Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,  börjar med att tacka för inslĂ€pp i forumet som jag tjuvlĂ€st en del i. Vet inte om jag lĂ€gger denna trĂ„d rĂ€tt dĂ„ jag har mĂ€ngder av frĂ„gor. GĂ„r kanske att flytta den om den hamnar fel.. Är 50 plus och funderat ett ganska lĂ„ngt tag pĂ„ att bygga bil.. har funderat pĂ„ rod sĂ„vĂ€l som pĂ„ Cobra men tror mig ha fastnat för en seven... dels för att jag söker körglĂ€dje men ocksĂ„ för att jag tror att det kan göras för rimligare pengar och ocksÄ  ge ett större kreativt utrymme Ă€n vad tex ett Cobra bygge kan ge...  jag Kommer inte att köra racing men troligen trackdays ibland. Vill ha en sĂ„ stor motor som nĂ„gonsin gĂ„r att pressa in och antar att större Ă€n en Rover 8a inte Ă€r möjligt.. den stora motorn Ă€r inte för prestandans skull utan mer för kĂ€nslan. Jag funderar pĂ„ att lĂ€gga en vĂ€xellĂ„da bak frĂ„n tex en alfa eller porsche om det kan tĂ€nkas fĂ„ plats??  Jag tĂ€nker Ă€ven ha dragkrok pĂ„ bilen för att kunna koppla pĂ„ en semesterslĂ€p eller en vĂ€ldigt liten husvagn...   vad tror ni erfara seven byggare om mina tankar kring detta och vilken leverantör Ă€r lĂ€mpligast att vĂ€nda sig till vad gĂ€ller chassi och kaross? 

Posted

Hej och vĂ€lkommen 🙂

Vi tar och bryter ner dina funderingar lite i punktform.

Rover V8, det gÄr att göra och har gjorts tidigare. Jag Àr dock osÀker pÄ om nÄgon tillverkar en ram för detta eller om du mÄste bygga sjÀlv.

VÀxellÄda bak, vÀldigt ovanligt iallafall vad jag vet, övriga medlemmar kan sÀkert mer Àn mig. PorschelÄdorna Àr ju ofta ganska lÄnga bakom planet dÀr drivaxlarna gÄr ut sÄ inte sÀkert att dom fÄr plats i en standard kaross utan modifieringar.

Dragkrok, ojoj, hett Àmne... Det finns vÀl nÄn hÀr som har det. Jag vet dock inte vad praktisk dragvikt osv blir?

Leverantörer, med tanke pÄ dina önskemÄl sÄ tror jag ingen bygger en fÀrdig ram utan det blir nog till att bygga sjÀlv. Möjligtvis att du kan köpa en kaross att utgÄ frÄn och modifiera vidare. Kan du pruta pÄ önskemÄlet med lÄdan bak sÄ tror jag att det blir lite lÀttare att hitta nÄn i UK som bygger för Rover V8. 

Posted

Hej Mats & tack för input. Min tanke pÄ att ha vÀxellÄda bak Àr att det möjligen blir mer plats till motor. Viktfördelningen blir mer bonus i sammanhanget eftersom jag inte tÀnker bygga en ren racer.  Jag tÀnker att Àven om det inte finns ett helt fÀrdigt kit för detta bör det ju spara mycket tid och arbete att utgÄ ifrÄn ett kit som modifieras för en annan drivlina Àn tÀnkt..  jag Àr inte sÄ sugen pÄ att börja helt frÄn scratch pga risken att projektet blir för stort och komplicerat för mig... 

Posted

Dragkrok kan jag svara lite pĂ„. Det gĂ€ller att tĂ€nka till sĂ„ att dragkroken har en vettig infĂ€stning. Dvs bĂ„de frammĂ„t, upp och ner och Ă„t sidan. Gör du en vettig infĂ€stning Ă€r det inga som helst problem att fĂ„ igenom dragkrok med vettig vikt. PĂ„ min 7a, (Ja jag satte fĂ€ste för krok pĂ„ den... 🙂 )  sĂ„ Ă€r jag pĂ„ god vĂ€g nu. Jag valde en skruvad krok frĂ„n Bosal. GodkĂ€nd för upp till 3.5 ton (Ja den enda jag kunde fĂ„ tag pĂ„ för ett vettigt pris) Den Ă€r sĂ€kert 100gram tynge Ă€n en för 1.5t men det gör mig inget. 

jag har triangulerat frÄn dragkrÄken frammÄt till kanterna men Àven mot mitten samtidigt som jag triangulerade uppÄt och ut mot bÄde samt stötdÀmpartornen. I mitt fall lade det sÀkert pÄ 7-10kg i jÀrn inkluderat vikten pÄ kroken och el. Men samtidigt Àr jag bra mycket mera skyddad om nÄgon kör i mig bakifrÄn. 

