Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson

Recommended Posts

Med hjulen på plats kunde jag mäta in skärmarna. Jag tänker tillverka dem i kolfiber med förstärkningar i form av några tungor som fästen, så att jag slipper hållare som går under eller på översidan av skärmen. Ritade och printade, 52x2 timmar printtid, material till pluggen. Och sedan som vanligt, limma ihop delarna, spackla slipa, grunda och lacka pluggen. 
Sedan funderar jag på någon form av kylning till bromsskivorna, ritade och printade men det blev inte helt bra .

65A966CE-2643-4879-A205-79AAEFE1FE6D.thumb.jpeg.84d935a2aeb1519d9721a92c8e8f72ac.jpeg
 

811177C8-AD87-4A3A-8DF9-1F4CB8CFB649.thumb.jpeg.3ffd17f545adf6464ac4cb7550a5ed5a.jpeg

 

6F92B953-8F68-4D2D-B061-EB3A3AE45E68.thumb.jpeg.ae9402d1ad657198ad46ec3733492307.jpeg

 

55B55A1C-BE8D-4DAC-8FF3-15A24F77C906.thumb.jpeg.f2f0228ab1f28047d6ced9a12e1507bb.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Behöver man verkligen kylning på sevens med friliggande hjul? Jag kan inte påminna mig att jag läst om nån som har problem med brake fading på sjuor.

Du har säkert rätt men jag ska ha navkapslar som kanske inte ventilerar lika bra som en helt öppen fälg sedan tycker jag det ser rätt fräckt ut med ett luftscoop vid hjulet 😎

Stalfalg105x17komplett.jpeg.97bd5f316c1af61130b5d2c498747b05.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ser coolt ut men känns som att du behöver fundera på bromskylning, hur ser luftinloppen ut på en F1 broms?

/T

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, tpau sade:

Ser coolt ut men känns som att du behöver fundera på bromskylning, hur ser luftinloppen ut på en F1 broms?

/T

Jo, jag planerar för bromskylning dock blev första prototypen inte helt bra, se mitt inlägg lite tidigare, 14 juli.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick till slut slå sönder pluggen för det var omöjligt att separera formen från pluggen. Det var på fyra ställen som vaxet inte fungerade men de var inte större än en lillfingernagel till storlek. Jag behöver bara putsa lite i formen så blir den perfekt. Orsaken till problemet att det inte släppte är nog att jag väntade en vecka mellan vaxning av pluggen och gjutning av formen, vaxet kanske oxiderade. Tidigare har jag alltid vaxat och gjutit på samma dag och aldrig haft problem med släppningen.

Jag kunde inte låta bli att göra prototypen på navkapseln fullt ut, bara för att jag var nyfiken på hur det skulle se ut.

D2997F2D-D6FB-4F60-A218-48C84C819B97.thumb.jpeg.74b7e1d88c7920b600000e43ad5a947a.jpeg
 

9CB71110-40D5-43BC-BDFF-A51D2C9A25C8.thumb.jpeg.7a6af4dddfa8f17aa521da93e178925d.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Idag blev SFRO 1 besiktningen genomförd med godkänt resultat och jag fick en del tips och råd inför SFRO 2. 😀😀😀

Så nu är det bara resten kvar, jag hoppas på en lång vinter så att jag hinner bli klar till våren i nästa år.

FA1E56CE-A066-4848-802B-E9B6636231CD.thumb.jpeg.bd63e7a2de0ed0dc853c6768752bbf0d.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

On 2024-08-06 at 18:19, dmc12Hank sade:

Grattis!
Bara resten kvar 😁

Grattis ! Blir en intressant vinter!

Vad var tipsen inför SFRO 2?

Edited by MikaelG
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, MikaelG sade:

Grattis ! Blir en intressant vinter!

Vad var tipsen inför SFRO 2?

Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. 

- stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt.
- ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar.  
- ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. 

- stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt.
- ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar.  
- ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. 

Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid)

Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, swedishGT40 sade:
58 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

 

Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid)

Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. 

Du printar pluggar, laminerar och bygger karossdelar av kolfiber och tycker att mitt bygge är mer avancerat? 🙂

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu börjar min byggsäsong, en vecka senare tack vare det fina vädret då jag inte kunde låta bli att köra några rundor med Vstorm.

Som en go start och referens så vägde jag bilen igen, nu med de rätta hjulen på. 552kg - faktiskt några kilo lättare nu.

