hampisch Posted April 11, 2023 Author Posted April 11, 2023 (edited) 1 timme sedan, vedde sade: Jag har en tidig motogadget men utan BT, inget är enklare än bilel med den kan jag lungt säga. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Edit... Kan inte läsa 😂 Nöjd med din? Tror det här blir toppen! Edited April 11, 2023 by hampisch Quote
vedde Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Skitnöjd, finns inget bättre eller enklare och man slipper ju både relän och säkringar. Hade gärna bytt upp mig till senare modell men det behövs inte.Du kommer bli nöjd, lägg hela bilens el på den och ha motorn för sig så kan du ändra motor, styrning o s v utan att behövs kladda med bilens el./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
HovstaSX360 Posted April 14, 2023 Posted April 14, 2023 Problemet med hjullagret tycker jag mig känna igen. På min Caterham hade jag samma problem med glappt bakhjulslager. Glappet var så pass att bromsskivornas wobbel tryckte tillbaka bromsbeläggen så mycket att slaget i bromspedalen blev längre och varierande, särskilt vid bankörning. Jag har en Caterham med de-dion bakaxel så mina lagerhållare ser lite annorlunda ut men jag antar att drivaxeln och lagren är likt det på din bil. När man drar åt muttern klämmer man ihop de inre lagerbanorna och när de har gått ihop så spelar det inte längre någon roll hur mycket högre moment man drar åt med. Det är de yttre lagerbanornas placering som bestämmer glappet i lagret. I mina lagerhållare av aluminum är det en kant som håller de yttre lagerbanorna ett visst avstånd från varandra. I mitt fall kunde jag lägga ett tunt shims innanför den yttre lagerbanan för att få lagerbanorna längre ifrån varandra och mindre glappt. Rätt avstånd mellan lagerbanorna kanske också kan fås med rätt presspassning mellan lagerhållare och yttre lagerbana. Det höga åtdragningsmomentet talar ju för att det är så på orginalet (Sierran) men det vet jag inte. Det kan ju i så fall tänkas att om man först knackar in den yttre lagerbanan med en dorn får den monterad för långt in. Då hjälper det inte att dra åt hårdare. Det var rätt så länge sedan jag fixade min och minnet sviktar så jag är inte säker på hur jag gick till väga när jag bytte lager men jag hittade några bilder från det tillfället. 1 Quote
hampisch Posted April 23, 2023 Author Posted April 23, 2023 On 2023-04-14 at 19:30, HovstaSX360 sade: Problemet med hjullagret tycker jag mig känna igen. På min Caterham hade jag samma problem med glappt bakhjulslager. Glappet var så pass att bromsskivornas wobbel tryckte tillbaka bromsbeläggen så mycket att slaget i bromspedalen blev längre och varierande, särskilt vid bankörning. Jag har en Caterham med de-dion bakaxel så mina lagerhållare ser lite annorlunda ut men jag antar att drivaxeln och lagren är likt det på din bil. När man drar åt muttern klämmer man ihop de inre lagerbanorna och när de har gått ihop så spelar det inte längre någon roll hur mycket högre moment man drar åt med. Det är de yttre lagerbanornas placering som bestämmer glappet i lagret. I mina lagerhållare av aluminum är det en kant som håller de yttre lagerbanorna ett visst avstånd från varandra. I mitt fall kunde jag lägga ett tunt shims innanför den yttre lagerbanan för att få lagerbanorna längre ifrån varandra och mindre glappt. Rätt avstånd mellan lagerbanorna kanske också kan fås med rätt presspassning mellan lagerhållare och yttre lagerbana. Det höga åtdragningsmomentet talar ju för att det är så på orginalet (Sierran) men det vet jag inte. Det kan ju i så fall tänkas att om man först knackar in den yttre lagerbanan med en dorn får den monterad för långt in. Då hjälper det inte att dra åt hårdare. Det var rätt så länge sedan jag fixade min och minnet sviktar så jag är inte säker på hur jag gick till väga när jag bytte lager men jag hittade några bilder från det tillfället. Jättetack för utförligt svar. Ska djupdyka mer framöver. Drog 340nm nu, och det känns betydligt bättre. Quote