Köpte min frÄn en dansk firma som jag inte hittar namnet pÄ nnu men det var avsevÀrt mycket billigare Àn att köpa i sverige. 

Posted

VÀlkommen! LÄter som ett spÀnnande bygge jag gÀrna följer.

För bakmonterad lÄda titta pÄ Alfaronny s bygge som han gjorde för nÄgra Är sedan (den innan hans coola mittmotorbygge). Finns info lite hÀr och var hÀr pÄ forumet om man letar.

Mina tankar/Äsikter om bakmonterad vÀxellÄda och sjua;

En sjua har ofta bakvikt med förare pÄ plats dÀrav att bla MK placerar motorn förvÄnansvÀrt lÄngt fram.

En av de bregrÀnsnde faktorerna pÄ en sjuaram Àr utrymmet för förarens höfter mellan bakhjul och bakaxelklump, dÀrav 442 ramar och liknande. MÄnga bakmonterade vÀxellÄdor bygger framÄt, dÄ kan de behöva placera föraren antingen lÀngre fram vilket leder till trÄngt pedalutrymme eller lÄng hjulbas. Eller knuffa föraren utÄt vilket driver upp spÄrvidd och ner möjlig dÀcksbredd.

Tunneln i en 442 ram kan göras förhÄllandevis stor sÄ i framkant Àven ganska stöddiga vÀxellÄdor kan fÄ plats monterade pÄ motorn, dessutom kan det underlÀttas av att knuffa motorn lite framÄt.

Men det Àr din bil och din bygglÀdje Àr viktig byg som du kÀnner.

/T

Posted
17 minuter sedan, daromer sade:

Dragkrok kan jag svara lite pĂ„. Det gĂ€ller att tĂ€nka till sĂ„ att dragkroken har en vettig infĂ€stning. Dvs bĂ„de frammĂ„t, upp och ner och Ă„t sidan. Gör du en vettig infĂ€stning Ă€r det inga som helst problem att fĂ„ igenom dragkrok med vettig vikt. PĂ„ min 7a, (Ja jag satte fĂ€ste för krok pĂ„ den... 🙂 )  sĂ„ Ă€r jag pĂ„ god vĂ€g nu. Jag valde en skruvad krok frĂ„n Bosal. GodkĂ€nd för upp till 3.5 ton (Ja den enda jag kunde fĂ„ tag pĂ„ för ett vettigt pris) Den Ă€r sĂ€kert 100gram tynge Ă€n en för 1.5t men det gör mig inget. 

jag har triangulerat frÄn dragkrÄken frammÄt till kanterna men Àven mot mitten samtidigt som jag triangulerade uppÄt och ut mot bÄde samt stötdÀmpartornen. I mitt fall lade det sÀkert pÄ 7-10kg i jÀrn inkluderat vikten pÄ kroken och el. Men samtidigt Àr jag bra mycket mera skyddad om nÄgon kör i mig bakifrÄn. 

Köpte min frÄn en dansk firma som jag inte hittar namnet pÄ nnu men det var avsevÀrt mycket billigare Àn att köpa i sverige. 

Hej Daromer och tack för svar, lĂ„ter hoppfullt med krok dĂ„, Ă„terkom gĂ€rna med fabrikat och dragvikt om du kan.. har du nĂ„gon bild pĂ„ monteringen Ă€r det uppskattar 👍

Posted

Hej Tpau, tack för det och för tips och input. LĂ„da bak verkar som jag förstĂ„r pĂ„ ditt svar inte addera sĂ„ mycket positivt  och jag har inga som helst behov av att göra bygget mer komplicerat Ă€n nödvĂ€ndigt...tror jag fĂ„r utmaningar nog Ă€ndĂ„ 🙂

Posted

Finns mĂ„nga bilder i min byggtrĂ„d 🙂  Har nĂ„gra till pĂ„ mobilen som ev inte Ă€r uppladdad dĂ€r man ser den underifrĂ„n om inte annat. 

Jag fick ifrÄn SFRO en dragvikt satt pÄ 900kg och bilen har en torrvikt pÄ 710kg. DÄ har jag inte valt de lÀttaste materialen pÄ nÄgot....

Posted
1 timme sedan, daromer sade:

Finns mĂ„nga bilder i min byggtrĂ„d 🙂  Har nĂ„gra till pĂ„ mobilen som ev inte Ă€r uppladdad dĂ€r man ser den underifrĂ„n om inte annat. 

Jag fick ifrÄn SFRO en dragvikt satt pÄ 900kg och bilen har en torrvikt pÄ 710kg. DÄ har jag inte valt de lÀttaste materialen pÄ nÄgot....

För mig Ă€r bilens vikt inte sĂ„ viktig, en stor lĂ„gvarvig motor med mycket vrid ger nog mycket körglĂ€dje Ă€ndĂ„ Ă€r min tanke. MĂ„let Ă€r ju en frĂ€ck och rolig men ocksĂ„ skapligt driftsĂ€ker kĂ€rra för sĂ„vĂ€l en bandag som en semestertur pĂ„ ett par hundra mil... 900 kg betyder ju en liten husvagn utan problem 👍🙂 hade gĂ€rna valt en original jaguar v12 men tror inte ens att de mest erfarna byggarna lyckats pressa in en sĂ„dan motor i en sjua đŸ€”đŸ˜…

Posted

Skulle kunna gÄ fÄ i en v12 med skulle jag tro. Men givet fÄr man se över ramens konstruktion runtomkring motorn men omöjligt skulle jag inte sÀga det Àr. 

Posted

En v12 har varit en utopisk tanke som jag avfĂ€rdat eftersom jag varit övertygad om att det rent fysiskt var omöjligt... men effektmĂ€ssigt Ă€r de Ă€ldre inte vassare Ă€n att de ur ett vikt/effekt förhĂ„llande skulle funka för sfro..  tanken frambringar en viss euroforisk kĂ€nsla... 😊 finns det mer input kring ett sĂ„dant motorval tar jag tacksamt emot det.. 

Posted

Det Àr ju du som stÄr för bygget av ramen sÄ givet gÄr det fixa till sÄ den passar. Sedan Àr ju frÄgan vilken typ av V12 du tÀnker pÄ deÄ en sÄdan rent praktistks bara Àr lÀngre Àn en v8 och en v8 Àr ju bara bredare Àn en 4a som mÄnga kör och pÄ bredden pÄ en 774e finns det plats om man förÀndrar hur sidostagen sitter. 

Posted

Rent effektmĂ€ssigt Ă€r vĂ€l det enda v12 alternativet en tidig 5,3 liters pĂ„ 180 kW.  Annars behövs nog mycket barlast i bilen.. vad jag fĂ„tt fram ska den vĂ€ga 148 kg sĂ„ det Ă€r ju helt ok... cylindervinkeln Ă€r bara 60 grader sĂ„ den blir ju vara smalare Ă€n en jĂ€nke 8.Ă„ iaf.. men 2 extra cylindrar bör blir en lĂ„ng motor..  har dock inte  lyckats hitta nĂ„gra siffror pĂ„ just det... men ska faktiskt undersöka det....  noggrant 😈😅 

Posted

Finns en stor bil med BMW V8 i Enköping. Den Àr lite större Àn en vanlig 7:a.
/vedde

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Köpte en Jaguar xjs V12 för nĂ„gra Ă„r sen i England som vi sen körde skrotbilsrejs med pĂ„ Mantorp. Mycket trevlig motor, hur man Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det sĂ„ Ă€r ju alltid en v8 en motor dĂ€r det saknas 4 cylindrar😁.  Om jag rotar lite kan jag nog fĂ„ fram vikt pĂ„ motor och lĂ„da om du Ă€r intresserad. Du kommer garanterat fĂ„ bredda kardantunnen om du ska ha in den i en 7a

