Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det hĂ€r blir mitt andra amatörbygge och kommer ha en högre ambitionsnivĂ„ nĂ€r det gĂ€ller finish Ă€n första bygget (vilket i och för sig inte sĂ€ger sĂ„ mycket... ) Även detta kommer vara Miata-baserat sĂ„ det hela började för 4 Ă„r sedan med att Ă„ka till England och köpa den billigaste körbara NB 1,8 Sport jag sett (under ÂŁ1000).

20161202_185412ed.thumb.jpg.1d8434d2c945eaffea5033b2da367c0e.jpg

Den hade slirande koppling, lÀckande cab och var lite smÄbulig och rostig men perfekt som donator. Jag körde den hem genom Europa vilket inte var sÄ mysigt pÄ en kall sen höstkvÀll nÀr jag insÄg att termostaten fastnat i öppet lÀge och vÀrmen i kupén var obefintlig men jag kom hem i alla fall.

20170325_121824ed2.thumb.jpg.27e9945d499dc8627c325ca84413bda7.jpg

Efter en helgs skruvande sÄg resterna av donatorn ut sÄ hÀr.

20190112_175730ed.thumb.jpg.40ea715b35abf6613a6b2b6ce7221ef7.jpg

Sedan gjorde jag en jigg i trÀ för att fÄ ut fÀstpunkterna för hjulupphÀngningen som jag sedan anvÀnde för att bygga rörramen kring.

20200515_151724ed.thumb.jpg.9e628f93f1b0adf64d4c2c62f2a22d05.jpg

Rörramen Àr egen design men kraftigt inspirerad av klassiska Seven-ramar.

20200625_145430ed.thumb.jpg.1e5d75bb08ac38dfbb48e72d70ec3993.jpg

MÄlet med bygget Àr att ha en billig och rolig bil att köra pÄ bana med. Kullen under minuten Àr den prestanda jag siktar pÄ.

  • Like 2
  • Thanks 1
Posted

Jobbar du enligt ketchupeffekt principen 😉.  Hur lĂ„ng tid tog det frĂ„n första till sista bilden ? 

Blir det 7:a karossstuk pÄ den ?

 

Posted
15 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jobbar du enligt ketchupeffekt principen 😉.  Hur lĂ„ng tid tog det frĂ„n första till sista bilden ? 

Blir det 7:a karossstuk pÄ den ?

 

Det Ă€r 4 Ă„r mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett Ă„r sedan. Det har kommit tvĂ„ smĂ„ barn under tiden sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att hitta tid att bygga bil 😉

Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer Ät Ginetta G20-hÄllet.

Posted
4 timmar sedan, Skalman sade:

Det Ă€r 4 Ă„r mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett Ă„r sedan. Det har kommit tvĂ„ smĂ„ barn under tiden sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att hitta tid att bygga bil 😉

Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer Ät Ginetta G20-hÄllet.

Det var skönt att höra att du inte gjorde det jobbet pÄ en mÄnad. Ibland fÄr man sjÀlv en kÀnsla av att vara lite slö nÀr man lÀser om alla fantastiska byggprojekt hÀr pÄ forumet.

Aha en Ginetta, det kommer bli kanonbra đŸ‘đŸ»

Posted (edited)

Mitt förra bygge var lite framtungt sÄ jag ville fÄ bak motorn en del i detta bygge. PÄ Miatan sitter vÀxellÄdan och diffen stumt monterade i varandra via en aluminiumbalk och jag ville ha kvar den konstruktionen.

fullsizeoutput_1943__64826.1570111053.thumb.jpg.3493ee6632210d60cee63fd1cae0e3e8.jpg

Pga stulen telefon har jag blivit av med lite bilder men som balken har kortats 33 cm genom att kapa ut en bit i mitten och svetsa ihop den igen. Jag har Àven lejt bort kardanen för att korta den 33 cm. Nu hamnar hela motorn bakom framhjulen och om mina berÀkningar stÀmmer borde jag hamna nÀra 50/50-viktfördelning.

För att bibehÄlla vettig ergonomi behövde jag sedan förlÀnga rattstÄngen ca 33 cm. SFRO gillar inte att svetsa rattstÀnger sÄ jag funderade lÀnge pÄ hur jag skulle lösa det.

20201020_110609.thumb.jpg.1c54bf86a120bbbf0bdb3d2accf28ff4.jpg

Den nedersta delen av rattstÄngen Àr 24 cm sÄ jag köpte en till begagnad sÄdan och kunde utnyttja kollapserdelen för att foga samman stÀngerna.

20201020_105303.thumb.jpg.3fd2073836f23aa360465d49a1e57b6c.jpg

PÄ sÄ sÀtt anvÀnder jag splinesen och behöver inte svetsa nÄgot. Tillsammans med en gammal Luisi-ratt jag plockat frÄn skroten och ett snap off-nav som byggde 6 cm sÄ fick jag ratten totalt 30 cm bakÄt och perfekt avstÄnd till vÀxelspaken.

20201027_140651ed.thumb.jpg.a56056d64e71a90154f8115215dda15f.jpg

 

Edited by Skalman
Posted

Kan vara vÀrt o kolla vad din nÀrmsta SFRO tycker om ditt snabbfÀste för ratten ocksÄ.
Minns jag rÀtt sÄ brukar dom krÀva tvÄhandsfattning för en sÄdan lösning, den dÀr kan man "rÄka" lossa om man klantar sig med fattningen (jag vet att det Àr lÄngsökt)

 

För övrigt sĂ„ tycker jag ramen ser bra ut i konstruktionen, och borde inte ge nĂ„gra bekymmer för dig 👍

Posted
3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Kan vara vÀrt o kolla vad din nÀrmsta SFRO tycker om ditt snabbfÀste för ratten ocksÄ.
Minns jag rÀtt sÄ brukar dom krÀva tvÄhandsfattning för en sÄdan lösning, den dÀr kan man "rÄka" lossa om man klantar sig med fattningen (jag vet att det Àr lÄngsökt)

 

För övrigt sĂ„ tycker jag ramen ser bra ut i konstruktionen, och borde inte ge nĂ„gra bekymmer för dig 👍

Tack för tipset! I vÀrsta fall fÄr jag köra utan snabbfÀstet vid besiktningen och sÀtta pÄ det sen. Kommer bli lite knepigt att komma in i bilen utan snabbfÀste men det borde gÄ.

Posted

Kommer du anvÀnda dig av delar frÄn en G20 kaross eller det blir hemmasnidad variant av en sÄdan?

Samma om du kommer hÄlla dig till G20 hjulbas/spÄrvidd?

Jag kÀnner ett antal personer som tÀvlar med G20 bilar och blev lite nyfiken nÀr du skrev att bilen skulle bli lite Ät G20 hÄllet.

Posted

Ska den bli högerstyrd? 🙂

Kul bygge annars, du har ingen mer Miata som stĂ„r och skrĂ€par? Jag Ă€r pĂ„ jakt efter NB fram och bakvagn..🙂

Posted
15 timmar sedan, Morty sade:

Kommer du anvÀnda dig av delar frÄn en G20 kaross eller det blir hemmasnidad variant av en sÄdan?

Samma om du kommer hÄlla dig till G20 hjulbas/spÄrvidd?

Jag kÀnner ett antal personer som tÀvlar med G20 bilar och blev lite nyfiken nÀr du skrev att bilen skulle bli lite Ät G20 hÄllet.

Nja, den kommer inte att bli helt lik en G20 utan det var mest utifrÄn "enkel kaross som tÀcker hjulen utan tak"-tanken som jag nog hamnar rÀtt nÀra en G20. DÀremot kommer bakÀnden bli mer i stil med Aries Arion nedan. Jag kommer göra allt frÄn scratch sÄ inga delar frÄn Ginetta.

news_AB_Arion_2.jpg.bada706c1e3d1e781066fc76adeafd2f.jpg

Jag kommer köra samma hjulbas och spÄrvidd som orginal Miata sÄ lite lÀngre Àn en G20 (227 mot 215 cm hjulbas).

Posted
5 timmar sedan, Fizz sade:

Ska den bli högerstyrd? 🙂

Kul bygge annars, du har ingen mer Miata som stĂ„r och skrĂ€par? Jag Ă€r pĂ„ jakt efter NB fram och bakvagn..🙂

Japp, den blir högerstyrd. Jag hade tÀnkt göra den vÀnsterstyrd, hade till och med köpt en styrvÀxel för ÀndamÄlet, men Àndrade mig dÄ grenröret sitter pÄ vÀnster sida och det blir enklare paketering med grenrör pÄ ena sidan och allt som har med broms- och styrsystem pÄ andra sidan. Har kört högerstyrda sommarbilar i 10 Är sÄ för mig Àr det inget hinder.

Jag har en helt orginal Miata som stĂ„r i vinterförvaring men den vill jag gĂ€rna behĂ„lla 😉 DĂ€remot har jag faktiskt en komplett frĂ€mre subframe med hubbar och bĂ€rarmar (tror inte bromsarna var kvar) som blivit över, hör av dig om det Ă€r intressant.

  • 3 weeks later...
Posted

Jag gillar pedalkÀnslan i Miatan sÄ jag ville ÄteranvÀnda sÄ mycket delar som möjligt dÀr. Att anvÀnda delar man redan har skadar ju inte heller för att hÄlla nere kostnaden.

