Göran Nilsson Posted July 14 Author Share Posted July 14 Med hjulen på plats kunde jag mäta in skärmarna. Jag tänker tillverka dem i kolfiber med förstärkningar i form av några tungor som fästen, så att jag slipper hållare som går under eller på översidan av skärmen. Ritade och printade, 52x2 timmar printtid, material till pluggen. Och sedan som vanligt, limma ihop delarna, spackla slipa, grunda och lacka pluggen. Sedan funderar jag på någon form av kylning till bromsskivorna, ritade och printade men det blev inte helt bra . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted July 15 Share Posted July 15 Behöver man verkligen kylning på sevens med friliggande hjul? Jag kan inte påminna mig att jag läst om nån som har problem med brake fading på sjuor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 15 Author Share Posted July 15 34 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Behöver man verkligen kylning på sevens med friliggande hjul? Jag kan inte påminna mig att jag läst om nån som har problem med brake fading på sjuor. Du har säkert rätt men jag ska ha navkapslar som kanske inte ventilerar lika bra som en helt öppen fälg sedan tycker jag det ser rätt fräckt ut med ett luftscoop vid hjulet 😎 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 21 Author Share Posted July 21 Prototyp är 3D printad och den passar bra men jag lägger det delprojektet åt sida tills alla stänkskärmar är klara. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 22 Share Posted July 22 Ser coolt ut men känns som att du behöver fundera på bromskylning, hur ser luftinloppen ut på en F1 broms? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 23 Author Share Posted July 23 8 timmar sedan, tpau sade: Ser coolt ut men känns som att du behöver fundera på bromskylning, hur ser luftinloppen ut på en F1 broms? /T Jo, jag planerar för bromskylning dock blev första prototypen inte helt bra, se mitt inlägg lite tidigare, 14 juli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 1 Author Share Posted August 1 Jag fick till slut slå sönder pluggen för det var omöjligt att separera formen från pluggen. Det var på fyra ställen som vaxet inte fungerade men de var inte större än en lillfingernagel till storlek. Jag behöver bara putsa lite i formen så blir den perfekt. Orsaken till problemet att det inte släppte är nog att jag väntade en vecka mellan vaxning av pluggen och gjutning av formen, vaxet kanske oxiderade. Tidigare har jag alltid vaxat och gjutit på samma dag och aldrig haft problem med släppningen. Jag kunde inte låta bli att göra prototypen på navkapseln fullt ut, bara för att jag var nyfiken på hur det skulle se ut. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 6 Author Share Posted August 6 Idag blev SFRO 1 besiktningen genomförd med godkänt resultat och jag fick en del tips och råd inför SFRO 2. 😀😀😀 Så nu är det bara resten kvar, jag hoppas på en lång vinter så att jag hinner bli klar till våren i nästa år. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 6 Share Posted August 6 Grattis! Bara resten kvar 😁 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted August 8 Share Posted August 8 (edited) On 2024-08-06 at 18:19, dmc12Hank sade: Grattis! Bara resten kvar 😁 Grattis ! Blir en intressant vinter! Vad var tipsen inför SFRO 2? Edited August 8 by MikaelG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 8 Author Share Posted August 8 2 timmar sedan, MikaelG sade: Grattis ! Blir en intressant vinter! Vad var tipsen inför SFRO 2? Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. - stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt. - ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar. - ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 8 Share Posted August 8 4 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. - stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt. - ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar. - ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 8 Author Share Posted August 8 53 minuter sedan, swedishGT40 sade: 58 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid) Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 8 Share Posted August 8 2 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. Du printar pluggar, laminerar och bygger karossdelar av kolfiber och tycker att mitt bygge är mer avancerat? 🙂 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.