swedishGT40 Posted October 12 Author Share Posted October 12 Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm. Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted October 12 Share Posted October 12 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm. Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men. Svarva en hylsa och sätt på 4 skruvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 15 Author Share Posted October 15 Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted October 18 Share Posted October 18 On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade: Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade: Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot. Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med. Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv. Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊 Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet. Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas. Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 19 Author Share Posted October 19 Kommer senare, men för att spara tid o göra det enklare(tar ett jävla tag o tillverka bra grenrör) så kör jag dem jag har som första steget. 15 timmar sedan, Mildseven sade: Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 21 Author Share Posted October 21 Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted October 21 Share Posted October 21 55 minuter sedan, swedishGT40 sade: Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats. Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted Thursday at 05:11 PM Author Share Posted Thursday at 05:11 PM (edited) On 2024-10-21 at 20:01, Mildseven sade: Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆 Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med. Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen. Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen. Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd? Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem. Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu. Edited Thursday at 05:16 PM by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted Thursday at 05:35 PM Share Posted Thursday at 05:35 PM 23 minuter sedan, swedishGT40 sade: Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆 Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med. Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen. Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen. Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd? Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem. Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu. Strålningsvärme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted Friday at 06:48 AM Share Posted Friday at 06:48 AM Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted Friday at 07:47 AM Share Posted Friday at 07:47 AM (edited) 59 minuter sedan, tpau sade: Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T Jag åkte till returbilen Kungsåra och skruvade bort sådana plåtar för det stiger på typ alla nyare bilar sen är det bara att klippa till i rätt storlek Edited Friday at 07:48 AM by Mildseven 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted Friday at 05:47 PM Author Share Posted Friday at 05:47 PM Bra tips båda två, får kika på det när allt är på plats o funkar 😊 Idag tog bakre avgassystem sin plats. Gjorde enklare fästen som tillåter lite finjustering av position också. Nu kan man fixa grenrören o bygga ihop med flex/fläta sista biten för att kompensera för det faktum att det är stumt monterat 😆 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted Saturday at 05:18 PM Author Share Posted Saturday at 05:18 PM Pulat med härvan för sprutet idag. Kontakterade om för spridarna så den delen är klar, samt rivit någon enstaka tråd som inte ska användas. Ska komplettera med 8-10 trådar för separata tändspolar o bestämma placering för interface mot instrumenthärvan. Kommer behöva komplettera med lite kontakter o annat innan allt är på plats dock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts