ulwe Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 Känner igen detta högaktningsfullt! Helsvetsade rattstångsfästet bara för att kapa bort exakt allt dan efter.......... Quote
swedishGT40 Posted June 3, 2019 Author Posted June 3, 2019 Är det någon här som har firma som skulle tänka sig kolla upp pris och leverans och mått för tidigare nämnda hartwell lås? Har snackat med Seal dynamics i England, och dom har inte o göra med privatpersoner, men säljer mer än gärna till företag. Regional Office – Europe Seal Dynamics Unit 3A Beechwood Lime Tree Way Chineham Business Park Basingstoke Hampshire RG24 8WA UK Telephone: +44 (0)1256 300747 Fax: +44 (0)1256 300748 Om man ringer till dem i egenskap av företag så kan vi få reda på vad riktiga hartwell lås skulle kosta. Det är bild enligt nedan som gäller, och "side mount" Någon som känner sig manad? Eller måste jag gräva ännu djupare 🙂 Quote
swedishGT40 Posted June 3, 2019 Author Posted June 3, 2019 Ni som monterat rattar i era forrdar, vilken storlek och bu/bä med storleksval? Jag funderare på att köra lite större ratt och snabbare utväxling på styrväxeln istället för att få bättre sikt över instrumenten, men vill inte riktigt beställa ratten förens man bestämt sig säkert på storleken 🙂 Blir moto-lita iaf så man kan få rätt stuk och rätt PCD direkt = ingen adapter mellan. Quote
Arto Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 5 timmar sedan, swedishGT40 sade: Är det någon här som har firma som skulle tänka sig kolla upp pris och leverans och mått för tidigare nämnda hartwell lås?............................ ..............................Någon som känner sig manad? Eller måste jag gräva ännu djupare 🙂 Jag har mina lås fixade men kan skicka ett mejl och fråga. Quote
swedishGT40 Posted June 3, 2019 Author Posted June 3, 2019 (edited) Slänger på ytterligare en fundering, någon som kollat på spänningsdriven AC? Typ denna: https://www.rigidchill.com/micro-dc-aircon/ Vill slippa slangar och effektförluster från motorn tänkte jag. Frågan är om man lyckas knöka in en sådan någonstans 🙂 EDIT: Hittade denna matnyttiga länk http://etischer.com/awdev/aircon.html Edited June 3, 2019 by swedishGT40 Quote
Rikard Larsson Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 Går inte med 12 V AC i en bil, där är det 12 V DC... 🤣 Skämt åsido så är jag lite försiktigt skeptisk mot att de anger kylkapaciteten till upp till 450 W men max strömförbrukning 150 W. Jag vet inte vad kylkapaciteten är i en vanlig bil. Quote
swedishGT40 Posted June 3, 2019 Author Posted June 3, 2019 14 minuter sedan, Rikard Larsson sade: Går inte med 12 V AC i en bil, där är det 12 V DC... 🤣 Skämt åsido så är jag lite försiktigt skeptisk mot att de anger kylkapaciteten till upp till 450 W men max strömförbrukning 150 W. Jag vet inte vad kylkapaciteten är i en vanlig bil. Låter inge konstigt i mina öron. Kykeffekt och elförbrukning är inte detsamma. Det är coefficienten som kallas COP värde. En värmepump brukar ligga på över 5ggr värmeeffekten kontra vad den drar i eleffekt. Quote
Rikard Larsson Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 Det är nog jag som tänker fel. Utgick från att den inte fungerade som en vanligt värmepump, men hur ska den annars fungera? 🤔 Quote
swedishGT40 Posted June 3, 2019 Author Posted June 3, 2019 (edited) 14 minuter sedan, Rikard Larsson sade: Det är nog jag som tänker fel. Utgick från att den inte fungerade som en vanligt värmepump, men hur ska den annars fungera? 🤔 Värme eller kyla är samma maskin, man tar bara ut effekten på olika ställen i kondenscykeln om jag förstått rätt. Inte tillräckligt insatt 😁 Edited June 3, 2019 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted June 3, 2019 Author Posted June 3, 2019 (edited) Kikade runt lite och en elektrisk kompressor ligger på ca 100A om den ska ge bra mos. Dvs. Man måste ha en monster generator också... Vi släpper frågan, jag kör med lättviktsgenerator, liten mekanisk ac och magnetkoppling som merca brukar köra. Då kan jag koppla så att vid fullt gaspådrag så slås magnetkopplingen ifrån och man får full motoreffekt under acceleration, för att sedan återupptas när man lättar gasen 😁 Kan ju även kompletteras med en manuell brytare när man vet med sig att man vill köra helt utan. Edited June 3, 2019 by swedishGT40 Quote
Jocke4U Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 3 timmar sedan, swedishGT40 sade: Slänger på ytterligare en fundering, någon som kollat på spänningsdriven AC? Typ denna: https://www.rigidchill.com/micro-dc-aircon/ Vill slippa slangar och effektförluster från motorn tänkte jag. Frågan är om man lyckas knöka in en sådan någonstans 🙂 EDIT: Hittade denna matnyttiga länk http://etischer.com/awdev/aircon.html Jag har också tänkt liknande tanke....vore skönt att slippa enheten i motorrummet och dessutom rören fram; framförallt pga platsbrist. Har dock inte kollat något djupare. Elbilar borde väl ha en ganska optimerad el-AC-lösning för dom vill ju spara på batterierna till framdrivning. Typ använda en kompressor från Tesla?! 2014 modellen verkar vara PWM-styrd Quote
swedishGT40 Posted June 3, 2019 Author Posted June 3, 2019 Pedalställ skjutet 30mm innåt och pedaler flyttade 15mm utåt. Får bli denna kompromiss, för nu går rattstången precis fritt och pedalerna går att skjuta sin fulla längd 👍 1 Quote
Arto Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 (edited) Tjusigt, bra tempo på bygget👍 Edit: Har mejlat, nu väntar vt på svar från Brexit-nissarna Edited June 3, 2019 by Arto 1 Quote
swedishGT40 Posted June 4, 2019 Author Posted June 4, 2019 13 timmar sedan, Arto sade: Tjusigt, bra tempo på bygget👍 Edit: Har mejlat, nu väntar vt på svar från Brexit-nissarna Tackar för assistansen här Arto 👍 Nu skulle jag vara finurlig och dra isär rattstången igår för att uppnå full längd (icke kollapsad längd) för att göra fästen m.m.. Ett tips är att inte använda släggan o knacka försiktigt när inget annat vill fungera. Ny rattstång beställd, hahaha! Nästa steg är således att bestämma slutposition för rattstång och tillverka fästen, sen även designa fäste för styrväxeln och stärka upp mellan infästningarna för stötdämparna fram. När detta väl är klart så kan man säga att hjulupphängning med styrning är klart, det är ju nästan en milstolpe, men en bit kvar dit. Utforskade sidospåret med eldriven AC lite, dom drar antingen SJUKT mycket ström på 12VDC och är svindyra, eller så köper man en Teslakompressor och dom drar lite ström för att dom går på 400VDC = Omöjligt att realisera i detta amatörbygge. Dvs. jag släpper den tanken och går på som jag nämnde tidigare en magnetkopplad traditionell kompressor och en så liten generator som möjligt. Har en original fordkompressor liggandes som följde med motorn, får väl ordna plats för den då helt enkelt. Får väl kompensera genom att driva vattenpumpen med elmotor kanske som är bara on/off manövrerad. Ingen komplicerad styrning och moderniteter som strular tack. Old-school med en touch av modern förbättring är tanken här (Minimera kabelhärvor som förfular motorrummet) Typ denna modell som exempel: Quote
Jocke4U Posted June 4, 2019 Posted June 4, 2019 8 timmar sedan, swedishGT40 sade: Teslakompressor och dom drar lite ström för att dom går på 400VDC = Omöjligt att realisera i detta amatörbygge Haha, så långt kollade jag inte 😄 Davies Craig's vattenpumpar är ju smidiga med eller utan intelligent styrning. Quote
swedishGT40 Posted June 5, 2019 Author Posted June 5, 2019 (edited) Har ritat och tillverkat ett kombinerat balkstöd för stötdämparinfästningarna, och styrväxeln. Ska tillverkas flänsar med justerbar höjd för infästning till styrväxeln. Rattstången kommer smita in fint där under 👍 Edited June 5, 2019 by swedishGT40 1 Quote
swedishGT40 Posted June 6, 2019 Author Posted June 6, 2019 10 timmar sedan, Arto sade: Blir bra det där, är tanken ett plåtskott sedan? Du får ursäkta men plåtskott? Menar du brandvägg/torped? Har inte tänkt färdigt riktigt, men en plåt framför balken och sen flänsar med mutterplåt bakom för att kunna justera höjden på styrväxeln är lite löst tanken. Exakt hur det löses återstår att se efter lite mätning o klurande. Quote
swedishGT40 Posted June 6, 2019 Author Posted June 6, 2019 Har börjat roa mig med polering av svetsar och bearbetning av hylsrören. Första bärarmen klar 👍 2 Quote
Arto Posted June 7, 2019 Posted June 7, 2019 On 2019-06-06 at 07:51, swedishGT40 sade: ................Menar du brandvägg/torped?........................ Ja typ så tänkte jag. Quote
swedishGT40 Posted June 9, 2019 Author Posted June 9, 2019 On 2019-06-07 at 12:55, Arto sade: Ja typ så tänkte jag. Ok, det är inte tänkt att vara heltäckande plåt iaf. Det enda jag tänkte kapsla in sen är biten mellan tank och påfyllning så att det inte kan rinna in soppa i kupén vid en olycka förhoppningsvis. Idag började jag använda hjärnan istället och fick snabbt isär rattstången och reparerade skadan jag hade orsakat... Kommer vad jag kan se, helt klara mig från förlängning av rattstång eller axlar 👍 1 Quote
Arto Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 (edited) Du frågade om bilder på pedalställ i Magnus tråd. Lägger in en bild här istället så hamnar det mer i rätt tråd...kanske? Magnus pedaler är stående så föga till hjälp, mina är ju hängande. Det finns en bild till i min byggtråd någonstans i mitten på sidan 2. Jo, jag fick hålla på och knöla ett tag med rattaxel och ställ. Till slut åkte plåtgrejen i soptunnan, gjorde en egen istället för att få pedalerna där jag ville. Edit: Kuggstången är Volvo 240 Edited June 11, 2019 by Arto Quote
swedishGT40 Posted June 11, 2019 Author Posted June 11, 2019 Är ute efter att se hur tight mot mittentunneln folk lagt sig, det scenariot gäller nog alla ställ. Tycker mitt är för mycket rill höger, och är lite inne i tunnelns utrymme Quote
Arto Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 Har nog ca:30mm från gaspedalens kant till tunneln. Det är väl lite individuellt hur man vill ha det. BTW har jag bett om pris på låsen men inte hört av dom ännu, väntar ett par dagar till innan jag stöter på. Quote
swedishGT40 Posted June 14, 2019 Author Posted June 14, 2019 (edited) Idag är äntligen alla svetsade delar till hjulupphängningen hemma 👍 Passade på att väga bakre uprighten. 4556gr, helt ok och känns väldigt krallig 😁 Fick även lite puts på alla bärarmar samt en upright Edited June 14, 2019 by swedishGT40 1 Quote
swedishGT40 Posted June 16, 2019 Author Posted June 16, 2019 (edited) Tvingade ut mig en kort vända i värmen... Fick en främre o en bakre upright polerade, sista kvar bara 👍 Före o efter lättare polering med ståltrissa Edited June 16, 2019 by swedishGT40 1 Quote
