Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Drake: Garageexplosion. Ta det lugnt Drake även 4 sek är mindre än 9,95 (med fel bil). Jag har en klockad tid på V8an med drygt 15 sekunder, redovisad i någon tråd. Så 2009 är mitt år än så länge. I veckan om det inte regnar alltför mycket skall jag under 15 sekunder sedan får vi se hur mycket under någon sekund kanske om det går bra. Skulle köpt den där pepitarutiga C-G Hammarlund hjälmen till mina 0 till 100 försök och såklart hålade tunna skinnhandskar.

Bygg på och trimma men ta det lugnt på 0 till 100. Det räcker gott med 6 eller kanske 7 sekunder, hjärnan är i alla fall kvar vid startpunkten med det "accet".

Link to comment
Share on other sites

Jo, men nu väger ju min inte 1100 kg. Full tank och förare=1020 kg.

Har redan börjat lättningen, hoppas på att komma ner till 950 kg. Skulle gå att lätta den ännu mer men då börjar det kosta.

Vilket alltså innebär att jag klarar mej med 300 hk! Då behöver jag ju inte göra nåt mer. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Saabar är snabba. Speciellt den som vann Le Mans förra året.

Matade in lite värden i länken som Thomas lade in.

Power to Weight: 138 bhp/ton

0-60: 7.5

0-100: 21.1

60-100: 13.6

1/4 Mile ET: 15.97

1/4 Mile Terminal: 86

Dragstrip 1/4 Mile ET: 15.77

Dragstrip 1/4 Mile Terminal: 89

Enligt den skall V8 bilen har en teoretisk möjlighet till 7,5 alltså som din gamla Saab. Men då är inte jokern med i kalkylen ---> jag! För det klarar inte websidan, jag fick svaret "Var lite realistisk" fast jag kom aldrig fram till om jag skulle vara realistisk uppåt eller neråt. Bytte lite värden så började den räkna igen.

Link to comment
Share on other sites

RWD - 500bhp & 950kg

Power to Weight: 535 bhp/ton

0-60: 3.3

0-100: 6.9

60-100: 3.6

1/4 Mile ET: 11.31

1/4 Mile Terminal: 127

Dragstrip 1/4 Mile ET: 11.11

Dragstrip 1/4 Mile Terminal: 131

500 ärliga bhp och 950kg körklar bil inkl.förare.gör dina 3,3 sec

RWD - 350bhp & 950kg

Power to Weight: 374 bhp/ton

0-60: 3.8

0-100: 8.4

60-100: 4.6

1/4 Mile ET: 11.92

1/4 Mile Terminal: 118

Dragstrip 1/4 Mile ET: 11.72

Dragstrip 1/4 Mile Terminal: 122

Link to comment
Share on other sites

Trevlig Cobra film. Den Cobran var riktigt fin.

Men du, den filmen säger ingenting annat än att mätaren är graderad i miles och att den visar lite värden under en definierad till. Vi vet inget om Cobra karossen rörde sig i den farten med den accelerationen. Det kan lika gärna varit hjulen som rörde sig i den fart som mätaren visade men karossen stod mer eller mindre still.

I och för sig hördes inget däcktjut så det kan varit rätt också. Hur som helst bilen var snygg.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men som jag skrev tidigare så är det den teaoretiska tiden, alltså helt utan friktionsförluster mm. 3,3 sek motsvarar nog 3,8-4,0 i verkligheten. Den kalkylatorn du länkar till verkar lite mer realistisk.

3,8 sek är gott nog. 350 hp och 950 kg är ju fullt realistiska siffror.

Link to comment
Share on other sites

Eller vafan?

Your Target BHP: 524

Your Weight: 950 kg

0-60: 3.3

0-100: 6.7

60-100: 3.4

1/4 Mile ET: 11.17

1/4 Mile Terminal: 129

Dragstrip 1/4 Mile ET: 10.97

Dragstrip 1/4 Mile Terminal: 132

524 bhp är ju en baggis med moderna toppar och en rullkam.