hampisch Posted April 23, 2023 Author Posted April 23, 2023 (edited) Det händer grejer! Hittar mer tok... Oljeretur från ev turbo? Det är väl mer eller mindre detta som sett till att oljan stannar i tråget... Har försökt göra det bästa av situationen, kanske ingen lagning man vinner VM med. Men jag orkar faktiskt inte ta ur motorn för detta. Gjort en plugg av smältlim och en gipsskruv medans jag gängade röret på plats. Kommer sitta en AN8 plugg istället tills vidare. Röret va 17.5mm invändigt och Drygt 20mm utvändigt. Hoppas att godset räcker nu. Det är verkligen på håret. Mer tok! Kan de vara därför växellpdan varit otroligt tråkig med backen 1 & 2an? Blir en ny spak från Alunda motor om ingen av er har en ni vill sälja? Tyvärr ingen bild, men var fyllt till bredden med fett samt ja, lösa plastbitar 🙈 Vad ska jag använda för fett här? Vanligt fett eller inget alls? Har svårt att hitta information om det. Hittade även ett termostathus av aluminium, tror ni det passar på Zetec-E? Tanken är att sätta givarna från Maxxecu direkt i termostathuset istället för via anslutningar på slangen. Tycker det här känns mer gediget! Smakprov på min fulerail. Tror det här blir bra! Kommer mer bilder bara alla paket kommer hem. Det var allt för denna gång, hoppas nått är till intresse och sorry för alla frågor 🙈 Men det börjar rinna ut på tid känner jag, vill få rull på allt till sommaren ☀️👍 Edited April 23, 2023 by hampisch Quote
super7 Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 19 timmar sedan, hampisch sade: Mer tok! Kan de vara därför växellpdan varit otroligt tråkig med backen 1 & 2an? Tyvärr ingen bild, men var fyllt till bredden med fett samt ja, lösa plastbitar 🙈 Vad ska jag använda för fett här? Vanligt fett eller inget alls? Har svårt att hitta information om det. Det saknas ju ett platsklipps på växelföraren, dom lösa plastbitarna du hittade är förmodligen rester från det. //Nisse Quote
hampisch Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 Blev en ny Quaife QGE11Z002, håller tummarna att de blir bra! Inte billiga i dessa tider! Alunda motor hade en växelspak, men kände att ska jag hålla på korta ned en ny samt böja den med brännaren kan jag lägga lite till och få en skräddarsydd. Tröstar mig med att spara nån krona och låter 3D skrivaren jobba på en växelspaksknopp. Sparade nån krona iaf 😅 1 Quote
tpau Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 Det här är plastbiten https://www.burtonpower.com/saddle-gearlever-to-selector-shaft-type-e-9-gearboxes-gbt9540.html Utan den har du ett stort gap mellan spakgaffeln och växelföraren. /T Quote
hampisch Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 (edited) Blev lite gjort ikväll också. Mest arbete kring fuel rail. Monterat en tillfällig bränsletrycksmätare, mest innan första provstarten, så jag kan testa om allt är tätt och håller tryck. Senare kommer temp och tryck mätas av Maxxecu. Ringt och pratat med Bjp race som ska ha en givare som fixar bränsle. Ni har inga bilder hur ni placerat pump och filter? Känns trångt hur jag än vrider och vänder 😅 Nu sitter den där! Lite bättre än en hydralslang med plastplugg. Tror jag förstår varför det blivit som det blivit. Grenröret verkar ha tagit i röret. Misstänker det här blev nödlösning för att klara sfro. Lustigt man släppt igenom det? Kanske bjöd på goda kakor? 🙃😆 Jag ersatte o-ringen med en aluminiumbricka efter en promenad till biltema 👍 Edited April 24, 2023 by hampisch Quote
