swedishGT40 Posted October 12 Author Posted October 12 Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm. Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men. 1 Quote
Mildseven Posted October 12 Posted October 12 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm. Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men. Svarva en hylsa och sätt på 4 skruvar Quote
swedishGT40 Posted October 15 Author Posted October 15 Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. 1 Quote
Mildseven Posted October 18 Posted October 18 On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade: Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade: Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud Quote
swedishGT40 Posted October 19 Author Posted October 19 Kommer senare, men för att spara tid o göra det enklare(tar ett jävla tag o tillverka bra grenrör) så kör jag dem jag har som första steget. 15 timmar sedan, Mildseven sade: Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud 2 Quote
swedishGT40 Posted October 21 Author Posted October 21 Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats. Quote
Mildseven Posted October 21 Posted October 21 55 minuter sedan, swedishGT40 sade: Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats. Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen Quote
swedishGT40 Posted October 31 Author Posted October 31 (edited) On 2024-10-21 at 20:01, Mildseven sade: Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆 Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med. Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen. Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen. Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd? Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem. Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu. Edited October 31 by swedishGT40 Quote
Mildseven Posted October 31 Posted October 31 23 minuter sedan, swedishGT40 sade: Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆 Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med. Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen. Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen. Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd? Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem. Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu. Strålningsvärme Quote
tpau Posted November 1 Posted November 1 Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T 1 Quote
Mildseven Posted November 1 Posted November 1 (edited) 59 minuter sedan, tpau sade: Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T Jag åkte till returbilen Kungsåra och skruvade bort sådana plåtar för det stiger på typ alla nyare bilar sen är det bara att klippa till i rätt storlek Edited November 1 by Mildseven 1 Quote
swedishGT40 Posted November 1 Author Posted November 1 Bra tips båda två, får kika på det när allt är på plats o funkar 😊 Idag tog bakre avgassystem sin plats. Gjorde enklare fästen som tillåter lite finjustering av position också. Nu kan man fixa grenrören o bygga ihop med flex/fläta sista biten för att kompensera för det faktum att det är stumt monterat 😆 1 Quote
swedishGT40 Posted November 2 Author Posted November 2 Pulat med härvan för sprutet idag. Kontakterade om för spridarna så den delen är klar, samt rivit någon enstaka tråd som inte ska användas. Ska komplettera med 8-10 trådar för separata tändspolar o bestämma placering för interface mot instrumenthärvan. Kommer behöva komplettera med lite kontakter o annat innan allt är på plats dock. 2 Quote
swedishGT40 Posted November 17 Author Posted November 17 Syns inte mycket. Men pulat in alla nya trådar i härvan, flyttat can-kontakten och tråcklat igenom allt i genomföringen. Allt har sin plats nu bakom passagerarstolen o ja väntar på sista kontakterna för o kunna göra iordning härvan i motorrummet. Var på en visit i Ford museet också, ingen gigantisk upplevelse tyvärr då endast nyaste gtn o mk4 fanns på plats 😕 1 Quote
swedishGT40 Posted November 22 Author Posted November 22 Fixat packning o molterat spjället. Skulle verkligen behöva få iväg grenrören på blästring dock, men min tidigare kontakt har bytt yrke o jag står handfallen. Någon som har tips på smidig o kostnadseffektiv kontakt för detta ändamål i Västmanland? Quote
Jocke4U Posted November 24 Posted November 24 Fick stark rekommendation om att sätta en spacer mellan Holley EFI och insuget då den kan knäckas av värmen Ref: https://forum.mustangclubsweden.org/topic/25275-front-sump-till-en-ford-347/ 1 Quote
swedishGT40 Posted November 24 Author Posted November 24 3 timmar sedan, Jocke4U sade: Fick stark rekommendation om att sätta en spacer mellan Holley EFI och insuget då den kan knäckas av värmen Ref: https://forum.mustangclubsweden.org/topic/25275-front-sump-till-en-ford-347/ Bra tänkt Jocke. Jag har dock ingen ecu i spjällhuset. Så förhoppningsvis är det inga problem 😊 Idag gjorde jag tråkiga saker som behövs för o färdigställa kupén. Täcklock bakom fotbrunnen och lackat ramen till pedalstället. Quote
Jocke4U Posted November 28 Posted November 28 (edited) On 2024-11-24 at 19:46, swedishGT40 sade: Bra tänkt Jocke. Jag har dock ingen ecu i spjällhuset. Så förhoppningsvis är det inga problem 😊 Jag har för mig att jag hade Holley EFi 550-510 och den hade inte heller någon ECU i spjällhuset https://www.hansenracing.se/product/sniper-efi/hol550-510 Men du märker väl om det funkar eller blir för varmt "poff" 😉 Edited November 28 by Jocke4U Quote
swedishGT40 Posted November 30 Author Posted November 30 On 2024-11-28 at 21:09, Jocke4U sade: Jag har för mig att jag hade Holley EFi 550-510 och den hade inte heller någon ECU i spjällhuset https://www.hansenracing.se/product/sniper-efi/hol550-510 Men du märker väl om det funkar eller blir för varmt "poff" 😉 Ok, intressant information. Tack för att du delar med dig. Hade du insug med air gap på då, eller ett lägre byggande insug? Pulat vidare med härvan lite. Klantade på första kontakten till tändapolarna, så väntar på en ny, men övriga är klara o ska lindas när sista tråden för jord till topparna läggs in. Har även fått grenrören blästrade och målade innan jag har kapat bort flänsen för o kunna svetsa in 3" börjar och flexbitar så det går att ansluta till bakre systemet 😊 Kompletterande målning sker efter färdigsvetsat system. 1 Quote
swedishGT40 Posted December 8 Author Posted December 8 Gjorde passagerarsidans avgas igår, vart bra tills jag försökte stänga huven... Bara o göra om. Så idag tog jag ner allt igen o gjorde förarsidan med fokus på frigång ventilkåpor och hålla nere systemet för huven. Resultatet vart framgångsrikt 😊 2 Quote
swedishGT40 Posted December 9 Author Posted December 9 Systemet på plats, dags att helsvetsa. (Nu går huven fritt med 20mm marginal som sämst) 3 Quote
swedishGT40 Posted December 15 Author Posted December 15 (edited) Pillade med remsidan idag. Provisoriska fästen för pumpen på plats, så nu kan jag se att det går o dra ner rör från termostaten innanför pumpen och fram till rören i tunneln. Bestämt position för generator o ac också, men måste köpa annan variant på acn för att få in den, så väntar på leverans där. Generatorn ska jag svarva en passhylsa till som ska bultas in i toppen, och sen ta fram fästplåtar för att få allt på plats innan jag skickar slutliga plåtar på utskärning. Hade lite slang hemma för att ansluta pump och tunnelrören, så det åkte på plats också. Konstaterat med nya layouten att jag även kan återanvända original remskiva, så den kan efter att alla fästen är klara, skickas på blästring o lack. Någon som råkar sitta på ritning för termostatflänsen? Måste tillverka egen lösning för att det ska bli bra. Varför passar inga kot till denna bil tro? 😆 Edited December 15 by swedishGT40 Quote
Jocke4U Posted Monday at 07:11 PM Posted Monday at 07:11 PM On 2024-11-30 at 20:36, swedishGT40 sade: Ok, intressant information. Tack för att du delar med dig. Hade du insug med air gap på då, eller ett lägre byggande insug? Ingen aning, nu kom jag inte så långt. Motor och insug var standard från Blueprint Engines Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.