Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Kilkenny: CealmSeven är helt värdelös på grus i alla fall med de däck jag har på som är till för asfalt. Jag halkade runt som en smörklick i en lagom varm stekpanna. Men så kul det var. Folkracebana och konbana är nog min melodi. Det går inte så fort på banan, max tillåten fart är 80 km/h och det är fort där med en halkig bil man slänger och skuttar åt alla håll och gruset sprutar inne i bilen och utanför bilen. Snittfart kanske 50 km/h eller 45 km/h, hade inte GPSen med, glömde den. Rätt hanterat dvs köra med tillräcklig marginal så är riskfaktorn låg och rolighetsfaktorn hög.

Fast det är förödande med grus för Sevenbilar med fin lack. Ett tips: stå aldrig rakt bakom en tävlingsstartande gammal Volvo=blästring light såvida inte en stor sten åker upp så är det blästring heavy. Kör man flera efter varandra håll minst 15 meters lucka. Dessa delar klarade jag galant, stod alltid snett bakom i "line up" raden inför körning.

Jag kanske är vårdslös som kör på Folkracebana men jag har bilarna för att använda dem som jag vill och nu har jag ett skäl till att inte lacka bilen. På sikt är det en Volvo 240 / 740 / 940 utrustad med Hakkapelitta vinterdäckmönster eller liknande mönster för bästa grävdjup. Bilen skall vara helt skalad invändigt. Det här var verkligen något för en normalt stillsam 50 plussare. Det här jag drömt om länge och nu gjorde jag det igår. Lycka! Skäms inte ens, bara lite lessen att jag inte visste om Drivers Open förrän nu.

Nu är jag medlem i Kolsva MS så nu kör jag för 100 kr gången och har bara dryga två mil till Norsabanan. MEd Volvobil eller CealmSeven får avgöras från gång till gång. Mina nya klubbkamrater ville ut på asfalt också, då kanske vi kan byta roller dvs de kommer 10 sek efter mig imål trots att jag har 1,06 gånger min verkliga tid. Gröndal, Malmby, Kjula och även Arboga finns med asfalt / betong. Det där måste vi ordna till på något sätt. Just ja även Hässlö finns med en A-sprint bana. Fast först är det väl isracing på schemat för det kör Kolsva MS när de inte är i rallyskogen. Brrrr.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Köpte en sån här bil häromveckan, skulle kanske köpt en Citroen istället?

20101005082.jpg

I den bästa fall kan jag köpa en bil till idag, denna gång är det en Volvo 945. Får veta ikväll om affären kan bli av.

Link to comment
Share on other sites

isracing på schemat

Ibland kan man ha tur att ramla över 13"-14" rallydubbade däck på blocket! Borde rymmas under skärmarna på en sjua, väl? Profilhöjd brukar va 80-90

Gör oss stolta nu, och ta ut nån av Cealmfabrikens sjuor på isen i vinter :thumbsup:

Har försökt övertala Arrowsmith ett par gånger! Men har ännu inte lyckats...

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: --- kan bilar ha tak --- Tyckte väl att det var något skumt med "den gröne" men kunde inte komma på vad.

Rally-Kalle: Jo, nog har jag gott om plats under skärmarna. Valde avsiktligt när bilen byggdes cirka 80 mm "fri höjd" vid ride height mellan skärm och däck. Det tråkiga är att Sevenbilar i allmänhet och CealmSeven i synnerhet går så dåligt om det är lite snödjup. Jag har bara runt 10 cm fritt under bilen. Är banan någorlunda plogad så skulle det kunna fungera. Tål att tänka på. Vi får se vad som bjuds och vad som kan vara möjligt i vinter. Du har en poäng i att ta ut Sjuor på uppdrag.

För närvarande är CealmSeven Industries representerad på:

- gatkörning, kategorier som asfalt, grus, oljegrus, nylagd klistrad väg, gropig väg, extremt gropig väg, gräs, lera, tjära, betong, skogsväg mm

- konbana, såväl asfalt som betong

- vinterkörning på gata med is och packad snöunderlag

- Folkracebana, grus och asfalt

- 201 meter

CealmSeven Industries bilar är inte representerade på traditionell banracing, tex Gelleråsen, Kinnekulle mfl. Har inte fått fram någon lämplig fabriksförare, förhandlingar pågår men strandar titt som tätt när nya marknader som tex Folkracebana dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven Industries bilar är inte representerade på traditionell banracing, tex Gelleråsen, Kinnekulle mfl. Har inte fått fram någon lämplig fabriksförare, förhandlingar pågår men strandar titt som tätt när nya marknader som tex Folkracebana dyker upp.

Anmäler mig som frivillig testförare :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det blev affär även på Volvo 945an. För tillfället startar den inte och det visste jag om men bilen innehåller ett nytt batteri, en två år gammal luftmassemätare, en 130 hk motor, skapliga framstolar, ny bränslepump, en grill och en del annat. Dvs bra pris för reservdelar som råkar passa på den gröne 940 bilen jag köpte häromveckan.

Nu kommer ett par frågor till er som kan trilskandes motorer. Vilket är ert bästa tips för att hitta felet på bilen som gör att motorn inte startar. Det som hände var att bilen tvärdog för cirka 1 månad sedan och inget liv vid återstartsförsök. I listan ovan finns en del utbytta saker under ett par år men såklart kan även nya saker gå sönder tvärt.

Egna fundneringar för att kolla om bränsle kommer fram. Lossar jag returledningen och slår på tändningen då skall väl bränslepumpen gå någon / några sekunder och då borde det "läcka lite eller mycket". Det i sin tur borde väl betyda att bränsle och bränsletryck finns, eller?

Ta loss oljelocket och se om kamremmen drar runt, kan ju kuggat över också...

Om jag sedan kör startmotorn och kopplar på en stroboskoplampa på ingående tändledning och den blinkar då borde bilen ha gnista också, finns stroboskopblink på ingående kan jag välja tex ettan och se om blinket fördelas ut också.

Vad finns mer att kolla som är enkla saker där jag inte behöver skruva sönder bilen. Säkringar till diverse tex bränslpumpsäkring och säkringar i allmänhet.

Det andra alternativet jag har om "reparations försöken / undersökningen" inte ger en motorstart är att plocka ur allt jag behöver till "den gröne" samt plocka motor och bakaxel. Motorn kan sedan flyttas till CealmSeven med ett MS som "tändare". CelamSeven är typad i regpappren för 135 hk, just nu har jag 110 hk så jag behöver inte göra om någon besiktning.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

om du ger den startgas och den startar så får den gnist men inte sås.

annars så är du på rätt väg. börja där. det kan om något uteblir vara allt från givare till styrdon/kabelfel.

Link to comment
Share on other sites

Om tändning uteblir, är väl det troligaste felet en trasig tändgivare! Sitter i bakkant på blocket mot vxllådan.

Själva givaren sitter i ett fäste av aluminium, som tyvärr kan ärja rätt så bra.

Och eftersom givaren sitter med "sugpassning" orginal kommer detta innebära att man inte får bort givaren utan att plocka ner vxllådan :banghead: (Fråga inte hur jag vet)

Sitter även ett tändslutsteg på vänster inneskärm...

Annars finns det ju enheldel relä som kan spöka, dock inte lika vanligt på lh2.4 som på lh2.2 (du behöver inte fråga hur jag vet detta heller :icon_oops: )

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för de bra tipsen.

Det är nog bränslet som tryter, pumpfel, reläfel eller något annat. Kamrem, vevaxelgivare ok och fick bilen att gå en sekund på startgas som jag gav intravenöst i genom att ploppa bort en slang precis innan spjället. Startgasen räckte en sekund. Tycker det låter som ett gott tecken.

Link to comment
Share on other sites

Bränslepumpsrelät är inte ovanligt att de skakar sönder med tiden eftersom de har två tunga spolar som hänger i ett stående kretskort invändigt och de får lödningarna att ge med sej tillslut.

Jag brukar plocka isär sådana relän och löda om dom, sedan går de hur bra som helst lika länge till....

Har inte ditt relä pajat redan så löd om det i förebyggande syfte ändå.

Det sitter i mittkonsollen i bilen. Plocka ur askkoppen sedan facket ovanför med cigg tändaren till vänster.

Allt som allt handlar detta om endast två skruvar bakom den lilla ramen runt tändaren.