FB_IMG_1592862543754.jpg

FB_IMG_1592863087871.jpg

Posted
4 minuter sedan, Klubbsson sade:

Köpte en Jaguar xjs V12 för nĂ„gra Ă„r sen i England som vi sen körde skrotbilsrejs med pĂ„ Mantorp. Mycket trevlig motor, hur man Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det sĂ„ Ă€r ju alltid en v8 en motor dĂ€r det saknas 4 cylindrar😁.  Om jag rotar lite kan jag nog fĂ„ fram vikt pĂ„ motor och lĂ„da om du Ă€r intresserad. Du kommer garanterat fĂ„ bredda kardantunnen om du ska ha in den i en 7a

FB_IMG_1592862543754.jpg

FB_IMG_1592863087871.jpg

Du fĂ„r gĂ€rna kolla upp alla mĂ„tt pĂ„ motorn 👍 vilken Ă„rsmodell Ă€r det? 

Posted

Det var en 87a, 5,3l, gav 1200pund för bilen i körbart skick och besiktad. LÄga priset pÄ grund av den signifikanta XJS doften. 

Posted
8 timmar sedan, bexander sade:

Jag tror denna fortfarande finns kvar till salu!? @steel?
https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13376-super-v8/

Grymt coolt bygge, men just nu Àr jag i garagebyggartagen och Àr nu mer i fasen att sÀtta riktlinjer för projektet. Med lite flyt sÄ hoppas jag i lugn och ro köpa pÄ mig lÀmpliga delar tills jag kan flytta in i nybygget. 

Posted
3 timmar sedan, vedde sade:

Finns en stor bil med BMW V8 i Enköping. Den Àr lite större Àn en vanlig 7:a.
/vedde

Tack för tips, Var finns annonsen och finns det nÄgon byggtrÄd hÀr pÄ forumet?  

Posted
18 timmar sedan, daromer sade:

Nu Àr det ju TS som tar det beslutet och inte sfro men har du den dragvikten pÄ din nu reggade bil?

PÄ min sjua sÄ Àr torrvikten 725 och tjÀnstevikten 825 och jag fÄr dra 750 kg pÄ vanlig b.

Posted
On 2020-06-21 at 23:06, B.Svensson sade:

Hej,  börjar med att tacka för inslĂ€pp i forumet som jag tjuvlĂ€st en del i. Vet inte om jag lĂ€gger denna trĂ„d rĂ€tt dĂ„ jag har mĂ€ngder av frĂ„gor. GĂ„r kanske att flytta den om den hamnar fel.. Är 50 plus och funderat ett ganska lĂ„ngt tag pĂ„ att bygga bil.. har funderat pĂ„ rod sĂ„vĂ€l som pĂ„ Cobra men tror mig ha fastnat för en seven... dels för att jag söker körglĂ€dje men ocksĂ„ för att jag tror att det kan göras för rimligare pengar och ocksÄ  ge ett större kreativt utrymme Ă€n vad tex ett Cobra bygge kan ge...  jag Kommer inte att köra racing men troligen trackdays ibland. Vill ha en sĂ„ stor motor som nĂ„gonsin gĂ„r att pressa in och antar att större Ă€n en Rover 8a inte Ă€r möjligt.. den stora motorn Ă€r inte för prestandans skull utan mer för kĂ€nslan. Jag funderar pĂ„ att lĂ€gga en vĂ€xellĂ„da bak frĂ„n tex en alfa eller porsche om det kan tĂ€nkas fĂ„ plats??  Jag tĂ€nker Ă€ven ha dragkrok pĂ„ bilen för att kunna koppla pĂ„ en semesterslĂ€p eller en vĂ€ldigt liten husvagn...   vad tror ni erfara seven byggare om mina tankar kring detta och vilken leverantör Ă€r lĂ€mpligast att vĂ€nda sig till vad gĂ€ller chassi och kaross? 

Kolla min byggtrÄd ,dÀr finns bilder pÄ hur jag gjort med min draganordning.

