Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Behöver bollplank så jag inte tänker fel. Ett tag var jag helt övertygad om att byta nuvarande B230 förgasarmotor på CealmSeven till en B230E eller B230F. Nu är jag inte lika övertygad längre. Se nedan: Frågan är vinner jag mycket på att installera en insprutningsmotor istället för den B230 med 531 top som går bra i standardutförande med mitt körsätt?. Jag har inte svaret (än). Tacksam för synpunkter men kom ihåg att vare sig jag eller min bil heter "räcer" i förnamn.

Jag har ett antal B230- motorer de är så här ser motoruppsättningarna ut:

B230 förgasar-motor som sitter monterad i bilen

B230 förgasar-motor som reserv

B230E från en bil jag själv haft mellan milen 17000 och 24500 (740 GLE-88)

B230F en motor jag köpt någonstans, det har dessvärre fallit ur minnet varifrån, miltal och skick är inte kända längre.

Den extra förgasar-B230 jag har är bestyckad med 530 topp. Så även på B230E och B230F medan den motor som sitter i bilen nu har en 531 topp. .

Vad jag vill: Det är att lära mig mer om hur insprutningssystem

fungerar, kunna sätta fart på B230E eller F via original elektonik och

eller via MS V3.0 plus LS-1.

Vad jag vinner: Kunskap. Vad mer vinner jag. CealmSeven

är ingen ”räserbil” och jag är ingen ”räserförare” i alla fall om jag får säga det själv.

Däremot har jag väldigt roligt med att köra CealmSeven både på väg och på konbana.

Tänk om det är så att B230E eller F (troligen F)

med 530 topp är slöare än förgasarmotor med 531 topp. Alla i dess ”standardutförande”, ingen trimning på någon motor. Nuvarande motor verkar också väldigt driftsäker (har gått 25000 mil totalt).

När jag läser vad jag själv skriver ovan så borde slutsatsen bli.

Fortsätt och kör med B230 förgasarmotor i CealmSeven dvs krångla inte

utan använde det fungerande konceptet. Men montera en av

insprutningsmotorerna på en fast ställning / motorbänk med allt som

behövs ? kyla- bränsle mm som rent läromedel. I alla fall tills vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hysta på insprutningsdelarna på den motor du har i nu.

Insug etc är ju bolt-on, likaså remskiva osv.

Det som B230E kan ha som är bättre kan vara kompressionsförhållandet.

Högre kompression = mer pulver med i övrigt samma delar.

Ska du ha sprut kan du ju dessutom lika gärna köra på E85 där du mha uppställd tändning kan tjäna en drös pållar.

A-bottendel + 531 med V eller Vx-kam & sprut = ca 130-135hk. (Kolla vad du har för kamaxel, finns ett antal siffror ingjutna på den).

Ovan plus E85 och uppställd tändning borde ge ca 140-150hk om allt annat är rätt.

Enkelt alltså; behålla motorn i bilen och hysta på sprut-insug och sånt. :D

Sprut ger fler hästkrafter än förgasare rent generellt, och även mycket mer körbar motor.

Och kör du bilen i rullande landsväg med en expert som mappar så kan man nog tjäna 10% mot vad tex. en B230F ger original... 116hk blir kanske 125hk. "Trim-chip" you know? Hänger du med? :D

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, det du vinner med insprutning (förutsatt seriösa programmeringsmöjligheter), förutom möjlighet att plocka ut de där sista procenten effekt, är kontroll.

Förutom att man kan finjustera varje del av registret (t ex 12 kolumner för varvtal gånger 12 rader för trottelposition alternativt vacuum på MSnS Extra) så finns diverse finesser som helt eller delvis saknas med förgasare; t ex "accelerationspump" med ställbar känslighet och tid, möjlighet att döda tändning och insprutning helt vid motorbroms, kontroll av tomgångsventiler och annat, samt diverse funktioner och tabeller specifikt för start och varmkörning.

Helt andra möjligheter att få lättstartad, körbar och allmänt trevlig motor, utan att göra avkall på effekt och verkningsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Btw så kan 530-toppar vara väldigt olika.

Tex. så är ventilerna på en 530 från en B230K mindre än på andra 530.

Rätt bestyckad är rätt 530 inte nödvändigtvis så särskilt mycket sämre än en 531.

Ska man sugtrimma seriös (250+hk) så går det bara med 405/531.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.

Ezroller och Olofson: Ja jag tror jag hänger med. Nu finns alla dessa motor bredvid varandra och jag kan bara bekräfta det ni skriver det finns olikheter på 530 topparna bara att titta på utsidan. Tydligen på insidan också. Tur att jag skrev "Bollplanksinlägget" för nu har jag nog rätt klart för mig vad som är rätt beslut. Fast det får inte hindrar iatt komma med fler förslag både från er och andra.

För att inte garageställa CealmSeven, skulle kännas som en katastrof nästan så har jag en plan nu

Jag kommer göra eller nästan göra som ni föreslår båda. Jag tar reservförgasarmotorn den har 530 topp flyttar ett insprut till den. DEt är nästan tvilling till CealmSevens motor, toppen skiljer. Tillverkar en enkel motorbock så motorn blir körbar inklusive växellåda. Sedan jobbar med den som läromedel och parallellt kör CealmSeven så mycket jag kan i höst.

Lyckas jag få reservförgasarmotorn att gå bra då flyttar jag insprutet från den till CealmSeven och då behöver jag inte lyfta ur dCealmSevens motorn ens. Då blir 531 plus insprut i bilen. Jag kan också ha provat förslaget med E85 i motorbocken eller blandningar, för man får väl blanda också?

Med detta upplägg så missar jag ingen körtid i höst och har alla möjligheter att lära mig mer om insprutning och om E85 och E85s blandningar. Jag kan också välja nivå i upplägget. Det känns rätt också.

Kunnandet om insprutning kommer att behövas till nästa bygge med V8a (Cheva 305) för den motorn har en TBI "förgasare". Men det får jag reda mer i den andra tråden. det här är CealmSevens tråd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

nog har de topparna jag sett haft 44in 35ut i ventiler. i alla Volvos ohc rödblockare.

själv skulle jag nog satsa på b230E motorn och 531 toppen VX-kam o sprut. vx kammar brukat finnas på resultatservice annonstorg.

Link to comment
Share on other sites

Ezroller: Inlägg # 303 (Kolla vad du har för kamaxel, finns ett antal siffror ingjutna på den). Kan jag se id på kamaxeln genom att ta bort ventilkåpen. Någon sa häromveckan att stansningen är på "kamaxelns gavel". Dvs då sitter kamdrevet i ena änden och fördelaren i vägen i andra änden. Någon som har en bild med pil på var jag skall leta efter idmärkningen eller den kanske är så tydlig att det är omöjligt att missa när ventilkåpan är borta.

Skall det stå texten tex Vx för en Vx kam eller är det bara siffor som skall översättas?

Edit:

Thomas: Du hann svara på frågan om var kamaxelid var innnan jag fick in detta inlägg. Nu vet jag var jag skall leta. MEn måste fördelaren tas bort?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

De är nog stansade, det stämmer nog ja.. ngn annan fabrikör som kör med gjutna.. kansje Snaabel?? :P

Skruvar på lite för många olika bilar.

Om man inte delat på en B230K (vilket de flesta låter bli, rätt förståndigt... j-la hopplös motor) utan hållit sig till de andra så stämmer det att alla är likadana. Men B230K är speciell iom. att den har förbränningsrummen i kolvarna... toppen är därmed snudd på helt plan undertill.

K-motorn är den med ett helt hopplöst virrvarr av slangar till och från förgasaren, vilken i sin tur är helt hopplös att få ordning på om den börjar strula. Nog om denna "sketmotor". ;)

Edit: Kom på att det finns en del 530/531 med uttag för EGR-kanaler vid grenrörets anslutningar. Vill man nog undvika om man kan... annars får man plugga dem...

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

j-la hopplös motor..............