Där bakom sitter bränslepumpsrelät till vänster, bara att dra rakt upp ur sin sockel.

Annars kostar ett nytt 188:- på www.skruvat.se

23430120.jpg

Det är inte 5 min. arbete - så bara gör det.....

Knäpp upp relät och studera lödningarna med lupp.

Löd om anslutningarna och tryck ihop relät igen, observera lockets invändiga ledskenor

för kretskortet.

Återmontera och se om bilen startar, gör den inte det så skruva av tanklocket och

tryck ner ditt öra i påfyllningen medan någon annan vrider om nyckeln till tändningsläget.

Då ska du höra pumpen susa en kort stund för att sedan stanna.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Lödningarna spricker också pga värme, det går ganska bra med ström igenom och varmt och kallt många ggr. Jag har lött om på Audibilar jag haft.

du kan också testa pumpen genom att ta loss kåpan på reläet och sätta tillbaka det och manuellt trycka in dragblecket och höra om pumpen går och provstarta motorn.

Link to comment
Share on other sites

Då skall jag kolla reläet. Finns väl i två utföranden, ett vitt och ett grönt? Någonstans pinglar en klocka om reläfärger. 740 bilen jag skrotade för något år sedan hade ett grönt relä.

Den här 945 är 1991 års modell.

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas för länken. Många fina saker på den sidan. Har inte kunnat prova något idag men imorgon blir det in med örat i bränslepåfyllningshålet för att lyssna. Hoppas det surrar.

Klockan 9 imorgon så kommer kompisen med traktorn och vårt 1,8 meters klippaggregat. Tredje och sista gräsklippningen för år 2010. Det är nog tre klippningar som är en "normal årsskörd". Två blir för lite och fyra för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Snöglopp och gräsklippning. Bra kombination för då kommer inte gräset att orka växa mer. Det blev jättebra med klippningen, enkelt och lätt och fort gick klippningen. Assartorp och CealmSeven Industries är nu förberedd för vintern.

945:an har startat på bensin nu och det går att upprepa också. Någon sekund går den nu.

Så här gjorde jag:

- Letade fram bränslepumpsreläet enligt instruktion. hittade en vit modell. (Är vit och grön utbytbar?)

- Tog loss plastkåpan

- Tvångsstyrde reläets spole nr 1 (se bild) en pump startade eller kanske två pumpar. Var själv när jag provade så hörde bara ett "pumpljud" men kan varit två pumpljud. Då läckte det ut bensin vid tryckregulatorn.

- Tvångsstyr jag reläspole 2 så "klickar / tickar" det en gång när jag sluter spole 2 kontakten

Sluter jag kontakten till spole 1 så startar pumpljudet och det stoppar efter en stund. Provar jag att starta går bilen 2 sekunder eller något liknade och stannar igen.

Problemet är väl att både spole 1 och spole 2 skall dra samtidigt? Eller hur fungerar dessa? Skall jag samtidigt starta bilen ligger jag en arm back. Jag har 2 armar behovet för åtgärden är 3 stycken.

Bifogar ett par bilder på reläets fram och baksida. Skall alla lödpunkter lödas om eller är det några speciella som det räcker med att löda om?

Tacksam om någon kan markera vilka det är.

940brnslerelspolar.jpg

940brnslerelkretskort.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu går 945:an. Tränade och hittade en metod som innebar att jag lyckades hålla båda reläernas kontakter i draget läge med en hand då räckte kvarvarande hand till startnyckeln.

Drar båda reläerna så går bilen släpper jag den manuella styrningen stannar bilen.

Löda om eller köpa nytt? Avvaktar svar i tråden på förra inlägget om lödpunkter innan jag ger mig på dem (alla?).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Löda om eller köpa nytt? Avvaktar svar i tråden på förra inlägget om lödpunkter innan jag ger mig på dem (alla?).

Vad är din egen timlön? (Svårt att beräkna timkostnad på eget arbete ibland.)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Branslesystem/Branslepumprela/

Har man väl konstaterat felet, och bilen kan vara värd att kosta på så kanske man kan kosta på sig ett nytt? =)

Sen om man vågar köpa relä på Biltema, och att det håller vet ju inte jag :) hehe..

Lycka till..

/J!

Edited by Amoz
Link to comment
Share on other sites

Söndagsträffen på raggarklubben löste kanske problemet. (I med en V8a)........

En av mina kollegor hade ett vitt bränslepumpsrelä som skall vara fungerande. Jag får låna det och prova med.

Drake: Skall kolla om det är ett avbrott.

Amoz: Går jag på lönen jag får från CealmSeven Industries då får jag nog jobba i oändlighet för jag kommer inte få så mycket i lön att det räcker till ett vitt Biltema-relä för 329 kr. Om du bara visste hur snål ägaren och vd:n till CealmSeven Industries är. Huuuuuuuuuuuu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

När jag var fattig lumpare så körde jag runt en tid med byglat relä i min 245:a :) I med nyckel och i med relät bara så vart det bara att köra, men man fick vara noga med att pilla ur den efteråt...

(vill minnas att det var en fransk träskruv in mellan spolarna, typ)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- Det behöver inte vara fel på reläet.! Det kanske inte får styrsignal att det ska dra? men prova först, Det är ju enklast.

---

Provade med den andra 940-bilens vita bränslerelä och inget relä drog så soppa pumpen / pumparna stod stilla. Det reläet är bevisligen helt både före och efter provet. Imorgon skall jag ta det relä jag misstänkt vara trasigt och prova i "den gröne bilen". I så fall är det styrsignal, 12V eller något som fattas.

Kan någon beskriva funktionen på de dubbla reläerna. Den ena spolen startar soppapumpen och den andra "fixar ett klick" under huven men vad för klick ver jag inte men det säger klick och låter som det kommer från motorutrymmet. Men själva funktionen, skall pumpreläet alltid dra så fort tändningen slår på och det andra reläet skall det också alltid vara "draget" eller skall de pulsa också? Vilket förhållande har de till varandra? Släpper jag "klickreläet" när motorn går verkar det inte påverka något.

Link to comment
Share on other sites

jag vet inte hur ditt sprut är konstruerat men på Opels t.ex. så är ena spolen till att ge spänning på spridarna. sedan när de öppnar så jordas de genom boxen.men så icke här

Reläet styr pumparna via säkring F1

Men steg 2 på ditt relä styr spänning till LMM. Tomgångsmotor. Injektor relä K251 och det är nog det du hör klickar

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Tolkar jag dig rätt att båda spolarna skall vara "dragna" så fort tändningen slås på. Då sitter det en tryckkontakt som slår till och från bränslepumpen efter behov. Dvs Bränslepumpreläets båda spolar skall INTE pulsa utan endast till eller från.

I så fall borde styrspänningen komma från någon punkt med 12V när tändninge slås på. Kanske kan finnas en säkring på den kabeln som är trasig och det är därför reläet inte drar. ref Thomas inlägg en bit upp --- Det behöver inte vara fel på reläet.! Det kanske inte får styrsignal att det ska dra? --- Kan reläerna vara kopplade till styrboxen direkt eller indirekt?

Link to comment
Share on other sites

pumpen ska ju bara gå någon sekund när tändningen slås på. och likaså reläet. sedan ska reläet slå till när motorn roterar och signal ges att nu snurrar jag lilla motorn, så pumpen startas.

Link to comment
Share on other sites

Drivers Open på Norsabanan idag. Denna gång utan Sevenbil och endast som åskådare. Det var lerigt, lerigt, lerigt och lite mer lerigt. Tio bilar som körde och gjorde upp om platserna. En av bilarna var lite speciell i motorstyrka. Enligt uppgift 7,5 hk under huven. Ni kanske känner igen bilen också?

I vilket fall så hade den föraren den absolut bästa tidssänkningen omgångarna emellan.

Filmat med en mobilkamera så kvalitén har en del att önska......

Link to comment
Share on other sites

Idag skall jag hämta (köpa) en skinniredning, hörnsoffa och två fotöljer till 940 bilen.

945:an lutar det mer åt att köra i Drivers Open mm i Köping.

Vad skattevikten är på 845 bilen vet jag från regbevis men hur mycket kan jag banta vikten med om jag tömmer den på allt utom förarsäte, ratt och lite annat mer eller mindre nödvändigt. Jo, jag vet det är en udda fråga från mig men det är kanske just jag som kan ställa den typen av frågor eftersom det inte ligger närmast till hands med bilbantning för mig......

