Jump to content

kler

Forumdeltagare
  • Posts

    28
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About kler

  • Birthday 04/07/1979

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Borås

Profile Fields

  • Namn
    Johan Klerfors
  • Ort
    Borås
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

3,077 profile views
  1. Precis... så om du ställer samma fråga igen får du nog lika många svar som tidigare.. Prata med den som ska besiktiga din bil! Ett tips kanske kan vara ett material som uppfyller följande! - minst 220N/mm2 i sträckgräns - minst 100N/mm2 högre brottgräns, samt - minst 10% förlängning till brott.
  2. hej igen.. efter att ha läst vidare i trådar ang. bumpsteer så har jag fattat att inre styrlederna ska vara i linje med inre länkarmsinfästningarna.. Är det riktigt uppfattat?
  3. Hej! Jag har en styrväxel från en SAAB 9-3 liggandes. Den har ju infästningen till styrstagen i "mitten" av styrväxeln vilket gör att man får långa styrstag. Borde inte detta vara bra för att minska bumpsteer?
  4. Här beställde jag mina AVO coilovers, tycker nog att priset var helt OK också! https://www.merlinmotorsport.co.uk/ leveransen tog ett par dagar bara
  5. Bilen kommer nog hamna på 750-800 kg med en 2,0t SAAB motor på 150 hk.. Har ni fått era byggen genom SFRO-besiktningen med M12 uniballs så borde ju M14 vara OK, förutsatt att de är av god kvalité.
  6. Har frågat tidigare men inte fått något svar.. Vad har ni för uniballs när ni bygger länkarmar till bakvagnen? Är det OK att använda så klena som M12 eller ska man ha M20? Eller något där i mellan. Vore intressant att få reda på vilka dimentioner som är vanligast förekomande. Jag hade själv tänkt använda M14 MEN funderar nu på om det ev. är lite klent. Jag kommer att använda bussningar i ena änden och uniballs i den andra. Detta borde ju skona uniballsen en del. Kom igen nu och skriv vad ni har för uniballsdimentioner..
  7. Är det ingen som sitter på lite information om hur man bör dimentionera justeringen på länkarmarna? Jag har 25x3 mm rör och det ger 19 mm invändigt, det blir inte så mycket kvar om man ska ha en svetsända i röret. Vad har nu använt för svetsändar och vilken dimention på gängorna. Om man gängar direkt i röret blir väl godstjockleken i röret lite klen, eller?
  8. Jag fick mina coilovers från Merlinmotorsport.co.uk i tisdags.. Det blev 14" långa, 2" grova AVO med länkhuvuden i stället för bussningar och FAULKNERS fjädrar. Totaltkostnad för 4st coilover, fjädrar, haknyckel och frakt blev 6788 SEK (£ 537) Tog ca. 1 och ½ från beställning till leverans (påsken inräknad) Jeg é nöjd! :thumbsup:
  9. Är det någon som har köpt coilovers härifrån? http://www.merlinmotorsport.co.uk Verkar vara väldigt låg fraktkostnad..! Ingen som har några idéer ang. storleken på dämparna, vad är vanligast att man använder 1-5/8" eller 2"?
  10. Hej på er! Håller på att beställa lite delar och har lite funderingar kring coilovers. Vad är för/nackdel med 1-5/8" coilover mot 2", bör man vid en viss vikt gå på 2" istället för 1-5/8"? Vad menas med "singel or double adjustable damping rate"? Se följande länk för exempel: www.avouk.com/pm/12 där står det singel eller double "damping size" Har det med att dom är justerbara i både dämpning och retur, var för sig? Är det 14" coilovers som brukar passa bra? Ska man se till att beställa med länkhuvuden för att slippa problem med dåliga bussningar? Skriv gärna vad ni använder på märke/modell och hur ni tycker att dom fungerar!
  11. Var i kontakt med Hydroscand här i Borås och dom har hydraulikrör som uppfyller specifikationen för "länkarmsrör" Dom har en hel del rör hemma och under tiden jag väntade fixade han fram en materialspec. på dom. Bifogar den här nedan. Det var rör av Stålkvalite 37.4 och det fanns märkning på rören så att man kan "identifiera" dom vid en SFRO-besiktning. Tolerans: DIN 2391/C står det MEN leveranstillstånd NBK
  12. Vad skall det vara för passning mellan ett länkarmsrör och en svetsände. Måste det vara "exakt" eller går det bra att använda en svetsände med ytterdiameter på 18 mm i ett rör med innerdiameter på 19 mm. Risken att det blir snett minskar ju om man har lite längre svetsända. Finns det några rekomendationer på mtrlkvalité för svetsändar?
  13. Vad är rekomenderat att använda för att få länkarmarna (bak) justerbara? Vanlig gängstång är väl av 8.8 järn och kanske inte lämplig till jstering till länkarmarna? Vad bör man använda för dimension, M14, M16? Det är väl rekomenderat att ha 25*3 rör till länkarmar (bakaxel) blir då inte förskruvningen/justeringen den "svaga länken" i en sådan länkarm? Vad finns det för regler/rekomendationer om detta?
  14. Vad använder ni för dimentioner/sorter av rör till länkarmar bak? Har ni använt en kardanaxel från en volvo eller hur har ni löste den biten? (jag har en SAAB-motor, Opel låda (R25-R28) och en 740 bakaxel)
  15. Okay, så då ska det inte vara några problem att bygga klart chassiet innan jag får hem min bakaxel då? Du har inte några bilder på ditt bakvagnsbygge Rikard? Har du byggt hela chassiet exakt efter McSorley 7+4 utan några ändringar? Då blir det till att svetsa vidare i morgon då! :thumbsup:
×
×
  • Create New...