Jump to content

Rör till bärarmar


Antas

Recommended Posts

Hejsan!

Jag använder 4 mm. De första jag gjorde och kasserade använde jag 3 mm. Tyckte det verkade lite klent. Jag har kanske överdimensionerat, men känner mig på säkra sidan.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

För att damma av en gammal tråd så ville jag följa upp hur det gick.

Skatteåterbäringen kom med råge och jag har beställt rör enligt konstens alla regler för att få rätt material.

Men de levererar SS EN 10305-4 istället för -3, vilket innebär att jag fått Hydraulrör osömmade! Jag fick dem till ca: 75:-/m och de uppfyller alla krav på sträck, brott och förlängning och det står +N på rören.

Jag fick därmed ett bättre rör(osömmat) till ett pris för svetsade rör vilket inte kan vara dåligt.

Sedan tidigare har jag ju inhandlat Maxi leder p g a de nya reglerna så nu skall det byggas bärarmar så det står härliga till.

Jag kan för övrigt varmt rekommendera Den nya boken som jag fick hem häromdagen för alla som bygger med Sierra som donator för det finns mycket bra beskrivningar på alla delar man behöver och en bra beskrivning av ett egenbyggt pedalställ som jag tänkte ge mig på.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Såvitt jag vet är rören antingen C eller NBK, trodde inte det gick att kombinera...

Åter, med specifikation på sträckgräns, brottgräns och förlängning till brott enligt tidigare inlägg ska leverantören kunna ta fram rätt rör och intyga att det man köper uppfyller kraven.

Måste du/ni välja sömlöst då?

/Gustaf

Det verkar vara så att många olika beteckningar gäller för samma sak och även tvärt om att en beteckning kan betyda det rakt motsatta, beroende på vem och var man frågar... :wacko:

Jag hittade en lista på hydraulrör från Hydroscand där de betecknar deras (mjuka å gosigt böjbara... :wub: ) hydraulrör följande:

"1900: Kalldragna sömlösa precisionsrör enligt DIN 2391/C (EN10305-4). Material enligt St 37.4, NBK. Anoljade. "

De här rören SKA vara normaliserade, men jag ska försöka få fram en mtrl-spec på dessa rör från dem innan nån kommer och påstår att jag far med osanning, (även fast jag själv inte behöver några mer rör.)

Om nu dessa rör ÄR ok, är min fundering :prop: nu att det kanske kunde gå att få fram ett "klubb-mtrl-intyg" från dem (vi har ju redan ett rabattavtal där.. :) ) som alltid finns tillgängligt i butikerna för kopiering när nån av oss åker dit och handlar rör till en ny bärarm..? Måste ju vara busenkelt att fixa för dem. Det borde väl räcka såväl tekniskt som " juridiskt" att de intygar att deras "artikel nummer 1900-25-30 är ett rör med diameter 25mm, godstjocklek 3mm, stäckgräns xxx, brottgräns yyy samt zz% töjning till brott, normaliserat tillstånd"

Vad tror du Gustav om den här idén? Skulle SFRO godta ett sånt intyg i kombination med en följesedel/kvitto/faktura där nämnda rör finns specificerat? Tänk så enkelt det skulle bli för alla nytillkomna byggare när de ska börja handla rör... Ingen behöver fundera på nått annat är var närmaste Hydroscand butik ligger! :D post-1171-1187991749_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Matreal till bärarmar bör nog inte vara rosfritt om du ska få bilen godkänd. Om du söker på forumet kan du läsa en hel del inlägg om rosttröga matreal i ramar mm.

Matrealintyg skriver du som byggare och svetsare så vet du vad du använt så är det inget problem med att fixa ett intyg.......

Lars H

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Jag har svårt bara att få tag i 26x3 för att bygga mallar till bärarmarna....

Kan vi inte göra någon sticky-tråd med information om vilka firmor som säljer rör som lämpar sig till bärarmar? Typ en sammanfattning över: firma, materialspec, pris?

Tror det skulle underlätta för fler än mig :)

Den här tråden är bra, men den är inte helt lätt att följa för en gröngöling som jag själv :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

okej, nu vill jag köpa rör till bärarmarna. jag bor i stockholm och kan undrar nu:

1. vem skall jag köpa ifrån

2. vad skall jag be om för rör när jag beställer? (= vad har ni andra köpt därifrån). Beteckning, namn, sort...vill inte bara ge materialspecen utan vill få rätt från början :)

Tack och bock.

