Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det har trillat ner en del "lapp-mögel" här i söder med idag...

Än så länge ser det inte ut att lägga sej och stanna, och man får

väl hoppas att det förblir så... vill ha vår nu...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin vårdag och "våreftermiddag". Därför passade jag på och åka ett antal mil innan solen gått ner. Fast när jag åkt klart hade visst även solen hunnit gå och lagt sig.

Det som måste göras på den befintliga bilen är nya fästen för framskärmarna. De jag har, version 4 om jag kommer ihåg rätt, är urusla. Version nummer 5 är meningen att bli ytterligare bättre än alla tidigare versioner kanske så bra att jag till sist blir nöjd också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jippi !!! Första april dubbdäcktvånget borta. Dags och byta till sommardäck på CealmSeven.

Skoja bara.

Nu skall jag ut och åka (med sommardäck)...........

Link to comment
Share on other sites

Antas: Det är finns ingen anledning alls. Det är bara en usel konstruktion. Jag har byggt fyra versioner av stänkskärmsfästen ingen av dem är bra men version 5 skall bli bra. Jag har tagit bilder och fått bilder och är numera helt på det klara med hur mina skärmfästen skall bli (dvsbättre än de fyra förra).

Vad som hände med min allra första modell törs jag väl tala om nu. Den gick till och med sönder, vibrerade av, på trailen till regbesiktningen. Någon som slår det? Jag fick stanna två mil från Eskilstuna och ta maskeringstejp och laga främre fästet med. Inte förrän besiktningsmannen började dra i skärmarna, som tur var valde han höger skärm först, så informerade jag honom om mitt lilla problem med vänsterskärmen. Han nöjde sig med den förkalringen. Jag var faktiskt i god tid och försökte hitta en bilrepfirma med en Mig svets för att på trailen "snabblaga" men ingen firma var öppen så det fick bli mer maskeringstejp istället.

Nu hade jag kört en del innan i samband med konbana på Malmby flygfält så helt nya var inte fästena. Högerfästet hade gett sig i Malmby. Jag borde ha kollat vänsterfästet innan regbes för då hade jag sett sprickan och lagat hemma.

Så där, då vet ni den historen. Jag gör vad jag kan för att glömma samma historia.

Link to comment
Share on other sites

Kom just hem från bensintankning och Falu-rågrut-tankning (till mig) samt några mil Seven-bil-åkning. Jag skall göra några experiment med vindavvisare på bilen. Känner mig motiverad för att göra det.

I vanliga fall kör jag V70 turbodiesel. Jag gillar både dieselbilar och dieselljudet samt den lugna och stillsamma dieselbil-accelerationen. När man sedan åker Sevenbil direkt efter, även om min Sevenbil bara har en 29500 mil 112hk motor, så känns det som en raketbil. Det kanske inte var 98 oktan jag tankade....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Börjar bli riktigt anständigt Sevenväder nu. Visserligen dubbla jackor men jämför jag med hur det var för 1 och 2 månader sedan så är det riktigt varmt och skönt ute nu.

Imorgon tar jag CealmSeven till jobbet för första gången 2009 (om det inte regnar). Bilen är försäkrad med en helt vanlig försäkring vilket innebär att jag kan ha den som "till-jobbet-bil" utan inskränkningar om jag så vill..

Link to comment
Share on other sites

Premiärtur som "pendlarbil" till jobbet genomfördes planenligt idag. Det blir likadant imorgon och nästa dag och nästa dag. Med samma Brask-lapp som vanligt --om det inte regnar på morgonen--.

Som jag nämnt tidigare är jag less på plastskärmar. Jag har sedan tidigare nya fräscha rullbockade och fina i plåt för utbyte till bakhjulen. Nu ikväll har jag nya fräscha rullbockade och fina i plåt för utbyte till framhjulen. Jag börjar med framhjulen. Kanske det äntligen kan bli stabila skärmar också. Hoppas det. Dimensionen är 230x1100x1,5mm. Vi fick ut 3 skärmämnen ur plåten. Blir det bra med plåtframskärmar så klipper vi en plåt till och rullbockar så jag har till båda bilarna.

CIMG1397%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Åker iväg och förstyvningsbockar stålplåtskärmarna nu. Skall bli väldigt intressant hur det går och hur det blir. Jag provade skärmarna löst ovanpå de befintliga plastskärmarna. Stålplåt är mysigt på bilen! Version fem av framskärmsfästen och stålplåtskärmar. Det kan bli en bra kombination.

Link to comment
Share on other sites

Förstyvningarna klara. en i var ytterkant på de kommande skärmarna. Observera den fina motivlacken på högra skärmen. Några lager klarlack sedan är det klart........ Lackeringen på vänstra skärmen är inte riktigt klar än.

CIMG1413%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Ordnade rostfri plåt så jag kan tillverka (till att börja med) ett ryggstöd till förarsidan på CealmSeven. Ordnade också ett plattjärn om 5x40 mm till fästen för framskärmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag var jag morgontidig, gick upp 03:15 för att åka upp (med V70) till Hjälmare docka. Det är utdockning idag. I många, många år har jag funderat på att åka upp och vara med från början dvs när vattnet släpps på. Så 03:35 var jag på plats, 03:50 kom slussvaktaren (som jag känner väl) och vi gick runt ett "kontrollvarv i dockan". Sedan var det dags att släppa på vattnet. 3 timmar tar det att fylla upp dockan, den är 80x30 meter. Fem båtar skall docka ut.

Nu är jag kommit hem en stund för att antingen äta lite frukost eller sova en liten skvätt för att sedan ta CealmSeven ut till Hjälmare docka igen för att äta frukost (ev igen för det serveras frukost där ute i samband med utdocknigen) och se när båtarna simmar ut.

Om drygt en månad drar vi igång tisdagsträffarna årsmodell 2009 med veteranbilar och Sevenbilar vid dockan. Om en vecka då börjar alla cruisingar och träffar mm köra igång för fullt. Hoppas jag hinner bygga lite också.....

Dockportarna med lite lagom öppning. Får inte öppna för mycket för då kan båtarna "blåsa av sina bäddar".

CIMG1628%20(Small).JPG

Båten Tor som börjar bli lite blöt om magen.

CIMG1646%20(Small).JPG

Översiktsbild.

CIMG1648%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Härliga bilder!

Jag flyttade från Stockholm för 5 år sedan och har varit utan båt sedan dess. Bilder som dessa får mig att åter längta efter att segla på öppna vatten.

Link to comment
Share on other sites

Sören: Kul att du gillar H2O-bilderna. Du får några till att titta på från själva utdockningen. Jag åkte upp (efter hemma-frukosten) till Hjälmare docka men denna gång med CealmSeven och tittade på hela utdockningsproceduren.

Det blev som jag trodde när alla båtarna var ute --- en frukost till. Det kan ju inte vara fel-------eller hur?

Kan förresten nämna att Svevia fick åka ut nu på morgonen och rensa en vägtrumma nära dockans utlopp i gamla kanalen en bit bort som satt igen sig. Stopper berodde delvis på bäver-aktivitet. Vi har mycket bäver i Hjälmare kanal. När dockan skall tömmas så rinner vattnet i en underjordisk kanal cirka 1 km och en del av denna är en "akvedukt" under kanalen för att sedan ansluta utloppet till gamla kanalen. Tydligen är denna konstruktion i originalskick från när den byggdes. Akvedukten "under" kanalen lär också vara helt tät. Bra konstruktörer och hantverkare.

Alldeles strax skall jag ner till stan på ett Öppet hus i V8-klubben jag är medlem i. Det är mycket idag....

CIMG1654%20(Small).JPG

CIMG1657%20(Small).JPG

CIMG1665%20(Small).JPG

CIMG1670%20(Small).JPG

CIMG1674%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Efter ett rätt välbesökt Öppet hus på V8a klubben satte jag tänderna i lite plåt, sågtänderna alltså.

Jag vet att det låter udda men jag har börjat tillverka en motorhuv. Rättare sagt det är motorhuv nr 2 jag har börjat med. Ettan är i stort sett glömd. Det bara ett fåtal (en eller möjligen två) som sett plasthuven som jag gjorde alldeles själv.

