Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Det var Äran och Hyllningen i inlägg #746 som låg i potten.

Sant under runt 50 så vill de inte fungera i alla fall inte denna. Ordagrant "Cruise control" när jag kör i V8a karavaner stämmer inte riktigt.

Det var en klok idé du har för att minska risken med "gasfotkramp" till och från banan.

Hmmmm en reflektion. Här tror man att Cruise Control är så ajabaja att jag knappt törs nämna det men den ena efter den andra tycker idén är ok och kommer på bra egna specialtillämpningar. Drake vill till och med köpa en av mina Crusie Control-maskiner. Det är kul.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Klart man har farthållare i stora lyx-Alfan. Faktiskt ett bra hjälpmedel för att klara av att hålla sej inom hastighetsbegränsningarna i områden med mycket kameror ;)

Märkligare var farthållaren i Bertonekupén, där satt en manuell handgas som man kunde låsa genom att vrida den 90 grader..... använde den faktiskt i bland på längre motorvägsresor, men den kändes alltid lite obehaglig :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Ibland får man anledning att skratta gott åt sig själv. Det här är ett av dessa tillfällen.

Igår läste jag i den framstående tidningen Traktor Power. Intressant och trevlig tidning. När jag kom till sidan 60 handlade det om spännande gräsklippar-kontruktioner. Med V8 mm.

Det första var en snabb överblick på bilderna. Speciellt en klippare utöver V8an fångde mitt intresse. Tankarna blev direkt "schysst klippare" nästan likadan som min, kul att fler bygger ungefär så, Faktiskt väldigt lik min. Bra att den varit förebild till någon ute i landet.

Ungefär nu är överblicken klar och jag börjar läsa texten nedanför bilden....... Va f-n det ärju min klippare inte undra på att den såg bekant ut........

GrsklippareTPLarge.jpg

Det är då man skrattar gott åt sig själv. Exakt samma sak hände förra året också i Traktor Power när en annan konstruktion såg rysligt bekant ut. Kollade även då bilden först. Blev glad att någon till gjort likadant för att sedan upptäcka varför jag kände igen maskinen.

Antingen har jag dåligt minne eller för mycket maskiner eller både-och.

Link to comment
Share on other sites

Ibland är jag väldigt glad över att bilen inte är "finlackerad". Vi hade lite sill- och grilleftermiddag igår en bit förbi där jag bor hos en bekant. Vägen till honom och ut mot Hjämaren har under många år varit rätt dålig. Nu är den under reparation med krossad småsten som läggs i rätt tjock lager på vägbanan

Sedan tror jag det är någon sorts klister (hoppas det är Björnklister för det luktar så gott) som limmar fast stenen. Man lägger ett rejält överskott sten. Det överskottet flyger i stora svärmar runt, på , i , över, under, framför, bakom (finns det någon fler riktning) bilen. 20 km/h cruisingfart plus visir ner så fungerar även det...............

Nytt namn på vägen skulle kunna vara "Svevia-blästern". Någon som vill blästa? Hör bara av er så får ni GPS-koordinaterna.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Sånt är rena skiten. jag blir skitförbannad när de håller på med sån skitlagning.

Har ni kört motorcykel på den beläggningen då vet ni vad jag talar om. rena halkbanan. IDIOTI från vägverket.

Link to comment
Share on other sites

:mad: :angry: otyg!!! De höll precis på och lägga på sådan skit på vägen till Anderstorp när jag skulle dit första gången. Fick bakskärmarna blästrade för fem års normal körning på några minuter... Skiten följde med de småklistriga R-däcken och regnade ner över hela bilen och den närmaste omgivningen dessutom - trots att jag körde i närmast gångfart. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Ja härnere i Karlskrona trakten så har de inte skyltar uppsatta och kommer man på båge så¨är det inte kul. olyckor har hänt