Jocke4U Posted June 17, 2019 Posted June 17, 2019 Snyggt, alltid roligare när det blingar lite 😉 Quote
swedishGT40 Posted June 18, 2019 Author Posted June 18, 2019 (edited) Bara lite lagom off topic så kom jag o klura lite på blinkers. Denna placering som är på bild är önskvärd då den syns framifrån samt från sidan. dvs. inga ytterligare borde behövas. Och det kanske man skulle kunna åstadkomma med denna lilla rackare från en kawasaki ae80? (förhoppningsvis e-märkt) Och sen plasta en liten kopp för den att ligga i och bara spänna in den med skruven som sitter så fint placerad i bakkant 🙂 Edited June 18, 2019 by swedishGT40 Quote
heralue Posted June 18, 2019 Posted June 18, 2019 Har mycket mycket svårt att tro att du klarar synbarheten 45 grader inåt med den placeringen . Glöm inte min 350 mm upp också. Quote
swedishGT40 Posted June 18, 2019 Author Posted June 18, 2019 2 timmar sedan, heralue sade: Har mycket mycket svårt att tro att du klarar synbarheten 45 grader inåt med den placeringen . Glöm inte min 350 mm upp också. Har inte grottat ner mig i reglerna gällande lampor etc. än. Var mer det estetiska som jag fokuserade på. Blir säkert massvis med kompromisser eller blinkers man kan snäppa fast tillfälligt för besiktningar om det ska behöva bli illa nog... Quote
Jocke4U Posted June 18, 2019 Posted June 18, 2019 "Dä går aldrig" 😉 precis som @heralue säger. Tror jag har sett och förstått att det inte heller går att sätta dom vid positionsljusen utan "add-ons" vid behov 😉 Quote
swedishGT40 Posted June 19, 2019 Author Posted June 19, 2019 11 timmar sedan, Jocke4U sade: "Dä går aldrig" 😉 precis som @heralue säger. Tror jag har sett och förstått att det inte heller går att sätta dom vid positionsljusen utan "add-ons" vid behov 😉 Nej, det är väl lite så om jag förstått rätt. Får gräva i detta senare, men en lösning kanske vore det vanliga med sidomonterad blinkers långt bak på skärmen och en frontmonterad för att möta kraven på vinklarna. Oavsett så skulle denna variant jag hittade funka fint i skärmen då man kan montera den slätt med karossen. Då får man leta reda på en mindre och smäckrare modell för frontmonteringen isf. Quote
swedishGT40 Posted June 19, 2019 Author Posted June 19, 2019 (edited) Denna kanske skulle gå att plasta in plant med skärmen också. Har efterfrågat måttsatt ritning. EDIT: Ritning inkommen och det ser väldigt lovande ut, den är 5mm tjock från gummiringen upp tills innan den rundade ytan på linsen. Detta innebär att den borde sitta som en smäck genom ett simpelt hål i skärmen och med inplastade muttrar på insida skärm. (Linsen är 48mm, så kommer sitta finfint i ett 48mm hålsågat hål med lite filning) Det är dessutom e-märkt och godkänd 👍 Edited June 19, 2019 by swedishGT40 1 Quote
Jocke4U Posted June 19, 2019 Posted June 19, 2019 6 timmar sedan, swedishGT40 sade: Det är dessutom e-märkt och godkänd 👍 Med "godkänd" - menar du rätt siffra också. Kommer inte ihåg men tror "5" ska det vara på sidoblinkers?! Quote
swedishGT40 Posted June 19, 2019 Author Posted June 19, 2019 Ett uttalande från Gustaf Ulander här skulle nog vara passande. Emärkningen jag hittar info om verkar bara handla om vilket land det är utfärdat i... Se länk https://www.bimetri.com/e-mark_en/ Quote
Hansol Posted June 19, 2019 Posted June 19, 2019 Stökar till lite mer i lampträsket med ännu en länk till https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonsbelysning/Teknikbegrepp#Lyktmärkning Quote
