Jump to content

3 Punkts bälte


Recommended Posts

Sitter och läser vad som gäller angående säkerhetsbälten, då bygget har en störtbågge.

Kan bli svårt att hävda"mycket stor olägenhet" då störtbågge är bygg, och det finns monterings möjlighet i axel höjd. Men jag hittar inget om att den tredje punkten kan vara bakom ryggstödet?

Endast inom vilket område det ska vara monterat.

Typ dessa :https://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/motorsportshop.nu/Products/04608DF1

mvh

Mikael

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det bältet faller på att det inte är ett trepunktsbälte enligt definitionerna för gatbruk;

"trepunktsbälte: bilbälte med ett diagonalband och ett höftband; trepunktsbälte är fäst vid fordonet i minst tre punkter"

(från TSFS 2013:63).

Det är alltså inte ett acceptabelt alternativ. SFRO har som plan att utvärdera den typen av bälte du länkar till. Men det har samma nackdel som ett fyrpunktsbälte, med risk för underglidning, och de varianter som finns med rullfunktion på axelbanden spänner/låser bara axelbanden. Ett trepunktsbälte med diagonalband drar åt både höftdelen och axeldelen vilket är det som gör bältet så smart.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har modell 264 för att få vinkeljusterbar rulle och hög fästpunkt.

Däremot så följde det med bältesinfästmottagare vilket inte är helt optimalt när den hänger löst.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har också använt Securon, och eftersom de är (var?) rätt billiga så köpte jag några olika modeller vilket gjorde att jag kunde välja en "hona" som passade för mina behov (justerbart band så längden går att ändra).

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Toobb sade:

Kapar tråden och kastar in ytterligare en bältesfråga! 🙂
Är ett 6-punktsbälte ett godkänt alternativ? 

Nej, det är det inte. Trepunktsbälte är vad som gäller för gatbruk idag (där det också är helt överlägset).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det ser rätt OK ut så, om möjligt, försök få "honan" längre ned.

Om bälteslåset kommer för högt upp/långt in i stolen, så blir "triangeln" som bältet bildar smalare och då fungerar det sämre. I de flesta fall får man bäst bältesgeometri om själva låsdelen är utanför stolen (dvs så det är handelen man trär genom hålet i stolen för att nå honan nere vid golvet). Ibland är det trångt och svårt att få till men bra att tänka på från början.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte tillverka egna svets muttrar som jag fäller in i rammen ca 40-50mm långa beroende på placering, vad är ok tjocklek på ytter dim? 20mm borde vara okej ska använda 7/16-20 UNF gänga, och då använder jag 9,9mm borr. Vilket gör att det blir kvar ca 4,0mm gods kvar.

Mvh

/M

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej igen,

Har tittat på hur jag kan få dit bältena på min Westfield. Ramen är av ett något äldre snitt (har köpt den begagnad) där bältes rullarna ska sitta bakom bakplåten, likt detta:

241A5671-446F-42A3-9575-B6C6C6D8C694_zps

Kan inte se några direkta fel att göra på detta sätt om jag tolkar SFRO boken rätt ?

Alternativet jag funderar på är att göra likt dem nyare ramarna där bältesrullarna sitter vid golvet bakom stolarna mao svetsa dit ett nytt fäste bara.

MVH
Tobias 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar inte att man fäster bältet i stolen/underredet om det inte är grejer som uttryckligen är gjorda för det, dvs i praktiken att delarna kommer från en serietillverkad bil med samma lösning.

Ett vanligt "eftermarknadsunderrede" är oftast för klent för den typen av montering. I alla fall de underreden jag jobbat med som man köper från de vanliga ställena.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Svets muttar svarvade och gängande med 7/16-20. Kommer inte att införskaffa några bälten förän jag kan mätta ut infästnings punkterna, vill ju inte köpa ett för kort bälte.

Likaså längden på låsdelen får ju inte blir för kort eller för lång.

Byggstart närmar sig, så sugen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag kapar tråden med, ursäkta på förhand.. 😅

Hur ser man på "manuellt justerbara" 3-punktsbälten, dvs utan rulle? 

Alternativt, finns det något som talar emot modellerna som har justerbart band mellan "honan" och kaross-infästningen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har mina rullar som bilden ovan - mycket enklare med i och urstigning utan att trassla med bältet då det är på insidan och man slipper bulta i rullburen som inte blir lika snyggt. Mina rullar sitter ovan diffen och blir inte särskilt skitiga av det men är ur vägen där det faktiskt finns plats.

Kan ta bilder om det är intressant.

/Vedde

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Fizz sade:

Jag kapar tråden med, ursäkta på förhand.. 😅

Hur ser man på "manuellt justerbara" 3-punktsbälten, dvs utan rulle? 

Alternativt, finns det något som talar emot modellerna som har justerbart band mellan "honan" och kaross-infästningen?

Formellt sett får man ha fasta bälten men jag skulle aldrig någonsin, nånstans, rekommendera det för gatbruk.

Jag använder själv Securon-bälten med längdjusterbart band på hondelen, det är enormt praktiskt för att kunna få till en montering som blir bra.

Likaså vill jag förstärka att montering "inifrån och ut" som på bilen ovan oftast fungerar mycket bra utan att det ser konstigt ut. Det gäller både Sevenbilar, Hotrods och Cobra. Rullen "inne i kupén" eller utanför beror mer på hur mycket plats man har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Jag använder själv Securon-bälten med längdjusterbart band på hondelen, det är enormt praktiskt för att kunna få till en montering som blir bra.