631 "heron" toppen utan förbränningsrum är absolut inte det sämsta alternativet om man ska börja trimma....

För den som vill lägga ner lite jobb så går det få riktigt bra flöde ur dedär topparna.

Den som har en sådan sittande på motor som ska slängas rekomenderas nog att spara toppen och annonsera.

De kan vara ganska knepiga att hitta för de som söker.....

Link to comment
Share on other sites

ja de 631 topparna har ju fritt för flöde runt ventilerna. ja Cealm du måste ta bort fördelaren för stansningen är mot fördelaren och det är "rätt" bokstäver som står där dvs VX för Vx M är en skit kam som en del läser som W.

jag tror håkan book har en del matnyttigt till dig på sin hemsida. KG trimning kan du titta på också. som exempel. det finns mååånga fler. TG, parner, Bengans racing, sölve stål, etc.

Link to comment
Share on other sites

Problemet den här toppen borde väl vara att man får för hög kompression och att ventilerna borde slå i kolvarna.

Lösningen blir väl då att man sätter den på en B21:a med ET-kolvar, ev nedsvarvade..??

631 innebär svanhalsgjutning?

Om man kan få ventilerna att gå klara fårn kolven kanske det skulle kunna lira med en sån här på en sugmotorbotten (B23A tex) och en vild kam... för att köra E85 då... kompression upp mot 14-1 funkar ju tydligen där. Några tankar? :D

Btw så med hopplös motor menade jag att de e för j-liga att få ordning på om de börjar bråka. Inte ens märkesverkstäderna löser det någe vidare.

Men kastar man förgasarhelvetet så långt man orkar och skruvar dit sprut istället kan den kanske funka?

Man tänker ju att kolvarna skulle vara tunga och uschliga = stora masskrafter.

Och kompression??? Låg?

Link to comment
Share on other sites

Fick ett litet problem igår på allra sista varvet vid Hässlö. Förgasaren flödade över friskt. Jag fick nog motsvarande 5 liter per mil i bränsleförbrukning. Samma sak hände allra sist vid Kjula "vattenfestivalkörning" innan påtrailning. Vid Kjula trodde jag det var tändningen som spökade. Eftersom jag inte kör med motorhuv så kommer vädert åt utan hinder men jag brukar förekomma och spruta WD-40 på fördelare och tändspole. Det var samma symptom vid Kjula och Hässlö så nu är felet fastställt.

Jag hade en extra förgasare som jag provade att ta bort locket för flottören mm som övningsobjekt. CealmSevens vanliga förgasare tog jag också bort och lossade bottenlocks-skruvarna samt knackade distinkt på höljet. Sedan satte jag tillbaka förgasaren och tätade med silikon mot insuget. Nu går bilen bra igen. det kan varit smuts som flyttade sig eller tog sig ut i samband med att förgasaren vändes uppochner. Jag skall skaffa en ny bottentätning innan jag tar loss locket helt på "riktiga förgasaren". Nu vet jag ju att flödandet upphör om jag knackar på bottendelen. Det kan också vara att en av flottörerna har fått punktering då hjälper bara att byta flottördel. Jag provar nu utan annan åtgärd än det som redan är gjort.

Jag kanske skulle byta förgasare till en vanlig Weber. Vad kostar sådana och vad heter Weber beteckningen som skulle kunna ersätta original Pierburg förgasaren. En annan fördel med en Weber tror jag i alla fall. Den är lägre och då skulle jag slippa ta upp hål i motorhuven om jag nu tillverkar en. För oljepåfyllningen såg jag en smidig lösning¨på Hässlö. En Volvo motor hade bortsågat originallock och en plåt fasttiggad istället. Sedan var locket flyttat till bakkant och tiggad på plats där. Åtskilliga centimeter vinns med den åtgärden. För mig betyder det att jag inte behöver ett extra hål i en eventuell huv för oljelocket.

Forgasare%20CealmSeven%20100_9888.jpg

Link to comment
Share on other sites

Borken: Jo, jag skall med "inspruttåget". Jag har allt. MS v3.0, labbkort, nej vänta, LS-1 har jag inte än med nu vet jag var den finns till på hundringen när samma kostnad som direkt USA. Det är väl lika bra att beställa ett LS-1 imorgon.

