Jump to content

Kommande bygge: Midlana "Special Edition, 4g63+01E DQS"


highXspeed

Recommended Posts

Hejes!

Är i planeringen av ett midlana bygge 🙂 Hoppas det vore kul om folket vill följa detta bygge när det drar igång.

Varför det kommer va special är för jag kommer montera motorn rakställd istället för tvärställd som det annars är i ett midlana bygge.
Så efter sittbrunn osv kommer den förlängas en bit för att få lite mer plats för motor och låda. Men kommer även kortas ner lite. 🙂 

Edited by highXspeed
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Antar att du kollat in Peter Björks bygge på YouTube?

Det är väl tekniskt sett ingen Midlana, men det är en rakställd motor i alla fall.... 

I övrigt är det troligen mitt nästa bygge (om jag överlever det pågående), så jag följer gärna din process.. Jag tror jag siktar på en Saab 9-5 2,3 som donator... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, Fizz sade:

Antar att du kollat in Peter Björks bygge på YouTube?

Det är väl tekniskt sett ingen Midlana, men det är en rakställd motor i alla fall.... 

I övrigt är det troligen mitt nästa bygge (om jag överlever det pågående), så jag följer gärna din process.. Jag tror jag siktar på en Saab 9-5 2,3 som donator... 

Inte missat det bygget 🙂

Kul att redan ha en som kommer följa. 

Ska beställa midlana boken inom kort. Samt inhandla lite bra ha grejer framöver och städa i ordning garaget innan allt drar igång helt. Men ska iväg och hämta ett locost chassi i början på maj. Inte för jag ska bygga en locost men var lite bra och ha grejer med i paketpriset.

Motor har jag redan och lite annat. Växellådan blir audi 01E låda helst en dqs.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Fizz sade:

Vad tänker du ha för framvagn?

Det kommer bli en trevlig mix av miata, saab 900, volvo 240 och ford sierra men också opel corsa.

Tanken är att bygga egna spindlar men inte bestämt vad jag ska utgå ifrån för lager/nav än.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liten uppdatering.

Kommer som sagt göra en redig projekttråd framöver när det drar igång ordentligt. Nu är det mycket planering.

Men följande har hänt:

* boken midlana beställd
* växellåda 01E DQS köpt och fraktas just nu till Sverige (sjukt nervös vad som kommer dyka upp)
* utökat verkstad/garaget med en pelarborrmaskin

Inväntar prisuppgifter på diverse fyrkantsrör dimensioner på ett lokalt företag. Då frakten var väldigt hög på detta om man skulle beställa.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

Nu har jag fått priser på lite material.

40x40x3mm och 50x50x3mm

Funderar på om jag kommer behöva någon mer dimension. Svårt och veta just nu då jag väntar ivrigt på boken. Men dessa är till själva bottenplattan eller vad man ska kalla det. Har fått en bild av en midlana byggare här i forumet. Åter igen tack för den!

Link to comment
Share on other sites

Kör väl en liten uppdatering igen!

På lördag drar frugan och jag till Linköping med bil och släp och hämtar en hel del roliga bra och ha grejer till bygget! 🙂

I paketet ingår ett locost chassi bland annat!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

I lördags tog jag med frugan till Linköping och hämta en massa bra och ha grejer. Ingick även ett locost chassi. Ett estfield om jag inte minns helt fel.

De jag kom över var följande:

- stötdämpare runt om
- framskärmar och bakskärmar
- en stol
- ett gäng mätare
- ett estfield chassi med hjulupphängning
- lite aluminiumplåtar
- 2st främre bromsok

Samt en helt del tips och kaffe från en tidigare byggare!

 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Fizz sade:

Pics or it didn't happen.... 😉😄

Ja så är det ju.

Får väl bjuda på lite bilder på vad jag släpat hem.

Garaget är så rörigt och med respekt för andra hyresgäster så kommer bilder på chassi osv senare när jag röjt undan lite. 

Om någon vet vad stötdämparna heter så är jag intresserad. 