Nu får jag ta tag i skärmtillverkningen igen.

316326C4-73DA-4C7A-B9A4-DC4869FB630E.thumb.jpeg.04797c3be5a12bf86c3bd7c79a6c1021.jpeg
 

3B4327A1-85D1-408D-B185-C11C47238DFA.thumb.jpeg.8d47f2be18bb66ae4e4d282395341a15.jpeg

 

Edited by Göran Nilsson
Prepositioner ändrade
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ibland undrar jag hur jag egentligen är funtad - skärmar är ett typiskt exempel. Jag tänkte att det är ju självklart att jag ska tillverka skärmarna i kolfiber - det är ju inte så mycket jobb 🤪🤔🤭. Nu inser jag att det är ju lika mycket jobb med skärmarna som med alla andra grejer jag tillverkat i kolfiber, jag fattar inte hur jag tänkte. Men det är ju bra att va sådan ibland så att man startar saker även om det är mycket jobb 😎👍.

Nu har jag gjutit första skärmen och det gick utan problem, om 3-4 dygn får jag se resultat.

9AB63876-9967-4E4B-A870-E6A4607FA358.thumb.jpeg.b84ea65f473de59bf15a61b906767050.jpeg

B0A06FE1-C766-4FF5-8C2B-497D30D38CE6.thumb.jpeg.551aa86cb75f15b26c8d5e2c2039a388.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte planerat eller ritat in krängningshämmare i CADen men nu tänkte jag att det var lika bra att göra det nu innan ramen lackas, det blir ju då mycket besvärligare i efterhand. Som tur va så fanns det plats med rör och lagerbockar. Köpte en komplett sats från Sellerholm.

I bakändan av kniven är det en M14 gänga som jag inte vet om den ska användas på något sätt.

830710FD-5945-435A-B14B-726266A644CF.thumb.jpeg.7bdf2fe9f800b23450749adc67e51a0c.jpeg

9545B2BF-C8DF-4068-B6E9-9BD0F7EB9759.thumb.jpeg.ffc0549146cc799a48fc8ad1cb707085.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gängan är överflödig med deras låsringar.

Men man skulle kunna välja o nyttja den om man istället vill tillverka en snabbjustering med fasta lägen. Jag kommer göra så på min kärra, då det känns smått omöjligt o hitta ett perfekt läge med fria inställningar.

Finns bild nånstans i min tråd på hur jag tänkte göra om det är intresse.

 

Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Gängan är överflödig med deras låsringar.

Men man skulle kunna välja o nyttja den om man istället vill tillverka en snabbjustering med fasta lägen. Jag kommer göra så på min kärra, då det känns smått omöjligt o hitta ett perfekt läge med fria inställningar.

Finns bild nånstans i min tråd på hur jag tänkte göra om det är intresse.

 

Okej, tack för förklaringen.  
’Fasta lägen är ju betydligt smartaste än fria inställningar. Jag ska kolla på hur du har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Nu är krängningshämmare installerade fattas bara lackering men det görs tillsammans med allt det andra som ska lackeras.

Så nu får jag fortsätta på skärmarna, väntar på laserskurna plåtar till infästningen på spindlarna plus några plattstänger.

Om ett par timmar kör jag en sväng till Tykarpsgrottan  Bil o Mc träff med Vstorm, till helgen blir det nog vinterförvaring.

2405CC56-E768-4680-A6C7-BB2533C94EE1.thumb.jpeg.8faa3ed583f8c3ca14ad6c51fd7e3756.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Efter 4 dygn plockade jag ut första skärmen ut formen, jag fick kämpa lite innan den släppte med en smäll. Det blev några små skador i formen, några flisor gelcoat stora dom lillfinger nagel. Jag är nöjd med gjutningen så jag har rensågat kanterna runt om grovt, gör inte mer på skärmen förren jag har monterat skärmen på bilen.

Då jag fick reparera gelcoat i formen så polerade jag hela formen igen och la på ny vax. Sedan blev repetition  - lägg i kolfiber, avrivningsväv, flödesnät, slangar, och vacuumpåse. Gjorde täthetsprov men sedan kom grannen och då blev det inte mera gjort denna dagen.

Jag har haft igång 3D printern i 117 timmar och fick fram pluggen till framskärmen. Dock återstår det mycket jobb på pluggen innan jag kan gjuta formen till framskärmar.

15FBC8A4-BA3F-4C68-A0C6-1D7EC961CE63.thumb.jpeg.dfc2aaa56ebb1119da75c67f6f1a4f5f.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ibland överraskar man sig själv - nu gjorde jag det med topplacken på skärmpluggen, aldrig har jag gjort en så en så bra lack, inga rinningar och en väldig blank yta. Visserligen lite damm i ytan men det tar jag lätt bort med slippapper 1000 och 2000 och polering. Undrar vad det var som gjorde det så lätt, färgen var nyinköpt och en mörk kulör- kan vara skälet. Det tidigare 2k lacken jag använt var mer än 10 år gamla och i en ljusare kulör - kanske 🤔. Jag är nöjd 😄. Efter poleringen monterar jag de tre delarna på ett brätte och mäter ut mallar till glasfibermattorna.

Som planerat tog jag ur skärm #2 ur formen, det var inga problem alls och inga skador på formen denna gången. Efter att jag rensågat kanterna grovt vägde jag båda skärmarna. 
Vänster 1375g , Höger 1370g.

851939A3-D39D-4941-861B-4245D71E84DD.thumb.jpeg.9ff8208b2b96d4a89acaac7e126e3c86.jpeg

D5A898F5-3FF8-431E-A7A6-C86A7DDDD547.thumb.jpeg.1a9b0cca02bb6ce4bdc7e215b45328b3.jpeg

 

17AB2837-92EB-45CD-9277-F7452C54882B.thumb.jpeg.438243b893c8dc9c9e7f98370b8fe1e8.jpeg

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

On 2024-09-27 at 19:32, sorin sade:

Vilket fint jobb du gör Göran . Hatten av . 

Sorin 

Tack, det är roligt att du tycker det är fint.

 

Nu lägger jag sista handen på pluggen till framskärmen efter att ha slipat och polerat delarna, det är att lägga på släppmedel och göra radier i alla hörn. Jag använder Nakiplast och en stålkula, det funkar väldigt bra, jämn och fin radie blir det med kulan.

Jag hoppas att detta är sista pluggen till denna bilen men man kan inte vara 100% säker. Hittills har jag gjort följande  pluggar/format.

-Framskärmar.
- Bakskärmar.  
- Motorkåpan.  
- Luftintaget till motorkåpan.  
- Sidepod Höger.  
- Luftintaget till höger sidepod.  
- Sidepod Vänster. 
- luftintaget till vänster sidepod. 
- Sarg runt sittbrunnen. 
-Toppkåpa front. 
-Noskon. 
- Vingar fram, curved, höger och vänster, övre och undre halva.

Pust 😌 

0FC7049B-FD7D-49A0-B12A-74A3E75D143C.thumb.jpeg.28957eb331fb59d053c4ec4c417d34bd.jpeg

3F752061-A81E-430A-9B1D-F40B977CDBC6.thumb.jpeg.6da04536674dfc78701148bbabc2611c.jpeg

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, MikaelG sade:

Smart ide med kullager kulan på en pinne, måste prova!

Jag har provat med diverse olika spatlar och kulan är överlägset bäst, inte känsligt vilken vinkel man har på handtaget när man drar radien. Jag brukar rulla en korv med den ungefärliga volymen i den kommande radien , ca 50mm lång. Lägg korven på plats och dra över den med kulan, kulan kommer pressa in korven till en snygg radie.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har det inte hänt så mycket i denna veckan pga uteblivna leveranser, såsom material till att gjuta formen till framskärmen och laserskurna plåtar till skärmfästena. 
Dock har jag förberett allt glasfiber till formen och lagt hörnradier på pluggen. Jag hoppas på större framgång nästa vecka.

C7B3E20D-7DAD-4EDC-B443-5D4C413C99B3.thumb.jpeg.d5d1ff6cefa85e8d4ceb2ed366f7a9b1.jpeg

FA9812AE-22B2-4F99-8452-F837160FE02F.thumb.jpeg.4d3e9549e8ca9edd102aadb500b05080.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har för tillfället låg motivation men jag hoppas att jag får tillbaka entusiasmen. Men har ändå knåpat ihop fäste till bakskärmarna. Fästet i mitten tillverkade jag av två 2mm plåtar och 8mm distanser i ytterkanterna runt om som jag svetsade fast. 
 

AE428A2F-861F-46B5-8BEA-FB90FD6013FC.thumb.jpeg.8a6d1e5f9162ecf0569b92c0d8e78cb0.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...