Jocke4U Posted August 9, 2012 Posted August 9, 2012 (edited) Nja.... jag hade problem med min adapter, som ovanstående men utan packningslim. Limmet hade inte hjälp för det sitter en packbox i cylindern, eller monteringsplattan till cylindern, som tätar emot axeln. Eftersom du med ovanstående adapter flyttar ut hela kalaset och axeln smalnar av så tätade inte min. Du kanske har satt packboxen i din adapter och då borde det väl funka. Om inte så är distansen som Christer har (och jag men jag kopierade Christers :) ) väldigt enkel, bara raka cylindrar. Lånar Christers bild att peka på packboxen EDIT: Om motor/växellåda glappar pga att bultarna inte är åtdragna, så borde inte detta kunna orsaka läckage. Edited August 9, 2012 by Jocke4U Quote
Rikard Larsson Posted August 9, 2012 Author Posted August 9, 2012 Hmmm, nu blev jag lite osäker. Tätar verkligen något mellan växellådans utgående axel och slavcylindern? Läckt har det inte gjort iaf. Har en egen behållare till bromsvätska till kopplingen, och det har inte försvunnit något alls vad jag kan se. Det har inte droppat något under bilen heller. Jag har inte flyttat någon packbox, bara flyttat hela paketet som du sa. Att det läckte när växellådan och motorn delade sig berodde kanske på att slavcylindern då gick för långt och kom utanför "tätningsområdet". Det kan ju vara så att jag ligger på gränsen. Ska ev. uppdatera svänghjul och koppling i vinter och då ska jag ta en rejäl kik på slavcylindern. Quote
Rikard Larsson Posted August 9, 2012 Author Posted August 9, 2012 Jocke, det är inte saabens slavcylinder du tänker på? För den har jag för mig att man kan trycka isär på något sätt. Quote
Rikard Larsson Posted August 9, 2012 Author Posted August 9, 2012 Janne L har gjort som jag också. Eller rättare sagt, jag har gjort som Janne L :) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3951&view=findpost&p=53299 Quote
Jocke4U Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Rickard: Kan ju vara nåt som skiljer sig för det krävdes inte mycket att märka att det var fel hos mig. Jag har ju Omega B växellåda med original kopplingscylinder och 14 mm distans till SAAB's B204 original koppling. Jag gjorde ju också så utan att reflektera speciellt mycket, dessutom när jag var riktigt ny på detta "jobb". Fick svarvat en snygg distans till Omega's kopplingscylinder som monterades i växellådan bakom kopplingscylindern Efter bullerprovet noterade jag en liten pöl i släpet av det karaktäristiska växellådsoljan så nåt var fel. Bara riva ur och visst var något fel :) Så delade kopplingscylindern och en kompis hjälpte att snabbt fixa 1 st stor och 3 små distanser som sattes emellan. Sedan dess snustorrt Quote
Rikard Larsson Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 (edited) Det här är jävligt skumt alltså. Jag har också Omegans slavcylinder och en i princip identisk distans som din första. Men växellådsolja har det aldrig läckt. Eller så har det det och min är slut... Frågan är var det läckte på din. Mellan växellådan och distansen, mellan distansen och slavcylindern eller mellan slavcylindern och ingående axel? Är det mellan växellådan och distansen kan det ju vara så att min flänstätning/packningslim gör susen. För jag är 99 % säker på att mitt läckage var bromsvätska. Tackar hursomhelst för de detaljerade bilderna. Kommer att vara till nytta om jag måste göra om. Edited August 10, 2012 by Rikard Larsson Quote
Jocke4U Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Kan inte svära på var läckaget var. Så som det sitter nu så är alla tätningar som det sitter original. På läckagebilden ser man att det inte har läckt mellan adapter och cylinder i alla fall och att det finns oljerester i "röret" men skulle tro att det också har läckt mellan adapter och låda, så visst kan din tätning ha hjälpt där. Det är också en fördel att använda Redline's olja, då denna skiljer sig markant emot "vanlig" olja. Har t.ex. sett att växellådan trycker ut lite olja vid utgående axel, inget snack om att det är vxllådsolja :prop: Quote