Posted

Jörgen nej den Ă€r inte godkĂ€nd Ă€nnu. Och dĂ€rav att jag skrev att "SFRO har satt dragvikten till" 😉 Jag vĂ€ntar spĂ€nt pĂ„ att komma till steget dĂ€r transportstyrelsen sĂ€tter det slutgiltliga siffrorna, Det enda jag hoppa pĂ„ Ă€r att det ivf sĂ€tts till 750. 

Posted

Jag har ju haft förmÄnen att besikta och köra rÀtt mÄnga olika Locost/Sevenbilar. En del av dem har haft större motorer (BMW rak sexa, BMW V8, Ford 302 V8, Chevrolet 305 till exempel).

Gemensamt för alla dessa med större motorer Àr att man fÄtt bredda och förlÀnga ramar för att fÄ till det samt förstÄs förstÀrka dem. En del har valt att gÄ upp i materialdimension. 

Ett av de senare exemplen Àr en bil med Ford 302, den vÀgde 967 kg pÄ mina vÄgar (utan förare), 48% fram. SÄ bakmonterad vÀxellÄda anser jag helt onödigt.

De större bilarna med tyngre motor blir mindre "Seven" och mer "hotrod" i sitt uppförande men det Àr inte nödvÀndigtvis nÄgon nackdel. De har varit trevliga att köra. NÄgot man ibland fÄr pÄminna om Àr att den ökade vikten gör att alla komponenter behöver vara kraftigare, jÀmfört med en lÀtt Locost. Inte bara ram utan Àven bromsar, kanske spindlar och bÀrarmsrör med mera.

NÀr det gÀller dragvikter, sÄ Àr det formellt sÄ att du som byggare bör ange vad du konstruerat ditt fordon för att kunna dra. SFRO gör en rimlighetsbedömning av din konstruktion och din angivna dragvikt. Detta bekrÀftas/accepteras sedan av ett besiktningsorgan. Transportstyrelsen har egentligen ingenting med den bedömningen att göra.

I de flesta fall brukar jag rekommendera att man inte sĂ€tter en dragvikt/max slĂ€pvagnsvikt som Ă€r sĂ„ mycket över tjĂ€nstevikten, eller i alla fall inte över totalvikten. DĂ„ har man oftast marginaler som rĂ€cker och blir över. Men det Ă€r upp till byggaren att argumentera för högre nivĂ„er om man vill 🙂

Gustaf

Posted
3 timmar sedan, Jörgen sade:

Kolla min byggtrÄd ,dÀr finns bilder pÄ hur jag gjort med min draganordning.

Hej Jörgen, det gör jag gĂ€rna 👍

Posted

Hej Gustav och tack för din input. Gott att kunna lĂ€gga ner idĂ©n om att ha vĂ€xellĂ„da bak. 👍  Du belyste ocksĂ„ en intressant aspekt kring vad vad som Ă€r möjligt nĂ€r man börjar tĂ€nja pĂ„ grĂ€nserna... Det blir lite grövre, lite tyngre, lite lĂ€ngre, lite bredare.. större motor, större bromsar osv osv... det estetiska var ju inget jag nĂ€mnde nĂ€r jag startade min trĂ„d.. min bild Ă€r Ă€r Ă€nnu sĂ„ lĂ€nge att jag vill bygga typ caterham men med sĂ„ stor motor som Ă€r möjligt.. och ha dragkrok och dĂ„ helst fĂ„ dra typ 950 kg pĂ„ b körkortet..  kanske ingen enkel ekvation!? đŸ˜ŹđŸ€”Â  lĂ€gger med en bild pĂ„ en riktigt snygg bil som Ă€r lite av inspiration... 

DSC_2302-762x456.jpg

Posted (edited)
17 timmar sedan, therealpinto sade:

Jag har ju haft förmÄnen att besikta och köra rÀtt mÄnga olika Locost/Sevenbilar. En del av dem har haft större motorer (BMW rak sexa, BMW V8, Ford 302 V8, Chevrolet 305 till exempel).

Gemensamt för alla dessa med större motorer Àr att man fÄtt bredda och förlÀnga ramar för att fÄ till det samt förstÄs förstÀrka dem. En del har valt att gÄ upp i materialdimension. 

Ett av de senare exemplen Àr en bil med Ford 302, den vÀgde 967 kg pÄ mina vÄgar (utan förare), 48% fram. SÄ bakmonterad vÀxellÄda anser jag helt onödigt.