Link to comment
Share on other sites

Inredningen hämtad. Vilket paradis det var där jag hämtade grejorna. Ett par tusen kvadrat med metall återvinning. Det var länge sedan jag såg så mycket fint. Synd att det var så mörkt. 10 mil till Sala jag får nog åka upp till våren och bara gå runt och titta, kanske köpa någon liten "återvinningssouvenir". En balk eller så eller något annat för ALLT fanns där eller det kändes så i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hey, thats my hometown! Var var denna fantastiska metallhög? Menar du den vanliga skroten bredvid järnvägen?

I så fall så var du bland skrotet där barn jag lekt, för att travestera en känd poet.

Du såg ingen sjuochenhavtummare med axlar där?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Men Drake då: Vi har ju nästan samma intressen.....schyssta grillade kammar, skrot -- åh förlåt .. menar metallåtervinningsgårdar. Jo visst är den återvinningen, precis granne med järnvägen och numera ett värmeverk också. Den var en stor och fin men ack så mörk gård plus så lite tid. Att gå igenom den där gården kan ta veckor om det skall göras ordentligt.

--- Du såg ingen sjuochenhavtummare med axlar där? --- För mörkt, hade bara bilens ljus och det döljer nästan mer än det lyser upp.

När det blir varmare kan en Sala tur med stadguidning och metallåtervinning vara trevlig. Jag har sparat telnumret till killen jag handlade av. Han kanske kan ordna en "only for us" guidad tur bland allt fint. Killen bodde i Uppsala hade sina föräldrar i Sala och jobbade i Stockholm.

V8 kammar marineras bäst i mineralolja, semi- eller helsyntet tror jag inte på för jänkejärnsspisar. För modernt.

Link to comment
Share on other sites

Skrotupplag är kultur!

De borde belönas med statliga kulturstipendier. Inget är så uppfriskande och rogivande för själen som att botanisera bland det som hustrur och andra oinitierade anser som värdelöst skrot.

Politiskt korrekt är det också i dessa resursekonomiska tider, "skrot" är återvinning!

Jag skaffade en röd lädersoffa (inget skai, det var helläder!) för det facila priset av 300 SEK. Lädret ska användas till stolarna till rörhögen.

"Mera skrot åt folket" borde vara ett öronbedövande slagord!

Till min stora glädje har min hustru börjat intressera sej för beg kläder på Myrorna och Röda Korset (tveksamt om man ska köpa där med tanke på deras ledning).

Själv är jag fullständigt och totalt ointresserad av kläder. Min hustru brukar därför "fynda" lämpliga plagg till mej så att hon slipper skämmas (hennes uttryck).

En dag kom hon hem med en oljerock av statusmärket Henri LLoyd, eftersom jag är gammal seglare tyckte hon att den var perfekt. Jag "gick i taket", priset är 2500-3000 SEK. Där såg jag nya kolvringar gå upp i rök. Med illa dold glädje meddelade hon att priset var 125 SEK på Röda Korset.

Hustrur har sina fördelar också men varför kan hon inte fynda en ny svetsoverall?

Detta var morgonens betraktelse över sakers tillstånd uti Konugarikets nordligaste utpost där den första snön föll i morse.

Antas

(som strax ska gå ut till verkstan för att iordningställa styrväxeln till rörhögen)

Link to comment
Share on other sites

Nu har 940 bilen skinn inredning. DEn hade också ett litet olje-spa i bakre vänstra hålrummet mot skärmen. eller om det var en fritös, skulle kunna varit det. En Helix flaska låg där och såg ledsen ut förmodligen för den var tom, och fritösen full......

Friterad kam, en delikatess Drake.

Link to comment
Share on other sites

En bra lördagmorgon. Fick nyss ett telefonerbjudande att köpa lyftbord, 2 stycken 1 tons eller 1 styck 2 ton eller 1 styck 4 ton eller allihopa. Hmmm jag har ju 6 stycken bilar då fattas det i alla fall ett lyftbord. Fast en ram hänger på väggen som konstverk den räknas inte som bil just nu utan endast ett kulturellet inslag i verkstadsmiljön. Då räcker antalet bord alltså.

Nä, köper nog bara ett eller två lyftbord. Förmodligen en två-tonnare. Den skall orka alla mina biltyper, jo Drake det kommer den att orka.....

Link to comment
Share on other sites

Köpt ett fint 2-tons lyftbord med fungerande hydraulik för höj- och sänk. Kanske även inhandlar lite annat också.. beror på i vilken mån vi kommer överens om prisbild...

De två en-tonnarna var sålda men 4-tonnaren var kvar (än).

Link to comment
Share on other sites

Någon som har ett bra svar på frågan om utrymmet i en Haynes Roadster kardantunnel för växellådorna Type 9, MT75 och Volvo M47.

Om vi antar att anslutningen som växellådan / sprängkåpan har mot motorn sitter på "samma ställe" i bilens längsled får då samtliga uppräknade växellådor inklusive sprängkåpa plats i en Haynes Roadster tunnel utan att tunneln måste modifieriera i höjd eller bred. Haynes-tunnel-standardmått skall gälla. Om någon modifieringen måste göras för vilken växellådskombination?

Fortsättningen som jag vill reda ut är om en Volvo B230 med M47 går att plocka in i en Haynes Roadster utan ombyggnation. Jag har Haynes ramar, två stycken, men mina tunnlar är inte standard utan ombyggda.

Jag letade efter mått på Type9 och MT75 så jag kunde kolla mot M47 som jag har "hands-on" och kan gå ut och mäta på (inklusive sprängkåpa).

Med lite tur kanske någon på forumet redan vet hur förhållandena är växellådorna emellan. Jag har fått för mig att Volvons sprängkåpa är högre än MT75. En Type 9 tror jag aldrig jag sett i verkligheten.

Tacksam för svar / idéer / synpunkter.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Al-fälgar är ingen höjade (tycker jag) eller rättare sagt den som monterat al-fälgar på den nyanskaffade gröna 940 som har djupa brunnar för varje mutter samt lång kona för muttern borde sett till att dessa monterades med rätt typ av mutter. En mutter som är minst en halv gång längre än vanliga / normala hjulmuttrar till Volvo. Annars så går det nästan inte att få loss muttrarna utan att dra dem runda. Det finns helt enkelt för lite 6-kant kvar ovanför konan för krafthylsan att greppa på.

Suck och åter suck.

Kom på en idé dvs att borra genom muttern längs med inåt (och lite i bulten också) med en 4 mm borr. Hela vägen igenom muttern. Tanken var att kunna spräcka muttern men genom att ta en 18 mm hylsa istället för 19 mm och banka fast den med betoning på banka så gick det att få grepp om alla trilskandes muttrar och få loss dem. Bultarna blev lite misshandlade också av borren så jag får slå ur ett antal och byta men hellre det är att vinkelslipa av varje fälgeker och sedan lägga ett snitt i fälgen och längs med bromsskivan för att slipa av samtliga bultar. Plus att det måste bli ny bromsskiva efter den behandlingen. Det gick inte att komma åt med svetsen heller och sy på en extra mutter. För trångt.

Al-fälgarna skall till återvinningen, tack och adjö med dem!

Plåtfälgar!! Länge leve plåtfälgen!!!!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg

Kommer nog sälja detta. Bestämde mig ungefär 37 sekunder efter att vi lastat 2 tons lyftbordet på släpkärran. Ett jättefint och hydrauliskt fungerande lyftbord men vad katten jag fick ju köpa en annan ändå bättre tingest för mig som bilbyggare. Först hem med lyftbordet och sedan tillbaka och hämta den andra "tingesten".

Blir lyftbordet till salu kommer det en annons via forum och troligen Blocket också.

Sånt här händer hos min kompis. Är man inte försiktig kan man komma hem med nästan vad som helst, ibland köper han av mig också. Vi har haft mycket affärer med maskiner mm ihop över åren. Lika roligt varje gång. Hittills har jag inte köpt någon grävmaskin av honom men han har köpt ett grävaggregat av mig. Trädgårstraktor av större typ, elverk, kompressor stor, fräs, snöskoter samt stationät motor var saker som jag lyckade motstå....... denna gång nästa gång kanske något åker med eller så motstår jag andra saker, förresten 2 diesel cyl fyrhjuling hoppade jag över också.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...