Link to comment
Share on other sites

Å katten. De killarna / tjejerna på "vägreparationsavdelningen" lär ha mycket kvar att lära. Det kanske hade flex just den utbildningstimmen som skyltning togs upp. Om det är något som är noga med så är det skyltning. Är skyltarna upp är "skadeståndsfrågan och vållande fråga mm" löst så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Här hemma i Åkersberga så byggdes det en del "fartsänkande" vägbulor men bussarna fick problem med värkande ryggar på chaufförerna, likaså var det någon privatbilist som lyckades få igenom skadestånd för skadat gods i bilen då han höll på att hoppa åt hel_ete tack vare en sån bula. Är det skyltat 50 skal man inte behöva sakta ner till 15-20 för att krypa över.... Torde det inte gå att åberopa något liknande vid dessa beläggningstyper ??? Är det skyltat 70 så ska man kunna hålla det oavsett om man sitter i en bil eller på en MC.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så nöjd med dagen. Kört CealmSeven V8a och kanske, kanske börjar den bli bättre i kylningen med nya vattenpumpen. Jag håller mig hemikring än. Några kilometer norrut och sedan vända för att åka tillbaka och en kilometer eller så söderut. Krånglar något är det inte så långt till hembasen och verkstads- och bogser resurser. Det verkar gå att kontrollera kyltempen bättre nu inte bra men mycket bättre än förut.

Det är en 100 procentig cruisingbil jag byggt. Det är bara så! 10 till 80 km/h är den alldeles ideala farten för CealmSeven V8. Kommer nog aldrig köra fortare än 80 km/h. Jo kanske någon enstaka gång, fast varför?

Clions expansionpotta är intressant kanske den skall placeras på V8-kärran eller kanske en Sierra / Scorpio exp-kärl de är riktigt stora och rejäla. Som ett mindre badkar säkert dubbelt så stor som de vanliga runda 240 / 740 kärlen.

Jag har aldrig dragit någon Sevenbil med Tow-bar direkt med V8an utan när den har haft CelamSeven efter så har V8an varit krokad i V70 bilen. Får se hur jag gör imorgon. Är jag klok och det vill tro att jag är då tar jag bara en bil med mig. Fast jag litar inte på mig själv riktigt här. Rätt vad det är så krokar jag ihop kärrorna och åker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Imorgon är det Arboga Meet.

Äntligen. Det här har jag sett fram emot. CealmSeven blir då Tjänstefordon ( som vi har för att åka runt och filma evenemanget med, intervjua mm (V8an får stå i hot-standby).

Riktigt kul heldag fast menar nog egentligen helmorgon, helmiddag, heleftermiddag, helkväll och helnatt sedan är det natti-natti och väckarklockan på ringning till 07:00. Så upp och städa stan. Hitintills har vi haft bra besökare som inte är allt för "skräpbenägna". Hoppas det blir likadant på söndag. Plus att många klubbmedlemmar grovstädar under kvällen och natten också.

Några Seven-kärror till Arboga??????? Seven-kärrot är alltid välkomna. V8-or bits inte eller brukar inte göra det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

En nöjd och glad men grillad, halstrad, kokt och stekt cealm kan summera Arboga Meet som lyckat. Mer än 600 fordon, mängder av trevligt folk från när och fjärran men också Arbogabor som cirkulerade med bilar, promenader mm i stan.

Start klockan 10 lördag och slut på söndags-morgonkvisten 3 eller 4 eller 5 kanske.

Snyggt och städat. Bara fina bilar och ingen nedskräpning alls så det var lätt för oss i klubben att gå över stan i jakt på skräp. Tog två timmar ungefär sedan åt vi alla frukost och summerade gårdagen /dagen.

Ett år kvar till nästa Arboga Meet som är 10-års jubileum.

CelamSeven som Tjänsteforddon var enda Sjuan som jag såg till i stan. En Cobra-replika ställde ut som jag såg. Vi filmade och intervjuade i rask takt. Även vårt kommunalråd fick svara på frågor i en intervju på Stora torget hur han tyckte ett sånt här evenemang är för Arboga som kommun. Han fick frågan av mig i hans egenskap som knutte hur han tyckte bilar var i förhållande till MC. Det var ok med 4-hjul också........ och V8 blev svaret.

Fyra timmar film skall nu redigeras och klippas till cirka 1,5 timme.

Vi blev klara med all inspelning vid 21-snåret då åkte jag hem och bytte om dvs både dusch plus nya kläder och ny bil. Denna gång blev det CealmSeven V8 som stått i "hot-standby" men med avstängd motor. Nu var det dags att ut och cruisa med min Cruising-Seven-Racer-bil (de,ru Drake).

Snurra snurra snurra bland alla V8-or i stan och på bensinstationsparkeringarna. Efter 45 minuter tröttnade jag. CealmSeven V8 är lite mer "jämnbördig" mot de övriga jänkebilarna. CealmSeven känns pytteliten när man snurrar runt jänkeåken. Det är bra att ha en Cruising-Seven-Racer-bil på 1280 kg. Så var det dags att åka hem igen och byta bil och så ner på stan med CealmSeven för det började bli så pass trångt vid mackarna att det var mer rätt med en mindre bil att kryssa med.

Det var en liten rapport vad som hänt i dagarna. Har inte byggt eller svetsat något bara tankat bilar och kört som filmplattform mm.

Link to comment
Share on other sites

Hjälmare Docka träff idag tisdag. Något färre bilar på plats. Kan bero på att semestrarna har börjat på allvar i trakterna. Speciellt roligt vid Dockan med ett nytt Sevenbesök (MK Indy) från Karlskoga med Thomas L som chaufför.

Kvällen fortsatte, när Dockan-träffen var slut, i Assartorp. Mycket fin blå kärra med en Citroen motor i nosen.

Om ett par dagar ses vi igen fast denna gång vid Gröndal, Eskilstuna.

DSC01804Large.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mycket fin blå kärra med en Citroen motor i nosen.

En fransk spis! Det har jag nog inte sett i någon Seven innan... (Även om en del äkta Lotus av andra modeller hade Renault-motorer original.) Finns mycket kul där ute. :)

Link to comment
Share on other sites

Blev insprirerad igen av blå bilfärg, egentligen vill jag ha en bil som är gulaktig med vitt. Mest för synbarhetens skulle, dvs så folk ser mig som kör om mig. V8 är gul + vit + någon annan färg vad det nu är för kulör.

Thomas L blå bil gjorde att jag slog till och köpte blå 2K färg på Biltema. Har gått lite som katten kring het gröt kring dessa prisvärda 2K färger. Riktigt vilken blå kulör det är vet jag inte. Hoppas den är fin.

Jag vill också ha en fin bil eller vad jag nu vill ha alternativt får. Kommer inte garagelacka, kommer lacka utomhus helt. Det borde fungera. Köpte lite 400 våtslippapper, det borde fungera som torr slippapper också hoppas jag. Börjar med skärmarna för blir det inte bra kan jag alltid byta dessa mot plåtskärmar istället. Jag har sådan färdigrullade hemma. Skall bara svetsas lite fästen på dem så är de i drift.

Är det någon som har ett bra tips eller kanske en hög med tips till en lackerare som ni verkligen inte skall anlita för era bilar....

Inte för krångliga tips för det kommer jag ändå inte hålla mig till utan det som är minimi att kunna, det är nog vad jag kan ta till mig i "lackboxen"

Link to comment
Share on other sites

Tips # 1 Glöm det där med att använda våtslippapper utan vatten.

Tips # 2 Inga gula nyanser under rapsbagge-tider om du lackar utomhus.

Tips # 3 kolla in: http://lackering.forum24.se/

Utomhuslackering kan bli rätt ok om man gör det en stund efter ett regn. Så till att ha rätt viskositet och lufttryck så brukar det bli bra. Lite insekter, apelsin och ev. rinningar kan man våtslipa med ett 1200 och ett 2000 papper och polera upp sen. Biltemas 2-komp går att polera men det blir inte alls samma nyans och glans efteråt. Deras svarta kulör ser snarast lite grafitgrå och oxiderad ut.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Ett bra tips på en egen "lackbox" som fungerar riktigt bra är följande.

Köp ett valfritt billigt vitt party tält med 4 sidor så du kan täcka in hela tältet.

