swedishGT40 Posted May 9, 2019 Author Posted May 9, 2019 (edited) 22 timmar sedan, Arto sade: och släpper ut brum-brumljud Haha, hur visste du det? 😉 Jag har problem med min instrumentpanel, den är som en åker i formen på överdelen, även sargen mellan instrumentområdet och överdelen säckar ner... Lite "gox-varning" över gjutningen, och det var sånt här jag ville slippa genom o köpa från den som gjuter bäst delar... (resten av delarna är top notch) Någon som har svängarna förbi närområdet som gjort sin egen karosspassning och kan ha hjärta nog att hjälpa någon som INTE förstår sig på glasfiber? Edited May 9, 2019 by swedishGT40 Quote
Arto Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 (edited) Gör inte alla det, brummar alltså? Jag håller f.ö. med om att panelen inte håller samma klass som resten. Har inte trimmat in karossen helt än, har lite finjustering kvar. När det är klart tänkte jag sätta panelen i spänn och värma försiktigt. Vad är det för problem du upplever? Går det inte att fota & beskriva? Edited May 9, 2019 by Arto Quote
heralue Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 Att plasta vid GT40 bygge är lika självklart som att man slår huvudet i takdelen av dörrarna X antal gånger ! Quote
swedishGT40 Posted May 9, 2019 Author Posted May 9, 2019 23 minuter sedan, heralue sade: Att plasta vid GT40 bygge är lika självklart som att man slår huvudet i takdelen av dörrarna X antal gånger ! Vad är det för intressanta hål mellan instrumentpanel och dörr? Quote
heralue Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 Hälften är för fastskruvning och andra hälften har jag faktiskt glömt...... Jag återkommer. Quote
swedishGT40 Posted May 9, 2019 Author Posted May 9, 2019 Här syns tydligt hur mycket instrumentbrädan dippar ner i framkant trots vertikala ben. Den har också satt sig på vänstra sidan om ventilationsgallret, då hela sänkan till gallret lutar kraftigt neråt till vänster... Glädjande nog är resten av karossen av bra kvalitet och passform 👍 Quote
Arto Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 Japp, så ser även min ut, doppar mest alldeles till höger om ventilationsgallret. Har inte gjort något åt det än. Även framkanten vid instrumenten "hängde ner" på mitten som ett jäkla gäddhäng. Klöv isär och skruvade dit ett fyrkantrör och plastade ihop igen. Quote
swedishGT40 Posted May 10, 2019 Author Posted May 10, 2019 (edited) Fräst till ett par distanser för bakre takspindelbenen. Börjar bli dags o passa in lite karossdelar medans man väntar på annat... Passar även på att lätta motorfästena när jag är o pillar lite 😁 Edited May 10, 2019 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted May 12, 2019 Author Posted May 12, 2019 Har idag låst bakdelen på takspindeln. Mycket måttande fram o tillbaka med delar, men den hamnade bra till sist. Nästa etapp är fästen för bakre huven så den kan få passas in och få sig styrningar. Quote
swedishGT40 Posted May 13, 2019 Author Posted May 13, 2019 (edited) Pedalställen äntligen hemma, gick fort o förstå vilket val man hade... Vart hängande med cylindrar mot föraren, då kan rattstången kila mellan koppling o bromspedalen. Får justera i sidled på styrväxeln efter behov för att slinka mellan pedalerna. Blev förvånad hur snålt stället var bestyckat, inga montageskruv till cylindrar eller balansstång för bromspedalen... Ska ringa o höra med dem imorn, ja menar vem *** ska INTE ha balansstången på ett pedalställ... Här ser man att stående kunde ha funkat, men med en del kompromisser så som centrerat ställ mot mitten samt förhöjt golv(vilket gör så att mina knän slår i instrumentbrädan) Edited May 13, 2019 by swedishGT40 1 Quote
Jocke4U Posted May 14, 2019 Posted May 14, 2019 12 timmar sedan, swedishGT40 sade: Blev förvånad hur snålt stället var bestyckat, inga montageskruv till cylindrar eller balansstång för bromspedalen... Ska ringa o höra med dem imorn, ja menar vem *** ska INTE ha balansstången på ett pedalställ... På det billigaste verkar det inte ingå en balansaxel - kanske köpte du detta och cylindrar separat?! http://www.obpltd.com/Pedal-Boxes/Pro-Race-V2/Top-Mounted-Cockpit-Fit/3-Pedal-Unit-TCF/3-Pedal-Units-CF-Hydraulic-Clutch Quote
