Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

22 timmar sedan, Arto sade:

:icon_thumbup: och släpper ut brum-brumljud :burnout:

Haha, hur visste du det? 😉

Jag har problem med min instrumentpanel, den är som en åker i formen på överdelen, även sargen mellan instrumentområdet och överdelen säckar ner...
Lite "gox-varning" över gjutningen, och det var sånt här jag ville slippa genom o köpa från den som gjuter bäst delar... (resten av delarna är top notch)

 

Någon som har svängarna förbi närområdet som gjort sin egen karosspassning och kan ha hjärta nog att hjälpa någon som INTE förstår sig på glasfiber?

 

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Gör inte alla det, brummar alltså? :ohmy:

Jag håller f.ö. med om att panelen inte håller samma klass som resten. Har inte trimmat in karossen helt än, har lite finjustering kvar. När det är klart tänkte jag sätta panelen i spänn och värma försiktigt.  Vad är det för problem du upplever? Går det inte att fota & beskriva?

 

 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, heralue sade:

Att plasta vid GT40 bygge är lika självklart som att man slår huvudet i takdelen av dörrarna X antal gånger !

IMG_0919.JPG

IMG_6988.JPG

Vad är det för intressanta hål mellan instrumentpanel och dörr?

Link to comment
Share on other sites

Här syns tydligt hur mycket instrumentbrädan dippar ner i framkant trots vertikala ben.

Den har också satt sig på vänstra sidan om ventilationsgallret, då hela sänkan till gallret lutar kraftigt neråt till vänster...

Glädjande nog är resten av karossen av bra kvalitet och passform 👍

DSC_0761.JPG

DSC_0763.JPG

DSC_0756.JPG

Link to comment
Share on other sites

Japp, så ser även min ut, doppar mest alldeles till höger om ventilationsgallret. Har inte gjort något åt det än. Även framkanten vid instrumenten "hängde ner" på mitten som ett jäkla gäddhäng. Klöv isär och skruvade dit ett fyrkantrör och plastade ihop igen.

Panel.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fräst till ett par distanser för bakre takspindelbenen. Börjar bli dags o passa in lite karossdelar medans man väntar på annat...

Passar även på att lätta motorfästena när jag är o pillar lite 😁

DSC_0765.JPG

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Har idag låst bakdelen på takspindeln.

Mycket måttande fram o tillbaka med delar, men den hamnade bra till sist.

Nästa etapp är fästen för bakre huven så den kan få passas in och få sig styrningar.

DSC_0770.JPG

DSC_0771.JPG

Link to comment
Share on other sites

Pedalställen äntligen hemma, gick fort o förstå vilket val man hade... Vart hängande med cylindrar mot föraren, då kan rattstången kila mellan koppling o bromspedalen.

Får justera i sidled på styrväxeln efter behov för att slinka mellan pedalerna.

 

Blev förvånad hur snålt stället var bestyckat, inga montageskruv till cylindrar eller balansstång för bromspedalen... Ska ringa o höra med dem imorn, ja menar vem *** ska INTE ha balansstången på ett pedalställ...

 

DSC_0778.JPG

DSC_0776.JPG

 

 

Här ser man att stående kunde ha funkat, men med en del kompromisser så som centrerat ställ mot mitten samt förhöjt golv(vilket gör så att mina knän slår i instrumentbrädan)

DSC_0774.JPG

DSC_0773.JPG

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Blev förvånad hur snålt stället var bestyckat, inga montageskruv till cylindrar eller balansstång för bromspedalen... Ska ringa o höra med dem imorn, ja menar vem *** ska INTE ha balansstången på ett pedalställ...

På det billigaste verkar det inte ingå en balansaxel - kanske köpte du detta och cylindrar separat?!

http://www.obpltd.com/Pedal-Boxes/Pro-Race-V2/Top-Mounted-Cockpit-Fit/3-Pedal-Unit-TCF/3-Pedal-Units-CF-Hydraulic-Clutch

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-14 at 08:57, Jocke4U sade:

På det billigaste verkar det inte ingå en balansaxel - kanske köpte du detta och cylindrar separat?!

http://www.obpltd.com/Pedal-Boxes/Pro-Race-V2/Top-Mounted-Cockpit-Fit/3-Pedal-Unit-TCF/3-Pedal-Units-CF-Hydraulic-Clutch

 

Den billigaste varianten finns inte ens att köpa från speeding.nu som jag beställde från, men det är dock faktum att det är denna jag fått ändå.. suck!

