Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Då är reservmotorn skalad ända in på "benen" så när som på svänghjulslagret. Hur jag tar bort gamla lagret enklast utan att förstöra något. Glidhammare med krok? Rörtång / polygrip? Knacka försiktigt från olika håll? Eller en kombination av alla föregående förslag.

Eller något annat bra sätt. Kan inte påminna mig att jag bytt svänghjulslager förut annat än på en B20 och undrar om det inte var nållager på den motorn. Här är det ett kullager som är 35 mm utvändigt.

Lyckas jag få loss gamla lagret så skall det nya på plats. Tacksam för några rader om hur jag enklast får nya lagret på plats också. Kan lagret sitta med vilken sida som helst utåt.

PICT4742.JPG

Thomas: Jag har en annan typ av neodym-magnet från Clas Ohlson, med borrat centrumhål i övrigt lika. tar jag loss en av kardanbultarna, sätter upp den i en svarv och borrar ur samt gängar 4mm så kan jag skruva fast magneten i den del av bulten som ändå inte är "inne i" muttern. De är säkert 5 mm fri bult som är utanför mutterna.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt ut denna automatlagring till manuell dito på en B23E för länge sedan. Då använde jag en glidhammare och den gav inget större motstånd. Sedan drev jag in det nya lagret med en 1/2" hylsa i rätt dimension för att bara belasta ytterringen.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Svänghjulslagret är borta. Den gav lite mer motstånd än vad jag kanske trodde. Jag fick tillverka ett specialverktyg som "add-on" till gildhamamren. En avkapad insexnyckel med två påsvetsade brickor så glidhammaren fick bra fäste. Verktyget tillsammans med en liten kopparhammare tröttade ut lagret. Själva losstagningen blev med rörtången på ungefär samma sätt som mjölktänder tas ut (inte med rörtång kanske men principen i alla fall) dvs vicka på lagret fram och tillbaka. Rätt vad det var så ploppade lagret ut. Skall inte glömma att jag tog lite WD40 också så det blev halt.

PICT4747.JPG

PICT4749.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var ute och åkte en stund idag. Det fanns regnchanser i omgivningen. Men då söker jag skydd. Vid Arboga gamla järnvägsstation finns en mycket praktisk lastkaj. CealmSeven inklusive båge får bra plats under denna. Bilderna ser nästan idylliska ut trots att det är en via en mobilkamera och ösregn. Det öste verkligen ner så jag fick till och med parkera om lite grann under lastkajen så jag kom så nära det någonsin gick mot huskroppen för att inte bli blöt.

DSC00436%20(Medium).JPG

DSC00440%20(Medium).JPG

DSC00442%20(Medium).JPG

Jag blev också påmind om stänkskärmarnas förträfflighet. Ja, jag har fortsatt med skärmfästen men de är inte riktigt klara för montering än. 3 km hemifrån då kom jag ifatt regnet, nu har jag fått prova vattenplaningstendenser i 70 km/h också. Borde bygga in en dränering på var sida i stolen och dess bakkant. Vatten rinner, nej, vräker in och lägger sig i bakkant på sittdynan som sedan tyget i byxorna får ta hand om. Ett par rejäla "brunnar" vid ytter- och innerkant på stolen så tar det längre tid innan byxorna är helt blöta. Jacka mm det är inte mycket att göra åt såvida jag inte tillverkar ett kapell av något slag.

Link to comment
Share on other sites

Efter klädbyte och lite väntan så klarnade himmelen upp och regnet drog vidare. Då var det dags att åka ut igen. Denna gång skulle två prov göras:

Prov nr 1 = testa om en neodymmagnet (artno 31-1467) sitter kvar på direkt på kardanens klenaste del dvs framför bakre kardanknuten på den runda axeldel som sedan övergår till splines.

Prov nr 2 = kolla varvräknaren mot en GPS (km/h) på lite olika växlar samt prova att köra så fort så jag inte längre tycker det är bekvämt eller ens roligt.