hampisch Posted April 26, 2023 Author Posted April 26, 2023 Hur hade ni gjort? Mycket att läsa... Tycker inte riktigt jag ser en röd tråd hos alla som byggt. Väldigt spridda skurar. Finns en riktigt djup förklaring på https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=89388 Lite lånade bilder, jag föredrar den översta bilden. Verkar missats en slang till expansionskärlet. Förstår inte riktigt varför man inte använder sig av ett T mellan expansionskärl och cirkulationen, går ju till samma punkt? Vill nån förklara? Blir så mycket slang... 1 Quote
tpau Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 I ett idealt kylsystem är det inget flöde i den tjocka slangen från expansionstanken. Den slangens jobb är att höja trycket till pumpens inlopp för att minska risken för kavitation. Om det går flöde i den blir det ett tryckfall och då hjälper den inte lika bra eller inte alls. Den hjälper också till vid fyllning och luftning av systemet om den går hela vägen ner till lägsta punkt. I verkligheten blir det inte alltid så, allt i en bil är en kompromiss. /T 1 1 Quote
hampisch Posted May 3, 2023 Author Posted May 3, 2023 (edited) En fundering, hade ni satt oljetrycksgivaren direkt på blocket eller remote? Tydligen skriver väldigt många att dom kan skadas av att sitta direkt i blocket? Gäller Bosch och Honeywell givare för eftermarknadssprut. Edited May 3, 2023 by hampisch Quote
kengren Posted May 3, 2023 Posted May 3, 2023 Det måste väl vara bra att ha dem direkt i blocket, det ärviktigt att de jordas, ingen gängtejp som hindrar jorden 1 Quote
hampisch Posted May 3, 2023 Author Posted May 3, 2023 1 timme sedan, kengren sade: Det måste väl vara bra att ha dem direkt i blocket, det ärviktigt att de jordas, ingen gängtejp som hindrar jorden Tack för svar, Kommer köra med givare som har separat sensorjord och undvika givare som jordar i blocket. Kommer mäta tryck och temp i samma givare. Funderar mest hur stort problemet är med vibrationer som skadar givarna. Ev om jag skulle ha investerat i en oljekylare och satt givaren där. Lutar åt att det blir samma lösning för soppa, olja och vatten. Quote
tpau Posted May 4, 2023 Posted May 4, 2023 (edited) Jag har sett en del på tuben som kör väldigt hårt lastade motorer flytta ut sensorer, men då pratar vi dragsters som snurrar 50% snabbare än konstruerat med 5+ggr effekten. Det är ingenjörsmässigt sunt men vet inte om det behövs. Jag kör med oljetrycket direkt på blocket. Edited May 4, 2023 by tpau 1 Quote
super7 Posted May 4, 2023 Posted May 4, 2023 Det beror på vilken nivå man vill lägga så på. Jag hjälper några rally åkare med diverse el på deras bilar och på en Mitsubishi Evo 6 så körs det med original givarna likt en standard bil, men tar vi en Seat Kit Car eller Golf 4:a Kit Car som är fd fabriks bilar så är det stålomspunna slangar mellan motorn och givarna som sitter i skyddade utrymmen i motorrummet. //Nisse 1 Quote
hampisch Posted May 12, 2023 Author Posted May 12, 2023 Bygget går framåt. Men inväntar delar. Däremot fick jag paket från Istanbul idag. 😁 Ögongodis 🤩 1 Quote
hampisch Posted May 12, 2023 Author Posted May 12, 2023 1 timme sedan, sorin sade: Aluminium ? Har du nån länk ? // Sorin Yes, aluminium. Kändes sjukt bra! Återstår att se hur det passar 🙂 https://www.ebay.com/itm/155425434210?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=khDOAxOwRti&sssrc=2349624&ssuid=kkwyOhhlQFm&var=&widget_ver=artemis&media=COPY Quote