Trick-flows nya 23 graders-topp gör över 730hp på en 406:a.

Då borde man kunna bygga en lite mer "körbar" bil med 524 hp och ändå kunna köra 10:or.

Hmmmm,

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Ok, sticker ut hakan en bit till.

Om jag inte får en tid under 4 sek. så trimmar jag eller byter motor! Så är det bara, min bil gör 0-100 på under 4 sek, om inte i vår så till hösten åtminstone. Allt annat är ett misslyckande.

Kaxigt va?

Det som är häftigt med en Cobra är att accet bara fortsätter med oförminskad kraft. Jag har släppt av vid dryga tvåhundra och jag kan lova att det går jävligt fort dit!

Kollegan har en bra bit över 500hk i sin. Alla som sett honom köra vet också att han inte fegar.

Slicksen hade visserligen ett par år på nacken.

Håller med om att accet fortsätter på ett härligt sätt i den. Har åkt ett par varv med honom på Knutstorp och det accar fortfarande bra när man måste byta pedal...

Detta har blivit en hyffsad "Off topic" i CEALMs tråd :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha dammat av "räserkänslorna" på 0 till 100 strippen eller vägen mer korrekt beskrivet så kommer en vardag. Idag till exempel. Åkte hem på lunchen och bytte från V70 diesel till CealmSeven. Hann göra några "sportiga omkörning" plus gasa lite i ett gathörn strax innan jag skall in genom vaktgrinden för att parkera. Med lite flyt så är det uppehållsväder även när jag skall hem. Det är inte kallt att köra heller. Dubbla jackor men inga elektriska vantar än.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då var luftningen för 2009 klar. Bilen inparkerad i verkstaden och skall imorgon lördag ställas på "hjuldolly" för att kunna vändas in i rätt parkeringsruta. När vinterdäckstvånget 2010 är över så kommer bilen ut igen i solljuset för en ny säsong. Eller så kommer den ut tidigare. Man kan aldrig veta helt säkert (med mig). Just det är i alla fall helt säkert.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Seven sover Seven sover i sitt lugna bo.

Den är inte snaa'abb nej den är inte snaaa'abb nej

men man kan dock men man kan dock

Seven inte alltid tro ..........

Vinterdvala i ett Seven-ide. Tjock och fet bensin i tanken så den klarar vintersömnen.

CIMG4589%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I Arboga saknas det just nu cirka 32 grader Celsius. Dvs det är ungefär minus 17 grader C (ute) nu och personligen tycker att plus 15 grader C är en bra temperatur.

Detta underskott på 32 grader Celsuis vill jag gärna få kompenserat. Ni övriga på forumet som råkar har lite överskotts temperatur får gärna via PM skicka överskottet ni kan undvara till oss i Arboga.

Link to comment
Share on other sites

Så där då nu är "STÅLBADET" gjort. tills igårkväll hade vi ner till minus 17 men mestadels minus 14 / 15. Nyss var jag ut och hämtade tidningen och det verkar som vi bara har minus 6 eller 7C.

Upplevelsen då? VARMT och SKÖNT. Det är likadant varje år. Knappt värt att stänga jackan. Mössa skall man såklart ha för mycket värmeutbyte går den vägen.

Är jag ensam om att tycka så här? Eller finns det någon till som delar min åsikt att "fryshanteringen / invänjningen" fungerar så här? För innan minus 15C(hocken) då gick jag och huttrade vid minus 7C men nu är det varmt. Allt detta har skett på ett par dagar. Jag har heller inte ändrat klädsel eller så utan enda förändringen är tid och att kvicksilvret eller snarare digitalen visat fler minusgrader. Skulle detta kunna göras utan att det blev kallare i egentlig mening dvs bara låta visaren hålla minus 15 ett par dagar. Kan vi vara så lättlurade (eller jag)?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag skall jag ställa av bilen för CealmSeven är så inparkerad att det inte är någon ide att ens försöka ta ut bilen förrän vårsolen letar sig ner.

