Rikard Larsson Posted October 14, 2008 Author Posted October 14, 2008 Jo, det rör sig ganska mycket. Det är svårt att se på filmen men jag skulle vilja veta hur mycket av rörelsen som är upp/ner respektive pga. vridning av bakaxeln. Man känner i bilen att den sätter sig vid gaspådrag. Får som sagt filma rakt från sidan en gång. (Jag som inte skulle köra mer utan bara mecka, stackars mig...). Quote
BeLo Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Frågan är hur mycket bakaxeln vrider sig. Får sätta kameran rakt från sidan nästa gång...BeLo: Har du funderat på hur du ska göra med nya bussningar? Tillverka egna i polyuretan eller finns det universal att köpa? Jag räknar med att svarva själv eftersom jag inte har standarddimension på yttre hylsan (tror jag). /Bengt Quote
Rikard Larsson Posted October 14, 2008 Author Posted October 14, 2008 Jag har inte heller någon standarddimension. Jag har fått tag på 2-komponents polyuretan så jag ska ge mig på att gjuta :) Blir säkert kul. Hårdheten är 80A, många som svarvar själv har 90A eftersom det är svårt att svarva mjukare, men i och med att jag har 4-länk med vridningar osv. så gick jag på lite mjukare än 90A. Quote
Borken Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Det får du göra en bildserie om! :thumbsup: /Janne Quote
Rikard Larsson Posted October 15, 2008 Author Posted October 15, 2008 Lovar. Blir bussningarna bra kanske man har en affärsidé... Quote
Thomas Posted October 15, 2008 Posted October 15, 2008 Jag kör med Amazon trådrullar och hade samma problem tom mosade sönder gummit så jag köpte Superflex från KG-trimning 70:- per sats inkl. rostfri hylsa o specialfett. SF-033 heter de. Och numera har jag inga såna tendenser alls och har kört 600mil med dem o de är likafina. http://www.kgtrimning.com/ Quote
Rikard Larsson Posted October 16, 2008 Author Posted October 16, 2008 Idag plockade jag ut första framskärmen ur gjutformen. Måste säga att jag blev grymt nöjd med resultatet. Har aldrig gjutit kolfiber förr, och den enda glasfibern jag gjutit är formen till skärmen. Det blev två små luftbubblor, men inget som inte går att fixa med nån droppe polyester och slipning. Här ligger ett lager kolfiber och tre lager glasfiber, båda är 200 g/m². Kom ut ganska enkelt ur formen, vaxade tre gånger med hårt bilvax och hade två lager släppmedel. Här ser man att släppmedlet bildat en film. Den är vattenlöslig och lätt att tvätta bort. Efter lite snabbpolering med 800 våtslippapper och autosol. Ska såklart klarlackas. De vita prickarna är bara löst skit. Quote
Morty Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Snyggt!!! :thumbup: Är det Biltema kolfiber? /Magnus Quote
Gerhard Posted October 17, 2008 Posted October 17, 2008 :thumbsup: :thumbsup: Hur gjorde du formen? Quote
Rikard Larsson Posted October 17, 2008 Author Posted October 17, 2008 Kolfibern är spillbitar köpta på ebay. Tog en till synes ganska dålig bit eftersom jag trodde att första gjutningen skulle bli kass i vilket fall. Men alla veck rätade ut sig och resultatet blev bra. Hur jag gjorde formen finns beskrivet tidigare i tråden, annars finns en sammanställning på http://seven.no-ip.info klicka på "Utanpå". Ett steg är inte med i beskrivningen ser jag. Ett mycket bra tips jag fick av Lars H var att använda Hagmans sprutspackel som sista spackellager efter väggspacklet. Sprutspacklet blir väldigt jämnt och blankt om man slipar med mycket fint sandpapper (typ 800) och polerar med Autosol. Så här gjorde jag pluggen: Spånskiva Masonit Väggspackel Slipa Sprutspackel (4-5 lager) 800-papper Autosol Gjuta formen: 2 gånger Biltemas hårdvax (36-612) ett lager släppmedel (PVA, polyvinylalkohol) ett lager gelcoat fyra lager 200 grams matta Formen släppte, men efter mycket motstånd. Pluggen blev förstörd men formen bra, så egentligen gjorde det inte så mycket. Men i framtiden blir det minst två lager släppmedel. Gjuta skärmen: Se till att formen är fin (våtslipade lite) Vaxa tre gånger släppmedel 2 gånger Ett tjockt lager polyesterplast (fick stå och måla med pensel tills det började härda, annars rann allt ner i botten på formen) Låta härda en timme (man kan nog gå på fortare, men jag var borta en sväng...) På med ett lager polyester till, denna gången med liten roller I med kolfibern ock mer ployester, rolla fast kolfibern så alla luftfickor försvinner. Här lät jag kolfibern börja härda så jag kunde se att den inte rörde sig i formen. I med 3 lager glasfiber/polyester. Så, lite mer utförlig beskrivning och som Kajan säger: "Frågor på det?!" Quote
Michael Th Posted October 17, 2008 Posted October 17, 2008 misstänker att du använde en polyester som inte gulnar?? fab?? Quote
Rikard Larsson Posted October 17, 2008 Author Posted October 17, 2008 I skydd av klarlack så ska det funka med Biltemas. Det är så pass tunnt och med svart bakgrund blir det nog bra. Hoppas jag :unsure: Quote
meanstreak68 Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 jullov från el. till byggandet? :) Quote
Rikard Larsson Posted December 22, 2008 Author Posted December 22, 2008 Till faktiskt :) Rycket börjar imorgon... Quote
meanstreak68 Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej! Läste tidigare om problemet med svår/oläsliga motor nr på Saab motorn. Hade nya blocket bättre nr? Vad gör man om nummret är bortrostat??? Är blocket omöjligt att rega då?? MVH / Magnus Quote
Rikard Larsson Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Hittar inte numret på det "nya" heller. Det måste gå att regga ändå. Tror Sonett7 fick reda på att man kan stansa in det själv... Man skulle i värsta fall kunna mäta slaget genom tändstiftshålet, alla saabmotorer i denna generationen har samma borr, och på så sätt få fram volymen (2 liter). Sen har jag ingen magnetventil alltså är det en lättrycks. Typ... Quote
Rikard Larsson Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Hittade länken. För övrigt skrevs motornumret in i papprena när jag gjorde SFRO 1, siffrorna kom från mitt minne... Quote
mloisg Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Hejsan Rikard! Är det inte dags för en uppdatering snart,det var ett tag sen sist. Gillar dina innovationer. Mvh Christer Quote
Thomas Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 mitt motornummer tittade de aldrig på och begärde inte det och det finns inte i mina papper. där står ''''motor Opel 2,0 16v. men en gång i tiden ägde jag en Fors Taunus 20M TS v6 2,0 90hkr. och på den tiden fick man regbevis i brevlådan minst 2ggr om året och varje gång stod det hkr 653 sae. den skulle man haft kvar. och stoppa i en storblockare 572 cui mmmmmmmmmm. Quote
Arrowsmith Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Sådan tur hade inte jag...... Var och hämtade en Taunus 20M TS i Stockholm i höstas men det är bara standardsiffrorna i de pappren... Skit också... kunde blivit en sleeper.... Quote
Rikard Larsson Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 Sleeper is the shit :) Får kanske göra något kul med Jettan när man köper en ny bruksbil. Men hur kan det komma sig att det står 653 hk i papperna? Skrivfel? Ingen kan ju lyckats regga med de siffrorna. Quote
Thomas Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 nån har väl knackat in fel, och ingen har reagerat på det. sedan rullade det bara på. Quote
meanstreak68 Posted February 27, 2009 Posted February 27, 2009 Hej! En liten fråga ang din kardan tunnel. Har du byggt enligt "boken", dvs ca 10 cm invändigt mellan fyrkant rören ? Bredden på tunneln längst bak vid bakaxeln, är den lika bred som längre fram eller bredare? MVH / Magnus Quote
Rikard Larsson Posted February 27, 2009 Author Posted February 27, 2009 Det korta svaret är "Vet ej". Jag byggde kardantunneln sist, efter att alla mekaniska delar satt på plats. Byggde så att sakerna fick lagom med plats, men jag tror det är mer än 10 cm mellan rören. Kolla min hemsida, där finns lite bilder på kardantunneln, främst under "Bromssystem" (handbromsbilderna...). Quote
Rikard Larsson Posted March 19, 2009 Author Posted March 19, 2009 Det går framåt. Vädret taggar en att bli klar, så idag tog jag mig i kragen och demonterade hela bilen. Kompletterade med lite svetsfogar som jag inte kommit åt riktigt innan och slipade ner svetsfogar som var ivägen för "dikt an" aluminiumplåtar. Så nu är det avfettning och målning på programmet. Den observante ser att chassit står på vågar, de visade tillsammans 87 kg. Smidigt att man kan lyfta runt det själv (korta sträckor...). En sorglig hög... Quote
Morty Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 Ser ut att bli tufft att få den besiktigad innan den 29/4 som var tanken eller det är "Warp Speed" som gäller från och med nu? Hur ska du ytbehandla ramen? Quote
Rikard Larsson Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 Det är fullt ös som gäller. Men man har ju annat än verkstaden att rå om. Dock är det väl inte omöjligt att jag är klar i april, så man kan besiktiga klart i maj. 29/4 är ju ingen hård deadline längre. Angående ytbehandlingen så ska jag köra med det hatade/älskade hammarlack... Den släta varianten. Vissa hävdar att den hör hemma på folkracebilar och rullebörar, men faktum är att det finns en hel del sjuor med ramen hammarlackad med bra resultat. Jag byggde ett upprullningsstativ till föräldrarnas poolöverdrag. Det byggdes i 50 mm stålrör och målades med ett lager hammalack. Det står ute året runt med ett blött poolövredrag rullat på sig hela sommaren. Om det går bra, ska nog min sjua klara sig ;) Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2009 Author Posted March 26, 2009 Skönt att börja få färg på bitarna. Detta är första lagret, andra och sista lagret blir svart. Valde olika kulörer för att det skulle bli enklare att se var man målat två gånger. Quote
Rikard Larsson Posted April 5, 2009 Author Posted April 5, 2009 Nu är hela chassit svart. Fick hjälp av en snäll kompis att rolla sista lagret idag. Mobilbild: Quote
Rikard Larsson Posted April 15, 2009 Author Posted April 15, 2009 Bakhjulen är nu flyttade fram, så ett par feta slicks sen har man en dragster! I övrigt har jag gjutit nya bussningar till bakvagnen, de gamla var för mjuka. Bakaxeln vred sig vid gaspådrag så att kardanen slog i toppen på kardanfångstringen. Det gick att lösa med att ställa dämparna hårdare, men det kändes inte bra, se http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=68219 Skippade att göra nån form och gjöt direkt i ytterröret för bussningen. Glömde kameran tyvärr, men kort sagt, innerröret i mitten av ytterröret och hälla polyutetanet emellan... Polyuretanet är 2-komponents med hårdhet 80A, alltså lite mjukare än svarvbart. Har ju 4-länk, så det måste vara möjlighet till lite rörelse. Quote
Rikard Larsson Posted April 18, 2009 Author Posted April 18, 2009 (edited) Här har vi bilder på bussningsgjutningen. Först blandat, konsistens som sirap ungefär. Tejpen agerar gjutform. Bakaxeln presentabel. Och plåten börjar komma på, det verkar bli en bil av detta trots allt! Limmat med PL400, men inga nitar, vill inte ha några nitar synliga. När limmet torkat ska jag banka ner plåten så den ligger ovanpå ramröret. Funderar på att efter det nita ovanifrån med försänkta nitar, är det lönt att nita? PL400 är ju ganska starkt... Durkplåten är limmad och nitad. Känns solitt och bra, ingen bongotrumma här inte. Edited April 18, 2009 by Rikard Larsson Quote
Thomas Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Lim fäster bra men det åldras också och med tiden får man släppningar. Quote
Arrowsmith Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Limmet sitter inte bättre än färgen den häftat mot, så se till att den sitter i första hand. Var det mot förmodan lite flåtigt på rören av tumavtryck eller något innan du målade så kan den med släppa och därmed limmet också Quote
Rikard Larsson Posted April 18, 2009 Author Posted April 18, 2009 Nitar för säkerhets skull. Var får man tag på försänkta popnitar tro? Quote
Zyxx Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Jag ville heller inte ha nit synlig från början men nu tycker att nit ser bara fräck ut och det kommer synas en del nit på min bygge och framförallt på motorhuven kommer det sitta några som blir synliga. Quote
Toffe Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 en snabb sökning på försänkt blindnit gav flera resultat men återger här två länkar... http://www.flinks.se/frameset.asp?GoTo=/vi...832%26Order%3D5 http://www.ejot-avdel.se/ejothome/info/101...mp;artnr=101271 //Toffe Quote
Rikard Larsson Posted April 20, 2009 Author Posted April 20, 2009 Nästan klar bussning, ska renskäras lite. Andra sidan är ni klara? Jajamensan fattas bara! Quote
Arrowsmith Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Var köper du polyurethanet du gjuter med? Vad får man betala för sådant? Quote
Rikard Larsson Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 Gummit köpte jag på ebay.com, tror det blev 80-90 dollar med frakt för 48 oz, 1.4 liter. Blev lite över :whistling: Men det kanske blir framvagnsbussningar också. Får se om de håller först bara. Hittade försänkta popnitar på ebay.co.uk, har inte hittat någon som säljer inom räckhåll, och ska man skicka efter tar man ju det billigaste. 100 nitar 4x8 mm, 3 pund, som hittat. I övrigt är det bara att jobba på Quote
XTR Posted April 23, 2009 Posted April 23, 2009 Bra jobbat! Blir riktigt grymt stuk på bilen! Riktigt snyggt blir det oxå med 32 mm bärarmsrör! Själv så blir det en liten tur till Allum för att hämta upp ett paket... Ös på fullt nu så lovar jag att göra samma sak! //Mattias Quote
Rikard Larsson Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 Tack Mattias! Ikväll blev det gjutning. Pluggen till bakskärmarna vaxad och behandlad med släppmedel. Samma som till framskärmarna fast nu breddad 5 cm. Pluggen till bakdelen klädd med aluminiumfolie och packtejp. Ska göra one-off och alltså bara göra en gjutning, ingen negativ form. Idén med aluminiumfolie visade sig inte vara så bra. Glasfibern blev lite vågig... Jaja, bara att spackla! Quote
Rikard Larsson Posted April 29, 2009 Author Posted April 29, 2009 I brist på garagetid får man handla istället... Försänkt popnit i närbild. Quote
Rikard Larsson Posted May 7, 2009 Author Posted May 7, 2009 (edited) Fick lossat bakdelen från sin plugg idag och var såklart tvungen att prova den på. Ser lite stor ut, men det blir bättre när störtbåge, skärmar och stolar trillar på plats. Jag har gjort den lite högre än vad som är normalt för sjuor för att linjen från motorhuven ska fortsätta snyggt över bakdelen. Edited May 13, 2009 by Rikard Larsson Quote
Kilkenny Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Snyggt hörru! har själv haft tanken att höja bakändan för att få flyt i linjerna, plus att man ser ut att sitta lägre an man faktiskt gör.....kanske..... vad blir det för färg sen då? Quote
Rikard Larsson Posted May 8, 2009 Author Posted May 8, 2009 (edited) Precis, jag som är ganska lång måste ha hög störtbåge och den blir ju "lägre" med högre bagagelucka. Färgen blir antingen svart eller mörkgrå metallic, blir bra med kolfiberskärmarna och scoopet. Men färgen får vänta tills i vinter, måste ju köra så fort som möjligt (på två sätt...) :eclipsee_steering: EDIT: Ordmärkaren och korrekturläsaren i mig ändrar till att färgen blir PPG Delfleet, kulören som ovan ;) Edited May 8, 2009 by Rikard Larsson Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.