Jump to content

Kommande bygge: Midlana "Special Edition, 4g63+01E DQS"


highXspeed

Recommended Posts

Hejes!

Är i planeringen av ett midlana bygge 🙂 Hoppas det vore kul om folket vill följa detta bygge nĂ€r det drar igĂ„ng.

Varför det kommer va special Àr för jag kommer montera motorn rakstÀlld istÀllet för tvÀrstÀlld som det annars Àr i ett midlana bygge.
SĂ„ efter sittbrunn osv kommer den förlĂ€ngas en bit för att fĂ„ lite mer plats för motor och lĂ„da. Men kommer Ă€ven kortas ner lite. 🙂 

Edited by highXspeed
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Antar att du kollat in Peter Björks bygge pÄ YouTube?

Det Àr vÀl tekniskt sett ingen Midlana, men det Àr en rakstÀlld motor i alla fall.... 

I övrigt Àr det troligen mitt nÀsta bygge (om jag överlever det pÄgÄende), sÄ jag följer gÀrna din process.. Jag tror jag siktar pÄ en Saab 9-5 2,3 som donator... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, Fizz sade:

Antar att du kollat in Peter Björks bygge pÄ YouTube?

Det Àr vÀl tekniskt sett ingen Midlana, men det Àr en rakstÀlld motor i alla fall.... 

I övrigt Àr det troligen mitt nÀsta bygge (om jag överlever det pÄgÄende), sÄ jag följer gÀrna din process.. Jag tror jag siktar pÄ en Saab 9-5 2,3 som donator... 

Inte missat det bygget 🙂

Kul att redan ha en som kommer följa. 

Ska bestÀlla midlana boken inom kort. Samt inhandla lite bra ha grejer framöver och stÀda i ordning garaget innan allt drar igÄng helt. Men ska ivÀg och hÀmta ett locost chassi i början pÄ maj. Inte för jag ska bygga en locost men var lite bra och ha grejer med i paketpriset.

Motor har jag redan och lite annat. VÀxellÄdan blir audi 01E lÄda helst en dqs.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Fizz sade:

Vad tÀnker du ha för framvagn?

Det kommer bli en trevlig mix av miata, saab 900, volvo 240 och ford sierra men ocksÄ opel corsa.

Tanken Àr att bygga egna spindlar men inte bestÀmt vad jag ska utgÄ ifrÄn för lager/nav Àn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liten uppdatering.

Kommer som sagt göra en redig projekttrÄd framöver nÀr det drar igÄng ordentligt. Nu Àr det mycket planering.

Men följande har hÀnt:

* boken midlana bestÀlld
* vÀxellÄda 01E DQS köpt och fraktas just nu till Sverige (sjukt nervös vad som kommer dyka upp)
* utökat verkstad/garaget med en pelarborrmaskin

InvÀntar prisuppgifter pÄ diverse fyrkantsrör dimensioner pÄ ett lokalt företag. DÄ frakten var vÀldigt hög pÄ detta om man skulle bestÀlla.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

Nu har jag fÄtt priser pÄ lite material.

40x40x3mm och 50x50x3mm

Funderar pĂ„ om jag kommer behöva nĂ„gon mer dimension. SvĂ„rt och veta just nu dĂ„ jag vĂ€ntar ivrigt pĂ„ boken. Men dessa Ă€r till sjĂ€lva bottenplattan eller vad man ska kalla det. Har fĂ„tt en bild av en midlana byggare hĂ€r i forumet. Åter igen tack för den!

Link to comment
Share on other sites

Kör vÀl en liten uppdatering igen!

PĂ„ lördag drar frugan och jag till Linköping med bil och slĂ€p och hĂ€mtar en hel del roliga bra och ha grejer till bygget! 🙂

I paketet ingÄr ett locost chassi bland annat!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

I lördags tog jag med frugan till Linköping och hÀmta en massa bra och ha grejer. Ingick Àven ett locost chassi. Ett estfield om jag inte minns helt fel.