De större bilarna med tyngre motor blir mindre "Seven" och mer "hotrod" i sitt uppförande men det Àr inte nödvÀndigtvis nÄgon nackdel. De har varit trevliga att köra. NÄgot man ibland fÄr pÄminna om Àr att den ökade vikten gör att alla komponenter behöver vara kraftigare, jÀmfört med en lÀtt Locost. Inte bara ram utan Àven bromsar, kanske spindlar och bÀrarmsrör med mera.

NÀr det gÀller dragvikter, sÄ Àr det formellt sÄ att du som byggare bör ange vad du konstruerat ditt fordon för att kunna dra. SFRO gör en rimlighetsbedömning av din konstruktion och din angivna dragvikt. Detta bekrÀftas/accepteras sedan av ett besiktningsorgan. Transportstyrelsen har egentligen ingenting med den bedömningen att göra.

I de flesta fall brukar jag rekommendera att man inte sĂ€tter en dragvikt/max slĂ€pvagnsvikt som Ă€r sĂ„ mycket över tjĂ€nstevikten, eller i alla fall inte över totalvikten. DĂ„ har man oftast marginaler som rĂ€cker och blir över. Men det Ă€r upp till byggaren att argumentera för högre nivĂ„er om man vill 🙂

Gustaf

Hej Gustav, har för mig att pÄ mitt sfropapper stÄr det inget om dragvikt dÀrav att pÄ regbes sattes detta.

Pratade en gÄng med en som jobbade pÄ TS och han sa att om man inte begÀr högre dragvikt sÄ fÄr man automatiskt dra 750kg , vilket alla bilar fÄr dra..

Kan detta stÀmma?

Edited by Jörgen
Posted

Vi sÀtter ju bara en vikt om bilen har drag monterat vid SFRO-besiktningen och det fÀltet fanns inte pÄ gamla pappersblanketterna.

Uppgifterna frÄn TS lÄter lite mÀrkliga eller kanske gamla. Eller sÄ Àr det en sammanblandning av olika saker.

Max 750 kg Àr ett lÀtt slÀp och fÄr alltid köras pÄ B-kort, nÀr man ser till körkortsbehörighet.

Men det Àr inte samma sak som att alla bilar fÄr dra ett sÄdant slÀp. FörutsÀttningen Àr dels att bilen har ett godkÀnnande för slÀpvagn alls, dels att typgodkÀnnandet medger 750 kg totalvikt (i vissa fall Àr det lÀgre).

Ett vanligt amatörbygge utan dragkrok fÄr normalt sett inget godkÀnnande för slÀpvagn, dvs det har inga uppgifter om max slÀpvagnsvikt. 

Sedan finns det förstĂ„s alltid olika regbesiktare som tar egna initiativ ocksĂ„. 🙂

Gustaf 

Posted

jag har ju ts app och nÀr jag tittar dÀr pÄ grunddata-övriga uppgifter sÄ stÄr det att " slÀpets maximalatotalvikt vid b behörighet Àr 2250kg"

och "slÀpets maximala totalvikt vid utökad b behörighet Àr 3300kg"men nÀr jag tittar under "mÄtt och vikter" stÄr det  max slÀpvagnsvikt 750kg.

Vet inte egentligen vilken av dom som gÀller.

Posted

Första Àr bara 3500 minus bilens vikt, andra Àr för utökad (3500+750kg) och sista Àr std för alla bilar som inte har en reggat drag med angiven vikt.

Posted

Jag vill ÀndÄ med bestÀmdhet hÀvda att det inte Àr "standard" att sÀtta 750 kg i max slÀpvagnsvikt för bilar reggade utan drag. Det kanske var sÄ tidigare men kolla till exempel en Westfield reggad utan drag, ZLA241:

image.png.8d2ffb876420be2c07b77e057d7344bf.png

Vikterna dÀr Àr bara teoretiska totalvikter som Jörgen skriver, de Àr inte relevanta.

Gustaf

Posted

SjÀlklart helt teoretiska vikter. Jag menade bara att de rÀknas ut sÄ.