Prov nr 1 utföll med belåtenhet upp till motorvägsfart men vid motorvägsfart + 18 km/h så försvann magneten. Kanske jag kan hitta den igen på någon rambalk. Skall leta.

Prov nr 2 utföll så att jag tycker att bekvämt och roligt är upp till 100 km/h, över 100 km/h tycker jag att vinden, vindbruset och "luftgroparna" som blir mot hjälmen är rätt jobbiga i längden. Dvs mer än 5 km i sträcka.

Jag är imponerad att andra Sevenåkare kan köra varv på varv på varv på bana i farter upp mot 180 km/h eller mer och ändå se rätt så pigga ut när det är depådags. Jag får bli räserförare mellan 0 och 100 km/h där känns mest behagligt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har monterat lagret änu så bara lägg det i frysen någon timme och montera det sen..

Lyckas jag få loss gamla lagret så skall det nya på plats. Tacksam för några rader om hur jag enklast får nya lagret på plats också. Kan lagret sitta med vilken sida som helst utåt.
Link to comment
Share on other sites

Nu har lagret tillbringat natten i frysen tillsammans med glass och andra godsaker. Hittade i en lånad Haynes rephandbok en sak som inte är kritisk för monteringen av svänghjulslager men kan vara kritisk längre fram. Låsning av svänghjulslager. Någon låsring fanns inte till bussningen som jag tog loss men det verkar som lagret skall ha en låsring. (Ref inlägg 253 - 255)

Svanghjulslager.JPG

Låsringen på bilden ovan verkar vara en fjädrande "trådring" och spåret i vevaxeln är också rundat.

PICT4750%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Heh.. har aldrig varit med om att man petat dit ngn låsring. Kollade på motorn i garaget och där fanns minsann ingen låsring.

Iom att ingående axel i växellådan inte rör sig i längsled så lär lagret stanna där det är.. plus att det ska vara presspassning.

Plus att det brukar rosta lite mellan ytorna. Stödlagret lär stanna på plats.

Link to comment
Share on other sites

Angående specar på B230E som du nämnde i en annan tråd; Det kan skilja lite på vad det är beroende på årsmodell etc.

Men generellt så är det de klenare 230-stakarna, 530 eller 405-topp, ventiler kan skilja, lite olika kammar varav ingen sådär våldsamt skojig.

Relativt hög kompression, 10,5-10,8 ngt sånt. Ska du köra MS + Spark så brukar man vilja ta vevaxelsignal från en skiva enligt "missing tooth" snarare än Hall-givaren. Och så får du skaffa ett annat insug och en spridarbrygga etc. eftersom motorn har halvmekaniskt sprut från början. Samt förstås plugga spridarhålen i toppen. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

ezroller: -- vevaxelsignal från en skiva enligt "missing tooth" -- Jag vill minnas jag alldeles nyss i en tråd på forumet såg att man använde ett mopedbakdrev där en kugg saknades istället för att köpa en färdig skiva. Men i vilken tråd och vem var det som gjort den konstruktionen. Jag får söka runt lite eller hoppas på att någon som läser detta känner igen tråden och kan tipsa. Det var en bild också på mopeddrevet i tråden.

Finns det färdig "missing tooth" till B230 att köpa? I så fall var? Något ungefärligt pris, ett mopeddrev kostar runt femtilappen.

En helt annan sak. Ref inlägg # 218-221 i tråden. Bilträff vid Hjälmare docka. Äntligen var jag inte ensam med Sevenbil. Idag var vi tre stycken !!!!Kul!!! Mängder av folk, bilar, mopeder, motorcyklar. Sevenbilarna som var på plats är stationerade i Arboga, Kungsör och Vingåker. Detta var sjunde bilträffen vid Hjälmare docka nästa gång är åttonde gången undrar hur många sjuor som kommer då. Ja just ja idag var det sjunde omgången det var ju passande att vi blev fler just då.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

EHm.. det finns skivor med lagom antal tänder att införskaffa från öarna i sydväst.. du vet imperiet som inte längre är?? ;)

De kostar sisådär 200:- och kanske 300:- med frakt.

Blir garanterat rätt.

Är man inte ute efter en massa hästkrafter så kan man ju dock köra traditionell tändning med MS oxå.. det funkar med hallgivaren... men allt funkar bättre med missing tooth och du kan köra wasted spark. Hallgivartändning har en tendens att "balla ur" vid 5-6 tusen rpm. Ihop med insignalen till sprutet... Rätt tändningsmapp kan ju ge 10% extra effekt och framför allt mycket bättre körbarhet. :)

Link to comment
Share on other sites

... Samt förstås plugga spridarhålen i toppen. :)

Jag har satt elektroniska spridare i en sån topp. Jag har bara provkört lite än så länge, men det verkar funka.

Link to comment
Share on other sites

svinto: Intressant, har du några bilder på motorn och hur du kopplat MSet så är allt av intresse. Min tanke med den B230E jag har är att ta bort originalelektroniken och ersätta den med ett MS inklusive bredbandslambda. Med det som grund jobba så motorn startar och helst också går bra. Jag har aldrig förut jobbat med MS men viljan finns och en bil som kan ta emot B230E (E som i eget MS) finns (CealmSeven). Redan i standardutförande så lyfts effekten från nuvarande 115 hk (24 årig motor) till 135 hk (20 årig motor).

Mycket bra om du har eller andra har info och bilder och helst på B230E. Jag skall ta några kort på min motor så det är tydligt hur just denna ser ut.

Idag har jag städat ut motor och skrotade växellådor och kört dessa till bilskroten. Det är bra med en kompis som har bilskrot så jag enkelt kan dumpa bort "metall som inte behövs" hos eller av mig till honom. Blev riktigt rent och snyggt runt verkstaden.

Har allvarliga funderingar på att komplettera CealmSeven med en "kängruramp" som lastbilar har i nosen, fast kanske inte så stor utan en avpassad för Sevenbilar.

Varför då kanske någon tycker. Jo åkturen ikväll resulterade i två saker: Nr 1 var att ett kvarglömt tjälskott tog i oljetråget och repade lite. Det är första gången som mina cirka 9 centimeter frigång inte räckt.

Nr 2 var betydligt värre. Både jag och ett rådjur hade den sista lilla ynka hundradelen på vår sida. Jag är mycket glad för det och säkert rådjuret också. Det var 90 väg och jag hann inte ens fundera på att bromsa och rådjuret bromsade eller tvekade inte heller. Det var bra. Det var så nära att högerdäcket kunde putsa bakklövarna. Även fast allt var över och klart på bråkdelen av sekunden så kommer jag mycket väl ihåg den graciösa och fina utsträckningen i språnget över vägen. Den bara "flöt över", snyggt och elegant och det är ju lätt att säga nu när allt gick bra även med denna episod.

"Kängrugaller" är effektivt på lastbilar och det är ingen tillfällighet varför de finns för de minskar stilleståndstiden för åkarna om något kommer ivägen, Sedan är de bra och montera extraljus i. Nej, det blir nog inget galler men jag är nog lite nöjd med att CealmSeven är en förhållandevis hög bil i kaross och chassi, (det är det okapade oljetråget som är lågt inte chassit). Rådjuret var litet så jag tror faktiskt att det inte hade rullat upp på huven om vi varit på fel sida om hundradelen. Man kan alltid spekulera och det är ingen mening med det men det är väl ett sätt att gå vidare. Nog om det nu.

Link to comment
Share on other sites

svinto: Intressant, har du några bilder på motorn och hur du kopplat MSet så är allt av intresse.

He, he... Det ser för hemskt ut för att ta några bilder på :)

- Fuelrail är ihöplödda t-kors och 15mm kopparrör.

- Insuget är ett vanligt förgasarinsug, med spjällhus ditskruvat via en adapterplatta. Allt för att få ner höjden.

- IAT och TPS kommer från nån sorts Ford. IAT sitter i ett omgängat hål mitt uppe på insuget, minns inte vad det var till från början. Temp-sensorn är vanlig Volvo 240, för tempmätaren.

- Tändningen har jag inte kopplat in än, jag kör med brytare just nu.

Link to comment
Share on other sites

svinto: Ok, men mig gör det inget. Kolla själv hur min motor ser ut nu den är inte polerad, målad eller ens tvättad och jag törs visa upp den.........

Om jag säger --snälla då -- hjälper det att få lite bilder?

Smutsig ännu ej tvättad B230E

PICT4755%20(Medium)%20(Medium).JPG

PICT4756%20(Medium)%20(Medium).JPG

PICT4757%20(Medium)%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Tjena Calle

Jag har också satt elektriska spridare i en k-jet topp. Verkar funka strålande, hålet siktar direkt på ventilen i alla fall.

Jag svarvade till små adaptrar med o-ringar mot toppen, fuelrailen gjorde jag av en vanlig 20*20 profil som jag silvelödde dysor (hemmagjorda) och anslutningar (SAAB) på.

post-171-1216292817_thumb.jpg

Det var även jag som använde mig av moppedrev för EDIS, jag har testvarvat 6500 RPM men fan vet om man vågar åka med det i längden (blir dyrt om det lossnar)

http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=53030

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu känner jag igen tråden med moppedrevet. Tackar för infon Borken. Ett moppedrev är kanske mycket tyngre än ett "köpt" triggerhjul för ändamålet. Varför ---blir dyrt om det lossnar -- Vad mer än givaren kan gå sönder, eller är det den som är dyr?

Det ser så smidigt och lätt ut med insprutning undrar varför inte jag tycker det. Inte än iallafall men snart så.

Finns tips på någon bra sida på nätet i stil med, Dummies böckerna för IT frågor. "Insprut för dummies" eller vad den nu skulle kunna heta. Med Googles översättare så kan det bli skapligt enkelt att läsa och förstå, om det inte redan är på svenska förstås.

Eller har någon tips på en bra första bok åt mig som inte är allt för djup i insprutningens mysterier.

Link to comment
Share on other sites

Volvo har svänghjul med trigger. det finns olika modeller bosch o siemens. och gör man det riktigt med moppedrev så lossnar det inte. centrera är svaret

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Menar du en sådan här triggerkontakt. Det finns på nuvarande CealmSeven förgasarmotor. Jag använder den inte för det elektroniska tändsystem som satt på motorn fungerade inte och därför tog jag bort det och ersatte Hall-fördelaren med en vanlig brytarspets-fördelare. Svänghjulet har ett antal borrade hål på kanten.

PICT4772%20(Medium).JPG

Kommande B230E motor utan uttag för svänghjulstrigger.

PICT4774%20(Medium).JPG

B230E före tvätt

PICT4770%20(Medium).JPG

PICT4771%20(Medium).JPG

Kan jag göra på denna B230E som jag gjorde på B230A dvs ta bort allt som hör till EGR-systemet?

Link to comment
Share on other sites

Nja givaren är nog inte så farligt dyr, men jag tänker mig att det kan bli kostsamt om tändingen tänder vid fel tidpunkt några gånger i 6000 RPM.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

cealm: Vad jag kommer ihåg så finns det inga förgasarmotorer med svänghjulstrigger, och absolut inte sammtidigt med hallgivare.

Så det lutar åt att din motor är en hybrid.

Jag tror att svänghjuls givaren kom på Volvos F motorer

Sen så har alla 740 motorer en styrenhet inne kupen och ett slutsteg i motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Oj då, men B230 förgasarmotorn har uttaget och är installerad med en givare och hålborrat svänghjul. Tändningen vill jag minnas gick efter detta schema. Det enda som jag inte hittade på motorn var kontakten K. Avsaknaden av kontakten ställde till en hel del bryderier. Sladdarna mm satt fast på motorn. Det var nog ingen hybrid det var en mutant. Förresten skall jag väl inte säga så om motorn för det är ju den som sitter i CealmSeven nu och nu går den väldigt bra (tycker jag).

Tandsystem%20Rex%20PICT3085%20(Medium).JPG

Efter ett otal av sorger och bedrövelser samt kontroller, dubbelkontroller och trippelkontroller och mer än det så kunde jag konstatera att någonting i elektroniken var dött. Givare eller data box, ingen aning men jag blev så trött på det hela så ut med det elektroniska tändsystemet och in med ett fungerande och då vanliga brytarspetsar. Motorn startade i stort sett direkt då.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ja det var den jag mena. och har du det svänghjulet så måste det sitta på rätt plats för att motorn ska gå.

jag har för mig att vid TDC ska uppehållet mellan hålen vara vid startmotorn ung. 90 grader före

Link to comment
Share on other sites

B230E som hänger på tork efter högtryckstvätt med varmvatten samt avfettningsmedel.

PICT4775%20(Medium).JPG

PICT4776%20(Medium).JPG

B230E som nu är torr och fin och skall skals av allt onödigt.

PICT4781%20(Medium).JPG

PICT4782%20(Medium).JPG

Hoppas att alla muttrar till grenröret släpper fint samt att alla pinnbultar till grenröret håller och ser bra ut. EGR + generator + insug mm skall kläs av. Sedan blir det "motorstyling" dvs putsning med roterande stålborste, vanlig stålborste och kanske svinto om det finns sådan utan inbyggt tvättmedel. Därefter två burkar Biltema röd motorfärg, lite svart färg på remskivor och plast, nya tändkabalr mm. Därefter skall motorn hängas upp i motorlagret för färdiga motorer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då är motorn skalad delvis. 7/8-delar av grenrörets pinnbultar släppte snällt och ser rätt ok ut. 1/8-del gick av. För få loss kvarvarande pinnbult behöver jag tips på bra metod / metoder.

# svetsa fast muttern på pinnbulten och hoppas att den släpper från topplocket, kanske värma med svetsen eller värmepistol

# slipa av bulten och borra ur samt ersätta gängan med helicoil

eller någon annan bra metod.

Pinnbult%20trasig%20PICT4788%20(Medium).JPG

En helt annan sak:

Är det någon som vet var larmtutan sitter monterad på en Saab9000 A50 (200) årsmodell 1997. Jag hade lite problem med den bilen idag då batteriet var helt urladdat och jag gjorde misstaget att använda nyckeln att låsa upp.

Tex kl. 14 och 3 decimeter ner..........Jag misstänker att den är i den "trakten" men det låter överalltifrån....

Saab%209000%20A50%20200hk%20PICT4789%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Liten test med en Locost-Brooklandruta. Jag provar ut med plexiglas. Blir det bra funktion får jag söka efter mer lämpligt materiel. Kanske plåt istället. Jag har sett en bil med vindavvisare i plåt. Den bilen hör hemma i närheten av Arboga.

Materiel spec från Clas Ohlson:

Plexiglas: 34-1360 300 x 200 x 3 46,00 kr

Hörnjärn: 21-1798-3 100x16x2 mm 29,00 kr

Gängstång: 11-992-8 M8 17,00 kr (ej på bild)

Hydraulrör: (gratis)

Inte på bild: Fäste till scuttle, lite skruv och mutter mm

Hydraulröret svetsas mot hörnjärnen. rutan skall kapas ner med rundad form och sedan skruvas mot hörnjärnen. eventuellt behövs hörnjärn både framför och bakom plexiglaset. Jag provar först med en enkel omgång hörnjärn annars får jag svetsa på två till på andra sidan. Gängstången går igenom hydraulröret och friktionen ställs med muttrar mot det fäste som ansluter scuttlen. Egentligen behöver jag rutan först runt 90 km/h. Ett ändå enklare sätt är ett gångjärn direkt på scutteln med ett enkelt friktionslås eller bara en liten hake som håller rutan i rätt utprovad vinkel. Min scuttle sviktar inte för den är gjord i stålplåt och därför är det möjligt att göra så här. Proven får utvisa vad som blir bäst (och enklast).

PICT4790%20(Medium).JPG

Länk till "riktig" Brooklandruta.

Link to comment
Share on other sites

Ref till inlägg #265. I dag tisdag var det bilträff för åttonde gången vid Hjälmare docka, Arboga, som förra tisdagen var det proppfullt med bilar och även denna gång tre Sevenbilar. Det var CealmSeven, en Sevenbil stationerad i Kungsör samt Sevenups Sevenbil (Örebro). Kul att vi blir några stycken varje gång. Det finns så mycket att prata om. Från Hjälmare docka fick jag möjlighet att åka i kolonn med Sevenup. Det första gången jag varit ute på vägen och haft sällskap med en Sevenbil. Mycket roligt.

Även förmiddagen gav möjlighet att träffa en Sevenägare (utan Sevenbil) som var på genomresa söderut. Jag mötte upp med CealmSeven vid E18 -Sätra trafikplats i Arboga och Dinners. Vi fick möjliget att prata bil mm ett tag. Mycket kul att kunna träffas. Arboga ligger kanske rätt centralt.......i alla fall vill jag tro det....

Jag har provat att köra med ett nykonstruerat fäste för framskärmar. Det känns lite ovant att köra skärmar nu. 21 juli hade jag möjlighet att göra fullskaleprov i regn, med skärm monterad på vänster sida och ingen skärm på höger sida. Jag kan bara konstatera att jag blir mindre blöt med skärm på. Då tänker jag inte bara på den väta som hjulen river upp utan det blir en annan turbulens runt bilen som minskar vattenintaget. Jag har lite idéer kring hur en sorts regnavvisare skulle kunna se ut och monteras på CealmSeven som komplement. Jag återkommer med bild och beskrivning framöver.

Det nykonstruerade skärmfästet är bättre en de jag hade på regbesiktningen med det nya är långt ifrån bra. Därför kommar jag att tillverka nya fästen (igen). Får jag hålla på ett tag så blir det nog riktigt bra fästen till slut. Jag ser samtidigt att plastskärmar fram är inte det jag kommer att ha för evigt. Jag kommer tillverka skärmar i plåt, rullad och svetsad plåt. Känns mer tryggt att jobba med, plast är svårt (tycker jag).

Det jag däremot är mycket nöjd med är verktyget jag använder för att få plastskämen på rätt höjd över däckets slitbana. Jag har funderat mycket på olika alternativ för att kunna placera skärmen och sedan kunna märka ut för borrhål mm. Jag har provat att lägga en dammsugarslang över hjulet, frigolit, rektangulära träbitar mm. Det går alltid bra eller i alla fall skapligt på ena sidan men göra samma sak på andra sidan (själv) är inte omöjligt men nog så svårt.

Verktyget då? Det är tre stycken avkapade plaströr med den diameter som jag vill att skärmen skall ligga över slitbanan. Dessa hålls ihop av en tråd. Sedan ser jag till att ett av rören ligger på däckets högsta punkt och de andra två vid skärmens fram respektive bakkant. Med verktyget är det hur lätt som helst att återskapa samma skärmhöjd gång på gång. Just rundheten gör det lätt att få rätt höjd och rundheten gör att det går att "rulla" skämen lite framåt eller bakåt för passning med bibehållen höjd.

PICT4802%20(Medium).JPG

PICT4804%20(Medium).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skärmfästen konstruktion nummer 3. Blev den bätttre än ettan och tvåan? Ja, betydligt bättre men jag kommer att fortsätta med version fyra mer rätt är kanske version 3.5. Trean går bra på asfalt men finns fortfarande mer att ge för stabilitet på grusväg och kullersten. Det kommer att bli ytterligare ett vertikalt plattjärnsfäste samt ett extra stag ner till bultarna för bromsoket. Den del av fästet som bultas direkt på spindeln med det urslipade spåret som omsluter gjutgodset på Volvo 140 spindeln är mycket stabilt. Det finns ingen ens antydning till "glidning" i sidled.