Nu återstår att få kontakt med dem och lösa problemet, emballaget för pedalstället är ju brutet och grejen "provmonterad"...

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Den billigaste varianten finns inte ens att köpa från speeding.nu som jag beställde från, men det är dock faktum att det är denna jag fått ändå.. suck!

Nu återstår att få kontakt med dem och lösa problemet, emballaget för pedalstället är ju brutet och grejen "provmonterad"...

@swedishGT40om du går med i Locost Mk (https://locostsweden.se/new_member.html) så har du 20 % hos Speeding .......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Börjat skissa lite på fästena till pedalstället, men är det någon som har koll på om det funkar att ha stående stolsskenor? Det skulle spara mig utrymme uppåt som det finns dåligt med för pedalstället.

 

Som synes på bild så är det tight uppåt, jag måste jobba med utrymmet för att säkerställa att bromsvätskebehållarna ligger ovanför cylindrarna så att vätskan inte vill backa ur ledningarna.
Kan komma att sänka det aningens av nödvändighet.

image.thumb.png.ef670c07ab2279bd4c6ad67c026a7cd0.png

Link to comment
Share on other sites

Varför inte skruva fast stolen så långt bak det går och göra pedalstället flyttbart istället (vilket jag tror dom flesta gör). Är man lite kort som jag (1,76) känns det skönare att få pedalerna lite längre bak för att minska påverkan i fotutrymmet från "hörnet i hjulhuset". Problemet är normalt att det är svårt att få platsen att räcka till. 

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Arto sade:

Varför inte skruva fast stolen så långt bak det går och göra pedalstället flyttbart istället (vilket jag tror dom flesta gör). Är man lite kort som jag (1,76) känns det skönare att få pedalerna lite längre bak för att minska påverkan i fotutrymmet från "hörnet i hjulhuset". Problemet är normalt att det är svårt att få platsen att räcka till. 

Men det är ju exakt det jag gjort Arto 😁

Stolsskenorna skall sitta ovanför pedalstället mot chassiet 😉

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Men det är ju exakt det jag gjort Arto 😁

Stolsskenorna skall sitta ovanför pedalstället mot chassiet 😉

:biglaugh2: Det är skönt att fatta trögt. Numera är jag med dig, det blir alla tiders :icon_thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har ritat in balkar för att fästa pedalboxen, blir nog stadigt detta.

image.thumb.png.42e057ea00699f73e2e00d4c131975b3.png

 

Fick även in fästena för bakre motorhuven, återstår o mäta in o tillverka plåten som ska plastas in och svarva bussningen med lager.

Detta kommer dock senare.

 

DSC_0782.JPG

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Pedalställ ihopskruvat, men vart förlust mot stolsskenorna som inte ville kortas ner...

Var en sista del som jag inte kunde lösa nerkortning utav 😐

Kanske får tänka om här, eller hitta ett kortare underrede från start.

Tips?

DSC_0791.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte bara ta ett par platt eller vinkeljärn och göra långhål i dom? Känns som det borde kunna göras åtkomligt att justera från serviceluckan?

Kul f.ö. att se att du är igång igen :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Arto sade:

Kan du inte bara ta ett par platt eller vinkeljärn och göra långhål i dom? Känns som det borde kunna göras åtkomligt att justera från serviceluckan?

Kul f.ö. att se att du är igång igen :thumbsup:

Jodå, det är nödlösningen om jag misslyckas med det jag vill åstadkomma.
Vill få till en lösning där man med enkelhet kan justera både ratt och pedal inifrån kupén.

Detta med hjälp av stolsskenor för pedalerna och justerbar rattstång i både djup och höjdled.

Tack Arto, det är skönt att vara igång igen, ska installera svarven snart så jag kan svarta lagerhållarna till gångjärnen för bakre huven.

 

EDIT: Förresten, ni som lekt med bromsvågar till pedalställ förut, ska verkligen bronsbussningen till kulleden glida fritt inuti pedalen? Känns som att den borde vara låst i ett spår för att sen när man skruvar vågen så ska lederna till cylindrarna skjutas simultant till vänster eller höger för att trolla med balansen...

