Benny Gustafsson Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Finns det någon som vet vad man får använda för strålkastare på ett Amatörbyggt fordon? jag har hittat en led lins strålkastare Med både hel och halv ljus, • Osram LED • Närljus 21W (12V), 20W (24V) • Fjärrljus 28W (12V), 33W (24V) • Aluminium lamphus • Polykarbonat lins • IP67 • ECE R112 Class B • E-godkänd med korrekt placering på min bil får jag använda den vid godkännande? tacksam för svar😃😃😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Ta reda på märkningen på glaset så får du lättare svar. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Om jag tyder bilden rätt, så är glaset märkt "HCR" vilket i så fall är korrekt märkning. Tänk på att du behöver separat parkeringsljus/positionsljus (märkt "A") eftersom det inte finns i den insatsen ovan. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 Tusen tack för svaret Gustaf😃 ok jag ska tänka på det! en fråga till en kunnig, Får strålkastares yttre kant ej överstiga 40 Centimeter från bilens yttersta kant?, I mitt fall då bilen är bredast i bak så blir det bakhjulet. och minst 60 cm i mellan strålkastarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 3 timmar sedan, therealpinto sade: Om jag tyder bilden rätt, så är glaset märkt "HCR" vilket i så fall är korrekt märkning. Tänk på att du behöver separat parkeringsljus/positionsljus (märkt "A") eftersom det inte finns i den insatsen ovan. Gustaf Tusen tack för svaret Gustaf😃 ok jag ska tänka på det! en fråga till en kunnig, Får strålkastares yttre kant ej överstiga 40 Centimeter från bilens yttersta kant?, I mitt fall då bilen är bredast i bak så blir det bakhjulet. och minst 60 cm i mellan strålkastarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Precis, så är det, max 40 cm från bilens ytterkant till lysande yta på strålkastaren och minst 60 cm mellan dem. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Var hittade du dessa lampor? Eller vad har de för artikelnummer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 22 minuter sedan, bexander sade: Var hittade du dessa lampor? Eller vad har de för artikelnummer? Jag hittade dessa lampor på, "luminse.se" produkt nummer 3003000575 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 46 minuter sedan, therealpinto sade: Precis, så är det, max 40 cm från bilens ytterkant till lysande yta på strålkastaren och minst 60 cm mellan dem. Gustaf Tack för matnyttig information!😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 4, 2021 Share Posted May 4, 2021 Märkta HCR med Ledlampa kan ju bli trubbel om besiktningsmannen är noggrann. Antagligen är det en vanlig H1 strålkastare med led lampa, men kolla det så du är på säkra sidan vid enskilda godkännandet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 4, 2021 Share Posted May 4, 2021 1 timme sedan, Christer J sade: Märkta HCR med Ledlampa kan ju bli trubbel om besiktningsmannen är noggrann. Antagligen är det en vanlig H1 strålkastare med led lampa, men kolla det så du är på säkra sidan vid enskilda godkännandet. Jo, det är en relevant kommentar. Men det är angivet att denna är godkänd enligt R112 som är direktivet för just LED. Så den bör vara OK. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted May 4, 2021 Author Share Posted May 4, 2021 3 timmar sedan, therealpinto sade: Jo, det är en relevant kommentar. Men det är angivet att denna är godkänd enligt R112 som är direktivet för just LED. Så den bör vara OK. Gustaf Kanonbra 👍🏼R112 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siduna Posted December 29, 2022 Share Posted December 29, 2022 (edited) On 2021-05-04 at 07:44, therealpinto sade: Jo, det är en relevant kommentar. Men det är angivet att denna är godkänd enligt R112 som är direktivet för just LED. Så den bör vara OK. Gustaf Om man kompletterar med lampa enligt länk nedan (position- och fjärrljus) skulle det då bli godkänt? Får man ha två ljuskällor för fjärrljus/helljus på var sida (4 totalt) som det då skulle bli? https://www.lumise.se/extraljus/led-fjarrljus-med-positionsljus-90mm-90mm/p/3003000577/ Edited December 29, 2022 by Siduna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Det får finnas 2 eller 4 helljus så det är OK på så sätt. Det man behöver kolla är att positionsljuset är E-märkt (med rätt märkning) på den du länkar till - jag ser inga läsbara märkningar där. Notera även att halvljus måste sitta utanför helljuset och att det då blir viktigt placera helljusinsatsen med positionsljus så att man klarar kraven för placering i bredd, dvs 400 mm från yttre kant. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Det där med ljusen är intressant, Gustaf skriver att man får ha 2-4 helljus men hur många halvljus får man ha ? jag möter ofta bilar som bländar ner 2 lampor på varje sida nu för tiden, kan man ha 4 lampor med hel och halv i ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Halvljus ska vara 2 st, varken mer eller mindre - när vi pratar amatörbyggt fordon, enligt TSFS 2013:63 lite förenklat. Det du menar Kjelland kan vara de nyare LED matrissystemen som flera nyare bilar har där man mer aktivt bländar ned bara kring mötande bil. De går enligt andra krav men att återskapa något sådant i ett amatörbygge ligger en bit fram i tiden skulle jag säga. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 4, 2023 Share Posted January 4, 2023 Tänkte mest på att dom har två ljuskällor per sida. Funktionen tycker jag lämnar en del att önska hos dom systemen framför allt när man har dom bakom sig, rätt som det är tar dom bort ned bländningen och då får jag slå på dimbakljusen då bländar dom av när jag sen släcker så tänder dom upp igen. normala lampor mäts ju i elektrisk effekt vad mäts LED matris systemen i med avseende på ljusflödet ? Man får ju en känsla av att dom lyser mycket starkare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 5, 2023 Share Posted January 5, 2023 Jag har inte grävt i godkännandena på senare tid men minns jag rätt så är hela strålkastaren definierad som en "ljuskälla" som innehåller flera ljuspunkter, därför kan den upplevas som flera. Det går förstås att plocka fram direktiven för den som vill och har tid - men eftersom det inte är aktuellt för ombyggt och amatörbyggt kommer jag lägga min tid på annat nu 😉 Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 5, 2023 Share Posted January 5, 2023 LED Matrix helljusen funkar ju så, dom bländar bara av den zonen där framförvarande eller mötande bil befinner sig. Jag har det själv på min Passat och visst funkar det men jag känner mig ändå inte helt bekväm med att förlita mig på det. Men att jämföra detta med våra hemmabyggen är ju som att jämföra äpplen och kokosnötter. Vi kommer ju aldrig ha dom provningsmöjligheter och certifieringar som behövs för att få ett sådant system med lampor, kameror, radar och sensorer godkänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 5, 2023 Share Posted January 5, 2023 Nä var mest en parantes. blir hederliga kromade stora pottor med H4 och pos i samma 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Gustafsson Posted January 6, 2023 Author Share Posted January 6, 2023 Jag gav själv upp med LED, ja de hade alla siffror och nuffror sådan verkar vara godkända men dessa var så svåra att få någon vettig placering så det blir hederliga klassiska strålkastare med H4, och jättefin ljus bild men dessa får ligga undanstoppade tills jag hittar något vettigt sätt att montera dessa, tyckte det var viktigare att bygga färdigt bilen istället. men det var kul att denna tråd drog iväg med ett intressant ämne. 😃👍🏼 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hampisch Posted October 27 Share Posted October 27 (edited) Ns-2270 från Sirius nån som kollat på den? Tror Caterham använder sig av NS-2273 för högertrafik. Blir dom fortfarande olagliga, eller vad säger experterna? Man köper den rätt billigt här; https://www.sip-scootershop.com/en/product/headlight-unit-sip-performance-led-round-o-143-mm-for-vespa-px80-200-pe-lusso-98-my-11-lml-star-125-200-2t-4t_57217100 Datablad; http://www.ns-sirius.com/product-view.php?product=478&cpos=42&tol=75&plevel=2&pmid1=1&pmid2=4&pmid3=&keyword= Edited October 27 by hampisch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 28 Share Posted October 28 senaste nytt H7 LED som är godkänd för väg. https://www.conrad.se/sv/p/osram-led-glodlampa-night-breaker-led-h7-16-w-3049057.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=3049057&cq_src=google_ads&cq_cmp=17814325372&cq_term=&cq_plac=&cq_net=x&cq_plt=gp&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE+-+PMAX+-+NonBrand+-++Middle+-+Revenue&utm_id=17814325372&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7Py4BhCbARIsAMMx-_LuIYqGIBUarbklvY2piax9t6RdQol-DM-XerfQXe90of-49r2dInwaAslLEALw_wcB&refresh=true Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 29 Share Posted October 29 On 2024-10-27 at 22:10, hampisch sade: Ns-2270 från Sirius nån som kollat på den? Tror Caterham använder sig av NS-2273 för högertrafik. Blir dom fortfarande olagliga, eller vad säger experterna? Man köper den rätt billigt här; https://www.sip-scootershop.com/en/product/headlight-unit-sip-performance-led-round-o-143-mm-for-vespa-px80-200-pe-lusso-98-my-11-lml-star-125-200-2t-4t_57217100 Datablad; http://www.ns-sirius.com/product-view.php?product=478&cpos=42&tol=75&plevel=2&pmid1=1&pmid2=4&pmid3=&keyword= Den är ju märkt HC, HR och A på glaset så märkningarna är korrekta. Ser man bara till att få insats för högertrafik (eller om den går att ställa om) så ska det ju vara OK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockhound Posted Friday at 11:56 AM Share Posted Friday at 11:56 AM Jag köpte dessa som är märkta CR. https://customhoj.se/products/bright-5-75-halo-motorcycle-led-headlight-insert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hampisch Posted Friday at 08:44 PM Share Posted Friday at 08:44 PM On 2024-10-29 at 17:14, therealpinto sade: Den är ju märkt HC, HR och A på glaset så märkningarna är korrekta. Ser man bara till att få insats för högertrafik (eller om den går att ställa om) så ska det ju vara OK. Coolt, kanske blir ett köp på lekkontot. Mycket verkar ju tala för att dom är ok, om jag förstår dig rätt. Tror Caterham använder samma lampa i sina bilar. Finns i tre utföranden, vänstertrafik, högertrafik och mc utförande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted Sunday at 06:00 PM Share Posted Sunday at 06:00 PM Ja, jag bedömer att den är OK om man får den för högertrafik som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts