Jump to content

BOSS Byggtråd


Recommended Posts

Jag mailade HJCC och dom gör fortfarande Locost grejer då och då så hör av dig dit. ett annat tips som jag fått var styrväxeln om du vill ha en som har en lite rejsigare utväxling. Mini spares i england säljer en komplett kuggstång med 2,2 rattvarv mellan ytterlägen för 70 pund löjligt billigt. kruxet är med den att på en mini sitter den bakom hjulen så ska du ha en som sitter framför hjulen så får du köpa en till en högerstyrd bil och lägga den upp och ner så blir det rätt i en bil med kuggstången framför. en annan sak är att den har bara 100 mm i rörelse i orginal men det går att öka om man kortar huset. ser ut som om det går att få ut ca 150mm på ca tre varvs rörelse rörelse nu när jag tagit isär min. sen hänger det ju på hur mycket dina spindlar behöver. Volvo 240's rattaxel passar direkt på denna styrväxel kanske funkar med SAAB också.

     

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Toppen @Kjelland28

Jag har fått svar från HJCC så de bekräftar att de gör. Kollade din byggtråd men hittade inte någon bild på noskonen, har du någon att dela med dig av? Har du några mått på den också?

Toppen tips med kuggstången, det ska jag in och kolla på direkt. 

Det är ju tur att ni är några som ligger före mig, annars skulle det aldrig gå det här 🙂

Link to comment
Share on other sites

Så har man fått en heldag i garaget i princip. Fick lite rör krökta till bakdelen i veckan så den kom på plats nu i alla fall. Nu är ytter ramen på plats i alla fall så nu får man gå vidare i processen. Får hem rör till framvagnen i slutet av nösta vecka så får vänta lite med det. 
 

la i växellådan och sänkte ner motorn för att se hur det blir, kan konstatera att det är trångt😱. Nu ligger det ju inte rätt men kul att se hur det ser ut i alla fall. 
 

kanske får börja fundera på bästa sättet att montera bakaxeln istället, vad säger kunskapsbanken?
 

C88E156D-394F-49EE-BE4E-526EA207370F.jpeg

36E1FD19-D700-4D64-9CE8-C9121591EEE4.jpeg

2C242F3B-C405-4365-B1AA-07600FD92833.jpeg

E19FE2E4-901D-4481-AFF8-F00AF0B3D5EF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt och bra jobbat Sören!
Lite trångt är det men vänta tills du bygger nästa bygge (=GT40)....då får trångt en annan betydelse 😄
Jag hade "mindset" när jag byggde...."hur kan jag sen demontera detta utan att riva ner hela bilen"

Gjorde nästan en miss då jag lyfte i motor + växelåda i ett men senare behövde bara lyfta ur motorn.
Hade säkert 5 mm till godo och kunde dela dom i bilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har varit mycket pill med framvagnen ett tag men i väntan på delar så har jag gett mig på bakaxeln nu. Påbörjat infästning för K länk så nu ska allting mätas upp bara. 
 

 

AAE64C33-042D-4EAB-898D-4E818E733955.jpeg

4F02FB7F-D443-4484-A6B9-24B9FE883675.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fick för mig det stod i boken men ser det inte nu. Men som sagt längden ska vara minst 600mm och gärna 1000. Sedan ska dom vara plant med marken. Och har dom olika infästning kommer du få en axel som vrider sig fram/bak när du lyfter den upp och ner. Detta kan ju resultera att bakänden styr/svänger.  

Någon med mer kunskap får rätta mig i ovanstående. 

Link to comment
Share on other sites

Länkarna bör som grund vara lika långa uppe och nere (effektiv längd) och parallella, med varandra och med vägen.

En vanlig K-länk där de övre stagen är vinklade har nästan alltid kortare övre stag, oftast för att det är ett baksäte i vägen. Det gör att man får en pinjongvinkel som ändras när det rör sig och det påverkar också den binding som en K-länk nästan alltid har.

Om det spelar stor roll eller inte beror på en massa faktorer (till exempel hur mycket fjädringsväg man använder). Eftersom den här typen av bil är så lätt så märker man kanske inga större problem så länge man inte har extrem binding eller roll steer.

En K-länk är ju sällan en riktigt bra prestandalösning, i en Seven/Locost av traditionellt snitt föredrar jag 4-länk och panhardstag. Det är så enkelt att bygga ett lågt och långt panhardstag bakom axeln så det blir nästan alltid en bra lösning.