Rikard Larsson Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 Jag börjar mer och mer misstänka att min växellåda är tom på olja. Den "borde" ju läcka med min lösning. Har dessutom tjockare distans än du. Quote
Christer J Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Jag börjar mer och mer misstänka att min växellåda är tom på olja. Den "borde" ju läcka med min lösning. Har dessutom tjockare distans än du. Bromsvätska smakar ju inte så gott, så den tar man inte fel på. Dricker inte alla den läckande oljan?? Om du nu inte hade oljeläck från lådan kanske din lösa växellåda orsakat en brytning på slavcylindern/lagret som gjort att det sipprat ut lite den vägen? Quote
Rikard Larsson Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 Borde smakat :) Jag tror det var bromsvätska. Att jag trodde det var olja från början var nog bara för att bromsvätskan löste upp och drog med sig skit på vägen ut. Quote
Jan Norway Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Hvis det ikke var oljelekkasje du hadde så kommer du garantert til å få det med den hylsen som du har nå i dag. Har nettop ordnet dette på min egen bil og så at dette ikke kom til å fungere da packbox kom for langt ut på aksling slik som jocke beskriver her tidligere. Men jeg endte på en annen løsning enn de som er vist her som er veldig enkel,jeg har desverre ikke noe bilde på løsningen men jeg kan prøve å forklare. Lagret som går imot trykkplata altså den som sitter ytterst utenfor den grønne damasken på slavesylinderen, den kan du kneppe av med kun handmakt. Der kan du dreie en hylse å smette imellom med rett lengde. Enklere kan det ikke gjøres. Og Rikard, med simring mener jeg packbox ikke o-ring :) Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2012 Author Posted August 13, 2012 Jahapp, då blir det till att göra om då. Men bra tips Jan med hylsan. Quote
Rikard Larsson Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 (edited) Är det inte husrenovering är det andra projekt som bromsar bilbygget... Men det var det värt :) Vi åkte ståndaktigt från kyrkan till festen. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Jocke4U Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 (edited) GRATTIS :toot: :toot: :toot: :toot: :toot: EDIT: Bröllop är värsta och bästa partyt...men numera skild :D Edited September 17, 2012 by Jocke4U Quote
kengren Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 GRATTIS :toot: :toot: :toot: :toot: :toot: EDIT: Bröllop är värsta och bästa partyt...men numera skild :D GRATTIS Bröllopet är slutet på en sak och starten på ett annat.. kenneth Quote
Rikard Larsson Posted December 11, 2012 Author Posted December 11, 2012 Denna följetång med mitt läckage alltså... Fick ett ryck och tömde ut växellådsoljan. Knappt 9 dl kom ut. Om den var fylld som den ska så saknas några dl tror jag. Det hängde nån droppe under växellådan och det är helt klart växellådsolja :(/> Jämförde dropparna med oljan jag tömde ut. Tur jag bara var 99 % säker på att det var bromsvätska ;)/> Tog bort plåten som skyddar svänghjulets undre del och kikade in i sprängkåpan, och det såg inte alls ut som Jockes "katastrof". Men läcker gör det ju och nu måste jag dela motor och växellåda. Jippiiee! Quote
Rikard Larsson Posted December 12, 2012 Author Posted December 12, 2012 Hoppas jag kan lyfta växellådan neråt utan att lyfta ur motorn. Sitter en förstärkning svetsad i chassit, men den kapar jag bort och ersätter med ett skruvat stag. Quote
Jocke4U Posted December 14, 2012 Posted December 14, 2012 Dubbelkolla adaptern för det är ju mkt enkelt att göra en ny adapter som jag har (kopierad av Christer J :) ) Kan du verkligen lyfta växellådan bakåt/neråt?? Jag kan flytta min växellåda max 10 mm bakåt...och sen kan jag ändå inte få ner den :prop: Går rätt snabbt att hiva ut motorn också (i alla fall min) :D Quote