20240504_173700.jpg

20240504_173658.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • highXspeed changed the title to Kommande bygge: Midlana "Special Edition"

Detta är ju inte själva byggtråden då jag just nu är i själva planering stadiet.
 

Tänkte skicka ut en liten fråga. Hur många här planera en massa innan ni började bygga eller blev det bygga och planera samtidigt?

Har som sagt fått hem boken nu och börjat lite lätt och rita upp hur jag kommer vilja ha själva ramen/chassit.

Kommer som sagt utgå ifrån original ritningarna på midlana. Men kommer förlänga och förkorta.

Sitter och funderar nu på om man som byggare redan nu kan bestämma vad man vill ha för hjulbas, spårvidd fram och bak?

Någon kanske har lite input? Mesta vikten kommer ju vara bak så gissar man vill ha mer spårvidd bak än fram?

I boken så är det spårvidd 64" fram och 60" bak och hjulbas 96"? Men då är ju motorn tvärställd..

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, highXspeed sade:

Hur många här planera en massa innan

MONOPOSTO projektet 

Jag satt med laptopen i knät i TV-soffan en vinter, 3-4 månader, och konstruerade/ritade hela bilen till 90% innan jag började bygga. Efterhand som bygget har fortskridit har jag gjort vissa ändringar men jag tycker att all planering har varit väldigt värdefull när man startat bygga och att det mesta då är genomtänkt.

Jag har också mesta vikten bak med motor och vxl bak. Spårvidd fram 1585mm , bak 1475mm, hjulbas 2715mm, markfrigång 130mm.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

MONOPOSTO projektet 

Jag satt med laptopen i knät i TV-soffan en vinter, 3-4 månader, och konstruerade/ritade hela bilen till 90% innan jag började bygga. Efterhand som bygget har fortskridit har jag gjort vissa ändringar men jag tycker att all planering har varit väldigt värdefull när man startat bygga och att det mesta då är genomtänkt.

Jag har också mesta vikten bak med motor och vxl bak. Spårvidd fram 1585mm , bak 1475mm, hjulbas 2715mm, markfrigång 130mm.

 

Kul att höra. 🙂 då jag redan nu vet att jag inte kommer kunna lägga så mycket byggtimmar i början så känns planeringen extra viktig då det är något jag kan göra hemma i soffan som sagt och istället vara så effektiv det bara går när det är byggtid.

Men som du säger ibland måste man kanske gå tillbaks till ritbordet. 🙂

ah intressant angående din spårvidd. Vad var det som avgjorde att den blev bredare fram än bak?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Kul projekt! 🙂

Jag instämmer helt med Göran. Gjorde exakt likadant men ritade bara till typ 60-70%. Väldigt skönt med 3D cad då du vet precis vilka längder och kapvinklar som behövs (köpas och kapas). Hjulupphängningens geometri har varit guld att kunna göra i datorn för att se så det blir rimliga vinklar, frigång och vart allt ska fästas in. Jag ritade utifrån och in. I slutändan ska ju ramen bara hålla ihop alla andra saker, så hjulupphänging, cockpit och motor fick styra hur ramen blev.

Det jag inte ritat i CAD än är motorfästen, instrumentering/växelspak, belysning osv samt karossen. Men nu när jag börjat bygga så tar jag det lite som det kommer. Ritar upp det som behövs och bygger med kartongmall det som är enklast så.

I mitt fall ville jag gärna använda standard drivaxlar, så det fick styra min spårvidd bak. Utseendet fick sedan styra fram till något mindre.

Lycka till! 🙂 att bygga bil är väldigt roligt och givande!

Edited by Danielsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Danielsson sade:

Kul projekt! 🙂

Jag instämmer helt med Göran. Gjorde exakt likadant men ritade bara till typ 60-70%. Väldigt skönt med 3D cad då du vet precis vilka längder och kapvinklar som behövs (köpas och kapas). Hjulupphängningens geometri har varit guld att kunna göra i datorn för att se så det blir rimliga vinklar, frigång och vart allt ska fästas in. Jag ritade utifrån och in. I slutändan ska ju ramen bara hålla ihop alla andra saker, så hjulupphänging, cockpit och motor fick styra hur ramen blev.

Det jag inte ritat i CAD än är motorfästen, instrumentering/växelspak, belysning osv samt karossen. Men nu när jag börjat bygga så tar jag det lite som det kommer. Ritar upp det som behövs och bygger med kartongmall det som är enklast så.

I mitt fall ville jag gärna använda standard drivaxlar, så det fick styra min spårvidd bak. Utseendet fick sedan styra fram till något mindre.

Lycka till! 🙂 att bygga bil är väldigt roligt och givande!

Kul att höra! 🙂

Ja 3d cad är riktigt trevligt. Jag använder mycket papper och penna och införskaffat lite hårdare kartong för diverse modellbygge. Samt fått en galen idé där jag ritar upp hela ritningen i full skala och kommer sen ha över den till byggbordet. Frugan undra vad jag skulle med 10 meter, 150cm brett ritpapper till. 

När det gäller spårvidd bak så kommer det troligen vara drivaxlar som styr där med. Då jag som du vill använda original och inte behöva skarva eller special beställa.

Hjulbasen är dock redan bestämd till 2224cm

Link to comment
Share on other sites

Även om jag också caddat i 3D så är det inte nödvändigt. med sunt förnuft och en del grejande med papp och masonitemallar så går det även utan CAD

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Även om jag också caddat i 3D så är det inte nödvändigt. med sunt förnuft och en del grejande med papp och masonitemallar så går det även utan CAD

3d Cad i alla ära. Men gör man en modell i kartong/papp så får man en helt annan bild av grejerna och det är lite så jag kommer jobba! 🙂

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, highXspeed sade:

Vad var det som avgjorde att den blev bredare fram än bak?

Jag kollade på andra bilar och pratade med diverse personer men jag blev inte mycket klokare av det, så jag vet inte vad som är bäst - bredare fram eller inte. Det finns tydligen flera teorier om det. Det jag till slut fastnade för bar ett argument någon sa -  eftersom du har mycket vikt på bakhjulen och därmed bra grepp behöver man göra framvagnen lite bredare för att öka greppet där. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just nu, Göran Nilsson sade:

Jag kollade på andra bilar och pratade med diverse personer men jag blev inte mycket klokare av det, så jag vet inte vad som är bäst - bredare fram eller inte. Det finns tydligen flera teorier om det. Det jag till slut fastnade för bar ett argument någon sa -  eftersom du har mycket vikt på bakhjulen och därmed bra grepp behöver man göra framvagnen lite bredare för att öka greppet där. 

Det var ju faktiskt ett bra argument. Tack för du tog dig tid att svara. 

Link to comment
Share on other sites

  • highXspeed changed the title to Kommande bygge: Midlana "Special Edition" obs! Motorval avslöjas ikväll.. obs!

Uppdatering!

Imorgon anländer växellådan! Sjukt taggad på att se vad pallen innehåller. Vikten är uppskattad till 50kg enligt fraktbolaget.

Såg ett inlägg här i gruppen på hur växlarna ligger så det kommer testas. Annars är det nog inte så mycket jag kommer kunna kolla innan om den är i bra skick.
 

En rejäl tvätt ska den få med.

 

Men vad ska nu denna 01E låda hamna på för motor? En 5cyl audi motor vore helt klart trevligt. Ljudet är svårslaget helt klart.

Om ingen redan räknat ut det så är ju hjulbasen hämtad från audi urquattro s1. Mest som en kul grej då jag kommer ha audi låda och hjullager/nav.

Nej, motorn kommer bli en 2 liters 4 cyl 16v motor från Japan. 

Men ingen 2 liters 4 cyl som helst utan en 4g63 (6 bult)

49147-47c81704c3abfb556193bf3eeb8fde30.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • highXspeed changed the title to Kommande bygge: Midlana "Special Edition, 4g63+01E DQS"
Posted (edited)

Uppdatering om motorn:

Jag gillar information om grejer så tänkte dela med mig av lite information angående motorn jag har tänkt att använda mig av.

