Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Som nir ser valde jag (frivilligt) en luftig sommarvariant av motorhuv. Tre-kvarts-modell. Jag klippte bort så pass mycket att jag rätt lätt kommer in med handen för att få på M6 muttrar på insidan. Åtta stycken M6 är det som håller fast huven.

CIMG1906%20(Small).JPG

CIMG1913%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Arrowsmith: Jag hade inte egentligen inte tänkt att tillverka en huv alls. När jag råkade köpa billig al-plåt så tänkte jag -- Jag gör väl en huv då. En huv är inte svår att göra i alla fall inte om man har tunn al-plåt. Plåten jag kom över var tjock och heller inte "mjuk och böjlig". Inte ens trevlig att rullbocka. Så klart hade rullbocken lätt att bocka men med två radier så ställde det till bockningen. Att bocka runt carportstolparna som har bra radie var uteslutet. Försökte men det var inte en chans att orka bocka plåten. Så det blev en hel del fram och tillbaka i rullbocken dvs bocka räta ut bocka osv..

Då konstaterar jag att första delen av bocken blev rätt varje gång och men hela vägen ner gick aldrig bra. Lösningen biev-- kapa bort det som ställer till". Resultatet blev en huv som är rätt ok , jag kommer lätt in och bultar fast huven med M6.

Faktum är att jag tror inte man egentligen tänker så mycket på att den är kort. Det är lika kort på båda sidor och är "producerad" så. Sevenbilbyggare kanske funderar lite för det är ovanligt kanske lika ovanligt eller mer ovanligt än att köra helt utan huv.

Jag hade andra alternativ och det är en huv i stålplåt. I stål har jag rätt och lämplig dimension och storlek. Fast jag hade ju börjat i al-plåten och då slutförde jag den. Om det sedan kommer bli en huv jag alltid kör med eller ej det får framtiden utvisa. Men som sagt ´nu vet jag att den al-plåt jag valde inte passar som huv vad gäller bockning. Sedan är det luftigt jag behöver inte ta upp några gälar eller så.

Den al-plåt jag använde var väldigt billig. Jag kollade kollade faktiskt mot mer "rätt plåt" det här var spill och väldigt stora billiga spillbitar som prismässigt inte gick att motstå. Men nu när det är klart är jag rätt nöjd ändå och har skaplig uppsikt på motorn utan att lyfta på locket.

Det var väl hela historien.

Kan nämna också att just denna typ av al-plåt kommer att var sidorna på CealmSeven V8a. Där är plåten rak 4-delad och behöver inte bockas. Dessutom färdiglackad med "pansarlack" borr mm går igen men ....... Lacken är minst sagt tålig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jo, DZUS skruvar är bra men kräver mer inpassning än vanlig M6. M6 är såklart till nackdel om jag skall ta loss huven.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Då är ni två om det förslaget. En bekant på hemmaplan tog upp samma sak idag när han såg lite bilder.. Kanske gälar på gångjärn så jag kommer åt i motorrummet från sidan. Jag känner en annan person som kan tillverka gälar med en maskinutrustning för just gälar. Kanske skulle prata snällt med honom.

Själv är jag fortfarande häpen över det faktum att bilen HAR en motorhuv nu..... Den yran får nog lägga sig först innan jag går vidare

Nu kan jag väl nämna att jag häromdagen var på väg att borra en massa hål i motorhuven med en hålsåg. Göra något trevligt litet mönster i 51 mm eller 30 mm hål. Det är de två hålsågar jag har. Det är rätt roligt att borra hål med hålsåg. Det blir också mindre yta att måla om jag tänker byta ut färgen på huven. Dekorationshål och gälar, tja varför inte det kan vara kul att ha en annorlunda huv. Återkommer om det blir verklighet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tog första provturen med nya motorhuven på. Kändes lite ovant men rätt ok ändå. Nu har jag satt "fabriksstandard" för mina kommande motorhuvar.