Varje gång huven av rent misstag kommer upp på något sätt så blir det skrattattacker så nästan luften går ur. Inte på mig utan jag byter ämne fort istället. Jag är allmänt lömsk på plast.

Jag valde al-plåt men förmodligen för kraftig sådan fast den var billig och det fanns massor av plåt att köpa. Jag orkade inte bocka rundningarna själv runt Livsfarlig-ledningsstolpen i carporten.. Får lov att åka iväg för att köra den i en stor rullbockningsmaskin. Jag har sågat ut huven efter mjölkpappsmallar så nu får det bli al-huv.

Skulle det inte gå bra att köra plåten i rullbocken då sågar jag ut huven i mer vanligt materiel som stålplåt.

Det är samma typ av al-plåt jag skall ha på V8ans sidor. De sidorna är färdigbockade skall bara sågas lite och passas in. De är färdigmålade också. Färgen är lite svår att bestämma, den kan vara grå eller möjligen grön eller brun eller så är det en blandning av alla tre färgerna. Det bli väl bilfärgen då förmodar jag. Den är en hållbar färg men den går att såga i. Tur är det.

Link to comment
Share on other sites

Citat från föregående inlägg: --- Jag vet att det låter udda men jag har börjat tillverka en motorhuv. Rättare sagt det är motorhuv nr 2 jag har börjat med. Ettan är i stort sett glömd. ----

Även Tvåan är nu glömd!!

Man skall hålla sig till materiel som man känner för tex stålplåt i varierande tjocklek och inte "plocka" med annat tex Al.

Jag kommer köra huvlöst ett tag till.

Så där nu vet ni, ärendet avslutat. Bilder kommer inte dyka!

Link to comment
Share on other sites

Jag var själv nära hispan när jag höll på med min huv och mina dörrar.

För att inte tala om det helvetes satans jävla baklucke-pisshelvetet!!! :doh: :doh: :angry: :angry: :angry: :angry:

Link to comment
Share on other sites

Drake: Jag är ute igen.....

Mening två i ditt senast inlägg: Byt bara ut -- baklucke -- till huv.

Nu blir det rar och trevlig stålplåt istället ------- den där ------- (mening 2) al-plåten.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vet någon vilken typ av Volvo-låda detta är? M4xxx? Gärna också hur många Nm lådan är specad för.

CIMG1549%20(Small).JPG

Detta är en sprängkåpa till M46 (den med 4 växlar plus överväxel) satt på min 740 1988 GLE om jag kommer ihåg rätt. Jag misstänker att M47 kåporna ser ungefär likartat. Sprängkåpans bakre gavel är främre gavel till växellådan. Hur viktiga är urfräsningarna som finns? Måste de vara där eller vad gör de för nytta? Kan man skippa dem till förmån för en helt plan skiva istället. Skivan måste dock hålla fast röret som urtrampningslagret glider på för det röret har sitt naturliga fäste i just sprängkåpans bakre gavel.

CIMG1545%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Runt "fästet" mot växellådan där urtrampnings skall glida låter rimligt med schims men på var sida om detta finns urfräsningar. Syns på bilden till höger och vänster om "hålet". Vad kan de vara tillför. Oljefällor? Förstärkningar? Dekoration? Eller?

Bra tips om Vide. Ska kolla där.

Edit: Har kollat nu och han verkar ha intressanta saker. (Fast jag vet inte priset än)

Adaptrar

Volvo M45 växellåda till andra bilmodeller

Benämning Artnr

M45 --> Univ.

Kan vara något....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Bra, nu vet jag. Oljereturen den hade jag lite tankar om att det kunde vara men skiftgafflar hade jag inte tänkt på (än). Det blir väl lite stelopererat om man glömmer de hålen......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Titta vilken suverän Varningsetikett. Nog har jag sett den i ett år drygt (eftersom jag kör utan motorhuv) men har aldrig läst på etiketten. Attans elände för titta vad mycket farligheter jag utsatt mig för utan att veta om det.

CIMG1778%20(Small).JPG

Jag åker ju runt men en potientiell bomb!!!. Jag måste montera in en evakueringsfläkt för jag cruisar ofta. Fast det tycks bara var farligt om jag kör saktare än "cruising-speed" dvs står still förmodligen. Då måste en sittbrunns-fläkt slås på.

