Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Kan du inte be dom att ändra tjänstevikten också? Så du får lite snurr på skrotet menar jag. 515.gif

Då kan du ju fortsätta bygga med bro-balkar och ändå ha en lätt och snabb bil. BRA VA?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Smart Drake, varför kom jag inte på det själv....... Hmmmm, 549 kg skulle väl passa dig bra eller hur om du känner dig lite sugen eller?

Link to comment
Share on other sites

Ohhh Nej, inga tveksamma metoder här inte.

Men jag måste säga att Drakes idé om registreringsjustering är smidig. Mycket mer effektiv än BEC eller heliumfylld ram eller Karlssons Klister istället för svets....

Link to comment
Share on other sites

Spännande dag. På vägen mot bromsbänken i Västerås började V70 bilen "låta och durra". Det ska inte en V70 göra normalt. Saktare och saktare fick jag köra (30 km till sist) för att åka av vid Eskilstuna-avfarten på motorvägen. Rätt snart hittade jag felet. Stora hjulmuttern som håller fast drivaxeln hade skruvat upp sig. Inga verktyg hade jag med heller dvs hylsa 36 mm. Borde vara standardutrustning i alla V70 diesel. Gjorde en bedömning att fortsätta, vilket var både rätt och fel. Rätt så tillvida att jag kom fram till nästa stora P-plats innan Västerås men fel genom att jag nästan inte kom dit för muttern lossade ytterligare. Nåväl på P-plasten träffade jag tre mycket trevliga polska lastbilschaufförer dessvärre hade de inte annat än 32 hylsor som var avsedda för deras hjulmuttrar. Jag kom på att jag kunde ta en mejsel och knacka på mutterlåsningen och då sakta men säkert gick det att dra åt stora hjulmuttern.

En av chaufförerna hade en lite rörbit som passade än bättre att knacka med och som hammare använde jag en av deras hjulmutterhylsor. Då gick det rätt fort att dra åt eller knacka åt muttern igen. Enbart fyra minuter sen till Sevenmötet vid MaX i Hälla så kunde vi alla starta färden mot Bollsta Gård och bromsbänken.

CealmSeven klarade bromsningen med ett stort MVG. Faktiskt riktigt imponerad av motorn som är av årsmodell 1984 dvs 26 år gammal med 30000 mil på nacken totalt. Typeffekt från Volvo är 112 hk.

Bromsvärden vid 5190 r/m (173 km/h)som max: 110 hk, varav 72,6 hk på bakhjulen och 37,4 hk i förlust. Max vridmoment vid 4230 r/m (141 km/h) 154 Nm.

2 hk i tapp från Volvos typeffekt på 26 år och 30000 mil. Det är bra tycker jag. Kan såklart ha varit extra effekten av de två burkar Biltema röd-motorfärg jag sprutade på när jag byggde bilen. Enligt vedertagen praxis ger varje röd Biltema sprayburk 10 hk i tillskott. Alltså 20 hk tillskott totalt som kompenserat tidens tand på motorn..... eller kan det verkligen vara så?

Link to comment
Share on other sites

Du kan väl inte ha mer än 50% i förlust??? 6% sa dom som bromsade min att jag skulle räkna med. Vilket naturligtvis är för lite, den samlade expertisen säger 15-20% med manuell låda i en Cobra, varför skulle det vara mer i en sjua? I så fall så har jag bra mycket över 300 hk och mer än 500 Nm om man räknar på ditt sätt.

Ner på jorden nu!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte räknat. Jag har bara refererat till utskriften på bromsprovet, till och med på decimalen.

Det jag ger MVG är 110 hk kontra Volvos 112 hk. Dvs 2 hk i skillnad. Jag tänker inte hälla i halare olja i växellådan och bakaxeln för att minska förlusterna. Det var hur kul som helst att se en bromsbänk med sin egen bil på den plus att jag fick både se och höra andras "hormonstinna" bilar. Varför kan jag inte 50 % i förluster? Jonte och *MildSeven kanske kan skriva in sina "förlustvärden".

Enda sättet att veta hur värdena ligger är att "bänka" på ett ställe till och jämföra. Åk över med Cobran och kolla.

Min bil kördes två gånger (egentligen tre) och skillnad i värde var marginellt.

--- Ner på jorden nu! --- Såja, bli inte lessen att jag spöar dig med 44% förlust, dvs 50 % mot 6 %. Lite tjockare oclja och jag kan få 60 % förlust.

Edit: Tillägg: Inskannat bromsdokument.

CealmSevenbromsning2010-08-22.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vem vet handbromsen kanske var i eller så hade jag mutat Axel så jag skulle bli värst och vinna förlustligan. Om Mildseven och Jonte plockar in sina förlustvärden så får vi lite mer än bara en bil att resonera kring. Min bil kanske är väldigt "tungdriven" och inte i vikt denna gång för vikten är oväsentlig här eller nästan i alla fall.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så här gjordes provet. Rutinen är att testa bilen vid utväxling 1:1 gasa till 50 km/h konstantfart därefter "gasen i botten" och varvning till uppsatt varvtal under den perioden mäter bänken allt kontinuerligt. När varvtalet är uppnått kommer texten att "håll kopplingen intryckt" och låt bilen rulla ut. dvs allt är inkopplat fram till lamellen. Bilen rullar och rullar och utifrån det beräknas förlusteffekten ur det kända varvtalet bakhjulen hade när kopplingen trycktes ner och tiden som bilen rullar. I detta blir även verklig friktion mot rullarna inräknad. Att få ett verkligt decimaltal på förlusterna är nog inte görligt men kör man ett antal gånger plus har provat i två bromsbänkarmed dessa som referensvärden så får man nog ett rätt bra underlag. Eller kanske mer rätt ett bra intervall. Sedan om det är 20 eller 30 eller 40 eller 50% det har jag ingen synpunkt på (än).

SEdan tror jag att vindförhållanden ger än mer förlust än mekaniska och friktion mot backen. Jag vet ju vad som händer om jag kopplar ur vid 90 och skall rulla. En vanlig bil rullar ju jättelänge men en Svenbil på samma väg nätan stannar om kopplingen hålls in. Öppna skärnar och allt ger inget bra värde mot luften.

Jag är i alla fall fortfarande nyfiken på de andra två bilarnas förlustsiffror som specades i deras "dokument".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ok, det innebär alltså att en bil med stora bakdäck har mindre drivlineförlust. Mer inertia med större däck, dessto längre snurrar dom!

Nä, effekt på bakhjulen kan jag köpa, men motoreffekt? tror det slår ganska fel, dessutom är det väl skit samman, det är ju bakhjulshästar som räknas.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett vedertaget och "normalt" sätt att mäta förluster på. Men det blir "fel" eftersom låda och diff drivs baklänges, men det brukar man bortse från.

Men det är ganska höga siffror, när jag bromsade Caprin för 10 år sedan eller så fick jag 13-14 kW i förlust (kollade just), vi körde kanske 6-7 repor då. Det kan vara värt att kolla så det inte är något som går tungt i drivlinan.

Man kan också diskutera om man ska ange förluster i procent eller faktiska tal. Det är ju inte rakt procentuellt, förlusterna ökar knappast direkt proportionellt mot effekten. Om Cealm dubblar effekten så dubblas knappast förlusterna räknat i kW.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Att hjuldiameter har betydelse och även bredd det är nog rätt klart. Jämför en lite barncykel och en 28 tums cykel vilken som rullar längst med samma förutsättning. Sedan var det ger på en bil hit eller dit det spelar inte mig heller någon roll. Men eftersom bilen står på rullar så kommer däcken och friktionen med där vare sig man vill eller ej. Men påverkansdelen av däcken kan vi lämna därhän. Jag gillar att jag fick 110 hk av 112 möjliga.

det blir 1,8 procentsförsämring på 26 år och 30000mil. Det är bra tycker jag. Som tack för gott jobb fick bilen en slurk K-sprit igår. Det var nog 2 - åttor totalt. Jag skulle ändå inte ut och köra så CealmSeven hade ledig kväll. Man skall visa sin / sina bilar uppskattning.

Hmm hur hanterar man då Etanolbilar?

Link to comment
Share on other sites

Undrar just om det var slurken K-sprit eller om motorn blev så glad över rullande-landsvägs-test-protokollet. Jag tycker bilen eller snarare motorn går mycket jämnare nu. Det kan väl inte bero på mig? Nej!

Idag tisdag var det avslutning på Veteran- och Entusiastbilsträffarna vid Hjälmare docka. Förutom ett 80 tal veteranbilar och en mängd motorcyklar så spelade Rocka Billy bandet Hub Caps från Vadstena. Grusplanen utanför Kanalcaféet fylldes snabbt med bilar och besökare. I år har det varit 14 stycken tisdagsträffar, från starten 1 juni. Nästa år kör vi igång igen från och med 7 juni och sommaren igenom.

TV4 Mälardalen plus KAK-TV var på plats och filmade. En kortversion skall sändas någon gång på morgonen i morgon. Den längre varianten skall gå vid 17 eller 18-taget någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, kanske du har rätt Thomas, men jag satsar nog ändå på att det är spriten motorn vill ha. Det är så mycket enklare att ge den en tuting då och då för att lugna ner "motordarret" än att varva.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det är är lördag ikväll. Skall nog ut och ge CealmSeven en tuting sprit så den går jämt och fint imorgon på Gröndal. Den fick en liten förra vecka och nog tyckte jag den gick bättre. Jag hoppar över tutingen själv, jag går ju klart bättre utan.

Först Jädersbruk till cirka 13:15 sedan styr kosan mot Gröndal och banan där. Jag tar med CealmSeven på tow-bar direkt till Jädersbruk så är det kopplat och klart och jag slipper åka hem om för att hämta bil.

Link to comment
Share on other sites

Bilen fick "schprit" i morse. Tror den gillade det vid Gröndals-körningen.

Stämde träff med Antas också på Gröndal. Jättekul att kunna träffa denne "Konungarikets nordöstra utposts representant" live (eller som ungdomar säger IRL, In-Real-Life). För visst är det så, "Konungarikets nordöstra utpost", du presenterar Luleå med omnejd?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har fått ett par PM-frågor om bilder / film mm från olika evenemang som jag har varit på, tex Kinnekulle, Gröndal och lite annat. Nej inget är bortglömt. Det har bara varit en annan aktivitet i september som gjort att bilbyggeri och forum mm fått stå tillbaka under några veckor.

Så jag har inte flyttat till någon annan planet (med lägre tyngdkraft) eller fått en 1,28 tons bil ivägen som blockerat garage och dator.

Filmer och bilder kommer upp på forumet så snart jag kan ordna det (men kan ta någon vecka till eller gå fortare).

Link to comment
Share on other sites

En Lambda-lampa fråga:- På en B230 (130hk) Volvo 940 som tänder lambda-lampan. Vad skulle din första åtgärd vara för att hitta felet. Finns det någon standardåtgärd, knacka på någon komponent, dra i någon tråd, lossa någon kontakt och putsa lite och sätta tillbaka igen eller andra förslag....

Ett sätt är att ta ut lampan från mätarhuset........

Link to comment
Share on other sites

Du är rolig Drake.......det var där jag hämtade den igår eller om det var i förrgår!!!! Jag visste att den hade en lambda varning ibland.

V70 bilen med dieseln som jag har ger också lambdavarning ibland och det är -- 121 volume airflowsensor circuit intermittent signal too low ----. Där vet jag vad som skall göras, jag tar baksidan på en skruvmejsel och knackar på luftmassemätaren som har någon sorts lucka invändigt och den kärvar ibland och då finns risk för gul-lambda. Knacka lite, starta och stoppa och knacka plus röra lite på två kontakter, och så löser det sig oftast så lampan slocknar.

Min tanke var att kanske kunna göra något liknande eller dansa "Lambda-dansen medurs runt bilen". Dansen är helt ok den också bara ingen ser mig......

Link to comment
Share on other sites

den tänds när det går fett.

Lambdasond?

Motortempgivare som indikerar kallt och kallstarten är i? mät 2000ohm vid 20gr och ca 180-200 varm motor.

Lmm gett upp?

m.m.

