Göran Nilsson Posted July 14 Author Posted July 14 Med hjulen på plats kunde jag mäta in skärmarna. Jag tänker tillverka dem i kolfiber med förstärkningar i form av några tungor som fästen, så att jag slipper hållare som går under eller på översidan av skärmen. Ritade och printade, 52x2 timmar printtid, material till pluggen. Och sedan som vanligt, limma ihop delarna, spackla slipa, grunda och lacka pluggen. Sedan funderar jag på någon form av kylning till bromsskivorna, ritade och printade men det blev inte helt bra . 2 Quote
Mats Karlsson Posted July 15 Posted July 15 Behöver man verkligen kylning på sevens med friliggande hjul? Jag kan inte påminna mig att jag läst om nån som har problem med brake fading på sjuor. 1 Quote
Göran Nilsson Posted July 15 Author Posted July 15 34 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Behöver man verkligen kylning på sevens med friliggande hjul? Jag kan inte påminna mig att jag läst om nån som har problem med brake fading på sjuor. Du har säkert rätt men jag ska ha navkapslar som kanske inte ventilerar lika bra som en helt öppen fälg sedan tycker jag det ser rätt fräckt ut med ett luftscoop vid hjulet 😎 3 Quote
Göran Nilsson Posted July 21 Author Posted July 21 Prototyp är 3D printad och den passar bra men jag lägger det delprojektet åt sida tills alla stänkskärmar är klara. 3 Quote
tpau Posted July 22 Posted July 22 Ser coolt ut men känns som att du behöver fundera på bromskylning, hur ser luftinloppen ut på en F1 broms? /T Quote
Göran Nilsson Posted July 23 Author Posted July 23 8 timmar sedan, tpau sade: Ser coolt ut men känns som att du behöver fundera på bromskylning, hur ser luftinloppen ut på en F1 broms? /T Jo, jag planerar för bromskylning dock blev första prototypen inte helt bra, se mitt inlägg lite tidigare, 14 juli. Quote
Göran Nilsson Posted August 1 Author Posted August 1 Jag fick till slut slå sönder pluggen för det var omöjligt att separera formen från pluggen. Det var på fyra ställen som vaxet inte fungerade men de var inte större än en lillfingernagel till storlek. Jag behöver bara putsa lite i formen så blir den perfekt. Orsaken till problemet att det inte släppte är nog att jag väntade en vecka mellan vaxning av pluggen och gjutning av formen, vaxet kanske oxiderade. Tidigare har jag alltid vaxat och gjutit på samma dag och aldrig haft problem med släppningen. Jag kunde inte låta bli att göra prototypen på navkapseln fullt ut, bara för att jag var nyfiken på hur det skulle se ut. 3 Quote
Göran Nilsson Posted August 6 Author Posted August 6 Idag blev SFRO 1 besiktningen genomförd med godkänt resultat och jag fick en del tips och råd inför SFRO 2. 😀😀😀 Så nu är det bara resten kvar, jag hoppas på en lång vinter så att jag hinner bli klar till våren i nästa år. 11 Quote
MikaelG Posted August 8 Posted August 8 (edited) On 2024-08-06 at 18:19, dmc12Hank sade: Grattis! Bara resten kvar 😁 Grattis ! Blir en intressant vinter! Vad var tipsen inför SFRO 2? Edited August 8 by MikaelG Quote
Göran Nilsson Posted August 8 Author Posted August 8 2 timmar sedan, MikaelG sade: Grattis ! Blir en intressant vinter! Vad var tipsen inför SFRO 2? Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. - stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt. - ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar. - ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. 1 Quote
swedishGT40 Posted August 8 Posted August 8 4 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Tackar, jo det ska bli en intressant vinter men jag vet inte om det är gott om tid för att slutföra bygget. Jag vill ju bli klar senast 1 Maj. Det är nog inte läge att slappna av ännu. - stor luftburk med ordentlig ljuddämpning av insugningsljud, sugmotor med en styck trottelhus kan bröla högt. - ingen vajer kopplad till bromsvågen, lås gängstång med muttrar. - ventilationsinlopp i nosen, kan bli rejält varmt under kolfibern. Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid) Quote
