Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej Alla!

Har då råkat ut för en kortslutning i mitt elsystem har en Leash promodule.Den är nu kass;)!

Funderar på en m-unit från motogadget. Då är min fråga är det någon här som har använt sig av en så här ?

Och så fall vad tycker ni?

eller vad tror ni att använda en sån,man får ju en hel del grejer med på köpet så att säga.

 

Edited by Leffe
Posted

Jag kör en motogadget för hela "vanliga" bilelen och den är det bästa jag köpt på länge. Jag är kass på el men med denna vart allt busenkelt. Inga relän eller säkringar utan allt rakt in i modulen. Funkar klockrent. Min har ett par år på nacken så de kanske är både dyrare och bättre idag.
Finns att skåda på Kinnekulle i helgen.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Thanks 1
Posted

Läste på lite och grymt med Bluetooth, fanns inte när jag köpte men då kostade den knappt 1500kr.

Posted

Har använt M-Unit på flera motorcykelbyggen, fantastisk mojäng.
Ska bli intressant att se hur du byggt det i bilen, då elsystemet på min egna ska ses över kommande vinter.

  • Like 1
Posted

Jag hade inte pengar till detta nu, men har förberett mitt system för att så enkelt som möjligt kunna koppla in en sån här i framtiden. Spännande att se hur det går för dig! 👍

/Gustaf 

  • 5 years later...
Posted

Hallå. 
Jag har en Mk Indy med Saab motor. 
Har en box till motorn och ska köra T5(.5?), men tänkte köra allt annat med knappar, blinkers, tuta, start, huvudström och sedan en dash. 
Har även tänk köra en Motogadget. 
Är det bara Motogadget som gäller, eller finns det andra märken/modeller? 
Vad säger experterna om Dash? Vad är billigast och bäst? 

Posted

Jag ska köra M Unit och M button. Knappar i ratten till allt nödvändigt. Smidigt med en tråd till 6 funktioner.

Plus allt annat smart som ingår

Christer J 

Posted

Jag kör en gammal Motogadget utan BT men den är klockren för all Bil el d v s inte motor.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Lutar mer o mer åt motogadget. Speciellt med tanke på BT och lite andra finesser. 
Men Christer J, var det du som hade köpt en lösning för knappar i ratten som du byggde om själv? Såg lite för avancerat ut för mig. Har inte riktigt tid till så avancerad lösning. 🙂
Men vart ifrån köper ni kabel till alla lampor mm? 
Tänker att jag ska ha olika färger på allt och sen koppla det till Motogadgeten. 
Självklart enbart bilel, inte motorstyrning. 
Motorstyrning tänkte jag som sagt använda T5 och hoppas hitta någon som kan mappa. 

Posted

Jag tänkte använda en airbagrulle där ena ledaren ger ström till belysningen i knapparna och den andra till m button.

Om jag väljer ett löstagbart nav så blir det två fjädrande stift som kontakt från ratt till rattnavet och vidare till kabelrullen

Christer J 

Posted

Hmm. Smart lösning. Det ska jag kolla på ”vart eftersom”. Just nu är fokus på att få allt att fungera. 
Sen i nästa eller näst nästa skede kanske man hinner med sån ”lyx”;)

Posted

Jag har köpt från Carbuildersolutions, bra utbud och bra färger

Annars är BJP race i Sverige helgrymma och har massor av bra el saker som kontakter osv

Posted

Det var jag som gjorde en helt trådlös rattknappslösning. Enkelt var det och billigt

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
12 timmar sedan, vedde sade:

Det var jag som gjorde en helt trådlös rattknappslösning. Enkelt var det och billigt emoji38.png

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Haha. Ok. 
Har läst så många trådar så jag blandar ihop folk. 🙂
Men snygg o smart lösning. 

  • 5 months later...
Posted

Hallå. 
Jag har börjat koppla in min Mo Unit till bilen. 
Tänker att den får styra alla lampor, tuta, fläkt, mm. 
Men även startmotor, bränslepump, mm 

Lampor mm tror jag är den lätta biten. 
Det kluriga är att veta vilka kablar från motorstyrningen som styr bränsle och startmotor. 