hampisch Posted May 12, 2023 Author Posted May 12, 2023 (edited) Kvällsgöra tills jag tappade en hel låda skruv i golvet, gick in och sitter och kollar på Masked singer och andas, får pluspoäng hemma iaf 👌 🙈🤣 Har ett litet problem, hur ska jag göra med kylarslangen, den nedre. Sjukt trångt! Testade köpa flex siliconslang. Omöjligt! Finns det nån rolig slang som kan passa? 32mm. Nya termostathuset på plats med ny tempgivare. Ser min nya bränsletrycksregulator i bakgrunden. Pluggat original oljetrycksgivaren. Kommer bli externt oljefilter för att eliminera vibrationer för den nya oljetrycksgivaren. Ett plus är att jag enkelt kan hänga på oljekylare om det behövs senare. Hittat ett speciallim som kan limma fetplast. Inte gratis, men gjorde jobbet galant. Funkar tills det blir en plenumkammare... Tidigare ägare hade ju gjort två fina hål 🙈 Fick göra det bästa av situationen. Den grova anslutning överst i bild, är den "egentligen" för vevhus ventilation? Nördade till det och satt även en ny givare för att mäta temperaturen i tråget. Kommer även mäta temp vid det externa filtret. Fick hem en bunt relän, fördelaktigt att dom har skyddsdiod inbyggd. Sånt gillar jag 😎 Nytt batteri och batterihållare kom idag 😍 Edited May 12, 2023 by hampisch Quote
tpau Posted May 12, 2023 Posted May 12, 2023 Jag har använt delar av en sån här slang till min nedre kylarstos som sitter nästan lika tight https://www.carbuilder.com/uk/32mm-wiggly-rubber-hose /T 1 Quote
hampisch Posted May 12, 2023 Author Posted May 12, 2023 1 minut sedan, tpau sade: Jag har använt delar av en sån här slang till min nedre kylarstos som sitter nästan lika tight https://www.carbuilder.com/uk/32mm-wiggly-rubber-hose /T Tack som sjutton! Ska leta 👍 Vilken guru du är för mig! 💪 1 Quote
M748 Posted May 13, 2023 Posted May 13, 2023 Jag löste det med ett aluminiumrör med en 90 graders böj på och sedan en 90 graders silikonslang till kylaren. 1 Quote
sorin Posted May 13, 2023 Posted May 13, 2023 (edited) Kör med denna kit från Retro Ford https://www.retroford.co.uk/product/zetec-silicone-hose-kit-black-top-alloy-rad-rf9-blue/ Vill du inte ha hela kittet kan du använda denna kanske . https://www.retroford.co.uk/product/cortina-duratec-silicone-hose-radiator-to-water-manifold/ Edited May 13, 2023 by sorin Quote
emilborg Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 On 2023-05-03 at 20:26, hampisch sade: En fundering, hade ni satt oljetrycksgivaren direkt på blocket eller remote? Tydligen skriver väldigt många att dom kan skadas av att sitta direkt i blocket? Gäller Bosch och Honeywell givare för eftermarknadssprut. Jag kör min Remote på min zetec, har en honeywell givare. En An-slang å lite kopplingar sen är givaren monterad gummiupphängd i ramen, overkill? Ja högst troligt men de fungerar förträffligt och hoppas livslängden är bättre! Står på många sidor att den typen av givare inte ska monteras direkt i block, så de finns troligen en anledning tänker jag 🙂 1 Quote
hampisch Posted May 16, 2023 Author Posted May 16, 2023 On 2023-05-14 at 21:12, emilborg sade: Jag kör min Remote på min zetec, har en honeywell givare. En An-slang å lite kopplingar sen är givaren monterad gummiupphängd i ramen, overkill? Ja högst troligt men de fungerar förträffligt och hoppas livslängden är bättre! Står på många sidor att den typen av givare inte ska monteras direkt i block, så de finns troligen en anledning tänker jag 🙂 Tänkte lika, så det blev samma lika här 😊👍 Köpt delar nu så allt hamnar remote 💪 Flyttar oljefiltret på samma gång så får jag in en oljekylare också om det behövs framöver. Quote
vedde Posted May 24, 2023 Posted May 24, 2023 Tierp på Lördag? Du har ju lika nära som vi från Uppsala? /Vedde 2 Quote