Att det ska vara vitt är inte bara för syns skull utan har du solljus ute så kommer tältduken att sprida ljuset så du har ljus från "alla håll" när du lackar = bra :)

Och har du inte sol inne så rekomenderar jag att du sätter upp en eller ett par st bygglampor riktade uppåt mot taket för att sprida ljuset bra.

Nu har du din lackbox som skyddar mot insekter och andra oönskade flygande saker.

Vill du sedan få bort så mycket av damm och annat som finns så vattna marken regält, detta binder nästan allt så du slipper att det yr upp under lack.

Sen tar du en vanlig blomspruta med vatten och sprutar i luften och på tältduken, detta tar bort de sista partiklarna.

Sist men nästan viktigast ANVÄND ANDNINGSKYDDSMASK!!!! Du kommer få en myyyycket hög koncentration av kemikalier i tältet så det är inte nyttigt att andas in det.

Gör du detta så kan du faktiskt med rätt stor risk få en lack helt utan dam och insekter.

Jag har lackat lite småsaker till min förra bruksbil samt en rc skala helikopter med nästan perfekt resultat på detta vis.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen och länk.

- Andningsmask = Japp, det har jag och skall använda.

- Tält = kan köpa några vita presenningar och hänga upp som sidor , taket finns utanför verkstaden.

- Våtslippapper (--Tips # 1 Glöm det där med att använda våtslippapper utan vatten. --) Vad händer om jag inte använder vatten tar det för mycket eller inget alls?

- Bygglampor = finns

- Insekter = finns, lite radar för i "tältet kan hjälpa"

- Blomspruta finns inte men kan nog ta en icke använd "fotogenspruta" som hört till kompressorn

- Köpt 400 våtslip-papper. Är det för grovt för att slipa plasten med innan sprutning?

- Är det två lager som gäller eller tre lager eller kanske enklast tills det vita inte syns igenom.

- Hur länge skall det torka mellan lagren?

Någon som vet hur vilken kulör som Biltemas blå 36-532 har. Ljus- mörk- mittemellan? Hoppas den går åt det mörka hållet.

Kanske låter konstigt att jag inte vet vilken blå kulör det är men så tänker jag: Jag har kört olackat i över två år för jag känner inte att lackning är mitt område alls. Knappt ens att grundmåla en ram men CelamSeven V8a blåste jag på färg på och den blev gul och vit. Kul, nej inte speciellt men färgen fastnade. Nu gör jag ett allvarligt metodbyte att gå från 1K till 2K-färg som på forumet beskrivs att vara så mycket bättre. Samtidigt vill jag inte kosta på för mycket utan 199 kr för 1L färg är värt att prova med. Skulle den blå kulören vara ful så finns det vit, röd, grön, grå, och svart att måla över med. Jag kan alltid gå tillbaka till vit igen som bilen redan är. Börjar jag sedan med skärmarna så finns det också andra utvägar genom att byta till metallskärmar. Vilka också är tillverkade (nästan) och har varit på gång för byte förut. Samtidigt så är det med lackning som allt annat inte förrän man provat så vet man av egen erfarenhet. Det är därför det är så bra med enkla tips för då kan jag hoppa över någon eller några av "de där klassiska nybörjarmisstagen" som alla normalt gör. Jag känner mig själv rätt bra vid målningsjobb. Det är "inte för inte" som jag skriver -- Inte för krångliga tips --.

Tipsen jag fått hittills är på helt rätt nivå, jag kommer följa dem (möjligen en omarbetning av tältet men i samma anda).

Fast det är det där med våtslippapper varför det måste vara blött det lär ju bara halka bättre då och inte ta något. Fast det kanske är just det som är finessen. Frågar jag inte får jag aldrig veta.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Späd färgen rätt ordentligt och lägg en tunn "klibbgrund" och låt den torka nägra minuter innan du lägger ett par lager som precis flyter ut så slipper du slipa så jävligt sen. 400 våtslip innan borde vara bra. 1200 efter om du får knotter. Offra en (eller några) liter på lite träning så att du hittar rätt lufttryck och viskositet innan, då kan vem som helst lacka.

Link to comment
Share on other sites

Med tipsen jag fått så skall det inte vara ett omöjligt uppdrag att vara CealmSeven Industries utsedda lackerare. Jag har en skada på skärmen men den kan jag lägga lite glasfiberväv på insidan samt en skvätt polyester.

