Fizz Posted April 8, 2023 Posted April 8, 2023 (edited) Hej allihopa! Jag har börjat skissa på de främre undre länkarmarna till mitt bygge, och har försökt komma på det bästa sättet att gå från rör till plattjärn, där spindelleden ska fästas. Jag har tänkt att "låna" (den "yttre") designen på länkarmen från MK RX-5; Eftersom de använder samma Mazda originalled och nav som jag. De använder dock svarvade hylsor för att fästa skruven som sitter i bilens längdriktning, och jag hade hoppats att det går att göra med plattjärn istället. Framförallt för kunna behålla orginal-skruven vilken blir betydligt kortare, och för att min tillgång till svarv är något skakig... Jag har hittat på tre sätt att göra det, men det kanske finns något bättre? 1; Bockade plattjärn 2; Slitsar i rören 3; Slitsar i plattjärnen All input tas emot tacksamt! Edited April 8, 2023 by Fizz Lade till lite Quote
Morty Posted April 8, 2023 Posted April 8, 2023 Hej, nu saknar jag möjlighet att rita eftersom jag sitter i husbilen med bara telefonen, så säg till om jag är oklar i mitt förklarande. Jag hade valt att bocka yttre röret på bärarmen så att båda går okapade fram till spendelleden. Nu blir det en kraftig försvagning vid svetsen där det korta röret ansluter. Sen hade jag faktiskt försökt få till svarvade hylsor som MK gjort för att få lite mer styrka i kommande färdriktning än vad ett plattjärn ger. Om du vill kan jag svarva bussningarna till dig mot självkostnadspris på material och porto. 1 Quote
Fizz Posted April 8, 2023 Author Posted April 8, 2023 Tack för svaret, och erbjudandet! Jag antar att det är därför MK valt att köra med en förstärkningsplåt på insidan, borde inte det räcka? Jag hade tänkt att göra helt raka rör, och kommer att ha gummibussningar inne, så det blir ingen exakt kopia... Nått sånt här; Quote
Kjelland28 Posted April 9, 2023 Posted April 9, 2023 Tror att Morty tycker så här ! Jag är nog böjd att hålla med. hylsor för Volvo 850 länkarmsbussning diam 32 utv 35 l utv rör, diam 12 inv 46 l inv rör sitter i min locost old style på forumet 1 1 Quote
Fizz Posted April 10, 2023 Author Posted April 10, 2023 Dom bussningarna verkade bra.... Jag har redan köpt på mig 8 stycken av en annan dock, till Volvo S/V40 ... Lite större YD (37 mm), och lite längre (60 mm) .. vi får se helt enkelt... Att de där gick att köpa 2 stycken med skruvar för 130 spänn på Autodoc var ju lockande... Men jag antar att det inte finns något enkelt och bra sätt att fästa spindelleden, jag får helt enkelt lösa kraftigare hylsor dit... Quote
Kjelland28 Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 (edited) Tror att den här varianten funkar med, se till att ha, beroende på vikt 6-8mm tjocka plattjärn plattan klarar sig nog med 3-4mm Edited April 10, 2023 by Kjelland28 1 Quote
Kjelland28 Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 Bussningarna körde jag samma bussning, 850 länkarm fram, överallt, A-armar, four-link, och panhardstag och det känns jättebra när man gungar på bilen i princip färdig nu. men dina bussningar funkar säkert också. 1 Quote
Fizz Posted April 10, 2023 Author Posted April 10, 2023 31 minuter sedan, Kjelland28 sade: Tror att den här varianten funkar med, se till att ha, beroende på vikt 6-8mm tjocka plattjärn plattan klarar sig nog med 3-4mm Jag hade hoppats på en vikt som är lägre än Miatan i alla fall... Borde gå att uppnå eftersom jag tagit bort all lyx från den.. 😆 Så här ser Miatans länkarmar ut; Tjockleken med brickan som förstärker är 4,6 mm, medan plåten är 2,5 mm tjock... Om man siktar på ett plattjärn som är lika brett som plåten (40-45 mm kanske?) borde det kanske funka med 5 mm? Quote
Kjelland28 Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 På miata länkarmen så har du förstyvningar i form av de vikta kanterna Jag skulle nog gissa på 6mm, men sätt upp länkarmen i skruvstycket och ta en stor skiftnyckel och känn efter hur mycket kraft du behöver lägga på innan det sviktar gör sen samma med en plattjärnsbit i den tjocklek du tänkt så får du en uppfattning om du är på rätt väg sen bör du ta ett snack med din besiktningsman också 1 Quote
tpau Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 (edited) Det finns diverse firmor som säljer hjulupphängning i rör till Miator googla på Miata tubular control arm för inspiration. V8 roadster gör de här; https://v8roadsters.com/product/tubular-control-arms-full-set/ de är ganska stora så hade den konstruktionen inte hållit hade det varit känt och ändrat. Men det finns diverse andra också. Fundera på i vilka riktningar du har last och addera styrka där, det blir egentligen mest draglast samt att coilovern försöker böja den på mitten. Beräknarna på mitt förra job poängterade alltid att svetsar alltid är en startpunkt för sprickor, därför vill man ha svetsen i ett lågt lastat tvärsnitt. Tex om man ska förstärka ett fyrkantrörshörn lägger man plåten uppepå och svetsar mitt på röret istället för inne i hörnet. En fundering; finns det någon rektangulär stålprofil som är lika bred invändigt som din spindelled? /T Edited April 10, 2023 by tpau 1 Quote