Fabriksstandarden är: Korta huvar med eller utan gälar alternativt extra hålsågade lufthål.

Jag blev mycket nöjd med hur motorns eftervärme tog sig ut ur motorrummet. efter körningen.

Nästa projekt blir en vindavvisare. Det kommer bli något i plåt. En hissbar modell så jag kan välja lämplig vindavvisarhöjd även under gång. Idén är uttänkt sedan länge men jag jag gör en enkel prototyp först så jag kan prova om idén håller innan jag går vidare och lägger ner tid i någon större omfattning.

Link to comment
Share on other sites

Idag är det Öppet hus hos Köpings V8a klubb. Så klart skall jag åka över och hälsa på. Arboga - Köping är bara 2 mil men jag tar Sevenbilen med tow-bar i alla fall. För det första är det fortfarande roligt att ha en bil på släp med tow-bar men sedan är det lite praktiskt också att ha en bil med tak och en utan. Vädret är inte helt att lita på även om jag inte tror det skall börja regna.

Förr om åren (får nog backa tre år) så var det Pre Summer Meet i Köping denna tid. De senaste åren hr det inte varit i någon organiserad form men gissar jag rätt kommer Köping "invaderas" av 5 till 6 meters V8or idag. Var skall då inte en liten Sevenbil vara om inte mitt i smeten. Men lite tur blir det spontancruising runt i hela stan.

Eller så blir det bara Öppet hus i V8a klubben och inget mer........ Vi får se. Det som är lite svårt att bedöma är vilken tid eller vilka tider jag borde vara där. För Öppet hus kan jag åka klockan 10:00 för allt annat gäller andra tider men eftersom jag vet att många av Arbogas V8or skall över och mobiltelefonin fungerar så skall nog detta ordna sig på bästa sätt.

Link to comment
Share on other sites

Kom nyss hem med V70 efter ett besök på Öppet Hus hos V8a klubben i Köping. Det fyller på med bilar, v8or nu så jag har kopplat ihop tow-bar ekipaget och är strax på väg

Link to comment
Share on other sites

Då var den "inofficiella cruisingen i Köping" klar. Jag har inte kört ända till nu jag kom hem för 11 timmar sedan dvs 23 igår.

Men vad kul det var. I vanlig ordning såvitt jag kunde se, och jag var överallt och många gånger också, var CealmSeven ensam Sevenbil i V8a högen. När jag tyckte, runt 15 på eftermiddagen att det började samla ihop sig med V8or så var det inget mot när jag kom tillbaka vid 17 och sedan skall vi inte tala om vid 22 taget.

Det här med tow-bar det är nog bland det bättre jag byggt på senare tid. Tanken var att ta Sevenbilen med tow-bar till Köping. Koppla loss och köra Seven resten av kvällen. Det som hände var att jag cruisade runt 2 timmar i sträck med V70 diesel dragbil och med tow-bar Sevenbil överallt i Köping. På alla parkeringar där det fanns V8or. På alla gator där V8or rörde sig. Det blev samma mottagande som i Lindesberg. Mängder med glada tillrop, vinkningar och leenden när jag åkte runt med tow-bar-ekipaget. Jag blev ju hungrig också och McD drive in i Köping borde vara tillräckligt stor för att kunna köra in med dragbil och tow-bar-bil. Eller är den det? Jag stod och tvekade och tänkte gå ur och kolla runt hörnet hur det verkligen såg ut för BACKA GÅR INTE!!!!. Men vad katten det måste gå att komma runt. Var precis lagom rundbana det blev någon decimeter tillgoda i varvet runt.

Till sist bestämde jag mig för att koppla loss Sevenbilen.

Sedan åkte jag runt med Sevenbilen på alla gator och parkeringar där numera var "knökfullt" med V8or och folk. En del bekanta såg jag i V8a kärrorna men det måste kommit mycket folk utifrån också. Det var mycket folk ute och tittade på det inofficiella evenemanget. Campingbord och stolar och fika (eller mer än fika) på de flesta gräsytor. Till sist ställde jag mig också en stund och sträckte på ben, armar och rygg. Efter ett tag kommer en Locost-forum-kollega från Eskilstuna som jag aldrig träffat personligen förut men haft kontakt med på forumet och per telefon och hälsade på där jag var tillfälligt parkerad. Det var kul. Hans bil är inte klar än men kanske snart. Hoppas det i alla fall.

Den enda lilla missen jag gjorde var att glömma LGF skylten. Kom på det 15 km hemifrån, skall jag vända eller inte? Det borde gå att köpa en ny LGF i Köping. Det hörs ju på namnet om inte annat. Men inte gick det inte.

Jaha undrar när och var nästa cruising är.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så bra att jag numera har monterat tow-bar fäste på bilen.

Titta bara vad jag råkade se i regelverket. Hur många av oss är det som klarar kravet framtill samt eventuellt deklarerat bilens olämplighet som dragfordon. Förmodligen gäller detta även amtörbyggda bilar. Lite kul att hitta och speciellt om nu regeln skulle gälla också .......

37 kap. Bogseringsanordningar

1 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha en särskild bogseringsanordning framtill.

Personbil skall dessutom, om den inte av fordonstillverka-ren anses olämplig som dragfordon, vara försedd med bogse-ringsanordning baktill.

Link to comment
Share on other sites

Så bra att jag numera har monterat tow-bar fäste på bilen.

Titta bara vad jag råkade se i regelverket. Hur många av oss är det som klarar kravet framtill samt eventuellt deklarerat bilens olämplighet som dragfordon. Förmodligen gäller detta även amtörbyggda bilar. Lite kul att hitta och speciellt om nu regeln skulle gälla också .......

37 kap. Bogseringsanordningar

1 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha en särskild bogseringsanordning framtill.

Personbil skall dessutom, om den inte av fordonstillverka-ren anses olämplig som dragfordon, vara försedd med bogse-ringsanordning baktill.

Då räcker säkert bågen, i.a.f. bak men också framifrån kan man tycka - tråkigt med korta bogserlinor måhända?

Link to comment
Share on other sites

Hemma från Kjula igen. Roligt som alltid, solbränd, trött, nöjd, hel bil, redan anmäld till nästa års Kjula körning. Kan det bli bättre?

Link to comment
Share on other sites

Behöver justera brytarna igen. Dvs av med motorhuven, tänk vad mycket lättare allt var när jag inte körde med motorhuv. Motorn startar direkt när den är kall. När den är varm blir det många varv på startmotorn plus att den rycker när jag accelererar. Varje gång för jag haft det problemet har det varit för litet avständ mellan brytarspetsarna. Skall kolla.

Link to comment
Share on other sites

du ska ha lite tunt med fett på nockarna på fördelaren så inte brytarklacken slits.

men ett lumenition tändsystem vore bra där.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Felet var nog min syn. Trodde jag hade ett perfekt 0,4mm (cirka) det var nog lite mindre. Nu har jag valt 0,5mm med bladmått och det blev en helt annan motor. Den går till och med bra på tomgång nu. Det har regnat och ikväll kände jag mig "vattenrädd" så jag varmkörde ett tag under tak och provade om den startar lätt och inte med 1 km på startmotorn innan cylindrarna behagar tända. Det fungerade bra!.

Jag behöver bilen kl 17:00 imorgon för att deltaga i ett ungdomskarnevalståg. Det lät väl -- Ungdom ----. Vad gör man inte........ Det kommer bli ett antal V8or också. Vi får också tillåtelse att köra på gågatan, mot enkelriktat och även på ett rejält bred trottoar vid ett av Arbogas torg. Det vill man ju inte missa att få göra alla dessa trafikförseelser helt lagligt med polis som stoppar upp så vi kommer fram plus att det är rätt kul.

Vi har en verklig Eldsjäl som håller i arrangemanget. Palle K som är 87 år ung.

