EUSSVEN Posted October 13 Share Posted October 13 Snyggt Kolla bara att inte axialkraften på veven blir för stor? Annars får man köra med en fjädrad sinterlamell, det gör jag. Blir dessvärre att den hugger lite när man skall iväg, men slirar verkar den aldrig göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 17 Author Share Posted October 17 Någon som har koll på justera förbränningsrummet? Minska ner klackarna på sidorna? 10,5 kompförhållande nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 23 Share Posted October 23 Varför vill du göra det ? På en så pass modern motor brukar det finnas en tanke bakom de där formerna, d v s de ska skapa swirl och tumble i förbränningsrummet för en bättre förbränning. Jag skulle leta efter böcker i ämnet innan jag satte slipen i en topp. 10,5:1 låter väl rätt ok i statisk komp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 23 Author Share Posted October 23 (edited) Sänka kompet lite var väl tanken. Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. Men låter den vara denna gång. Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. Edited October 23 by Tomas m Mer text Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 24 Share Posted October 24 Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 24 Author Share Posted October 24 (edited) 5 timmar sedan, Christer J sade: Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet. Turbo varianten har andra kolvar och vevstakar. Även en annan form på förbränningsrummet. Även ett annat block. Går att köpa från Japan men priset blir högt. Edited October 24 by Tomas m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted October 24 Share Posted October 24 16 timmar sedan, Tomas m sade: Sänka kompet lite var väl tanken. Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. Men låter den vara denna gång. Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 24 Author Share Posted October 24 47 minuter sedan, Mildseven sade: Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen Planen är nu att sätta ihop motorn med större kolvringsgap och se om det håller och sen öka på trycket. Och peta i större spridare, nuvarande maxar ur vid ca6500 men vil varva lite över 7000. Sen har jag en reservtopp som jag kan fila på, om lusten faller på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted Saturday at 04:57 PM Author Share Posted Saturday at 04:57 PM Nu är motorn redo att stoppas tillbaka. Blir lite sugen på att testa att montera kompressorn jag råkade köpa innan turbon åkte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted Saturday at 05:10 PM Share Posted Saturday at 05:10 PM Bara gört! Kompressor är coolare än turbo!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted Saturday at 05:43 PM Share Posted Saturday at 05:43 PM 33 minuter sedan, vedde sade: Bara gört! Kompressor är coolare än turbo! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted Saturday at 09:43 PM Author Share Posted Saturday at 09:43 PM 3 timmar sedan, Mildseven sade: Nej Haha. Blir nog hyllvärmare igen, finns antilag att ta till vid behov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts