Jump to content

Gt40 bygge


Jcbs

Recommended Posts

Hallå. 

Äntligen börjar det närma sig. 

Efter 15 månaders väntan far jag snart till England och hämtar starten på mitt bygge hos Andy på Tornado Cars. 

Resan blir under påskhelgen 

 

Ram, kaross och lite chassiedelar blir det. 

Efter en mycket bra vägledning och tips av Gustaf så har jag beställt ramen och upphängning i material som stämmer överens med svensk standard hos SFRO.

Var lite fram och tillbaka innan jag och Andy var på samma bana. 

 

Jag kommer fara med en Mercedes sprinter med bakavlyft och hämta alla delar. Vilket jag förstått ska få plats. 

 

Min resa blir från Örebro till Frankrike vid Tyskland, Nederländerna och Belgien. För att sedan ta mig över till England och sen hem igen. 

Blir dover - calais, någon som vet om tunnel eller färja är smidigast / snabbast? 

Jag och en kompis försöker ta detta på 4 dagar med 2 övernattningar i Frankrike på dit och hemvägen. 

 

Är det någon som gjort denna resa som kan ge lite tips och tricks? 

Aldrig gjort en resa i denna storlek över så många länder. 

 

Kommer såklart smacka in bilder allt eftersom bygget tar fart. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kul att ännu ett bygge startar,
vad är planen med bygget?

Du bor inte allt för långt bort från mig, ca en timme österut bara, så du är välkommen på besök om du känner det behövs för byggets skull.
Har även en bekant i samma ort/område som har en färdig GTD, han hjälpte mig med mycket funderingar och mått när det begav sig.

Link to comment
Share on other sites

Kul,

Det är en minnesvärd resa så ta gärna någon dag till på dig. Att spendera några timmar extra på Tornado cars kan spara mycket tid i framtiden.

Det spelar ingen roll om man tar färja eller tunnel, tiden och kostnaden är ungefär densamma. Kolla hur det ligget till med bilförsäkringen nu när dom har smitit från EU. 

Link to comment
Share on other sites

Kul och trevligt med ett bygge till här på forumet!🙂 håller med Daniel om att ta god tid på sig. Se till att stanna sova etc. vid behov. Du har väl en kompis med dig som kan köra om du blir trött? Resan blir alla gånger trevligare om man har någon att dela med. Ett helt annat tips är att bli medlem här i klubben och få tillgång till samma fina rabatter som vi får. Jag har utnyttjad dom friskt:icon_thumbup:.

Lycka till och se till att hålla oss informerade om fortsättningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Även jag sällar mig till skara som tycker det är väldigt kul med fler GT40-byggen här på sidan. Varm välkommen!

Som Arto säger så är det värt att bli betalande medlem för att få tillgång till rabatter hos våra samarbetspartners. Det betalar sig snabbt... 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjorde resan (ungefär) 2009. 

Fredag em ner till Trelleborg, plockade upp en racer för trp över till England.

Nattfärja Trelleborg-Travemünde. 

Lördag heldagskörning ner till Calais med hotell där.

Söndag morgon tidig färja över till Dover och upp till Colchester i vårt fall. Hämta 3 karosser samt framrutor, på em/kväll färja tillbaka till Calais och hotell.

Måndag morgon 04.30 avfärd hemåt, via Puttgarden/Rödby.

Tisdag kl 01.00 hemma åter i Växjö ! Vill minnas i vårt fall ca 350 mil och vi var tre personer. En utan körkort p.g.a fortkörning och en med dålig mörkersyn så jag körde ALLA 350 mil .....

En av dessa 3 karosser finns förresten i Örebrotrakten.

Välkommen till gänget här förresten !

IMGP2498.JPG

IMGP2516.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för all positiv feedback. 

 

Jag och en nära vän far ner den 5 april och träffar Andy den 6-april. 

Han hade stängt den 7e och tänkte minsann inte vara öppen för hämtning då. Så lite press är det såklart. 

 

Hämtar en sprinter med glasfiberskåp med 4.2x2.2x2m lastyta och som jag förstår ska de gå bra 🙂

 

Blir extra stop på hemvägen. 

Hyrt 5 dagar nunså tid finns känns det som. 

Han tyckte det var väldigt udda att jag beställde i tjockare material samt att jag valde bort lackerat chassie. För alla byggen han gjort åt Sverige var både lackade och i tunnare material enligt engelsk standard sa Andy. 

Men jag lyssnar på Gustaf på sfro och vågar in chansa med lackerat chassie. 

 

Det blir en fin ford 302 maskin. Standard till att börja med sen när allt är klart vill jag få på trattar med insprut då jag inte har någon förkärlek för förgasare. 

Har köpt mig en Audi låda som får åka i med ett adapter kit. 

Tänker bygga så likt en gt40 var back in the days som möjligt. 

Betalande medlem låter ju som en självklarhet så det måste jag bli. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Jcbs sade:

Tack för all positiv feedback. 

 

Jag och en nära vän far ner den 5 april och träffar Andy den 6-april. 

Han hade stängt den 7e och tänkte minsann inte vara öppen för hämtning då. Så lite press är det såklart. 

 

Hämtar en sprinter med glasfiberskåp med 4.2x2.2x2m lastyta och som jag förstår ska de gå bra 🙂

 

Blir extra stop på hemvägen. 

Hyrt 5 dagar nunså tid finns känns det som. 