Detta är dock inte turbo motorn. Utan en n/a/sugmotor.
(men i grunden är 4g63t (6 bult) samma motor förutom andra kolvar och kamaxlar då om man ska kolla invändigt)

Standard frågan brukar vara varför motorn kallas 6 bult. Det har och göra med att svänghjulet sitter med 6 bult istället för 7 som det är på de senare 4g63.
I galant gti, vr4 och eclipse 90-92 finns 6 bult. Sen går de över till 7 bult. Det är också en fin maskin men 6 bult är starkast original.
 

16v
2.0
DOHC
85 mm borr x 88 mm slag
Biffiga stakar original.
992227E0-44EA-44A2-9D00-031FFD610315.thumb.jpeg.6c722d031cbce9449e6f7a0449d2493c.jpeg

Tar med en bild på 2g stakar som jämförelse

s-l1600.thumb.webp.0bdb59a291a6914b9598b8245f3cc412.webp
Separat oljekylare samt separat monterat oljefilter (alltså oljefilter sitter inte direkt på blocket)

5 ekrade kamdrev (2g har 4 ekrar)

Stora insugskanaler (1g är underst, 2g överst, 2g toppen har sina fördelar beroende på vad man har för effektmål

Dryer_and_Others043.jpg.37dc221280df32e89d18333afe3b6af2.jpg


60mm spjällhus (1g vs 2g som har 54mm)

1g2gheadswapthrottlebodylg.jpg.0676e55b49dc52aa5679e838f5821978.jpg

 

 

 

 

 

Oljekylda kolvar

9.8:1 kompförhållande

Motorn är robust och går få ut mycket effekt med enkla medel utan att behöva byta ut

så mkt delar. Nu kommer jag troligen inte behöva ha så mycket effekt med tanke på vikten på en midlana. Men ändå. Effekt är ju kul!

Utan turbo så ger motorn: (kollar man på motorn vad den är byggd för så kan man snabbt räkna ut att den är väldigt strypt)

144hp@6500rpm
171nm@5000rpm

Men tanken är att få bilen reggad med turbo då jag gillar turbo helt enkelt.

Lite osäker på dock om jag måste ha en 4g63t vid reggning eller om jag kan regga med en 4g63 som jag monterat turbo på? 

 

Hoppas ni uppskattar lite nörderi. Jag är ett stort fan av 4g63 motorn i alla fall så valet av motor känns mer än rätt.

Edited by highXspeed
Link to comment
Share on other sites

Det finns alltid en blomma i trädgården som behöver ett stöd i tillvaron.. 

 

Skämt åsido, tänkte lite grann på din tråd om planering.. något som jag haft stor nytta av är "schemalagd" stareing time, dvs tid som bara spenderas stirrande på vad man byggt... Jag låter alltid garaget stå olåst de dagar jag gjort något på bygget, och sist på kvällen går jag ut och "låser garaget".. vilket innebär nån halvtimme stirrandes och funderandes på vad man åstadkommit och vad som ligger framför en... Har kommit på många bra lösningar då... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Fizz sade:

Det finns alltid en blomma i trädgården som behöver ett stöd i tillvaron.. 

 

Skämt åsido, tänkte lite grann på din tråd om planering.. något som jag haft stor nytta av är "schemalagd" stareing time, dvs tid som bara spenderas stirrande på vad man byggt... Jag låter alltid garaget stå olåst de dagar jag gjort något på bygget, och sist på kvällen går jag ut och "låser garaget".. vilket innebär nån halvtimme stirrandes och funderandes på vad man åstadkommit och vad som ligger framför en... Har kommit på många bra lösningar då... 

Låter klokt. Jag har dock en bit att åka till garaget. Men förstår din tanke 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Fizz sade:

funderandes på vad man åstadkommit och vad som ligger framför en

Jag försöker att reflektera och summera vad jag åstadkommit efter varje arbetspass, kort eller långt arbetspass, kanske mest för att ge mig själv en klapp på axel men också för att se vad nästa moment blir.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Jag försöker att reflektera och summera vad jag åstadkommit efter varje arbetspass, kort eller långt arbetspass, kanske mest för att ge mig själv en klapp på axel men också för att se vad nästa moment blir.

Låter helt klart vettigt att göra så 🙂 Mycket bra tips från er båda!

Kommer ha en bocka av lista tänker jag 🙂 Helst en whiteboardtavla i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Uppdatering med fråga:

Hejes

Tanken är ju att skaffa en tig svets. Men såg Jula har en mig svets för 2k som fått bra betyg. Kan den vara något för att punkta ihop saker så länge?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/migmag-svetsar/kombisvets-016793/

Jag jag är kanske lite snål och förstår att dyrare är bättre 🙂

Edited by highXspeed
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket erfarenhet har du av att svetsa?

Möjligen att du lyckas punkta ihop något, men sen har du kastat pengarna i sjön...

Lägg en bevakning på tradera och blocket (marketplace om du spelar facebook) och se om det dyker upp något i närheten, har man tur kan man fynda begagnat där... 

Har du bestämt dig för att TIG-svetsa så skulle jag säga att det är lättare att få en rimlig TIG billigt än en MIG, även om nyare generationer av enfas "kinasvetsar" kan leverera ström som du var tvungen att köpa 3-fas kvalitetsmärke för att få för 20 år sen.. 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Fizz sade:

Hur mycket erfarenhet har du av att svetsa?

Möjligen att du lyckas punkta ihop något, men sen har du kastat pengarna i sjön...

Lägg en bevakning på tradera och blocket (marketplace om du spelar facebook) och se om det dyker upp något i närheten, har man tur kan man fynda begagnat där... 

Har du bestämt dig för att TIG-svetsa så skulle jag säga att det är lättare att få en rimlig TIG billigt än en MIG, även om nyare generationer av enfas "kinasvetsar" kan leverera ström som du var tvungen att köpa 3-fas kvalitetsmärke för att få för 20 år sen.. 

En hel del erfarenhet men noll inom tig. Men det ser jag som en utmaning.

Såg mig svetsen på jula och tänkte att en MIG kanske man skulle ha med stående fall man behöver punkta ihop något lite snabbt.

Den jag har svetsat med tidigare har skickat in handduken och min far har plockat ner den helt tyvärr så tror inte jag lär få ihop den.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om du har gasflaska och tråd kanske det är något mindre slöseri med pengar.. 

Men vet du hur en riktig svets svetsar lär du bli besviken... 

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Fizz sade:

Tja, om du har gasflaska och tråd kanske det är något mindre slöseri med pengar.. 

Men vet du hur en riktig svets svetsar lär du bli besviken... 

 

Ja jag visste ju detta från början så varför jag ens fråga vet jag inte. Är väl lite ivrig att komma igång kanske. Men blir nog att jag avvaktar och fixar en bättre svets. Så slipper jag svära ännu mer. För svära det lär jag garanterat göra sen när allt drar igång. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Kolla på blocket/facebook efter en Esab Miggy 125. Gammal men pålitlig maskin som brukar säljas för 1500-2000 kr begagnade.

TIG är ju trevligt för det sprätter mindre men kräver mera renhet och bättre passning mellan delarna. Gasen är dock dyrare och det går åt mer. Jag gjorde nog av med mellan 5-10k kr bara i Argon till mitt bygge. Mig är ju enklare att punkta med då man bara behöver en hand och inte lika känsligt för hur rent materialet är och lättare att fylla lite spalter med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Kolla på blocket/facebook efter en Esab Miggy 125. Gammal men pålitlig maskin som brukar säljas för 1500-2000 kr begagnade.

TIG är ju trevligt för det sprätter mindre men kräver mera renhet och bättre passning mellan delarna. Gasen är dock dyrare och det går åt mer. Jag gjorde nog av med mellan 5-10k kr bara i Argon till mitt bygge. Mig är ju enklare att punkta med då man bara behöver en hand och inte lika känsligt för hur rent materialet är och lättare att fylla lite spalter med.

Ja en TIG kommer de bli helt klart men tänkte en MIG för lite mindre och snabba jobb 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...