B.Svensson Posted June 21, 2020 Posted June 21, 2020 Hej, börjar med att tacka för inslĂ€pp i forumet som jag tjuvlĂ€st en del i. Vet inte om jag lĂ€gger denna trĂ„d rĂ€tt dĂ„ jag har mĂ€ngder av frĂ„gor. GĂ„r kanske att flytta den om den hamnar fel.. Ăr 50 plus och funderat ett ganska lĂ„ngt tag pĂ„ att bygga bil.. har funderat pĂ„ rod sĂ„vĂ€l som pĂ„ Cobra men tror mig ha fastnat för en seven... dels för att jag söker körglĂ€dje men ocksĂ„ för att jag tror att det kan göras för rimligare pengar och ocksĂ„Â ge ett större kreativt utrymme Ă€n vad tex ett Cobra bygge kan ge... jag Kommer inte att köra racing men troligen trackdays ibland. Vill ha en sĂ„ stor motor som nĂ„gonsin gĂ„r att pressa in och antar att större Ă€n en Rover 8a inte Ă€r möjligt.. den stora motorn Ă€r inte för prestandans skull utan mer för kĂ€nslan. Jag funderar pĂ„ att lĂ€gga en vĂ€xellĂ„da bak frĂ„n tex en alfa eller porsche om det kan tĂ€nkas fĂ„ plats??  Jag tĂ€nker Ă€ven ha dragkrok pĂ„ bilen för att kunna koppla pĂ„ en semesterslĂ€p eller en vĂ€ldigt liten husvagn...  vad tror ni erfara seven byggare om mina tankar kring detta och vilken leverantör Ă€r lĂ€mpligast att vĂ€nda sig till vad gĂ€ller chassi och kaross? Quote
Mats Karlsson Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Hej och vĂ€lkommen đ Vi tar och bryter ner dina funderingar lite i punktform. Rover V8, det gĂ„r att göra och har gjorts tidigare. Jag Ă€r dock osĂ€ker pĂ„ om nĂ„gon tillverkar en ram för detta eller om du mĂ„ste bygga sjĂ€lv. VĂ€xellĂ„da bak, vĂ€ldigt ovanligt iallafall vad jag vet, övriga medlemmar kan sĂ€kert mer Ă€n mig. PorschelĂ„dorna Ă€r ju ofta ganska lĂ„nga bakom planet dĂ€r drivaxlarna gĂ„r ut sĂ„ inte sĂ€kert att dom fĂ„r plats i en standard kaross utan modifieringar. Dragkrok, ojoj, hett Ă€mne... Det finns vĂ€l nĂ„n hĂ€r som har det. Jag vet dock inte vad praktisk dragvikt osv blir? Leverantörer, med tanke pĂ„ dina önskemĂ„l sĂ„ tror jag ingen bygger en fĂ€rdig ram utan det blir nog till att bygga sjĂ€lv. Möjligtvis att du kan köpa en kaross att utgĂ„ frĂ„n och modifiera vidare. Kan du pruta pĂ„ önskemĂ„let med lĂ„dan bak sĂ„ tror jag att det blir lite lĂ€ttare att hitta nĂ„n i UK som bygger för Rover V8. Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 Hej Mats & tack för input. Min tanke pÄ att ha vÀxellÄda bak Àr att det möjligen blir mer plats till motor. Viktfördelningen blir mer bonus i sammanhanget eftersom jag inte tÀnker bygga en ren racer. Jag tÀnker att Àven om det inte finns ett helt fÀrdigt kit för detta bör det ju spara mycket tid och arbete att utgÄ ifrÄn ett kit som modifieras för en annan drivlina Àn tÀnkt.. jag Àr inte sÄ sugen pÄ att börja helt frÄn scratch pga risken att projektet blir för stort och komplicerat för mig... Quote
Mats Karlsson Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 https://en.wikipedia.org/wiki/Westfield_SEight Quote