Om du drar undre stagen längre fram hamnar de väl mitt i stolen, det funkar ju inte så bra kan jag tänka?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för tipsen. Ja, det orsakar ju vridning när man har en kortare undre länk så jag ska dra fram den så att fästena hamnar lika långt från bakaxeln. På grund av vinkeln blir ju alltid det övre staget kortare längd.  Det kändes inte helt rätt när jag satte upp det så det var därför jag inte vågade svetsa fast något men nu ska vi korrigera och göra rätt. Återkommer med bilder 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade mina där du har nu och jag kunde känna av att det band upp sig något när jag körde full fjädringsväg. Jag flyttade fram mina till samma avstånd och ja det är under stolarna. Nu är det inte några problem för mig då mina stolar sitter en bit upp. Jag har ingan vinkelförändring vid vanlig jämna rörelse upp och ner i dagsläget. 

Så här i efterhand skulle jag nog tagit  vanlig 4-länk men just då var det enklare att bygga för att få plats med lite andra saker bakom axeln.  Dessutom är det en glassätarbil jag har byggt och jag är grymt nöjd hur min beter sig på vägen. Men jag gjorde om både fram och bakvagn oräkneligt antal gånger innan jag fick det att fungera så som jag ville och jag kan säga att det lönade sig att lägga den tiden. 

I vinter ska jag göra om stolarna något och sänka dem och det kommer begränsas något pga av infästningen under. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för input @daromer. Hmm, kanske ska fundera om lite i alla fall då. Jag var lite sugen på k länk men ska titta över infästningen för panhardstaget igen då. För mig är det ju inte några större problem att ändra i dagsläget men är ju lite mer om man ska bygga om senare. 

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju lite vad du ska ha bilen till och allt detta. Jag menar inte att jag ångrar K-länk på nuvarande bil. Det gör jag inte som sådant. Däremot bygger jag en till eller annat så vill jag nog satsa på nästa steg och kunna utnyttja högre effekt utan några bi-effekter. 

Nu kan det ju tilläggas att jag har Saabs 2.0t i och den presterar ju ändå en del i verkligheten.... 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag vill påstå att min bakvagn funkar bra, eller rent av riktigt bra gentemot förutsättningarna. Bakvagnen rör sig något ja. Har tänkt sätta ett par gopros och filma men har inte hunnit med det. Skulle vilja se förflyttning i kurvor och liknande för att förstå det hela. 

Tittar du på mina bilder så ser du att jag har tanken precis bakom axeln. Jag valde denna approachen för att få mer bagageutrymme sedan kände jag personligen att vid beslutet att jag inte hade den kunskapen jag behövde för att få till en 4länk lika bra som en K-länk. Nu i slutet tror jag inte det var sant dock 🙂

Jag hade varken åkt i en sådan bil med effekt eller för den delen erfarit skillnader mellan 4länk och k länk på specialbyggda fordon. Men hade du bott närmare får du mer än gärna testa min och se hur den blev. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har varit lite sparsamt med tid en stund men nu har det tagits bort en del och lagts till lite nytt. K länk försöket skrotades och det blev 4 länk med panhard istället. 
 

 

C9B33AA6-661F-4398-A0D9-2536FB53A615.jpeg

 

E6B1778A-CADC-4227-870E-99F4F19A89A6.jpeg

Edited by Pedalen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det börjat nu bli dags att summera året och det får väl gå till handlingarna som ett som man gärna lägger bakom sig.  Några ljuspunkter har det ju dock varit och en av dem är ju uppstarten av detta projekt. Eftersom man inte kunnat umgås med andra så har det ju blivit lite byggtid och nu sitter bakaxeln där den ska och nu har motorn sänkts ner så får man börja klura på infästning av motor och växellåda. 
 

Önskar er alla ett gott nytt byggår med mycket körglädje!

 

 

0CAC8430-C6A3-4E49-87B2-E6ED56D6F17A.jpeg

A09D9670-008C-497B-89F3-E22B9FED10CD.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut, ska själv hämta en saab motor på Söndag som jag inhandlat och det ska bli kul att se om den får plats under huven trots att min huv är förhöjd och med luftintag i fronten. Det ser ut som både du och jag har något år kvar .

Link to comment
Share on other sites

@pierre, spännande. Ja det är ju inte onödigt mycket plats direkt men det ser ut att funka om man trycker ner motorn lite. Får nog justera oljetråget lite sen. Det är mycket pyssel kvar om man säger så, hoppas kunna ha den klar till sommaren 2022 men man vet ju aldrig hur det går. Hur ser din plan ut då?

Link to comment
Share on other sites

Pulade lite med att passa in motorn, inte kul då den blir både hög och tar i ramen vid rör till oljekylens utgång och oljefilterhållaren , får kolla i morgon om det är samma på min 900 ng vilken är donator till vissa delar

 

Link to comment
Share on other sites

@pierre ja, min är ju ca 5 cm högre än bok chassiet. Men jag kommer att få göra ett scoop också för att det ska funka. 

@daromer jag har allt kollat på din byggtråd😉. Jag ser inte vilken balk du gjort så att den går att ta bort. Så här sitter motorn nu. Tror jag är nöjd, vad säger du?

 

32BBA60B-E950-4364-8934-DE2EDB5BE44F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som den sitter rätt så högt , ska mäta mitt chassie då jag kapade tvärstaget på vänstersidan där oljefiltret ligger   och kommer flytta det typ mellan din röda magnet på bilden och ditt nedre bärarmsfäste för att på så sätt få mer utrymme mellan motor och balk. Ska ta en bild sedan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite mot min huv och då jag har motorn i höjd enligt bild går den fritt , såg även problemet med vattenpumpens utlopp vilken hamnar mitt i ramen  men vem har sagt att allt ska vara lått och gå smidigt 😄

IMG_0362[1].JPG

Edited by pierre
Link to comment
Share on other sites

Vattenpumpen satte jag vinkelslipen i och änrade utloppet. Den gick i ramen hos mig. 

Min växellåda är precis i kant med ramens underkant. kanske någon mm under. 

Tråget har jag svetsat om så det är examt samma nivå som ramen för att få ner motorn. Balken som är löstagbar är den som är precis i bakkanten på motorn ovanför växellådan. Är den inte borttagbar går det inte få ur hela paketet. Eller det är extremt svårt om inte annat 🙂

Sedan satte jag ett stag precis under motorn framför svänghjulet. Får plats där mellan och innan tråget går ner. Lite extra styvhet helt enkelt. 

Här kan du se under och hur balken under

IMG_20200216_163119.jpg

Och hur pympen är omgjord: 

 

IMG_20200225_173439.jpg

Inga bra bilder på bakkanten men här är en . Balken precis bakom motorn där är losstagbar. Det är inte många mm jag har till varje sida men inget som tar i vad jag har märkt de 300 mil jag kört

IMG_20200309_170459.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

dubbel kolla vilken olje volym du får kvar oxå.    Jag höjde min olje nivå något mot orginal OCH  förlängde tråget bakåt (  bättre hade varit åt sidan) .

Men beror ju på hur mycket du höjer det hela

Link to comment
Share on other sites

Dete är viktigt. jag saknar några deciliter i nuvarande och har funderat på att flytta den men gav det en chansning. det lilla jag flyttade gör inte avsevärt för en motor i en glassbil. 🙂 Gäller att tänka på stickan bara. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bilder @daromer . Verkar ju vara smart med att kunna ta bort balken men jag ser inte riktigt hur du sätter fast den. 
 

tänkte fixa motorfästena imorgon. Tror jag har hittat nivån nu. Ser så här ut med noskonen 

15AA8B59-F0E0-4CED-9895-D13F935B14EB.jpeg

BC8C0057-AC9F-43B9-B211-4E70B55986D0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bifogar nya bilder. Svårt att se balken men det sitter m8 på varje sida. Den sitter i en klyka och lyfts uppåt kan man säga. Det är inte samma som svetsat men detta inkl den under lådan ger bra styrka. 

Du ser även hur nära motorn är bak.

Tog även kort på höjden på min motor samt hur mycket ovan huven den är. Jag ska ha scoop som täcker den längre fram 

IMG_20210108_163638.jpg

IMG_20210108_163625.jpg

IMG_20210108_163440.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grymt👍  Tack för de bilderna @daromer, nu har jag bra underlag för att sätta motorn och ska kolla på en liknande lösning som dig för balken. 
 

@pierre, ja man får klura lite vad som blir bäst utifrån de förutsättningar man har😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...