Täckplåten på insidan som syns på sista bilden är en modifierad kvarleva från skärmfäste version två. Eventuellt försvinner plåten i nästa eller nästnästa version.

Skarmfaste%20PICT4805%20(Medium).JPG

Skarmfaste%20PICT4811%20(Medium).JPG

Skarmfaste%20PICT4821%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Jo, men det var så mycket lättare att svetsa plattjärn. Det är möjligt att jag får sprickor i version 3 men ett plattjärn till och stag till bromsoket i version 3.5 kan förbättra rejält. Men jag är öppen för många alternativ och versioner och så länge versionerna blir bättre (och hållbarare) för var gång så .......

Första versionen vänster sida höll knappt 1 timme på konbanekörning. Höger sida i version ett höll konbanekörningen men gick sönder på trailern till regbesiktning. Lagades utanför SBP med maskeringstejp och tre buntband. Som sagt konstruktionen i version 3 är klart bättre .....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bilträff idag igen vid Hjälmare docka, massor av bilar och folk i vanlig ordning. Jag hade även gjort upp att träffa en kille som kanske blir Sevenbyggare. Både han och hans fru dök upp och vi kollade på och resonerade kring CealmSeven. Ser lovande ut. Sedan hade jag bett honom att ta med hjälm för att vi kunde åka hem till mig (1,4 mil cirka) för att få känna på hur CealmSeven går på vägen. Frun följde efter i vanliga bilen. När vi sedan kom hem så blev det hennes tur att få ut och åka. Hennes intresse svalnade inte av bilturen, tvärtom. Mycket kul kväll och hoppas verkligen att det blir ytterligare ett garage med Sevenbygge. Motorval, ram mm det är inga större frågetecken kring. Blir det så blir det en Volvobestyckad kärra.

Lite frågor till forumets läsare:

Han har inte lika stor vana på MIG som på gassvetsning. För gassvets har han om jag kom i håg rätt ett eller några årtiondens erfarenhet. Vad säger ni, kan man precis lika gärna gassvetsa ihop en ram eller är det bättre / sämre än MIG. TIG kan vi glömma.

Link to comment
Share on other sites

det borde väl funka men tar längre tid. hårdlödning gillade de inte när jag skulle bygga men hör för säkerhetsskull med SFRO bes.man

Link to comment
Share on other sites

tja ett Lotus7/caterham schassie har hårdlötts i alla tider.. och det e ju lite smidigt då man kan värma loss en skadad del..

annars att svetsa med gas ..om man kan e ju inte fel..man lägger ju på bara så mycket material som det behövs.. iofs kan rören slå sig och krypa från varandra vid uppvärmningen, men med rätt teknik fungerar det säkerligen bra.

jag är själv mycket inne på tanken att hårdlöda mitt nya schassie.. iofs behövs bra passning av rören ...men det underlättar ju altid,så man slipper ``mura´´ ihop skiten.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Vi får kolla med SFRO. Hårdlöda, det här borde jag kunna men hittar inte info i minnet just nu.

Vid hårdlödningen vill jag minnas att man använder annat tillsatsmaterial och flussmedel. Den gassvetsning jag tänker på är sådan som fogar ihop till exempel "rörmokar-rör" (svarta rör). Undrar om det inte även är den metoden som används vid gassvetsning av fjärrvärmerör. Tror också det var på det sättet som bilar rostlagades förr eller brann upp om svetsaren var oförsiktig. Tillsatsmaterialet ser ut som ståltråd. Jag vill minnas att för 35 år sedan tog jag i brist på riktig tillsats vanliga svetselektroder till pinnsvetsen och knackade bort beläggningen / skalet istället. Är det också hårdlödning? Jag kommer inte ihåg att jag använde något flussmedel.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

I min värd så är svets närman smälter arbetsstycket och lödning bara värmerupp det,

givetvis smälter man tillsatts matrialet i båda fallen.