hampisch Posted May 28, 2023 Author Posted May 28, 2023 @vedde Den är i delar än 😂💪😁 Sakta framåt 😅🙈 Quote
hampisch Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 (edited) Kom paket idag 😎 Slang-kit för Honda Acura, får se om det passar men känns väldigt lovande. Edit. Den passade 😎 Edited May 30, 2023 by hampisch 1 Quote
hampisch Posted June 1, 2023 Author Posted June 1, 2023 Man kan jo tro att jag gillar Bosch 😂 Knacksensor 0261231046 Tryckgivare 0261230340 Relä 0332209158 Quote
hampisch Posted June 1, 2023 Author Posted June 1, 2023 (edited) Ingen aning vad jag håller på med, men det känns som jag gör rätt 😂 Monterar Bosch spridare 9186348 med ny packning. Den ska ge 280cc mot original 215cc. Slår det helt fel bör jag ju kunna justera lite med trycket sen? Burton säljer en liknande spridare. Tips på vart jag ska montera Knacksensorn? 😅 Tycker jag inte hittat originalplaceringen mot sprängskiss. Finns några schyssta placeringar närmast generatorn. Edit, ev om jag ska prova det övre? Ideal place is in the centre of the block (between cylinders 2&3) and as close to the top of the block deck as possible. The idea behind that is to get as close to the combustion chamber but without being on the head and picking up head/valve train noise. Edited June 1, 2023 by hampisch Quote
therealpinto Posted June 2, 2023 Posted June 2, 2023 Ska du köra MaxxEcu så mappar du ju bara för spridarnas flöde, det finns ingen anledning att ändra bränsletrycket. Skillnaden mot original är så liten att det kommer inte ge några problem vid mappning. Övre hålet vid generatorn är nog bra att prova för knacksensor. Inte busenkelt att justera in så man får knackregleringen riktigt bra men det är ju bara att prova. 1 Quote
super7 Posted June 2, 2023 Posted June 2, 2023 Jag håller med Gustaf att det är onödigt med en justerbar bränsletrycksregulator, fast jag har en själv 😅 Den sitter original monterad på DOHC motorn och är väl egentligen inte tänkt som justerbar då det sitter en träckbricka över insexskruven som man juster trycket med. Att spridarna du tänkt köra med är lite större än OEM är inget du behöver vara orolig för jag kör med Saab turbo spridare och dom flödar en bit över 400cc //Nisse 1 Quote
hampisch Posted June 2, 2023 Author Posted June 2, 2023 10 timmar sedan, therealpinto sade: Ska du köra MaxxEcu så mappar du ju bara för spridarnas flöde, det finns ingen anledning att ändra bränsletrycket. Skillnaden mot original är så liten att det kommer inte ge några problem vid mappning. Övre hålet vid generatorn är nog bra att prova för knacksensor. Inte busenkelt att justera in så man får knackregleringen riktigt bra men det är ju bara att prova. Tack för svar, det blev det övre hålet. Blev riktigt bra. M10-M8 pinbult passade perfekt 👌 Quote
hampisch Posted June 2, 2023 Author Posted June 2, 2023 7 timmar sedan, super7 sade: Jag håller med Gustaf att det är onödigt med en justerbar bränsletrycksregulator, fast jag har en själv 😅 Den sitter original monterad på DOHC motorn och är väl egentligen inte tänkt som justerbar då det sitter en träckbricka över insexskruven som man juster trycket med. Att spridarna du tänkt köra med är lite större än OEM är inget du behöver vara orolig för jag kör med Saab turbo spridare och dom flödar en bit över 400cc //Nisse Jag hittade fina regulatorer, men dåligt med info om dom var e85 kompatibla. Fördelen med denna, var att med klartext stod det att den fixade e85. Var väl egentligen mest därför 👍😊 Sen i framtiden om den pajar blir det lätt att byta till en liknande 👍 Bara matcha med trycket, så blir de samma lika tänkte jag. Tack för svar grabbar, känns som jag tar steg framåt istället för bakåt 😁😅 Quote
hampisch Posted June 3, 2023 Author Posted June 3, 2023 Sådär blev det, M10-M8 pinbult löste det fint. Strax klar med bränslesystemet. Sen ska jag börja dra lite kablage. Förhoppningsvis är det provstart därefter 🙏 Quote
super7 Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 23 timmar sedan, hampisch sade: Jag hittade fina regulatorer, men dåligt med info om dom var e85 kompatibla. Fördelen med denna, var att med klartext stod det att den fixade e85. Var väl egentligen mest därför 👍😊 Jag har filosofin att finns det OEM prylar som passar så använder jag det om det nu inte är lite udda grejjer som kanske är svåra att få tag på. Och i det här fallet så satt det en DOHC motor i se7en när jag köpte den. Och när motorn byggdes så anpassades insuget så att det gick att köra med fuel-rail från Zetec och bränsletrycksregulatorn DOHC passade bäst med slangdragningen. 2 Quote
vedde Posted June 8, 2023 Posted June 8, 2023 Var köpte du batterihållaren? Har ett batteri men ingen så fancy hållare 😲 /Vedde Quote
super7 Posted June 8, 2023 Posted June 8, 2023 Jag svetsade ihop vinkeljärn som en ram som batteriet ligger i sen bara ett spännband runt batteriet och fästet. //Nisse Quote
hampisch Posted June 10, 2023 Author Posted June 10, 2023 On 2023-06-08 at 10:47, vedde sade: Var köpte du batterihållaren? Har ett batteri men ingen så fancy hållare 😲 /Vedde Apex 👍😊 Supersmidig. Passformen va grym. Quote
vedde Posted June 16, 2023 Posted June 16, 2023 Hittade och har beställt sammaSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
hampisch Posted September 7, 2023 Author Posted September 7, 2023 Hej alla! En sommar med massa regn, altanbyggen, och rabatter åt hon i huset så finns det åter tid och energi för bilen. Håller på med det externa oljefiltret för stunden. Har även programmerat ecu och håller på med funktionsknappar på ratten till m.unit enheten. En kollega håller på med ett försök att få till bluetooth uppkoppling mellan ratt och bil. Nuvarande problematik är att få ned strömförbrukningen till acceptabel nivå. Vill uppnå helst ett par års batteritid, lite för snål att köpa free wheel från England. Eventuellt kanske ta hjälp av svenskelektronikforum för den delen. Vi är nära, men det är en bit kvar. Vet nån om detta passar Zetec 2.0 Blacktop med burton svänghjul? Lite sugen att byte till hydraulisk för att slippa den elaka böjen på kopplingsvajern. https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/kopplinscylinder-apc5 https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/adapter-hyd-apc6b Quote
vedde Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Coolt om du får till det - dela gärna jag skulle vilja uppgradera min till BT varianten för att få till sån funktionalitet - jag har snapoff så batteribyte kanske blir enklare då? Quote
emilborg Posted September 9, 2023 Posted September 9, 2023 On 2023-09-07 at 10:04, hampisch sade: Hej alla! En sommar med massa regn, altanbyggen, och rabatter åt hon i huset så finns det åter tid och energi för bilen. Håller på med det externa oljefiltret för stunden. Har även programmerat ecu och håller på med funktionsknappar på ratten till m.unit enheten. En kollega håller på med ett försök att få till bluetooth uppkoppling mellan ratt och bil. Nuvarande problematik är att få ned strömförbrukningen till acceptabel nivå. Vill uppnå helst ett par års batteritid, lite för snål att köpa free wheel från England. Eventuellt kanske ta hjälp av svenskelektronikforum för den delen. Vi är nära, men det är en bit kvar. Vet nån om detta passar Zetec 2.0 Blacktop med burton svänghjul? Lite sugen att byte till hydraulisk för att slippa den elaka böjen på kopplingsvajern. https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/kopplinscylinder-apc5 https://www.alundamotor.com/hydraulisk-kopplingclutch/adapter-hyd-apc6b Ska bli intressant att följa det där med rattknappar, freewheel verkar trevligt men som du säger lite för dyrt..😉 Quote
