Jump to content

Recommended Posts

Posted
23 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Mycket stiligt och inspirerande 😊

Jag har två frågor som du säkerligen har planerat men jag är nyfiken för att själv veta.

1. Du ser ut att ha slipat panelerna, ska dom lackas eller rollas med bed liner eller nått?

2. Fästena till krängningshämmarrören, nyper dom inte fast röret? Ska det vara någon slityta eller hur går tankarna?

Tack! 🙂

1. Ja, det stämmer att flera av panelerna är slipade. Jag brukar pulverlacka paneler, så är även tanken med dessa.

2. Det är Sellholms lagerbockar, men det är samma som till vanliga hydraulikrör. https://www.sellholmshop.se/produkt/lagerbock-o-25/ 

Visst drar man dom stenhårt så nyper dom, men brukar dra lagom och sedan loctite.🙂 Det är någon slityta innanför och det går inte lacka själva rören, då blir det för tjockt. Förra bilen pulverlackade jag och sedan svarvade av anläggningsytan. Själva knivarna sitter med Sellholms excenterlås.

 

image.png.24840bff845ba26ac032cec40b62eef2.png

image.png.e4e77e4faad21c4788a46df67fc5f3cd.png

 

  • Like 1
Posted

Styrväxeln har fått sin sista vila, hoppas inte behöva flytta på den, så kunde jag göra klart torpedväggen. Det är Arto copycat över hela den kan man säga.

IMG_1873.thumb.jpeg.7723b3b1887bfff64f926552a6720b9e.jpegIMG_1874.thumb.jpeg.412a1d329a0e9151f223c0ef230b2d8d.jpeg
 

Har därefter satt kurs emot bromsarna och dess dragningar, fick börja med vinkelharry för uttag i tunneln 😬

IMG_1912.thumb.jpeg.f85c1c8bbd35c49dc1cfcbc6a7851568.jpeg

IMG_1920.thumb.jpeg.8df8abebcc23dc555b1d234888076f77.jpeg

Sedan dragningar av dessa dyrgriparna.

IMG_1772.thumb.jpeg.f1423bf49c73f1544cb333204bfab84e.jpeg

IMG_1773.thumb.jpeg.3e8c5216f072886acda8c9a984bb89b0.jpeg

IMG_1919.thumb.jpeg.8f8013f936d9f903476b97bbd7b586b0.jpeg
 

Sedan rak-rör-fattigmans-versionen..

IMG_1917.thumb.jpeg.1a806d511b0883e18e64a3d7117dc545.jpeg

IMG_1921.thumb.jpeg.95ef105035621f7c9c5e00bf2b0eaa99.jpegIMG_1918.thumb.jpeg.39bc14b03bcd5fb5d994f8d2c4df9b8f.jpeg

 

IMG_1897.jpeg

IMG_1774.jpeg

  • Like 5
Posted

Missa inte att SFRO vill ha nåt som gör så att bromsledningen inte kan rotera mot oket när man svänger vid användande av banjokoppling. 

  • Like 1
Posted (edited)
2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Missa inte att SFRO vill ha nåt som gör så att bromsledningen inte kan rotera mot oket när man svänger vid användande av banjokoppling. 

Tack Mats, det hade jag helt missat.

Får klura ut någon lösning, undrar om man kan sätta någon gummiklammer av något slag. Gäller bara på framoket? 

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 1
Posted
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Jag löste det så här på min bil. Jag hade bara banjokoppling fram så jag vet inte om det gäller  bak med. 

 

banjo.thumb.jpg.1780c5074c236bc0154e9e4f68329c38.jpg

Det där var en snygg lösning! Hade tänkt låsa med klammer eller tie-strap, men detta var bättre!

Posted

Skyddet mot rotation krävs bara när rörelserna riskerar att vrida loss slangen. Bak beror det alltså på vinkel och placering men fjädringsrörelserna är sällan sådana att slangen vrids på samma sätt som fram.

  • Like 2
Posted
58 minuter sedan, therealpinto sade:

Skyddet mot rotation krävs bara när rörelserna riskerar att vrida loss slangen. Bak beror det alltså på vinkel och placering men fjädringsrörelserna är sällan sådana att slangen vrids på samma sätt som fram.

Tack för svar Gustav!

Då kommer det nog räcka i fram, satte en rostfriplåtbit och klammer som loser den.

Kollade i bak nu, där sitter fästet i chassit och oket helt i linje med varandra. Med andra ord så är det ingen rotation som kan uppstå 🙂

IMG_1773.thumb.jpeg.3e8c5216f072886acda8c9a984bb89b0.jpeg

  • Like 1
Posted

Även små steg får man ta med, eller vad var det Iwdal nämnde i sin tråd 😄

Valde att fälla in tutan, det kommer man kanske få sota för ljudmässigt när man använder den kanske. (Provade den i detta läget, fungerade fint)

Men det var snyggast så 😊

IMG_1981.thumb.jpeg.beae1683b57c2089e451bdd12a8479f2.jpeg

  • Like 2
Posted
12 minuter sedan, fege sade:

Stort GRATTIS igen! 🏁

Samma här:icon_thumbup:

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

2 månader mellan uppdateringarna, finns kanske lite förbättrings potential där! 😄

Har dock varit mer aktiv i Garaget!

Det har tillverkats drivaxlar, blev i materialet (med något lustiga namnet) Orvar Supreme.

IMG_2839.thumb.jpeg.00962dd94b0306593af3577162ef0a18.jpeg

IMG_2837.thumb.jpeg.b432719e9ccc0448723994725f2e155b.jpeg

IMG_2838.thumb.jpeg.bf7ee34423854d6527158becb1750ec1.jpeg


Sedan efter lite funderande och skavande och Artos visdomsord, inget passar på en GT40. Så skrotade jag motorfästena och byggde nya.

IMG_2399.thumb.jpeg.05c12f26d1b1aa8177061f74b26f9f73.jpeg

Mitt i Argonångorna fick jag även TIGat ihop tunnel, kommer det färg sen på chassit så behöver jag nog knappt skruva fast pedalstället 😄

#trångtärbra

IMG_2400.thumb.jpeg.5922c72a72207ee53eb3b8d8fa4b149a.jpegIMG_2404.thumb.jpeg.85f09622cc7e759204534cedf3e6bde9.jpegIMG_2414.thumb.jpeg.05d6c592a395f327e9d5747b109de2f3.jpegIMG_2415.thumb.jpeg.978fba53c8c3006effc62f2d5597dbba.jpeg

  • Like 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...