steel Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 (edited) Hej, äntligen nytt projekt 😉 Var gräsänkling 24 timmar passade då på att hämta grejer till HSB:s stora förtjusning .....not. Hämtade skoter utan motor och med spräckt chassie. Kommer inte att använda framvagnen. Ska inte bygga en cross med påskruvat larvband utan en dedikerad Snöcross. Mvh Pär Edited January 19, 2019 by steel 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Har hon funderat på att ge dig fotboja som piper om du lämnar gården ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 😀😀Ge henne inga idéer nu, LUPUS ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Hej, rensade rent och lättade bandtunneln. Lite funderingar här.... Tog slutligen bort förlängningen av bandtunneln, blir lättare och smidigare. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Pär - du är galen på en bra/skönt sätt 😄😉 Keep it going - we love it ! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Tack, Jocke4U ! Ibland funderar jag över min mentala hälsa samt om hjärnan slutade utvecklas efter 15 årsdagen. Tolkar ditt uttalande som att det troligen är på det viset men att det är ok....eller ?? Mvh Pär 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Det är ABSOLUT OK - och jag älskar dina byggen och den kreativitet du utstrålar - så jäkla skönt!! Du ger en skön energi till forumet och sådant behövs!! PS. Tänk bara på att ladda dina egna batterier ibland 😉 . DS. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 21, 2019 Author Share Posted January 21, 2019 Hej, tyngdpunkt och skidtryck blir helt avgörande om det överhuvudtaget ska gå att styra denna mojäng 😀 Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Nu bor jag där 10 cm anses vara mycket snö, men ska det inte vara två skidor fram? 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 @steel Du måste ha fått kortslutning nånstans 🙂 🙂 . Du går helt bananas och el konverterar allt du får tag på . Man kan bara älska sådant galenskap 🙂 🙂 Vänta med spänning på nästa . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 22, 2019 Author Share Posted January 22, 2019 Rickard, är just det som är grejen, en skida, fotpinnar osv = Elsnöcross !! Tack, Sorin ! Har några till på lut Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 22, 2019 Author Share Posted January 22, 2019 Hej, fimpade bort fotstegen ( en cross har ju fotpinnar ) och började förstärka bandtunneln. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 23, 2019 Author Share Posted January 23, 2019 (edited) Hej, måttade in styrkronan och svetsade dit första ramskenorna. MEN kommer att använda LiPo moduler från i3 batteripacket. Deras formfaktor är en aning större än 18650 batterierna, typ 100% , och vart ska de få plats ?? Gick in för kvällen. Mvh Pär Edited January 23, 2019 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Snyggt @steel Läääänge sedan jag körde snöskoter men blir man inte sittandes väldigt högt - och ganska brett mellan benen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Hej, helt riktigt Jocke4U. Tanken med Elsnöcrossen är att du ska sitta som på en cross. Misstänker att om man ska kunna styra krävs det viss burkning, därav lite högre tyngdpunkt. Blir inte så brett ca 420 mm mellan inkant fotpinnar. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Hej, skruvade isar BMW i3 batteripacket och "lånade" 2 moduler för test. Skulle bygga eget batteripack av 18650 batterier, men har beställt fel antal samt de åker tåg från Kina, tar ett tag och snön smälter i vår.... Och de fick ju inte plats, gör om... Började staga upp lite samt lade dit sadeln för att få lite feeling. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Coolt projekt - lite som en sån här fast från andra hållet liksom (snöskoter -> snö-cross snarare än cross -> snö-cross). Plus eldrift förstås - så din blir ju rätt mycket coolare ändå! Inte sugen att bygga el-sjua? /G 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 25, 2019 Author Share Posted January 25, 2019 Helt rätt guldgroda, du har fattat galoppen !! Triangulerat och passat in sadeln. Funderar på att skrota bort främre delen av bandtunneln. Blir cleanare anslutning mot främre ramskenor samt bättre attackvinkel på bandet. Blir även lättare att få till skydd åt lagerhusen vid drivaxeln. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Granberg Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Kul projekt 🙂 Vart ungefär beräknar du att slutvikten kan hamna? Ursäkta kanske dum fråga för jag kan verkligen ingenting om snöskotrar... men om det är den typen av snö att skidan och snöcrossen inte glider ovanpå, är det inte risk att det blir mycket "stopp" mot den här ganska raka vinkeln? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 25, 2019 Author Share Posted January 25, 2019 (edited) Hej, helt korrekt Jörgen 👍 Därav min fundering kring skrotning av främre delen av bandtunneln för ökad attackvinkel, då kommer bandet att "äta" sig bättre framåt i snön. Vikten är högintressant, tyvärr blir batteripacket inte optimalt i version 1. Där blir det 20-25 kg för mycket. Men det kommer att korrigeras. Elcrossen vägde ca 110 kg. Kommer denna under 150 kg blir jag glad. Ska väga den i morgon som den står nu så ska du få en mer kvalificerad gissning. Mvh Pär Edited January 25, 2019 by steel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Hej, invägd som den står,100 kg ! Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Hej, har nu satt dit ett gäng förstärkningsplåtar samt fixat fäste åt sadeln under tiden som hjärnan malde på med olika konstruktionslösningar på framdelen av tunneln. Gjorde klart bakdelen. Till slut gav jag mig på framdelen av bandtunneln. Gjorde set så enkelt som möjligt, blir lättmekat samt med integrerade skydd i ramen . Höger, before : After: Vänster, before : After: Nu kan bandet tugga snö 😀 Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 Hej, elmotorn på plats ☇☇ Ca: 15 mm kedjespänning, dvs en delning på kedjan. Borde funka. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 Hmm har du laser/plasma-skärmaskin ? avis ! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 29, 2019 Author Share Posted January 29, 2019 Hej, nej ! Köpte med färdig motorplåt när den begagnade motorn inhandlades. Är väldigt " inne" nu om ni undrar. Återbruk: beg skoter, beg batteri, beg controller osv... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 Hej, plåt/fäste för controller samt fotpinnar. Klart för lack. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Vore det inte snart motiverat med ett "hemma hos" besök hos dig? Imponerad av din bygghastighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 31, 2019 Author Share Posted January 31, 2019 Tack, kengren ! Ni är välkomna 👍 Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Jag hänger på ! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zorce Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Shit va nice!! Antar att du inte tänkt använda i3 BMS utan något eget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 Funderat hur många Steel bröder ni är då det sprutar byggen av alla de slag. Hur kul som helst,måste nog till en påhälsning o se med egna ögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 3, 2019 Author Share Posted February 3, 2019 Hej, kul med allt intresse för kreationerna ☇🌞 Får anordna med öppet hus 👍 zorce, tänkte inte använda BMW bms. Det finns dock en kille på DIY electric car forumet som säljer ett kort som hanterar orginal bms. janke5, finns en steel bror till men han har noll intresse. Tror inte jag får in honom i verkstaden ens med pistolhot. Åkte på influensan, så nu har det varit stopp i produktionen. Fick dock framskidan. Rejäl pjäs, 300 mm bred, från Brutalteknik.se Sedan kom det sig så lämpligt att de beställda 18650 batterierna dök upp. Har åkt tåg från Kina. Kommer därför att överge planerna att använda i3 batterimodulerna. Har labbat med spotweldern och provbyggt ett litet 4s5p batteri. Funkar bra. Kommer att bygga ett 24s14p batteripack. Mao 96V, kontinuerligt ca 270A och ca 4kWh. Jämfört med i3 batteripacket sparas i sammanhanget enorma 33 kg i vikt !! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 Hej, på banan igen. Lackat chassiet och börjat montera. Julasprutan gör sitt jobb janke5 👍 Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Jag önskar lite mer detaljer kring 18650-cellerna. Tillverkare, art nr, spec samt inköpställe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 6, 2019 Author Share Posted February 6, 2019 Hej, nu börjar man skönja slutresultatet. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 6, 2019 Author Share Posted February 6, 2019 Bexander, Aliexpress: https://www.aliexpress.com/store/3520039?spm=2114.10010108.0.0.2ff3f112IjN47G 100% New Original HG2 18650 3000mAh battery 18650HG2 3.6V discharge 20A dedicated For LG Electronic cigarette Power battery PRODUCT DESCRIPTION Capacity (Ah): 3.0 Ah Nominal (3000 mAh) Nominal Voltage (V): 3.6 ~ 3.7 V Charging Voltage (V): 4.2 V Charging Current (Ah): 1.25 Ah (1250 mAh) Cut-off Voltage (V): 2.5 V Energy (Wh): 11.0 Wh Energy Density (Wh/Kg): 240 Wh/Kg Max. Discharge rate (C): C Rating 6.5C (Max Continued 20 A) Pulse current (Ah): (1 sec>): 98 Ah Weight (g): 48 g (+/- 0.5 g) Diameter (mm): 18.3 mm (+/- 0.3 mm) Height (mm): 65.0 mm (+/- 0.2 mm) Protected: No Top (positive side): Flat Top Model: INR18650HG2 Made in Korea 100 % orginal kanske man får ta med en nypa salt. Men oavsett, klarar de 500-800 cykler är det ok, 1/5 del av priset jämfört med om man skulle handlat i Sverige. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 7, 2019 Author Share Posted February 7, 2019 Bexander, upptäckte även att för lite mer "big power " batteripack duger det inte med tunna nickelband utan det krävs dessa grejer :https://www.aliexpress.com/item/18650-battery-copper-strip-High-power-battery-copper-connector-Li-ion-battery-copper-current-collector-Can/32840276711.html?spm=2114.12010108.1000023.6.43dc6c36uiFSdK Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Skall du skylla på kallt väder när du skall provköra denna också? 😂 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 7, 2019 Author Share Posted February 7, 2019 Hej, nej det blir ju svårt.... .Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 7, 2019 Author Share Posted February 7, 2019 (edited) Hej, fästet till monoskidan blev en riktig specialare. Men det är starkt. Fick även dit några skyddsplåtar. Nu är det dags för det elektriska ☇ ☇ Mvh Pär Edited February 7, 2019 by steel Upprepade ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Skynda ! Här regnar just snön bort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 Hmm, samma här.....men det finns en del. Får öka takten. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 Det är bara att byta skidan mot ett crosshjul så är problemet löst ju 🙂 🙂 🙂 // Sorin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 Sorin , finns plats för det 👍😀 Började med det elektriska. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 Hej, elkopplande och ylande vargar. 20190209_175617.mp4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 11, 2019 Author Share Posted February 11, 2019 Hej, 5 cm från provkörning. Pluskabeln till huvudkontaktorn blev 5 cm för kort då det blev en extra böj i batteriboxen. Blev trött och gick in för kvällen. Hoppas utväxlingen stämmer, beräknad till 96 km /h vid 5000 varv. Skojade till det lite.... Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 On 2019-02-07 at 10:04, steel sade: Bexander, upptäckte även att för lite mer "big power " batteripack duger det inte med tunna nickelband utan det krävs dessa grejer :https://www.aliexpress.com/item/18650-battery-copper-strip-High-power-battery-copper-connector-Li-ion-battery-copper-current-collector-Can/32840276711.html?spm=2114.12010108.1000023.6.43dc6c36uiFSdK Mvh Pär Ja, jag misstänkte det. Hur har tesla gjort i sina packar? De använder väl samma storlek på cellerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 12, 2019 Author Share Posted February 12, 2019 Bexander, det ligger rejäla aluminium "bushbar" för varje seriekoppling med en liten säkringsledare för varje batteri. Bild kommer. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 12, 2019 Author Share Posted February 12, 2019 Hepp !! Mvh Pär 7 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.