20201110_120023.thumb.jpg.2f19929d4ee024de92029df49a413899.jpg

Jag fick vinkla kopplinspedalen lite för att kopplingscylindern skulle gÄ fritt frÄn insuget. Jag har testat ergonomin en hel del och jag tycker inte det stör att det blir lite vinkel pÄ den.

20201112_133921.thumb.jpg.2a3c31d77c3cbed00f98135c08373cac.jpg

Allt installerat och klart. Jag fick inte plats med bromsservon sÄ jag testar att köra utan. Alternativet hade varit att sÀtta den nÄgon annanstans men det blir en meckigare lösning. Jag behövde en spacer för bromscylindern och den sammanfattar det hÀr bygget rÀtt vÀl.

20201112_132623.thumb.jpg.8c447eb08c6b036c5d1513ace5b7cb5a.jpg

Ett alternativ hade varit att Cadda och 3D-printa en fin spacer. Jag rotade bland överblivet trĂ€material, hittade en bit 18 mm formplyfa som hade perfekt tjocklek och formade den med borrmaskin och vinkelslip. Low tech 😉

Posted

Man ska inte förakta trĂ€ 🙂

Jag skulle rekommendera stödhylsor genom hÄlen sÄ du kan dra skruvarna utan att komprimera plywooden. Jag har gjort liknande distanser sjÀlv utan hylsor och dÄ har skruvarna lossnat...tills dess jag satte in hylsor.

Gustaf

  • Like 1
Posted

Tack för tipset Gustaf!

Jag tÀnkte att det inte blir sÄ mycket komprimering nÀr plywooden Àr mellan tvÄ metallstycken men det kanske Àr lika bra att anvÀnda stödhylsor.

Posted

Kul att se bygget i verkligheten, trĂ„kigt att jag inte hade tid att stanna lite lĂ€ngre och tjöta... 😊

  • 7 months later...
Posted

DÄligt med uppdateringar hÀr men jag gjorde byggbesiktningen i slutet av förra Äret och det gick bra, inget direkt jag behöver Àndra utan bara vissa saker att komplettera med.

Rullade ut bilen för att se helheten och inser att karossen kommer behöva ta hÀnsyn till hur hög Miatans motor Àr.

20210518_103616.thumb.jpg.3891ac380ead3576bd589c59d06d1a5e.jpg

Jag ville anvÀnda sÄ mycket delar frÄn donatorn som möjligt men grenröret hade helt fel form dÄ det mynnar ut i kardantunneln pÄ Miatan och jag vill dra det enligt pÄ samma sÀtt som en Seven. Efter en massa mÀtande insÄg jag att jag kunde kapa delen dÀr det Àr 2 rör, svetsa i 45-gradersböjar och sedan skulle det passa kanon.

20210504_200430.thumb.jpg.b77e2fbd8d22e93a6be2b4622af8a88d.jpg

Behöver flytta uttaget för lambda-sonden ocksÄ men i övrigt passar det perfekt. Alternativet hade varit att göra ett grenrör frÄn scratch men det kÀnner jag inte att jag klarar sjÀlv sÄ dÄ hade jag behövt leja bort det.

20210506_202440.thumb.jpg.d0d08cf7cd09b18c90458b57abf7d77a.jpg

NÀsta steg Àr att plocka ner bilen, mÄla ramen och renovera alla delar som ska ÄteranvÀndas.

  • Like 1
  • 5 months later...
Posted

Det har varit mycket jobb med att renovera det som ska ÄteranvÀndas frÄn donatorn. Mycket roligare att skruva dit nyrenoverade delar Àn gamla rostiga, Miator som gÄr i England rostar verkligen. Lite före och efter bilder:

20210905_140031.thumb.jpg.2049b8f3c53f503a2beeb5655adfbbd3.jpg

 

20210907_193435.thumb.jpg.0eb30c7d5389cfef3f2e80d02908e2ce.jpg

Har Àven plockat ner allting och mÄlat chassit:

20210712_203042.thumb.jpg.69d20c498d6a8d9295eacd2d6eef696a.jpg

  • Like 3
  • 7 months later...
Posted

It's alive!

Orginal katalysator och (lÀtt modifierat) orginal grenrör med en ensam Apple-dÀmpare pÄ slutet, hoppas att det kommer rÀcka för att hÄlla nere ljudnivÄn.

 image.thumb.jpeg.fab9fc0f90277e947390dc8ffede2376.jpeg

VÀger i det hÀr skicket ca 600 kg. DÄ saknas tank, kylsystem, golv och hela karossen sÄ jag gissar pÄ en slutvikt runt 750 kg utan förare.

image.thumb.jpeg.9c81f47bb67a1074d97c388ede27dbaa.jpeg

Att klÀ kardantunneln tog orimligt lÄng tid men det kÀnns som ett litet steg pÄ vÀgen mot en körbar bil.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...