Ett problem är väl att händerna inte räker till när man skall punkta fast delar om man gassvetsar.

Link to comment
Share on other sites

hårdlödning =tillsatsmedel tex fosforbrons eller ``silverlod`` gas svetsning= tillsats järntråd...

som sagt caterham... lödda med brons.

sätter man tex en liten svetspunkt med migen och sedan löder så går det bra eller håller ihop med en tving eller ståltråd..

klart det är snabbare med migen.

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Nu börjar begreppen klarna för mig. Då har jag bra svar att ge honom och sedan en koll med SFRO. Är man både duktig och trivs med gassvetsen (samt pensionär) då finns både kunskap och tid. Oj, tänk om han läser detta......

Blir det sedan en reell byggstart då får vi hoppas att en ny byggtråd kommer upp på forumet. Än så länge är det inspiration, inhämtning av allt som går att hämta om byggen för honom och hans fru. Skulle det bli någon svacka är det bara för mig och åka över de cirka 3 milen mot Örebrohållet från Arboga räknat för någon eller några åkturer så kommer säkert allt på "rätt spår" igen....

Det är också kul att igen få vara med direkt från början när ett intresse för Sevenbilar startar. Det var via en tidningsartikeln i Nerikes Allehanda om CealmSeven. Det resulterade sedan i ett telefonsamtal 28 aug om de fick titta på bilen och resonera lite. Självklart. Och nu har jag fått två nya bekanta med bilintresse. Båda kör sedan tidigare motorcykel också. Riktigt kul att få se och delta i planerings och kommande byggprocess.....och det är lustigt att jag känner igen det mesta från mig själv och hur mitt intresse vaknade sommaren 2006 för Seven och till sist blev en CealmSeven.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ville bara upplysa om att SFRO inte godkände hårdlödning när jag skulle göra ram och bl,a, var det Bosse bildoktor som sa nej.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Du hann med ett inlägg medan jag justerade lite i texten ovan. Det är SFRO (eller Bosse B kanske) som får styra. Men du säger hårdlödning som var nej tack. Det jag menar är --gas svetsning= tillsats järntråd... -- ref Michael Th i inlägg ovan. Skulle det också vara nej tack när du frågade?

Link to comment
Share on other sites

Nu har även jag ett MegaSquirt MS V3.0 inklusive testkort. CealmSeven har förgasarmotor. Det passar ju bra ihop ........

Nja, meningen är att installera en B230E. Jag måste få tag på mer info om B230E motorn och hur den skall kunna användas. Troligen kommer ett antal bilder och frågor snart i tråden.

MS%20V3%20PICT4828.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag i samband med en bilträff fick jag en del svar på frågorna jag haft kring kommande montering av en B230E motor i CealmSeven. Mekaniskt sprut som tydligen heter K-jetronic. Det verkar vara (hoppas jag) förhållandevis enkelt att sätta igång. Kanske någon på forumet kan tipsa om någon / några bra länkar om K-jetronic (årsmodell 1988 på den 740 som jag skrotade).

Link to comment
Share on other sites

Är det fler än jag som tror på kallare väderlek från idag och framåt. Åkturer med 20 C (plus) och mera åker jag i sommarjacka normalt. 19 C (plus) och mindre är det en "vinterjacka" som gäller. Ändå är jag verkligen inte frusen av mig men stillasittande och fartvind gör sitt till.

Jag kommer öppna värmekanalen igen. Den som så snyggt pluggades med en propp vid vattenpumpen och svets vid toppen. Ikväll fick jag ett smidigt värmepaket av en V8a bekant. Detta skall installeras i scutteln ovanför benutrymmet men en liten fläkt, troligen "datafläkt". Då blir det varmt och gosigt (för föraren).

Är det någon annan på forumet som kör med värmepaket och helt öppenbil?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...