Jump to content

A Racing Car Is reborn - Westfield 2000 7-Type


hampisch

Recommended Posts

1 timme sedan, vedde sade:

Jag har en tidig motogadget men utan BT, inget är enklare än bilel med den kan jag lungt säga.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Edit... Kan inte läsa 😂

Nöjd med din? Tror det här blir toppen!

Edited by hampisch
Link to comment
Share on other sites

Skitnöjd, finns inget bättre eller enklare och man slipper ju både relän och säkringar. Hade gärna bytt upp mig till senare modell men det behövs inte.
Du kommer bli nöjd, lägg hela bilens el på den och ha motorn för sig så kan du ändra motor, styrning o s v utan att behövs kladda med bilens el.

/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med hjullagret tycker jag mig känna igen. På min Caterham hade jag samma problem med glappt bakhjulslager. Glappet var så pass att bromsskivornas wobbel tryckte tillbaka bromsbeläggen så mycket att slaget i bromspedalen blev längre och varierande, särskilt vid bankörning. 

Jag har en Caterham med de-dion bakaxel så mina lagerhållare ser lite annorlunda ut men jag antar att drivaxeln och lagren är likt det på din bil.  När man drar åt muttern klämmer man ihop de inre lagerbanorna och när de har  gått ihop så spelar det inte längre någon roll hur mycket högre  moment man drar åt med. Det är de yttre lagerbanornas placering som bestämmer glappet i lagret. 

I mina lagerhållare av aluminum är det en kant som håller de yttre lagerbanorna ett visst avstånd från varandra. I mitt fall kunde jag lägga ett tunt shims innanför den yttre lagerbanan för att få lagerbanorna längre ifrån varandra och mindre glappt. 

Rätt avstånd mellan lagerbanorna kanske också kan fås med rätt presspassning mellan lagerhållare och yttre lagerbana. Det höga åtdragningsmomentet talar ju för att det är så på orginalet (Sierran) men det vet jag inte.  Det kan ju i så fall tänkas att om man först knackar in den yttre lagerbanan med en dorn får den monterad för långt in. Då hjälper det inte att dra åt hårdare. 

Det var rätt så länge sedan jag fixade min och minnet sviktar så jag är inte säker på hur jag gick till väga när jag bytte lager men jag hittade några bilder från det tillfället.

dedion800.jpg

lagerhållare800.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2023-04-14 at 19:30, HovstaSX360 sade:

Problemet med hjullagret tycker jag mig känna igen. På min Caterham hade jag samma problem med glappt bakhjulslager. Glappet var så pass att bromsskivornas wobbel tryckte tillbaka bromsbeläggen så mycket att slaget i bromspedalen blev längre och varierande, särskilt vid bankörning. 

Jag har en Caterham med de-dion bakaxel så mina lagerhållare ser lite annorlunda ut men jag antar att drivaxeln och lagren är likt det på din bil.  När man drar åt muttern klämmer man ihop de inre lagerbanorna och när de har  gått ihop så spelar det inte längre någon roll hur mycket högre  moment man drar åt med. Det är de yttre lagerbanornas placering som bestämmer glappet i lagret. 

I mina lagerhållare av aluminum är det en kant som håller de yttre lagerbanorna ett visst avstånd från varandra. I mitt fall kunde jag lägga ett tunt shims innanför den yttre lagerbanan för att få lagerbanorna längre ifrån varandra och mindre glappt. 

Rätt avstånd mellan lagerbanorna kanske också kan fås med rätt presspassning mellan lagerhållare och yttre lagerbana. Det höga åtdragningsmomentet talar ju för att det är så på orginalet (Sierran) men det vet jag inte.  Det kan ju i så fall tänkas att om man först knackar in den yttre lagerbanan med en dorn får den monterad för långt in. Då hjälper det inte att dra åt hårdare. 

Det var rätt så länge sedan jag fixade min och minnet sviktar så jag är inte säker på hur jag gick till väga när jag bytte lager men jag hittade några bilder från det tillfället.

dedion800.jpg

lagerhållare800.jpg

Jättetack för utförligt svar. Ska djupdyka mer framöver. Drog 340nm nu, och det känns betydligt bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det händer grejer!