swedishGT40 Posted May 15, 2019 Author Posted May 15, 2019 On 2019-05-14 at 08:57, Jocke4U sade: På det billigaste verkar det inte ingå en balansaxel - kanske köpte du detta och cylindrar separat?! http://www.obpltd.com/Pedal-Boxes/Pro-Race-V2/Top-Mounted-Cockpit-Fit/3-Pedal-Unit-TCF/3-Pedal-Units-CF-Hydraulic-Clutch Den billigaste varianten finns inte ens att köpa från speeding.nu som jag beställde från, men det är dock faktum att det är denna jag fått ändå.. suck! Nu återstår att få kontakt med dem och lösa problemet, emballaget för pedalstället är ju brutet och grejen "provmonterad"... Quote
heralue Posted May 15, 2019 Posted May 15, 2019 2 timmar sedan, swedishGT40 sade: Den billigaste varianten finns inte ens att köpa från speeding.nu som jag beställde från, men det är dock faktum att det är denna jag fått ändå.. suck! Nu återstår att få kontakt med dem och lösa problemet, emballaget för pedalstället är ju brutet och grejen "provmonterad"... @swedishGT40om du går med i Locost Mk (https://locostsweden.se/new_member.html) så har du 20 % hos Speeding ....... 1 Quote
swedishGT40 Posted May 15, 2019 Author Posted May 15, 2019 19 minuter sedan, heralue sade: @swedishGT40om du går med i Locost Mk (https://locostsweden.se/new_member.html) så har du 20 % hos Speeding ....... Done! 1 Quote
swedishGT40 Posted May 16, 2019 Author Posted May 16, 2019 Börjat skissa lite på fästena till pedalstället, men är det någon som har koll på om det funkar att ha stående stolsskenor? Det skulle spara mig utrymme uppåt som det finns dåligt med för pedalstället. Som synes på bild så är det tight uppåt, jag måste jobba med utrymmet för att säkerställa att bromsvätskebehållarna ligger ovanför cylindrarna så att vätskan inte vill backa ur ledningarna. Kan komma att sänka det aningens av nödvändighet. Quote
Arto Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 Varför inte skruva fast stolen så långt bak det går och göra pedalstället flyttbart istället (vilket jag tror dom flesta gör). Är man lite kort som jag (1,76) känns det skönare att få pedalerna lite längre bak för att minska påverkan i fotutrymmet från "hörnet i hjulhuset". Problemet är normalt att det är svårt att få platsen att räcka till. Quote
swedishGT40 Posted May 16, 2019 Author Posted May 16, 2019 15 minuter sedan, Arto sade: Varför inte skruva fast stolen så långt bak det går och göra pedalstället flyttbart istället (vilket jag tror dom flesta gör). Är man lite kort som jag (1,76) känns det skönare att få pedalerna lite längre bak för att minska påverkan i fotutrymmet från "hörnet i hjulhuset". Problemet är normalt att det är svårt att få platsen att räcka till. Men det är ju exakt det jag gjort Arto 😁 Stolsskenorna skall sitta ovanför pedalstället mot chassiet 😉 Quote
Arto Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 12 minuter sedan, swedishGT40 sade: Men det är ju exakt det jag gjort Arto 😁 Stolsskenorna skall sitta ovanför pedalstället mot chassiet 😉 Det är skönt att fatta trögt. Numera är jag med dig, det blir alla tiders Quote
swedishGT40 Posted May 16, 2019 Author Posted May 16, 2019 Ärligt stulen design från Thomas, men har ändrat detaljer så som rullager och avstånd lite. 👍 1 Quote
swedishGT40 Posted May 16, 2019 Author Posted May 16, 2019 (edited) Har ritat in balkar för att fästa pedalboxen, blir nog stadigt detta. Fick även in fästena för bakre motorhuven, återstår o mäta in o tillverka plåten som ska plastas in och svarva bussningen med lager. Detta kommer dock senare. Edited May 16, 2019 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted May 17, 2019 Author Posted May 17, 2019 Chassifästen och tvärbalk klara för insvetsning (balk svetsad) Lite modifiering av stolsskenor och sen fästet till pedalerna så kommer grejerna på plats 👍 1 Quote