hampisch Posted December 11, 2023 Author Posted December 11, 2023 Dåligt med uppdateringar, men lite händer... Fast på fel forum.. Slet ut ytterligare 80m2 av kåken. Svetsar smidesräcken och gipsar väggar på kvällarna 😅 Köpte iaf lite "hjulklappar" åt mig. Ett wide track kit, en ny kylare från Coolex. Blev även lite annat lull lull som ett Trackace. Lite lull lull till växellådan. Kompisen tycker jag ska lugna mig och starta bilen istället. Jag tänker annorlunda, jag köper allt jag vill ha och bygger när jag har lust, har redan bestämt mig att det är en keeper ❤️ Quote
hampisch Posted December 18, 2023 Author Posted December 18, 2023 (edited) Kan någon förklara för mig varför det finns två bussningar till Westfield från Powerflex? PF99-116 PF99-117 Någon med erfarenhet gällande ämnet? Bultarna är 7/16... Blir förvirrad... Spontant hade jag gått på PF99-117. Men PF99-116 ser ut mer som bussningarna Westfield säljer... Edited December 19, 2023 by hampisch Quote
vedde Posted December 19, 2023 Posted December 19, 2023 (edited) Om dina bultar är 9/16" så är dem 14.28 mm och då får du inte in dem i Sleeven som går igenom utan då måste du ha större doningar på Sleeven och således större bussningar eller supertunna Sleevs. Båda ovan är ju under din bultstorlek i Sleeve Bore? Verkar konstigt - de flesta andra har väl M12 i sina bussningar men Westfield kanske kör eget. Kolla hos Westfield skulle jag säga. /Vedde Rally Designs kit är 7/16 Sleeve ID(11.11mm) till Westfield så kanske du har fel mått eller så har någon biffat till dina grejor. Edited December 19, 2023 by vedde Mer info Quote
hampisch Posted December 19, 2023 Author Posted December 19, 2023 4 timmar sedan, vedde sade: Om dina bultar är 9/16" så är dem 14.28 mm och då får du inte in dem i Sleeven som går igenom utan då måste du ha större doningar på Sleeven och således större bussningar eller supertunna Sleevs. Båda ovan är ju under din bultstorlek i Sleeve Bore? Verkar konstigt - de flesta andra har väl M12 i sina bussningar men Westfield kanske kör eget. Kolla hos Westfield skulle jag säga. /Vedde Rally Designs kit är 7/16 Sleeve ID(11.11mm) till Westfield så kanske du har fel mått eller så har någon biffat till dina grejor. Tack Vedde! Slant på tangenterna 7/16 helt rätt. Sleven mäter 11.4mm från rallydesign. Och länkarmen rallydesign mäter 23.1mm. Skruven/Bulten på bilen mäter 10.77mm Original länkarmarna sitter på än, så har inte mätt dessa.. Kanske skulle gjort det. Med det sagt, lutar det åt PF99-117 för att passa med sleven. Men då verkar det inte alls passa med länkarmen... Jag som trodde det här skulle bli lätt! 😄 Skulle man ha brotschat upp till M12 tro?... Quote
hampisch Posted December 19, 2023 Author Posted December 19, 2023 Snäll tomte i år! Utöver massa roligt från Rallydesign kom det även en kylare idag 🤩 Även sniikpeak på renoveringskaosets... 80m2 gipskaos... Quote
vedde Posted December 19, 2023 Posted December 19, 2023 Hej Bra grejor från Coolex - har lika med intercooler. Enklast är väl att köpa en tum bult som passar i angiven sleeve så det inte blir för mycket glapp - tror inte brotcha upp p g a urtunning av materialet i sleeven inte blir smart tror jag. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.