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

EDIT: Förresten, ni som lekt med bromsvågar till pedalställ förut, ska verkligen bronsbussningen till kulleden glida fritt inuti pedalen? Känns som att den borde vara låst i ett spår för att sen när man skruvar vågen så ska lederna till cylindrarna skjutas simultant till vänster eller höger för att trolla med balansen...

Den skall glida fritt, det är ju dess läge i hylsan som bestämmer förhållandet mellan cylinder fram och cylinder bak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för infon,

speeding bekräftade samma funktion. Så då är allt korrekt monterat helt enkelt.

 

Klurar lite på ratten och dess lösningar, kommer behöva ha snapoff för att ta mig in i kupén, så det är beställt, dock finns inte snap-off som är godkänt för svenska vägar med PCD 101 som alla GT40 rattar är tillverkare i verkar det som...

Någon som har en slimmad och shyyst lösning på detta? Så som det ser ut för mig nu så blir lösningen detta: Saab rattstång -> Saab rattnav(PCD74) -> Snap-off PCD74 ->adapter 13-25mm tjock PCD74 till PCD101 -> 13" ratt med PCD 101

 

Blir lite mycket "sandwich"-lösning för min smak, men kanske blir bra och är enda vägen om man envist ska ha snap-off med tvåhandsfattning som krävs att den är från SBP?

 

EDIT: lägger till en frågeställning, eller konstaterande snarare. Tittar på att lösa hartwellspännen för huvarna, efter bilder på TSC's spännen så ja, dom lämnar en del o önska om vi säger så.
Någon som vet vart och för vilka priser man kan få tag i spännen som påminner om originalen med vettig finish? Behöver alltså inte vara exakta kopior eller rent av originalen, men snarlika och med bra finish.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

EDIT: lägger till en frågeställning, eller konstaterande snarare. Tittar på att lösa hartwellspännen för huvarna, efter bilder på TSC's spännen så ja, dom lämnar en del o önska om vi säger så.
Någon som vet vart och för vilka priser man kan få tag i spännen som påminner om originalen med vettig finish? Behöver alltså inte vara exakta kopior eller rent av originalen, men snarlika och med bra finish.

RCR säljer , kanske inte optimala priser just nu med tanke på vår skräp valuta.

http://race-car-replicas.com/parts/hartwell-style-latches

023a.jpg

Edited by Hansol
Link to comment
Share on other sites

 

Är det bara jag, eller ser det ut som att man med lätthet skulle kunna eliminera flänsarna och därmed få ett rätt så exakt lika lås som originalet?

Detta är taget från Hartwell's hemsida, gäller o hitta någon som säljer så man får trilla av stolen av priset antar jag 🙂

image.png.de6ebe415aa26fc27c9fa7f5406b8f66.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nämen, där är den ju, och verkar finnas i två varianter där "side mount" kan va hur bra som helst! Du är uppenbarligen bättre på att hitta på nätet än en annan, som jag letat....:thumbsup: 

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Hansol sade:

RCR säljer , kanske inte optimala priser just nu med tanke på vår skräp valuta.

http://race-car-replicas.com/parts/hartwell-style-latches

023a.jpg

Kollar man vidare på sidan får jag uppfattningen att dessa två bilder är på orginallås, d.v.s. inte dom som dom säljer. Under dessa bilder finns bl.a. nedanstående foto  där utförandet är helt annorlunda. Inget spår i "Halvmånen" nertill och dessutom är den nitad + betydligt enklare utförande. Det är något förvirrande och risk för besvikelse😝

DSC_0501.JPG

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Arto sade:

Kollar man vidare på sidan får jag uppfattningen att dessa två bilder är på orginallås, d.v.s. inte dom som dom säljer. Under dessa bilder finns bl.a. nedanstående foto  där utförandet är helt annorlunda. Inget spår i "Halvmånen" nertill och dessutom är den nitad + betydligt enklare utförande. Det är något förvirrande😝

DSC_0501.JPG

 

 

Det är att jämföra med TSC's lås som enligt deras hemsida ska se ut såhär:

latch.jpg

 

Men i själva verket ser ut såhär illa:

image.thumb.png.38013ce9a0d6d861d16d1cd5985515a9.png

 

TSC's variant ser ut som en missbildad och förkortad fulversion av det mesta jag sett och är nog tyvärr bortom räddning.

Tänkte först att denna går att få till genom ytslipning och allmän översyn, men insåg efter ett tag att dom ju har helt fel proportioner...

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Arto sade:

Eller http://www.gt40goldparts.com/exterior.html som jag tror är bra men £920 + VAT + transportförsäkring! + frakt. Då landar man på ca: 14 kkr.

8774348_orig.thumb.jpg.06b94a44d01f905494d7a6e5228141a0.jpg

Ska bli spännande att höra vad dina Hartwell kostar.

Om man ens är välkommen att köpa dem...

 

Tittar lite på annat visuellt också, är inne på dessa tidsenliga speglar där man löst lite av siktproblemet med konvex lins.

item_370066117_216593.jpg.jpg

 

E-märkta o klara, inte tokbilliga men överkomligt.

Link to comment
Share on other sites

Läckert Magnus 👍

Varför byta? Viktigare med funktionen?(hade tanke på sidospeglar med el först, typ rx7 eller mx5)

 

Placeringsmässigt så skulle jag nog lägga dem nära a-stolpen likt bild.

 

At SpeedSharp.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-21 at 07:07, swedishGT40 sade:

EDIT: Förresten, ni som lekt med bromsvågar till pedalställ förut, ska verkligen bronsbussningen till kulleden glida fritt inuti pedalen? Känns som att den borde vara låst i ett spår för att sen när man skruvar vågen så ska lederna till cylindrarna skjutas simultant till vänster eller höger för att trolla med balansen...

Får se om jag kan förklara detta 🙂 På min sjua så fick jag anmärkningen att cylindrarna satt för långt isär kontra "cylindern" på pedalen så det var ett mellanrum mellan "clevis'arna" (namn?) och cylindern. Vid en potentiellt kollaps av en cylinder så skulle potentiellt bromsfunktionen helt sättas ur bruk. Så viktigt att mellanrummet mellan "clevis'arna" och cylindern är minimalt så om kollaps så kommer den nypa åt ändå. Sen beroende på bromsbalansen så flyttar man lagret i cylindern och därmed flyttar bromskraft x% fram/bak.

Jag fick således lägga några brickor mellan "clevis'arna" och cylindern för att lösa det enkelt.

Hoppas OBP har designat rätt så detta inte behövs

Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, Jocke4U sade:

Får se om jag kan förklara detta 🙂 På min sjua så fick jag anmärkningen att cylindrarna satt för långt isär kontra "cylindern" på pedalen så det var ett mellanrum mellan "clevis'arna" (namn?) och cylindern. Vid en potentiellt kollaps av en cylinder så skulle potentiellt bromsfunktionen helt sättas ur bruk. Så viktigt att mellanrummet mellan "clevis'arna" och cylindern är minimalt så om kollaps så kommer den nypa åt ändå. Sen beroende på bromsbalansen så flyttar man lagret i cylindern och därmed flyttar bromskraft x% fram/bak.

Jag fick således lägga några brickor mellan "clevis'arna" och cylindern för att lösa det enkelt.

Hoppas OBP har designat rätt så detta inte behövs

Är nog inte riktigt med, men menar du i sidled så är glappet nere till ett minimum.

 

Har fått snurr på svarven idag, ska bultas ner o shimsas bara 👍

DSC_0792.JPG

Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Är nog inte riktigt med, men menar du i sidled så är glappet nere till ett minimum.

Kolla PDF'en som @fege postad och figur 4 (nu visar denna "spread the leg" men principen är den samma). Clevis 1-2 mm total "glapp".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rörande backspeglar så tipsade Indigo Sportscars under årsmötet om Audi A1 speglar - dom är nog ganska najs för montering på dörren - men vad vet jag - jag står ju å stirrar i ett tomt garage 😞 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Jocke4U sade:

Another goodie on the shelf 😉

Hoppas få start-kittet så jag startar på riktigt snart

Vi håller tummarna 👍

Fick leka lite med svarven idag.

 

Ena hållaren till huvgångjärnet klart

DSC_0800.JPG

DSC_0801.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Glad och nöjd med positionen på pedalställ så satte jag mig och tog detta kort, bara för att komma på att jag kanske sabbat utrymmet jag hade för rattstången... (Och så var det, vilket konstaterades efter mätning)

Så nu lär jag skjuta paketet närmare centrum kaross igen för att få plats med rattstången, jädrans kompromissande 😁

DSC_0815.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...