Hoppas ni andra nu blir uppmärksamma på farorna och hanterar dessa med påkallad försiktighet och "bautastora" fläktar.

Ett stort tack till den person som igår 1/5 verkligen läste etiketten och såg till att jag också läste. Det tydligen säkraste sättet att behålla en hemlighet om den skall vara i skrivet format. Det är att göra en varningsetikett med texten. Det blir nästan så det klarar Kval-hemligt-begreppet.

Link to comment
Share on other sites

Scuttlen hör kanske till en Penta. Ett gott skratt fick jag i alla fall när jag blev uppmärksammad på farligheten. Numera tar det minst 4 minuter innan jag kan starta och åka iväg.

Link to comment
Share on other sites

Ikväll började jag med att bygga ett tow-bar fäste på CealmSeven-bilen. En mjölkpappsmall är tillverkad och erforderligt järn framtaget. Tow-bar fästet ska helst vara klart och uttestat innan lördag denna vecka. .

Link to comment
Share on other sites

Kommit en bit på väg med tow-bar fästet. Själva fästet till bilen är tillverkat och skall nu svetsas fast i ramen fram.

CIMG1787%20(Small).JPG

Ett under-upp kort på CealmSeven som ivrigt väntar på sitt tow-bar fäste

CIMG1791%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Tow-bar fästet växer fram i traditionell CealmSeven fabriksstil. Lite boxningar och trianguleringar, dragstång samt stagning så är det klart. Skall bli kul att få prova om tow-bar fungerar bra på en Sevenbil. Fästet på bilen går också att använda som snöplogsfäste.

CIMG1801%20(Small).JPG

CIMG1799%20(Small).JPG

CIMG1794%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Bilderna uteblir idag. Tow-bar fästets dragstång är på god väg. Kvar att göra på den: Svetsa fast stöd rören samt färdigsvetsa fästet för kulhandsken. Rimligen borde det gå att provköra tow-bar(en) i morgon.

Förresten i lönndom (inga bilder här heller) har jag bockat motorhuven fram och tillbaka. Jag är nog inne på 4 eller kanske 5 rullbockade varianten av samma huv. Måste berömma plåten, den tål verkligen mycket misshandel i rullbocken. Varför ge upp direkt när det är fullt möjligt att ge upp 4 eller 5 gånger. Det blir väl stålplåt till sist. Eller så passar huven denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder på tow-bar-draget samt fäste. Så här ser de ut omålade.

CIMG1814%20(Small).JPG

CIMG1815%20(Small).JPG

CIMG1817%20(Small).JPG

Numera är draget, fästet och jag målade. Mer bilder kommer när Sevenbil och dragbil kopplats ihop. Det har regnat en hel del idag så något körprov är ännu inte gjort. Jag hoppas fortfarande på att det kommer att fungera och fungera bra.

Tanken är att dra bilen med tow-bar till Vårmönstringen i Linde (V8a träff). Dvs koppla isär i Linde-trakten och köra fritt med Sevenbilen tills jag tröttnar eller regnet jagat tag i mig. Sedan koppla ihop och åka "med tak" hem igen. I min ålder får man både bli och vara bekväm. Det nästan en rättighet...

Link to comment
Share on other sites

Det känns rätt att ha tillverkat tow-bar(en). Läs själva hur prognosen för Lindesberg ser ut imorgon. Det blir rätt bra att ha en bil med och en utan tak. Jag hoppas att väderprognosen slår fel fast den här norska sidan har varit otäckt träffsäker tidigare. Skulle det bli alltför regnigt då skippar jag evenemanget.

Vader%20Linde%202009-05-09.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag byter prognosinstitut till SMHI istället. De har en betydligt bättre prognos för morgondagen i Lindesberg.

SMHI%20Lindesberg.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tow-bar(en) är klar och testad. Sevenbilen följer som dröm. Fast backa går INTE!!!! Det ska heller inte fungera för det blir helt fel hjulvinklar. Just nu lyser solen kl 08:00. Vårmönstringen i Linde för V8or (och Sevenbil) är målet idag.