Link to comment
Share on other sites

Årets första karneval klar. Kallt, jag hade både tjock jacka och täckjacksväst och det var lagom klädsel. Jag måste ordna till ett värmesystem i bilen. Vi som var i karnevalståget:

- Många barn och ungdomar

- Ponnyhästar

- Ungdomsmusikkår

- En Sevenbil

- Tre V8a cab-bilar

Om ett år är det dags igen.

Link to comment
Share on other sites

Nya skärmhållarna är speciellt bra för 6 juni firande bara att stoppa ner ett par flaggor i hydraulrörshålen. Jag åker runt ett varv eller två med bilen 6 juni. Alltid och alltid, det här är andra året så nu är det väl en vana. Nästa år blir det tradition alltså.

Max 70 km/h för flaggorna tar mycket vind, mer än vad man kan tro. Försökte leta upp en buss för att kunna cruisa tillsammans med för bussarna har alltid flaggor på taket 6 juni. Men jag hittade ingen vid första försöket. Skall ta ut en busstidtabell, då blir de lättare att hitta.

CIMG2399%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu har tisdagsträffarna för veteranbilar (och Sevenbil(ar)) vid Hjälmare Docka Arboga startat. Träff nummer två var det denna tisdag. Tyvärr kunde jag inte vara med vid premiären förra tisdagen. Massor med folk och massor med bilar och motorcyklar. Det riktigt trevligt där. Vädret var på "strålande humör" med sol.

Jag måste nog ompröva lite med V8a-bygge och Sevenbil-åkning. Jag har prioriterat V8-kärran rätt hårt. Får erkänna att jag hittade spindelväv när jag skulle iväg till Hjälmare docka tvärs över en av sittplatserna. Dessbättre var det passagerarstolen. Jag gör säkert helt rätt i att nästa bil blir ensitsig. Tvåsitsig verkar onödigt många sittplatser.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Morty och Kilkenny: Nu är det bytt! och det var inte ens utslitet. Nä, lite försiktig från man vara med två bilar i garaget och en liten en på G. Bil alltså....

Trevlig midsommar till er samt alla övriga forumläsare och skrivare också.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns ett skäl till förgasargummibytet och det var inte att bilen passerat 30000 mil utan den fick plötsligt för sig att bli svårstartad varm. Kall hoppar motorn igång direkt nästan innan jag trycket på startknappen men varmstart har varit "pinsam" ett tag. Får nöta startmotor ett bra tag sedan så sakteliga ungefär som en tändkula gick maskin igång och den luktade som bensinsur motor. Alla 4 burkarna var inte igång direkt men med lite gasning så startade alla och sedan gick den på rätt sätt. Och jag blev väl sur också förstås.

Vid kallstart när jag åkte ut på landsväg ryckte motorn en hel del i början men när den blev varm försvann ryckningarna. Idag har jag bytt gummislangar också för vaccum på lite olika ställen. Jag har bara en "öppen slang" och det är den som går till fördelarensvaccumdosa till förgasaren. Övriga byten är pluggade vaccumslangar. Ny slang ny plugg. Bytte tändstift också Tvättade bort allt sot invändigt i förgasaren i samband med gummibytet.

Nu startar bilen kall som varm direkt såvitt jag känner så är ryckningarna i motorn borta däremot är det lite "svajig motorgång" vid låghastiget (lågt varv) på 3 eller 4 ans växel. Om jag inte visste det var motorn skulle det lika gärna kunnat varit vägbanan man känner men eftersom jag kör så känner jag att det är motorn.

Skulle kunna vara en glapp fördelare. Jag har tyvärr ingen annan brytarfördelare att prova med. Jag har brytarlösa fördelare men då måste jag koppla in en tändmodul, dvs läsa på hur den skall kopplas.