swedishGT40 Posted May 19, 2019 Author Posted May 19, 2019 Kapat ur serviceluckan framför rutan, och lättat klart motorfästena. Quote
swedishGT40 Posted May 20, 2019 Author Posted May 20, 2019 Pedalställ ihopskruvat, men vart förlust mot stolsskenorna som inte ville kortas ner... Var en sista del som jag inte kunde lösa nerkortning utav 😐 Kanske får tänka om här, eller hitta ett kortare underrede från start. Tips? Quote
Arto Posted May 20, 2019 Posted May 20, 2019 Kan du inte bara ta ett par platt eller vinkeljärn och göra långhål i dom? Känns som det borde kunna göras åtkomligt att justera från serviceluckan? Kul f.ö. att se att du är igång igen Quote
swedishGT40 Posted May 21, 2019 Author Posted May 21, 2019 (edited) 8 timmar sedan, Arto sade: Kan du inte bara ta ett par platt eller vinkeljärn och göra långhål i dom? Känns som det borde kunna göras åtkomligt att justera från serviceluckan? Kul f.ö. att se att du är igång igen Jodå, det är nödlösningen om jag misslyckas med det jag vill åstadkomma. Vill få till en lösning där man med enkelhet kan justera både ratt och pedal inifrån kupén. Detta med hjälp av stolsskenor för pedalerna och justerbar rattstång i både djup och höjdled. Tack Arto, det är skönt att vara igång igen, ska installera svarven snart så jag kan svarta lagerhållarna till gångjärnen för bakre huven. EDIT: Förresten, ni som lekt med bromsvågar till pedalställ förut, ska verkligen bronsbussningen till kulleden glida fritt inuti pedalen? Känns som att den borde vara låst i ett spår för att sen när man skruvar vågen så ska lederna till cylindrarna skjutas simultant till vänster eller höger för att trolla med balansen... Edited May 21, 2019 by swedishGT40 Quote
heralue Posted May 21, 2019 Posted May 21, 2019 2 timmar sedan, swedishGT40 sade: EDIT: Förresten, ni som lekt med bromsvågar till pedalställ förut, ska verkligen bronsbussningen till kulleden glida fritt inuti pedalen? Känns som att den borde vara låst i ett spår för att sen när man skruvar vågen så ska lederna till cylindrarna skjutas simultant till vänster eller höger för att trolla med balansen... Den skall glida fritt, det är ju dess läge i hylsan som bestämmer förhållandet mellan cylinder fram och cylinder bak. 1 Quote
fege Posted May 21, 2019 Posted May 21, 2019 1 timme sedan, heralue sade: Den skall glida fritt, det är ju dess läge i hylsan som bestämmer förhållandet mellan cylinder fram och cylinder bak. Så är det! Lite matnyttigt i länken nedan. https://www.merlinmotorsport.co.uk/images/brakeclutchpartsl/Merlin Motorsport OBP.pdf 1 Quote
swedishGT40 Posted May 21, 2019 Author Posted May 21, 2019 (edited) Tack för infon, speeding bekräftade samma funktion. Så då är allt korrekt monterat helt enkelt. Klurar lite på ratten och dess lösningar, kommer behöva ha snapoff för att ta mig in i kupén, så det är beställt, dock finns inte snap-off som är godkänt för svenska vägar med PCD 101 som alla GT40 rattar är tillverkare i verkar det som... Någon som har en slimmad och shyyst lösning på detta? Så som det ser ut för mig nu så blir lösningen detta: Saab rattstång -> Saab rattnav(PCD74) -> Snap-off PCD74 ->adapter 13-25mm tjock PCD74 till PCD101 -> 13" ratt med PCD 101 Blir lite mycket "sandwich"-lösning för min smak, men kanske blir bra och är enda vägen om man envist ska ha snap-off med tvåhandsfattning som krävs att den är från SBP? EDIT: lägger till en frågeställning, eller konstaterande snarare. Tittar på att lösa hartwellspännen för huvarna, efter bilder på TSC's spännen så ja, dom lämnar en del o önska om vi säger så. Någon som vet vart och för vilka priser man kan få tag i spännen som påminner om originalen med vettig finish? Behöver alltså inte vara exakta kopior eller rent av originalen, men snarlika och med bra finish. Edited May 21, 2019 by swedishGT40 Quote