CIMG1819%20(Small).JPG

CIMG1820%20(Small).JPG

CIMG1822%20(Small).JPG

CIMG1823%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Vad glad jag blir att du ställde just den frågan. Jag vinkade av mina V8a kamrater vid uppsamlingsplatsen i Arboga och så åkte jag med dem en halvmil i kortegen med V70 och Sevenbil därefter åkte jag in mot Arboga igen för att köpa fil och havregryn. Nästa sak på programet var tankning och lagom som jag stannat vid pumpen och skulle börja tanka Sevenbilen kom ordningsmakten på andra sidan bensinpumpen och ville resonera tow-bar med mig. Jag har haft kontakt med dåvarande Vägverket samt läst version 8 av SFRO boken (kunde nästan det kapitlet om tow-bar sid 58 utantill). På mitt allra soligaste humör beskrev jag för ordningsmakten hur glad jag var att tow-bar(en) fungerade så bra och var precis nytillverkad. Jag ville gärna att de skulle parkera sin tjänstebil och komma och titta på konstruktionen jag är ju jättestolt över den. Fast de hade inte tid, det var lite synd. LGF skylt har jag också på och fungerande lampor mm. De tackade för pratstunden och vinkade hej och åkte. Det här är nog inte första gången jag kommer få prata med ordningsmakten när jag är ute "i tow-bar(en)". Jag hade också hållt rätt högsta hastighet 30 km/h. Imponerande.

Jag har beskrivit och klippt in det svar jag fick från dåvarande Vägverket i en annan tråd -- 21 May 2008 -- Inlägg #22

Snart skall jag ringa mina V8a kamrater och få en aktuell Lindesbergs-väderprognos-på-stället-rapport. Beroende på utfallet så åker jag eller åker inte. I vilket fall skall jag skriva ut Inlägg #22 för jag kommer säkert få användning för det samt mitt soliga humör nästa gång idag som ordningsmakten vill titta på min tow-bar konstruktion.

En helt annan sak fast ändå i tow-bar stil är trots att vi har en stor och rymlig infart och gårdsplan vid huset så är räcker den inte att vända runt dragbil och tow-bar-bil på. Backning är ett krav men efter 2 decimeter ställer sig tow-bar-bilen hjul på tvären och det skall de göra. Det är inte backbart på grus, möjligen på asfalt underlag men tror inte det heller faktiskt. Det går inte att backa. Jag försökteatt ställa om hjulen på Sevenbilen men efter 4 decimeter istället så var det fullt rattutslag åt fel håll. Några försök och samma resultat. Skall jag verkligen behöva koppla loss varje gång?

Nej då inte alls. Gör tvärt om istället. Jag satte mig i Sevenbilen och ställde dragbilens hjul i lite lagom vinkel sedan drog jag dragbilen bakåt med tow-bar-bilen. Jag drog ända till det började slira på gräsmattan då var jag så långt bak att det bara var att kupera Sevenmotorn och flytta över till V70 bilen och köra framåt. Lite plock är det men vad gör man inte för att slippa koppla ifrån tow-bar(en) i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skrivit ut alla korrespondens om tow-bar jag hade med Vägverket förra året. 5 A4 sidor plus en extra A4. Nu känner jag mig riktigt välförsedd och fortfarande på ett strålande humör.

Jag lägger alla kopiorna i dragbilen så finns det på plats när de behövs.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En toppen dag i Lindesberg och V8-vårmönstringen. Solsken men blåsigt. För mig var det 5 mil med tow-bar till Linde. Först ut och titta norr om Linde vid Fornaboda travbana där all ut- och uppställning av V8a mm var. Efter att ha lyckats vända tow-bar-ekipaget vid Fanthyttan (en bra bit) norr om Fornaboda tog jag sikte på att åka rakt igenom Linde dvs att köra hela cruising-slingan med Sevenbilen på tow-bar efter V70 (diesel). Av döma efter allt folk som kantade cruisingen och deras miner samt glada tillrop så valde jag rätt att tow-bar cruisa. Någon km söder om Linde kopplade jag loss dragbil och Sevenbil.

Sedan blev cruising med bara Sevenbil. Våra små söta bilar är uppskattde inslag i gatubilden bland alla kubiktum-stinna 6 meters bilar. Ett antal varv runt på gator och torg samt lite stillasittande på en parkeringsruta vid sidan av huvudgatan och bara titta på V8a efter V8a samt en och annan tvärställd 4a.