Hittar mer tok... Oljeretur från ev turbo?  Det är väl mer eller mindre detta som sett till att oljan stannar i tråget...

20230423_182304.thumb.jpg.aff33d88d9cdb6a872c1aa984d28d1cd.jpg

 

Har försökt göra det bästa av situationen, kanske ingen lagning man vinner VM med. Men jag orkar faktiskt inte ta ur motorn för detta. Gjort en plugg av smältlim och en gipsskruv medans jag gängade röret på plats. Kommer sitta en AN8 plugg istället tills vidare. Röret va 17.5mm invändigt och Drygt 20mm utvändigt. Hoppas att godset räcker nu. Det är verkligen på håret.

20230423_181612.thumb.jpg.9e06a944d6d9cec668b8bc72fd015849.jpg

 

Mer tok! 

Kan de vara därför växellpdan varit otroligt tråkig med backen 1 & 2an? Blir en ny spak från Alunda motor om ingen av er har en ni vill sälja?

20230423_175605.thumb.jpg.e827567d544f8e708eded5dd9dd6cf9b.jpg

Tyvärr ingen bild, men var fyllt till bredden med fett samt ja, lösa plastbitar 🙈 Vad ska jag använda för fett här? Vanligt fett eller inget alls? Har svårt att hitta information om det.

20230423_181532.thumb.jpg.ab21e696566f1157de0ac35f9d24c01a.jpg

Hittade även ett termostathus av aluminium, tror ni det passar på Zetec-E? Tanken är att sätta givarna från Maxxecu direkt i termostathuset istället för via anslutningar på slangen. Tycker det här känns mer gediget!

20230423_182139.thumb.jpg.0080c7b9fe1c3de58e0bc1465f487b51.jpg

Smakprov på min fulerail. Tror det här blir bra! Kommer mer bilder bara alla paket kommer hem.

20230423_181543.thumb.jpg.173a5cc62b46f9715030c3316f63d8b9.jpg

 

Det var allt för denna gång, hoppas nått är till intresse och sorry för alla frågor 🙈 Men det börjar rinna ut på tid känner jag, vill få rull på allt till sommaren ☀️👍

 

Edited by hampisch
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, hampisch sade:

Mer tok! 

Kan de vara därför växellpdan varit otroligt tråkig med backen 1 & 2an? 

Tyvärr ingen bild, men var fyllt till bredden med fett samt ja, lösa plastbitar 🙈 Vad ska jag använda för fett här? Vanligt fett eller inget alls? Har svårt att hitta information om det.

20230423_181532.thumb.jpg.ab21e696566f1157de0ac35f9d24c01a.jpg

 

Det saknas ju ett platsklipps på växelföraren, dom lösa plastbitarna du hittade är förmodligen rester från det.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Blev en ny Quaife QGE11Z002, håller tummarna att de blir bra!

Inte billiga i dessa tider! Alunda motor hade en växelspak, men kände att ska jag hålla på korta ned en ny samt böja den med brännaren kan jag lägga lite till och få en skräddarsydd. 

Tröstar mig med att spara nån krona och låter 3D skrivaren jobba på en växelspaksknopp. Sparade nån krona iaf 😅

20230424_171912.thumb.jpg.5733cb984a966305934651bf85e7f86d.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blev lite gjort ikväll också. Mest arbete kring fuel rail. Monterat en tillfällig bränsletrycksmätare, mest innan första provstarten, så jag kan testa om allt är tätt och håller tryck.

Senare kommer temp och tryck mätas av Maxxecu. Ringt och pratat med Bjp race som ska ha en givare som fixar bränsle.

20230424_210908.thumb.jpg.3a624efb565cfad73f49eda8621702ba.jpg

Ni har inga bilder hur ni placerat pump och filter? Känns trångt hur jag än vrider och vänder 😅

 

Nu sitter den där! Lite bättre än en hydralslang med plastplugg.