Göran Nilsson Posted August 8 Author Posted August 8 53 minuter sedan, swedishGT40 sade: 58 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag har hållt på 2 år med o bygga efter SFRO1... (om jag räknar bort dödtid) Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. Quote
swedishGT40 Posted August 8 Posted August 8 2 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Men ditt projekt är ju mycket mer avancerat än mitt lilla projekt. Du printar pluggar, laminerar och bygger karossdelar av kolfiber och tycker att mitt bygge är mer avancerat? 🙂 2 Quote
Göran Nilsson Posted September 9 Author Posted September 9 (edited) Nu börjar min byggsäsong, en vecka senare tack vare det fina vädret då jag inte kunde låta bli att köra några rundor med Vstorm. Som en go start och referens så vägde jag bilen igen, nu med de rätta hjulen på. 552kg - faktiskt några kilo lättare nu. Nu får jag ta tag i skärmtillverkningen igen. Edited September 9 by Göran Nilsson Prepositioner ändrade 1 Quote
Göran Nilsson Posted September 9 Author Posted September 9 (edited) Jag köpte på eBay för 5 år sedan. 300kg ZANEX Superthin platform scale WBY-2F-2126. Edited September 9 by Göran Nilsson 1 Quote
Göran Nilsson Posted September 12 Author Posted September 12 Ibland undrar jag hur jag egentligen är funtad - skärmar är ett typiskt exempel. Jag tänkte att det är ju självklart att jag ska tillverka skärmarna i kolfiber - det är ju inte så mycket jobb 🤪🤔🤭. Nu inser jag att det är ju lika mycket jobb med skärmarna som med alla andra grejer jag tillverkat i kolfiber, jag fattar inte hur jag tänkte. Men det är ju bra att va sådan ibland så att man startar saker även om det är mycket jobb 😎👍. Nu har jag gjutit första skärmen och det gick utan problem, om 3-4 dygn får jag se resultat. 4 Quote
Göran Nilsson Posted September 15 Author Posted September 15 Jag hade inte planerat eller ritat in krängningshämmare i CADen men nu tänkte jag att det var lika bra att göra det nu innan ramen lackas, det blir ju då mycket besvärligare i efterhand. Som tur va så fanns det plats med rör och lagerbockar. Köpte en komplett sats från Sellerholm. I bakändan av kniven är det en M14 gänga som jag inte vet om den ska användas på något sätt. 1 Quote
swedishGT40 Posted September 15 Posted September 15 Gängan är överflödig med deras låsringar. Men man skulle kunna välja o nyttja den om man istället vill tillverka en snabbjustering med fasta lägen. Jag kommer göra så på min kärra, då det känns smått omöjligt o hitta ett perfekt läge med fria inställningar. Finns bild nånstans i min tråd på hur jag tänkte göra om det är intresse. Quote
Göran Nilsson Posted September 15 Author Posted September 15 44 minuter sedan, swedishGT40 sade: Gängan är överflödig med deras låsringar. Men man skulle kunna välja o nyttja den om man istället vill tillverka en snabbjustering med fasta lägen. Jag kommer göra så på min kärra, då det känns smått omöjligt o hitta ett perfekt läge med fria inställningar. Finns bild nånstans i min tråd på hur jag tänkte göra om det är intresse. Okej, tack för förklaringen. ’Fasta lägen är ju betydligt smartaste än fria inställningar. Jag ska kolla på hur du har gjort. Quote
swedishGT40 Posted September 15 Posted September 15 Inte min, men jag tänker göra liknande lösning.(Dock med låspinne istället för snabbare justering) 2 Quote
Göran Nilsson Posted September 18 Author Posted September 18 Nu är krängningshämmare installerade fattas bara lackering men det görs tillsammans med allt det andra som ska lackeras. Så nu får jag fortsätta på skärmarna, väntar på laserskurna plåtar till infästningen på spindlarna plus några plattstänger. Om ett par timmar kör jag en sväng till Tykarpsgrottan Bil o Mc träff med Vstorm, till helgen blir det nog vinterförvaring. 4 Quote
Göran Nilsson Posted September 22 Author Posted September 22 Efter 4 dygn plockade jag ut första skärmen ut formen, jag fick kämpa lite innan den släppte med en smäll. Det blev några små skador i formen, några flisor gelcoat stora dom lillfinger nagel. Jag är nöjd med gjutningen så jag har rensågat kanterna runt om grovt, gör inte mer på skärmen förren jag har monterat skärmen på bilen. Då jag fick reparera gelcoat i formen så polerade jag hela formen igen och la på ny vax. Sedan blev repetition - lägg i kolfiber, avrivningsväv, flödesnät, slangar, och vacuumpåse. Gjorde täthetsprov men sedan kom grannen och då blev det inte mera gjort denna dagen. Jag har haft igång 3D printern i 117 timmar och fick fram pluggen till framskärmen. Dock återstår det mycket jobb på pluggen innan jag kan gjuta formen till framskärmar. 2 Quote
Göran Nilsson Posted September 23 Author Posted September 23 Det jag inte hann med igår fick jag göra ikväll istället, resultatet får jag se om 4 dygn. Quote
Göran Nilsson Posted September 27 Author Posted September 27 Ibland överraskar man sig själv - nu gjorde jag det med topplacken på skärmpluggen, aldrig har jag gjort en så en så bra lack, inga rinningar och en väldig blank yta. Visserligen lite damm i ytan men det tar jag lätt bort med slippapper 1000 och 2000 och polering. Undrar vad det var som gjorde det så lätt, färgen var nyinköpt och en mörk kulör- kan vara skälet. Det tidigare 2k lacken jag använt var mer än 10 år gamla och i en ljusare kulör - kanske 🤔. Jag är nöjd 😄. Efter poleringen monterar jag de tre delarna på ett brätte och mäter ut mallar till glasfibermattorna. Som planerat tog jag ur skärm #2 ur formen, det var inga problem alls och inga skador på formen denna gången. Efter att jag rensågat kanterna grovt vägde jag båda skärmarna. Vänster 1375g , Höger 1370g. 9 Quote
sorin Posted September 27 Posted September 27 Vilket fint jobb du gör Göran . Hatten av . Sorin 1 Quote
Göran Nilsson Posted September 29 Author Posted September 29 On 2024-09-27 at 19:32, sorin sade: Vilket fint jobb du gör Göran . Hatten av . Sorin Tack, det är roligt att du tycker det är fint. Nu lägger jag sista handen på pluggen till framskärmen efter att ha slipat och polerat delarna, det är att lägga på släppmedel och göra radier i alla hörn. Jag använder Nakiplast och en stålkula, det funkar väldigt bra, jämn och fin radie blir det med kulan. Jag hoppas att detta är sista pluggen till denna bilen men man kan inte vara 100% säker. Hittills har jag gjort följande pluggar/format. -Framskärmar. - Bakskärmar. - Motorkåpan. - Luftintaget till motorkåpan. - Sidepod Höger. - Luftintaget till höger sidepod. - Sidepod Vänster. - luftintaget till vänster sidepod. - Sarg runt sittbrunnen. -Toppkåpa front. -Noskon. - Vingar fram, curved, höger och vänster, övre och undre halva. Pust 😌 3 Quote
MikaelG Posted October 1 Posted October 1 (edited) Smart ide med kullager kulan på en pinne, måste prova! Edited October 1 by MikaelG Quote
Göran Nilsson Posted October 1 Author Posted October 1 5 timmar sedan, MikaelG sade: Smart ide med kullager kulan på en pinne, måste prova! Jag har provat med diverse olika spatlar och kulan är överlägset bäst, inte känsligt vilken vinkel man har på handtaget när man drar radien. Jag brukar rulla en korv med den ungefärliga volymen i den kommande radien , ca 50mm lång. Lägg korven på plats och dra över den med kulan, kulan kommer pressa in korven till en snygg radie. 3 Quote
Göran Nilsson Posted October 6 Author Posted October 6 Tyvärr har det inte hänt så mycket i denna veckan pga uteblivna leveranser, såsom material till att gjuta formen till framskärmen och laserskurna plåtar till skärmfästena. Dock har jag förberett allt glasfiber till formen och lagt hörnradier på pluggen. Jag hoppas på större framgång nästa vecka. 4 Quote
Göran Nilsson Posted November 9 Author Posted November 9 Jag har för tillfället låg motivation men jag hoppas att jag får tillbaka entusiasmen. Men har ändå knåpat ihop fäste till bakskärmarna. Fästet i mitten tillverkade jag av två 2mm plåtar och 8mm distanser i ytterkanterna runt om som jag svetsade fast. 5 Quote
sorin Posted November 9 Posted November 9 Hög klass som vanligt på allt du tillverkar Göran. Hatten av. Quote
Göran Nilsson Posted November 17 Author Posted November 17 Nu har jag gjutit formen till framskärmarna , det med ambitionen att göra de bästa finaste formen till detta projektet. Tog lång tid på mig, var extra noggrann när jag la på släppmedel och gelcoat och la bara ett lager glasfiberväv per dygn. Allt för att polyestern inte skulle bli för varm och påverka PLA filamentet i pluggen och att formen skulle slå sig så lite som möjligt. Tyvärr blev det inte så bra som jag hoppades på, jag blir så trött. Gelcoaten kryllade sig på två ställen, som jag måste laga. Orsaken till det är säkert att jag väntade för länge innan jag la på första lagret glasfiber på gelcoat, så polyester löste upp gelcoat. Kan också va ett för tunt lager gelcoat på de ställen.Tidigare har jag alltid lagt på första lagret på gelcoat när den inte klibbar fast på fingret. Grymt tråkigt att reparera detta misslyckande. Quote
Göran Nilsson Posted November 22 Author Posted November 22 Bara för att jag tyckte det var roligt så klickade jag hem ett bakljuse av racingmodell och jag tände upp den direkt när jag fick hem den. Den passar bra nu inför julen med sin röda färg 😀🎅. 5 Quote
Göran Nilsson Posted November 23 Author Posted November 23 Nu har jag slipat i formen på de skadade ställena , gelcoaten fyllde jag i före F1 kvalet idag. Sedan har jag slipat och slipat resten av denna dagen, pust pust. För att få rätt radie skrev jag ut ett par slipklotsar och limmade på slippapper på dem. Imorgon kanske jag tar ett par varv med finare slippapper innan jag polerar ytorna. Sedan ska formen vara klar för släppvax. 2 Quote
Göran Nilsson Posted November 24 Author Posted November 24 Nu är gjutformen slipad och polerad, det var trögt att göra jobbet på gjutformen men nu är det gjort. Nu måste jag bestämma var jag ska placera förstärkningarna till infästningarna i skärmen. Jag tog vinklarna ur CADen och ritade en pappskiva med de vinklarna och monterade den på spindeln för att verifiera att skärmstagen inte kommer i konflikt med något i framvagnen. Sedan kan jag överföra och markera positionerna i gjutformen där jag ska lägga förstärkningarna. Så har jag också börjat på att tillverka den slutliga versionen av bakre vingen. 3D printade sidorna, 4st x 35h, limmade ihop över och underdel. Nästa steg är att klä in sidorna med 3 lager kolfiberväv, det kommer bli lika starkt som julbrännvin 😀. 3 Quote
Göran Nilsson Posted Friday at 04:55 PM Author Posted Friday at 04:55 PM Denna veckan blir det inte mycket gjort men jag hann iallafall klippa några förstärkningsremsor till skärmarna. Det är 6 olika storlekar till 3 infästningspunkter i varje skärm, det blir 18 remsor i varje skärm. Jag klippte till några lager kolfiber också, jag klipper väven utbredd i 45grades vinkel då blir det mycket lättare att drapera väven i formen. Det blir en hel del spill men slutresultatet blir blir bra. Om jag är pigg och rask på söndag så kan jag börja lägga väv i formen 😀. 2 Quote
Göran Nilsson Posted Sunday at 08:50 PM Author Posted Sunday at 08:50 PM Det tog hela söndagen att klippa all kolfiber, peelply och flödesnät och monterade dem i formen. Monterade också slangar till epoxi och vacuum. Total tid 6h. 2 Quote
Göran Nilsson Posted 20 hours ago Author Posted 20 hours ago Gjutningen gick bra dessutom var påsen tät på första försöket vilket hör till ovanligheterna, tidigare har jag behövt trycka och klämma på klisterremsan ett par gånger runt om. Injeceringen av epoxin tog 5 minuter men jag brukar vänta med att stänga/klämma slangarna till epoxin och vacuum, denna gången väntade jag 10 minuter extra. Nu är det bara att vänta till epoxin har härdat, jag brukar inte ta detaljen ur formen förren efter 3 dygn. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.