Ref:Inlägg 302

Men jag ställer inte CealmSeven för byte till sprut förrän tjälen och snön tvingar mig. Ett värmepaket skall in i bilen för nu har jag en mycket bra reglerventil till värmepaketet. Den är så fin så jag får sätta den i motorrummet där den är fullt synlig. I alla fall tills jag gör en huv och lägger locket på.....

Varmekran%20till%20CealmSeven%20PICT4842.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Volvos B230 motorer är normalt lutande men om man vill "resa upp motorn" behöver lite saker ändras och bytas.

- Oljetråg

- Formodligen oljepump och/eller oljepickup

- Sprängkåpa

Är det något mer som är nödvändigt byta eller justera?

Vilken sprängkåpa passar till M47 växellådan (hört något om B20 eller?)

Link to comment
Share on other sites

oljetråg b18-b20 olje pump likaså.. sprängkåpa från 140 med b 20 och m 47 (ovanlig ) eller så sätter man lådan lite vriden med mer olja och moddar växel länkaget.. funkar lika bra..

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått ett bilrelaterat virus. Turbo-virus. Trodde inte jag skulle hamna där så fort men det blir så ibland. Fast bara ett litet aggregat. Jag upptäckte att motorn bara är på 112 hk (i nyskicket) min har gått 25000 plus så det kanske inte finns alla hästar kvar under (den tänkta) motorhuven. Jag har haft lite flyt de senaste dagarna och det som kommer att behövas för att få till några nya hästar är inte långt bort.

Jag har också fått tag på insug, spjäll, spridare, bränsleregulator, spjällägesgivare mm. Nu kan jag på allvar skrota bort K-jetronic insprutet på min ur skrotade extramotor och byta till ett mer MS v3.0 anpassat system.

På CealmSeven skall värmepaketet monteras snart. Det borde vara minst 5 veckors körning kvar kanske 7 veckor innan risken för frosthalka / snö är allt för stor. Jag vill ju inte ställa bilen i onödan därför jobbar jag med en extramotor som får nytt insprut och turbo.

CealmSeven var i grunden alldeles för låg baktill. Fästena måste varit till för enbart bankörning. Jag höjde fästena 50 mm. 75 mm hade inte suttit ivägen heller. Nu kan jag ordna det. V8a bilen får ta CealmSevens bakre dämpare och CealmSeven får nya GAZ dämpare från Roadster. GAZ dämparna fanns i alla möjliga c-c mått. Just nu har jag 350 mm fullt utdraget byter jag till 375 mm. Då får jag 25-an jag längtar så efter. Det kommer finna en bonuseffekt det är att min castorvinkel kommer minska lite. Jag har 10,5 idag. Gissa om bilen är pigg på att gå tillbaka till neutralläge om jag släpper ratten efter en sväng. Höjer jag 25 mm så försvinner kanske 1 grad eller kanske till coh med 1,5 grad. Konbana (A-sprint) är rena rama fyspasset för armmusklerna med 10,5 i castorvinkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tillverkat ett motorfäste för B21 och B23 / B230 motorer med M47 låda monterad. Motorfästet har sedan ett Trima-fäste fastsvetsat som passar exakt till hjullastaren. Nu kan jag mycket enkelt lyfta motorn i rätt arbetshöjd, tilta motorn framåt eller bakåt så jag kommer åt överallt. Jag kan även köra in motorn i verkstaden med hjullastaren och meka där. Vill jag sedan provköra kör jag ut hela ekipaget och startar utomhus. Kan nämna att hjullastaren är även utrustad med 380V eldriven hydraulik så den kan köras utan avgasproblem inomhus. Vill jag göra annat så är det bara att lossa två sprintar och kroka av eller på motorfästet med Volvo motor moterad. Det är som att "byta skopa" på hjullastaren. Skall ta några kort på utrustningen.

Lite annat som är gjort: Jag har samlat / köpt alla delar jag behöver för att sätta igång en Volvo B230F med Megasquirt V3. Jag har också samlat / köpt vissa delar till en turboinstallation dock saknas själva turbon just nu. Är det någon som har en 13c turbo till bra pris? (FK eller FT). Med specialmotorfästet hoppas jag att alla prov och tester mm för att få fart på både insprut och turbo förenklas. Vidare ä r tanken att tillverka motsvarande motrofäste till cheva 305 V8a så jag kan hålla jobba på två täter en för CealmSeven och en för CealmSeven V8a. V8a har just nu TBI försörjning på bränslet (som jag ibland kallar fuskförgasare, så får man säkert inte säga). Då kan jag byta och flytta med motorerna som jag vill.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser nya B230 Trima-fästet ut. Oj vad mycket enklare motorhanteringen har blivit. Man kan möjligen fråga sig själv varför jag inte byggde detta fäste långt tidigare. Insprutningsutbildning, turboutprovning kommer att bli så mycket lättare. Fästet skall kompletteras med kylare men nu i början behövs inte kylanläggningen.

Fästet till Cheva 305 och växellåda 350 måste byggas lite annorlunda. Motorpaketet är så tungt att Trimafästet kommer att flyttas ovanför motorn för lyftkraften och jämnviktens skull. Funktionen blir dock ungefär densamma.

Trimafaste%20PICT4871.JPG

Trimafaste%20PICT4872.JPG

http://www.omsorgspartiet.se/arboga/CealmS...%20PICT4871.JPGTrimafaste%20PICT4874.JPG

Link to comment
Share on other sites

Idag 8 okt har det varit en kul och spännande dag. Under tre timmar, från 9 till 12, så har jag haft ett inplanerat verkstadsbesök av två jättetrevliga tjejer från en stor dagstidning som även satsar mycket på webb-TV som nyhetsmedia. De har gjort reportage om CealmSeven, CealmSeven V8a, hjullastare, nya motorfästet för B230 i hjullastarens lastarmar. Överhuvudtaget vad som "byggs hemma" om mina tankar, historia, åsikter och annat. Vi har spelat in och gjort omtagningar och spelat in igen och åkt Sevenbil för rörliga åkbilder. Mängder av stillbilder är tagna. Webkameran gick och det sade klick klick klick från stillbildskamerorna om inte hela tiden så väldigt ofta. Jag har svetsat, kört vinkelslip och kapmaskin. Man borde inte stå och bygga själv egentligen det är ju jätteroligt att ha sällskap i verkstaden.

Reportaget är inledningen till att tidningen / webben ville att jag skall börja blogga på deras motorsida. På fredag denna vecka skall allt komma i tryck (papper och webb). Bloggen startar samma dag med första sikte på 3 till 4 månader bloggande och utvärdering under tiden. Vi skall följa hur läsvärt det är jag skriver om. Besöksstatistik mm. Jag kommer ha rätt stora friheter att skriva. Hela upplägget tycker jag är jättekul och jag ser verkligen fram emot detta. Fem inlägg är redan skrivna men dessa kommer inte synas förrän på fredag 10 okt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en dags förskjutning på artikeln och webb inslaget.

Citat: -----Har nu klartecken från papperstidningscheferna som säger att de vill att repet går på lördag. --- Slut citat.

Det blir lördag för bloggen också. Jag har fått läsa texten som hon skrivit och den stämmer till 100 procent med vad jag har sagt (och gjort).

Link to comment
Share on other sites

VolvoOriginalparmar300.jpg

Ett lass Volvo originalpärmar. Den pärm jag fick till påseende för att avgöra om jag ville ha dem var just den pärm som behandlar Volvo B230F motorn och även lågtrycksturbon. Fanns det något annat att säga än : Tackar jag tar dem alla.

Det var väl några marinmotorpärmar också och lite annat men det kan vara kul att bläddra i.

Förresten är det någon som har en lågtrycksturbo som passar på Volvo liggandes till ingen användning och ett bra pris?

