Jump to content

SteQve

Forumdeltagare
  • Posts

    168
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Täby

Profile Fields

  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

2,798 profile views
  1. Hej, Bilen och ramen är ett hemmabygge efter egen ritning. Tvåsitsig sportbil med inspiration från Ultima (utseende,ram) och Lister Jaguar (ram). Lådan är en 012 som nu sitter ihop med motorn. Hela motorn lutar som den står varför allting just lutar åt höger. Men när motorn är placerad i ramen på fästena står den rakt och fint med drivaxeluttagen.
  2. Som ni ser har motorns originalfästen (eller vad alu-klumparna heter) lite olika höjd. Det högra är riktigt bra och passar fästet i ramen bra. Men det vänstra fästet är väldigt högt placerat, vilket resulterade i ett löjligt högt fäste i ramen. Därav skall jag nog göra ett fäste på vänstersidan precis som det på högersidan.
  3. nejdå, motorn skall behållas med original lutning (26 grader tror jag) men fästena är inte gjorda för att skruvas mot låga punkter i ramen från början. Jag skall försöka fota imorgon :)
  4. Hm, det här med "mail notify" fungerar verkligen inte alls märker jag :-P Nåja, jag har nu behållit ena fästet, och börjat snida om det andra. Det blir således ett eget fäste mellan ram och motor på ena sidan, detta då motorns vänstra fäste pekade mer uppåt än nedåt (vilken kanonbra förklaring). Detta gjorde att motorfästet i ramen stod 40cm upp från ramen, gentemot det andra på 13cm. Nu hamnar båda på 13cm och det andra fästet mellan ramfäste och motor snickras för hand.
  5. Hejsan! Är det någon som spikat in en Audi 5cyl i sin seven eller hemmabygge? Jag har en där jag är klart missnöjd med mina motofästen jag gjort i ramen. Det ena blir bra, det andra blir inte alls något vidare. Behöver gott om inspiration och bilder. Skall till garaget på måndag och kan ta lite bilder på hur det ser ut nu.
  6. Hej! Det börjar bli dags att köpa stolar till bilen, och jag tänkte nog provsitta ett par innan jag handlar. Vill gärna sitta i både sparco och cobra mfl. Vart finns det butiker i/runt stockholm där man kan provsitta?
  7. i sthlm kan jag nog kanske ordna med alu-plåtar om någon behöver. Min far har en skyltfirma och där kommer det ibland in rätt stora skyltar (ett par kvm) mellan varven. 1,5-2mm tjock plåt.
  8. precis :) SFRO har gett dispans, jag har ett vackert papper hemma där det står att det är OK för min del. Har även haft besiktning av ram i garaget utan att fått anmärkningar. Har dock lite krav på svetsare osv (jag får inte svetsa något själv), men annars är det lugnt.
  9. en hylsa i rostfritt med L=30mm och ca D=18mm med rätt gänga vore ju hur perfekt som helst...problemet är väl att faktiskt få tag i en? Vart skulle jag kunna tänkas vända mig för tillverka en sådan?
  10. Jag tänkte borra ett 12mm hål i ramen där röda ringen är inritad. På baksidan sätts nylockmutter. På så sätt kan man byta skruv/mutter och demontera bältet. Jag är dock osäker på om det kan anses som stabilt nog att sätta det i röret. Det är 25x25x2 och ett 12mm hål, genomgående med bult borde bli väldans stabilt. Skjuvning uppstår ju dock mellan bult och rör. Räknar man halva arean för bulten mot röret (ena väggen) blir det 2mm x (12mm/2 * pi) = 37mm2 area. Med 210N/mm2 som SS2333 har så blir det endast ca 8kN, men specifikationen verkar kräva 13,5kN. Räknar jag fel? Jag räknar ju visserligen inte på skjuvlasten utan enbart på den last som bulten belastar den ena väggen i röret...
  11. det blev bälten från roadster. dock är jag lite fundersam kring infästningen... Jag täntke sätta alla delar med M12...vilket jag tyckte är rejält. Men frågan är om det är tillräckligt. Med bältena följde en beskrivning där minsta bulten som står nämnd är 25mm, fast i själv rullen så är det endast ett M12... Jag tänkte även dra bulten rätt genom ett 25x25rör, vilket jag tänkte skulle vara helt i sin ordning. Tittade lite snabbt i nya SFRO boken idag, men det kändes inte riktigt som jag fick kläm på hur bästa montering skall göras. Alla ideer mottages tacksamt :-)
  12. SteQve

    Sx Spyder

    på längden är det inte förlängt så mycket, men jag har tagit in lite av motorhuven för att få mer till motor där bak. bilen är dock breddad ett par decimeter för att få lite längre bärarmar, lite mer plats i ramen...samt att jag gillar låga breda bilar :-) jag pratade med roadster ang styrrack..och dom hänvisade till titan i england. Känns det bekant månne? ;-) Således blir det till att tänka genom vilken spec jag vill ha och sedan skicka ett mail och fråga. Dom gör nämligen racket som sitter i XTR2, och det racket täntke jag skulle passa mig. Skall maila och be om spec över det.
  13. SteQve

    Sx Spyder

    vad räknar du som tom? jag vill minnas att själva fackverket på en seven ligger mellan 40 och 70kg (å andra sidan har jag ruskigt dåligt minne :unsure: )
  14. SteQve

    Sx Spyder

    Motorn placerad i ramen för att bygga motorfästen. Försök till att få motorn att stå i våg, lod osv. :-)
  15. SteQve

    Sx Spyder

    jadu :-) bra fråga. det är 25x25x2 samt 30x30x2 som är majoriteten av rören. Å andra sidan mäter ramen 4m på längden och 2m på bredden...den är således stor. En seven väger väl 40kg färdig ram, men den är klart mindre än min bil.
×
×
  • Create New...