daromer Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Dragkrok kan jag svara lite pĂ„. Det gĂ€ller att tĂ€nka till sĂ„ att dragkroken har en vettig infĂ€stning. Dvs bĂ„de frammĂ„t, upp och ner och Ă„t sidan. Gör du en vettig infĂ€stning Ă€r det inga som helst problem att fĂ„ igenom dragkrok med vettig vikt. PĂ„ min 7a, (Ja jag satte fĂ€ste för krok pĂ„ den... đ ) sĂ„ Ă€r jag pĂ„ god vĂ€g nu. Jag valde en skruvad krok frĂ„n Bosal. GodkĂ€nd för upp till 3.5 ton (Ja den enda jag kunde fĂ„ tag pĂ„ för ett vettigt pris) Den Ă€r sĂ€kert 100gram tynge Ă€n en för 1.5t men det gör mig inget. jag har triangulerat frĂ„n dragkrĂ„ken frammĂ„t till kanterna men Ă€ven mot mitten samtidigt som jag triangulerade uppĂ„t och ut mot bĂ„de samt stötdĂ€mpartornen. I mitt fall lade det sĂ€kert pĂ„ 7-10kg i jĂ€rn inkluderat vikten pĂ„ kroken och el. Men samtidigt Ă€r jag bra mycket mera skyddad om nĂ„gon kör i mig bakifrĂ„n. Köpte min frĂ„n en dansk firma som jag inte hittar namnet pĂ„ nnu men det var avsevĂ€rt mycket billigare Ă€n att köpa i sverige. Quote
tpau Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 VÀlkommen! LÄter som ett spÀnnande bygge jag gÀrna följer. För bakmonterad lÄda titta pÄ Alfaronny s bygge som han gjorde för nÄgra Är sedan (den innan hans coola mittmotorbygge). Finns info lite hÀr och var hÀr pÄ forumet om man letar. Mina tankar/Äsikter om bakmonterad vÀxellÄda och sjua; En sjua har ofta bakvikt med förare pÄ plats dÀrav att bla MK placerar motorn förvÄnansvÀrt lÄngt fram. En av de bregrÀnsnde faktorerna pÄ en sjuaram Àr utrymmet för förarens höfter mellan bakhjul och bakaxelklump, dÀrav 442 ramar och liknande. MÄnga bakmonterade vÀxellÄdor bygger framÄt, dÄ kan de behöva placera föraren antingen lÀngre fram vilket leder till trÄngt pedalutrymme eller lÄng hjulbas. Eller knuffa föraren utÄt vilket driver upp spÄrvidd och ner möjlig dÀcksbredd. Tunneln i en 442 ram kan göras förhÄllandevis stor sÄ i framkant Àven ganska stöddiga vÀxellÄdor kan fÄ plats monterade pÄ motorn, dessutom kan det underlÀttas av att knuffa motorn lite framÄt. Men det Àr din bil och din bygglÀdje Àr viktig byg som du kÀnner. /T Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 17 minuter sedan, daromer sade: Dragkrok kan jag svara lite pĂ„. Det gĂ€ller att tĂ€nka till sĂ„ att dragkroken har en vettig infĂ€stning. Dvs bĂ„de frammĂ„t, upp och ner och Ă„t sidan. Gör du en vettig infĂ€stning Ă€r det inga som helst problem att fĂ„ igenom dragkrok med vettig vikt. PĂ„ min 7a, (Ja jag satte fĂ€ste för krok pĂ„ den... đ ) sĂ„ Ă€r jag pĂ„ god vĂ€g nu. Jag valde en skruvad krok frĂ„n Bosal. GodkĂ€nd för upp till 3.5 ton (Ja den enda jag kunde fĂ„ tag pĂ„ för ett vettigt pris) Den Ă€r sĂ€kert 100gram tynge Ă€n en för 1.5t men det gör mig inget. jag har triangulerat frĂ„n dragkrĂ„ken frammĂ„t till kanterna men Ă€ven mot mitten samtidigt som jag triangulerade uppĂ„t och ut mot bĂ„de samt stötdĂ€mpartornen. I mitt fall lade det sĂ€kert pĂ„ 7-10kg i jĂ€rn inkluderat vikten pĂ„ kroken och el. Men samtidigt Ă€r jag bra mycket mera skyddad om nĂ„gon kör i mig bakifrĂ„n. Köpte min frĂ„n en dansk firma som jag inte hittar namnet pĂ„ nnu men det var avsevĂ€rt mycket billigare Ă€n att köpa i sverige. Hej Daromer och tack för svar, lĂ„ter hoppfullt med krok dĂ„, Ă„terkom gĂ€rna med fabrikat och dragvikt om du kan.. har du nĂ„gon bild pĂ„ monteringen Ă€r det uppskattar đ Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 Hej Tpau, tack för det och för tips och input. LĂ„da bak verkar som jag förstĂ„r pĂ„ ditt svar inte addera sĂ„ mycket positivt  och jag har inga som helst behov av att göra bygget mer komplicerat Ă€n nödvĂ€ndigt...tror jag fĂ„r utmaningar nog Ă€ndĂ„ đ Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 39 minuter sedan, Mats Karlsson sade: https://en.wikipedia.org/wiki/Westfield_SEight Som jag förstod slutade man bygga chassi för v8 2010... Quote
daromer Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Finns mĂ„nga bilder i min byggtrĂ„d đ Har nĂ„gra till pĂ„ mobilen som ev inte Ă€r uppladdad dĂ€r man ser den underifrĂ„n om inte annat. Jag fick ifrĂ„n SFRO en dragvikt satt pĂ„ 900kg och bilen har en torrvikt pĂ„ 710kg. DĂ„ har jag inte valt de lĂ€ttaste materialen pĂ„ nĂ„got....     Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 1 timme sedan, daromer sade: Finns mĂ„nga bilder i min byggtrĂ„d đ Har nĂ„gra till pĂ„ mobilen som ev inte Ă€r uppladdad dĂ€r man ser den underifrĂ„n om inte annat. Jag fick ifrĂ„n SFRO en dragvikt satt pĂ„ 900kg och bilen har en torrvikt pĂ„ 710kg. DĂ„ har jag inte valt de lĂ€ttaste materialen pĂ„ nĂ„got....     För mig Ă€r bilens vikt inte sĂ„ viktig, en stor lĂ„gvarvig motor med mycket vrid ger nog mycket körglĂ€dje Ă€ndĂ„ Ă€r min tanke. MĂ„let Ă€r ju en frĂ€ck och rolig men ocksĂ„ skapligt driftsĂ€ker kĂ€rra för sĂ„vĂ€l en bandag som en semestertur pĂ„ ett par hundra mil... 900 kg betyder ju en liten husvagn utan problem đđ hade gĂ€rna valt en original jaguar v12 men tror inte ens att de mest erfarna byggarna lyckats pressa in en sĂ„dan motor i en sjua đ€đ Quote
daromer Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Skulle kunna gÄ fÄ i en v12 med skulle jag tro. Men givet fÄr man se över ramens konstruktion runtomkring motorn men omöjligt skulle jag inte sÀga det Àr. Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 En v12 har varit en utopisk tanke som jag avfĂ€rdat eftersom jag varit övertygad om att det rent fysiskt var omöjligt... men effektmĂ€ssigt Ă€r de Ă€ldre inte vassare Ă€n att de ur ett vikt/effekt förhĂ„llande skulle funka för sfro.. tanken frambringar en viss euroforisk kĂ€nsla... đ finns det mer input kring ett sĂ„dant motorval tar jag tacksamt emot det.. Quote
daromer Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Det Àr ju du som stÄr för bygget av ramen sÄ givet gÄr det fixa till sÄ den passar. Sedan Àr ju frÄgan vilken typ av V12 du tÀnker pÄ deÄ en sÄdan rent praktistks bara Àr lÀngre Àn en v8 och en v8 Àr ju bara bredare Àn en 4a som mÄnga kör och pÄ bredden pÄ en 774e finns det plats om man förÀndrar hur sidostagen sitter.  Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 Rent effektmĂ€ssigt Ă€r vĂ€l det enda v12 alternativet en tidig 5,3 liters pĂ„ 180 kW.  Annars behövs nog mycket barlast i bilen.. vad jag fĂ„tt fram ska den vĂ€ga 148 kg sĂ„ det Ă€r ju helt ok... cylindervinkeln Ă€r bara 60 grader sĂ„ den blir ju vara smalare Ă€n en jĂ€nke 8.Ă„ iaf.. men 2 extra cylindrar bör blir en lĂ„ng motor..  har dock inte lyckats hitta nĂ„gra siffror pĂ„ just det... men ska faktiskt undersöka det.... noggrant đđ  Quote
bexander Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Jag tror denna fortfarande finns kvar till salu!? @steel? https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13376-super-v8/ Quote