Fizz Posted April 10, 2023 Author Posted April 10, 2023 Det närmaste man kommer (tror jag, med sortimentet som Montano har på hemsidan som referens) är KKR 70x40x4 ... Hade den funnits i 5 mm tjocklek hade det nog varit perfekt.. spindelleden är 60 mm bred.. Tror nog att jag kopierar den här infästningen som V8Roadster har .. borde väl funka även med raka rör? Quote
Kjelland28 Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 Har du måtten på spindelleden så kan jag göra färdigt modellen ? Quote
Fizz Posted April 10, 2023 Author Posted April 10, 2023 Jag har inte mätt upp den än, vilka mått behöver du? Hålet i längdriktningen är i alla fall 12,4 mm, cc mellan det och det gängade vertikala hålet är 49 mm. Gängan är M12x1,5 .. Quote
Göran Nilsson Posted April 11, 2023 Posted April 11, 2023 Denna har jag. Spindelled undre.SLDPRT Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 @Dan Ok, hur långa var dina bussningar jag tolkade det som att det inre röret var 60 långt och diam 12 Och det yttre var 37 men hur långt ? Har du nån längd på hela A-armen som du siktar på ? 😀 @Göran har du den händelsevis som step också ? Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 428 från centrum bussning till hålet som är parallellt med bussningen och 88 till stötdämparfästet utmed A-armen och 35,5 i höjd som den ser ut nu 1 Quote
Fizz Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 (edited) Så här är de preliminära måtten i alla fall.. 🙂 Jag började skissa i Sketchup lite grann, med utgångspunkt i v8Roadster-armarna; (nej, rören ska inte sticka ut genom plattjärnen, det är bara jag och Skechup som inte gillar varandra 😅) En version med 30x3-rör; Och en med 25x3; Edited April 12, 2023 by Fizz Quote
swedishGT40 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Jag skulle köpa rör av lokale hydroscand och samtidigt be dem kapa med övermått och bocka till dem, på så sätt kan du slippa den konstiga anslutningen i ena hylsan. 1 Quote
Fizz Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 (edited) 10 minuter sedan, swedishGT40 sade: Jag skulle köpa rör av lokale hydroscand och samtidigt be dem kapa med övermått och bocka till dem, på så sätt kan du slippa den konstiga anslutningen i ena hylsan. Ja, v8Roadster har löst det såhär; Kan väl inte säga att jag är superförtjust i just den delen, men det var ett test .. 🙂 Jag har en rör-bock (iofs en sån där gammal modell) men det borde gå att lösa en bock med bra rör (och kanske sandfylla dem?), och dessutom möjlighet att handla på Ahlsell .. 🙂 Jag har också fått för mig att det är bra att hålla rören så raka som möjligt? Edited April 12, 2023 by Fizz Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Ok jag har 25x3 rör i mina, E235, och det tror jag att det skulle fungera som det blir här med beroende på vikt så klart. Tror att jag har strax under 360 kg på framvagnen tom bil. Jag justerar måtten. och lägger in filen som step här 1 Quote
Fizz Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 Jag tänkte att det var såpass liten skillnad i vikt mellan 30x3 och 25x3 (22%) att det var bättre att gå på det större .. SFRO-handboken säger ju iofs att lätt Seven behöver minimum 20x3 .. Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 så här blev det. Miata Nedre A-arm 2.stp 1 Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 25x3 blir rätt biffigt med och vill du ha starkare ta E355 rör så är du helt säker 1 Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Jag kör ju stel axel men har 25x3 i fourlinken jag gick upp till 30x3 i panhardstaget för den är ju själv om hela lasten i sidled men det hade nog gott med 25x3 där med E355 alltså 1 Quote
Fizz Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 5 minuter sedan, Kjelland28 sade: Ja men det beror ju på designen Hade väl tänkt låna den från MK RX-5 där med ... 🙂 Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 (edited) Jag skulle ta 25x3 E355 till dom så blir det inga problem med SFRO. Som nämts tidigare så brukar Hydroscand ha bra priser vi har 50% rabatt där har jag för mig. Jag gav strax över 1300 för material och bockning av störtbågen till skillnad från nån firma som höll på med bågar hela tiden dom ville ha 2500 plus 1000 i mallavgift vad nu det är för nåt. 🙂 Detta var i Skövde det är lite olika på olika orter vad dom klarar av att göra. Edited April 12, 2023 by Kjelland28 1 Quote
