Jump to content

Recommended Posts

Posted

Snyggt 

Kolla bara att inte axialkraften på veven blir för stor?

Annars får man köra med en fjädrad sinterlamell, det gör jag. Blir dessvärre att den hugger lite när man skall iväg, men slirar verkar den aldrig göra.

  • Like 1
Posted

Någon som har koll på justera förbränningsrummet? 
Minska ner klackarna på sidorna?

10,5 kompförhållande nu. 
 

IMG_6621.jpeg

IMG_6620.jpeg

IMG_6623.jpeg

IMG_6622.jpeg

Posted

Varför vill du göra det ? På en så pass modern motor brukar det finnas en tanke bakom de där formerna, d v s de ska skapa swirl och tumble i förbränningsrummet för en bättre förbränning. Jag skulle leta efter böcker i ämnet innan jag satte slipen i en topp. 10,5:1 låter väl rätt ok i statisk komp

Posted (edited)

Sänka kompet lite var väl tanken. 
Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. 
Men låter den vara denna gång. 
Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 
0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. 
 

Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. 

Edited by Tomas m
Mer text
Posted

Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet.

Posted (edited)
5 timmar sedan, Christer J sade:

Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet.

Turbo varianten har andra kolvar och vevstakar. Även en annan form på förbränningsrummet. Även ett annat block.
Går att köpa från Japan men priset blir högt. 

1kr-vet.jpg

Edited by Tomas m
Posted
16 timmar sedan, Tomas m sade:

Sänka kompet lite var väl tanken. 
Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. 
Men låter den vara denna gång. 
Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 
0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. 
 

Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. 

Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen 

Posted
47 minuter sedan, Mildseven sade:

Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen 

Planen är nu att sätta ihop motorn med större kolvringsgap och se om det håller och sen öka på trycket.

Och peta i större spridare, nuvarande maxar ur vid ca6500 men vil varva lite över 7000.

Sen har jag en reservtopp som jag kan fila på, om lusten faller på.

  • 2 weeks later...
Posted

Nu är motorn redo att stoppas tillbaka. 
Blir lite sugen på att testa att montera kompressorn jag råkade köpa innan turbon åkte på. 

IMG_6682.jpeg

IMG_6683.jpeg

Posted

Bara gört! Kompressor är coolare än turbo!


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Posted
33 minuter sedan, vedde sade:

Bara gört! Kompressor är coolare än turbo!


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Nej

  • Haha 1
Posted
3 timmar sedan, Mildseven sade:

Nej

Haha. Blir nog hyllvärmare igen, finns antilag att ta till vid behov. 

  • Thanks 1
Posted

Kan du inte ha båda?

kompressor från start och sedan kommer Turbon när den behagat uppnå laddtryck. 😂

/Vedde

Posted
1 timme sedan, vedde sade:

Kan du inte ha båda?

kompressor från start och sedan kommer Turbon när den behagat uppnå laddtryck. 😂

/Vedde

Onödig vikt. Får hålla mig över 4000rpm 👍👍

  • Like 2
Posted
26 minuter sedan, HovstaSX360 sade:

Vad är det för kompressor ? Den ser så liten ut.

 

Hej. Det är från en VW 1,4tsi dom har både kompressor och turbo. 
Är till salu om någon är intresserad. 

Posted

Då är det vad jag förstår en Eaton M24. Du kanske redan vet det men en presumtiv köpare kanske kan ha glädje av att veta prestanda. Den pumpar ca 400cc per varv. Kontinuerligt varvtal upp till 15000 rpm. Ett snabbt överslag ger att den skulle kunna ladda en 1000 kubikare med 0,5 Bar övertryck upp till ca 8000 rpm. Skulle alltså passa bra på en äldre motorcykel eller kanske en lite nyare som inte är så snabb.

https://victorylibrary.com/tech/supercharger/super-eaton-data.htm

Posted
2 timmar sedan, HovstaSX360 sade:

Då är det vad jag förstår en Eaton M24. Du kanske redan vet det men en presumtiv köpare kanske kan ha glädje av att veta prestanda. Den pumpar ca 400cc per varv. Kontinuerligt varvtal upp till 15000 rpm. Ett snabbt överslag ger att den skulle kunna ladda en 1000 kubikare med 0,5 Bar övertryck upp till ca 8000 rpm. Skulle alltså passa bra på en äldre motorcykel eller kanske en lite nyare som inte är så snabb.

https://victorylibrary.com/tech/supercharger/super-eaton-data.htm


Här monteras den på en Aygo/c1 

Posted

Det här med kompet har du funderat på en tjockare packning ? Jag har suttit och räknat på statiska kompet i min B18 med nya toppen och det blir 9,98:1 med 2 mm planing och B20 ventiler och 1,2 mm packning och 10,75:1 med 0,85 packning en lite tjockare stålpackning och det kanske räcker en bit.

Posted
40 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Det här med kompet har du funderat på en tjockare packning ? Jag har suttit och räknat på statiska kompet i min B18 med nya toppen och det blir 9,98:1 med 2 mm planing och B20 ventiler och 1,2 mm packning och 10,75:1 med 0,85 packning en lite tjockare stålpackning och det kanske räcker en bit.

Finns bara en tjocklek på packningen till denna motor. 
Om jag fattat rätt så finns risk för spikning om jag ökar spalten mellan kolv och cylinderhuvud. 
Motorn åker i med orginalkomp, jag kör på E85 så funkar med de tryck jag kommer köra. 

Posted (edited)

Varför skulle det spika mer om du ökar avståndet ?  Möjligtvis så kan omrörandet av gas i förbränningsrummet precis innan antändning bli lite påverkad men att det skulle orsaka spikningar har jag svårt att tro, skarpa kanter i kombination med väldigt mager blandning, eller hos gamla motorer påkoksningar brukar väl vara det vanligaste orsakerna eller för hög tändning vid ett givet laddtryck vid överladdning. Som Per förslår dubbla packningar, är det stålpackningar så borde det inte ställa till problem mer än remlängd och timing justering.

Edited by Kjelland28
Posted

Knock- what you know and what you think you know - Page 2 - RX7Club.com ...image.png.e7350e948a6273be1d057f11150b5bcd.pngimage.png.6e14cc4917d7601172f576be467346a7.png

Dessa ytor på kolven sticker över kanten på blocket och passar in i förbränningsrummet med motsvarande yta där med litet spel i mellan.

Och  risken för spikning kan öka om avståndet ökar.

Ökas det  över  en viss gräns så minskar risken, men då behöver kolven svarvas av.

Vill mest få igång bilen igen utan att behöva bygga om för mycket.
Den spikar inte på e85 så jag kör vidare på det så länge.

(vid större effektökning är det bättre att välja en annan motor)

 

Posted

Jag har också läst flera ggr och bla hört David Vizard prata om att sqish gapet ska vara mindre än 0,8mm för att minska risken för spikning.

/T

Posted

Ok hur skulle det vara om du tar bort den del som är längst in mot mitten på kolven och behåller squish måttet uppåt på det som är kvar. egenligen utökar förbränningsrummet i kolven

Posted
2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Ok hur skulle det vara om du tar bort den del som är längst in mot mitten på kolven och behåller squish måttet uppåt på det som är kvar. egenligen utökar förbränningsrummet i kolven

Det går säkert att lösa men nu är den ihopsatt och ska lyftas i. 
Var inne på att svarva av kolven men det får bli en annan gång. 
 

Rasar den igen får det ev bli en VW 1.0 tsi dom ska klara 200hk utan att öppnas. Den är betydligt kraftigare byggd än Toyota motorn jag har nu. 

IMG_6772.jpeg

Posted

Ecoboost 1,5l Dragon 198 hk? 

kanske något med 3 cyl som ger lite mer?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...