Link to comment
Share on other sites

okej, nu vill jag köpa rör till bärarmarna. jag bor i stockholm och kan undrar nu:

1. vem skall jag köpa ifrån

2. vad skall jag be om för rör när jag beställer? (= vad har ni andra köpt därifrån). Beteckning, namn, sort...vill inte bara ge materialspecen utan vill få rätt från början :)

Tack och bock.

Hej

Jag var i kontakt med en sfro man, och fick detta som svar, Länkarmar kan med fördel byggas av ST35-stål (sträckgräns min 235N/mm). Eller ST52 (sträckgräns min 350N/mm). Vi kräver en dokumentation kring materialets sträckgräns, brottgräns och svetsbarhet, samt kring svetsmetoden, typ gas och tillsatsmateriel

Vi vill bestämt avråda från de urusla rör som säljs på vissa järnhandlar då dessa är av en så dålig kvalitet att de knappt duger till staket. Kan inte försäljningsstället redovisa sträckgränser på materialet du köper gå till någon annan! En del av dessa rör har en hållfasthet på UNDER 100N/mm och är olämpliga att svetsa i!

Lätta bilar 750kg eller mindre såsom Lotus Seven bilar mm:

Dimension minst 20x3 DIN 2391 NBK ST 35 rekommenderas. Det är viktigt att du väljer normaliserade rör då de bättre står emot slag och har mindre risk att smälla av. De böjer sig vid överlaster och man kan då ofta hinna stanna i tid istället för att orsaka en olycka.

För tyngre bilar bör man dimensionera upp. Hur mycket beror på sådana saker som hur långt det är mellan spindel och dämpare, hur bred A armen är vid ramen med mera. En liten fingervisning kan dock vara att amerikanska Roddar ofta har A armar i 7/8”x1/4 (22,22mm x 6,35mm) i bra stål (ST52?)

//Robban

Link to comment
Share on other sites

och vem kan tänkas sälja sådana rör här i krokarna (sthlm)?

Jag köpte mina via en mekaniskverkstad men dom köpte av ståldepån i Lunda (spånga) väster om Sthlm. Vad jag köpte för två år sedan vet jag inte, :icon_oops: men får tydligen ta reda på det som det låter på tidigare inlägg.

Mvh Mange

Edited by Ferm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var i kontakt med Hydroscand här i Borås och dom har hydraulikrör som uppfyller specifikationen för "länkarmsrör"

Dom har en hel del rör hemma och under tiden jag väntade fixade han fram en materialspec. på dom. Bifogar den här nedan.

Det var rör av Stålkvalite 37.4 och det fanns märkning på rören så att man kan "identifiera" dom vid en SFRO-besiktning.

Tolerans: DIN 2391/C står det MEN leveranstillstånd NBK

hydraulspec.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är man ju i bärarmsträsket när mina original Opel blir för korta. Jag har lusläst på Tibnors hemsida och tycker det är lite märkligt att jag inte får träff i detta forumet för deras Konstruktionsrör, sömlösa: SS-EN 10210 stålsort S355J2H. Enl deras Rörhandboken på sidan 44 (http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0/73B3F3CC13F24DE7C125723600408A76/$file/Tibnor_RoR-boken.pdf) så gäller:

345 N/mm2

470-630 N/mm2

22% förlängning.

Sen verkar dock inte 25x3 finnas men 25x3.2 kostar 79kr/m, men det jag föll för var 25x3.6. Då får jag innermått 17.8 och borde kunna gänga M20 direkt.

ps. ropade in em M20 gängtapp på Tradera för 31kr, kollade med butiken i stan och de skulle ha 600kr, men då var det en "Dormer" oxå.... men det var den jag ropade in oxå ; )

Tankefel.... jag kan givetvis inte gänga M20 då jag skär bort flör mycket gods, måste ned på högst M18

/J

Edited by ejorris
Link to comment
Share on other sites

swedol säljer billiga hydraulrör som jag tror funkar. gulkromaterade men det är ju bara att slipa bort.

När jag kollar deras prislista står det ju 114kr/m..... för inte kan det vara 114kr för 6m? Visserligen så är det nog 79kr plus moms för Tibnors rör så skillnaden är inte så stor. Tibnor skall ha 134 plus moms för sina hydralledningsrör (170 för gulkromaterade)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte för en månad sen mina rör på Hydroscand 1900-25-30 resp 1900-35-30 för 83:- / 118:- /meter minus klubbrabatten 50% + moms förstås

men slutsumma på kvittot blev 754:- för dom 12 metrarna........

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte för en månad sen mina rör på Hydroscand 1900-25-30 resp 1900-35-30 för 83:- / 118:- /meter minus klubbrabatten 50% + moms förstås

men slutsumma på kvittot blev 754:- för dom 12 metrarna........

/Toffe

Klubbrabatt !! 50 %, har jag missat nåt eller :blink:

Kanon vem skall man prata med där om det ??

Har du möjligen en adress till stället i fråga skall ju precis till å köpa rör till armarna

/ Micke

Link to comment
Share on other sites

Ni som svetsat fast gängändar på era bärarmar, vad har ni använt för material i dessa? Kan man använda samma som i bärarmen, förutsatt att godstorleken är "tillräcklig"?

Tex om jag kör 25x4,5 så kan jag gänga M18x2 direkt, alternativt 25x5 borra ut till 16,5 och gänga M18x1,5. Hur mycket gängat gods behöver man? Jag har sett nåt i stil med att tre helvarv skall räcka men det känns ju lite i underkant ; ). Om jag gör hylsorna 25mm långa tiorde det räcka antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Man drar väl sällan sönder gängorna i en vanlig mutter, utan bulten går av först.

Och en vanlig standard mutter (M6M) är betydligt tunnare än bult diametern, tex är en M6 mutter 5mm hög, M8 är 6,5mm och M10 är 8mm.

Link to comment
Share on other sites

Man drar väl sällan sönder gängorna i en vanlig mutter, utan bulten går av först.

Och en vanlig standard mutter (M6M) är betydligt tunnare än bult diametern, tex är en M6 mutter 5mm hög, M8 är 6,5mm och M10 är 8mm.

Gänglängden beror på material, tillverkningsmetod och säkerhetsfaktor. Muttrar har (oftast) väldigt bra material och tillverkningsmetod och kan göras tunna.

Man brukar säga att första gäng-varvet tar 90% av lasten. Fullt så enkelt är det naturligtvis inte men det är inte helt fel heller. Så två varv räcker om man är modig/dum.

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

Även om M18x1 inte är den mest vanliga gängan vad tror ni om att använda den? Då kan man köra med 25x4 bärarmsrör (innerdiameter 17) och gänga direkt i dessa. Sen verkar jag ha gått på pumpen med mina rör från Tibnor. Trots att de finns i katalogen så är det inte helt lätt att få tag i dem ialla fall. Mailade Hydroscand idag om 1900-25-40 rör. Nån som vet om dessa bärarmrörs är enkla att bocka?

/J

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag köpte rören från Hydroscand med följande spec:

Kalldragna sömlösa precisionsrör enligt DIN 2391/C (EN10305-4).

Material enligt St 37.4, NBK. Anoljade.

1900-serien hos hydroscand.

Skulle prata svetsändar med Snowball.se idag och fick följande svar kring mina rör:

"Men skall du använda detta till bärarmar? Rören är glödgade alltså extra mjuka för att bockas dessutom har dom bara en brottgräns på 37.4 kolla regelboken samt SFRO innan du använder dessa rör till bärarmar? (för din säkerhets skull)"

Har jag gått och köpt mig fel rör???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I det andra inlägget skriver "therealpinto", aktad SFRU guru: "Ja, du kan använda sömmade rör så länge de klarar kraven i övrigt, dvs minst c:a 220 N/mm2 i sträckgräns, minst 100 N/mm2 högre brottgräns och minst 10% förlängning till brott." Kollar man tabellen går det aldeles utmärkt med st37,4 rör. Notera dock de lilla asterixen vid sträckgränsen. Det står att med tjocklek 16-40 så gäller 225, men även det räcker ju.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

appråpå titan.