vedde Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Finns en stor bil med BMW V8 i Enköping. Den Àr lite större Àn en vanlig 7:a./veddeSkickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
Klubbsson Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Köpte en Jaguar xjs V12 för nĂ„gra Ă„r sen i England som vi sen körde skrotbilsrejs med pĂ„ Mantorp. Mycket trevlig motor, hur man Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det sĂ„ Ă€r ju alltid en v8 en motor dĂ€r det saknas 4 cylindrarđ. Om jag rotar lite kan jag nog fĂ„ fram vikt pĂ„ motor och lĂ„da om du Ă€r intresserad. Du kommer garanterat fĂ„ bredda kardantunnen om du ska ha in den i en 7a Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 4 minuter sedan, Klubbsson sade: Köpte en Jaguar xjs V12 för nĂ„gra Ă„r sen i England som vi sen körde skrotbilsrejs med pĂ„ Mantorp. Mycket trevlig motor, hur man Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det sĂ„ Ă€r ju alltid en v8 en motor dĂ€r det saknas 4 cylindrarđ. Om jag rotar lite kan jag nog fĂ„ fram vikt pĂ„ motor och lĂ„da om du Ă€r intresserad. Du kommer garanterat fĂ„ bredda kardantunnen om du ska ha in den i en 7a Du fĂ„r gĂ€rna kolla upp alla mĂ„tt pĂ„ motorn đ vilken Ă„rsmodell Ă€r det? Quote
Klubbsson Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Det var en 87a, 5,3l, gav 1200pund för bilen i körbart skick och besiktad. LÄga priset pÄ grund av den signifikanta XJS doften. Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 8 timmar sedan, bexander sade: Jag tror denna fortfarande finns kvar till salu!? @steel? https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13376-super-v8/ Grymt coolt bygge, men just nu Àr jag i garagebyggartagen och Àr nu mer i fasen att sÀtta riktlinjer för projektet. Med lite flyt sÄ hoppas jag i lugn och ro köpa pÄ mig lÀmpliga delar tills jag kan flytta in i nybygget. Quote
B.Svensson Posted June 22, 2020 Author Posted June 22, 2020 3 timmar sedan, vedde sade: Finns en stor bil med BMW V8 i Enköping. Den Àr lite större Àn en vanlig 7:a. /vedde Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk  Tack för tips, Var finns annonsen och finns det nÄgon byggtrÄd hÀr pÄ forumet?  Quote
Jörgen Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 18 timmar sedan, daromer sade: Finns mĂ„nga bilder i min byggtrĂ„d đ Har nĂ„gra till pĂ„ mobilen som ev inte Ă€r uppladdad dĂ€r man ser den underifrĂ„n om inte annat. Jag fick ifrĂ„n SFRO en dragvikt satt pĂ„ 900kg och bilen har en torrvikt pĂ„ 710kg. DĂ„ har jag inte valt de lĂ€ttaste materialen pĂ„ nĂ„got....     Nu Ă€r det ju TS som tar det beslutet och inte sfro men har du den dragvikten pĂ„ din nu reggade bil? PĂ„ min sjua sĂ„ Ă€r torrvikten 725 och tjĂ€nstevikten 825 och jag fĂ„r dra 750 kg pĂ„ vanlig b. Quote