swedishGT40 Posted June 20, 2019 Author Posted June 20, 2019 9 timmar sedan, Hansol sade: Stökar till lite mer i lampträsket med ännu en länk till https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonsbelysning/Teknikbegrepp#Lyktmärkning Jädrans vad jobbigt och rörigt... Känns som att jag måste grotta ner mig ordentligt i detta för att komma någonstans, så det blir inte aktuellt just nu med andra ord. Nu ska det prioriteras att få färdigt med pedalställ och styrväxel så att man kan koppla samman hjulupphängningen med styrningen. Sen ska jag börja rita på tankarna också, skulle vilja ha "in-tank" pumpar för att få det renare i motorrummet. (Verkar lite svårt o hitta lågtryckspump för in-tank utförande som flödar tillräckligt dock, kanske får bli dubbla 😂 Quote
swedishGT40 Posted June 20, 2019 Author Posted June 20, 2019 (edited) Som sagt så skiftar vi fokus igen, måste få snurr på det som är viktigt just nu. Köper detta kit https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_injection/sniper_efi/sniper_4bbl_tbi_kits/sniper_4bbl_tbi_master_kits_with_fuel_system/parts/550-511D Och sen kompletterar man andra tanken med nedan kit https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_pumps_regulators_and_filters/fuel_pumps/in-tank_retrofit_fuel_module/parts/19-350 Denna produkt hittade jag på när jag började kika på soppalösningar, den är extremt intressant och prisvärd. Om jag installerar denna i BÅDA tankarna och kör ihop ledningarna med backventil från båda pumparna (så dom inte kan trycka varandra) så borde det fungera väldigt fint och det blir väldigt ledningsbefriat då det blir en ledning från varje tank och en enda ledning fram till EFI-"förgasaren" på insuget. Någon som har någon teknisk invändning mot att göra på detta sätt? (typ om en tank kommer tömmas mycket fortare än den andra eller dylikt) Edited June 20, 2019 by swedishGT40 Quote
tpau Posted June 20, 2019 Posted June 20, 2019 Lamborghini kör dubbla tankar, det går att se ganska mycket av systemet när Chris river ut det. Kanske går det att få span på hur en modern OEM gör det. För övrigt en rolig kanal om än lite grovhugget ibland... /T Quote
swedishGT40 Posted June 20, 2019 Author Posted June 20, 2019 Kikade på klippet och dom har ju ett pumpsystem och två nivåmätare med ihopkopplade celler via slang. Så blir det inte i detta fall pga. platsbrist. Måste fråga er andra lite, hur stora tankar har ni? GT Forte's tank är på hela 60+60 liter, vilket är galet mycket soppa, och dom tankarna är ca 230 i radie och 1450 i längd. Jag vill inte ha så lång tank då jag vill kunna gömma batteriet bakom ena tanken, och något annat roligt bakom andra. Så istället så undrar jag hur pass små ni gjorde era, och om ni sköt dem enda emot i framkant, eller om ni drog bak dem lite för att kunna komma åt bakre änden från "motorrummet" så att säga. Quote
heralue Posted June 20, 2019 Posted June 20, 2019 2x34 liter brutto monterade längst fram. Plats för batteri och Fogmaker bakom. 2x60 känns ju helt hysteriskt med så stora tankar med tanke på dessa otroligt bränslesnåla motorer 😂😂😂😂 Quote
swedishGT40 Posted June 20, 2019 Author Posted June 20, 2019 (edited) 35 minuter sedan, heralue sade: 2x34 liter brutto monterade längst fram. Plats för batteri och Fogmaker bakom. 2x60 känns ju helt hysteriskt med så stora tankar med tanke på dessa otroligt bränslesnåla motorer 😂😂😂😂 Ok, jag har börjat rita ihop tankarna nu iaf, blir 39 liter styck i det utförandet jag skissar på 1200 mm långa. Skulle vilja korta ner dem lite, men får se hur de blir. Edited June 20, 2019 by swedishGT40 Quote