Hansol Posted May 21, 2019 Posted May 21, 2019 (edited) 1 timme sedan, swedishGT40 sade: EDIT: lägger till en frågeställning, eller konstaterande snarare. Tittar på att lösa hartwellspännen för huvarna, efter bilder på TSC's spännen så ja, dom lämnar en del o önska om vi säger så. Någon som vet vart och för vilka priser man kan få tag i spännen som påminner om originalen med vettig finish? Behöver alltså inte vara exakta kopior eller rent av originalen, men snarlika och med bra finish. RCR säljer , kanske inte optimala priser just nu med tanke på vår skräp valuta. http://race-car-replicas.com/parts/hartwell-style-latches Edited May 21, 2019 by Hansol Quote
swedishGT40 Posted May 22, 2019 Author Posted May 22, 2019 Är det bara jag, eller ser det ut som att man med lätthet skulle kunna eliminera flänsarna och därmed få ett rätt så exakt lika lås som originalet? Detta är taget från Hartwell's hemsida, gäller o hitta någon som säljer så man får trilla av stolen av priset antar jag 🙂 2 Quote
Arto Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 Nämen, där är den ju, och verkar finnas i två varianter där "side mount" kan va hur bra som helst! Du är uppenbarligen bättre på att hitta på nätet än en annan, som jag letat.... Quote
Arto Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 (edited) 20 timmar sedan, Hansol sade: RCR säljer , kanske inte optimala priser just nu med tanke på vår skräp valuta. http://race-car-replicas.com/parts/hartwell-style-latches Kollar man vidare på sidan får jag uppfattningen att dessa två bilder är på orginallås, d.v.s. inte dom som dom säljer. Under dessa bilder finns bl.a. nedanstående foto där utförandet är helt annorlunda. Inget spår i "Halvmånen" nertill och dessutom är den nitad + betydligt enklare utförande. Det är något förvirrande och risk för besvikelse😝 Edited May 22, 2019 by Arto Quote
swedishGT40 Posted May 22, 2019 Author Posted May 22, 2019 3 minuter sedan, Arto sade: Kollar man vidare på sidan får jag uppfattningen att dessa två bilder är på orginallås, d.v.s. inte dom som dom säljer. Under dessa bilder finns bl.a. nedanstående foto där utförandet är helt annorlunda. Inget spår i "Halvmånen" nertill och dessutom är den nitad + betydligt enklare utförande. Det är något förvirrande😝 Det är att jämföra med TSC's lås som enligt deras hemsida ska se ut såhär: Men i själva verket ser ut såhär illa: TSC's variant ser ut som en missbildad och förkortad fulversion av det mesta jag sett och är nog tyvärr bortom räddning. Tänkte först att denna går att få till genom ytslipning och allmän översyn, men insåg efter ett tag att dom ju har helt fel proportioner... Quote
Arto Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 Eller http://www.gt40goldparts.com/exterior.html som jag tror är bra men £920 + VAT + transportförsäkring! + frakt. Då landar man på ca: 14 kkr. Ska bli spännande att höra vad dina Hartwell kostar. Quote
swedishGT40 Posted May 22, 2019 Author Posted May 22, 2019 3 timmar sedan, Arto sade: Eller http://www.gt40goldparts.com/exterior.html som jag tror är bra men £920 + VAT + transportförsäkring! + frakt. Då landar man på ca: 14 kkr. Ska bli spännande att höra vad dina Hartwell kostar. Om man ens är välkommen att köpa dem... Tittar lite på annat visuellt också, är inne på dessa tidsenliga speglar där man löst lite av siktproblemet med konvex lins. E-märkta o klara, inte tokbilliga men överkomligt. Quote
Magnus. Viktorsson Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 Jag har köpt dessa speglar fast i svart plast. Jag ska nog inte använda dom tror det blir F1 style istället. Har några bilder där jag bara lagt dom på bilen. Quote
swedishGT40 Posted May 22, 2019 Author Posted May 22, 2019 Läckert Magnus 👍 Varför byta? Viktigare med funktionen?(hade tanke på sidospeglar med el först, typ rx7 eller mx5) Placeringsmässigt så skulle jag nog lägga dem nära a-stolpen likt bild. Quote