Likaså vill jag förstärka att montering "inifrån och ut" som på bilen ovan oftast fungerar mycket bra utan att det ser konstigt ut. Det gäller både Sevenbilar, Hotrods och Cobra. Rullen "inne i kupén" eller utanför beror mer på hur mycket plats man har.

Perfekt, då trycker jag på "köpknappen"! 114 pund för Securon tullat och klart (enligt eBay).. runt 1500 alltså.. 

 

Edit: kan du säga något om lämplig dimensionering av fästet för öglan där bältet vänder?

 

Edit2: 1587 kr blev det... 1650-nånting om man låtit PayPal växla... 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Dimensionering av övre fästpunkten beror helt på hur den ser ut. På en "normal" Locost brukar man klara sig med en rätt kort "stubbe" på tvärröret bakom stolarna, det brukar kunna fungera att använda ett rör eller kuts med cirka 20-25 mm diameter (som ramröret). Behöver fästet vara högre kan det krävas trianguleringar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en tanke om att göra en båge med ett tvärrör precis ovanför ramröret, typ såhär;

20240414_1239142.thumb.JPG.3489ae31362c73ae7a3f2a4a590c5cfe.JPG

 

Sen göra någon form av skruvförband mellan det vertikala röret och bågen.. 

Link to comment
Share on other sites

Har försökt googla fram nån bild, men jag kan inte hitta nån som inte har 4-punktsbälte... 🤔

Link to comment
Share on other sites

Första bilden i tråden är nog en Westfield men det var ju inte så enkelt att se detaljer på den...och jag verkar inte ha bra foton heller. Detta var nog det bästa.image.thumb.jpeg.5c8c8ed4cb39b581a4e62daaba42ffa8.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, ok! Det var ju typ sådär jag tänkt mig... 

Får man ha bältet genom stolen sådär?

Link to comment
Share on other sites

Det är också bra att testa med den stol och det underrede man tänkt använda också.

Man vill helst inte att bältet lutar för mycket nedåt bakom axlarna då det trycker ihop ryggen. Det får gärna gå rakt bakåt eller slutta lite framåt mot axlarna.

Jag, som har stoppade stolar och en relativt lång överkropp, valde att svetsa in en hylsa i huvudbågen, nära öronhöjd

post-3757-0-21314200-1317334104.thumb.jpg.61e2c108ee38545ecd8aa69a0d2a1b1d.jpgpost-3757-0-97342100-1317334150.thumb.jpg.22cef99b81cd57a5677ff38462c1d26b.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Absolut, det går inte att bygga (bra) infästningar för bälten utan att ha rätt stol, och förutsättningar i övrigt för att prova ut placeringen (dvs pedaler, ratt, växelspak).

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Måste rullen och öglan, som bältet löper i, vara ”linjerade” eller kan en ”vridning” av bältet vara ok?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

IMG_4122.jpeg

IMG_4130.jpeg

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

Vridningen kan vara OK om sträckan är tillräckligt lång, däremot är det inte så lyckat att öglan inte sitter så att bältet dras i princip ganska "rakt" från rullen.

Att vinkla rullen kan påverka låsfunktionen så jag skulle nog föredra en lösning där man flyttar rullen en bit inåt mitten av bilen för att minska vinkeln. Bäst är kanske att flytta den nedåt så den sitter på nedre ramröret istället, då blir vinkeln snällare, som på en vanlig bil.

 

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, therealpinto sade:

Vridningen kan vara OK om sträckan är tillräckligt lång, däremot är det inte så lyckat att öglan inte sitter så att bältet dras i princip ganska "rakt" från rullen.

Att vinkla rullen kan påverka låsfunktionen så jag skulle nog föredra en lösning där man flyttar rullen en bit inåt mitten av bilen för att minska vinkeln. Bäst är kanske att flytta den nedåt så den sitter på nedre ramröret istället, då blir vinkeln snällare, som på en vanlig bil.

 

Detta ser bättre ut alltså? Vad gäller för en bil med heltäckande kaross (ej cab), om bältet är fäst i motorutrymmet, hur ”tät” måste genomföringen till kupén vara?IMG_4133.thumb.jpeg.240789e3b9149b21f906655f9b2858d3.jpegIMG_4132.thumb.jpeg.201cdfd54401bba0edd6eef75159455f.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser bättre ut. Tänk dock på att kolla om rullen har en avsedd monteringsriktning, för att pendeln som låser vid retardation ska fungera. Vissa rullar fungerar bara korrekt om de är vända åt rätt håll. Det brukar finnas en märkning eller anvisning i så fall.

Motorrummet ska ju vara så avskilt att det inte kommer in ångor osv. så jag skulle inte sätta bältesrullen i motorrummet, det blir svårt att göra en bra genomföring.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar ingen märkning på rullen. Finns det någon ”standard” för hur märkningen ska se ut? 
i värsta fall får jag bygga en ”tunnel” i plåt runt rullen och bältet så de är skilda den motorrummet.

Tack för bra input!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått dit lite fästen;

20241117_145121.thumb.JPG.455819915516820e4c3b4f104095de45.JPG

 

Tänker mig ett 30x2 rör som svetsas där nere och skruvas i ramen (grönt "kladd").

20241117_161454.thumb.JPG.4374fa1013c476507cddce5c42c3103c.JPG

20241117_1615452.thumb.JPG.8fc225b8d06c943f284dcfeb5057a608.JPG

Höjden är inte hundra spikad än.

Inget som ser konstigt ut?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...