Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson

Recommended Posts

Med hjulen på plats kunde jag mäta in skärmarna. Jag tänker tillverka dem i kolfiber med förstärkningar i form av några tungor som fästen, så att jag slipper hållare som går under eller på översidan av skärmen. Ritade och printade, 52x2 timmar printtid, material till pluggen. Och sedan som vanligt, limma ihop delarna, spackla slipa, grunda och lacka pluggen. 
Sedan funderar jag på någon form av kylning till bromsskivorna, ritade och printade men det blev inte helt bra .

65A966CE-2643-4879-A205-79AAEFE1FE6D.thumb.jpeg.84d935a2aeb1519d9721a92c8e8f72ac.jpeg
 

811177C8-AD87-4A3A-8DF9-1F4CB8CFB649.thumb.jpeg.3ffd17f545adf6464ac4cb7550a5ed5a.jpeg

 

6F92B953-8F68-4D2D-B061-EB3A3AE45E68.thumb.jpeg.ae9402d1ad657198ad46ec3733492307.jpeg

 

55B55A1C-BE8D-4DAC-8FF3-15A24F77C906.thumb.jpeg.f2f0228ab1f28047d6ced9a12e1507bb.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Behöver man verkligen kylning på sevens med friliggande hjul? Jag kan inte påminna mig att jag läst om nån som har problem med brake fading på sjuor.

Du har säkert rätt men jag ska ha navkapslar som kanske inte ventilerar lika bra som en helt öppen fälg sedan tycker jag det ser rätt fräckt ut med ett luftscoop vid hjulet 😎

Stalfalg105x17komplett.jpeg.97bd5f316c1af61130b5d2c498747b05.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, tpau sade:

Ser coolt ut men känns som att du behöver fundera på bromskylning, hur ser luftinloppen ut på en F1 broms?

/T

Jo, jag planerar för bromskylning dock blev första prototypen inte helt bra, se mitt inlägg lite tidigare, 14 juli.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick till slut slå sönder pluggen för det var omöjligt att separera formen från pluggen. Det var på fyra ställen som vaxet inte fungerade men de var inte större än en lillfingernagel till storlek. Jag behöver bara putsa lite i formen så blir den perfekt. Orsaken till problemet att det inte släppte är nog att jag väntade en vecka mellan vaxning av pluggen och gjutning av formen, vaxet kanske oxiderade. Tidigare har jag alltid vaxat och gjutit på samma dag och aldrig haft problem med släppningen.

Jag kunde inte låta bli att göra prototypen på navkapseln fullt ut, bara för att jag var nyfiken på hur det skulle se ut.

D2997F2D-D6FB-4F60-A218-48C84C819B97.thumb.jpeg.74b7e1d88c7920b600000e43ad5a947a.jpeg
 

9CB71110-40D5-43BC-BDFF-A51D2C9A25C8.thumb.jpeg.7a6af4dddfa8f17aa521da93e178925d.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Idag blev SFRO 1 besiktningen genomförd med godkänt resultat och jag fick en del tips och råd inför SFRO 2. 😀😀😀

Så nu är det bara resten kvar, jag hoppas på en lång vinter så att jag hinner bli klar till våren i nästa år.

FA1E56CE-A066-4848-802B-E9B6636231CD.thumb.jpeg.bd63e7a2de0ed0dc853c6768752bbf0d.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

On 2024-08-06 at 18:19, dmc12Hank sade:

Grattis!
Bara resten kvar 😁

Grattis ! Blir en intressant vinter!

Vad var tipsen inför SFRO 2?

Edited by MikaelG
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, MikaelG sade:

Grattis ! Blir en intressant vinter!

Vad var tipsen inför SFRO 2?

Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. 

- stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt.
- ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar.  
- ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. 

- stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt.
- ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar.  
- ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. 

Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid)

Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, swedishGT40 sade:
58 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

 

Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid)

Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. 

Du printar pluggar, laminerar och bygger karossdelar av kolfiber och tycker att mitt bygge är mer avancerat? 🙂

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...