Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Låter som du skrämt upp bilen ordentligt i vinter Drake men ta ett lite lugnt i alla fall .

5,6 är bara det en bra tid att vara nöjd med. Tänk vad ungdomarna skall ha brått.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vad kallas läget strax under full gas?

Tomgång? :)

Undrar om det går att programera att megasquirt å köra med en vipströmbrytare istället för gaspedal. Allt eller inget ;)

Link to comment
Share on other sites

Det här påminner mig om "den gamla goda tiden" i början av sjuttiotalet när vi körde FIAT 600 som galningar. Dessvärre gick just den bilen inte så bra på "egen förgasare" så en av oss var alltid tvungen att stå och balansera på kofångaren baktill och hälla bensin direkt in i förgasaren. En 2 liters BOB-saftflaska var det som gällde. Beta-utgåva av TBI på FIAT 600.

När man tänker till så här efteråt var just det insprutningssystemet kanske inte en så lysande idé. Men för en bunt 15-16 åringar var det high-tech.

För att koppla tillbaka till tomgång mm så hade vi då ett uttryck -- >> Tomgång eller Full Tomgång.

Vi använde oss aldrig av begreppet FullGas.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite bilder som togs i samband med konbanekörning i Arboga. CealmSeven V8 var tydligen "lite blyg" finns bara med på en bild och rätt långt bort. Å andra sidan körde jag bara ett cruisningvarv och två vanliga varv för tidtagningen. Det är väl orsaken.

Länk till GasaMK galleri

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått min nya 2010-års SMA-räser-licens. Hmmm. jag som beställde en SMA-cruising-licens. Måste ha blivit något fel....... Eller?

Link to comment
Share on other sites

Konbanekörningen på lördag känna lite avlägsen när det ser ut så här på torsdagsmorgonen. Jag som just tagit av vinterdäcken på Sjuorna.....

CIMG6458Small.jpg

CIMG6459Small.jpg

CIMG6460Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte ens myggfritt. Men myggorna är avslöjade nuförtiden varför vi har dem året runt. De följer med veden in och vaknar till liv innan vedklabbarna åker in i pannan sedan.

Köldhål, japp, ett rejält och djupt sådant. På bara någon kilometer in mot stan kan det vara "blöt och blaskigt" men vi har snö. Det lustiga är att väderstreckmässigt bor jag söderut i förhållande till Arboga.

Link to comment
Share on other sites

Jag lastar ikväll för konbana imorgon. Hoppas det blir minst uppehåll men helst lite sol också. V70 och trailer med nedfällda ramper står och väntar........

Körning mellan 10 och 17 fast vid tre-taget brukar jag känna mig rätt nöjd. Det blir tre jackor så jag och en standard Michelin-gubbe kommer ha vissa likheter under en del av morgondagen.

Konbana, timeattack, streetrace och drifting. Men drifting kör inte jag.

Däremot får vi se om jag klarar att övervinna mig själv och åka med en av killarna. Han är ruggigt duktig både som enskild förare och som "parallelldriftare. Utan de meriterna han har skulle jag inte överhuvudtaget ens tänka mig att åka med.

SMA-licens klar. Första gången jag får slita på 2010-licensen.

Link to comment
Share on other sites

Vädret verkar bra så här långt så om 30 minuter är jag nog klar för avfärd mot konbanan. Ensam deltagare i "cruisningklassen"....... eller?

Link to comment
Share on other sites

Drifting-förare är man ju tamejfan oavsett om man vill eller ej! 515.gif

Sugen på att åka en sväng med mej Calle?

Nähä, misstänkte det. Fegis!

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen, både bil och jag är hela.

Thomas: Både ja och nej. V70n visade strax över nollan men när jag passerade Kungsör så måste det ha snöat där inatt eller i morse Vi fick någon flinga igårkväll i Assartorp också men i Kungsör så låg snön kvar efter sidorna av E20. Malmby var snöfri och solen tog sig fram också så jag har fixat första äkta solbrännan för 2010. Svets-solbränna räknas väl inte för det har jag fått förut iår.

Drake: Ja, jag åker gärna med dig i din Snake men bara om du kör "på mina villkor" och inte som du normalt kör....

Körde alltihop, konbana, time-attack, 201 med tidtagning och drifting. Det gick förvånansvärt bra. I time-attacken låg alla bilar utom en inom samma sekund (37 och en låg inom 36 om infon jag fick stämmer). Drifting var väl så där, däcken slaskar bara fast i backen och motorn är för svag för att "riva loss" så det blev kanske lite bredare körning men nästan som konbana.

201 meters var intressant de flesta låg inom samma sekund. Mot 4-hjuls drivna bilar hade jag inte chans, speciellt inte en Audi V8a automat, men mot 2-hjulsdrivna gick det bättre så jag kom först.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Min 201 tid ger ett snitt på 74,5 km/h och Audi RS6an som var snabbast fick en snittfart på 94,56 km/h. Mellan oss skilde det alltså 2,05 sek.

Lite kul atta räkna

Link to comment
Share on other sites

Nya äventyr imorgon. Min dag startar, om jag vaknar till väckarklockan ordentligt, 03:00. Då skall jag välja bil, V70 eller CealmSeven eller CealmSeven V8. Nästan säker på att det bli V70. Jo jag är säker förresten. Så skall jag upp till Hjälmare docka och vara på plats när torrdockan skall vattenfyllas. Förra året var jag först på plats så jag fick vänta på Janne, slussvaktaren. Runt 05:00 åker jag hem igen och har förhoppningsvis lyckats ta lite bilder och film. Fast det är rätt mörkt då så det är inte säkert att bilder och film fungerar. Undrar om bävrarna jobbat över för att hantera dockans underjordiska gångar. Runt 1 km är gången vill jag minnas den är och vid utloppet hade ett gäng bävrar byggt förra året så Svevia fick ut och rensa. Det är många många kubik som skall ut den vägen. Dämmer de utloppet från den underjordiska tunneln så spolas vägen bort när dockan skall bli torr igen.

Kanske sova en timme. Sedan ut och välja bil igen. Är det blött blir det V70 annars rad 4 eller V8. Ingen aning än vilket. Så upp till Hjälmare docka igen och äta bullar och kakor och titta på utdockningen. Sedan hem igen och då borde jag göra något nyttigt antingen bygga bil eller äta frukost eller något annat som jag ännu inte vet vad det kan vara.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom upp. Väckarklockan han knappt tala om för att klockan var 03:00 innan den var avstängd och jag uppe. 03:45 satt jag och väntade vid dockan att Slussvaktar-Janne skulle komma. Spik 04:00 dök han upp.

Vi gick ett varv och stängde han utloppet. Här skall jag justera ett tidigare inlägg. Skyller på 50-plus minnet.

Ungefär så här är det.

Hjälmare dockas avtappning är först en STOR ventil och tunnel genom "dockväggen" därefter öppet vattenavlopp utom i en 2,5 meter stor tunnel på 40 meters längd eller så under kanalen. Vatten som tömms ur dockan landar till sist i "gamla kanalen" Vid gamla kanalen finns också brotrummor och där jobbade bävrarna övertid förra året. I verkar de vara lugnt.

Bilden visar första öppningen av fyllnadsluckorna. Just nu är det bara lite pådraget. Skulle Janne öppna för fullt så är risken stor att båtar och ställningar "spolas bort" Runt klockan fem kan han öppna mer eller mindre fullt blås. Totalt tar det 3 till 4 timmar att fylla dockan.

CIMG6613Large.jpg

Kan nämna att vi hade minus 2 i Assartorp. Fick skrapa rutorna. När jag passerade Arboga som ligger 6 km norrut var det mycket varmare bara minus 1 grad. Hade visst glömt att traila av Sevenbilen Så hela ekipaget stod kopplat utanför. Ett tag tänkte jag ta Saaben istället men jag hade ju skrivit att jag var säker på V70 valet så det var väl bara att klättra av trailern med Sevenbilen och ställa av trailen också. Så jag höll det jag sa igår. V70 till dockan. Snart skall jag iväg till igen och då är det inte riktigt lika lätt längre med valet. Så mycket frost = V70. Nej, det måste bli en Seven. Jackor på!!

Lite kanaldata.

Wikipedia om dockan

Mer kanaldata

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det här var en chock... man hör ju hur du varvar och drar ut på växlarna ...fasiken hörde till och med ett däckskrik.

Nä nu måste jag återhämta mig...vilken pärs :)

Fint kört :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Trodde du hade varvtalsregulator?? ;) Sån hade jag på A-traktorn på den tiden (ja jo, den plockades bort och spärrar.....tills farbror blå tog mitt traktorkort :D ..dom tyckte att 140 km/h var för mycket för att klassas traktor )

Link to comment
Share on other sites

Ehh, vaa, vad faan hände? Jag måste ha tuppat av en stund.

Det här kan inte vara sant eller????

Haru börjat knarka eller nåt?

En psykos kanske, eller nån som tagit din identitet och hackat hemsidan.

Kan inte tro det bara!!!!

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Fint att du har SMA klart.

Du vad tror du, kan Drake svimmat om igen? Vi kanske skulle be någon i Stockholmstrakten kolla upp att han är ok. Det är helt Drak-tyst efter hans förra inlägg. Känns inte bra. Kanske dags att berätta om något nytt parallellt bilprojekt för då brukar han vakna till .. eller det kanske är bäst att vara tyst?

Link to comment
Share on other sites

Tack steel för infon. Han kanske är på CROCS för akut gruppterapi. Tusan att det var så halt i starten på Malmbystrippen.

Link to comment
Share on other sites

Ibland räcker inte terapi!

Det här är ett sånt tillfälle.

Förresten, har du några bultade drivaxlar till salu, och medbringare till en 7-tums diff?

Börjar bli rädd för att bli frånåkt så jag måste fixa knutarna så jag törs gasa igen.

Link to comment
Share on other sites

---- bli frånåkt ---- Mig behöver du inte bli rädd att jag åker ifrån dig jag kör så lugnt och stilla så. 2010 är ditt år dvs Cobra-året.

Nej dessvärre har jag inga drivaxlar över som jag vet om i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan köra i denna tråd istället. Bra att du hittade en förklaring på "de båda sätten". Skulle inte förvåna mig om det finns ett tredje sätt också. Jag skall försöka få fatt på Malmbergs bok och se hur han förklarade det hela. När den är hittad, ligger kanske gömd under några kvadratmeter 5mm plåt........ så åeterkommer jag med info.

CEALM!

Då du hävdar att man skall vinkla den övre bärarmen var jag ju tvungen att surfa runt lite...

Hittade en sida med en NASCARbil där man förklarar det hela med att den undre bärarmen parallell med marken och den övre vinklad uppåt framåt!

Den enda förklaring jag kan hitta är att det är det amerkanska sättet och jag har relaterat till det Britiska sättet.......Men jag vet att i en annan bok som jag har där hemma, sitter i just nu i Linköping, så löser man Anti dive på det "Britiska" sättet även i en Amerikansk bok.

Som Anglofierad Alfista håller jag på "mitt"!

Skämt åt sidan så finns det tydligen olika sätt att komma till samma mål.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

jo men det är bara att tänka sig ett scenario så ser man att bakre ska vara högre för om bakre är lägre vill bilen "sätta" sig och tvärtom resa sig.

Link to comment
Share on other sites

Idag blir det 2010 års Cruising-start för min del. I grannorten Fellingsbro. Förra året var det strålande sol och nästan kokhett i år är den strålande solen ovanför molntäcket och det kokheta har bytts mot kylslaget. Dvs jag kommer ha på mig två jackor för att inte frysa till is i transporten. Fellingsbro cruising än en intressant cruising. Gå in i något kartverk så förstår ni varför...........

Det är alltid roligt med motordagar mm. 300 bilar förra året som parkerades runt Lantmännens före detta silo. Till huvudelen var det stora och bumliga V8-or och en liten Seven-bil.

NA201000426_2.jpg

Fellingsbromotordag2010-05-01.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Motordagen 1 maj 2010 i Fellingsbro. Brrrr. Trevlig tillställning men brrrrr. Dubbla jackor, "Sevenhalsduk", vintervantar. Hade tyvärr glömt mössan hemma.

Lite färre V8-bilar i år men exakt lika många Sevenbilar på plats som förra året.

Cruisingen var helt ok också, körde två vändor tillsammans med alla V8-or sedan bar det av hemåt igen för min del. Det är en spännande cruisingrunda de har.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja jösses vad det gick!

Hoppas att du tagit med dig dubbla kallingar för det där såg riktigt otäckt ut.

Skönt att du klarade dig med livet i behåll i alla fall.

Kram

Drake

Hihihihi, fniss!

Link to comment
Share on other sites

Ja, tekniken går framåt.....snart blir jag tvungen att köpa en G-dräkt för att klara av alla påfrestningar.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...