Titan 6-4 vilket är den legeringen som gäller är ganska sprött dvs har liten skillnad mellan sträck och brott. Duktiliteten dvs hur segt materialet är ( hur mkt energi materialet tar upp under deformation ) är inte värst bra.

Ska man svetsa i titan måste detta avspänningsglödgas och detta i syddsgas lr vacuum för att alpha case inte ska bildas vilket är alpha fas stabiliserad av syre. detta är sprött utav bara satan och då blir röret väldigt känsligt för anvisningar tex sliprepor mm.

Sen är titan ett fantastiskt material att stå emot yttre miljö, vara starkt och lätt och om man ska flyga med bilen mm.

Själv har ja lite 6-4 kanske kan göra nån snygg inredningsdetalj :)

stål ä inte dumt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har precis varit i denna jungel själv och kommit ut med följande info till intresserade:

Stålkvalitet skall vara 37,4 enl standard. Detta betyder sömlöst, NBK, med tolererade brott, sträck och förlängning enligt sfro's krav. Kvalitet 37,4 finnes endast som NBK alltså normaliserat. DIN 2391/C. Även kallat SS-EN1035-4 eller E235. Finnes även andra kvaliteter med högre värden men 25x3 i stålkvalitet 37,4 är godkänt! 37,4 skall vara printat på rören.

mvh krille

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Behöver ett rör till bärarmarna.

Tibnor meddelade att DIN 2391 NBK inte levereras längre. De kunde istället erbjuda ett rör 25x3 mm EN 10305-4 E 355+N. Detta rör uppges ha bättre värden än DIN 2391 NBK.

Innan jag köper vill jag veta om detta rör godkänns?

Vad säger therealpinto och alla andra kunniga på detta forum?

Priset var avskräckande ca 205 SEK/m !!!!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

På t.ex hydroscand eller andra hyraulfirmor finns hyraulrör st 37.4 som skall vara godkända enligt ovan. Priset lär vara betydligt lägre än 200 spänn metern också.

Var noga med att slipa bort ytbehandlingen innan svetsning.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Man MÅSTE ha data på sträckgräns, brottgräns och förlängning till brott från leverantören för att kunna säga säkert vad det är, och om det duger. Beteckningar hit och dit är "bara" siffror som försäljare kan rabbla men kan de inte förklara de grundläggande egenskaperna (sträckgräns, brottgräns och förlängning till brott), handla av nån som vet ;-)

Det är ALLTID de värdena ni måste fråga efter, tjata tills säljaren berättar. Att komma till SFRO med en beteckning kräver att vi ska slå i listor eller minnas, oavsett om det är ST37.4, DIN 2391 NBK eller vad det kan vara.

Det fina är att då kan ni själva också se om värdena är okej. Sträckgräns minst 220 N/mm2, brottgräns minst 100 N/mm2 högre än sträckgränsne och minst 10% förlängning till brott (och svetsbart) - då duger det.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan beställt röret på Tibnor med beteckningen EN 10305-4 E355+N. Enl Tibnors huvudkontor är värdena bättre på det röret än enligt DIN 2391 NBK.

De skickar med ett certifikat på röret.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju bra men man kan inte alltid lita på att leverantören förstår vad som är "bättre" eller "sämre", det beror ju på vad röret ska användas till. Jag känner till alltför många som fått för hårda rör när leverantören fått råda om ett "bättre" material.

Men du får ju med specifikation så det är det bara att kolla mot den.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade deras specifikationer på röret och beskrev vad det skulle användas till. Vi kom båda fram till att röret översteg kraven för DIN 2391 NBK. Jag framhöll dessutom att det MÅSTE vara ett N-rör! Säljaren kollade då med huvudkontoret som också kollade med specen och intygade att det är ett N-rör.

Röret levereras på måndag,jag får väl "lusläsa" certifikatet innan köpet sker.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hämtat mitt rör, 6 meter för 1250 SEK!

Enligt certifikatet uppfyller det alla krav.

Vilken del av märkningen ska synas på bärarmen? Om det är hela märkningen torde varje ben i bärarmen måste vara minst 1 meter!

Ska samtliga rör i bärarmarna vara märkta på sätt som krävs eller räcker det att ett ben är märkt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...