Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Kilkenny: HAr allt som behövs dvs värmepaket, en mycket fin ventil (till lastbil) i mässing. Men har en annan bil under byggnation som stal all (nästan all) tillgänglig tid för att få in värmepaketet.

Därför fryser jag om jag är ute och åker. När jag bara borde vrida på lite mer behaglig värme ....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En tanke jag haft är om man kan bygga in värmeslingor i stolarna, kanske det går att plocka ur några säten på skroten?

Du verkar ju ha koll på/fundera det mesta, vad kan du om detta? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror en lös värmedyna skulle vara det enklaste. För min del med plåtstolar så är det nog enda sättet.

Värmepaket som blåser varmluft sedan handskar gärna med värmeslingor. Jag tror det finns sådan och det kan vara till skooteråkare.

Integralhjälm, med öppen hjälm så blir det kallt om hakan.

Förra säsongen åkte jag alla månader och som kallast -7 om jag kommer ihåg rätt. DEt hakan samt händer som är värst utsatta det kommer jag ihåg.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en firma med 12V handskar.

Firman.

Ultimate Heated Gloves

Pris SEK 1.699,00 (EUR 169,90)

Någon annan som sett andra firmor och prisbilder på elhandskar?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nej touringbutiken hade inte. Men de hade handvärmare, kemiska. Kanske ett alternativ, billigt i alla fall.

De handskar jag sett hittills verkar landa på en bra bit över tusenlappen och upp mot 2 tusen.

Touringbutikens handvärmare = 28 kr. För ett installerat värmepaket med fläkt samt en ruta á la Wankel-Sevens modell, dvs en plåt tvärs över som tar bort en del kylande vind från händer och ansikte kan nog göra underverk samt ett par kemiska handvärmare som extra.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett tips om denna sida för programmering av "original boxar" tex B230 F och FK mfl motorer finns med

Under downloads finns programmet TurnerPro och under Definitions finns de olika bilmodellerna

TurnerPro

Link to comment
Share on other sites

Tack Drake för länkarna.

I första länken det jag måste fråga dem om är 1,2 V och 6 timmar. Det blir inte så många Watt men det kanske räcker.

-- Eluppvärmd handske är aldrig fel. Kalla händer är ett minne blott med denna handske. Den värms upp mha 1,2v batteri eller ack. Räcker i 6 timmar. Varma även utan extravärme och är vattenavstötande.

700kr för handsken ---

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det vildsvinstätt i området så sprit ihängrännorna det ingår i morgonrutinen. Får man flunsa i hängrännorna kan det sprida sig till både rad-fyror och V-åttor och diesel-femmor. Huuuuuu..så hemskt med köpa mer sprit ...... (till rännorna)

Link to comment
Share on other sites

Söndag skall bli "glykolkollardagen". Rensar ut en del i verkstaden så jag kan parkera in bilarna plus byggram. Det kommer blir rätt gott om plats för bilar och bygge.

Link to comment
Share on other sites

Resultat för CealmSeven på glykolprovar-dagen ----->>> klarar minus 17 grader. Det klarar inte jag i en Sevenbil, min gräns hittills är minus 7 eller 9. Tror det var minus 7. Samma minustemp som myggen i Assartorp klarar.

Vi har fortfarande mygg förresten, stora feta och blodtörstiga. Jag skall låsa in glykolen så det inte kan pimpla sånt för att klara vinters påfrestningar och överleva i onödiga skaror som är utsvultna redan i januari / februari.

Idag är det riktigt fint Sevenåkar väder. Det regnar men inte så mycket och skapligt varmt. Jag fryser inte när jag kör. Det hade blivit några mil på mätaren om jag hade haft en mätare i bilen.