De jag kom över var följande:

- stötdÀmpare runt om
- framskÀrmar och bakskÀrmar
- en stol
- ett gÀng mÀtare
- ett estfield chassi med hjulupphÀngning
- lite aluminiumplÄtar
- 2st frÀmre bromsok

Samt en helt del tips och kaffe frÄn en tidigare byggare!

 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Fizz sade:

Pics or it didn't happen.... 😉😄

Ja sÄ Àr det ju.

FÄr vÀl bjuda pÄ lite bilder pÄ vad jag slÀpat hem.

Garaget Àr sÄ rörigt och med respekt för andra hyresgÀster sÄ kommer bilder pÄ chassi osv senare nÀr jag röjt undan lite. 

Om nÄgon vet vad stötdÀmparna heter sÄ Àr jag intresserad. 

20240504_173700.jpg

20240504_173658.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HÀr Àr bilder pÄ vÀxellÄdan som bör komma i veckan! 

Bilderna Àr frÄn annonsen

image.jpeg.59e121e502f4dfdd2e9c7c61b3678998.jpegimage.jpeg.a3ee31caaca02524aac1454e78f2e29f.jpegimage.thumb.jpeg.9018dddc7643f34515fd639c7c1d1cdf.jpegimage.jpeg.e745dbcddb0a179cf0f5a90f4b4562fa.jpegimage.jpeg.2e90fa3dbc4a025994989e2cc6d1adbf.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • highXspeed changed the title to Kommande bygge: Midlana "Special Edition"

Detta Àr ju inte sjÀlva byggtrÄden dÄ jag just nu Àr i sjÀlva planering stadiet.
 

TÀnkte skicka ut en liten frÄga. Hur mÄnga hÀr planera en massa innan ni började bygga eller blev det bygga och planera samtidigt?

Har som sagt fÄtt hem boken nu och börjat lite lÀtt och rita upp hur jag kommer vilja ha sjÀlva ramen/chassit.

Kommer som sagt utgÄ ifrÄn original ritningarna pÄ midlana. Men kommer förlÀnga och förkorta.

Sitter och funderar nu pÄ om man som byggare redan nu kan bestÀmma vad man vill ha för hjulbas, spÄrvidd fram och bak?

NÄgon kanske har lite input? Mesta vikten kommer ju vara bak sÄ gissar man vill ha mer spÄrvidd bak Àn fram?

I boken sÄ Àr det spÄrvidd 64" fram och 60" bak och hjulbas 96"? Men dÄ Àr ju motorn tvÀrstÀlld..

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, highXspeed sade:

Hur mÄnga hÀr planera en massa innan

MONOPOSTO projektet 

Jag satt med laptopen i knÀt i TV-soffan en vinter, 3-4 mÄnader, och konstruerade/ritade hela bilen till 90% innan jag började bygga. Efterhand som bygget har fortskridit har jag gjort vissa Àndringar men jag tycker att all planering har varit vÀldigt vÀrdefull nÀr man startat bygga och att det mesta dÄ Àr genomtÀnkt.

Jag har ocksÄ mesta vikten bak med motor och vxl bak. SpÄrvidd fram 1585mm , bak 1475mm, hjulbas 2715mm, markfrigÄng 130mm.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

MONOPOSTO projektet 

Jag satt med laptopen i knÀt i TV-soffan en vinter, 3-4 mÄnader, och konstruerade/ritade hela bilen till 90% innan jag började bygga. Efterhand som bygget har fortskridit har jag gjort vissa Àndringar men jag tycker att all planering har varit vÀldigt vÀrdefull nÀr man startat bygga och att det mesta dÄ Àr genomtÀnkt.

Jag har ocksÄ mesta vikten bak med motor och vxl bak. SpÄrvidd fram 1585mm , bak 1475mm, hjulbas 2715mm, markfrigÄng 130mm.

