Skalman Posted October 26, 2020 Posted October 26, 2020 Det hĂ€r blir mitt andra amatörbygge och kommer ha en högre ambitionsnivĂ„ nĂ€r det gĂ€ller finish Ă€n första bygget (vilket i och för sig inte sĂ€ger sĂ„ mycket... ) Ăven detta kommer vara Miata-baserat sĂ„ det hela började för 4 Ă„r sedan med att Ă„ka till England och köpa den billigaste körbara NB 1,8 Sport jag sett (under ÂŁ1000). Den hade slirande koppling, lĂ€ckande cab och var lite smĂ„bulig och rostig men perfekt som donator. Jag körde den hem genom Europa vilket inte var sĂ„ mysigt pĂ„ en kall sen höstkvĂ€ll nĂ€r jag insĂ„g att termostaten fastnat i öppet lĂ€ge och vĂ€rmen i kupĂ©n var obefintlig men jag kom hem i alla fall. Efter en helgs skruvande sĂ„g resterna av donatorn ut sĂ„ hĂ€r. Sedan gjorde jag en jigg i trĂ€ för att fĂ„ ut fĂ€stpunkterna för hjulupphĂ€ngningen som jag sedan anvĂ€nde för att bygga rörramen kring. Rörramen Ă€r egen design men kraftigt inspirerad av klassiska Seven-ramar. MĂ„let med bygget Ă€r att ha en billig och rolig bil att köra pĂ„ bana med. Kullen under minuten Ă€r den prestanda jag siktar pĂ„. 2 1 Quote
Kjelland28 Posted October 26, 2020 Posted October 26, 2020 Ser ut att bli ett intressant bygge att följa !  Quote
Göran Nilsson Posted October 27, 2020 Posted October 27, 2020 Jobbar du enligt ketchupeffekt principen đ.  Hur lĂ„ng tid tog det frĂ„n första till sista bilden ? Blir det 7:a karossstuk pĂ„ den ?  Quote
Skalman Posted October 27, 2020 Author Posted October 27, 2020 15 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jobbar du enligt ketchupeffekt principen đ.  Hur lĂ„ng tid tog det frĂ„n första till sista bilden ? Blir det 7:a karossstuk pĂ„ den ?  Det Ă€r 4 Ă„r mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett Ă„r sedan. Det har kommit tvĂ„ smĂ„ barn under tiden sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att hitta tid att bygga bil đ Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer Ă„t Ginetta G20-hĂ„llet. Quote
Göran Nilsson Posted October 27, 2020 Posted October 27, 2020 4 timmar sedan, Skalman sade: Det Ă€r 4 Ă„r mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett Ă„r sedan. Det har kommit tvĂ„ smĂ„ barn under tiden sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att hitta tid att bygga bil đ Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer Ă„t Ginetta G20-hĂ„llet. Det var skönt att höra att du inte gjorde det jobbet pĂ„ en mĂ„nad. Ibland fĂ„r man sjĂ€lv en kĂ€nsla av att vara lite slö nĂ€r man lĂ€ser om alla fantastiska byggprojekt hĂ€r pĂ„ forumet. Aha en Ginetta, det kommer bli kanonbra đđ» Quote
Skalman Posted October 28, 2020 Author Posted October 28, 2020 (edited) Mitt förra bygge var lite framtungt sÄ jag ville fÄ bak motorn en del i detta bygge. PÄ Miatan sitter vÀxellÄdan och diffen stumt monterade i varandra via en aluminiumbalk och jag ville ha kvar den konstruktionen. Pga stulen telefon har jag blivit av med lite bilder men som balken har kortats 33 cm genom att kapa ut en bit i mitten och svetsa ihop den igen. Jag har Àven lejt bort kardanen för att korta den 33 cm. Nu hamnar hela motorn bakom framhjulen och om mina berÀkningar stÀmmer borde jag hamna nÀra 50/50-viktfördelning. För att bibehÄlla vettig ergonomi behövde jag sedan förlÀnga rattstÄngen ca 33 cm. SFRO gillar inte att svetsa rattstÀnger sÄ jag funderade lÀnge pÄ hur jag skulle lösa det. Den nedersta delen av rattstÄngen Àr 24 cm sÄ jag köpte en till begagnad sÄdan och kunde utnyttja kollapserdelen för att foga samman stÀngerna. PÄ sÄ sÀtt anvÀnder jag splinesen och behöver inte svetsa nÄgot. Tillsammans med en gammal Luisi-ratt jag plockat frÄn skroten och ett snap off-nav som byggde 6 cm sÄ fick jag ratten totalt 30 cm bakÄt och perfekt avstÄnd till vÀxelspaken.  Edited October 28, 2020 by Skalman Quote