Jörgen Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 On 2020-06-21 at 23:06, B.Svensson sade: Hej, börjar med att tacka för inslĂ€pp i forumet som jag tjuvlĂ€st en del i. Vet inte om jag lĂ€gger denna trĂ„d rĂ€tt dĂ„ jag har mĂ€ngder av frĂ„gor. GĂ„r kanske att flytta den om den hamnar fel.. Ăr 50 plus och funderat ett ganska lĂ„ngt tag pĂ„ att bygga bil.. har funderat pĂ„ rod sĂ„vĂ€l som pĂ„ Cobra men tror mig ha fastnat för en seven... dels för att jag söker körglĂ€dje men ocksĂ„ för att jag tror att det kan göras för rimligare pengar och ocksĂ„Â ge ett större kreativt utrymme Ă€n vad tex ett Cobra bygge kan ge... jag Kommer inte att köra racing men troligen trackdays ibland. Vill ha en sĂ„ stor motor som nĂ„gonsin gĂ„r att pressa in och antar att större Ă€n en Rover 8a inte Ă€r möjligt.. den stora motorn Ă€r inte för prestandans skull utan mer för kĂ€nslan. Jag funderar pĂ„ att lĂ€gga en vĂ€xellĂ„da bak frĂ„n tex en alfa eller porsche om det kan tĂ€nkas fĂ„ plats??  Jag tĂ€nker Ă€ven ha dragkrok pĂ„ bilen för att kunna koppla pĂ„ en semesterslĂ€p eller en vĂ€ldigt liten husvagn...  vad tror ni erfara seven byggare om mina tankar kring detta och vilken leverantör Ă€r lĂ€mpligast att vĂ€nda sig till vad gĂ€ller chassi och kaross? Kolla min byggtrĂ„d ,dĂ€r finns bilder pĂ„ hur jag gjort med min draganordning. Quote
daromer Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 Jörgen nej den Ă€r inte godkĂ€nd Ă€nnu. Och dĂ€rav att jag skrev att "SFRO har satt dragvikten till" đ Jag vĂ€ntar spĂ€nt pĂ„ att komma till steget dĂ€r transportstyrelsen sĂ€tter det slutgiltliga siffrorna, Det enda jag hoppa pĂ„ Ă€r att det ivf sĂ€tts till 750.   Quote
therealpinto Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 Jag har ju haft förmĂ„nen att besikta och köra rĂ€tt mĂ„nga olika Locost/Sevenbilar. En del av dem har haft större motorer (BMW rak sexa, BMW V8, Ford 302 V8, Chevrolet 305 till exempel). Gemensamt för alla dessa med större motorer Ă€r att man fĂ„tt bredda och förlĂ€nga ramar för att fĂ„ till det samt förstĂ„s förstĂ€rka dem. En del har valt att gĂ„ upp i materialdimension. Ett av de senare exemplen Ă€r en bil med Ford 302, den vĂ€gde 967 kg pĂ„ mina vĂ„gar (utan förare), 48% fram. SĂ„ bakmonterad vĂ€xellĂ„da anser jag helt onödigt. De större bilarna med tyngre motor blir mindre "Seven" och mer "hotrod" i sitt uppförande men det Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis nĂ„gon nackdel. De har varit trevliga att köra. NĂ„got man ibland fĂ„r pĂ„minna om Ă€r att den ökade vikten gör att alla komponenter behöver vara kraftigare, jĂ€mfört med en lĂ€tt Locost. Inte bara ram utan Ă€ven bromsar, kanske spindlar och bĂ€rarmsrör med mera. NĂ€r det gĂ€ller dragvikter, sĂ„ Ă€r det formellt sĂ„ att du som byggare bör ange vad du konstruerat ditt fordon för att kunna dra. SFRO gör en rimlighetsbedömning av din konstruktion och din angivna dragvikt. Detta bekrĂ€ftas/accepteras sedan av ett besiktningsorgan. Transportstyrelsen har egentligen ingenting med den bedömningen att göra. I de flesta fall brukar jag rekommendera att man inte sĂ€tter en dragvikt/max slĂ€pvagnsvikt som Ă€r sĂ„ mycket över tjĂ€nstevikten, eller i alla fall inte över totalvikten. DĂ„ har man oftast marginaler som rĂ€cker och blir över. Men det Ă€r upp till byggaren att argumentera för högre nivĂ„er om man vill đ Gustaf Quote
B.Svensson Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 3 timmar sedan, Jörgen sade: Kolla min byggtrĂ„d ,dĂ€r finns bilder pĂ„ hur jag gjort med min draganordning. Hej Jörgen, det gör jag gĂ€rna đ Quote
B.Svensson Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 Hej Gustav och tack för din input. Gott att kunna lĂ€gga ner idĂ©n om att ha vĂ€xellĂ„da bak. đ  Du belyste ocksĂ„ en intressant aspekt kring vad vad som Ă€r möjligt nĂ€r man börjar tĂ€nja pĂ„ grĂ€nserna... Det blir lite grövre, lite tyngre, lite lĂ€ngre, lite bredare.. större motor, större bromsar osv osv... det estetiska var ju inget jag nĂ€mnde nĂ€r jag startade min trĂ„d.. min bild Ă€r Ă€r Ă€nnu sĂ„ lĂ€nge att jag vill bygga typ caterham men med sĂ„ stor motor som Ă€r möjligt.. och ha dragkrok och dĂ„ helst fĂ„ dra typ 950 kg pĂ„ b körkortet.. kanske ingen enkel ekvation!? đŹđ€Â lĂ€gger med en bild pĂ„ en riktigt snygg bil som Ă€r lite av inspiration... Quote
Fjonkalicious Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 Med V6:a sÄ hade man haft en lite lÀttare ekvation. Fanns vÀl ngn som byggde med Ford Duratec v6(samma som Jaguar)?  https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19405 Quote
B.Svensson Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 55 minuter sedan, Fjonkalicious sade: Med V6:a sĂ„ hade man haft en lite lĂ€ttare ekvation. Fanns vĂ€l ngn som byggde med Ford Duratec v6(samma som Jaguar)?  https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19405 Tack för tipset, lĂ€ste lite om bilen nyss... kanske inget dumt val alls.. đ Quote
Jörgen Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 (edited) 17 timmar sedan, therealpinto sade: Jag har ju haft förmĂ„nen att besikta och köra rĂ€tt mĂ„nga olika Locost/Sevenbilar. En del av dem har haft större motorer (BMW rak sexa, BMW V8, Ford 302 V8, Chevrolet 305 till exempel). Gemensamt för alla dessa med större motorer Ă€r att man fĂ„tt bredda och förlĂ€nga ramar för att fĂ„ till det samt förstĂ„s förstĂ€rka dem. En del har valt att gĂ„ upp i materialdimension. Ett av de senare exemplen Ă€r en bil med Ford 302, den vĂ€gde 967 kg pĂ„ mina vĂ„gar (utan förare), 48% fram. SĂ„ bakmonterad vĂ€xellĂ„da anser jag helt onödigt. De större bilarna med tyngre motor blir mindre "Seven" och mer "hotrod" i sitt uppförande men det Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis nĂ„gon nackdel. De har varit trevliga att köra. NĂ„got man ibland fĂ„r pĂ„minna om Ă€r att den ökade vikten gör att alla komponenter behöver vara kraftigare, jĂ€mfört med en lĂ€tt Locost. Inte bara ram utan Ă€ven bromsar, kanske spindlar och bĂ€rarmsrör med mera. NĂ€r det gĂ€ller dragvikter, sĂ„ Ă€r det formellt sĂ„ att du som byggare bör ange vad du konstruerat ditt fordon för att kunna dra. SFRO gör en rimlighetsbedömning av din konstruktion och din angivna dragvikt. Detta bekrĂ€ftas/accepteras sedan av ett besiktningsorgan. Transportstyrelsen har egentligen ingenting med den bedömningen att göra. I de flesta fall brukar jag rekommendera att man inte sĂ€tter en dragvikt/max slĂ€pvagnsvikt som Ă€r sĂ„ mycket över tjĂ€nstevikten, eller i alla fall inte över totalvikten. DĂ„ har man oftast marginaler som rĂ€cker och blir över. Men det Ă€r upp till byggaren att argumentera för högre nivĂ„er om man vill đ Gustaf Hej Gustav, har för mig att pĂ„ mitt sfropapper stĂ„r det inget om dragvikt dĂ€rav att pĂ„ regbes sattes detta. Pratade en gĂ„ng med en som jobbade pĂ„ TS och han sa att om man inte begĂ€r högre dragvikt sĂ„ fĂ„r man automatiskt dra 750kg , vilket alla bilar fĂ„r dra.. Kan detta stĂ€mma? Edited June 23, 2020 by Jörgen Quote
therealpinto Posted June 24, 2020 Posted June 24, 2020 Vi sĂ€tter ju bara en vikt om bilen har drag monterat vid SFRO-besiktningen och det fĂ€ltet fanns inte pĂ„ gamla pappersblanketterna. Uppgifterna frĂ„n TS lĂ„ter lite mĂ€rkliga eller kanske gamla. Eller sĂ„ Ă€r det en sammanblandning av olika saker. Max 750 kg Ă€r ett lĂ€tt slĂ€p och fĂ„r alltid köras pĂ„ B-kort, nĂ€r man ser till körkortsbehörighet. Men det Ă€r inte samma sak som att alla bilar fĂ„r dra ett sĂ„dant slĂ€p. FörutsĂ€ttningen Ă€r dels att bilen har ett godkĂ€nnande för slĂ€pvagn alls, dels att typgodkĂ€nnandet medger 750 kg totalvikt (i vissa fall Ă€r det lĂ€gre). Ett vanligt amatörbygge utan dragkrok fĂ„r normalt sett inget godkĂ€nnande för slĂ€pvagn, dvs det har inga uppgifter om max slĂ€pvagnsvikt. Sedan finns det förstĂ„s alltid olika regbesiktare som tar egna initiativ ocksĂ„. đ Gustaf Quote
Jörgen Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 jag har ju ts app och nÀr jag tittar dÀr pÄ grunddata-övriga uppgifter sÄ stÄr det att " slÀpets maximalatotalvikt vid b behörighet Àr 2250kg" och "slÀpets maximala totalvikt vid utökad b behörighet Àr 3300kg"men nÀr jag tittar under "mÄtt och vikter" stÄr det  max slÀpvagnsvikt 750kg. Vet inte egentligen vilken av dom som gÀller. Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Första Àr bara 3500 minus bilens vikt, andra Àr för utökad (3500+750kg) och sista Àr std för alla bilar som inte har en reggat drag med angiven vikt.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
therealpinto Posted June 28, 2020 Posted June 28, 2020 Jag vill ÀndÄ med bestÀmdhet hÀvda att det inte Àr "standard" att sÀtta 750 kg i max slÀpvagnsvikt för bilar reggade utan drag. Det kanske var sÄ tidigare men kolla till exempel en Westfield reggad utan drag, ZLA241: Vikterna dÀr Àr bara teoretiska totalvikter som Jörgen skriver, de Àr inte relevanta. Gustaf Quote
vedde Posted June 28, 2020 Posted June 28, 2020 SjÀlklart helt teoretiska vikter. Jag menade bara att de rÀknas ut sÄ.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
daromer Posted June 28, 2020 Posted June 28, 2020 Ja vikterna.idag har förbryllat folk som tagit körkort tidigare. Just pga av att det finns fler vĂ€rden i papprerna. MĂ„nga tror dĂ€rför att dom fĂ„r dra mer Ă€n dom fĂ„r lat bilen fĂ„r đ Quote
Jörgen Posted June 29, 2020 Posted June 29, 2020 (edited) 10 timmar sedan, therealpinto sade: Jag vill ÀndÄ med bestÀmdhet hÀvda att det inte Àr "standard" att sÀtta 750 kg i max slÀpvagnsvikt för bilar reggade utan drag. Det kanske var sÄ tidigare men kolla till exempel en Westfield reggad utan drag, ZLA241: Vikterna dÀr Àr bara teoretiska totalvikter som Jörgen skriver, de Àr inte relevanta. Gustaf men min bil Àr reggad med drag ,vilket vÀrde Àr det dÄ jag ska gÄ pÄ undrar jag? Jag har ju ett vÀrde om max dragvikt pÄ 750kg i mina papper och dÄ Àr det vÀl det som gÀller? Dom högre dragvikterna som ni beskriver kan jag förstÄ som ni beskriver. 2010 reggades den . Edited June 29, 2020 by Jörgen Quote
therealpinto Posted June 29, 2020 Posted June 29, 2020 Jörgen, om du har drag, och det Àr 750 kg som Àr angivet som max slÀpvagnsvikt sÄ gÀller det förstÄs. Jag citerade fel förut, det var Vedde som skrev om de teoretiska totalvikterna. Men för att förtydliga, de vikterna handlar om vad körkortsbehörigheterna tillÄter i form av totalvikter. I ditt fall, "slÀpets maximala totalvikt vid b behörighet Àr 2250kg" sÄ betyder det i kombination med max 750 kg slÀpvagnsvikt, att du med sjuan fÄr dra ett slÀp som har totalvikt 2250 kg MEN det fÄr inte vÀga mer Àn 750 kg nÀr du drar det. Ett exempel kan vara ett biltransportslÀp som kanske har sÀg 2000 kg totalvikt och 650 kg tjÀnstevikt. Det fÄr du dra med sjuan (pÄ B-kort), om du lastar max 100 kg pÄ slÀpet. Praktiskt om man har behov av att flytta ett tomt slÀp till exempel. Gustaf 1 Quote
Fjonkalicious Posted August 2, 2020 Posted August 2, 2020 Kom ut en annons pÄ facebook market, jagga v6. Lite mkt effekt med 238 hk, men du kanske kan bygga en tung bil? 15 kkr efterfrÄgades. kan inte lÀnka av ngn okÀnd anledning. Quote
B.Svensson Posted August 2, 2020 Author Posted August 2, 2020 Tack för tipset, hoppas pĂ„ att hitta en manuell och slĂ„ tvĂ„ flugor i en smĂ€ll đ Quote
Fjonkalicious Posted August 2, 2020 Posted August 2, 2020 StÄr inget om att den Àr automat, fanns k Falkenberg Quote
B.Svensson Posted August 2, 2020 Author Posted August 2, 2020 Den enda S typen jag hittade för 15 var mörkblĂ„ Men fanns i Uddevalla.. dĂ€r var en interiör bild med ljus skön och en spak till automat.. menar du kanske en annan bil?? đ Quote
Fjonkalicious Posted August 2, 2020 Posted August 2, 2020 https://m.facebook.com/marketplace/item/215442476510887/ Quote
B.Svensson Posted August 2, 2020 Author Posted August 2, 2020 Tack, trodde du menade en komplett bil.. đ jag skickade honom ett mail, intressant att kolla upp đđ Quote
B.Svensson Posted August 5, 2020 Author Posted August 5, 2020 Det visade sig att det var en nÀstintill komplett motor och manuell lÄda. Det saknades dock databox  SÀljaren hade planer pÄ att montera annat sprut och slippa orginalboxen med tex kodad nyckel. Nackdelen med detta ser jag som en extra kostnad för ny box och sprut men Àven att det inte Àr original vilket hade funkat driftsÀkert i 18000 mil... finns ju ingen anledning ur ett trimningsperspektiv nÀr motorn ger 240 hk original tÀnker jag... hur skulle ni tÀnkt?? Quote
therealpinto Posted August 6, 2020 Posted August 6, 2020 Original motorstyrning har absolut sina fördelar men Àr det ett system som inte sÄ mÄnga jobbat med riskerar man att behöva ha kvar eller "lura" ett antal sensorer och givare, eftersom de kanske inte kan programmeras bort. VÀljer man ett stabilt eftermarknadssystem sÄ fungerar de oftast bra Àven över tid, nÀr man vÀl fÄtt till mappningen. Men det lÀgger ju till kostnader, sÄ Àr det absolut. Gustaf Quote
Fjonkalicious Posted August 6, 2020 Posted August 6, 2020 Gustaf Àr inne pÄ rÀtt. Original elsystem tar lÄng tid att rensa och svÄrt att fÄ stabilt, Àven om det gÄr. Vissa lyckas, sÄ omöjligt Àr det inte.  Eftermarknad behöver inte kosta allt för mkt. Kolla pÄ begmarknaden, runt 10 kkr eller billigare Àr inte omöjligt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.