Rikard Larsson Posted December 19, 2012 Author Posted December 19, 2012 Jag kan flytta min växellåda max 10 mm bakåt...och sen kan jag ändå inte få ner den :prop:/> Lär väl bli så för mig också. Vill helst slippa att ta ur motorn då jag saknar motorlyft. Men jag kan kanske lossa motorn och flytta den framåt lite för att få isär motor/växellåda. Jaja, kanske pillar lite med det ikväll. Har en viggenkoppling på väg hem :) Quote
Christer J Posted December 19, 2012 Posted December 19, 2012 Behöver du svänghjul? Beställer snart från Abbott. Iofs var det ju inte så stor skillnad att ta hem fler iom frakten till dig så gott som äter upp mellanskillnaden Quote
Rikard Larsson Posted December 19, 2012 Author Posted December 19, 2012 Eventuellt. Beror lite på hur lätt jag får isär motorn och växellådan. Vill egentligen ha ett, men jag borde lägga pengarna på att få bilen klar först. Är det inte så bökigt att komma åt kan jag göra det när som helst. Och som du sa är ev. gruppköpsrabatt inte avgörande. Men tack för omtanken. Quote
Rikard Larsson Posted December 20, 2012 Author Posted December 20, 2012 Mycket riktigt går det inte att ta lådan neråt. Var beredd att kapa ett extrastag som sagt, men det fanns ett till som hade varit svårt att ersätta. Så motorn är på väg ur :thumbsdown: Quote
Rikard Larsson Posted December 23, 2012 Author Posted December 23, 2012 (edited) Det var inte så farligt att dela motor och växellåda. Behövde inte lyfta ur något utan kunde flytta motorn framåt tillräckligt för att komma åt koppling och slavcylinder bara genom att ta bort kylaren. Delade slavcylindern för att göra distansen som Jocke och Christer. Det som slog mig var att den inte blir helt centrerad per automatik. Den trekantiga bottenplattan har en upphöjning som är ca 60 mm i diameter. Den andra delen har honan som är ca 62 mm. Man kan alltså rucka lite på delarna. Hur gjorde ni? Ögonmått? Bild på delad omegaslav: http://db.tt/gbKoQos8 Edited December 23, 2012 by Rikard Larsson Quote
Jocke4U Posted December 23, 2012 Posted December 23, 2012 Ja, det var ögonmått...kan inte komma ihåg att det var mycket "glapp" Quote
Rikard Larsson Posted December 23, 2012 Author Posted December 23, 2012 Låter bra det. Hade en tanke om att be om styrning i distansen (hane till hona liksom). Men eftersom jag måste leja ut det är det enklare och billigare om man bara kan ha en enkel cylinder. Quote
BlauMes Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Hejsan! Riktigt intressant tråd du har! Är inne på att göra något liknande jag! :) Får jag fråga bara, är det inte T5 systemet på den motorn? Varför har du då MS? Intressant att veta varför :) Lycka till! Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2013 Author Posted January 2, 2013 Tack :) Får se om det blir ett filmklipp ikväll som besvarar din fråga ;) Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2013 Author Posted January 2, 2013 Sedärja. Första försöket att starta med Trionic 5. Ingen tomgångsmotor, så den går inte helt jämt, men helt OK :)/> Quote
LUPUS Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Varför har du då MS? Intressant att veta varför Lycka till! Vad är det advokaterna brukar säga .... tillfälligt sinnes förförvirring ... men denna satt i länge Men nu är det ju på rätt spår igen , hjäpte min fil trots det var en 9000 Quote
