Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här finns det en smidig elcentral med 8st oberoende utgångar där man via en fjärrpanel kan styra olika funktioner ON/OFF växlande (typ tändning, belysning, bränslepump), momentant ON/OFF (typ tuta) etc. Har MosFet reläer etc. Kopplas direkt vid batteriet och en tunn kabel upp till fjärrpanelen. Man kan via appen och en telefon styra alla funktioner via Bluetooth och även bakgrundsbelysningen på knappsatsen.

https://www.diodhuset.se/relabox-sakringscentral-med-fjarrkontroll

Commander fjärrstyrd reläbox

  • Like 1
  • 1 year later...
Posted
On 2023-01-16 at 21:31, vedde sade:

Här har du hela bilens elsystem i en box med bluetooth:
https://motogadget.com/shop/en/m-unit-blue.html


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Försöker läsa på gällande Motogadget. 

Behöver jag inga säkringar, reläer öht? Inget huvudrelä som ger ström till spridarna, inget som styr startmotor? 

Köpa en motogadget och en panel med knappar så har man allt som behövs för motorstyrning och lampor, tuta, mm? 

Givetvis kabeldragning mm. Men sjukt smidigt isf. 🙂

Posted

Allt utom motorstyrning, den får du köra på egna säkringar och reläer, men den halverar mängden el du behöver hålla på med. Du kan dessutom byta motor eller styrning utan att det påverkar all icke motor- el.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Posted
Jag är lite sugen på någon form av elbox men hittar inte någon som är direkt anpassad direkt till personbil. Jag har MaxECU elsystem till motorn.
Elbox eller elsystem?
Boxar finns lite överallt men Motogadget är ju alla säkringar och reläer för bilen(ej motorstyrning) i en liten kompakt enhet.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
8 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag är lite sugen på någon form av elbox men hittar inte någon som är direkt anpassad direkt till personbil. Jag har MaxECU elsystem till motorn.

Om 20 st utgångar räcker till.

MaxxECU

Posted

Jag har precis fått hem min Motogadget. Ju mer jag kollar på filmer på youtube desto mer blir jag imponerad. 
Så smart och enkel, med massa funktioner(om man vill) 

Jag kommer köra T5 till min Saab-motor och resten via Motogadet, t o m startmotorn.
Finns även blåtand som känner av telefonen(om man inte vill köra med strömbrytare/nyckel).


Ska bli spännande att koppla lite el, får se hur mycket jag får göra om. 🙂

  • 7 months later...
Posted
On 2024-10-16 at 22:59, Rockhound sade:

Så smart och enkel, med massa funktioner(om man vill)

Jag skall förmodligen börja med elsystemet om 4-5 veckor, har du några goda råd ang installationen och konfiguration av motogadet ?

@vedde, jag har samma fråga till dej .

Posted

Min är den ursprungliga utan massa funktioner så jag bara kopplade in enligt anvisning och det har funkat felfritt hittills.
Jag är hopplös på el så detta var för mig den enkla vägen ut.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Hej. 
Jag tyckte det var ganska enkel installation an Motogadget. 
Jag fick testa ett par gånger på inställningar för blinkers mm. Fanns ett par olika motorcykeltyper att välja på. Och plötsligt funkade allt. 😂

Här kommer en bild på hur jag installerat det. 
Plintarna bredvid har jag köpt på Biltema och har ena som 30+(direkt från batteriet) och andra 15+(tändning). 
 

Nästan lättare om du har specifika frågor så svarar jag så gott jag kan. 🙂
 

IMG_0612.thumb.jpeg.761d20f1cb2fe00904af5c3d1528094d.jpeg

  • Like 1
Posted

Hur gjorde du med inkoppling av start, kill, ignition? Allt kopplat till biltypisk tändningslås eller diverse strömställare , vipp och knapp.

’Jag funderade på om man skulle ha nyckellås som spänningsätter +plint och sedan vippströmställare som spänningsätter motogadget, sedan tryckströmställare till start och kill. Nu undrar jag själv om det skulle ha några fördelar  🤔

Posted

Tändning och start är en och samma knapp..två tryck för tändning på och håll in för startmotor, sen två tryck för att slå av tändningen. Direktström till den så har du funktion för parkeringsljuset och varningsblinkers 

Posted

Såhär har jag gjort. Tyckte det var enklast och ganska billigt. 
Tändning på på ”flygplansswitchen” och sen start på fjädrande knappen under. 
När jag ska döda motorn slår jag bara av den röda switchen. 
Röda lilla knappen till vänster är tuta. 
Blinkers och helljus har jag kvar på originalspaken vid ratten. 

Jag ser inga problem om du vill köra tändning på nyckel. Enda fördelen är väl som ett stöldskydd. 
Jag kommer ha kvar nyckel, men enbart för rattlåsets skull. 

IMG_0669.thumb.png.dea38e3ead53ce948646b39e9d4b0090.png

Posted
16 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag funderade på om man skulle ha nyckellås som spänningsätter +plint och sedan vippströmställare som spänningsätter motogadget, sedan tryckströmställare till start och kill. Nu undrar jag själv om det skulle ha några fördelar  🤔

Jag skulle ha monterat ett 100A relä som styrs av nyckellåset och mata motogadget direkt från reläet via lämplig säkring.

 

//Nisse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...