Skall se om jag kan koppla in ström på något enkelt sett till G-techen. Kanske eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Har cigguttag fråm Biltema som inte är monterat på CealmSeven (än). På V8an är det monterat och klart. Jag kan ta ström direkt från batteriet med lite kabelfix. Kommer åt polerna rätt bra.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Den här bilen kommer inte (i nuläget) att få en dragkrok. Nu blev det lite varmare så tänk om jag skulle kunna prestera ett 0-100 värde i helgen? Drake skruva inte upp förväntningarna , kanske bara. Jaha det var V8an du ville få värdet på. Där måste jag fixa bort luftfickan först, du vet.... Nu vet jag tack vare vedde att den extra rörkott från Biltema jag köpte har samma gänga som tryckluftsnipplar. Det förenklar. Tyckte mest gängan såg konstig ut men som tur är så finns det tydligen gott om konstiga gängor som passar i det hålet.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så enkelt Drake? Då såg väl korten på andra tråden? Nu stå det en ram mitt i vägen för V8-kärran så den kommer inte ut ur garaget. Attans också! Det hade du (jag) inte räknat med... Dessutom råkade jag parkera trailer och dragbil tvärs i carporten så helt omöjligt att komma förbi. Attan också igen ........

Tänk att det skall finnas så många saker att lösa för att komma ut på gatan... Men du, jag jobbar vidare på att lyckas.. alltså få ut bilen på gatan. så du inte trodde tvärs om.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit ute och kört 0 till 100.

Reslutat : det vette katten.

Försök 1 tyckte jag det stod runt 14 sek, det fick väl vara övning. Jag en låååååååååång raksträcka att prova på.

Försök 2 brydde jag mig heller inte om spann för mycket och länge i starten

Försök 3, där utnyttjade allt som jag hittade som tillgängligt både i utrymme, urdrag innan växling samt inte alltför mycket startspinn bara lite lite.

Reslutatet då? Som jag sa Det vette katten. Det enda märkbara är väl lite adrenalin i samband med att G-techen blinkar --Go --.

Tyckte först det stod 11,26 men var jag fick det ifrån vet jag inte. Sen blinkar den och säger 112,5 speed, 17,26 400 fast jag körde inte 400, eller gjorde jag det? Kanske jag gasade för länge och lurade G-techen. 17,26 på 400 är väl inte så lysande. Snittfarten på 400 blir 82,9 km/h.

Jag har i alla fall gjort något (men vad är oklart) eller hur Drake. Fel bil men spelar det någon roll? V8an är inte längre inparkerad, trailen och dragbilen är flyttade, nya bilramen står inte ivägen längre.

Edit: Tillägg: Hittade något att jämföra mot, Wikipedia.

Harry "Butch" Reynolds, född 8 juni 1964 i Columbus i Ohio, är en amerikansk före detta friidrottare (sprinter).

Reynolds är mest känd för att han vid den stora friidrottsgalan Weltklasse i Zürich 1988 raderade ut Lee Evans klassiska världsrekord på 400 meter från 1968 med 57 hundradelar av en sekund då han löpte i mål på 43,29 sekunder.

17,26 om det nu var mitt resultat på 400 meter så känns det måttligt imponerande. Borde sluta med sånt här alternativit sluta Googla med tid på 400 meter.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

borde vart 201m du körde med dom siffrorna? lite slöare än en standard civic esi(125hk) om man jämför tid och slutfart. 0-100 på en sån ligger strax över 8s

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Hmm undrar varför den säger 400. Jag få ta med GPSen, jag har ett monterat fäste då kan jag ha koll på när jag passerar 100 km/h för om jag börjar bromsa eller släppa gasen då så ger det info till G-techen.

Men 17 sek på 201 det är ju nästan så, vad hette han nu som sprang 0 till 100 meter på runt 9 eller 9,5 sek. Skulle han orka 201 meter med samma fart då får jag inte missa starten och spinna för då vinner han. Något skumt är det.

Möjligen att det hjälper om jag läser på i manualen. Men det brukar vara det sista man försöker med när allt annat är uttömt. Nu är det farligt nära manual ......

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Tror du inte det kan räcka med att ta mina "elektriska vantar" från Clas Ohlson för 229 kr och lägga lite diskret på däcken. Fem minuter senare prova med "vanteuppvärmda" däck. När det är kolsvart ser jag ju inte "börna-röken" heller.

Link to comment
Share on other sites

Då blir det väl som jag vill men ännu inte gjort. Köpa ett elverk för 380 Volt.

Nu fick jag ett användningsområde till:

- 1 drivaggregat till mina el-vante-däck-värmare.

- 2 Om elen tar slut i sladdarna hemma = 3-fas vattenpumpen stannar = trist -- > 3-fas generator = lycka!.

- 3 Min hjullastare är 380v 3fas jag har alltis kört den med sladd. dieseln som sitter baktill är hittills bara en motvikt.

Köper jag ett elverk så kan jag använda det till alla ovanstående aktiviteter. Finns ett på Swedol för 7,5 kkr. Men än har jag inte passerat köpa-gränsen för elverk. Förmodligen för snål eller så ska det bara vara en dröm för alla drömmar ska inte förverkligas. För då finns det inget längre att drömma om.

Link to comment
Share on other sites

Cealm

Om det inte räcker med Clas Ohlson El vante för att få varma däck så kanske du skulle prova deras batteri drivna El sockor."Fungerar upperligt vid kallt väglag, för att hålla tårna varma". Att du inte får upp farten på bakhjulen med varma fingrar kanske beror på att fötterna är stelfrusna.

Tänkte inte på det men du har ju dragkrok så det är ju bara att lasta ett elverk på släpet, ups 0-100 med släp inte möjligt inom gällande regelvärk men du kan väl kalibrera G-techen för 0-80 istället.

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Polo: Nej sorry den här bilen saknar en grundläggande komponent nämligen dragkrok annars hade det varit lätt med ett elverk och 0 till 80. Det är V8-kärran som har dragkrok.

Jag skall göra om försöket och ha med anteckningsbok, glasögon, G-Tech manual, GPS, telefon samt sladdlös lampa eventuellt kamera.

Sen skall väl vara katten om jag inte får till ett trovärdigt 0 till 100 (med fel bil).

I värsta fall räknar jag sekunderna själv mot hastigheten på GPSen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Varför hörde du inte av dig när du var hemma hos mig och plåtade utrustningen plus att jag kunde överlämnat både Ahlgrens bilar och ventilkåpa....

Link to comment
Share on other sites

Ett postpaket med en ventilkåpa går iväg imorgon till dig, Kilkenny.

Du får längta ytterligare lite efter Ahlgrens-bilarna som vågsedelspris. Jag tror inte mat och ventilkåpor skall gå i samma paket.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kört 0 till 100 km/h med CealmSeven. Ett flertal gånger kan tilläggas.

Försättningarna var blöta dock inte direkt regn men en rejält finfördelad dimma i luften.

Motor Volvo B230A förgasarmotor med standard kam

Motorn har gått cirka 300000 km

Originaleffekt för ny motor = 112 hk

Skattevikt på bilen = 850 kg, Vikt ikväll mellan 825 och 850.

Bakdäck = 225R16 50

Framdäck = 205R16 55

Försök och tider:

#1 --> 10,21 s

#2 --> 10,35 s

#3 --> 10,98 s

# 4 --> 9,95 sekunder

Jag är mycket nöjd med att ha kommit under 10 sekunder.

Det gäller också att kunna sluta när man ligger på topp!!!

Då får detta bli en 9,95 sekunders bil. Nu behöver jag inte prova fler gånger.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Klart att du måste fortätta ....min diesel-standard-vagn går ju snabbare :D

Bara att skaffa lite vassare grejer och sen kommer konstgjord andning när labbarna är gjorda på 3,5:an :)

Link to comment
Share on other sites

Jajamen Drake självförtroende och mod fattas inte.....

Klart att 9,95 är en bra tid den är inte fyrsiffrig. Alla bra tider är tresiffriga sedan finns det några högre bra tresiffriga tider och några som är lite lägre.

Några tiondelar till skulle säkert kunna tas med torr väg, lite mindre med soppa i tanken och kanske något till. För mig finns inget mer att jaga på 0 till 100 km/h. Det är tresiffrigt och då är jag nöjd.

Hoppas V8an också når målet tresiffrigt.

Link to comment
Share on other sites

Då är det avgjort Drake. För 2009 vinner jag om vi nu hade en tävling. Jag har fyra försök med 9,95 som bäst och snitt på drygt 10 sekunder (fast med fel bil).