Så blev det dags att åka och koppla ihop ekipaget igen. Det börjar gå rätt fort att ansluta Sevenbilen till dragbilen komplett med belysning mm. Det fanns då två val direkt hem till Arboga för jag var på "rätt sida" om Linde eller tow-bar-cruisa rakt igenom hela Linde ytterligare en gång. Det valet var inte svårt. Såklart åkte jag en komplett norrgående cruising. Efter det fick det räcka och dragbilsnosen vändes ut mot riksvägen med destination Arboga

Kan väl nämna att det mycket gott om ordningsmakt i Linde. Gående, bilande och på motorcykel. Jag var beredd på att få möjlighet att visa upp kommunikationen med Vägverket men de tittade bara intresserat på tow-bar ekipaget.

Link to comment
Share on other sites

Det ser lite ensamt ut i cruisingen men det fannas faktiskt fler bilar än en diesel-V70 och en CealmSeven 2009-04-09 i Lindesberg.

Från NA 2009-04-09

1475091_5770488_1.jpg

Klicka på Bildspecial visa bilderna länken, bild nummer 11

Det är helt klart att bilden är tagen när jag åke mot Linde i södergående cruising för att passera innerstaden och sedan koppla loss och ut med Sevenbilen fritt på gator ochj torg. Fast nog tyckte jag det var mer bilar och folk ut. Fast en bild ljuger väl aldrig -- eller ??

Egna bilder som togs samma dag men i annan vinkel.

CIMG1862300.jpg

CIMG1865300.jpg

CIMG1858300.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

r Anders: Fungerar suveränt. Tow-bar-bilen går i dragbilens hjulspår. Jag vände runt på en parkeringsplats med fullt styrutslag i krypfart och Sevenbilen följde även där i spåren utan att styrning på Sevenbilen fick fnatt. Backa däremot -Glöm det!!!! -- såvida du inte får någon att sitta i tow-bar-bilen och hjälpa till med styrningen.

Ett tow-bar-fäste kan väga halvkilot styck så ett kilo totalt. Min personliga uppfattning är att om man inte i övrigt på bilen jagar gram för gram då föreslår jag att ta ett kilo på föraren för att kvitta ut vikten och bygg fästen för tow-bar på varje Sevenbil. Så enkelt att köra tow-bar istället för trailer. Nu har jag båda typerna dvs towbar och trailer.

Nackdelen är att tow-bar inte är tillåten på motorväg och motortrafikled samt max fart är 30 km/h. Men man kommer fort fram ändå i 30 km/h (man hinner nästan 55 till 60 km på en timme i den farten). Så inom cirka 10 mils förflyttning är tow-bar ett bra alternativ.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Michael Th och Arrowsmith: Det är Volvo V70 diesel som "utnyttjar tid och sträcka på maximalt effektivt sätt". Därav det goda och lite överraskande resultatet. Något annat är det inte för ni tror väl ändå inte att det gick för fort?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Version 5 eller vad det nu var för version på skärmfästen verkar vara bra. Dvs de har hållit hittills och ändå är de bara fästa i nedre kulbulten. Ett övre extra fäste har inte behövts (än).

Igår tisdag blev jag förvånad över mig själv, jag fortsatte jobbet med motorhuv. I inlägg 370 i tråden (Länk) beskrivs tidigare tillverkningen av motorhuv.

Bilen är registrerad utan motorhuv så jag väljer vilket jag vill. Det är bra. Det blev lite mer valsning av huven men nu passar den. Skall väl tilläggas att den inte riktigt ser ut i alla stycken som motorhuvar på Sevenbilar. Kan till och med vara så att CealmSevens typ av endast finns i ett exemplar och kanske aldrig heller kommer att tas efter av någon. Ett kännetecken är luftighet. Det kommer bild på den när jag slutgiltigt bestämt luftigheten "storlek".

Jag har också kvar att borra 8 stycken hål för M12 bult så jag kan skruva fast huven i scuttle och noskon.

Skoja bara, det blir M6 (eller M8).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...