Link to comment
Share on other sites

Jag har förvisso en extremt lätt begagnad originalturbo liggande på en hylla,

men köp en ny kinaturbo på biltema för under 4000:- och testa.

Ska du ha något garanterat friskt så är det ändå vad du får betala

på blocket eller var du nu hittar ett aggregat.

Visst får du en kvalitetsturbo om det står garrett eller mitsubishi

på det, men du kan ju få vara försökskanin och testa

kinastuffet och avhandla kvaliten i din blogg sedan.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Idén är bra. Fast jag tror både Biltema och KL-Racing turboaggregaten är för stora för mitt syfte. Volvo lågtyckarna skall ha ett inlopp på cirka 40 mm. Kl Racings har kompressorhjul: ca 51mm. Biltemas turbo tror jag är ungefär lika stora som Kl:s dvs dryga 50mm.

En annan detalj om KLs turbo är att den är slut och kommer i januari 2009.

Mitt mål är att lyfta effekten en liten bit med start i det "lägre varvtalsområdet" så effekten kommer från runt 2500.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tag på ett 940 turbogrenrör. Väldigt platt och fint. Får kanske till och med plats utan att jag behöver modifiera en horisontell triangulering i motorutrymmet.

Kan jag byta och använda turbogrenröret som ett "vanligt grenrör" tills jag får tag på en Volvo lågtryckare till ett bra (lågt) pris.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått tag på ett passande turboaggregat till CealmSeven. Allt finns som behövs för att komplettera motorn med:

# MegaSquirt

# Turbo

Men jag kommer inte riva CealmSevens fungerande drivlina så länge det finns körtider kvar 2008.

Turbo%20PICT4925.JPG

Det jag gör är att få nytta av Trima-motorfästet som jag byggde för någon vecka sedan. I det fästet hänger det en redan B230F som säkert gärna vill komma i drift med MegaSquirt och turbo. När insprutet fungerar så laddar jag den motorn med turboaggregatet.

Till sist få det bli ett beslut om testmotorn skall monteras in som CealmSevens nya ordinarie motor eller om jag flyttar MegaSquirt plus turbo till den motor som sitter i bilen nu.

Trimafaste%20PICT4871.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det är en B230F du ska sätta en turbo på? Varför inte köpa en B230FK med turbo och bara trimma med ett chip?

Vad är det för turbo?

När jag själv får in lite pengar ska jag bygga på 940 motor och drivlina.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas Dehlin: Det är en variant att köpa en 230FK men jag har gott om 230 motorer i A-F-E utförande. Tanken är också att jag skall lära mig MegaSquirt systemet och då passar en 230F utmärkt. När den sedan sitter i "motorbocken" på hjullastaren så är det väldigt lätt att koppla in turboaggregatet och öva vidare i turbo-spåret. Så även om jag skulle köpa en 230FK så måste insprutningssystemet till i alla fall. Övning lär ge färdighet. Hoppas det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

En B230F klarar nog överladdning hyfsat eftersom den 9,7 (perfa för E85 + snurrbo) eller så i kompförhållande. plus att den i övrigt i hög grad minst motsvarar gamla ET/FT-motorn i dimensionering på vev/stakar osv. Sen när man lärt sig överladdning och MS (och kanske rasat ett par billiga F-motorer på vägen) så kan man ju skaffa en FK... och kanske trycka på lite mer. :D

Har man redan en B230F så tycker jag man kan göra så.

Link to comment
Share on other sites

Bytt vattentempgivare idag mot en som är anpassad till instrumentet. Jag har tidigare bara kopplat på original Volvo givaren men då blev mätarens normaltemp cirka 115 grader C. Nu med rätt givare så stämmer mätaren betydligt bättre. Jag trodde det skulle rinna ut en del vatten vid bytet men det var ynka lite som försvann. Ändå är systemet fyllt. Hade hoppats på mera för att sedan fylla på med ren glykol så fryspunkten på bilen blir bättre. Jag får tömma lite på kylslangarna istället. Fast först åker jag och kollar hur många minus den tål just nu.