BlauMes Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Vad är det advokaterna brukar säga .... tillfälligt sinnes förförvirring ... men denna satt i länge Men nu är det ju på rätt spår igen , hjäpte min fil trots det var en 9000 Haha okej! Jag satt och funderade länge och enda fördelen jag kan komma på med MS är Launch Control :P Annars så... nej :P Härligt att du fått igång det! :) Så sjukt sugen på ett sånt här projekt jag med! Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2013 Author Posted January 2, 2013 När jag köpte MS för alldeles för länge sedan var hemma-meck med Trionic inte aktuellt. Då var det chippning för 6000:- som gällde... Men tack Lupus för att du fått in mig på rätt spår :) Din info hjälpte, men jag hade varken samma kontaktstycken (hade ett stort bara) eller färger som du. Men det var bara att mäta i T5-handsken, pin-numren stod ju i din fina lista. Plus att kopplingsschemat var bra att ha. Är det något nån behöver är det bara att höra av sig. Quote
Jörgen Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Se nu till o skaffa dig en tomgångsmotor ifrån skroten så kommer du att ha mycket bättre tomgång och kallstartsegenskaperna och även responsen kommer att förbättras. Jörgen Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2013 Author Posted January 2, 2013 Har en i garaget, men jag var så hied på att starta :prop: Quote
Rikard Larsson Posted January 3, 2013 Author Posted January 3, 2013 Verkar ha fel tomgångsmotor. Min har tre poler, kabelhärvan har två. Typ såhär ser min ut http://www.saab9000.com/procedures/fuel/images/iac6.jpg Tror det är från min första saab-motor. Quote
Jocke4U Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Den ser bekant ut och tror min har 3 kontakter Quote
Christer J Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Verkar ha fel tomgångsmotor. Min har tre poler, kabelhärvan har två. Typ såhär ser min ut http://www.saab9000....images/iac6.jpg Tror det är från min första saab-motor. Vad har du för kablage? Trepoliga kom väl i början på 90 talet har jag för mig. Kolla elschemat. Quote
Rikard Larsson Posted January 3, 2013 Author Posted January 3, 2013 (edited) Tror min kabelstam är från en ng900. Ecu:n var det (eller programmet iaf). Kollade elschemat från en 9000 och det är två poler på det? En till +12v och en till pinne 49. Pdf:erna jag kollat på http://xl15.myftp.org/13692.pdf http://xl15.myftp.org/13693.pdf Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Christer J Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Hittade en handbok, och det ser ut som om du har rätt där, kanske finns det varianter. http://www.saablink.net/forum/general-9000-posts-information/15781.htm Quote
Rikard Larsson Posted January 3, 2013 Author Posted January 3, 2013 Har jag rätt i att jag har fel tomgångsmotor? Quote
Christer J Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Du har rätt i att det finns tvåpoliga. Sitter för långt ifrån för att kolla riktiga scheman, men jag har också för mig att min är trepolig som Jockes. Quote
Jocke4U Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Kollade snabbt i scheman och ....hmmm...där ser det ut som den (komponent 272) är tvåpolig. Kollade och lyckades peta loss den...yes 2-polig, jord + pin 49. Quote
Christer J Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Hade helt fel här, trepoliga var på tidigare Saabar. Quote
Rikard Larsson Posted January 4, 2013 Author Posted January 4, 2013 Min trepoliga tror jag kom från min första motor jag köpte. En sugis, kan ha med det att göra. Köpte en tvåpolig på skroten imorse. Quote
LUPUS Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Sugis kan vara bosch ... Eller är jag ute och cyklar här Quote
Rikard Larsson Posted January 4, 2013 Author Posted January 4, 2013 Jo, den trepoliga är Bosch. Men det är den tvåpoliga också :) Quote
LUPUS Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Jo, den trepoliga är Bosch. Men det är den tvåpoliga också menar bosch styrsystem , var det inte det på 900 sug --> fördelare mm Quote
Rikard Larsson Posted January 4, 2013 Author Posted January 4, 2013 Jo, det stämmer, fördelare fanns. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.