Anders Andersson Posted February 12, 2023 Posted February 12, 2023 Hej på er. Är det någon som har byggt eller känner någon som byggt en GT40 från Tornado, RCR, Superformance eller Cav? Jag är ute efter ett kit där det mesta redan är färdig konstruerat och levereras med byggsatsen. Och hur mycket prefabricerat kan det vara för att gå att besiktiga? Med vänlig hälsning, Anders Quote
Jocke4U Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 Började bygga på Tornado men sålde bygget för drygt ett år sedan. Hur mycket prefabricerat man kan ha innan "amatörbyggt" blir "byggsats" och därmed inte går att registrera kommer nog ingen vilja svara på. Dels för att ingen riktigt vet och dels för att vilja vilseleda. Det viktigaste är att sprida inköpen på olika leverantörer för då ökar oddsen, sen kan "allt" vara prefab.....notera dock att olika leverantörer kan innebära att man måste modifiera. Också att att tänka på är att Tornado vägrar att sälja delar till dom som bygger på annat chassi. Hade jag börjat bygga idag igen så hade jag nog satsat mina pengar på AK Sportscars (f.d. Southern GT) https://www.aksportscars.co.uk/ Quote
Anders Andersson Posted February 13, 2023 Author Posted February 13, 2023 Tack Jocke för bra o nyttig info. Jag vill minnas att det är (eller var) något engelskt företag som inte va så vettiga att ha att göra med, men det är kanske något annat företag. Jag pratade med en som sa att Sfro inte godkänner Tornados hjulupphängningarna, vet inte om det är geometrin eller materialet som är boven? Quote
Jocke4U Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 Du ska inte, jag repeterar INTE handla av Darren George och/eller GT Forté. Det finns inte ett enda hederligt andetag i denna person. Tornados aluminium upprights köpte jag men bytte ut till Granada Mk2 gjutna uprights. Starkare, nättare och ungefär samma vikt. Så nä Tornado's uprights kan jag inte rekommendera. Jag vet att SFRO inte gillar Ford's geometrier, t.ex. Taunus/Cortina som är relativt vanliga på Super Seven och Granada Mk2 på GT40. Det handlar framförallt om för stor scrub/styrradie. EDIT: finns nog bilder på båda uprights i min tråd nedan Jag byggde tidigare en Westfield super seven med Taunus/Cortina's uprights och lite diskussion om att justera bredd och offset på fälgarna. Gjorde så och betyget var en väldigt lättkörd bil. Så det är helheten som är viktig. Sen på en lätt bil som Super Seven så blir kanske påverkan mindre med stor stryradie. På en GT40 gäller nog ungefär det samma, det finns förbättrande åtgärder man kan göra för att helhetsupplevelsen blir bra. Tornado är trots allt en leverantör av många GT40 byggen och varit verksamma i många år. Men ha en dialog med SFRO, kanske @therealpintokan/vill pitcha in? Quote
therealpinto Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 Jag kan absolut pitcha in. Om vi börjar mer hur mycket man kan köpa, så finns det inga formella riktlinjer. Konkret så påverkas faktiskt bedömningen lite av dagsformen hos Transportstyrelsen när de gör ursprungskontrollen. Det vi på SFRO följer och som muntligen har överenskommits tidigare är att för att det ska klassas som amatörbyggt fordon, så ska byggaren ha skaffat en betydande andel vitala komponenter själv, och gjort anpassnings/konstruktionsarbeten. I ett GT40-bygge skulle jag nog säga att detta egentligen inte är en så stor fråga för jag har inte stött på en enda leverantör av "kit" som levererar grejer som bara är att sätta ihop, för att få en fungerande, användbar bil som klarar svenska krav. Alla jag sett kräver mer eller mindre handpåläggning. De flesta mer... Det är ju också värt att reflektera över att man ska klara svenska krav på till exempel bälten och belysning som bara det kan ge en del arbete. När det gäller spindlar så är Granada (MkI och II, 1972-85, bäst att nämna eftersom Scorpio 1985-94 heter Granada i UK) bättre än Taunus men de ger fortfarande rätt mycket scrub och det är ju ingen sportbilskonstruktion någonstans. Jag kan verkligen inte rekommendera den men rätt hanterad kan den absolut ge acceptabla resultat. En GT40 är en rätt komplicerad bil att få till bra, inte bara chassimässigt/stomme utan alla andra detaljer också. Det är en liten bil, med stora prylar, som i grunden inte är designad för att vara rimligt vattentät, ha fungerande ventilation, sikt, belysning osv. Det ger en mängd spännande utmaningar att brottas med 🙂 Gustaf 2 Quote
Kjelland28 Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Bara en nyfiken fråga är volvo140 spindel långt från vad som är önskvärt för ett GT40 bygge och som en liten följdfråga vad är det i geometrierna som behöver ändras för att komma åt rätt håll ? sorry för kapningen. Quote
Anders Andersson Posted February 14, 2023 Author Posted February 14, 2023 Tack Jocke för förtydligandet, uppskattas verkligen👍 Och super tack Gustaf för att du delar med dig av dina besiktnings erfarenheter 🙏 Jag små ler när du beskriver GT40ans personlighet, vilken skit bil egentligen🤣 och en sådan funderar man på att bygga… 😱 Helt ok att du kapar tråden och poppar in med bra frågor Kjelland28😊 Jag suger åt mig all kunskap i ämnet, så bara kör på👍 Jag hittade ett företag ”föll för” lite när jag surfade runt. https://activepowercars.com/competition-coupes/ Dels för att dom använder Corvette C5 fram o bakvagns upphängningar, man har inga frågor om hållbarhet då☺️ Och dels för att dom har en version som är 4” förlängd i sittbrunnen! Är man 190cm så skadar nog inte det. Någon som vet något mer om denna firma? 1 Quote
swedishGT40 Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Dom verkar ha rullat ut en hel del byggen i staterna iaf, så helt åt helvete kan det inte vara. Och ska du inte försöka vara originallikt så är nog förlängningen tacksam för den som har lite längd. Tänk på att takhöjden fortfarande är åt fanders, tilta stolen 10° extra gör underverk för o få ner skalpen istället för att hyvla av den med dörren 😄 1 Quote
Arto Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 (edited) Japp, GT40 är en jäkla skitbil, opraktisk, bullrig, varm, svår att komma i och ur, parkering på "vanlig plats" vid matvarubutiken går bort etc. Meen den är alldeles underbar Den där activepowercars: Intressant, kan vara ett ämne att utgå från. Det finns en hygglig chans att hjulupphängning och geometrier är bra om chassifästena hamnat rätt. Det jag reagerar på är ramens brist på trianguleringar, i vissa vyer finns ju ingenting alls. Det kan tyckas att det finns utrymme för förbättring med lite rörstumpar på väl valda ställen. Eller, om konstruktören räknat in limmade och nitade aluminiumplåtar som ska ta lasterna men jag kan inte se några sådana på bilderna heller? Edited February 14, 2023 by Arto stavning 1 Quote
Arto Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 (edited) Ju mer jag tittar på ramen desto mer fundersam blir jag då inte ens dom raka rören möts i punkter utan sitter förskjutna på många ställen. Många alu-plåtar verkar sitta med några enstaka skruv. Lite märkligt kan jag tycka men det går nog att fixa till lite bättre. Nu var det ju samma sak med min ram men den den här är i mina ögon mer tveksam. Edited February 14, 2023 by Arto 1 Quote
Anders Andersson Posted February 14, 2023 Author Posted February 14, 2023 Självklart är det ju A och O att ramen är korrekt konstruerad, och jag har faktiskt inte kollat närmare på den☺️ Men toppen att du engagerar dig och hjälper mig i denna djungel😊❤️ 2 Quote
Arto Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Lycka till, hoppas du hittar vad du söker, ju fler vi är desto roligare blir det🙂 1 Quote