Är det någon som har ett bra elschema för inkoppling av Mo Unit till huvudrelä, bränslepump och startmotor. 
Gärna till en Saab T5 :):):) 
 

Posted

Bränslepumprelät styrs från T5 boxen och ska inte kopplas till Mo Unit, och kabeln till startmotorn kommer från tändlåset från början. 

Posted

Men varför kan jag inte använda Mo Unit som bränslepumprelä? 
Jag tänker att även startmotorn ska gå via Mo Unit. 
Både bränslepumprelät(Mo Unit) och Startmotorn ska styras via Mo Unit som får signaler från styrboxen. 
Tänker att startmotorn får signal när jag slår på en switch(samma som tändning på nyckeln). 
Sedan har jag en fjädrande knapp som ger signal till startmotorn. 


Tänker jag helt fel? 
image.thumb.jpg.a6d35c1d8df3e5052a180cb7d26dea9f.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Normalt sett vill man att pumpen bara ska gå när motorn är igång eller ska startas. De allra flesta ECU har en funktion som kör pumpen några sekunder när man vrider på nyckeln, men om man inte får varvtalssignal så stoppas den. Anledningen är att man vill undvika att bränslepumpen fortsätter gå om man är med om en olycka där motorn stannar men tändningen är på.

Posted

Förstår. Smart. 
Men det borde väl min Trionic 5 styra? 
Mo unit borde väl bara agera relä? 
Tror Trionicen startar bränslepumpen i tre sekunder när man vrider om nyckeln?!

Posted

Ja, Trionic styr säkert det så har du en ingång i Motogadget som triggar bränslepump funkar det ju. ECU brukar skicka jordsignal till reläet så det gäller ju att Motogadget är minusstyrd så att säga.

Posted

Nu håller jag på och kopplar lite. 
Finns det någon här som kopplat in en Mo Unit för tändning och start? 
Får tändningen att funka på en brytare. Men när jag trycker på startknappen händer inget. 
Ut från ingången på ”Start” har jag dock 11,68v. Det låter ju lite lustigt. 
In i startknappen har jag 12,92v(från batteriet). Det innebär alltså att jag har 12,92v på ena sidan av startknappen och 11,68v på andra sidan av startknappen. 
Vad händer????😂

Tänker jag fel?? Antagligen. 🙈😂

Posted

Blir den lägre spänningen när du trycker på knappen eller är den spänningsatt redan innan?

Om den är spänningsatt redan innan, kan det vara så att du ska jorda stiftet på m-unit ut för att aktivera? Den typen av signal är vanlig för motorstyrenheter.

Om spänningen faller över knappen när den är aktiverad, dvs att du mäter olika spänning på varje sida av knappen så innebär det att de är motstånd över knappen (kanske lite mycket om det är ett mätbart spänningsfall). Googla på Kirchhoffs spänningslag om du är nyfiken på varför.

Posted

Den är spänningssatt sen innan. 
Om jag kopplar bort den från startknappen så har jag fortf 11-ish volt. 
Vid skruvmejseln är det ingång, men jag har 11v där. 
Därför jag undrar om någon kopplat in en sån tidigare?! 
Jag har svårt med minus-tänket. 😂😅😅
 

IMG_2744.thumb.jpeg.407754f386ed612e449398bc95eed0e7.jpeg

Posted

ett försiktigt experiment;

Vad händer om du kopplar ingången till startknappen mot Minus/Jord och försiktigt duttar på knappen, vaknar din utgång då?

Kapitel 8.7 Handlebar controls säger att alla ingångar utom Lock ska ha en negativ ingång. Dvs att brytarna ska ha andra ändan koppland mot minus.

/T

Posted

Inget går ju sönder, det börjar bara blinka på en diod om det är fel eller paj. Inga säkringar eller reläer, allt i ett!


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Japp. Så var det. Kopplade på minus ist så funkar det, klockrent. 👍👍
Nu är det bara resten kvar. 
Ska försöka koppla in denna härva mot Mo Unit. 😂

 

image.thumb.jpg.9078c5ad2d2ce2a1db6954e4e7fe9c94.jpg

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...