Tror jag förstår varför det blivit som det blivit. Grenröret verkar ha tagit i röret. Misstänker det här blev nödlösning för att klara sfro. Lustigt man släppt igenom det? Kanske bjöd på goda kakor? 🙃😆

Jag ersatte o-ringen med en aluminiumbricka efter en promenad till biltema 👍

20230424_190435.thumb.jpg.83a9d60120bb8cd8a00e9f55b03ce31c.jpg

 

Edited by hampisch
Link to comment
Share on other sites

Hur hade ni gjort? Mycket att läsa... Tycker inte riktigt jag ser en röd tråd hos alla som byggt. Väldigt spridda skurar.

Finns en riktigt djup förklaring på https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=89388

 

Lite lånade bilder, jag föredrar den översta bilden. Verkar missats en slang till expansionskärlet.

 

zetec_cooling.jpg.a49762444c6f346a456eb69ed83e5ece.jpg

 

Förstår inte riktigt varför man inte använder sig av ett T mellan expansionskärl och cirkulationen, går ju till samma punkt?

Vill nån förklara?

Blir så mycket slang...

gqwyPcy4.jpg.0115f490713be3160258c1c3c86e3728.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I ett idealt kylsystem är det inget flöde i den tjocka slangen från expansionstanken. Den slangens jobb är att höja trycket till pumpens inlopp för att minska risken för kavitation. Om det går flöde i den blir det ett tryckfall och då hjälper den inte lika bra eller inte alls.

Den hjälper också till vid fyllning och luftning av systemet om den går hela vägen ner till lägsta punkt.

I verkligheten blir det inte alltid så, allt i en bil är en kompromiss.

/T

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En fundering, hade ni satt oljetrycksgivaren direkt på blocket eller remote? Tydligen skriver väldigt många att dom kan skadas av att sitta direkt i blocket?

Gäller Bosch och Honeywell givare för eftermarknadssprut.

Edited by hampisch
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, kengren sade:

Det måste väl vara bra att ha dem direkt i blocket, det ärviktigt att de jordas, ingen gängtejp som hindrar jorden

Tack för svar,

Kommer köra med givare som har separat sensorjord och undvika givare som jordar i blocket. Kommer mäta tryck och temp i samma givare.

Funderar mest hur stort problemet är med vibrationer som skadar givarna. Ev om jag skulle ha investerat i en oljekylare och satt givaren där. Lutar åt att det blir samma lösning för soppa, olja och vatten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en del på tuben som kör väldigt hårt lastade motorer flytta ut sensorer, men då pratar vi dragsters som snurrar 50% snabbare än konstruerat med 5+ggr effekten.

Det är ingenjörsmässigt sunt men vet inte om det behövs.

Jag kör med oljetrycket direkt på blocket.

Edited by tpau
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det beror på vilken nivå man vill lägga så på.

Jag hjälper några rally åkare med diverse el på deras bilar och på en Mitsubishi Evo 6 så körs det med original givarna likt 

en standard bil, men tar vi en Seat Kit Car eller Golf 4:a Kit Car som är fd fabriks bilar så är det stålomspunna slangar mellan motorn

och givarna som sitter i skyddade utrymmen i motorrummet.

 

//Nisse 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, sorin sade:

Aluminium ? Har du nån länk ?

// Sorin 

Yes, aluminium. Kändes sjukt bra! Återstår att se hur det passar 🙂

https://www.ebay.com/itm/155425434210?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=khDOAxOwRti&sssrc=2349624&ssuid=kkwyOhhlQFm&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Link to comment
Share on other sites

Kvällsgöra tills jag tappade en hel låda skruv i golvet, gick in och sitter och kollar på Masked singer och andas, får pluspoäng hemma iaf 👌 🙈🤣

Har ett litet problem, hur ska jag göra med kylarslangen, den nedre. Sjukt trångt! Testade köpa flex siliconslang. Omöjligt! Finns det nån rolig slang som kan passa? 32mm.

20230512_200201.thumb.jpg.460f6d1f8b287cbbcbd5616b5959aeb5.jpg

Nya termostathuset på plats med ny tempgivare. Ser min nya bränsletrycksregulator i bakgrunden.