therealpinto Posted February 14, 2023 Posted February 14, 2023 Corvette hjulupphängningar är generellt sett en bra bas. Men ramen skulle man behöva uppdaterade, tydliga ritningar på för att bedöma. Dessutom rekommenderar jag att tänka till en och två gånger om skyddsbur i denna typ av bilar. I en gatbil som man kör utan hjälm är det inte alltid en fördel. Läs gärna de bifogade filerna i denna tråd: https://www.gt40s.com/threads/roll-cage-question.54265/ 140-spindlar är generellt sett rätt bra, vettig geometri, ganska lätta och starka. Det som är "felet" med Granada är framförallt rätt mycket scrub och så att de är tänkta för lite caster. På ett sätt är väl GT40 litegrann som den där skitfräcka, snygga och lite farliga hårdrockstjejen i gymnasiet. Väldigt lockande och ett säkert sätt att få extremt roligt några kvällar och nätter men kanske inte sjävklart den man ska bilda familj med. Som tur är, så är det mindre komplicerat att ha flera olika bilar, än kärleksrelationer med människor 🙂 Inte för att jag hade nån chans på henne ändå men liknelsen lever 😄 Gustaf 10 Quote
Anders Andersson Posted February 15, 2023 Author Posted February 15, 2023 Tack för infon och liknelsen Gustav😊 Jätte bra att få all denna info på ett tidigt stadium, och jag blir mer och mer övertygad om att en GT40 kanske inte är för mig… Ps. Jag hade heller aldrig någon chans den typen av damer….. 😔 2 Quote
therealpinto Posted February 15, 2023 Posted February 15, 2023 Nu låter det kanske som att jag avråder från GT40 i stort och det skulle jag inte säga. Men det är ett komplicerat projekt och det är bra att vara förberedd på utmaningarna. För den som har driv, ekonomi och möjligheter i övrigt att slutföra ett bygge så kan det bli väldigt fint, de senaste GT40 jag besiktat har alla varit bra tolkningar av begreppet som utan att tappa själen ändå är tillräckligt tillrättalagda för att fungera helt okej i trafik. Gustaf 2 Quote
heralue Posted February 15, 2023 Posted February 15, 2023 2 timmar sedan, therealpinto sade: Nu låter det kanske som att jag avråder från GT40 i stort och det skulle jag inte säga. Men det är ett komplicerat projekt och det är bra att vara förberedd på utmaningarna. För den som har driv, ekonomi och möjligheter i övrigt att slutföra ett bygge så kan det bli väldigt fint, de senaste GT40 jag besiktat har alla varit bra tolkningar av begreppet som utan att tappa själen ändå är tillräckligt tillrättalagda för att fungera helt okej i trafik. Gustaf Det är en fantastisk resa med många utmaningar OCH mycket glädje ! 3 Quote
Göran Nilsson Posted February 15, 2023 Posted February 15, 2023 8 timmar sedan, Anders Andersson sade: Jätte bra att få all denna info på ett tidigt stadium, och jag blir mer och mer övertygad om att en GT40 kanske inte är för mig Jag har byggt och ägt många fräcka apparater, både på väg och i luften, å inte någon har varit praktisk eller bekväm att åka i MEN jäkla va kul jag har haft å vilka minnen det har skapat å vilka härliga människor man har mött. Resan pågår fortfarande 😃. En fullutrustad Volvo är väldigt praktisk och bekväm 😎 2 Quote
Anders Andersson Posted February 16, 2023 Author Posted February 16, 2023 Jag vill tacka er som hjälpt mig framåt i mina bygg tankar😊 Jag är inte helt nybörjare när det gäller bilbygge så jag vet vad det innebär att bygga bil från grunden, och just nu har jag tyvärr inte den fysiska och psykiska orken i kroppen (lider av postcovid sedan april 2020) att konstruera en avancerad bil från grunden. Det va därför jag funderade på en ”byggsats bil” som jag skulle kunna plocka ihop som lite terapi. Men det verkar ju som även firmorna som påstår sig säljer sådan byggsatser inte riktigt lever upp till reklamen… Så jag funderar vidare på vilken väg jag ska gå, jag kanske hittar något halv byggt framöver 😊 Quote
kaj Posted March 24 Posted March 24 Hej alla bil byggare jag undrar vilka som säljer gt 40 kaross i Sverige och var man kan hitta en ritning på chassit Quote
Mats Karlsson Posted March 24 Posted March 24 Jag tror inte du hittar nån som gör karosser i Sverige. De flesta brukar komma från UK. Möjligtvis om du kan hitta ett redan påbörjat bygge att köpa. Quote
Tomas Posted March 24 Posted March 24 Kolla med Magnus Viktorsson här på forumet om karossdelar Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.