Link to comment
Share on other sites

och jag som sålde en sån fördelare på tradera för 75:- och hade ett h-vete innan kunden betalade. jag postade den förra veckan och den har legat i mitt garage ung. sedan runt 1980 så den var fräsh.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Aj då, tänk om jag jobbat med förgasaren för någon vecka sedan och skrivt inläggen tidigare. Det är lätt att säga det nu. Kanske det kan finnas någon annan på forumet som läser detta och har en brytarfördelare till en B23-B230 hemma i byrålådan som är vid god vigör samt kan tänka sig att sälja den för ett pris som blir lätt att komma överens om.

Din fördelare var verkligen billig, nästan så frakten blev dyrare skulle jag tro.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Brytarfördelare på Arboga bilskrot = 350 kr

Är det någon som vet hur viktigt det är att INTE överfylla en M47 växellåda. Jag menar inte att fylla upp med olja så det rinner ut vid lådans "topplock" utan är det viktigt att fylla på och sedan låta allt överskott rinna ut klart från övre pluggen?

Link to comment
Share on other sites

fyller du för mycket så kommer överskottet att tryckas ur via luftningen. ha hellre 1 cm under maxnivån. det stänket runt ändå. kör man lite fort så har det lätt att pressas ur

Link to comment
Share on other sites

Arboga Meet = Cruisingen.

Full ös på solskent. Hurra!!!! Full ös med fina bilar och massor av folk i hela stan. Det är såååååååå kul. Vi har V8:or och veteranfordon samt motorcyklar på Stora Torget, Järntorget plus en jätteparkering till. Runt 300 bilar hittills. Klockan 16:00 startar cruisingen. Innerstan dvs gågatan är öppen för cruisning till 20:00 därefter blir det säkert "fri crusing" till sent på natten eller möjligen morgonkulan.

Alldeles strax startar eftermiddags och kvälls kanske nattpasset. På morgonen har jag bland annat tagit emot bilar intervjuat besökare med och utan bil. Det kommer tillverkas en DVD film från cruisingen på runt 1,5 timme med allt möjligt på.

Eftermiddags och kvällspasset, då åker vi runt med Sevenbilen i cruisingen och filmar och sedan intevjuar cruisande V8a besättningar och verteranfordonsbesättningar.

Det verkligen såååååååååååååå kul så det liknar nästan inget.

Solbränd blir man också utan extra kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Solbränd, trött (även nu på morgonen), nöjd och med totalt drygt 3,5 timmar film från Arboga Meet.

Nu har jag runt 360 dagar på mig för återhämtningen. Det borde räcka. Vilket finväder. Vilka finbilar och vad folk vi hade ute på gator och torg. CealmSeven fick jobba en del. Vi hade den om mobil plattform för inspelningen vilket gjorde att vi enkelt kunde åka runt och intervjua cruisande besökare, intervjua åskådare och försäljare samt medlemmar ur arrangörsklubben Sleepy Town Cruisers. Med trådlös mic till videoutrustningen fick jag många möjligheter att hoppa in i olika öppna bilar under pågående cruising och prata med besättningen ett tag. Kameran kunde ändå följa ekipaget från runt 100 meter med bibehållet ljud. Nu vet jag hur det är att åka cab-Mustanger, T-hot mfl. Jag hann in i en T-hot för en kort tur. Det var kul och nog trodde jag att smidigheten fanns i kroppen men njaa inte helt lätt att komma in i kupen på en hög bil utan dörr. Andra försöket så......

Klockan 9 idag är det samling för oss i klubben igen och då kommer vi gå runt och finstäda Arbogas innerstad. Jag vet att klubbmedlemmar redan inatt gått runt och städat men nu kör vi sista putsen under ett par morgontimmar.

Hos ett par av de jag intervjuade visade det sig när vi träffades senare på kvällen utan vare sig kamera eller mic att vi hade gemensamma Seven-bekanta i Närke området. Flera stycken Sevenbekanta faktiskt. Fyra olika bilfabrikörer. Två finns aktiva på forumet med inlägg rätt ofta. Man tror världen är stor men rätt snart upptäcker man även här att den inte alltid är så stor som man tror.

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Ja du vad skall jag svara. Vi åkte runt med värsta videosystemen, dubbla axelburna kameror. Passande för åkvideo och intervjuvideo. Olika ljudkvalite kan man säga. Den ena axelvideokameran skulle vara bättre på¨motorljud och den andra bättre på prat. Beroende på vad vi gjorde så valdes rätt kamera för rätt tillfälle.

Tror du jag tog någon vanlig bild själv. Nej, ok förlåt då. Men jag skall se. Jag tog lite med telefonen precis när cruisingen släpptes på och jag väntade i slutet av Arbogas gågata för att plocka videofotografen. Sedan skulle vi ut och köra motvarv, crusingvarv och en miljon andra varv (hade tankat upp kvällen innan). Det kan ha varit för mycket solsken rakt in i telefonen. skall framkalla bilderna så får vi se vad som kan göras.

Jag kommer också få några bilder från andra medlemskamrater i Sleepy Town Cruisers. De tog en hel del bilder men dessa är dedikerade till Wheels (tror det var det) för de skall ge ut en årssammanställning runt decembertaget från träffar mm 2009. De bilderna som ett par klubbmedlemmar tagit vill jag inte ge ut publikt utan de får Wheels välja och publicera från. Det är något hundra bilder till dem. Men någon procent av dessa borde jag kunna ta ändå som inte Wheels får.

Jaja jag skall försöka bättra mig till nästa år. Men lovar inte helt säker bot och bättring.

Förresten Lilje7 Du var en av de Sevenfabrikörer" som var igenkänd av ett "intervjuoffer"..... (se förra inlägget)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fick lite bilder ikväll från Arboga Meet 2009. De bilderna jag tog med min telefonen skall ni slippa.

Sleepy Town Cruiser Arboga Välj bilder i länkraden

eller

Direkt länk till bildsidan

Lilje7: Faktiskt, på en av bilderna, så finns den grupp personer som kände igen dig och två ytterligare av de andra bilfabrikörerna. Lite att gissa på........ eller du kanske ser direkt ?

Den fjärde igenkända bilfabrikören får nog vara och förbli hemlig...(tror jag).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det första man blir blind på är ögonen - stämmer precis i detta fall: :surrender: Ser inga "kändisar" alls!

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Sista raden bilder och där vänsta bilden. Det är en grön jänkebil mitt i och om du tar riktning på dennes nos och går uppåt på bilden så sitter det 5 personer runt ett bord. Han var bekant med bilfabrikörerna Liljerås i Hallsberg. Du får en 5Mb bild via mail så kanske det är lite lättare att känna igen till skillnad från en nerskalad bild. Bra jobbat du har verkligen kollat igenom och försökt.

Link to comment
Share on other sites

Har haft en lite trasslig eller snarare krasslig bilmotor ett tag. Bytte förgasargummi, bytte tändstift, kör utan motorhuv (igen), bytt brytarspetsar, bytt vaccumslangar. Ändå så rycker motorn i tid och otid och är svårstartad varm.

Idag har jag tagit loss förgasaren bytt ingående ventil i flottörhuset, tagit bort ett par småskräp som fanns i flottörhusets botten, bytt bränslefilter, bytt packning mot insuget. Men fortfarande ryckningar.

Även varvräknaren har haft fnatt ett tag. En av teorierna var att fördelaren hade dålig jord. Ett parallellfall med en Morris jag hade förra året. Sevenbilens motorn i sig är "väljordad".

Det kan varit flera fel men felet för ryckningarna samt varvräknaren verkar jag ha hittat. Bulten som håller fördelaren hade skruvat upp sig lite grann. Kan i och för sig också vara att jag glömt och dra åt den ordentligt dvs bara dragit till men inte åt. Nu är bulten åtdragen och plötsligt fungerar varvräknaren som den skall och ryckningarna försvann. Kvar att hoppas på är att bilen blir "startsnäll" i alla temperaturer igen speciellt med varm motor. vid kall motor har den alltid direktstartat. Jag har varmkört och prov-varmstartat vid ett antal olika tillfällen från varmkörningsstoppet och varje gång har det fungerat. Kanske även den krassligheten är borta nu.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Glömde i förra inlägget att säga att ryckningarna var också på gamla tändspolen, nu sitter det en ny spole också på bilen och rycknignarna försvann inte då heller. Men det var den lösa fördelare som ställde till motorryckigheten.

Hmmm, hur skulle det göra med varmstartproblemen. Dålig gnista?? Kan en tändspole ge upp till hälften dvs ok kall men kass varm? Har jag sedan väl fått fart på motorn varm kan en kass spole bli ok igen? Eller i alla fall så den är fullt körbar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Utan att ha dissikerat någon trasig tändspole så gör jag ett litet antagande om att

en spole som gått varm, kanske med bara tändningen på i "fel" läge, att strömmen

från batteriet flyter på hela tiden, då blir spolen nästan som en kortslutning för likströmmen

och det blir onödigt varmt, isoleringslacken på koppartråden smälter och gör en riktig kortis.

Hamnar den kortslutningen så att 5-10% av spolen är kortsluten så kan ju spolen fungera

ett tag till, sen beror det ju även på om det är på primär eller sekundärsida i spolen det

sitter mm.mm.

Hur som helst kan det bli både högre och lägre högspänning beroende på var ev. skada

i spolen sitter....

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Toffe: Varför inte? Så skulle det kunna vara. Hur varm blir / får en tändspole vara normalt? Någon som vet? Det är Power Meet till helgen men jag gör nog så att jag tar tow-bar till Hälla. Så kan jag antingen strunta i att koppla loss eller ställa V70 vid Maxi eller IKEA ingången och ta Sevenbilen de 150 meterrna till en lämplig Seven-parkering. Visst borde jag nästan skämmas med såna idéer?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

det kan vara så att en tråd i spolen har avbrott och ändarna ligger mot varann vid kall och när den blir varm utvidgas material runt spolen (kärnan) och avbrott eftersom du kör med förgasare kan man misstänka ånglås. har du isolerplatta mellan förgasare och insug? om icke så går värmen över till förgasaren och den blir för varm.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- misstänka ånglås --- Du menar att min high-tech-motor B230A från 1984 med 30k mil bakom sig kan ha det problemet. Tja varför inte jag har bara en tunn packning på 1 eller möjligen 2 mm, lite gråluddig ser den ut att vara men helt ny. Jag har klistrat också med lite snygg ljusblå Permatex. Ånglås hade jag på en B20 vill jag minnas det var. Det här har dykt upp på senare tid dvs när jag gick över och körde med huv om jag tänker efter. Nu när jag fixade med bilen så har jag kört utan huv och inget problem.

Det är högintressant. Undrar om det går att köpa motsvarande "tjockbrickor" till B230 insuget. Jag kan också tänka mig att skippa huven eller borra en massa lufthål med en 50 mm hålsåg (obs inga lättningshål såger bara det så det inte blir något missförstånd). Jag har alltid varit lite skeptisk till att stänga in en motor under en huv. Här kan jag verkligen få vatten på min kvarn. Tack Thomas.

Link to comment
Share on other sites

Kollad med Volvo nyss. Någon "tjockbricka" tog inte fram via Volvo till B230A utan jag får bygga själv isåfall.

Möjligen att det skulle kunna finns hos någon racingfirma.

Tips på firmor som skulle kunna ha tjockpackning eller tips på firmor som kan sälja råmaterial så jag kan tillverka själv mottages gärna.

Jag ringde Sellholm men de hade inte heller. Fick dock ett tips att vissa rallyåkare förr använde rödbok som ånglåsskydd. Det var bara rödbok som fungerade. Skall se om jag inte kan få tag på det.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...