Link to comment
Share on other sites

--- indikerar kallt och kallstarten är ---- Kanske för jag märkte en lätt pendlande tomgång och lite "bluddr eller vad man skall säga" i avgasröret. Som för mycket choke på gammelbilar. När vi strtade och trailade på i Västerås fanns inte den pendlande tomgången eller "bluddret".

Var på motorn är det bäst att leta efter tempgivaren? Hmmm, borde jag ju veta men gör inte det just nu.

Link to comment
Share on other sites

Bilen fick "schprit" i morse. Tror den gillade det vid Gröndals-körningen.

Stämde träff med Antas också på Gröndal. Jättekul att kunna träffa denne "Konungarikets nordöstra utposts representant" live (eller som ungdomar säger IRL, In-Real-Life). För visst är det så, "Konungarikets nordöstra utpost", du presenterar Luleå med omnejd?

Kul att träffa dej också.

Tänk att ni alla som jag träffade där existerar i verkligheten och inte bara i den digitala cyberrymden.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

sonny: Jo, det en variant som kan gå om inte besiktningsmannen / kvinnan kollar att lampan lyser vid tändning på och sedan slocknar som den skall. Eller att avgasvärdena är fel. Men det är skapligt enkelt och lockar.

Fast jag skall kolla på tempgivaren och lambdakablar och putsa lite kontakter mm först.... Lyckas inte det så gäller Plan B......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kenneth: Hur gammal är bilen

Jag fick inte svar på min gissning tidigare i tråden (#881) där jag gissar att det är en -91 eller -92

Men jag är ganska säker på att jag prickat rätt.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Galen eller klok? Det är frågan. Välj själv. Jag väljer alternativ nummer 1 och har full förståelse om ni andra tar samma kloka val som jag gjort. Imorgon, om det inte snöar, ger jag mig ut på banan igen. Inte vilken bana som helst.

Norsabanan i Köping. Ja, ni ser rätt det är en folkracebana.

NorsabananKping.jpg

Glömde nämna med vilken bil. CealmSeven.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mellan 3 till 4 minusgrader, strålande soluppgång. Låter som en idealsik dag att köra Sevenbil på Folkracebana. Kopplar ihop Tow-bar-ekipaget, måste komma ihåg vintervantarna, mössa, halsduk och tanka CealmSeven. Häller nog i en liten schlurk schprit i bilen också så den inte fryser i förgasaren. Jag har kommit på att CealmSeven har lite alkoholtycke. Den går faktiskt jämnare med en jamare i tanken. Eller så är det bara vad jag tror......

Förresten verkar Photobucket krångla just nu, huvuddelen av mina bilder på forumet ligger via länkning till Photobucket och av någon anledning kommer inga bilder fram utan det blir en "rött kryss" bara. Hoppas det endast är ett lokalt problem hos mig alternativt och inte hos alla. Skulle det vara generellt hoppas jag Photobucket jobbar för att lösa problemet.

Link to comment
Share on other sites

Folkracebana med Sevenbil, DET VAR KUL!!!!!!!!!!!!!!. Hoppas filmerna ombord och även det som togs "offbord" blev bra. Om två veckor kan jag köra igen. Bilen fortfarande hel, gick mer på tvären än på längden, så gräsligt halt, så kul att det var så gräsligt halt........ Banan vi körde var både gräs - grus och lite asfalt och allt var halt. Styra åt alla håll och gasa åt alla håll även på rakorna för det var långtråkigt när det gick rakt fram men det var lätt att ordna lite kurvor på rakorna. Skönt att jag inte har lackat bilen. Nu är jag medlem i Kolsva MS också.

Vi körde alltid en och en på banan med tidtagning och handikappsystem. CelamSeven är fel bilmärke för handikappsystemet. Skapligt lätt och lika många kusar som övriga det ger ett 1,06 värde på alla mina tider så reellt sett kom jag sist. Det gör inget för jag kör bara mot mig själv eller med mig själv. Jag var bara mellan 10 och 15 sek efter de som körde värst och för dem gick det undan rejält. Det fanns ett grushopp med 90 böj skapligt nära efter. Antingen satsa lagom och sladda sig igenom eller satsa för hårt och då blir landningen hård.......

Rolig bana men inget för en vällackad bil...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...