Link to comment
Share on other sites

Varmkörde och sedan ställde in bilen för natten. Tur att jag inte har ruta för då hade jag fått skrapa is. Hela bilen, så stor den är var frostig. Säten, bälten, scuttle, lampor, instrument, -- allt------men inte rutan.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter en helt underbar 1,5 timme lång tur med CealmSeven i varmt och torrt väder, plus 7 grader, kan det bli bättre?

Det var strålande månljus, alldeles stjärnklart och såklart inget biltak som skymmer utsikten. Runt utanför helljusets räckvidd bara kolsvart kväll.

Link to comment
Share on other sites

Strax skall jag ut och åka Sevenbil. Runt minus 3 i Arboga nu. Jag får se om det fungerar med hjälmvisiret så det inte immar igen / fryser på. Blir is på visiret då blir åkturen väldigt kort.

Link to comment
Share on other sites

Det blev en liten lugn och stillsam Seven-biltur ungefär 1,5 mil. Minus 3 grader. Bara ena handens fingar som blev lite kalla. Visiret på hjälmen var im- och frostfritt. Det här var nog sista åkturen för 2008. Eller??

Link to comment
Share on other sites

Från första december är det krav med vinterdäck. Nja, jag vet inte, det får kanske vara bra nu för säsongen. Om 4 månader eller så är blåsipporna på gång igen. Jag tror jag klara det uppehållet. Skulle det bli alltför svårt kan jag alltid åka några gånger fram och tillbaka på den lilla skogsvägen bredvid huset.

Link to comment
Share on other sites

Klockan 16:45 2008-11-26 tog jag ett strategiskt beslut pga ----Nya Regler För Amatörbyggt Fordon---. Jag kommer lägga all energi och tid på CealmSeven V8-bygget (sorry CealmSeven). Allt vad insprutning, turbomatning eller andra ombyggnationer på CealmSeven får ingen prioritet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nuförtiden (2008) finns det att köpa värmefläktar för 12 V. Är det någon som provat en sådan skarpt? Något att ha? Under 2009 någon gång skall jag installera ett värmepaket i CealmSeven monterat under scuttlen. Nu ligger allt sådant jobb på is (observera lustigheten). Ström har jag gott om så om en 12V värmefläkt ger något skulle det kunna vara en snabbversion till lite mysigare klimat när vinterdäckssäsongen är över. 12V och kanske 10A blir inte mer än 120W och det kanske inte märks någon skillnad i "kupéklimat". Det kanske måste till riktig vattenburen värme.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Toffe:Det är nog så som du säger med elvärmarna, för klena. En liten värmedyna för rumpan skulle lätta upp värmebalansen när det är kylslaget. Det vore väldigt behagligt med "strömmande" uppvärmd luft framifrån också. Alternativet är scooteroverall eller någon typ av termokläder. Nackdelen med mycket kläder är att jag känner mig och blir orörlig som en Michelin-gubbe.

Det får bli ett sommarjobb med vattenburen värme i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Just denna är en rad 4a på 112 hk ny. Så om värmediagramet är linjärt så kanske jag har 15 till 18kW att värma kroppen med. Jag kan lägga golvvärme. Nej men ett rejält paket under scuttlen och det kommer bli mycket trivsammare åkturer (värmetransporter av mig).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Behövde lite inspiration därför har jag varit ute på en provkörning med CealmSevenbilen. Friskt och behagligt. Startade direkt och provkörningen blev lyckad. Kanske ett par termobyxor skulle passa att värma benen med. Dubbla jackor, halsduk, hjälm och tumvantar fixar den övriga comfortvärmen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag gjorde tydligen helt rätt i lördags med att åka ut en tur på drygt 1,5 mil. Svalt men inte kallt, cirka -2 grader, och förvånansvärt lite imma på visiret. Jag tog bilen ett varv runt Arboga för att åka runt och lufta mig samt handla 2 kg potatis.

Nu ikväll har det ramlat ner någonstans runt 5-10 cm snö. Så onödigt vägarna som var så bra imorse. Det smälter väl och torkar upp igen så jag kan ut och åka. Kanske till helgen......

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...