Han tyckte det var väldigt udda att jag beställde i tjockare material samt att jag valde bort lackerat chassie. För alla byggen han gjort åt Sverige var både lackade och i tunnare material enligt engelsk standard sa Andy. 

Men jag lyssnar på Gustaf på sfro och vågar in chansa med lackerat chassie. 

 

Det blir en fin ford 302 maskin. Standard till att börja med sen när allt är klart vill jag få på trattar med insprut då jag inte har någon förkärlek för förgasare. 

Har köpt mig en Audi låda som får åka i med ett adapter kit. 

Tänker bygga så likt en gt40 var back in the days som möjligt. 

Betalande medlem låter ju som en självklarhet så det måste jag bli. 

 

Låter konstigt om Andy sålt chassin som är lackade o klara till Sverige.
Då ämnar dom aldrig att bli reggade isf, då SFRO inte godkänner (vad jag vet) lackade chassin då dom ej kan kontrollera några svetsar.
Tjockleken kan dom aldrig kontrollera, så den går att mygla med, men inte materialvalet, då dom materialprovar vid SFRO1.

EDIT: Förresten så är det nog klokt att lyssna lite på SFRO när det gäller materialtjocklek, då det finns flertalet rapporterade fall från just england och deras 1,2 och 1,6mm gods som spricker vid hårt körning på bana.
De flesta rapporter jag sett har dock handlat om hjulupphängning, så chassina verkar klara sig med klenare gods.
Men vem vill att bärarmen går av under körning? Livsfarligt ju...

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

@therealpinto kan säkert flika in här med när jag byggde min sjua var just detta med lack på tapeten. Då kunde det var ok med lackat chassie om leverantören, sedan tidigare, var känd av SFRO (Westfield, Tiger osv...) och de därmed hade sett "många" ramar från tillverkaren i fråga. Jag hade en MNR som nog var den första i Sverige, och därmed okänd, så jag fick ta hem min olackad.

Sedan tycker jag det är en fördel med olackat då det ofta är pulverlack på ramarna och då modifieringar snarare är regel än undantag är det betydligt lättare att göra dessa innan man lackar än att bättre pulverlack. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir ohållbart i att blankt neka lackade ramar, men som Fredrik säger, är det en helt okänd byggare/leverantör så är det ju en risk där det händer att man faktiskt får ta bort färgen.

Materialtjocklek går att kolla på olika sätt (borra ett hål och mäta med modifierat skjutmått är ett sätt).

En ram/chassi ska alltid vara byggt så det inte faller ihop som ett korthus om ett rör fallerar.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gjorde denna resa för några år sedan.
Dag 1 körde jag från Alingsås till Malmö, färja Rödby-Puttgarden men prio-biljett så bara köra på när man kommer. Övernattade i Calais
Dag 2 tog jag EutoTunnel, snabbt och smidigt och upp till Andy. Lastade och sen tillbaka till Calais för övernattning
Dag 3 typ samma väg som dag 1, stopp i Puttgarden och fyllde på vätska 😉

Åkte/körde själv och det blev nog ca 350-380 mil med MB Sprinter

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. 

Jag beställde ramen i swg14 enligt Gustafs rekommendation. 

Det var det lägsta som rekommenderades men grövre gick inte in i deras jigg. 

 

Upphängning är gjort i din 2391 stk35 nbk. 

 

Efter byggbesiktningen steg 1 av sfro blir det blästring och pulverlackering av alla chassiedelar. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är den här! 

Den 5-april rullade vi från Örebro 04.00

Hämtade en Nissan NV400 utanför Tranemo sen bar det av. 

 

Öresundsbron, rödby - puttgarden. 

Genom Tyskland sen Holland, Nederländerna, Belgien och till sist Dunkerkue i Frankrike. 

Lite väntetid på båten sen var det 2 timmars guppande på sjön. 

Eurotunnel var slut på biljetter. Straffet när det är påskhelg. 

Båt till England och vid 10.30 var vi hos Andy. 

Det blev en sömnlös resa då vi var ivriga ( jag) på att komma fram. 

 

Andy - vilken skön snubbe. Det slutade med många koppar kaffe och massa snack om han och hans fars uppbyggnad av företaget. 

Min polare som följande med har ett intresse för att filma  dokumentärer så det kan bli att vi far ner igen och gör en längre intrevju med Andy

 

Superfina produkter, provsatte hans ena GT40 så man fick veta vad man köpt 😂 fick plats och kändes precis så trångt, snett och tokigt som jag kunde förställa mig. Jag är såld! 

 

Sen bar det av mot Dunkerkue igen med samma härliga båtresa, och mot min första sömn på ca 40 timmar. 

Sov 4 timmar på hotellet sen for vi igen. 

För att mötas av härlig tysk STAU. 

Sedan vart det felkoder på husbilen och farthållare slutade fungera och bilen drog härliga 1.8l/mil sista 150 milen hem 

6timmar gick åt i olika köer och förbi  olyckor. Så vi stannade i Köpenhamn precis innan 24 natten mot Lördagen. 

Sov en hel natt och åt frullen i lugn och ro innan vi körde hem mot Örebro igen. 

87 timmar tog det. 

Kostade en större summa än vad jag förutsåg men så blir det ibland. 

Nu får bilen stå till sig till slutet av året innan det drar igång.

 Har några andra byggen att göra klart innan. 

 

 

 

 

FB_IMG_1681063259357.jpg

FB_IMG_1681063268753.jpg

FB_IMG_1681063263001.jpg

Edited by Jcbs
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...