Du har två tider men noll försök. Det ger ett 0 till 100 = oändligt eller till och med omöjligt att räkna på eftersom det blir en division med noll.

Se framåt Drake, 2010 blir ditt år du behöver inte montera kammen efter motortrimmingen, du kommer under 9,95 helt utan.

Tack för god match 2009!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nähä du gubbe! Jag har ett ANTAL försök, fast dom inte är klockade.

Din tid tar jag även om jag startar på trean.

Här är min TEORETISKA tid: 0-60 mph: 3.373851975726975 seconds. Nu handar det alltså om att hitta fästet, ska se vad jag kan ha lagt det.

Link to comment
Share on other sites

Hördu unge man (under 50)! Det är klockat som gäller och jag kan inte hitta några klockade försök på dig. Jag har klockade tider. Sorry!.

2010 blir ditt år men 2009 är mitt såvida du inte sätter ihop din bil och gör klockade försök under 9,95 sekunder innan 2009-12-31. Vilken växel du vill använda är fritt. Då är jag inte sämre än att högtidligen kunna gratulera. Det är vad som gäller och inget annat grabben!

Link to comment
Share on other sites

Nu du Drake !

Har du tagit fan själv i båten så får du sedan se till att ro också !!

Ut med dej och sparka upp garagedörren snarast

och se till att saker börjar hända :thumbsup: :racesmile:

Annars riskerar ju tråden att förvandlas till en "bench-racing" debatt nu ju

och det vill du väl inte?? :icon_oops:

Nu har du ju publicerat teorin, nu vill vi se praktiken!

;) Keep it coming pojkar, och det gäller er båda !!

Link to comment
Share on other sites

Nähä du gubbe! Jag har ett ANTAL försök, fast dom inte är klockade.

Din tid tar jag även om jag startar på trean.

Här är min TEORETISKA tid: 0-60 mph: 3.373851975726975 seconds. Nu handar det alltså om att hitta fästet, ska se vad jag kan ha lagt det.

En kollega till mig med en Cobra innehållande Ford 427:a som är mer racetrimmad än gatvänlig, diffbroms m.m. och som han tävlat med gör 0-100 på 4,1s med slicks. Största problemet för honom är fäste trots slicks.

Link to comment
Share on other sites

Ja du Drake. ut ur garaget nu så får du se skillnaden på teori och praktik.

Du kommer att få uppleva hur svårt det är att ens komma i närheten att teoretiska tider.

Upp till bevis nu så det blir bekräftat hur snabb du/din bil är så det inte är tomt prat. :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så kan jag inte visa vad den går för, men vätna till våren bara. Allt är nerplockat i delar för uppgraderingar, bl.a. båge, snabbare styrväxel, flyttad handbroms, shinmsa diffen, täta lådan, nytt pedalställ med våg och nya sidepipes. Ska blästra och lacka ramen i vinter så motoruppgraderingarna får kanske vänta, får se vad jag hinner. post-65-125891490535_thumb.jpgpost-65-125891478008_thumb.jpgpost-65-125891481195_thumb.jpg

Lite skumt med en tid över fyra sek med en racepreppad 427:a. Fast jag har sett att tiderna skiljer väldigt beroende på utväxling och vikt mm. Min väger 1020 kg nu men förhoppningen är att komma ner till 950 kg ink. förare och soppa. Många Cobror väger ju 1200-1400 kg så där har jag en fördel. 350 hk borde räcka en bit på väg, annars så är det ju rätt billigt upp till 450-500 hk fast då ryker väl drivlinan. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ok, sticker ut hakan en bit till.

Om jag inte får en tid under 4 sek. så trimmar jag eller byter motor! Så är det bara, min bil gör 0-100 på under 4 sek, om inte i vår så till hösten åtminstone. Allt annat är ett misslyckande.

Kaxigt va?

Det som är häftigt med en Cobra är att accet bara fortsätter med oförminskad kraft. Jag har släppt av vid dryga tvåhundra och jag kan lova att det går jävligt fort dit!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...