Skadan kommer från Hässlö A-sprint-bana 2008. Det var två koner som stod där jag tänkte köra med bilen (skärmen). Vi vann nog båda, dvs en av konerna klippte till skärmen ordentligt men jag lyckade flytta dem så de flög upp i luften ett par meter. Hann faktiskt se konerna i backspegeln innan de landade. Just den sekvensen kommer jag fortfarande ihåg så det var nog värt "skadan".

Sedan har jag lite lättningshål på framskärmarna. Jag har försökt med tills nuvarande, vad kan det vara fyra eller fem olika framskärmsfästen, och alla har inte haft samma fastsättningshål i skärmen. Det kanske inte är lättningshål då? Det är alltså fästhål, vi säger det. Det är lugnast för alla......

Link to comment
Share on other sites

Bränslefilterservice är inplanerat idag, dvs byta bränslefiler. Kanske också titta hur brytarspetsarna ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Det hjälpte inte. Läs ordentligt nu Drake för du kommer snart kommentera varvtalet men det bjuder jag på....

Någonting har hänt med motorn. Detta någonting yppar sig med att det är OMÖJLIGT att komma över 4000 r/m. Motorn hackar inte, hostar inte eller fnyser och nyser, den är lika lättstartad som vanligt oavsett varm eller kall. Men fullt vridet gasspjäll och det blir 4000 r/m som sjunker till 3800 r/m och där står den och går..... I och för sig så räcker dessa varv för de krav på hastighet jag har men något är fel för så här har inte motorn varit förut. Det här kom på en gång ingen förvarning ingenting utan plötsligt bara.

Imorgon skall jag kolla om möjligen den stora kolven som sitter mitt i förgasaren kärvar eller ställer till det på annat sätt. Det finns förgasarolja i och då borde väl inte membrandet vara trasigt? Eller?

Kan tillägga att den inte blå eller svartryker eller luktar bensin om avgasröret. När jag bytte filtret så startade jag utan ansluten bensinledning en stund. När jag sedan kopplade in filtret och startade så "slaskade det bara till" så var filtret fullt med bensin så soppapumpen verkar suga som den ska. Det läcker inte bensin någonstans, syns inget och luktar inte.

Har kollat vaccumförställnignen om den kärvat ihop men inte det heller. Har tagit loss alla med slang tätade små hål och satt ett finger för så ingen tjuvluft kommer in. Ingen reaktion till det bättre på det heller.

Inga vibrationer eller skakningar i motorn.

Där står jag nu men jag har ju en V8 med en ny ministarter så vill jag köra kan jag ta V8an. Förut ville jag inte köra V8an pga den var bökig i starten och inte undra på med en spräckt startmotor. Men inte numera säger en lycklig medlem i Ministarters Fan-club.

Tips, idéer eller frågor mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Täppt filter så det inte kommer igenom?

Täppt avgassystem?

Har du kat? det händer att de går sönder och porslinen täpper ljuddämpare.

Tappat kammen till Drake?

trasigt membran i stroemberg fuggen?

Link to comment
Share on other sites

Täppt filter så det inte kommer igenom?

Luftfilter? --- Men så tvärt? Bränslefiltret bytt. Märker imorgon när jag tar loss luftslangen från förgasarinsuget. Luftfiltret är ett Biltema konfilter, men det kan sitta en fiskmås i det.....

Täppt avgassystem?

Hmmm, låter inte annorlunda men kan kanske sticka igenom något och se om det tar emot som första åtgärd.

Har du kat? det händer att de går sönder och porslinen täpper ljuddämpare.

Nej, vare sig på bilene eller en som säger "mjau".

Tappat kammen till Drake?[/b]

Stor risk, det är kanske han som snott min volvo kam kört den i Xerox-maskinen så han får något redigt på sin V8 till sist.

trasigt membran i stroemberg fuggen?