Jörgen Posted June 21, 2019 Posted June 21, 2019 blinkers fram ska ha siffran 1 ensam ( ej sifferkombo)och siffran 2 ensam bak. sidolampa siffran 5 ensam. Dom är noga med detta på regbes så.. Quote
swedishGT40 Posted June 22, 2019 Author Posted June 22, 2019 Design av tank pågår, bollar lite fram o tillbaka innan det landar tror jag. Det svåraste är att få tankarmaturen i bakre ändan utan att göra en väldigt lång tank, och det skulle paja utrymmet för batteri eller annat roligt... (Sen vill jag inte addera onödig vikt bakåt, då den redan är lätt baktung från start) Fick lägga om profilen på tanken lite så att rundningen inte helt följer sparklådan, men istället tillåter tillräckligt djup för armaturen och pumpen en bit ut för att kunna klämma in den mellan chassistagen. En annan tanke var om man ska skjuta ihop den mer mot nivåmätningen (kommer vara delade med skott) och på så sätt få access till båda samtidigt genom det ovala servicehålet som ska sitta på sparklådornas topp. Någon som har koll på måtten på en sådan plåt, var det verkligen så original? (Har lite grovt ritat in batteri bakom tanken för att kolla utrymme, ska sitta på passagerarsidan, ej förarsidan för viktbalansen) Quote
Arto Posted June 22, 2019 Posted June 22, 2019 (edited) En GT40 kan aldrig få höga betyg för säkerhet, t.ex. att man sitter mellan tankarna och kör är ju helt galet men det är ju inte så lätt att hitta något alternativ. Blandar man sedan in el i samma region blir inte ekvationen bättre. Varför inte ha batteriet fram där det ändå är för lätt? Edited June 22, 2019 by Arto Quote
heralue Posted June 22, 2019 Posted June 22, 2019 Jag har vägt 47 % fram och 53 % bak så jag tror det är ok med batteri bak Quote
Arto Posted June 22, 2019 Posted June 22, 2019 (edited) Dom kan ju vara ganska små så det är inte avgörande, tänkte på säkerheten i första hand. Edited June 22, 2019 by Arto förtydligande Quote
swedishGT40 Posted June 22, 2019 Author Posted June 22, 2019 Jag tänkte bara på vikten till att börja med. Långt ner och nära generatorn så man slipper långa o tunga kablar. Hade tänkt skärma av o skapa ett isolerat utrymme för batteriet, men storleken i sparklådan ställer till det, så vet inte vart det hamnar i slutändan. Kanske blir fram ändå trots allt, men gillar inte att addera långa grova kablar i bilen om det går att designa bättre. Quote
Arto Posted June 22, 2019 Posted June 22, 2019 (edited) Allt är en kompromiss, "bättre" beror på vad man prioriterar när man designar. Min kabel på 50mm² väger under 1,5 Kg. Drar man den och övrigt elektriskt genom kupén så slipper man el mellan tanken och ramen. En av mina fobier är om man får en smäll i sidan och kablarna hamnar i kläm. Då får man hoppas att tanken fortfarande är hel. Edited June 22, 2019 by Arto Quote
swedishGT40 Posted June 23, 2019 Author Posted June 23, 2019 (edited) På något vis känns det isf. Bättre med batteriet i en förstärkt låda bakom högra tanken, torde vara mindre risk. Men plats får avgöra, är inte säkert jag får till varken utrymme för tankmodul eller batteri. Då får jag göra längre och smalare tank och därmed placera batteri i fronten. Då mitt chassi har bredare förarplats och smalare tunnel så kan man nog glömma o dra kablage via tunneln iaf, blir trångt nog ändå. Drar med en bild på mirage lösning. Gillar inte att dom väljer vänster sida, men kan ju iofs vara högerstyrd(man lär placera batteriet på passagerarsidan då störst risk för en sidosmäll är vid vänstersväng eller liknande) EDIT: den var högerstyrd, känns mer logiskt 👍 Edited June 23, 2019 by swedishGT40 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.