20230512_200144.thumb.jpg.eb52010c0045fbaf25ae1524f68ed0d3.jpg

 

Pluggat original oljetrycksgivaren. Kommer bli externt oljefilter för att eliminera vibrationer för den nya oljetrycksgivaren. Ett plus är att jag enkelt kan hänga på oljekylare om det behövs senare.

20230512_200049.thumb.jpg.1f970610f6e5742cdfb05925e60e9116.jpg

Hittat ett speciallim som kan limma fetplast. Inte gratis, men gjorde jobbet galant. Funkar tills det blir en plenumkammare... Tidigare ägare hade ju gjort två fina hål 🙈 Fick göra det bästa av situationen.

Den grova anslutning överst i bild, är den "egentligen" för vevhus ventilation? 

20230512_200055.thumb.jpg.473f6717b87b908539cf361b24306209.jpg

Nördade till det och satt även en ny givare för att mäta temperaturen i tråget. Kommer även mäta temp vid det externa filtret.

20230512_200041.thumb.jpg.a4c78f6e9f1ef34ce92feb8866047566.jpg

Fick hem en bunt relän, fördelaktigt att dom har skyddsdiod inbyggd. Sånt gillar jag 😎

20230512_194903.thumb.jpg.f02d6cfb3d7febf24fedcb4d67657a63.jpg

Nytt batteri och batterihållare kom idag 😍

20230512_195413.thumb.jpg.b6dafcb5581f371d9c5026a04d9d2374.jpg

Edited by hampisch
Link to comment
Share on other sites

Kör med denna kit från Retro Ford     https://www.retroford.co.uk/product/zetec-silicone-hose-kit-black-top-alloy-rad-rf9-blue/ Vill du inte ha hela kittet kan du använda denna kanske . https://www.retroford.co.uk/product/cortina-duratec-silicone-hose-radiator-to-water-manifold/7dUnBCQ2ZyeTkyc-qKKS5KTqT5xjUm5HZJQ9kh9mFK7SnT3Wrvxwxz94oYv874DLEZo_IeQBUO-Y9Zu6UkNhz6tLQ_jWnV8KYEciwotaTvNzuN3ELiJIxMrbzjICmELXM6EonSblKJA4jdK_wGBdAinE6ph3oylp4u176iNd0BlBhwPxVQLh_G5DZaznnpPvb13yxMITPEXfzO5027kh6tCsfneiAzi0WZstF_2cHfZKr_XUfOTynXd5XB_U4fIdrbFkqNxpwNPE7yhtKraJZ9UPghpc2yRMnr-BMUfBEoZNDDF_fOcwOCr1wmmSFNFxZTcAz6ZSRYbhXziyo2SWXxoNyL8ZSiB6pejCGvj6zZO91SVl4IcdWud0ifd7H8bjOsS3rU036iDxh4Eg1Me2YvHU_-lu353lzvWLrI6br3W_hicKHg-A1OFuNP7rrSWdqbfk_ILk6wHkqdW0rku-WtKbEwl7AJm_8gxEhuwjgDJDCuFAmutsJ0rY_CbJY0dRfy_N4n4IOk1_zO9cqnHbtt_oGRUghcdBjrxtR-EL3CM1KeaM_OUVCvssEUW8slig5D8Y-7sM4G_tT1aIpY-tjzzCOJ1BfLYqGScAYLI-sGH7K1311rqnLj2RD6tXPxUoL7VaD8JoN2seChkXzP1HAcvpFqQeriYm7Fzc3vZMge8oqXCCi4QiavqmAMsRt6VptUv4gHxmijcYWSrTTeZG2AC61edW_lYxRfz0Ldwl-_2XxupMhzb4XL9OAHM537H6Yv7jJJ5yAv5YRRwxucnzeW8KlvLYNbfZcap_aO1_4997ykrnn7f_fIlWcJIV-cNV0GFJlhFiiXzBgGJnI6r_85HTeKanKkvbyjuhLJwY6IkiSo-Ar28UUj5GLmNiKseHnfdUJNh-4-SKzHUiR-RynAOH1AvquYErdYx6F6kRcYkGpmP-=w1190-h893-s-no?authuser=0

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

On 2023-05-03 at 20:26, hampisch sade:

En fundering, hade ni satt oljetrycksgivaren direkt på blocket eller remote? Tydligen skriver väldigt många att dom kan skadas av att sitta direkt i blocket?

Gäller Bosch och Honeywell givare för eftermarknadssprut.

Jag kör min Remote på min zetec, har en honeywell givare. En An-slang å lite kopplingar sen är givaren monterad gummiupphängd i ramen, overkill? Ja högst troligt men de fungerar förträffligt och hoppas livslängden är bättre!

Står på många sidor att den typen av givare inte ska monteras direkt i block, så de finns troligen en anledning tänker jag 🙂

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-05-14 at 21:12, emilborg sade:

Jag kör min Remote på min zetec, har en honeywell givare. En An-slang å lite kopplingar sen är givaren monterad gummiupphängd i ramen, overkill? Ja högst troligt men de fungerar förträffligt och hoppas livslängden är bättre!

Står på många sidor att den typen av givare inte ska monteras direkt i block, så de finns troligen en anledning tänker jag 🙂

Tänkte lika, så det blev samma lika här 😊👍 Köpt delar nu så allt hamnar remote 💪 Flyttar oljefiltret på samma gång så får jag in en oljekylare också om det behövs framöver.

Link to comment
Share on other sites

Kom paket idag 😎

Slang-kit för Honda Acura, får se om det passar men känns väldigt lovande.

20230530_144704.thumb.jpg.baf78704d4d923b1a89ba5471801a0aa.jpg

Edit. Den passade 😎

IMG_20230530_151004_775.thumb.jpg.0ce2233e14d5ab97c01ed4c45e4ba775.jpg

Edited by hampisch
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen aning vad jag håller på med, men det känns som jag gör rätt 😂

Monterar Bosch spridare 9186348 med ny packning. Den ska ge 280cc mot original 215cc.

Slår det helt fel bör jag ju kunna justera lite med trycket sen?

Burton säljer en liknande spridare. 

Tips på vart jag ska montera Knacksensorn? 😅 Tycker jag inte hittat originalplaceringen mot sprängskiss. Finns några schyssta placeringar närmast generatorn.

 

Edit, ev om jag ska prova det övre?

Ideal place is in the centre of the block (between cylinders 2&3) and as close to the top of the block deck as possible. The idea behind that is to get as close to the combustion chamber but without being on the head and picking up head/valve train noise.

 

20230601_201805.thumb.jpg.b017600ac6faa707be9eb0a2dd6a8748.jpg

20230601_204822.thumb.jpg.9b4acb46498a857dbf1a50fd05157a8d.jpg

20230601_204825.thumb.jpg.fd4bd29a5b0842bb5132b6a611c1c80a.jpg

20230601_205113.thumb.jpg.fc6c70f1331b4415f5989f2534377869.jpg

 

Edited by hampisch
Link to comment
Share on other sites

Ska du köra MaxxEcu så mappar du ju bara för spridarnas flöde, det finns ingen anledning att ändra bränsletrycket.

Skillnaden mot original är så liten att det kommer inte ge några problem vid mappning.

Övre hålet vid generatorn är nog bra att prova för knacksensor. Inte busenkelt att justera in så man får knackregleringen riktigt bra men det är ju bara att prova.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Gustaf att det är onödigt med en justerbar bränsletrycksregulator, fast jag har en själv 😅

Den sitter original monterad på DOHC motorn och är väl egentligen inte tänkt som justerbar då

det sitter en träckbricka över insexskruven som man juster trycket med.

 

Att spridarna du tänkt köra med är lite större än OEM är inget du behöver vara orolig för

jag kör med Saab turbo spridare och dom flödar en bit över 400cc

 

//Nisse

 

 

Insugsplenium.thumb.JPG.ee625cc972ee22a5e5359e2098f0feae.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, therealpinto sade:

Ska du köra MaxxEcu så mappar du ju bara för spridarnas flöde, det finns ingen anledning att ändra bränsletrycket.