Posted

Ja vikterna.idag har förbryllat folk som tagit körkort tidigare. Just pga av att det finns fler vĂ€rden i papprerna. MĂ„nga tror dĂ€rför att dom fĂ„r dra mer Ă€n dom fĂ„r lat bilen fĂ„r 🙂

Posted (edited)
10 timmar sedan, therealpinto sade:

Jag vill ÀndÄ med bestÀmdhet hÀvda att det inte Àr "standard" att sÀtta 750 kg i max slÀpvagnsvikt för bilar reggade utan drag. Det kanske var sÄ tidigare men kolla till exempel en Westfield reggad utan drag, ZLA241:

image.png.8d2ffb876420be2c07b77e057d7344bf.png

Vikterna dÀr Àr bara teoretiska totalvikter som Jörgen skriver, de Àr inte relevanta.

Gustaf

men min bil Àr reggad med drag ,vilket vÀrde Àr det dÄ jag ska gÄ pÄ undrar jag?

Jag har ju ett vÀrde om max dragvikt pÄ 750kg i mina papper och dÄ Àr det vÀl det som gÀller?

Dom högre dragvikterna som ni beskriver kan jag förstÄ som ni beskriver.

2010 reggades den .

Edited by Jörgen
Posted

Jörgen, om du har drag, och det Àr 750 kg som Àr angivet som max slÀpvagnsvikt sÄ gÀller det förstÄs.

Jag citerade fel förut, det var Vedde som skrev om de teoretiska totalvikterna. Men för att förtydliga, de vikterna handlar om vad körkortsbehörigheterna tillÄter i form av totalvikter.

I ditt fall, "slÀpets maximala totalvikt vid b behörighet Àr 2250kg" sÄ betyder det i kombination med max 750 kg slÀpvagnsvikt, att du med sjuan fÄr dra ett slÀp som har totalvikt 2250 kg MEN det fÄr inte vÀga mer Àn 750 kg nÀr du drar det. Ett exempel kan vara ett biltransportslÀp som kanske har sÀg 2000 kg totalvikt och 650 kg tjÀnstevikt. Det fÄr du dra med sjuan (pÄ B-kort), om du lastar max 100 kg pÄ slÀpet. Praktiskt om man har behov av att flytta ett tomt slÀp till exempel.

Gustaf

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

Kom ut en annons pÄ facebook market, jagga v6. Lite mkt effekt med 238 hk, men du kanske kan bygga en tung bil? 15 kkr efterfrÄgades.

kan inte lÀnka av ngn okÀnd anledning.

Posted

Den enda S typen jag hittade för 15 var mörkblĂ„ Men fanns i Uddevalla..  dĂ€r var en interiör bild med ljus skön och en spak till automat.. menar du kanske en annan bil?? 🙂

Posted

Tack, trodde du menade en komplett bil.. 😁 jag skickade honom ett mail, intressant att kolla upp 👍😊

Posted

Det visade sig att det var en nÀstintill komplett motor och manuell lÄda. Det saknades dock databox  SÀljaren hade planer pÄ att montera annat sprut och slippa orginalboxen med tex kodad nyckel. Nackdelen med detta ser jag som en extra kostnad för ny box och sprut men Àven att det inte Àr original vilket hade funkat driftsÀkert i 18000 mil... finns ju ingen anledning ur ett trimningsperspektiv nÀr motorn ger 240 hk original tÀnker jag... hur skulle ni tÀnkt?? 

Posted

Original motorstyrning har absolut sina fördelar men Àr det ett system som inte sÄ mÄnga jobbat med riskerar man att behöva ha kvar eller "lura" ett antal sensorer och givare, eftersom de kanske inte kan programmeras bort. 

VÀljer man ett stabilt eftermarknadssystem sÄ fungerar de oftast bra Àven över tid, nÀr man vÀl fÄtt till mappningen. Men det lÀgger ju till kostnader, sÄ Àr det absolut.

Gustaf

Posted

Gustaf Àr inne pÄ rÀtt. Original elsystem tar lÄng tid att rensa och svÄrt att fÄ stabilt, Àven om det gÄr. Vissa lyckas, sÄ omöjligt Àr det inte. 

Eftermarknad behöver inte kosta allt för mkt. Kolla pÄ begmarknaden, runt 10 kkr eller billigare Àr inte omöjligt.