Fizz Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 Hittar inga rör i E355 på Hydroscands hemsida .. 🤔 Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Det bästa är att ringa och prata med dom. det brukar finnas mer än det som står på webbsidan. Eller gör lite skisser på vad du vill ha och vilket material och åk dit 1 Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 (edited) Sen finns stålbutik.se på nätet drivs av Probend i Veddige till min fourlink så skickade jag en ritning till dom så gjorde dom alla fyra stagen i E355 tigsvetsat för 2000 kr plus frakt. men dom tackade nej när jag frågade om A-armarna. Men det går ju alltid att fråga Edited April 12, 2023 by Kjelland28 1 Quote
tpau Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 (edited) För framvagnen är det värt att tänka på aerodynamiken, gapet mellan noskon o framhjul är en av de värsta lutbromsarna på en sjua. Så mindre diameter på rör är bra ur den synvinkeln. Till caterham finns det t.o.m. tunnare aerodynamikarmar. Men undre bärarmen är helt klart belastad i böjning så jagar du inte varvtider kan det vara värt att vara konservativ. Hittade den här tråden på locostbuilders, kolla noga på bärarmen i första bilden. https://www.locostbuilders.co.uk/forum/2/viewthread.php?fid=2&tid=12587&action=printable /T Edited April 12, 2023 by tpau 1 Quote
Fizz Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 Verkar som det var 19x2 rör i den länkarmen, eller? Men det var helt klart intressant läsning, ska plöja resten sen... Nu har jag dessutom börjat fundera på att överge den ursprungliga tanken helt, eftersom det innebär att hjulbasen blir närmare 2500 mm .... Med mer "A-lika" länkarmar kan man få styrväxeln innanför det främsta vertikala röret i ramen, och hamna på 2350-2400 mm i hjulbas nånting....🤔 Quote
tpau Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 (edited) Röret är ju helt klart utmanade tunt men den stora lärdomen är förstärkningsplåten och des utformning. Den är tjock och ger väldigt mycket extra böjstyvhet till bärarmen, det hjälper till att föra in böjlasten från stötdämparen. Men där den slutar är den som bredast och därmed styvast, och direkt efter den slutar är det bara 19mm röret. Det blir en stor spänningskomcentration i den övergången. Se det som när du knäcker en pinne över knät, då orsakar du själv en spänningskoncentration. Längre ner i tråden finns bilder på diverse förstärkningsplåtar som har ursparningar, det gör att styvheten minskar långsammare. En mjukare styvhetsövergång gör att rören kan fjädra istället för att de knäcks. Det visas också på en metod för att flytta inlärningen av förstärkningsplåten så att svetsen inte ligger i det högst lastade snittet. Att få in lasten och att inte orsaka spänningskoncentrationer är viktigare ju vekare konstruktionen är, har du 30x3 rör är de relativt mycket böjstyvare det gör att styvhetsövergången från förstärkningsplåten inte blir lika extrem. Men för mig känns 30x3 som onödigt grova rör, bättre att göra en konstruktion med sunda lastvägar. Till bakvagnen som inte är i luftströmmen och inte syns hade jag nog tjockat på mer, bara för att vara säker, men det är en annan fråga. Men om vi lämnar teorin, kopierar du en lösning som rullar på många bilar som körs hårt så borde du ha en tillräcklig konstruktion. /T Edited April 12, 2023 by tpau 1 Quote
Kjelland28 Posted April 13, 2023 Posted April 13, 2023 (edited) Min undre A-arm med ring för 140 undre spindelled dragen bakåt i bilen, färdiga så fick jag göra nya tvär-rör som hade en böj runt styrstaget då max nedfjädring och fullt styrutslag gjorde att A-arm och styrled krockade. diam 25x3 centrum bussning till centrum spindelled 409 mm ger mig en spårvidd av ca 1380 mm Nedan de övre med gänga för transit styrled i den raka delen som är bakerst i bilen. den raka pinnen är en masiv stång med gänga (M18x1,5) i ena änden och en urborrning i andra änden, fick borra ett litet lufthål in till gängan annars gick det väldigt tungt att skruva i styrleden. Ganska lika hur Caterhams ser ut fast grövre och större. Edited April 16, 2023 by Kjelland28 1 Quote
Fizz Posted April 16, 2023 Author Posted April 16, 2023 Så höger är färdriktningen på dina bilder? Quote
Fizz Posted July 14, 2023 Author Posted July 14, 2023 (edited) Tja, så här blev det .. Edited July 14, 2023 by Fizz 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.