swedishGT40 Posted October 28, 2020 Posted October 28, 2020 Kan vara vĂ€rt o kolla vad din nĂ€rmsta SFRO tycker om ditt snabbfĂ€ste för ratten ocksĂ„. Minns jag rĂ€tt sĂ„ brukar dom krĂ€va tvĂ„handsfattning för en sĂ„dan lösning, den dĂ€r kan man "rĂ„ka" lossa om man klantar sig med fattningen (jag vet att det Ă€r lĂ„ngsökt)  För övrigt sĂ„ tycker jag ramen ser bra ut i konstruktionen, och borde inte ge nĂ„gra bekymmer för dig đ Quote
Skalman Posted October 28, 2020 Author Posted October 28, 2020 3 timmar sedan, swedishGT40 sade: Kan vara vĂ€rt o kolla vad din nĂ€rmsta SFRO tycker om ditt snabbfĂ€ste för ratten ocksĂ„. Minns jag rĂ€tt sĂ„ brukar dom krĂ€va tvĂ„handsfattning för en sĂ„dan lösning, den dĂ€r kan man "rĂ„ka" lossa om man klantar sig med fattningen (jag vet att det Ă€r lĂ„ngsökt)  För övrigt sĂ„ tycker jag ramen ser bra ut i konstruktionen, och borde inte ge nĂ„gra bekymmer för dig đ Tack för tipset! I vĂ€rsta fall fĂ„r jag köra utan snabbfĂ€stet vid besiktningen och sĂ€tta pĂ„ det sen. Kommer bli lite knepigt att komma in i bilen utan snabbfĂ€ste men det borde gĂ„. Quote
Morty Posted October 28, 2020 Posted October 28, 2020 Kommer du anvÀnda dig av delar frÄn en G20 kaross eller det blir hemmasnidad variant av en sÄdan? Samma om du kommer hÄlla dig till G20 hjulbas/spÄrvidd? Jag kÀnner ett antal personer som tÀvlar med G20 bilar och blev lite nyfiken nÀr du skrev att bilen skulle bli lite Ät G20 hÄllet. Quote
Fizz Posted October 29, 2020 Posted October 29, 2020 Ska den bli högerstyrd? đ Kul bygge annars, du har ingen mer Miata som stĂ„r och skrĂ€par? Jag Ă€r pĂ„ jakt efter NB fram och bakvagn..đ Quote
Skalman Posted October 29, 2020 Author Posted October 29, 2020 15 timmar sedan, Morty sade: Kommer du anvÀnda dig av delar frÄn en G20 kaross eller det blir hemmasnidad variant av en sÄdan? Samma om du kommer hÄlla dig till G20 hjulbas/spÄrvidd? Jag kÀnner ett antal personer som tÀvlar med G20 bilar och blev lite nyfiken nÀr du skrev att bilen skulle bli lite Ät G20 hÄllet. Nja, den kommer inte att bli helt lik en G20 utan det var mest utifrÄn "enkel kaross som tÀcker hjulen utan tak"-tanken som jag nog hamnar rÀtt nÀra en G20. DÀremot kommer bakÀnden bli mer i stil med Aries Arion nedan. Jag kommer göra allt frÄn scratch sÄ inga delar frÄn Ginetta. Jag kommer köra samma hjulbas och spÄrvidd som orginal Miata sÄ lite lÀngre Àn en G20 (227 mot 215 cm hjulbas). Quote
Skalman Posted October 29, 2020 Author Posted October 29, 2020 5 timmar sedan, Fizz sade: Ska den bli högerstyrd? đ Kul bygge annars, du har ingen mer Miata som stĂ„r och skrĂ€par? Jag Ă€r pĂ„ jakt efter NB fram och bakvagn..đ Japp, den blir högerstyrd. Jag hade tĂ€nkt göra den vĂ€nsterstyrd, hade till och med köpt en styrvĂ€xel för Ă€ndamĂ„let, men Ă€ndrade mig dĂ„ grenröret sitter pĂ„ vĂ€nster sida och det blir enklare paketering med grenrör pĂ„ ena sidan och allt som har med broms- och styrsystem pĂ„ andra sidan. Har kört högerstyrda sommarbilar i 10 Ă„r sĂ„ för mig Ă€r det inget hinder. Jag har en helt orginal Miata som stĂ„r i vinterförvaring men den vill jag gĂ€rna behĂ„lla đ DĂ€remot har jag faktiskt en komplett frĂ€mre subframe med hubbar och bĂ€rarmar (tror inte bromsarna var kvar) som blivit över, hör av dig om det Ă€r intressant. Quote
Skalman Posted November 13, 2020 Author Posted November 13, 2020 Jag gillar pedalkĂ€nslan i Miatan sĂ„ jag ville Ă„teranvĂ€nda sĂ„ mycket delar som möjligt dĂ€r. Att anvĂ€nda delar man redan har skadar ju inte heller för att hĂ„lla nere kostnaden. Jag fick vinkla kopplinspedalen lite för att kopplingscylindern skulle gĂ„ fritt frĂ„n insuget. Jag har testat ergonomin en hel del och jag tycker inte det stör att det blir lite vinkel pĂ„ den. Allt installerat och klart. Jag fick inte plats med bromsservon sĂ„ jag testar att köra utan. Alternativet hade varit att sĂ€tta den nĂ„gon annanstans men det blir en meckigare lösning. Jag behövde en spacer för bromscylindern och den sammanfattar det hĂ€r bygget rĂ€tt vĂ€l. Ett alternativ hade varit att Cadda och 3D-printa en fin spacer. Jag rotade bland överblivet trĂ€material, hittade en bit 18 mm formplyfa som hade perfekt tjocklek och formade den med borrmaskin och vinkelslip. Low tech đ Quote
therealpinto Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Man ska inte förakta trĂ€ đ Jag skulle rekommendera stödhylsor genom hĂ„len sĂ„ du kan dra skruvarna utan att komprimera plywooden. Jag har gjort liknande distanser sjĂ€lv utan hylsor och dĂ„ har skruvarna lossnat...tills dess jag satte in hylsor. Gustaf 1 Quote
Skalman Posted November 16, 2020 Author Posted November 16, 2020 Tack för tipset Gustaf! Jag tÀnkte att det inte blir sÄ mycket komprimering nÀr plywooden Àr mellan tvÄ metallstycken men det kanske Àr lika bra att anvÀnda stödhylsor. Quote
Fizz Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 Kul att se bygget i verkligheten, trĂ„kigt att jag inte hade tid att stanna lite lĂ€ngre och tjöta... đ Quote
Skalman Posted June 24, 2021 Author Posted June 24, 2021 DÄligt med uppdateringar hÀr men jag gjorde byggbesiktningen i slutet av förra Äret och det gick bra, inget direkt jag behöver Àndra utan bara vissa saker att komplettera med. Rullade ut bilen för att se helheten och inser att karossen kommer behöva ta hÀnsyn till hur hög Miatans motor Àr. Jag ville anvÀnda sÄ mycket delar frÄn donatorn som möjligt men grenröret hade helt fel form dÄ det mynnar ut i kardantunneln pÄ Miatan och jag vill dra det enligt pÄ samma sÀtt som en Seven. Efter en massa mÀtande insÄg jag att jag kunde kapa delen dÀr det Àr 2 rör, svetsa i 45-gradersböjar och sedan skulle det passa kanon. Behöver flytta uttaget för lambda-sonden ocksÄ men i övrigt passar det perfekt. Alternativet hade varit att göra ett grenrör frÄn scratch men det kÀnner jag inte att jag klarar sjÀlv sÄ dÄ hade jag behövt leja bort det. NÀsta steg Àr att plocka ner bilen, mÄla ramen och renovera alla delar som ska ÄteranvÀndas. 1 Quote
Skalman Posted November 26, 2021 Author Posted November 26, 2021 Det har varit mycket jobb med att renovera det som ska ÄteranvÀndas frÄn donatorn. Mycket roligare att skruva dit nyrenoverade delar Àn gamla rostiga, Miator som gÄr i England rostar verkligen. Lite före och efter bilder:  Har Àven plockat ner allting och mÄlat chassit: 3 Quote
Skalman Posted June 29, 2022 Author Posted June 29, 2022 It's alive! 20220613_202233.mp4 Orginal katalysator och (lÀtt modifierat) orginal grenrör med en ensam Apple-dÀmpare pÄ slutet, hoppas att det kommer rÀcka för att hÄlla nere ljudnivÄn.  VÀger i det hÀr skicket ca 600 kg. DÄ saknas tank, kylsystem, golv och hela karossen sÄ jag gissar pÄ en slutvikt runt 750 kg utan förare. Att klÀ kardantunneln tog orimligt lÄng tid men det kÀnns som ett litet steg pÄ vÀgen mot en körbar bil.  Quote
Recommended Posts