 

Kul att höra. 🙂 dĂ„ jag redan nu vet att jag inte kommer kunna lĂ€gga sĂ„ mycket byggtimmar i början sĂ„ kĂ€nns planeringen extra viktig dĂ„ det Ă€r nĂ„got jag kan göra hemma i soffan som sagt och istĂ€llet vara sĂ„ effektiv det bara gĂ„r nĂ€r det Ă€r byggtid.

Men som du sĂ€ger ibland mĂ„ste man kanske gĂ„ tillbaks till ritbordet. 🙂

ah intressant angÄende din spÄrvidd. Vad var det som avgjorde att den blev bredare fram Àn bak?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Kul projekt! 🙂

Jag instÀmmer helt med Göran. Gjorde exakt likadant men ritade bara till typ 60-70%. VÀldigt skönt med 3D cad dÄ du vet precis vilka lÀngder och kapvinklar som behövs (köpas och kapas). HjulupphÀngningens geometri har varit guld att kunna göra i datorn för att se sÄ det blir rimliga vinklar, frigÄng och vart allt ska fÀstas in. Jag ritade utifrÄn och in. I slutÀndan ska ju ramen bara hÄlla ihop alla andra saker, sÄ hjulupphÀnging, cockpit och motor fick styra hur ramen blev.

Det jag inte ritat i CAD Àn Àr motorfÀsten, instrumentering/vÀxelspak, belysning osv samt karossen. Men nu nÀr jag börjat bygga sÄ tar jag det lite som det kommer. Ritar upp det som behövs och bygger med kartongmall det som Àr enklast sÄ.

I mitt fall ville jag gÀrna anvÀnda standard drivaxlar, sÄ det fick styra min spÄrvidd bak. Utseendet fick sedan styra fram till nÄgot mindre.

Lycka till! 🙂 att bygga bil Ă€r vĂ€ldigt roligt och givande!

Edited by Danielsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Danielsson sade:

Kul projekt! 🙂

Jag instÀmmer helt med Göran. Gjorde exakt likadant men ritade bara till typ 60-70%. VÀldigt skönt med 3D cad dÄ du vet precis vilka lÀngder och kapvinklar som behövs (köpas och kapas). HjulupphÀngningens geometri har varit guld att kunna göra i datorn för att se sÄ det blir rimliga vinklar, frigÄng och vart allt ska fÀstas in. Jag ritade utifrÄn och in. I slutÀndan ska ju ramen bara hÄlla ihop alla andra saker, sÄ hjulupphÀnging, cockpit och motor fick styra hur ramen blev.

Det jag inte ritat i CAD Àn Àr motorfÀsten, instrumentering/vÀxelspak, belysning osv samt karossen. Men nu nÀr jag börjat bygga sÄ tar jag det lite som det kommer. Ritar upp det som behövs och bygger med kartongmall det som Àr enklast sÄ.

I mitt fall ville jag gÀrna anvÀnda standard drivaxlar, sÄ det fick styra min spÄrvidd bak. Utseendet fick sedan styra fram till nÄgot mindre.

Lycka till! 🙂 att bygga bil Ă€r vĂ€ldigt roligt och givande!

Kul att höra! 🙂

Ja 3d cad Àr riktigt trevligt. Jag anvÀnder mycket papper och penna och införskaffat lite hÄrdare kartong för diverse modellbygge. Samt fÄtt en galen idé dÀr jag ritar upp hela ritningen i full skala och kommer sen ha över den till byggbordet. Frugan undra vad jag skulle med 10 meter, 150cm brett ritpapper till. 

NÀr det gÀller spÄrvidd bak sÄ kommer det troligen vara drivaxlar som styr dÀr med. DÄ jag som du vill anvÀnda original och inte behöva skarva eller special bestÀlla.

Hjulbasen Àr dock redan bestÀmd till 2224cm

Link to comment
Share on other sites

Även om jag ocksĂ„ caddat i 3D sĂ„ Ă€r det inte nödvĂ€ndigt. med sunt förnuft och en del grejande med papp och masonitemallar sĂ„ gĂ„r det Ă€ven utan CAD

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Även om jag ocksĂ„ caddat i 3D sĂ„ Ă€r det inte nödvĂ€ndigt. med sunt förnuft och en del grejande med papp och masonitemallar sĂ„ gĂ„r det Ă€ven utan CAD

3d Cad i alla Ă€ra. Men gör man en modell i kartong/papp sĂ„ fĂ„r man en helt annan bild av grejerna och det Ă€r lite sĂ„ jag kommer jobba! 🙂

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, highXspeed sade:

Vad var det som avgjorde att den blev bredare fram Àn bak?

Jag kollade pÄ andra bilar och pratade med diverse personer men jag blev inte mycket klokare av det, sÄ jag vet inte vad som Àr bÀst - bredare fram eller inte. Det finns tydligen flera teorier om det. Det jag till slut fastnade för bar ett argument nÄgon sa -  eftersom du har mycket vikt pÄ bakhjulen och dÀrmed bra grepp behöver man göra framvagnen lite bredare för att öka greppet dÀr. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just nu, Göran Nilsson sade:

Jag kollade pÄ andra bilar och pratade med diverse personer men jag blev inte mycket klokare av det, sÄ jag vet inte vad som Àr bÀst - bredare fram eller inte. Det finns tydligen flera teorier om det. Det jag till slut fastnade för bar ett argument nÄgon sa -  eftersom du har mycket vikt pÄ bakhjulen och dÀrmed bra grepp behöver man göra framvagnen lite bredare för att öka greppet dÀr. 

Det var ju faktiskt ett bra argument. Tack för du tog dig tid att svara. 

Link to comment
Share on other sites

  • highXspeed changed the title to Kommande bygge: Midlana "Special Edition" obs! Motorval avslöjas ikvĂ€ll.. obs!

Uppdatering!

Imorgon anlÀnder vÀxellÄdan! Sjukt taggad pÄ att se vad pallen innehÄller. Vikten Àr uppskattad till 50kg enligt fraktbolaget.

SÄg ett inlÀgg hÀr i gruppen pÄ hur vÀxlarna ligger sÄ det kommer testas. Annars Àr det nog inte sÄ mycket jag kommer kunna kolla innan om den Àr i bra skick.
 

En rejÀl tvÀtt ska den fÄ med.

 

Men vad ska nu denna 01E lÄda hamna pÄ för motor? En 5cyl audi motor vore helt klart trevligt. Ljudet Àr svÄrslaget helt klart.

Om ingen redan rÀknat ut det sÄ Àr ju hjulbasen hÀmtad frÄn audi urquattro s1. Mest som en kul grej dÄ jag kommer ha audi lÄda och hjullager/nav.

Nej, motorn kommer bli en 2 liters 4 cyl 16v motor frÄn Japan. 

Men ingen 2 liters 4 cyl som helst utan en 4g63 (6 bult)

49147-47c81704c3abfb556193bf3eeb8fde30.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • highXspeed changed the title to Kommande bygge: Midlana "Special Edition, 4g63+01E DQS"

Uppdatering om motorn:

Jag gillar information om grejer sÄ tÀnkte dela med mig av lite information angÄende motorn jag har tÀnkt att anvÀnda mig av.

Detta Àr dock inte turbo motorn. Utan en n/a/sugmotor.
(men i grunden Àr 4g63t (6 bult) samma motor förutom andra kolvar och kamaxlar dÄ om man ska kolla invÀndigt)

Standard frÄgan brukar vara varför motorn kallas 6 bult. Det har och göra med att svÀnghjulet sitter med 6 bult istÀllet för 7 som det Àr pÄ de senare 4g63.
I galant gti, vr4 och eclipse 90-92 finns 6 bult. Sen gÄr de över till 7 bult. Det Àr ocksÄ en fin maskin men 6 bult Àr starkast original.
 

16v
2.0
DOHC
85 mm borr x 88 mm slag
Biffiga stakar original.
992227E0-44EA-44A2-9D00-031FFD610315.thumb.jpeg.6c722d031cbce9449e6f7a0449d2493c.jpeg

Tar med en bild pÄ 2g stakar som jÀmförelse

s-l1600.thumb.webp.0bdb59a291a6914b9598b8245f3cc412.webp
Separat oljekylare samt separat monterat oljefilter (alltsÄ oljefilter sitter inte direkt pÄ blocket)

5 ekrade kamdrev (2g har 4 ekrar)

Stora insugskanaler (1g Àr underst, 2g överst, 2g toppen har sina fördelar beroende pÄ vad man har för effektmÄl) 

Dryer_and_Others043.jpg.37dc221280df32e89d18333afe3b6af2.jpg


60mm spjÀllhus (1g vs 2g som har 54mm)

1g2gheadswapthrottlebodylg.jpg.0676e55b49dc52aa5679e838f5821978.jpg

 

 

 

 

 

Oljekylda kolvar

9.8:1 kompförhÄllande

Motorn Àr robust och gÄr fÄ ut mycket effekt med enkla medel utan att behöva byta ut

sÄ mkt delar. Nu kommer jag troligen inte behöva ha sÄ mycket effekt med tanke pÄ vikten pÄ en midlana. Men ÀndÄ. Effekt Àr ju kul!

Utan turbo sÄ ger motorn: (kollar man pÄ motorn vad den Àr byggd för sÄ kan man snabbt rÀkna ut att den Àr vÀldigt strypt)

144hp@6500rpm
171nm@5000rpm

Men tanken Àr att fÄ bilen reggad med turbo dÄ jag gillar turbo helt enkelt.

Lite osÀker pÄ dock om jag mÄste ha en 4g63t vid reggning eller om jag kan regga med en 4g63 som jag monterat turbo pÄ? 

 

Hoppas ni uppskattar lite nörderi. Jag Àr ett stort fan av 4g63 motorn i alla fall sÄ valet av motor kÀnns mer Àn rÀtt.

Edited by highXspeed
Link to comment
Share on other sites

Det finns alltid en blomma i trÀdgÄrden som behöver ett stöd i tillvaron.. 

 

SkÀmt Äsido, tÀnkte lite grann pÄ din trÄd om planering.. nÄgot som jag haft stor nytta av Àr "schemalagd" stareing time, dvs tid som bara spenderas stirrande pÄ vad man byggt... Jag lÄter alltid garaget stÄ olÄst de dagar jag gjort nÄgot pÄ bygget, och sist pÄ kvÀllen gÄr jag ut och "lÄser garaget".. vilket innebÀr nÄn halvtimme stirrandes och funderandes pÄ vad man Ästadkommit och vad som ligger framför en... Har kommit pÄ mÄnga bra lösningar dÄ... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Fizz sade:

Det finns alltid en blomma i trÀdgÄrden som behöver ett stöd i tillvaron.. 

 

SkÀmt Äsido, tÀnkte lite grann pÄ din trÄd om planering.. nÄgot som jag haft stor nytta av Àr "schemalagd" stareing time, dvs tid som bara spenderas stirrande pÄ vad man byggt... Jag lÄter alltid garaget stÄ olÄst de dagar jag gjort nÄgot pÄ bygget, och sist pÄ kvÀllen gÄr jag ut och "lÄser garaget".. vilket innebÀr nÄn halvtimme stirrandes och funderandes pÄ vad man Ästadkommit och vad som ligger framför en... Har kommit pÄ mÄnga bra lösningar dÄ... 

LĂ„ter klokt. Jag har dock en bit att Ă„ka till garaget. Men förstĂ„r din tanke 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...