar målade eller tapetserade, alla tak målade. Just det, all el ska dras om. Jag kommer göra allt själv med hjälp av kompisar, två av mina bästa vänner är elektriker och snickare ;) Så jag har mina närmsta lediga stunder intecknade, men det blir kul. Jag kommer inte att sluta jobba med sjuan, men det kommer finnas mindre tid. Inflyttningen är 1 aug, så jag får jobba som f-n innan dess. EDIT: Kan ju lägga till en bild som representerar skicket på huset, bra men gammalt och fult... Edited June 24, 2009 by Rikard Larsson Quote
Kilkenny Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 Wow, har själv inget hus än, men vet hur jobbigt det kan va att renovera/bygga om. Lycka till! :thumbup: Quote
Morty Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 Grattis till huset!! Det är skoj med hus, alltid något som kan rivas och byggas om. Likheten med en seven är slående, det blir aldrig färdigt... (Kanske säger mer om mig än om hus och bil :wacko: ) Quote
Michael Th Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 (edited) lycka till med huset... vi har hållt på nu i över ett år med renoveringen av vårt andra hus... tänk va lite tid man har när vardagen fått sitt... hundar, fru hus (det första) trädgårdar.bilar osv.. men vi brukar säga..det blir nog jätte bra när det blir färdigt.. och hitintills behöver vi inte behövt skämmas.. men räkna med att det alltid tar längre än man trodde... typ 3 fyra gånger.. lite ny el.. ..ny gips nya lister.. nya tak... ja det ena drar med sig det andra.. men helt klart tycker jag att man skall ta allt,tja mer eller mindre, på en gång så att man får lite lugn och ro sen...(garagetid) tänkte från början.. vi flyttar in till hösten.. tja i alla fall innan ju förra året..l.. nu hoppas vi flytta in innan hösten... i år.. bra att du har hjälp.. lycka till.. Edited June 24, 2009 by Michael Th Quote
Acke Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 ja kan bara instämma me föregående talare.. har inte hänt mycket i garaget sedan huset köptes.... Men stort Grattis.. de e dunderroligt me hus.. :D Quote
Sonett7 Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Jag förspråkade starkt för försäljningen av vårt förra hus som var ett renoveringsprojekt med en 10-årsplan. Nya huset blev istället helt nytt, men då står man istället med en tomt som behöver en massa jobb - dessutom har nya huset inget garage så just nu håller vi på att dra igång ett garagebygge på 70 m2 (16 m2 förråd varm+kall) och 54 m2 lekstuga! :D Hoppas att bygghastigheten skall gå upp när jag har grejorna 4 steg utanför dörren istället för 4 mil... :banghead: Quote
Thomas Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 ja det är en jäkla skillnad att ha garaget hemma. bara t.ex. en sån sak att man ska ta ett mått på en sak som tar 1 minut. det spar både tid och soppa pengar. Quote
Arrowsmith Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Jag köpte mitt första hus när jag var 21. Det var 3 våningar i fullhöjd med totalt 240 uppvärmda kvadrat + en vind på det. Nu 14 år senare och inne på mitt andra hus är det mycket lättare att hålla sej för skratt.... Renovera hus är inte ett nöje som består, och helt klart överreklamerat....... Quote
Thomas Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 ja jag måste få säga att jag njuter inte av det. Quote
XTR Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Grattis till husköpet Rikard! Låter som det finns en hel del att fixa med... Jag blev själv klar med renoveringen av badrum nr:2 idag. Riktigt tillfredställande att se resultatet av renoveringarna i huset, men det är sjuan som jag gillar allra mest att jobba på. Jag SKALL bli klar i år! Om man kikar lite på hur många visningar du har på din byggtråd så tror jag att det är rätt många här på forumet inkl. mig själv som hoppas att du inte kommer att lägga bygget på hyllan för länge. SEN så har jag dig att tacka för mycket på mitt eget bygge! MVH Mattias Quote
Rikard Larsson Posted June 29, 2009 Author Posted June 29, 2009 Tack för alla glada tillrop! Det har såklart blivit mer hus än bil i tankarna på sista tiden, men man bor ju i Skåne där vi inte har vinter, så nån gång i år blir det köra! Quote
Morty Posted June 29, 2009 Posted June 29, 2009 Då är du en snabb husrenoverare. Jag köpte mitt hus för 10 år sedan och renoverar/bygger om fortfarande. Vissa av rummen är det 3:e gången som jag bygger om...... Kanske lite av ett personligt problem att man alltid vill ändra på saker :unsure: Quote
Rikard Larsson Posted June 29, 2009 Author Posted June 29, 2009 Nja, tänkte inte att huset skulle vara klart i år, bara bilen. Huset har mer en tvåårsplan, och man kan ju inte glömma bilen i två år :) Quote
Rikard Larsson Posted August 4, 2009 Author Posted August 4, 2009 Nej jag har inte glömt bilen, idag fick den flytta till sitt nya hem. Tänkte ta all skit från verkstaden i jobbets 3.5-tons lastbil med lift och bilen på bilsläp. Men tack vare min kompis som hjälpte mig med flytten kom vi på andra tankar... Om vi får upp framhjulen på flaket, kan vi kanske lyfta upp bakhjulen på liften? Det gick, och den stod kvar när vi kom fram :) Quote
Jocke_S Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 (edited) hej undrar var man kan få tag i den distansen som sitter mellan v-lådan och slva sylindern? finns den och köpa eller har nån lust att tillverka en sån till mig? Edited August 19, 2009 by Jocke_S Quote
Rikard Larsson Posted August 19, 2009 Author Posted August 19, 2009 Jag beställde den av en mekanisk firma. Tog med slavcylindern och bad dem göra den 19 mm tjock. Tror det kostade runt 300:-. Quote
Arrowsmith Posted September 25, 2009 Posted September 25, 2009 Nu vet jag varför det är så lugnt i tråden här och inget blir gjort...... Han slappar !! Quote
Rikard Larsson Posted July 15, 2010 Author Posted July 15, 2010 Gissa vem som hittat tillbaka! Arrowsmith var något på spåret där med att jag satt och slappade. Eller inte. Men det var skönt att vila i 10 minuter och nu kan man titulera sig modell också :) Såklart är anledningen till att jag inte skrivit här på nästan ett år vårt husbygge. Det märks att man är en man, kan bara hålla en sak i huvudet åt gången. Även om jag har haft lite tid här och där har jag nästan inte haft en tanke på bilen, bara hus i huvudet. Och som alla vet tar saker långt längre tid än man tror. Sen har husrenoveringen eskalerat från omfattande till total. Men nu ett år efter att vi började börjar det bli styr på saker och ting. Det som har tagit tid är att ALLT är renoverat, vidgjort, tillfixat (eller ska). För att dra det lite snabbt är mycket grundläggande gjort: byte av vattenrör, avloppsrör, elcentral och all el, innerdörrar inkl. karmar, ytterdörrar och fönster. Rummen som är gjorda har nya golv, tapet nerdragen in till betongen och bredspacklade och antingen målade eller tapetserade väggar, renoveringsgips och/eller microlitväv i taket. Jaja, ska inte trötta ut er med husrenovering på ett bilforum. Faktum är att jag nu börjar bli sugen på sjuan igen, har antagligen mycket med vädret att göra. Så nu ska jag på "huslediga" stunder röja upp lite i garaget så man kommer åt bilen lite enklare. Sen är målet att få bilen körduglig så fort som möjligt så bullerprovet kanske kan klaras av i år. Hursomhelst, har läst i kapp nästan alla inlägg under det gångna året (faktiskt sant) och det hjälpte även motivationen mycket. Quote
cealm Posted July 15, 2010 Posted July 15, 2010 Kul Rikard L, välkommen åter från den "den lilla husavstickaren" (eller kanske inte så liten förresten). Quote
Rikard Larsson Posted July 16, 2010 Author Posted July 16, 2010 Tack för välkomnandet tillbaka. Sitter nu och funderar på hur jag ska utnyttja det lilla garaget på bästa sätt. Det är smalt, men 6 m långt i alla fall. Så det får väl bli en arbetsbänk och ett gäng hyllor längst in. Problemet som inte fanns när man hade verkstadsplats är att i det egna huset finns cyklar, trädgårdsredskap och allehanda annat som jag inte tycker hör hemma i mitt garage. Tur att det finns pannrum och tre förråd i källaren där man kan stuva in lite saker. Tips på platsbesparande åtgärder mottages tacksamt... Quote
Arrowsmith Posted July 16, 2010 Posted July 16, 2010 Köp ett partytält att slänga ut all skit i förutom bilen. Alternativt bygg nytt garage. (själv har jag börjat på alternativ 2) Quote
Olofson Posted July 16, 2010 Posted July 16, 2010 15 m² friggebod med garageport! :) :thumbsup: Quote
Jocke4U Posted July 16, 2010 Posted July 16, 2010 Röstar på friggebod! Annars är ju taket ett bra tips (upp med skiten) men det verkar vara begränsad takhöjd. Slutligen är ju soptippen rätt bra....att slänga grejer man samlar på sig ....eller sälja...man har ju en förmåga att samla på sig :) Quote
Rikard Larsson Posted July 17, 2010 Author Posted July 17, 2010 Tack för tipsen, kombinerar dem nog. Har redan varit två omgångar på tippen och börjat stuva undan saker från garaget i andra utrymmen i huset... Sålde även en gammal gasfri mig-svets. Ingen som behöver 3 kraftiga 24 V blybatteriladdare. Eller ett komplett AC-system till en Polo GTI :D Tur bilen nästan är klar och bara kräver småjobb som bromsrör och belysning. Quote
Jocke4U Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Dina bilder på http://seven.no-ip.info/ verkar inte funka...nyfiken på ditt insug, spjällhus etc :) Quote
Rikard Larsson Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 Nä, just det. Har inte kopplat in servern i nya huset. Gör det ikväll om jag kommer ihåg. Hoppas den fungerar efter ett års dvala... Quote
Jocke4U Posted July 19, 2010 Posted July 19, 2010 Hur kan man glömma sånt :D Att inte ha servern online är ju som att vara bortkopplad från omvärlden ...i alla fall hos mig där TV, filmer, musik, bilder, dokument,...går den vägen ...lika viktigt som att ha kylskåpet inkopplat :) Tacksam att du kollar på det...har börjat tråckla och kapa i insugningsröret och alltid bra att titta på olika lösningar. Quote
Rikard Larsson Posted July 20, 2010 Author Posted July 20, 2010 Den ville inte alls faktiskt. Efter lite snabb felsökning så visade det sig att nätaggregatet stått och gått sönder av sig själv. Fungerade när jag stängde av för ett år sedan, har sedan stått orörd. Enkelt fixat som tur är. Quote
Rikard Larsson Posted August 27, 2010 Author Posted August 27, 2010 Tyvärr blev det första mecket för säsongen med den ena bruksbilen. Har en Saab 9-5, en 150 hk 02:a som gått 15000 mil. Den tyckte det var kul att pajja turbon 13 mil hemifrån. Var på väg mot Göteborg med sambon och svärföräldrarna. I Halmstad-trakten rök det som om det vore skogsbrand bakom bilen :angry: Bärgning till närmsta verkstad och hyrbil resten av vägen till Göteborg. Som tur var tog försäkringsbolaget de kostnaderna, fick betala självrisk och 25% av körda kilometer själv. Det tråkiga var att hyrbilen skulle lämnas tillbaka i Halmstad, så det var bara att köra ner till Malmö när resan var slut, ta svärföräldrarnas bil och köra upp till Halmstad direkt och lämna hyrbilen sen hem igen. Önskar att man kunde säga att "vi hade i alla fall tur med vädret", men det regnade hela tiden, så Lisebergsbesöket blev inställt. :thumbsdown: Alla som känner till Saab fattar ju att det var turbon som rasade. GT17-turbon tillsammans med tändkassetten, vevhusventilationen och SID-displayen är väl inte ingengörernas stoltaste skapelser :hypocrite:. Stackars sjuan fick donera sin turbo två dagar senare. Körde upp i vår andra bil full med verktyg och sjuans turbo. Bogserade saaben till en gds-hall där jag tillbringade 5 timmar med att byta turbo (det tog runt 10 minuter att skruva av den från sjuan...). Sambon tyckte det var både roligt och intressant att titta på (not, men hon var snäll och höll mig med mat, dricka och godis och gnällde bara en enda gång). Eftersom sjuan varit så snäll och gett upp sin turbo så var jag snäll och köpte en annan större till den. En TD04H-15T. Så nu har man börjat trimma innan den är klar, moget... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.