Jocke4U Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 On 2019-05-21 at 07:07, swedishGT40 sade: EDIT: Förresten, ni som lekt med bromsvågar till pedalställ förut, ska verkligen bronsbussningen till kulleden glida fritt inuti pedalen? Känns som att den borde vara låst i ett spår för att sen när man skruvar vågen så ska lederna till cylindrarna skjutas simultant till vänster eller höger för att trolla med balansen... Får se om jag kan förklara detta 🙂 På min sjua så fick jag anmärkningen att cylindrarna satt för långt isär kontra "cylindern" på pedalen så det var ett mellanrum mellan "clevis'arna" (namn?) och cylindern. Vid en potentiellt kollaps av en cylinder så skulle potentiellt bromsfunktionen helt sättas ur bruk. Så viktigt att mellanrummet mellan "clevis'arna" och cylindern är minimalt så om kollaps så kommer den nypa åt ändå. Sen beroende på bromsbalansen så flyttar man lagret i cylindern och därmed flyttar bromskraft x% fram/bak. Jag fick således lägga några brickor mellan "clevis'arna" och cylindern för att lösa det enkelt. Hoppas OBP har designat rätt så detta inte behövs Quote
swedishGT40 Posted May 22, 2019 Author Posted May 22, 2019 33 minuter sedan, Jocke4U sade: Får se om jag kan förklara detta 🙂 På min sjua så fick jag anmärkningen att cylindrarna satt för långt isär kontra "cylindern" på pedalen så det var ett mellanrum mellan "clevis'arna" (namn?) och cylindern. Vid en potentiellt kollaps av en cylinder så skulle potentiellt bromsfunktionen helt sättas ur bruk. Så viktigt att mellanrummet mellan "clevis'arna" och cylindern är minimalt så om kollaps så kommer den nypa åt ändå. Sen beroende på bromsbalansen så flyttar man lagret i cylindern och därmed flyttar bromskraft x% fram/bak. Jag fick således lägga några brickor mellan "clevis'arna" och cylindern för att lösa det enkelt. Hoppas OBP har designat rätt så detta inte behövs Är nog inte riktigt med, men menar du i sidled så är glappet nere till ett minimum. Har fått snurr på svarven idag, ska bultas ner o shimsas bara 👍 Quote
Jocke4U Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 45 minuter sedan, swedishGT40 sade: Är nog inte riktigt med, men menar du i sidled så är glappet nere till ett minimum. Kolla PDF'en som @fege postad och figur 4 (nu visar denna "spread the leg" men principen är den samma). Clevis 1-2 mm total "glapp". 2 Quote
Jocke4U Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 Rörande backspeglar så tipsade Indigo Sportscars under årsmötet om Audi A1 speglar - dom är nog ganska najs för montering på dörren - men vad vet jag - jag står ju å stirrar i ett tomt garage 😞 Quote
heralue Posted May 22, 2019 Posted May 22, 2019 Jag tycker den spegel du hittat placerat som Andreas hade är schysst. Vill minnas att jag såg en del på Goodwood som hade det så. Quote
swedishGT40 Posted May 23, 2019 Author Posted May 23, 2019 Placeringsbild för tänkta speglar, känns korrekt och funktionen ska vara beprövad med denna placering och konvexa glas. Quote
swedishGT40 Posted May 25, 2019 Author Posted May 25, 2019 Huvlås a'la Saab införskaffat. Ändrar vajern en del, men borde kunna funka bra 👍 Quote
Jocke4U Posted May 26, 2019 Posted May 26, 2019 Another goodie on the shelf 😉 Hoppas få start-kittet så jag startar på riktigt snart Quote
swedishGT40 Posted May 26, 2019 Author Posted May 26, 2019 3 timmar sedan, Jocke4U sade: Another goodie on the shelf 😉 Hoppas få start-kittet så jag startar på riktigt snart Vi håller tummarna 👍 Fick leka lite med svarven idag. Ena hållaren till huvgångjärnet klart 1 Quote
swedishGT40 Posted June 2, 2019 Author Posted June 2, 2019 Glad och nöjd med positionen på pedalställ så satte jag mig och tog detta kort, bara för att komma på att jag kanske sabbat utrymmet jag hade för rattstången... (Och så var det, vilket konstaterades efter mätning) Så nu lär jag skjuta paketet närmare centrum kaross igen för att få plats med rattstången, jädrans kompromissande 😁 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.