Det är en Pierburg men det är väl nästan samma sak. Oljan är kvar men membranet kanske kan vara kass ändå? Borde det inte lukta bensin då. Så gjorde det på Volvo B20 tiden men nu är detta en B230 och då kanske andra tider gäller. Jag får ta ur membranet och kolla. Borde väl gå att se om man lyser mot det?

Det där med Draken behöver utredas.

Link to comment
Share on other sites

trasigt membran i stroemberg fuggen?

Det är en Pierburg men det är väl nästan samma sak. Oljan är kvar men membranet kanske kan vara kass ändå? Borde det inte lukta bensin då. Så gjorde det på Volvo B20 tiden men nu är detta en B230 och då kanske andra tider gäller. Jag får ta ur membranet och kolla. Borde väl gå att se om man lyser mot det?

Borde vara enkelt att se, av med luftrenaren, upp med varvet och se om trotteln lyfter ordentligt....

Link to comment
Share on other sites

Kom precis på att jag har ett "nytt membran" som jag monterade på förra förgasaren. Den förgasaren gick inte bra ändå för den hade översvämmingsproblem även efter jag bytt diverse som membran och flottörventil.

Jag borde kunna ta det membranet. Eller så skulle jag kunna koppla tillbaka den gamla översvämmande förgasaren för det var bara ibland det rann om den. När den inte läckte gick den riktigt bra. Läckan går inte att missa när den blir. Oftast gick det att knacka på sidan av förgasaren så gick den en stund utan läckor igen. Det måste vara det absolut snabbaste sättet att fälla eller fria nuvarande förgasare.

Men allra först lossar jag luftslangen och kollar hur "stora kolven" beter sig.

Link to comment
Share on other sites

Gjort en YouTube film på vaccumkolvrörelserna (som var nästan obefintliga). Precis när filmen var uppladdad så började YouTube göra webb-underhåll. När underhållet (och jag får fatt på länken) är klart kommer filen i en dator nära dig...

Link to comment
Share on other sites

Attans också, så avslöjade jag mig själv......inte bra för min "image".

Då törs jag nog knappt nämna något om V8an nyss. Har precis kommit in efter ett litet byte....... mer om det i V8 tråden.

Link to comment
Share on other sites

Här borde jag inte behöva göra något mer än möjligen skölja av bilen lite och åka en skvätt. Kanske kolla luften i däcken om jag blir på servicehumör

Link to comment
Share on other sites

Hemkommen efter en trevlig rundresa med hämtning av FH12 i Örebro. Lastning av bil och påkoppling av 5-axlat släp (hmmm 5-axlar......) sedan bar det av till Göteborg och lossning 02:30. Därefter till Grästorp som vi anlände 04:00. sov 2 timmar i Grästorp och sedan lastning av bilen. Vidare till Lidköping för att lasta släpet till hälften med returpallar. Samtidigt fick vi en extra körorder till på 6 flakmeter från Lidköping till Örebro.

På sekunden när för körtid (9 timmar) landade vi i Hallsberg för lossning av bilen men då var det inte möjligt att fortsätta sista biten med en "färdskrivarbil" och jag har bara C kort inte CE kort även om jag borde ha det pga mina initialer...... Det fick bli pass-avlösning med en annan chaufför och som tog över det sista med "vår bil" och vi fick en vanlig "personflakbil" utan färdskrivare sista biten till Örebro.

Det var det extra upplocket i Lidköping som ställde till schemat. Utanför normala rutten plus att lastning inte gick så fort....

Hur som helst en mycket trevlig och lärorik kväll - natt - morgon och förmiddag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skall bygga om instrumentbrädan. Kom på idag hur jag skall göra utan att allt för stor ansträngning.

Lossar alltså brytare och mätare så de "hänger löst" bakom panelen. Borra loss popparna. Tar sticksågen och sågar bort alla hål. Sågar bara bort hålen men får ta lite gods runt varje hål för att få bort hålet ordentligt.

Sågar till en ny passande plåt som täcket det bortsågade med 15 mm mariginal.

Borrar hål för 1 mätare alla andra mätare skall bort. Idag har jag mätare som jag inte tittar på överallt. Behöver två mätare. Vattentemp och Volt. Biltema har det kombinerat = endast ett instrumenthål.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...