Skillnaden mot original är så liten att det kommer inte ge några problem vid mappning.

Övre hålet vid generatorn är nog bra att prova för knacksensor. Inte busenkelt att justera in så man får knackregleringen riktigt bra men det är ju bara att prova.

 

 

Tack för svar, det blev det övre hålet. Blev riktigt bra. M10-M8 pinbult passade perfekt 👌

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, super7 sade:

Jag håller med Gustaf att det är onödigt med en justerbar bränsletrycksregulator, fast jag har en själv 😅

Den sitter original monterad på DOHC motorn och är väl egentligen inte tänkt som justerbar då

det sitter en träckbricka över insexskruven som man juster trycket med.

 

Att spridarna du tänkt köra med är lite större än OEM är inget du behöver vara orolig för

jag kör med Saab turbo spridare och dom flödar en bit över 400cc

 

//Nisse

 

 

Insugsplenium.thumb.JPG.ee625cc972ee22a5e5359e2098f0feae.JPG

Jag hittade fina regulatorer, men dåligt med info om dom var e85 kompatibla. Fördelen med denna, var att med klartext stod det att den fixade e85. Var väl egentligen mest därför 👍😊

Sen i framtiden om den pajar blir det lätt att byta till en liknande 👍 Bara matcha med trycket, så blir de samma lika tänkte jag. 

Tack för svar grabbar, känns som jag tar steg framåt istället för bakåt 😁😅

 

Link to comment
Share on other sites

Sådär blev det, M10-M8 pinbult löste det fint.

Strax klar med bränslesystemet. Sen ska jag börja dra lite kablage. Förhoppningsvis är det provstart därefter 🙏

20230603_134830.thumb.jpg.1a05c3e28eaac4dab500c06aa19210f6.jpg

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, hampisch sade:

Jag hittade fina regulatorer, men dåligt med info om dom var e85 kompatibla. Fördelen med denna, var att med klartext stod det att den fixade e85. Var väl egentligen mest därför 👍😊

 

Jag har filosofin att finns det OEM prylar som passar så använder jag det om det nu inte är lite udda grejjer som kanske är svåra att få tag på.

Och i det här fallet så satt det en DOHC motor i se7en när jag köpte den. Och när motorn byggdes så anpassades insuget så att det gick att köra

med fuel-rail från Zetec och bränsletrycksregulatorn DOHC passade bäst med slangdragningen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2023-06-08 at 10:47, vedde sade:

Var köpte du batterihållaren? 

Har ett batteri men ingen så fancy hållare 😲

/Vedde

Apex 👍😊 Supersmidig. Passformen va grym.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej alla! 

En sommar med massa regn, altanbyggen, och rabatter åt hon i huset så finns det åter tid och energi för bilen.

Håller på med det externa oljefiltret för stunden.

Har även programmerat ecu och håller på med funktionsknappar på ratten till m.unit enheten.

En kollega håller på med ett försök att få till bluetooth uppkoppling mellan ratt och bil. Nuvarande problematik är att få ned strömförbrukningen till acceptabel nivå.

Vill uppnå helst ett par års batteritid, lite för snål att köpa free wheel från England. Eventuellt kanske ta hjälp av svenskelektronikforum för den delen. Vi är nära, men det är en bit kvar.

 

Vet nån om detta passar Zetec 2.0 Blacktop med burton svänghjul? Lite sugen att byte till hydraulisk för att slippa den elaka böjen på kopplingsvajern.

https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/kopplinscylinder-apc5

https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/adapter-hyd-apc6b

 

 

Link to comment
Share on other sites

Coolt om du får till det - dela gärna jag skulle vilja uppgradera min till BT varianten för att få till sån funktionalitet - jag har snapoff så batteribyte kanske blir enklare då?

Link to comment
Share on other sites

On 2023-09-07 at 10:04, hampisch sade:

Hej alla! 

En sommar med massa regn, altanbyggen, och rabatter åt hon i huset så finns det åter tid och energi för bilen.

Håller på med det externa oljefiltret för stunden.

Har även programmerat ecu och håller på med funktionsknappar på ratten till m.unit enheten.

En kollega håller på med ett försök att få till bluetooth uppkoppling mellan ratt och bil. Nuvarande problematik är att få ned strömförbrukningen till acceptabel nivå.

Vill uppnå helst ett par års batteritid, lite för snål att köpa free wheel från England. Eventuellt kanske ta hjälp av svenskelektronikforum för den delen. Vi är nära, men det är en bit kvar.

 

Vet nån om detta passar Zetec 2.0 Blacktop med burton svänghjul? Lite sugen att byte till hydraulisk för att slippa den elaka böjen på kopplingsvajern.

https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/kopplinscylinder-apc5

https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/adapter-hyd-apc6b

 

 

Ska bli intressant att följa det där med rattknappar, freewheel verkar trevligt men som du säger lite för dyrt..😉

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dåligt med uppdateringar, men lite händer... Fast på fel forum..

Slet ut ytterligare 80m2 av kåken. Svetsar smidesräcken och gipsar väggar på kvällarna 😅

 

Köpte iaf lite "hjulklappar" åt mig.

Ett wide track kit, en ny kylare från Coolex. Blev även lite annat lull lull som ett Trackace. Lite lull lull till växellådan.

Kompisen tycker jag ska lugna mig och starta bilen istället. Jag tänker annorlunda, jag köper allt jag vill ha och bygger när jag har lust, har redan bestämt mig att det är en keeper ❤️

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara för mig varför det finns två bussningar till Westfield från Powerflex?

PF99-116

PF99-117 

Någon med erfarenhet gällande ämnet?

Bultarna är 7/16... Blir förvirrad... 

Spontant hade jag gått på PF99-117. Men PF99-116 ser ut mer som bussningarna Westfield säljer...

image.thumb.png.2b8cde4343ca6acb3014419153d62820.png

Edited by hampisch
Link to comment
Share on other sites

Om dina bultar är 9/16" så är dem 14.28 mm och då får du inte in dem i Sleeven som går igenom utan då måste du ha större doningar på Sleeven och således större bussningar eller supertunna Sleevs. Båda ovan är ju under din bultstorlek i Sleeve Bore? 

Verkar konstigt - de flesta andra har väl M12 i sina bussningar men Westfield kanske kör eget. Kolla hos Westfield skulle jag säga.

/Vedde

Rally Designs kit är 7/16 Sleeve ID(11.11mm) till Westfield så kanske du har fel mått eller så har någon biffat till dina grejor.

Edited by vedde
Mer info
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, vedde sade:

Om dina bultar är 9/16" så är dem 14.28 mm och då får du inte in dem i Sleeven som går igenom utan då måste du ha större doningar på Sleeven och således större bussningar eller supertunna Sleevs. Båda ovan är ju under din bultstorlek i Sleeve Bore? 

Verkar konstigt - de flesta andra har väl M12 i sina bussningar men Westfield kanske kör eget. Kolla hos Westfield skulle jag säga.

/Vedde

Rally Designs kit är 7/16 Sleeve ID(11.11mm) till Westfield så kanske du har fel mått eller så har någon biffat till dina grejor.

Tack Vedde!

Slant på tangenterna 7/16 helt rätt.

Sleven mäter 11.4mm från rallydesign.

Och länkarmen rallydesign mäter 23.1mm.

 

Skruven/Bulten på bilen mäter 10.77mm 

Original länkarmarna sitter på än, så har inte mätt dessa.. Kanske skulle gjort det.

 

Med det sagt, lutar det åt PF99-117  för att passa med sleven. Men då verkar det inte alls passa med länkarmen... 

Jag som trodde det här skulle bli lätt! 😄

 

Skulle man ha brotschat upp till M12 tro?...

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bra grejor från Coolex - har lika med intercooler.

Enklast är väl att köpa en tum bult som passar i angiven sleeve så det inte blir för mycket glapp - tror inte brotcha upp p g a urtunning av materialet i sleeven inte blir smart tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...