MikaelG Posted July 7, 2020 Posted July 7, 2020 Sitter och läser vad som gäller angående säkerhetsbälten, då bygget har en störtbågge. Kan bli svårt att hävda"mycket stor olägenhet" då störtbågge är bygg, och det finns monterings möjlighet i axel höjd. Men jag hittar inget om att den tredje punkten kan vara bakom ryggstödet? Endast inom vilket område det ska vara monterat. Typ dessa :https://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/motorsportshop.nu/Products/04608DF1 mvh Mikael Quote
therealpinto Posted July 10, 2020 Posted July 10, 2020 Det bältet faller på att det inte är ett trepunktsbälte enligt definitionerna för gatbruk; "trepunktsbälte: bilbälte med ett diagonalband och ett höftband; trepunktsbälte är fäst vid fordonet i minst tre punkter" (från TSFS 2013:63). Det är alltså inte ett acceptabelt alternativ. SFRO har som plan att utvärdera den typen av bälte du länkar till. Men det har samma nackdel som ett fyrpunktsbälte, med risk för underglidning, och de varianter som finns med rullfunktion på axelbanden spänner/låser bara axelbanden. Ett trepunktsbälte med diagonalband drar åt både höftdelen och axeldelen vilket är det som gör bältet så smart. Gustaf 1 Quote
MikaelG Posted July 11, 2020 Author Posted July 11, 2020 Hej Gustaf! Det var det ja trodde, så det blir att montera in vanligt tre punkts bälte. Förslag på model och leverantör. //Mikael Quote
Mats Karlsson Posted July 11, 2020 Posted July 11, 2020 http://www.securon.co.uk/ Finns en hel del här: http://www.securon.co.uk/seatbelts_layouts.htm 1 Quote
tpau Posted July 11, 2020 Posted July 11, 2020 Jag har modell 264 för att få vinkeljusterbar rulle och hög fästpunkt. Däremot så följde det med bältesinfästmottagare vilket inte är helt optimalt när den hänger löst. /T 1 Quote
therealpinto Posted July 12, 2020 Posted July 12, 2020 Jag har också använt Securon, och eftersom de är (var?) rätt billiga så köpte jag några olika modeller vilket gjorde att jag kunde välja en "hona" som passade för mina behov (justerbart band så längden går att ändra). Gustaf 1 Quote
Toobb Posted July 13, 2020 Posted July 13, 2020 Kapar tråden och kastar in ytterligare en bältesfråga! 🙂 Är ett 6-punktsbälte ett godkänt alternativ? Quote
therealpinto Posted July 13, 2020 Posted July 13, 2020 1 timme sedan, Toobb sade: Kapar tråden och kastar in ytterligare en bältesfråga! 🙂 Är ett 6-punktsbälte ett godkänt alternativ? Nej, det är det inte. Trepunktsbälte är vad som gäller för gatbruk idag (där det också är helt överlägset). Gustaf Quote
MikaelG Posted July 14, 2020 Author Posted July 14, 2020 Har en likvärdig stol och tänkte göra en kopia denna montering. Midje bältet kommer så klart gå igenom sido hålen i stolen. Quote
therealpinto Posted July 14, 2020 Posted July 14, 2020 Det ser rätt OK ut så, om möjligt, försök få "honan" längre ned. Om bälteslåset kommer för högt upp/långt in i stolen, så blir "triangeln" som bältet bildar smalare och då fungerar det sämre. I de flesta fall får man bäst bältesgeometri om själva låsdelen är utanför stolen (dvs så det är handelen man trär genom hålet i stolen för att nå honan nere vid golvet). Ibland är det trångt och svårt att få till men bra att tänka på från början. Gustaf 1 Quote
MikaelG Posted September 7, 2020 Author Posted September 7, 2020 Tänkte tillverka egna svets muttrar som jag fäller in i rammen ca 40-50mm långa beroende på placering, vad är ok tjocklek på ytter dim? 20mm borde vara okej ska använda 7/16-20 UNF gänga, och då använder jag 9,9mm borr. Vilket gör att det blir kvar ca 4,0mm gods kvar. Mvh /M Quote
therealpinto Posted September 8, 2020 Posted September 8, 2020 Det låter OK men större ytterdiameter kan vara lättare att svetsa utan att skada gängan. Gustaf Quote
MikaelG Posted September 8, 2020 Author Posted September 8, 2020 Kan gå upp till 25mm så är vi på säkra sidan. Quote
Toobb Posted October 2, 2020 Posted October 2, 2020 Hej igen, Har tittat på hur jag kan få dit bältena på min Westfield. Ramen är av ett något äldre snitt (har köpt den begagnad) där bältes rullarna ska sitta bakom bakplåten, likt detta: Kan inte se några direkta fel att göra på detta sätt om jag tolkar SFRO boken rätt ? Alternativet jag funderar på är att göra likt dem nyare ramarna där bältesrullarna sitter vid golvet bakom stolarna mao svetsa dit ett nytt fäste bara. MVH Tobias Quote
Jocke4U Posted October 2, 2020 Posted October 2, 2020 Hade så i min Westfield, ett jäkla jobb för att komma åt rullarna. Bättre att sätta vid golvet bakom stolarna Quote
fege Posted October 2, 2020 Posted October 2, 2020 Jag hade ingen Westfield men mina rullar satt vid golvet bakom stolarna. Mindre risk att bältena blir skitiga där än bakom plåten. Quote
Kjelland28 Posted October 3, 2020 Posted October 3, 2020 (edited) Hur är det med bälteshonan får man montera den i sätesjusteringen så att den följer sätet, likt nyare bilar har ? Edited October 3, 2020 by Kjelland28 Quote
therealpinto Posted October 4, 2020 Posted October 4, 2020 Jag rekommenderar inte att man fäster bältet i stolen/underredet om det inte är grejer som uttryckligen är gjorda för det, dvs i praktiken att delarna kommer från en serietillverkad bil med samma lösning. Ett vanligt "eftermarknadsunderrede" är oftast för klent för den typen av montering. I alla fall de underreden jag jobbat med som man köper från de vanliga ställena. Gustaf Quote
Kjelland28 Posted October 5, 2020 Posted October 5, 2020 Ok, borde alltså sammanfattningsvis bli rulle på golvet bakom stolen, fäste för loopögla i bågen på rätt höjd och 30 cm stalk/cable hona inne vid kardantunneln 2 Quote
MikaelG Posted October 6, 2020 Author Posted October 6, 2020 Svets muttar svarvade och gängande med 7/16-20. Kommer inte att införskaffa några bälten förän jag kan mätta ut infästnings punkterna, vill ju inte köpa ett för kort bälte. Likaså längden på låsdelen får ju inte blir för kort eller för lång. Byggstart närmar sig, så sugen! Quote
Fizz Posted April 26 Posted April 26 Jag kapar tråden med, ursäkta på förhand.. 😅 Hur ser man på "manuellt justerbara" 3-punktsbälten, dvs utan rulle? Alternativt, finns det något som talar emot modellerna som har justerbart band mellan "honan" och kaross-infästningen? Quote
vedde Posted April 26 Posted April 26 Jag har mina rullar som bilden ovan - mycket enklare med i och urstigning utan att trassla med bältet då det är på insidan och man slipper bulta i rullburen som inte blir lika snyggt. Mina rullar sitter ovan diffen och blir inte särskilt skitiga av det men är ur vägen där det faktiskt finns plats. Kan ta bilder om det är intressant. /Vedde 1 Quote
therealpinto Posted April 26 Posted April 26 5 timmar sedan, Fizz sade: Jag kapar tråden med, ursäkta på förhand.. 😅 Hur ser man på "manuellt justerbara" 3-punktsbälten, dvs utan rulle? Alternativt, finns det något som talar emot modellerna som har justerbart band mellan "honan" och kaross-infästningen? Formellt sett får man ha fasta bälten men jag skulle aldrig någonsin, nånstans, rekommendera det för gatbruk. Jag använder själv Securon-bälten med längdjusterbart band på hondelen, det är enormt praktiskt för att kunna få till en montering som blir bra. Likaså vill jag förstärka att montering "inifrån och ut" som på bilen ovan oftast fungerar mycket bra utan att det ser konstigt ut. Det gäller både Sevenbilar, Hotrods och Cobra. Rullen "inne i kupén" eller utanför beror mer på hur mycket plats man har. 1 Quote
Fizz Posted April 26 Posted April 26 (edited) 1 timme sedan, therealpinto sade: Jag använder själv Securon-bälten med längdjusterbart band på hondelen, det är enormt praktiskt för att kunna få till en montering som blir bra. Likaså vill jag förstärka att montering "inifrån och ut" som på bilen ovan oftast fungerar mycket bra utan att det ser konstigt ut. Det gäller både Sevenbilar, Hotrods och Cobra. Rullen "inne i kupén" eller utanför beror mer på hur mycket plats man har. Perfekt, då trycker jag på "köpknappen"! 114 pund för Securon tullat och klart (enligt eBay).. runt 1500 alltså.. Edit: kan du säga något om lämplig dimensionering av fästet för öglan där bältet vänder? Edit2: 1587 kr blev det... 1650-nånting om man låtit PayPal växla... Edited April 26 by Fizz Quote
therealpinto Posted April 27 Posted April 27 Dimensionering av övre fästpunkten beror helt på hur den ser ut. På en "normal" Locost brukar man klara sig med en rätt kort "stubbe" på tvärröret bakom stolarna, det brukar kunna fungera att använda ett rör eller kuts med cirka 20-25 mm diameter (som ramröret). Behöver fästet vara högre kan det krävas trianguleringar. 1 Quote
Fizz Posted April 27 Posted April 27 Jag hade en tanke om att göra en båge med ett tvärrör precis ovanför ramröret, typ såhär; Sen göra någon form av skruvförband mellan det vertikala röret och bågen.. Quote
therealpinto Posted April 27 Posted April 27 Det funkar nog också men kolla gärna på hur Westfield har gjort, deras lösning är rätt enkel. 1 Quote
Fizz Posted April 27 Posted April 27 Har försökt googla fram nån bild, men jag kan inte hitta nån som inte har 4-punktsbälte... 🤔 Quote
therealpinto Posted April 28 Posted April 28 Första bilden i tråden är nog en Westfield men det var ju inte så enkelt att se detaljer på den...och jag verkar inte ha bra foton heller. Detta var nog det bästa. 1 Quote
Fizz Posted April 28 Posted April 28 Ok, ok! Det var ju typ sådär jag tänkt mig... Får man ha bältet genom stolen sådär? Quote
therealpinto Posted April 28 Posted April 28 Jadå, inga problem om det bara ligger an mot kroppen på rätt sätt utan att nöta mot stolen eller liknande. 1 Quote
stuff Posted April 29 Posted April 29 Det är också bra att testa med den stol och det underrede man tänkt använda också. Man vill helst inte att bältet lutar för mycket nedåt bakom axlarna då det trycker ihop ryggen. Det får gärna gå rakt bakåt eller slutta lite framåt mot axlarna. Jag, som har stoppade stolar och en relativt lång överkropp, valde att svetsa in en hylsa i huvudbågen, nära öronhöjd 1 Quote
therealpinto Posted April 29 Posted April 29 Absolut, det går inte att bygga (bra) infästningar för bälten utan att ha rätt stol, och förutsättningar i övrigt för att prova ut placeringen (dvs pedaler, ratt, växelspak). 1 Quote
Siduna Posted November 4 Posted November 4 (edited) Måste rullen och öglan, som bältet löper i, vara ”linjerade” eller kan en ”vridning” av bältet vara ok? Skickat från min iPhone med Tapatalk Edited November 4 by Siduna Quote
therealpinto Posted November 4 Posted November 4 Vridningen kan vara OK om sträckan är tillräckligt lång, däremot är det inte så lyckat att öglan inte sitter så att bältet dras i princip ganska "rakt" från rullen. Att vinkla rullen kan påverka låsfunktionen så jag skulle nog föredra en lösning där man flyttar rullen en bit inåt mitten av bilen för att minska vinkeln. Bäst är kanske att flytta den nedåt så den sitter på nedre ramröret istället, då blir vinkeln snällare, som på en vanlig bil. Quote
Siduna Posted November 5 Posted November 5 22 timmar sedan, therealpinto sade: Vridningen kan vara OK om sträckan är tillräckligt lång, däremot är det inte så lyckat att öglan inte sitter så att bältet dras i princip ganska "rakt" från rullen. Att vinkla rullen kan påverka låsfunktionen så jag skulle nog föredra en lösning där man flyttar rullen en bit inåt mitten av bilen för att minska vinkeln. Bäst är kanske att flytta den nedåt så den sitter på nedre ramröret istället, då blir vinkeln snällare, som på en vanlig bil. Detta ser bättre ut alltså? Vad gäller för en bil med heltäckande kaross (ej cab), om bältet är fäst i motorutrymmet, hur ”tät” måste genomföringen till kupén vara? Quote
therealpinto Posted November 6 Posted November 6 Ja, det ser bättre ut. Tänk dock på att kolla om rullen har en avsedd monteringsriktning, för att pendeln som låser vid retardation ska fungera. Vissa rullar fungerar bara korrekt om de är vända åt rätt håll. Det brukar finnas en märkning eller anvisning i så fall. Motorrummet ska ju vara så avskilt att det inte kommer in ångor osv. så jag skulle inte sätta bältesrullen i motorrummet, det blir svårt att göra en bra genomföring. Quote
Siduna Posted November 12 Posted November 12 Jag hittar ingen märkning på rullen. Finns det någon ”standard” för hur märkningen ska se ut? i värsta fall får jag bygga en ”tunnel” i plåt runt rullen och bältet så de är skilda den motorrummet. Tack för bra input! Quote
therealpinto Posted November 15 Posted November 15 Det brukar vara en pil eller liknande. Går det att gräva fram underlagen för E-märkningen bör det framgå där också. Quote
Fizz Posted November 17 Posted November 17 Nu har jag fått dit lite fästen; Tänker mig ett 30x2 rör som svetsas där nere och skruvas i ramen (grönt "kladd"). Höjden är inte hundra spikad än. Inget som ser konstigt ut? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.