Det får bli stora avställardagen med 4 enheter som skall hanteras eller 3 om jag behåller V8an i drift hela vintern.

Link to comment
Share on other sites

Rovers V8 med original sprängkåpa och växellådorna LT77 eller R380 passar ihop. Rover V8a är lätta tatt få tag på men de övriga delarna är inte så lätta att hitta till vettiga priser.

Finns det någon på forumet som har en beskrivning eller bilder på hur man "gifter ihop" en Rover med en annan låda tex en M46 Volvo eller någon typ av Getrag tex 265. Kanske finns någon som till och med har en sådan sprängkåpa till övers eller känner någon som har.

Pareli har satt ihop Rover v8 och M45 (/ M46) och det fungerade med stålplåt och järn vilket är ett alternativ men helst skulle jag vilja hitta en kåpa som passar direkt och då kan den Borg & Warner T5 som jag har vara ett alternativ.

Då finns pic657.jpg för 240 pund hos v8tuner

Link to comment
Share on other sites

rover v8 är ju inget direkt man vill ha.. en volvo v8 passar väl på växellådan du redan har...? fast den kanske är för stark, bmw har ju annars fina 8:or som dessutom är lätta :)

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Visst är Rover V8 "gammal teknik" eller en lite lättare och mindre variant av gjutjärns V8or. Nackdelen med Volvo V8 och BMW V8 är att det drar med sig mycket "extra teknik" som skall fungera. Motorerna från Volvo och BMW är fina men ibland är enkelhet högst värderat och det får man med både Rover V8 och Cheva V8. Plus en fördel med Rover V8 att den är tillåten att montera i nästan vilken ram som helst pga låg effekt och lågt vridmoment.

Oavsett teknik, effekt och vrid så har Rover V8 --- >> Ett fullgott V8a ljud. Och det är högt värderat. Det som kanske är det mest tråkiga med Rover åttan är förgasarna men dessa går att byta med enkla medel till lite mer lätthanterliga.

Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att registrera sig för att handla på 'Ebay med paypal. då är du skyddad också mot oseriösa.

får du inget gods så ersätter de dig.

Och Rever V8 finns upp mot 4,9 liter och massa trim. BMW går sketafint men härikring är det flera som rasat. Vevstaksbrott m.m. volvo/yamaha borde vara ok. men vet inte så mycket om den.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jag skall fixa en registrering på Ebay och Paypal har jag redan som konto. Så får vi se om jag har vinnande bud på kåpan.

Det andra alternativet jag har är att be en V8-kollega bjuda, Det var han som köpte Scania V8a märket från England till mig. Den varianten fungerade också. Ett eget konto är nog bra i alla fall....

Link to comment
Share on other sites

det är jättebra med konto. jag handla ganska ofta där.

jag har lärt mig att man bör inte buda förrän sista sekunderna. man trissar bara upp priset då.

har man inte tis att buda kan man lägga max vad man vill köpa för och vinner man då så får man det för vad den andre lagt plus nån krona. när man budar sista sekunderna så lägger jag bud på vad jag max vill ge för grejorna. lägger jag bud närmast lagt bud så lägger alltid någon över. det finns skrotar också som har grejor men jag har inte handlat av dem.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte än, jag skapade kontot ungefär klockan 18, men jag har hunnit leta lite på eBay och ställt ett par frågor till några säljare och fått ett svar -- sprängkåpan var såld".

Men jag har ju framtiden framför mig så det är kanske bäst jag laddar upp Paypal kontot.

Link to comment
Share on other sites

LANDROVER, ROVER SD1, V8 BELLHOUSING. Jag vann auktionen. Mitt första egna köp på eBay. En ny erfarenhet.

Det blev inga större pengar heller men SD1 sprängkåpor i England är troligen lika vanliga som Volvo sprängkåpor i Sverige.

Får se om det fungerar att skicka också. .

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kontakt med honom både före och efter auktionsslut. Han skulle skicka sin mor eller syster att kolla med postverket vad en Sverige-transport kan kosta. Det stod i annonsen, Only local pickup, det var därför jag frågade för några dagar sedan om han kunde tänka sig att skicka till Sverige. Det var ok.

Link to comment
Share on other sites

Då var eBay köpet avslutat för min del.

Betalade 30£ för kåpan och 46£ för frakten = 893SEK totalt.

Snart får veta vem som transporterar hit kåpan. I slutet av nästa vecka borde den komma via vår lantbrevbärare (eller ICA-butik). Jag gissar på att det blir lantbrevbäraren som kommer och knackar på (eller tutar utanför).

Link to comment
Share on other sites

Trevligt men inte bra för produktionen om både hela ledningen och produktionspersonalen i bilfabriken ägnar sig åt bisysslor laugh.gif

Tja, det blir ju en helt annan sorts produktion..... ;)

Link to comment
Share on other sites

---- Hi mate, i took the bellhousing to the post office this mornig £46.49, they will be sending it monday + 4 days Cheers Aaron. ---

Då var den på väg mot sitt nya hem i Arboga.

Link to comment
Share on other sites

Det kom ett grönt och tungt paket i postlådan. Duns!

CIMG5288%20(Small).JPG

Någon kanske anar vad det är, jag gör det i alla fall.

CIMG5289%20(Small).JPG

Från Boe´s motor i Kalmar. Ett uppsättning undre ersättningsspindlar.

CIMG5290%20(Small).JPG

CealmSeven har Volvo "numera inte godkända" 240 nedre spindlar. Bilen hade gått igenom SFRO 1 ungerfär halvåret före förbudet och därför gällde de gamla reglerna. Avsikten har varit att byta. Nu har jag det som behövs för ett byte.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom det ett paket från England. Brunt stort paket men rätt lätt.

CIMG5334%20(Small).JPG

Hmmm, sopsäck????

CIMG5337%20(Small).JPG

Är det verkligen sopor eller ???

CIMG5338%20(Small).JPG

Tidningar i sopsäck?

CIMG5339%20(Small).JPG

Nej, det är lite Al i alla fall

CIMG5340%20(Small).JPG

Det var vad jag hoppades på, en sprängkåpa från eBay.

CIMG5342%20(Small).JPG

Pris £30 för kåpan men £46 för frakten. Det blir 863 SEK totalt.

CIMG5344%20(Small).JPG

Då har jag en sprängkåpa till en Rover V8, det jag just nu saknar är detaljerna före och efter sprängkåpan, dvs motor och växellåda. Som jag nyss skrev det är bara detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju varför man vill ha en Rover V8 överhuvudtaget.

Ok, dom är lätta, men tokdyra om man ska få ur nån vettig effekt.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Drake: En mycket bra fråga. Inte ens jag kan svara.

Jag provade eBay och råkade få sprängkåpan för £30 sedan visade det sig att frakten var £46. Ett tag var jag inne på att endast göra rätt för mig och betala £30 men strunta i att ta hem kåpan. Det fick bli "lärpengar" för att ha bättre koll på frakter mm. Just detta med frakter kan kännas lite extra pinsamt för min del men det är en helt annan fråga.

Cirka 552 SEK i frakt jag hade nog trott mer runt 250 eller 300 SEK. Det var som sagt aldrig någon tvekan om att betala auktionen om £30 men så bestämde jag mig för att betala med PayPal 863 SEK. Bara det var ett äventyr för sig som inte ville gå speciellt lätt men till sist så ploppade pengarna över. Undertiden som jag förde över pengar så skickade Aaron ett mejl där han sa att det helt ok för honom att göra en "relist" på sprängkåpan för han tyckte nog också att frakten var aningen saftig. När jag läste det mejlet så hade jag formellt redan blivt ägare till sprängkåpan för den var betald minuterna innan och så fick det bli.

Jag får specialblästra den och hänga upp på väggen som ett eBay diplom.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...